Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:33
Je kunt een teveel aan energie uit je zonnepanelen maken als:
- je omvormers de spanning tot boven de toegestane 253 Volt brengen
- je een dynamisch energiecontract hebt en het tarief is negatief
- je maakt meer stroom dan je netaansluiting/automaat aan kan.

Daar zijn oplossingen voor te bedenken zoals:
- het overschot in een thuisbatterij stoppen
- afschakelen (van het net)
- opslaan in warmte
- anders…

Mijn probleem, dus lees niet verder als je dit niet herkent, ik wil meer stroom in de winter en mijn smeltzekeringen er niet uitblazen in de zomer. Warmtepomp en thuisbatterij heb ik al, dus nu nog een regelaar voor het overschot. Met APS en Enphase IQ7 omvormers valt niet veel te regelen. Dus op zoek naar iets anders….

[ Voor 32% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 15:33 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45

de Peer

under peer review

Hier zijn al heel veel verschillende topics over. Ik zie geen toegevoegde waarde van dit topic.

Bovendien zijn dit allemaal verschillende problemen die je benoemt en die worden dus besproken in eigen topics

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 18-11-2023 15:08 ]

• HermanGast
Zo zit ik op zonnige zomerdagen aan het maximum wat ik kwijt kan op 3 fasen 25A. Mijn PV maakt per fase al bijna 5000W/20A piek maar daar zou ik graag voor de wintermaanden nog 12x400Wp aan toe willen voegen.
Dan blaas ik op zonnige zomerdagen mijn automaten er zeker uit.

Zwaardere automaten is geen optie, want dan loop ik risico bij de smeltzekeringen van Stedin.

Hoe kan ik selectief een deel van mijn PV uit de lucht halen en vlak bij de grens van 20A op de automaten blijven?

[ Voor 41% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 15:14 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:47
<knip>We reageren inhoudelijk of we reageren niet

[ Voor 76% gewijzigd door Septillion op 19-11-2023 11:22 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HermanGast
Dank voor de tip. Maar ik heb nog nergens het antwoord op het regelen tot precies 20A van PV gevonden.
Dat wil ik terwijl ik rekening houdt met eigen verbruik….

[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 15:18 ]

• HermanGast
de Peer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:07:
Hier zijn al heel veel verschillende topics over. Ik zie geen toegevoegde waarde van dit topic.

Bovendien zijn dit allemaal verschillende problemen die je benoemt en die worden dus besproken in eigen topics
Je hebt een punt. Zeker.

Heb de vraag specifieker gemaakt. Thanks.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 15:35 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-11 17:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:16:
[...]

Dank voor de tip. Maar ik heb nog nergens het antwoord op het regelen tot precies 20A van PV gevonden.
Dat wil ik terwijl ik rekening houdt met eigen verbruik….
Wat is dan precies je probleem? Wil je meer terug kunnen leveren dan je huidige aansluiting aankan, dan moet je deze (laten) verzwaren. Dan ga je naar 3x 35A toe, waarbij het extra vastrecht dit vast niet rendabel maakt.

Andere manieren om je overschot te kunnen "opslaan" staan beschreven in de topics die hierboven al aangehaald worden. Waar zit exact je vraag dan?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:45

de Peer

under peer review

HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:08:

Hoe kan ik selectief een deel van mijn PV uit de lucht halen en vlak bij de grens van 20A op de automaten blijven?
Veel tweakers doen dit door de omvormer via bijvoorbeeld home assistant terug te regelen naar 20A.

• HermanGast
Question Mark schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:20:
[...]

Wat is dan precies je probleem? Wil je meer terug kunnen leveren dan je huidige aansluiting aankan, dan moet je deze (laten) verzwaren. Dan ga je naar 3x 35A toe, waarbij het extra vastrecht dit vast niet rendabel maakt.

