Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
Foto's
Plaats even een luchtfoto (met het noorden boven, dat is gebruikelijk) en één of twee eigen foto's vanaf de straat/tuin. Misschien zelfs met een drone!? Vermeld ook de oriëntatie (zuid, oost/west, noord) en de dakhelling (met deze tool handig op te zoeken). Luchtfoto's vind je op Google Maps. Soms zijn deze van lage resolutie, dan is een luchtfoto van bijv. 'PDOK Viewer' een goed alternatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMyVz6fLDjKWJi6GAOAboEft10w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dRs1r47w8KAanRhRfgbxUmNB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XehP2CQ0-ttUUJ1aN4hn1nLBCxY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MyRnwgsIpJ2kaekffmfcMEZz.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Op het dak zijn van de zomer 2 dakkapellen geplaatst die nog niet zichtbaar zijn op de fotos. Het dakkapel aan de achterkant is ong 5 meter breed(514) en de dakkapel aan de voorkant is ongeveer 3 meter breed(325).
De dakkapellen hebben aan de bovenkant een diepte van ongeveer 180cm (gemeten aan de binnenkant). Ik neem aan dat de buitenmaat een paar cm dieper is. De hoek van het dak is 40 graden.
In de tuin staat verder nog een schuur/garage van 3x6 meter met een zuidelijke ligging. Eventueel zou ik hier in de toekomst ook nog wat op kunnen leggen maar daarvoor moet ik denk ik eerst het dak verstevigen en kabels laten leggen tussen meterkanst en schuur.
Schaduw
Aan de voorkant van ons huis staan 2 hoge bomen die hoger zijn dan ons huis. De werpen in de ochtend schaduw op ons dak. Er zijn geen hoge bouwwerken in de buurt.
Jaarverbruik
We leven in dit huis met 4 personen en hebben een verbruik van 4000 kWh. Vooralsnog geen plannen voor warmtepomp. We rijden ook nog niet electrisch. Vooralsnog is er denk ik ook niet voldoende ruimte om dat af te vangen. Ik ben op zoek naar een plaatsing die onze behoefte dekt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We beschikken over een 3-fase aansluiting.
Budget en doel
Het doel is belangrijker dan het budget. Bealngrijk voor mij is een degelijke installatie met maximale opbrengst. Ik heb er geen moeite mee om mijn hele dag vol te leggen als dat nodig is.
Wie gaat het project uitvoeren
Mijn kennis van zonnepanelen is heel erg minimaal. Zoals eerder aangegeven vind ik een degelijke installatie belangrijk. Dus goed materiaal. Ik ga hierin niets zelf doen.
Bijhouden van data
Ik heb hier thuis Home Assistant draaien en vind het bijhouden van data wel belangrijk.
Reeds verkregen offertes
Ik heb uiteindelijk een 3-tal offertes opgevraagd met 3 verschillende installaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFPELNaIS80vO-4A30GJiHpKqkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkR89n4Rfk2NCv9ZMxZcpAw5.png?f=fotoalbum_large
Regio
Utrecht
Vraag
Een aanbieder plaatst panelen op de dakkapel. Deze zijn nieuw kunnen 60kg/m2 dragen. Door de weinig beschikbare ruimte op de zuid/west kant is dat natuurlijk wel meegenomen. Ik kan alleen niet bepalen of dat wel of niet aan te raden is ivm mogelijke lekkage (ik lees hier verschillende verhalen over). De andere aanbieders plaatsen geen panelen op de dakkapellen maar vullen de achterkant maximaal op en vullen dit aan met panelen aan de voorkant.
  1. Zijn de boven genoemde offertes goed opgesteld? Prijs/kwaliteit
  2. Zijn dit betrouwbare installaties?
  3. In hoeverre is Zonneplan een 'lock-in' (4G verbinding naar eigen systemen?)
  4. ...?
Dank alvast voor de reactie!

