Zonnepanelen, installatiebureaus en vertrouwen Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 10:29
Na de verhuizing en verbouwing hebben we besloten om zonnepanelen te laten plaatsen. Ik heb inmiddels een kleine 10 offertes opgevraagd. Ik heb met elk bureau een gesprek gehad met stuk voor stuk prettige gespreken zijn.
Probleem is dat ik zelf niet technisch onderlegd ben. Op het gebied van zonnepanelen heb ik gewoon te weinig kennis om te bepalen of een offerte wel/zien goed in elkaar zit.
Ik volg al enige tijd de Zonnepanelen aanvragen op dit forum en reacties als: 'wat een prutsers/hoe durven ze/offerte A kan direct de afvalbak in etc...' zie ik regelmatig terugkomen. Gecombineerd met het feit dat de zonnepanelen markt een beetje aan het instorten is en er dus redelijk wat wanhopige aanbieders/installateurs/cowboys op de markt aanwezig zijn, zorgt ervoor dat mijn vertrouwen in deze markt tot een absoluut nulpunt gekelderd is.

Nadeel hiervan is dat ik nog steeds zonnepalen op mijn dak wil maar dus eigenlijk niet meer wat ik kan geloven/wie ik kan vertrouwen. Installateurs spreken zich allemaal tegen,wat bij de een wel kan, is een absolute no-go voor de anders. Ookal deel ik hier de offertes, ik blijf afhankelijk van de kunde van de installateurs.

Kosten zijn voor mij belangrijk maar nog belangrijker voor mij is de wetenschap dat de installatie gewoon goed doordacht en degelijk wordt uitgevoerd.

Kortom: na 10 offertes zit ik nog redelijk vast en weet ik gewoon niet hoe verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:28
Je zoekt dus eigenlijk een gecertificeerde installateur?
Het certificaat moet dan een minimale set van kwaliteit garanderen...
Ik weet niet of dat wel bestaat in zonnepanelen land

Ik heb mijn set laten installeren door "Zelfstroom" en ben daar best tevreden over.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Als je er zelf niet veel verstand van hebt, lijkt het me verstandig om te kiezen voor een bedrijf waar je op terug kunt vallen. En ook waar je over een paar jaar op terug kunt vallen, vele kleintjes stoppen er na een (paar)jaar mee of gaan failliet (raar maar waar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Folkert schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:00:
Kortom: na 10 offertes zit ik nog redelijk vast en weet ik gewoon niet hoe verder te gaan.
Waarom start je hier niet gewoon een topic over je offertes?

Zie ook: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 10:29
Question Mark schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:29:
[...]

Waarom start je hier niet gewoon een topic over je offertes?

Zie ook: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Ik heb ook zelf mijn topic geopend en daar heb ik ook goeie reacties op gehad. Waar ik mee zit is het feit dat ik dus offertes krijg waar ik na het lezen van de reacties geen vertrouwen meer in heb. Ik begrijp dat er vorig jaar een enorme wildgroei aan bedrijven is ontstaan die niet allemaal even kundig zijn. Keurmerken zijn ook een valse zekerheid aangezien ieder bedrijf zijn eigen keurmerk kan opzetten.
Mijn twijfel wordt ook verstrerkt door het feit dat InstallQ bedrijven elkaar weer tegenspreken.

[ Voor 0% gewijzigd door Folkert op 20-11-2023 14:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
InstallQ is een certificering waar een PV installateur aan moet voldoen, althans als je het mij vraagt.

Ik weet niet goed waarin de bedrijven elkaar tegen spreken, dat is jammer en geeft een hoop onduidelijkheid en stress.
Feit is dat je duidelijkheid wenst, en dan kunnen we pagina's vol typen, maar het is van belang om je onduidelijkheden hier voor ogen te kunnen krijgen zodat we daarop antwoord kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:46
Laat ze weten dat je achteraf een Scope12 keuring uit laat voeren en pas betaalt als de keuring positief uit valt. Degene die daar mee instemt is gewoon goed bezig en levert kwaliteit of erg dom. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:32:
Laat ze weten dat je achteraf een Scope12 keuring uit laat voeren en pas betaalt als de keuring positief uit valt. Degene die daar mee instemt is gewoon goed bezig en levert kwaliteit of erg dom. :P
Succes met nog iemand vinden die er dan nog zin in heeft. Heeft niks te maken met of je goed week aflevert, als die keurder dan iets pietluttige vind hoeft de klant zeker niet te betalen.

Verder vind ik er wat van dat de te 10 offertes opvraagt, en nog nieteens weet waar hij op moet letten bij de offertes of waar ze aan moeten voldoen...

10 bedrijven aan t werk gezet terwijl de kans zeer klein is dat ze de klus krijgen. Dan moet je vooraf melden dat je nog 9 andere offertes opvraagt, kunnen ze zelf kiezen of ze de moeite er in willen steken. Maar vermoed dat dat niet gebeurt is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
jadjong schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:32:
Pas betalen als de keuring positief is slaat natuurlijk nergens op. Je kan uiteraard eisen dat problemen die uit de keuring voort komen opgelost dienen te worden. Bovendien is een scope 12 keuring ook niet gratis, dus na A ook B zeggen en doen.