Andere manieren om je overschot te kunnen "opslaan" staan beschreven in de topics die hierboven al aangehaald worden. Waar zit exact je vraag dan?
Ik wil meer PV in de winter met extra panelen, geen 935 Euro per jaar betalen voor verzwaren aansluiting.
Thuisbatterij heb ik al maar krijg ik in de winter niet gevuld,
Dus een regelaar voor omvormers die exact 20A maakt en rekening kan houden met eigen verbruik.

• HermanGast
de Peer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:21:
[...]

Veel tweakers doen dit door de omvormer via bijvoorbeeld home assistant terug te regelen naar 20A.
Dat lijkt een goede optie. Ga ik uitzoeken. Nu Enphase en APS, en die kunnen het niet.
(Hoewel ik HA geen fijn product vindt.)

Enphase Envoy kan levering stoppen, maar niet begrenzen op een ingestelde waarde voor zover ik weet.
Victron Cerbo kan “Nul op de meter” maar zover ik weet niet “25A op de meter”?

[ Voor 21% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 15:39 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:13
HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:25:
[...]

Dat lijkt een goede optie. Ga ik uitzoeken. Nu Enphase en APS, en die kunnen het niet.

Enphase Envoy kan levering stoppen, maar niet begrenzen op een ingestelde waarde voor zover ik weet.
Kies een willekeurige omvormer waar een losse kwh meter aan kan. Ik weet dat SMA en Fronius het kunnen.

• HermanGast
Ricko1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:43:
[...]

Kies een willekeurige omvormer waar een losse kwh meter aan kan. Ik weet dat SMA en Fronius het kunnen.
Dank voor de tip.
Ik zie dat SMA een “Dynamische vermogensregeling heeft voor Maximaal profiteren van zonne-energie zonder de hoofdaansluiting te verzwaren.“
En Fronius: “De hybride inverter van Fronius regelt altijd uit naar de ingestelde doelwaarde op het meetpunt.”

Dat is nieuw voor mij. Lukt vast wel met een van deze twee.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 16:38
HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:25:
[...]

Volgens mij kan je bij de Multiplus wel een maximum ingeven wat er het net opgestuurd mag worden.

Daarnaast zou ik ook kijken of je niet het beste de uitbreiding aan panelen die je wilt doen via een Victron MPPT direct aan de DC zijde aan de accu te hangen, dan heb je het probleem ook niet dat je over de aansluitwaarde gaat.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-11 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je maar 1 omvormer hebt dan gaat het altijd goed zolang het piek vermogen van de omvormer maar niet die van je aansluiting overschrijdt. Het wordt pas lastig als je meer vermogen kunt leveren maar alleen als dat intern gebruikt dient te worden (of een deel daar van). Dan zeker je de omvormer hoger af (passend bij de bedrading) en je moet er dan zelf voor zorgen middels automatiseren dat je het vermogen niet allemaal het net opstuurt (want die is lager gezekerd) maar naar je batterij/verwarming etc.
En als je dan ook nog 3 fases hebt en gebruikers die op een enkele fase belasten dat moet je dus aan de omvormer kunnen aangeven hoe die zijn vermogen over de fases moet gaan verdelen. Zou prima te doen moeten zijn, maar weet niet of zoiets bestaat.
Dus onbeperkt panelen bijleggen voor je enkele omvormer is nooit een probleem (mogelijk te hoge spanning aan DC kant). Al gaat hij in de zomer al om 9 uur smorgens clippen, geen probleem.

Theo

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-11 17:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:08:
daar zou ik graag voor de wintermaanden nog 12x400Wp aan toe willen voegen.
Dat levert je in een heel gunstig geval (plaatsing volledig op het zuiden) zo'n 117 Kwh uur op. Prijs van een Kwh is in de wintermaanden ongeveer 20 cent. Dat levert je dan 23 euro aan extra Kwh in de wintermaanden op, terwijl je in de zomermaanden hier niks aan hebt. (je bent immers beperkt aan de max. 20A die je kunt terugleveren).

Hoe ga je dit qua businesscase rondkrijgen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• HermanGast
Heronimo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:17:
[...]

Volgens mij kan je bij de Multiplus wel een maximum ingeven wat er het net opgestuurd mag worden.

