Joris748 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:45:
Beste tip die ik kan geven als je bij een slachtoffer bent en je weet niet wat je moet doen: bel 112 en volg hun aanwijzingen op.
Bij ons op het werk is het standaard protocol:
- Bel 112 en blijf bij het slachtoffer
- Laat iemand anders het noodnummer bellen, zodat er extra hulp komt (BHV/EHBO)
En ook alleen maar in die volgorde. Context: uitgestrekte campus met 1500 mensen.
Dat is ook de reden dat je ook zonder EHBO-cursus prima in staat bent hulp te verlenen. Daarom zei ik in een eerdere reactie ook dat, mocht het echt nodig zijn, ik op basis van instructies van de centralist (of doorverbonden ambulanceverpleegkundige) alsnog noodhulp had kunnen verlenen. Nou weet ik goed dat je nooit zomaar aan iemand moet gaan trekken, zorgen dat ze zo min mogelijk bewegen, blijven praten, in het geval van een ernstige bloeding een tourniquet aanbrengen (in de vorm van een riem ofzo). Ik weet hoe ik moet reanimeren, en als iemand out gaat maar wel nog ademt in een stabiele zijligging leggen. Maar dan nog zou ik als het echt serieus is direct 112 bellen voor (verdere) instructies.
Mensen hier zeggen wel 'je zag de persoon buiten de auto staan dus je hebt onnodig risico genomen' maar dat iemand buiten de auto staat zegt precies niks. Stel je rijdt door en zo iemand zakt even later alsnog in elkaar dan is er een goede kans dat het aanzienlijk langer duurt voordat eerste hulp verleend wordt. Ik wil dat gewoon niet op m'n geweten hebben. Wat @
assje zegt, al ben ik misschien iets minder extreem daarin... denk ik
@
Aganim Thanks voor het delen van je verhaal! Op het moment dat er zoiets gebeurd zullen de meeste mensen bevriezen en alles vergeten. Da's gewoon hartstikke menselijk. Nou ben ik opgegroeid tussen zorgmedewerkers, m'n vrouw is een verpleegkundige, een goede vriend is brandweerman, een aantal mensen in de directe kring zitten in de zorg of bij de brandweer, dus ik krijg regelmatig het stukje hulp- en zorgverlening mee en ik hoor echt heel veel verhalen. Ik ben ook een behoorlijke poos persfotograaf geweest, dus ik ken ook de echt heftige verhalen. Een paar keer ook gehad dat slachtoffers naderhand nog vroegen om foto's om het emotioneel af te kunnen handelen, want op het moment dat er iets gebeurd is alles voor veel mensen een waas.
Normaal ben ik overigens ook niet het type dat direct in de hulpmodus schiet, maar toen ik die spinnende auto zag ging er een soort knop om. Misschien omdat ik een aantal keer gezien en gehoord heb hoe zoiets af kan lopen voor de inzittende.
@
Sport_Life De telefoniste heeft niet echt wat fout gedaan volgens mij? De inspecteur van RWS ook niet perse. Ik snap vanuit zijn positie goed zijn reactie, maar gezien de omstandigheden was het gewoon niet heel handig om zó fel te reageren. En ja, ik weet dat mensen vaak echt als totale idioten rijden, aangezien ik er meer dan genoeg tegenkom met m'n werk. Mijn situatie was misschien niet heel veilig, maar als je een beetje oplet dan had je de wagen echt al héél ver van tevoren kunnen zien staan. Dat praat het niet helemaal goed, maar op dat moment maakte ik een keuze en die zal ik opnieuw maken mocht het nodig zijn. Dan ram ik de wagen wel gewoon helemaal de berm in, ook al kan ie dan vast komen te zitten. So be it. Een situatie zoals in dit topic was nieuw voor mij. Ik ben er niet op getraind, ik volg niet regelmatig cursussen 'hoe te handelen bij...' en noem maar op.
@
rdfeij Hoe het qua melding zó fout had kunnen gaan snap ik ook oprecht niet. De wagen van RWS reed notabene een auto die scheef stond in de middenberm, mét gevarenlichten aan, voorbij. En die was correct doorgegeven inclusief hectometerpaaltje en weghelft.
@
Atlas Adrenaline is niet zo'n issue. Op het moment dat het gebeurde was ik gewoon kalm en berekenend, van begin tot eind. "
Ja, maar dat roept iedereen" hoor ik je al denken.
Drie jaar terug reed ik met mijn (toen nog) vriendin terug van Kerkrade richting Eindhoven over de A2. Op een gegeven moment stond er een file, dus wij netjes aansluiten op de linkerbaan. Hoor ik m'n vriendin opeens zeggen "
hij remt niet... die vrachtwagen remt niet!" en vrijwel direct daarna rijdt pal naast ons een vrachtwagen met volle snelheid (misschien dat ie last minute nog remde) in op de vrachtwagen die daar stilstaat in de file. Mijn eerste reactie was '
stap uit en ga checken, ik bel 112 en zet de wagen aan de kant'. Zij is verpleegkundige, dus zo gezegd zo gedaan. Wagen aan de kant gezet en met 112 aan de lijn naar de vrachtwagen gelopen, waar ik te horen kreeg dat het om een man en kind ging, beide met bloed aan het hoofd maar aanspreekbaar. Uiteindelijk kwam RWS, de politie, ambulance, you name it. Op een gegeven moment hebben we doorgegeven wat er gebeurd was en toen konden we gaan.
M'n vriendin vroeg daarna aan mij hoe de fuck ik zo rustig kon blijven in die situatie

Ze wist wel dat ik niet snel schrok ergens van, of in de stress schoot, maar dat ik zo ijzig kalm kon blijven in een situatie als met die vrachtwagen had ze niet verwacht. Dus ja, weinig last van adrenaline. Dat komt daarna een beetje, maar dan praat ik erover met wat vrienden en vindt het z'n plekje.