En een installateur die zijn beste beentje voor zet "dom" noemen is ook niet tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
Als je het allemaal wantrouwt neem dan een partij die al 10+ jaren bestaat met goede reviews en install q gecertificeerd is. Dan ben je er al. Ik ben ook iemand die liever iets meer uitgeeft en dat het goed uitgevoerd wordt dan voor de goedkoopste gaan die er een prutswerk van maakt en na een jaar failliet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-05 09:28
ga sowieso naar www.echteinstallateur.nl zoek een bedrijf met PV erkenning en laat vastleggen in je offerte dat het volgens NEN1010:2020 aangelegd moet worden en dat je een scope 12 keuring overweegt en dat je gebreken uit de keuring wilt laten herstellen door de installateur.

dan staat het je vrij om die keuring wel of niet te laten uitvoeren. Als je dat dan doet moet je dat wel binnen een redelijke termijn laten doen na oplevering natuurlijk.

Vraag sowieso om een InstallQ oplever rapportage en een conformiteitsverklaring dan zit je wel redelijk safe dat het degelijk aan is gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:24

Aardedraadje

Met kabelschoen

Folkert schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:00:
Ik volg al enige tijd de Zonnepanelen aanvragen op dit forum en reacties als: 'wat een prutsers/hoe durven ze/offerte A kan direct de afvalbak in etc...' zie ik regelmatig terugkomen.
Welkom op DEI :D :D :D

Alle gekheid op een stokje. Ja, er zijn veel installateurs die er een potje van maken. Ik heb het hier ook gezien. Bij familie, buren, en ook bij mijzelf. Allemaal verschillende bedrijven, sommige kleiner, sommige grote (landelijk bekende) partijen. Maar er zijn ook partijen die het wel goed doen, en hier in DEI wordt ook iets kritischer gekeken dan de gemiddelde consument doet.

Een potje is ook niet het einde van de wereld, en een klein beetje vertrouwen is niet verkeerd. Zet vooral op een rijtje waar je bang voor bent, en let op als ze bezig zijn. Je hoeft geen expert te zijn om te snappen dat dakpannen scheef terugleggen, gaten boren in een dakgoot, etc (Ja, echt gezien) niet hoort.

Het technische aspect wordt lastiger. Maar ga je voor een bekende partij, dan mag je er van uit gaan dat het redelijk OK wordt afgeleverd. En merk je toch dat er iets niet klopt, dan ben je met een grote partij iets zekerder dat het opgelost wordt zonder al te veel gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

mike_solar schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:44:
ga sowieso naar www.echteinstallateur.nl zoek een bedrijf met PV erkenning
Verschuift zo'n website het probleem niet een beetje? Hoe weet je dat die website legitiem is en niet één van de handenvol keurmerken die bar weinig lijken toe te voegen, buiten een merkje dat er goed uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:41
Ga in elk geval voor een partij die:

1: voor zijn offerte langskomt om een dak inspectie te doen.

2: In zijn offerte het installatie plan uitgeschreven opneemt.
Dus hoe lopen de kabels enzovoort.

En daarnaast zoals hier boven benoemd een keurmerk heeft.

Weet niet hoeveel offerte je dan al kan afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:09
Ik heb in 2015 al panelen laten leggen en ik was toen onder de indruk van de degelijke en professionele aanpak van het hele proces. Dat bedrijf bestaat nog dus als je geen kleine speler wil kijk dan nog even op www.energiewonen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
RobertV70 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:34:
[...]

Pas betalen als de keuring positief is slaat natuurlijk nergens op. Je kan uiteraard eisen dat problemen die uit de keuring voort komen opgelost dienen te worden. Bovendien is een scope 12 keuring ook niet gratis, dus na A ook B zeggen en doen.

En een installateur die zijn beste beentje voor zet "dom" noemen is ook niet tof.
In België is dit heel gewoon. Iedere installatie wordt eerst gekeurd voor indienstname, zelfs al zijn het maar enkele paneeltjes met elk hun micro-omvormer.

En veel installateurs die pas hun factuur sturen na de wettelijk verplichte keuring en ze een verslag met 'de installatie is conform' kunnen afgeven aan de klant.

• RobertV70
XOR schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:58:
[...]

Verschuift zo'n website het probleem niet een beetje? Hoe weet je dat die website legitiem is en niet één van de handenvol keurmerken die bar weinig lijken toe te voegen, buiten een merkje dat er goed uitziet?
Die website is van Stichting InstallQ, deze stichting zorgt voor opleidingen en certificering in Nederland als het gaat om installatietechniek.

• RobertV70
Sendak239 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:14:
Ik heb in 2015 al panelen laten leggen en ik was toen onder de indruk van de degelijke en professionele aanpak van het hele proces. Dat bedrijf bestaat nog dus als je geen kleine speler wil kijk dan nog even op www.energiewonen.nl
Jij werkt vast bij energiewonen.
Pagina: 1