Daarnaast zou ik ook kijken of je niet het beste de uitbreiding aan panelen die je wilt doen via een Victron MPPT direct aan de DC zijde aan de accu te hangen, dan heb je het probleem ook niet dat je over de aansluitwaarde gaat.
Interessante opties.
De multiplus zit aan de AC-in gekoppeld bij mij en de PV is nu alleen met micro’s. Wellicht kan de Victron met frequentieregeling iets doen, maar dan zullen wellicht alle (45) micro’s vervangen moeten worden.
Victron MPPT wordt praktisch beetje lastig omdat mijn PV veldopstelling ver weg is van de accu’s.

• HermanGast
Question Mark schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:28:
[...]

Dat levert je in een heel gunstig geval (plaatsing volledig op het zuiden) zo'n 117 Kwh uur op. Prijs van een Kwh is in de wintermaanden ongeveer 20 cent. Dat levert je dan 23 euro aan extra Kwh in de wintermaanden op, terwijl je in de zomermaanden hier niks aan hebt. (je bent immers beperkt aan de max. 20A die je kunt terugleveren).

Hoe ga je dit qua businesscase rondkrijgen?
Dat is wel een uitdaging. Ik denk met een horizon van 25 jaar voor investeringen in PV en circa 16 jaar voor thuisbatterij plus onduidelijkheid in de salderingsregeling en energiemarkt (vast of dynamisch) blijft het koffiedik.
Nu met de 3 fase 25kWh thuisbatterij kan ik wel wat energie verplaatsen naar de gunstige uurtjes.

Onderdeel van de business case is ook dat ik de nieuwe paneeltjes ga plaatsen op een renovatie-projectje, in plaats van glazen dakbedekking. (tuinkas) Die staat op instorten, dus het hoeft niet helemaal door te rekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 17:03 ]

• G-addict
  • Laatst online: 13:57
Volgens mij kan dat met een willekeurige growatt omvormer icm een eastron kWh meter.
Google eens op growatt nulleinspeisung. Met die optie wordt de teruglevering beperkt tot je eigen verbruik. Ik weet dat je dat niet zoekt, maar heb ook eens in een video gezien dat je de teeuglevering kan instellen op een maximaal vermogen op basis van het gemeten opgenomen vermogen. Dat is wat je zoekt denk ik.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@HermanGast Ten eerste kan je sowieso langdurig 27A door de 25A zekering leveren. Met 36kWp en 25kW omvormer ging het hier nog prima, zelfs voordat de victron operationeel was.

Mocht je echt willen gaan limiteren heb je gewoon wat scripts nodig op je cerbo waarmee je de juiste opdrachten aan de multiplussen geeft, er vanuit gaande dat het een 3 fase opstelling is of dat er eentje op de fase zit die het meeste belast wordt door pv.

ESS mode 2 met een negatief setpoint van 15kW, per fase geregeld en een discharge current van 0 is wellicht ook al genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Rimco op 18-11-2023 16:43 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• HermanGast
xah5kiDe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:21:
Als je maar 1 omvormer hebt dan gaat het altijd goed zolang het piek vermogen van de omvormer maar niet die van je aansluiting overschrijdt. Het wordt pas lastig als je meer vermogen kunt leveren maar alleen als dat intern gebruikt dient te worden (of een deel daar van). Dan zeker je de omvormer hoger af (passend bij de bedrading) en je moet er dan zelf voor zorgen middels automatiseren dat je het vermogen niet allemaal het net opstuurt (want die is lager gezekerd) maar naar je batterij/verwarming etc.
En als je dan ook nog 3 fases hebt en gebruikers die op een enkele fase belasten dat moet je dus aan de omvormer kunnen aangeven hoe die zijn vermogen over de fases moet gaan verdelen. Zou prima te doen moeten zijn, maar weet niet of zoiets bestaat.
Dus onbeperkt panelen bijleggen voor je enkele omvormer is nooit een probleem (mogelijk te hoge spanning aan DC kant). Al gaat hij in de zomer al om 9 uur smorgens clippen, geen probleem.
De realiteit is weerbarstiger. Met tientallen microomvormers geeft de terugweg naar een enkele omvormer teveel afschrijving. Dus de zoektocht is naar het afschaven van het toe te voegen rendement…

• HermanGast
G-addict schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:40:
Volgens mij kan dat met een willekeurige growatt omvormer icm een eastron kWh meter.
Google eens op growatt nulleinspeisung. Met die optie wordt de teruglevering beperkt tot je eigen verbruik. Ik weet dat je dat niet zoekt, maar heb ook eens in een video gezien dat je de teeuglevering kan instellen op een maximaal vermogen op basis van het gemeten opgenomen vermogen. Dat is wat je zoekt denk ik.
Zal ik opzoeken. Dankjewel.

• HermanGast
Rimco schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:41:
@HermanGast Ten eerste kan je sowieso langdurig 27A door de 25A zekering leveren. Met 36kWp en 25kW omvormer ging het hier nog prima, zelfs voordat de victron operationeel was.

Mocht je echt willen gaan limiteren heb je gewoon wat scripts nodig op je cerbo waarmee je de juiste opdrachten aan de multiplussen geeft, er vanuit gaande dat het een 3 fase opstelling is of dat er eentje op de fase zit die het meeste belast wordt door pv.

ESS mode 2 met een negatief setpoint van 15kW, per fase geregeld en een discharge current van 0 is wellicht ook al genoeg.
Heb al 2x de netbeheerder hier gehad voor nieuwe smeltzekering. Zal eens uitzoeken wat de route is naar die handige automaten voor de meter, die je zelf mag inschakelen.
Dat is de hoek waar ik het zeker wil zoeken. Maar ben bang dat AC ‘langs’ de Multiplus mijn zekeringen gaat wegblazen als de accu’s vol zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 16:57 ]

• HermanGast
Een eerste verkenning van dynamische vermogensregeling, dan zou de begroting er zo uit kunnen zien:
SMA data manager, circa 830 Euro en de energy meter 325 Euro plus een string omvormer
SMA Sunny Tripower 4.0 3AV 40 Smart Connected €1,342.55 plus ongeveer 40 Euro optimiser per paneel.
Dat komt op ongeveer 3000 Euro nog zonder de 12 panelen. Dat is een beetje overkill voor het beoogde doel. Wel een supermooie oplossing….

Dan is het veel goedkoper om met slimme stekkers (of AC relais) een stuk of wat micro-omvormers uit te schakelen. Minder nauwkeurig. Voor 12 panelen ongeveer 1800 met IQ7A’s.

Als ik meer dan 12 panelen bijplaats (24?) wordt de SMA oplossing met tripower 8.0 relatief wel wat gunstiger.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 16:38
HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:40:
Een eerste verkenning van dynamische vermogensregeling, dan zou de begroting er zo uit kunnen zien:
SMA data manager, circa 830 Euro en de energy meter 325 Euro plus een string omvormer
SMA Sunny Tripower 4.0 3AV 40 Smart Connected €1,342.55 plus ongeveer 40 Euro optimiser per paneel.
Dat komt op ongeveer 3000 Euro nog zonder de 12 panelen. Dat is een beetje overkill voor het beoogde doel. Wel een supermooie oplossing….

Dan is het veel goedkoper om met slimme stekkers (of AC relais) een stuk of wat micro-omvormers uit te schakelen. Minder nauwkeurig. Voor 12 panelen ongeveer 1800 met IQ7A’s.

Als ik meer dan 12 panelen bijplaats (24?) wordt de SMA oplossing met tripower 8.0 relatief wel wat gunstiger.
Dit kan veel goedkoper. Ik heb hier een simpele 1 fase GoodWe die ik gewoon via het het lokale netwerk aan kan sturen qua maximum output. Gebruik dit nu al om hem te curtailen als de prijzen inclusief belasting negatief zijn. Dit zou je dus ook prima kunnen gebruiken om hem terug te regelen als je tegen de limiet van je aansluiting komt.

