Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKampers
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-03-2024

BKampers

Grootmeester Logistiek

Topicstarter
Introductie
Onlangs hebben wij een woning gekocht en we willen graag zonnepanelen laten plaatsen op ons dak. Op aanraden van een vriend hebben wij hier een account aangemaakt en al diverse topics doorgenomen voor tips.

Wij zijn ons bewust van het aflopen van de salderingsregeling en dat de TLV tegenwoordig ook laag is. Wij hebben nu nog een variabel energiecontract met dubbeltarief. Als alles goed gaat willen we naar een vast contract met enkeltarief.

Onze woning is een tussenwoning gebouwd in 2010 met energielabel A.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZIZY52u.png
Beschikbare (dak)ruimte
Het betreft een schuin dak met beperkte ruimte op Oost en Zuid-Oost. Volgens de meeste installateurs passen er zo'n 5 panelen van zo'n 400-450Wp aan beide zeiden. De exacte bruikbare oppervlakte heb ik niet, maar de woning is ongeveer 9m x 5m.
Schaduw
Ik vind dit heel moeilijk in te schatten. Op Oost verwacht ik in ieder geval in de ochtend schaduw van het dak van de buren (schuin dak). Op Zuid-Oost verwacht ik weinig tot geen schaduw.
Jaarverbruik
3.000 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 40A
Budget en doel
Om en nabij € 5.000. Het liefst minder. Wij verwarmen de woonkamer met een MHI ZSX 3,5kW single-split en het zou mooi zijn als we het stroomverbruik van deze unit een klein beetje kunnen compenseren. Nu nog met salderen, later met de kleine opwek op zonnige winterdagen. Wij rekenen ons hierbij zeker niet rijk. De grote besparing hebben we al gerealiseerd met het terugdringen van het gasvebruik (wij verwarmen boven eigenlijk niet).

Er zijn geen plannen voor een warmtepomp, boiler of elektrische auto.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Bijhouden van data
Ja, opwekstatistieken (hoeft niet per paneel te zijn)
Reeds verkregen offertes
Wij hebben van een paar partijen offertes gekregen. Een aantal van deze offertes heb ik al afgewezen op basis van informatie die ik heb verzameld op het forum. Door installateurs wordt er nogal makkelijk gegrepen (zonder überhaupt bij ons geweest te zijn) naar een Enphase systeem. "Je hebt een moeilijk schuin dak, string omvormer is onmogelijk". Dat soort verhalen. Ik ben er nog niet van overtuigd dat een Enphase systeem de beste oplossing is voor onze woning.

Wij hebben twee offertes uitgefilterd waar wij tussen twijfelen.

Offerte #1:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Offerte #2
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De vehouding prijs/Wp lijkt ons niet slecht voor een Enphase systeem, maar € 1.200 extra voor 300 kWh op jaarbasis voelt ook niet goed.
Regio
West-Brabant (omgeving Roosendaal)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Als eerste, het aflopen van de salderingsregeling is glazen bol kijken, eerste kamer heeft een lijst met vragen gestuurd aan de minister om toe te lichten, echter is het kabinet gevallen en zal pas na de verkiezingen bekeken gaan worden door een nieuwe minister. Los van al dat, de BBB, groenlinks/pvda en Omtzicht zijn niet erg voorstander van het afbouwen.

Over de installatie, de eerste offerte ziet er goed uit, string omvormer, top. Strikje er om en doen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zie een dak vlak wat niet vol gaat... Leg er nog een mooi rijtje van 5 onder op NO?

En ook best goed voor de opbrengst... 2x2 op de schuur... kan heel mooi (zelf) met 2x APS DS3-L en een ECU-B. Laag plat dakje en een lego-setje van Blubase

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKampers
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-03-2024

BKampers

Grootmeester Logistiek

Topicstarter
RobertV70 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:37:
Als eerste, het aflopen van de salderingsregeling is glazen bol kijken, eerste kamer heeft een lijst met vragen gestuurd aan de minister om toe te lichten, echter is het kabinet gevallen en zal pas na de verkiezingen bekeken gaan worden door een nieuwe minister. Los van al dat, de BBB, groenlinks/pvda en Omtzicht zijn niet erg voorstander van het afbouwen.

Over de installatie, de eerste offerte ziet er goed uit, string omvormer, top. Strikje er om en doen.
Ja, maar het lijkt me op termijn toch onhoudbaar en we zien het wel gebeuren dat er een compromis gesloten word We denken hier dat ze het gewoon op gaan lossen met een gegarandeerde TLV of een andere subsidie.

Fijn dat we toch met de goede gedachte zitten als het gaat om de omvormer. De garantie op Enphase omvormers voelt ook een beetje als een wassen neus. Wie zegt dat Enphase dit type over 5 jaar nog op de plank heeft liggen? En wie zegt dat een IQ9, IQ10 of wat dan ook te gebruiken zijn tegen die tijd?
Ronald schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:24:
Ik zie een dak vlak wat niet vol gaat... Leg er nog een mooi rijtje van 5 onder op NO?

En ook best goed voor de opbrengst... 2x2 op de schuur... kan heel mooi (zelf) met 2x APS DS3-L en een ECU-B. Laag plat dakje en een lego-setje van Blubase
Moeders de vrouw wil liever niets aan de voorkant van de woning. Gaat dat zoveel verschil maken?

Dat van de schuur is wel een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan de energie ook opslaan
https://www.mg-solar-shop...nergy-4.0-hybrid-inverter

Nog wel een batterij en Home Manager 2.0 nodig (500 euro op ebay.de als je geluk hebt)

Die hybride omvormer heeft 3 mppt ingangen, is 1 fase en kan al vanaf 3 panelen per ingang.
Verkrijgbaarheid is nog wel een dingetje.
Maar dan kan je 3 orientaties doen.

Edit: vraag of ze geen gewone growatt hebben misschien?
growat mod tl3 7000 xh met ark batterijen
Growatt MOD 5000TL3-XH blijft groen knipperen

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2023 21:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan