Het Emigratie Topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:30
florf schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:44:
Zijn er mensen hier die Kroatie overwogen hebben? Vriend van mij gaat daar wonen, zit het ook serieus te overwegen nu. Gezondheidszorg schijnt er het beste te zijn van oost europa. Lage belastingen, redelijk goed klimaat. Zagreb en Rijeka staan bovenaan.

Als ik Spanje ga dan zou ik net boven Portugal gaan zitten? Daar heb je het lekkerste klimaat. Dit is trouwens een mooie website om klimaat te vergelijken. Westkant van zuid Frankrkijk en Spanje/Portugal heeft veruit het beste klimaat van Europa. Lekker lange zwoele zomers die niet te warm zijn en zachte winters.

https://weatherspark.com/...sterdam-Madrid-and-Rijeka
Ik ken niemand die als expat in Kroatië woont, maar ben wel al erg vaak naar Kroatië geweest.

Ook hier geldt dat de moderne woningen die in prima staat zijn en op een interessante plek gelegen zijn (een levendig plekje aan zee, of in een grote stad) ook naar Benelux-normen best prijzig zijn.
Misschien is het allemaal betaalbaarder weg van de grote stad en weg van de kust, maar dan zit je wel een beetje in the middle of nowhere en moet je een eindje verplaatsen om bij de actie te komen. En ook daar betwijfel ik of de huizen in goede staat niet prijzig zijn.

Ik vrees dat, misschien behalve in sommige Afrikaanse of Latijns-Amerikaanse landen, overal hetzelfde principe geldt: wil je ietwat in of nabij de actie zitten en in een woonst waar je niet teveel uitgaves aan hebt wegens gebreken of oudersdomskwaaltjes, dan ga je sowieso betalen.

Houd er ook rekening mee dat in Kroatië de kennis van het Engels nog steeds een stuk minder is dan we in de Benelux gewend zijn, en dat Kroatisch (of Servo-kroatisch) geen eenvoudige taal is om te leren, net als de andere Slavische talen. Als je bijvoorbeeld medisch advies nodig hebt, kan dat wel eens een probleem geven. Hoewel de ene keer dat mijn familie medische hulp nodig had in Kroatië de arts (in ziekenhuis in Rijeka) prima Engelstalig was ; het ziekenhuis was qua infrastructuur wel ietwat verouderd maar wel functioneel. Alleen verbleven wij toen in Opatija, dus het was wel een klein half uurtje rijden voor die medische hulp.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AniMeshorer schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:01:
[...]

Ik vrees dat, misschien behalve in sommige Afrikaanse of Latijns-Amerikaanse landen, overal hetzelfde principe geldt: wil je ietwat in of nabij de actie zitten en in een woonst waar je niet teveel uitgaves aan hebt wegens gebreken of oudersdomskwaaltjes, dan ga je sowieso betalen.
Klopt ten dele, maar onderschat niet hoeveel overhitter de woningmarkt in NL is tov veel andere plekken. Toen ik mijn huidige maisonette in de Bijlmer kocht was het de goedkoopste 6-kamer woning in gemeente Amsterdam. Dat is het nog steeds, alleen is de waarde ondertussen drie keer wat het toen was. Destijds zou ik voor dat geld elders alleen veraf en/of (meestal en) vervallen opties hebben. Enige plek waar ik half serieus gekeken heb waar enige luxe mogelijk zou zijn geweest op dat moment was in Romania. Ondertussen zou ik als ik vandaag de boel verkocht zowaar opties binnen de Peripherique in Paris hebben :o

Idem in HR: het is zeker niet goedkoop te noemen - HR vrienden van mij zijn niet voor niets naar IE verhuisd, deels voor het werk maar deels omdat het daadwerkelijk goedkoper wonen is 8)7 - maar prijzen zijn nog steeds lager dan in NL. Als je ofwel een NL salaris denkt te kunnen vasthouden danwel je een oude lul bent met (grotendeels) afbetaald hypotheek, dan kun je prima een apartement in het centrum van Rijeka betalen (genoeg opties 3-4 ton) of een huis in de heuvels erboven met uitzicht over zee (4-5 ton).

Ik zou trouwens niet snel Kroatie kiezen - misschien ben ik teveel noorderling, maar het wordt daar werkelijk loeiheet in de zomers, niet te vergelijken met Galicie (genoemd stuk Spanje vlak boven Portugal) waar de oceaan de hitte flink tempert.
Houd er ook rekening mee dat in Kroatië de kennis van het Engels nog steeds een stuk minder is dan we in de Benelux gewend zijn, en dat Kroatisch (of Servo-kroatisch) geen eenvoudige taal is om te leren, net als de andere Slavische talen. Als je bijvoorbeeld medisch advies nodig hebt, kan dat wel eens een probleem geven.
Waar dan ook je naartoe gaat, zorg dat je de taal zsm leert en een beetje integreert met de locale cultuur. Ja, er zijn plekken waar je vrijwel alles in het EN kunt doen, maar kijk eens naar expats in NL die zelfs na jaren geen woord NL spreken: zo wil je niet zijn.

Ben je dat niet van plan, hou dan rekening met extra kosten. Ik heb nogal wat met notarissen in Romania moeten doen. Mijn Romeens is genoeg om beleefdheden uit te wisselen en practische zaken te regelen, maar niet goed genoeg om een notaris te overtuigen dat ik alle details begreep. Dus moest ik er steevast een officiele tolk bij regelen. Gelukkig zijn notarissen en tolken in RO stukken goedkoper dan in NL, althans dat waren ze tot ik er ~15 jaar terug niets meer mee te maken hoefde te hebben, maar iedere keer dat je iets officieels moet doen weer EUR 50 extra kosten neertellen tikt in landen met behoorlijk uitgebreide bureaucratie snel aan.

Oslik blyat! Oslik!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

dion_b schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:27:
Waar dan ook je naartoe gaat, zorg dat je de taal zsm leert en een beetje integreert met de locale cultuur. Ja, er zijn plekken waar je vrijwel alles in het EN kunt doen, maar kijk eens naar expats in NL die zelfs na jaren geen woord NL spreken: zo wil je niet zijn.
Het is anders wel één van de punten waarom expats vaak zo lyrisch positief over een ander land kunnen zijn. Die komen hun bubbel niet uit, hebben geen benul van de lokale cultuur en politiek (of de problemen die er spelen). Ze hangen voornamelijk rond met de andere expats, of met hun "oude" vrienden die langs komen vliegen (en waar ze zelf langs vliegen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ga suggereren het woord "expat" niet te gebruiken. Britten gebruiken dat woord voor zichzelf om zich speciaal te voelen en zich geen immigrant te hoeven noemen, want daar hebben ze een hekel aan (niet het noemen, wel de immigranten). Maar in die andere landen zijn ze immigranten.

Het is op antisociale media meer en meer een besmet woord aan het worden. Mensen die zichzelf dat daar noemen zijn meestal van het verkeerde soort...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:57
"Expats", breek mij de bek niet open. Woon/werk inmiddels bijna 15 jaar in Azie en de meerderheid van expats zijn niet prettig in omgang: ze hebben nogal de neiging om zich verheven te voelen, in het breedste zin van het woord en Nederlanders zijn daar geen uitzonderingen op.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Pagina: 1 2 Laatste