Introductie
Onlangs hebben wij een woning gekocht en we willen graag zonnepanelen laten plaatsen op ons dak. Op aanraden van een vriend hebben wij hier een account aangemaakt en al diverse topics doorgenomen voor tips.Wij zijn ons bewust van het aflopen van de salderingsregeling en dat de TLV tegenwoordig ook laag is. Wij hebben nu nog een variabel energiecontract met dubbeltarief. Als alles goed gaat willen we naar een vast contract met enkeltarief.
Onze woning is een tussenwoning gebouwd in 2010 met energielabel A.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Het betreft een schuin dak met beperkte ruimte op Oost en Zuid-Oost. Volgens de meeste installateurs passen er zo'n 5 panelen van zo'n 400-450Wp aan beide zeiden. De exacte bruikbare oppervlakte heb ik niet, maar de woning is ongeveer 9m x 5m.Schaduw
Ik vind dit heel moeilijk in te schatten. Op Oost verwacht ik in ieder geval in de ochtend schaduw van het dak van de buren (schuin dak). Op Zuid-Oost verwacht ik weinig tot geen schaduw.Jaarverbruik
3.000 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 40ABudget en doel
Om en nabij € 5.000. Het liefst minder. Wij verwarmen de woonkamer met een MHI ZSX 3,5kW single-split en het zou mooi zijn als we het stroomverbruik van deze unit een klein beetje kunnen compenseren. Nu nog met salderen, later met de kleine opwek op zonnige winterdagen. Wij rekenen ons hierbij zeker niet rijk. De grote besparing hebben we al gerealiseerd met het terugdringen van het gasvebruik (wij verwarmen boven eigenlijk niet).Er zijn geen plannen voor een warmtepomp, boiler of elektrische auto.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.Bijhouden van data
Ja, opwekstatistieken (hoeft niet per paneel te zijn)Reeds verkregen offertes
Wij hebben van een paar partijen offertes gekregen. Een aantal van deze offertes heb ik al afgewezen op basis van informatie die ik heb verzameld op het forum. Door installateurs wordt er nogal makkelijk gegrepen (zonder überhaupt bij ons geweest te zijn) naar een Enphase systeem. "Je hebt een moeilijk schuin dak, string omvormer is onmogelijk". Dat soort verhalen. Ik ben er nog niet van overtuigd dat een Enphase systeem de beste oplossing is voor onze woning.Wij hebben twee offertes uitgefilterd waar wij tussen twijfelen.
Offerte #1:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Offerte #2
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De vehouding prijs/Wp lijkt ons niet slecht voor een Enphase systeem, maar € 1.200 extra voor 300 kWh op jaarbasis voelt ook niet goed.