Vraag

• S.VB
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-03-2024
Hallo iedereen,

Wij zijn in maart verhuisd naar een woning gebouwd in 2010. De woning beschikt over vloerverwarming en een geothermische warmtepomp (horizontale netten, geen diepte boringen). De warmtepomp staat er sinds de bouw van het huis en is dus al meer dan 10 jaar oud. Volgens de vorige eigenaars bestaat de installateur van de warmtepomp niet meer en is de firma van de warmtepomp zelf van naam veranderd. Dit maakt het naar onderhoud/herstel toe niet eenvoudig.

Eigenschappen van de warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UBVx0qOdQavOQ4ojHSlPbY9qb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFjcuQzRvxoLag1qS2LgVRDZ.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp beschikt naar mijn weten niet over slimme sturing, welke optimaal gebruik zou kunnen maken van onze zonnepanelen. Er staat ook geen warmtewisselaar op, dus koelen in de zomer is niet mogelijk. En, de warmtepomp werkt zonder thermostaat, dus enkel met buiten voeler.

Mijn vragen hierbij zijn de volgende:
- Zijn (geothermische) warmtepompen de laatste 10jaar efficiënter geworden?
- Zou het nuttig zijn onze warmtepomp te vervangen door eentje met slimme sturing?
- Indien het niet nuttig is om onze warmtepomp te vervangen, kan een warmtewisselaar aan elke installatie worden toegevoegd?
- Is een warmtepomp met thermostaat niet efficiënter?

Alvast bedankt om jullie kennis te delen met deze leek.
Groeten,
Stijn

Beste antwoord (via S.VB op 20-11-2023 08:21)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:33:
Juist bij een oude unit zou ik iets van monitoring gaan doen :)
In ieder geval stroom en brontemperatuur.
Dan weet je in ieder geval wanneer je moet vervangen en of de bron nog goed is (en je dus als de tijd daar is voor een L/W of W/W vervanger moet zoeken).
Helemaal eens. Misschien dat de warmtepomp voor nu voldoet, maar wat als hij volgend jaar kapot gaat? Dan heb je geen idee of je het warmtenet opnieuw moet gaan gebruiken of dat een lucht/water warmtepomp beter gaat zijn. Dus probeer nu op zijn minst de brontemperatuur bij de houden over langere periode. Dan kan je later de gemiddelde etmaal temperatuur ernaast houden en met de bekende COP's van de warmtepompen kan je een betere beslissing maken.

En ja, je hebt gelijk. Een goed warmtenet zal waarschijnlijk beter presteren dan de buitenlucht gebruiken, maar niet alle warmtenetten zijn goed gedimensioneerd. Een te klein warmtenet zal resulteren in een te koude brontemperatuur, waardoor de buitenlucht gemiddeld warmer zal zijn dan het water in je warmtenet.

[ Voor 16% gewijzigd door frennek op 17-11-2023 19:29 ]

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Ik heb niet het antwoord op al je vragen, maar misschien een paar overwegingen en vragen dan:

- is het niet mogelijk om aan deze warmtepomp alsnog een thermostaat te koppelen? Dat kan inderdaad efficiënter werken.
- hoe is de warmtapwatervoorziening geregeld? Doet deze warmtepomp dat ook?
- koelen is leuk maar het wordt nooit een airco
- zolang salderen nog bestaat maakt het PV-contact niet uit.

Als de boel nog werkt zou ik niet nu al preventief gaan vervangen vanwege bovenstaande. Maar misschien kun je er meer over zeggen als de winter nou eens gaat beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Het is ook wel belangrijk goed uit te zoeken hoe goed de geothermische warmte echt functioneert. Zoals je zegt zijn het horizontale netten. Wat is de gemiddelde brontemperatuur hiervan?

Dit vraag ik, omdat als de brontemperatuur tegenvalt het misschien zelfs slimmer is om voor een lucht/water warmtepomp te gaan.