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
om een handigere vergelijking te maken, is het slim om de total prijs door totaal aantal Wp te delen.
dan krijg je een €/Wp en dat vergelijkt een stuk minder appel's met peren.

niet zelf leggen, snap ik wel, niet iedereen wil het dak op.
maar dan nog: kijk bij een leverancier naar wat het aan materiaal kost om het zelf te leggen.
dan zie je of je veel of weinig betaald voor een dagje werk.

wil je iets in HA hebben, dan moet je wel opletten welke omvormer je gaat nemen.
ik zelf gebruik een fronius + speciale meter, en heb dus alle gegevens van omvormer en gebruik huis gewoon op het netwerk beschikbaar.
maar dit kan op vele manieren.
(fronius is wel duur, maar goed dit is voor mij geen probleem.
dedure prijs komt door dat dit eigenlijk 3 soorten omvormers in 1 is.)

wil je echt micro/optimizers?
dat is gewoon weg niet het goedkoopst en levert eigenlijk niet meer op als gewone string omvormer.
(alleen is speciale gevallen, maar verkopers verkopen het graag, maak iemand bang voor een vlekje schaduw en het is verkocht.)
ochtend schaduw is veel verliezen van weinig opbrengst, dat is dus geen probleem.

probeer wel een beetje over productie te hebben als kan.
je kunt het altijd nog verkopen, of als het niet anders kan kun je een beetje affakkelen en zo stookkosten besparen.
(als het moet met COP1 liever warmtepomp COP4 dat is gewoon 4x leuker.
en ja een airco is ook een warmtepomp, net zo als je ijskast.)

op de meeste dakkapellen, daar moet ook iemand overheen kunnen lopen.
gewoon om de bedekking te kunnen vervangen.
dus die zijn vaak sterk genoeg om een paneel te kunnen dragen.

met 3fase (oeps ik moet weg, dus ik stop halverwege)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
oke weer terug.

met een 3fase hoofd aansluiting heb je niet altijd een 3fase omvormer nodig.
vele opties: zoals 1 - 2 of 3x een 1 fase omvormer gebruiken kan ook.

garantie is gewoon 2 jaar, de andere garanties zijn ander soort garanties.
ik zou heel goed de kleine letters lezen wat die betekenen, of gewoon verwijderen uit je beslissing tabel.

jaar opbrengst, dat is een schatting van een installateur.
ik zou geen beslissingen nemen op die schattingen.

ik vind alles wat je nu hebt eigenlijk best duur en zeker geen speciaal goed spul of zo.
dat kan nog best beter. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
De zonneplan offerte is de enige die in de buurt komt, maar zeker niet voordelig met €1,3/Wp

De Enphase offerte was op de top van de markt al hoog... Materiaal prijzen zijn gedecimeerd. Weg er mee.

De SolaRedge offerte is technisch niet okay. 4 panelen op een richting is domweg niet voldoende voor SolarEdge om goed te werken. (Achtergrond mag je uit startpost SolarEdge topic halen...)

Even verder zoeken. Je dakkapellen zijn riant sterk genoeg om gewoon op te leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
wat hierboven ook al staat idd de solaredge gaat hem niet worden.. met 4panelen die in de zon liggen kan dat systeem niet genoeg met de spanning spelen om het verschik door bijvoorbeeld schaduw op te vangen...

enphase is wat duurder maar zorgt wel voor dat elk paneel op zichzelf het beste uit het licht haalt wat hij kan.. en de 25jaar garantie zegt denk ik wel wat over de degelijkheid hiervan

zonneplan zegt zelf een omvormer ontwikkeld te hebben maar daar heb ik verder geen kennis van.. vraag me bij deze dan af of deze met hun poptimizrs niet hetzelfde probleem kent als de solaredge..
ik zou bij deze 3 voor de enphase gaan ( die zal met 10 x iq8 op 1fase aangesloten kunnen worden dus geen duurdere 3fasekabel nodig ( tenzij het instaleren makkelijker is om het bijvoorbeeld met 2 keer 1 fase aan te sluiten ;) )

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• Folkert
Ok, ik begrijp hieruit dat een Enphase oplossing de voorkeur heeft maar dat de genoemde installatie erg prijzig is?

