Ik ken niemand die als expat in Kroatië woont, maar ben wel al erg vaak naar Kroatië geweest.florf schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:44:
Zijn er mensen hier die Kroatie overwogen hebben? Vriend van mij gaat daar wonen, zit het ook serieus te overwegen nu. Gezondheidszorg schijnt er het beste te zijn van oost europa. Lage belastingen, redelijk goed klimaat. Zagreb en Rijeka staan bovenaan.
Als ik Spanje ga dan zou ik net boven Portugal gaan zitten? Daar heb je het lekkerste klimaat. Dit is trouwens een mooie website om klimaat te vergelijken. Westkant van zuid Frankrkijk en Spanje/Portugal heeft veruit het beste klimaat van Europa. Lekker lange zwoele zomers die niet te warm zijn en zachte winters.
https://weatherspark.com/...sterdam-Madrid-and-Rijeka
Ook hier geldt dat de moderne woningen die in prima staat zijn en op een interessante plek gelegen zijn (een levendig plekje aan zee, of in een grote stad) ook naar Benelux-normen best prijzig zijn.
Misschien is het allemaal betaalbaarder weg van de grote stad en weg van de kust, maar dan zit je wel een beetje in the middle of nowhere en moet je een eindje verplaatsen om bij de actie te komen. En ook daar betwijfel ik of de huizen in goede staat niet prijzig zijn.
Ik vrees dat, misschien behalve in sommige Afrikaanse of Latijns-Amerikaanse landen, overal hetzelfde principe geldt: wil je ietwat in of nabij de actie zitten en in een woonst waar je niet teveel uitgaves aan hebt wegens gebreken of oudersdomskwaaltjes, dan ga je sowieso betalen.
Houd er ook rekening mee dat in Kroatië de kennis van het Engels nog steeds een stuk minder is dan we in de Benelux gewend zijn, en dat Kroatisch (of Servo-kroatisch) geen eenvoudige taal is om te leren, net als de andere Slavische talen. Als je bijvoorbeeld medisch advies nodig hebt, kan dat wel eens een probleem geven. Hoewel de ene keer dat mijn familie medische hulp nodig had in Kroatië de arts (in ziekenhuis in Rijeka) prima Engelstalig was ; het ziekenhuis was qua infrastructuur wel ietwat verouderd maar wel functioneel. Alleen verbleven wij toen in Opatija, dus het was wel een klein half uurtje rijden voor die medische hulp.