Foto's
Plaats even een luchtfoto (met het noorden boven, dat is gebruikelijk) en één of twee eigen foto's vanaf de straat/tuin. Misschien zelfs met een drone!? Vermeld ook de oriëntatie (zuid, oost/west, noord) en de dakhelling (met deze tool handig op te zoeken). Luchtfoto's vind je op Google Maps. Soms zijn deze van lage resolutie, dan is een luchtfoto van bijv. 'PDOK Viewer' een goed alternatief.![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Op het dak zijn van de zomer 2 dakkapellen geplaatst die nog niet zichtbaar zijn op de fotos. Het dakkapel aan de achterkant is ong 5 meter breed(514) en de dakkapel aan de voorkant is ongeveer 3 meter breed(325).De dakkapellen hebben aan de bovenkant een diepte van ongeveer 180cm (gemeten aan de binnenkant). Ik neem aan dat de buitenmaat een paar cm dieper is. De hoek van het dak is 40 graden.
In de tuin staat verder nog een schuur/garage van 3x6 meter met een zuidelijke ligging. Eventueel zou ik hier in de toekomst ook nog wat op kunnen leggen maar daarvoor moet ik denk ik eerst het dak verstevigen en kabels laten leggen tussen meterkanst en schuur.
Schaduw
Aan de voorkant van ons huis staan 2 hoge bomen die hoger zijn dan ons huis. De werpen in de ochtend schaduw op ons dak. Er zijn geen hoge bouwwerken in de buurt.Jaarverbruik
We leven in dit huis met 4 personen en hebben een verbruik van 4000 kWh. Vooralsnog geen plannen voor warmtepomp. We rijden ook nog niet electrisch. Vooralsnog is er denk ik ook niet voldoende ruimte om dat af te vangen. Ik ben op zoek naar een plaatsing die onze behoefte dekt.Huidige elektriciteitsaansluiting
We beschikken over een 3-fase aansluiting.Budget en doel
Het doel is belangrijker dan het budget. Bealngrijk voor mij is een degelijke installatie met maximale opbrengst. Ik heb er geen moeite mee om mijn hele dag vol te leggen als dat nodig is.Wie gaat het project uitvoeren
Mijn kennis van zonnepanelen is heel erg minimaal. Zoals eerder aangegeven vind ik een degelijke installatie belangrijk. Dus goed materiaal. Ik ga hierin niets zelf doen.Bijhouden van data
Ik heb hier thuis Home Assistant draaien en vind het bijhouden van data wel belangrijk.Reeds verkregen offertes
Ik heb uiteindelijk een 3-tal offertes opgevraagd met 3 verschillende installaties:/f/image/wkR89n4Rfk2NCv9ZMxZcpAw5.png?f=fotoalbum_large)
Regio
UtrechtVraag
Een aanbieder plaatst panelen op de dakkapel. Deze zijn nieuw kunnen 60kg/m2 dragen. Door de weinig beschikbare ruimte op de zuid/west kant is dat natuurlijk wel meegenomen. Ik kan alleen niet bepalen of dat wel of niet aan te raden is ivm mogelijke lekkage (ik lees hier verschillende verhalen over). De andere aanbieders plaatsen geen panelen op de dakkapellen maar vullen de achterkant maximaal op en vullen dit aan met panelen aan de voorkant.- Zijn de boven genoemde offertes goed opgesteld? Prijs/kwaliteit
- Zijn dit betrouwbare installaties?
- In hoeverre is Zonneplan een 'lock-in' (4G verbinding naar eigen systemen?)
- ...?
/f/image/dRs1r47w8KAanRhRfgbxUmNB.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/MyRnwgsIpJ2kaekffmfcMEZz.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JScsn00qafRe4Sayy7BVYreG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sQnk1NtFW0H0i2VbO9cEaHSj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MkUC0nXd6Y8Z6B8DBp9JgQcx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/O7kvZHOLNRQnOYn0Uau8XrKt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gBpbSY0Ws1AG5vPmhIVasny4.jpg?f=fotoalbum_tile)