Hebben jullie ervaring met andere installateurs die een Enphase oplossing bieden tegen een voordeliger tarief? Als daar grote verschillen in zitten, kan ik daar wel naar kijken.
Prijs is verder voor mij niet doorslaggevend. Betrouwbaarheid en een veilige/degelijke installatie staan bij mij bovenaan.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Folkert schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:00:
Ok, ik begrijp hieruit dat een Enphase oplossing de voorkeur heeft maar dat de genoemde installatie erg prijzig is?
"erg prijzig" is ietwat overdreven. Ja, het is duurder, maar in bepaalde omstandigheden, zoals verschillende orientaties, schaduw enz kan het een prima uitkomst zijn om zo efficient gebruik te maken van je panelen. Vergeet ook niet dat een flink deel van de kosten in arbeid gaan zitten. Voor panelen + enphase omvormer ben je zo'n 250-275 euro per setje kwijt. 10 panelen is dan 2750 euro. Kabel met 10 aansluitingen a 25 euro, totaal 250 euro. Komt nog een gateway bij en een relais. zit je op ong 3500. De rest is voor montagemateriaal, arbeidsuren enz. Een enkele omvormer kost wellicht 500-750 euro. Dan zie je al dat de keuze tussen Enhpase of een losse omvormer op het totaal bedrag niet zo heel veel uitmaakt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Sorry maar €1,6/Wp is belachelijk in de huidige staat van de markt, ook voor Enphase.

Dat was maande terug om haalbaar toen alle materiaal serieus duurder was. Nu moet dat gewoon niet in de overweging

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Folkert
Ok, dank allemaal. Ik ga nog even verder kijken naar andere aanbieders. Wellicht dat je de hoofdprijs betaalt bij de 1e offerte.
Hebben jullie nog advies voor aanbieders in regio Utrecht?

• migjes
Folkert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:01:
Ok, dank allemaal. Ik ga nog even verder kijken naar andere aanbieders. Wellicht dat je de hoofdprijs betaalt bij de 1e offerte.
Hebben jullie nog advies voor aanbieders in regio Utrecht?
die prijzen kunnen zeker beter.
maar ook handig als je een betere vraag stelt naar een offerte.
ben je preciezer met je vraag, dan krijg je een scherpere offerte.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:45
Misschien kun je onder de dakkapel nog 3-4 panelen horizontaal kwijt? Foto's gaan ons zeker helpen juist als je doel het maximaal haalbare is.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Folkert
Hierbij nog een aantal aanvullende fotos:

Voorkant (schaduwzijde):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0WaVbuHzmlw8tbCnPLaO_BNnX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JScsn00qafRe4Sayy7BVYreG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNg24shnEjkj2QLHDMKzpGqIsIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQnk1NtFW0H0i2VbO9cEaHSj.jpg?f=fotoalbum_tile

Achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI9B9BeozYcwjJFLEcYatEaYidA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkUC0nXd6Y8Z6B8DBp9JgQcx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmQ26Qdk-ixs9mCdBkRLDBES2wI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7kvZHOLNRQnOYn0Uau8XrKt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-MlTBZHVrHAY3zn2WXRogry_k0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBpbSY0Ws1AG5vPmhIVasny4.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de fotos zie je ook de bomen die dus aan de voorkant staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Folkert op 23-10-2023 12:45 . Reden: Thumbails ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
migjes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:58:

garantie is gewoon 2 jaar, de andere garanties zijn ander soort garanties
Wat bedoel je met die zin?

[ Voor 20% gewijzigd door RobertV70 op 23-10-2023 22:41 ]

Pagina: 1