• S.VB
@Gramser
- een thermostaat koppelen zal allicht wel mogelijk zijn. Maar hiervoor zal ik een technieker nodig hebben, aangezien ik er zelf weinig/geen verstand van heb en de handleiding die we hebben uitsluitend in het Duits is.
- ons sanitair water wordt ook verwarmd door de warmtepomp, door middel van een boilervat.
- daar zijn we ons van bewust :)
- Wij wonen in België. Volgens mij werkt het salderen hier iets anders als in Nederland. Er wordt hier echt apart gekeken naar het moment van opwekken/afnemen. Nu schijnt de zon bvb niet, maar draait de warmtepomp wel. Dan gaat het tellertje van afname naar omhoog. Als de zon schijnt maar de warmtepomp draait niet, dan gaat het tellertje van teruggave aan net naar omhoog. En, de vergoeding voor teruggave dekt de lading niet van de afname (jammer genoeg).

Alles werkt nu natuurlijk nog, maar over de efficiëntie van het systeem heb ik wel wat vragen, niet enkel van de warmtepomp trouwens.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 12:33
En wat was het jaarverbruik afgelopen jaren volgens oude bewoners?

Heb je al kunnen meten wat deze aan stroom verbruikt? Mogelijk kan je dan snel zien of het loont om deze te (laten) vervangen.

• S.VB
@frennek

Ik weet niet of ik de gemiddelde temperatuur van aanvoer ergens kan aflezen.
Zelf heb ik er geen zicht op, aangezien we hier nog geen winter zijn doorgegaan. Nu staat er 120° bij aanvoer.

• Gramser
Ja, salderen werkt in België inderdaad nog anders. Nog wel, wij gaan naar jullie systeem toe. En dat is stiekem wel goed.

Heb je wel ergens een binnenunit of aansturingsmodule waarop je instellingen kunt aanpassen? Dan kun je misschien alvast optimaliseren met stooklijn, om maar wat te noemen.

Overigens hebben we nu te maken met van die twijfeltemperaturen. Als het kouder wordt stel ik mijn warmtepomp ook zo in dat er puur op buitentemperatuur wordt gestuurd en de kamerthermostaat wordt genegeerd. Dat geeft bij mij een rustiger gedrag,

• S.VB
@Lelletje
De vorige eigenaars hebben me 2 facturen bezorgd:
2021: 6800 kW
2022: 8400 kW

Blijkbaar hadden ze in 2022 de temperatuur hoog ingesteld, zo zegt de vorige eigenaar.

Volgens de P1 meter, zie ik een verschil van 2kW wanneer de warmtepomp in werking is voor de vloerverwarming. Voor de boiler zou ik hier is op moeten letten, maar dit verbruik ligt hoger.

We hebben de digitale meter pas een week, en P1 poort is van gisteren actief dus ik kan het nog maar pas uitlezen.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 12:33
En wat voor woning is het? Rijtjeswoning of vrijstaand?

• S.VB
@Gramser
We hebben inderdaad een binnenunit waarbij ik de stooklijn kan aanpassen.
Maar geen idee op wat dit best kan staan. Ik denk dat deze nu op 0.5 staat.

• S.VB
@Lelletje
Vrijstaande woning.
Vloerverwarming in de hele woning (niet in de kelder/garage), maar staat enkel open voor keuken/woonkamer gang (deze gaan we nog eens bekijken of we deze kunnen dicht zetten) & bureau. Ongeveer 80m².

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dat is dan een testje waard. Die stooklijn zal bij jouw woning resulteren in een bepaalde binnentemperatuur. Als je die uiteindelijk te hoog vindt, zet je de stooklijn naar beneden, en anders omhoog. Stooklijn houdt echter geen rekening met afkoeling door wind of zoninstraling, dus dat wordt een spelen met die instelling en kijken welk effect dat heeft in verbruik en uiteindelijek temperatuur.

Kun je nu al mee beginnen, maar telkens moet je na een aanpassing wel even een paar daagjes wachten om echt te weten welk effect het heeft.

• S.VB
@Gramser
Bedankt, daar zal ik al even naar kijken.

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Dat dunk is 15,3 kw
Verwarm je er het Muiderslot mee ofzo?
Zo’n joekel gaat pendelen als het niet echt koud is
En daarvan slijt zo’n warmtepomp sneller dan als ie wat moet werken
Heb je een normale woning dan is 5 kw voldoende

• frennek
S.VB schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:42:
@frennek

Ik weet niet of ik de gemiddelde temperatuur van aanvoer ergens kan aflezen.
Zelf heb ik er geen zicht op, aangezien we hier nog geen winter zijn doorgegaan. Nu staat er 120° bij aanvoer.
Als dit niet is af te lezen zou je dit zelf kunnen onderzoeken door een thermometer te plakken op de aanvoerpijp (met wat isolatie eromheen om de sensor te isoleren van de omgevingstemperatuur). Het zou zonde zijn om te investeren in een nieuwe water/water warmtepomp als de bron niet meer goed functioneert.

• frennek
Luzeklap schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:02:
Dat dunk is 15,3 kw
Verwarm je er het Muiderslot mee ofzo?
Zo’n joekel gaat pendelen als het niet echt koud is
En daarvan slijt zo’n warmtepomp sneller dan als ie wat moet werken
Heb je een normale woning dan is 5 kw voldoende
@S.VB heeft al vermeld dat hij in een vrijstaande woning woont. Afhankelijk van de vloeroppervlakte en isolatie kan een max vermogen van rond de 10 kW noodzakelijk zijn.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
frennek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:13:
[...]

@S.VB heeft al vermeld dat hij in een vrijstaande woning woont. Afhankelijk van de vloeroppervlakte en isolatie kan een max vermogen van rond de 10 kW noodzakelijk zijn.
@S.VB
Inderdaad een warmtepomp 9-10Kw thermisch, dus deze oude wp (snel) weg doen en vervangen door de nieuwste generatie lucht/ water warmtepompen, die zijn op alle gebieden beter en de meeste produceren weinig storend geluid.
Mogelijk dat je de boiler voor warm drinkwater kan hergebruiken, maar ga er niet van uit.
Ik zou gelijk een Roest Vast Stalen (RVS) vat nemen voor de opslag van het warme drinkwater water, met +/- 300 liter inhoud, dit vat wordt verwarmd via een ingebouwde spiraal-buis door de nieuwe wp

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat vervangen voor een moderne, modulerende warmtepomp voor lagere stookkosten gaat zorgen. Maar november is misschien niet het beste moment :)
Je kunt nu natuurlijk wel de tijd nemen om je te oriënteren, offertes voor vervanging aan te vragen en wellicht al stroom- en warmtemeters (of thermometers) op te hangen zodat je zicht krijgt op de performance van je huis (niet per sé je warmtepomp).
Dat zorgt dat je voor vervanging goed beslagen ten ijs komt en bijvoorbeeld niet een te grote unit terugzet.

Het dichtgooien van afgifte binnen de geïsoleerde schil is niet altijd zinvol en soms contraproductief trouwens.

Is het Vlaamse capaciteitstarief met kwartierwaarden ook van toepassing? Dan is een modulerende zeker interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 16-11-2023 20:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.VB
natural colour schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:33:
[...]

@S.VB
Inderdaad een warmtepomp 9-10Kw thermisch, dus deze oude wp (snel) weg doen en vervangen door de nieuwste generatie lucht/ water warmtepompen, die zijn op alle gebieden beter en de meeste produceren weinig storend geluid.
Mogelijk dat je de boiler voor warm drinkwater kan hergebruiken, maar ga er niet van uit.
Ik zou gelijk een Roest Vast Stalen (RVS) vat nemen voor de opslag van het warme drinkwater water, met +/- 300 liter inhoud, dit vat wordt verwarmd via een ingebouwde spiraal-buis door de nieuwe wp
@natural colour
Ik begrijp niet waarom onze nu geothermische warmtepomp vervangen dient te worden door een lucht/water. Naar wat ik altijd gelezen heb, heeft een geothermische warmtepomp met warmtenetten een hoger rendement als een lucht/water. Wij hebben het warmtenet al zitten, dus ik zie niet in waarom dit dan niet meer gebruikt zou kunnen worden.
Maar misschien heb je een logische uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.VB
Proton_ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:57:
Ik denk dat vervangen voor een moderne, modulerende warmtepomp voor lagere stookkosten gaat zorgen. Maar november is misschien niet het beste moment :)
Je kunt nu natuurlijk wel de tijd nemen om je te oriënteren, offertes voor vervanging aan te vragen en wellicht al stroom- en warmtemeters (of thermometers) op te hangen zodat je zicht krijgt op de performance van je huis (niet per sé je warmtepomp).
Dat zorgt dat je voor vervanging goed beslagen ten ijs komt en bijvoorbeeld niet een te grote unit terugzet.

Het dichtgooien van afgifte binnen de geïsoleerde schil is niet altijd zinvol en soms contraproductief trouwens.

Is het Vlaamse capaciteitstarief met kwartierwaarden ook van toepassing? Dan is een modulerende zeker interessant.
@Proton_
Jammer genoeg is het Vlaamse capaciteitstarief inderdaad van toepassing. Vandaar dat ik inderdaad dacht dat een slimme warmtepomp wel een voordeel kon opleveren. Boiler "oververwarmen" op het moment dat de zon schijnt, om minder te hoeven verwarmen wanneer de zon niet schijnt. Mogelijks is eenzelfde principe mogelijk met het reservoir voor de vloerverwarming.

Ik heb nu een p1 meter hangen op de digitale elektriciteitsmeter. Maar effectief stroomverbruik van de warmtepomp kan ik hier moeilijk uit afleiden, aangezien ik ook een elektrische wagen heb en zonnepanelen.
Ik was vooral benieuwd naar een verbeterd rendement van de warmtepompen nu tenopzichte van 10 jaar geleden. Deze technologie lijkt mij niet stil te staan, maar je leest enkel artikels over een nieuwe installatie, nergens over de vervanging van een "verouderde" installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@S.VB Wanneer de lucht warmer is dan je bodembron zal L/W een hoger rendement hebben (denk aan douchewater in de zomer). Maar de meeste warmte gebruik je in de winter en dan is de bodem vaak ietsje warmer dan de lucht, bovendien geen defrosts.
Het hangt dus af van de dimensionering van de bron, want gedurende het stookseizoen zal hij afkoelen door de onttrokken energie. Nog iets om te loggen dus, ben je handig met Home Assistant of Domoticz oid?

Ik heb even gekeken of ik specificaties van je oude beestje kon vinden, maar ik vond weinig.
Dit komt een beetje in de buurt:
https://www.bafa.de/Share..._blob=publicationFile&v=2 pagina 62

code:
1
2
3
Hersteller                      COP          Nennleistung 
                               B0/W35          B0/W35   
Bartl Wärmepumpen ECO 6 S (HG)  4,30         13,40 kW

Dat is al best netjes, een moderne EcoForest haalt dan in plaats van 4,30 iets van 4,5. Maar die PDF is uit 2020 dus wellicht / waarschijnlijk een iets nieuwer type.
Heb je een handleiding waar een B0/W35 COP in genoemd staat?

Vervanging zou zoiets zijn, bijvoorbeeld https://downloads.ecofore...Pumps%20-%20v2022_1.1.pdf pagina 11, de kleine grafiekjes in het midden zijn het interessantst.
Waar je huidige unit altijd 3 kW of meer stroom vraagt, kan een nieuwe de boel warm houden door rustig op 700W te pruttelen en alleen in een sneeuwstorm 3 kW te vragen. Dat scheelt in je capaciteitskosten, denk ik. Bovendien koelt de bron minder af gedurende een run.
Zie ook Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis voor algemene praat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Ik mis hier even heel hard de diagnose dat de huidige pomp niet voldoende efficiënt werkt.

Zonder dat is het ronduit belachelijk om aan vervanging te denken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Ronald hij zal ooit vervangen moeten worden, dus een plan maken en begroten is altijd een goed idee (hier is de installateur ook niet in beeld om mee te denken).
Voor het verschil in rendement tussen 4.3 en 4.5 hoef je het niet te doen inderdaad.

Met deze warmtepomp is het capaciteitstarief ook nog wel iets, je komt nooit onder een gemiddeld maandkwartiermaximum (oid) van 4 kW zo.
https://www.mijnenergie.be/capaciteitstarief/#eight
Een modulerende warmtepomp zal een paar maanden per jaar 2 a 3 kW kunnen schelen wat misschien €80/jaar bespaart. Op zichzelf ook niet voldoende om vervanging te rechtvaardigen, wel mooi meegenomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Hoeveel bedraagt het capaciteitstarief?

Hoeveel je betaalt voor het capaciteitstarief hangt af van je netbeheerder en is dus afhankelijk van je woonplaats. Vanaf 2023 betaal je voor 1 kW over heel Vlaanderen +/- volgende tarieven:

Op jaarbasis: 40.4 euro (exclusief btw)
Op maandbasis: 3.37 euro (exclusief btw)
Heel vervelend dat capaciteitstarief... maar voor tientjeswerk in het jaar kun je geen andere WP kopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ken deze dingen wel, maar dan paar slagen groter.

op zich niks mis mee, enige achtergrond is dat deze generatie units eigenlijk uit de jaren 90 komen en toen R22 verboden werd zijn deze machines aangepast qua ontwerp (zeer minimaal) zodat ze lopen op R407c wat de geestelijke opvolger is van R22. qua ontwerp zijn dit dus zeer oude installaties.
voordeel is wel dat ze super simpel zijn en universele onderdelen gebruiken. zolang de compressor goed is en de koudemiddelinhoud nog ok is zal dit ding nog lang duur kunnen lopen.

enige issue is pendelen. dat zal die wel doen en ik zou in het voorkomen van pendelen je energie in steken.
het verhogen van de pompsnelheden of eventueel vervangen zodat er meer liters doorheen gaan om je dT over de platenwisselaars te verhogen kan helpen om de efficientie wat omhoog te halen.

koppelen aan zonnepanelen heeft totaal geen nut. als de machine moet draaien is het doorgaans winter en doen je panelen toch niks.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-11-2023 17:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.VB
@Proton_ @Ronald

Mijn vraag was ook eerder verkennend hoor. Vandaar dat ik nog geen uitgebreide analyse had gedaan van het huidige systeem. Het was eerder een algemene vraag naar de evolutie van water/water warmtepompen, met als referentie mijn huidig systeem.

Voor het capaciteitstarief zal ik het niet moeten doen, vrees ik. Aangezien ik een elektrische wagen heb, en 3 fase gebruik om te laden zit ik gedurende langere periode aan 4kW te laden in eco. De laadpaal kan ik in eco instellen zodat die de totale piek beperkt tot 4kW. Dus hij zal trager beginnen laden op het moment dat de warmtepomp inschakelt. Wanner de zon schijnt en we meer dan 4kW opwekken zal hij sneller laden.

@Proton_
B0/W35 COP kan ik nergens terugvinden A0/W35 wel met COP van 4.3.
Qua dimensionering hebben we warmtenetten liggen op een oppervlakte dubbel zo groot als de totale oppervlakte vloerverwarming. Dat zit dus wel goed lijkt me.

In ieder geval al bedankt aan iedereen voor de info.
Ik denk dat we voorlopig wel goed zitten met deze warmtepomp en pas over vervanging moeten denken wanneer deze defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:30

Jan2023

KISS

Ronald schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:24:
Ik mis hier even heel hard de diagnose dat de huidige pomp niet voldoende efficiënt werkt.

Zonder dat is het ronduit belachelijk om aan vervanging te denken.
Helemaal mijn idee.
Hier zou ik persoonlijk gewoon mee gaan draaien vervangen kan altijd nog.
En van een grondwaterbron wordt gezegd dat deze stabieler is in temperatuur.
Dus waarschijnlijk een beter rendament in de winter bij lage buitentemperatuur.

En ik zou alle afgifte die je in huis hebt continu open laten staan .

Succes

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan weet je in ieder geval wanneer je moet vervangen en of de bron nog goed is (en je dus als de tijd daar is voor een L/W of W/W vervanger moet zoeken).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Proton_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:33:
Helemaal eens. Misschien dat de warmtepomp voor nu voldoet, maar wat als hij volgend jaar kapot gaat? Dan heb je geen idee of je het warmtenet opnieuw moet gaan gebruiken of dat een lucht/water warmtepomp beter gaat zijn. Dus probeer nu op zijn minst de brontemperatuur bij de houden over langere periode. Dan kan je later de gemiddelde etmaal temperatuur ernaast houden en met de bekende COP's van de warmtepompen kan je een betere beslissing maken.

En ja, je hebt gelijk. Een goed warmtenet zal waarschijnlijk beter presteren dan de buitenlucht gebruiken, maar niet alle warmtenetten zijn goed gedimensioneerd. Een te klein warmtenet zal resulteren in een te koude brontemperatuur, waardoor de buitenlucht gemiddeld warmer zal zijn dan het water in je warmtenet.

[ Voor 16% gewijzigd door frennek op 17-11-2023 19:29 ]

Pagina: 1