Je zou hiervoor bijvoorbeeld NodeRed op je Cerbo kunnen gebruiken en het terugregelen kunnen doen op basis van de energiemeter die je al hebt (Victron meter of je P1 poort).

Het maakt voor de Victron niet uit of de omvormers er voor of achter hangen. Zolang je hem laat meten wat door je hoofdaansluiting gaat zal hij ingrijpen en gaan laden als je richting de max van je aansluiting gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 18-11-2023 19:00 ]

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 22:27
Meer panelen op dezelfde omvormer(s). Dan topt de omvormer in de zomer zelf af.

Memento mori

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:46:
[...]

Heb al 2x de netbeheerder hier gehad voor nieuwe smeltzekering. Zal eens uitzoeken wat de route is naar die handige automaten voor de meter, die je zelf mag inschakelen.
Dat is de hoek waar ik het zeker wil zoeken. Maar ben bang dat AC ‘langs’ de Multiplus mijn zekeringen gaat wegblazen als de accu’s vol zijn.
Even zoeken bij je netwerkbeheerder:
bv Smelt vervangen door automaat--> € 561,03 Liander
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2023/?ref=22685
Liander is wel een van de duurdere dus met een beetje geluk heb je een andere.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
Ik meen te begrijpen dat je micro-omvormers hebt. Harde oplossing is je nieuwe panelen achter een werkschakelaar te zetten die je in de topmaanden uitzet.

• HermanGast
Bob-B190 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:02:
Meer panelen op dezelfde omvormer(s). Dan topt de omvormer in de zomer zelf af.
Ik heb alleen micro omvormers. Maar inderdaad, een string omvormer zou tegen zn max aanlopen.

• HermanGast
Relesi schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:28:
Ik meen te begrijpen dat je micro-omvormers hebt. Harde oplossing is je nieuwe panelen achter een werkschakelaar te zetten die je in de topmaanden uitzet.
Dat is de makkelijkste oplossing inderdaad. Een deel van de winterpanelen er uit halen in de zomer.
Maar dan mis ik de ochtend en avondstroom. Of ik ben 2x per dag de schakelaar aan het omzetten….

• Relesi
  • Registratie: December 2022
HermanGast schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:42:
[...]
. Of ik ben 2x per dag de schakelaar aan het omzetten….
Kun je dat dan niet automatiseren? Met Home Assistant of zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door Relesi op 18-11-2023 19:52 ]

• HermanGast
Relesi schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:51:
[...]

Kun je dat dan niet automatiseren? Met Home Assistant of zoiets?
Ja, dat lukt me wel. Dan doe ik dat per paneeltje. Ik ben zelf actief met de HomeWizard spullenboel en M5stack voor de code.
En met automaten ipv smeltzekeringen durf ik ook wel wel extra te produceren. Niet meer selectief afzekeren maar kijken of ik de de volle 3x25A kan leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door HermanGast op 18-11-2023 20:24 ]

• HermanGast
Part schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:18:
[...]

Even zoeken bij je netwerkbeheerder:
bv Smelt vervangen door automaat--> € 561,03 Liander
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2023/?ref=22685
Liander is wel een van de duurdere dus met een beetje geluk heb je een andere.
En met beetje pech is het veel duurder. Ca 1350 plus BTW was de mededeling van mijn netbeheerder…. Dat gaan we dus niet doen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
@HermanGast heb alleen de start post gelezen en niet alle replies dus wellicht al gezegd.
Zelf heb ik een pv installatie 13x 450wp zzo plat dak en daar van de zomer en uitbreiding bij laten plaatsen. Nu extra 8x 420wp ozo en 10x 420wp wnw erbij. Opbrengst is nu met deze bewolkte dagen wel verdubbeld maar dan heb je het over 1kwh opwekking naar 2.1kwh opwekking :')
Voor warmtepomp al dan niet thuis batterij bij lange na niet voldoende.
Daar in tegen omdat beide omvormers 3 fase modellen zijn geen problemen met uitval door hoge spanning en nog steeds 3x25a afgezekerd

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1