Ista, afrekening van 12k euro voor een jaar verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megaman1115
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-03 22:41
Rond mei 2022 ben ik een appartement van ca. 95 m2 gaan huren met een huisgenoot in een complex met blokverwarming. Er wordt gemeten door Ista met doprimo radio meters, een op elke radiator. Tot mijn verbazing kreeg ik afgelopen maand een afrekening toegestuurd van 12.122,77 Euro voor de periode juli 2022 tot juni 2023. (het gedeelte variabele kosten hiervan is 10.931,79).

Ik ben geen koukleum en weet dat we zelden de verwaming aan hebben gehad. De thermometer die ik heb hangen gaf in de wintermaanden vaak 16-18 graden aan. De specificatie die we hebben ontvangen geeft gebruiks eenheden aan per radiator, en zelfs voor een kamer waarvan ik weet dat de verwarming enkele dagen in het jaar is aangeweest heb ik een "verbruik" van meer dan duizend euro.

Hier de specificatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7p8rgkGF5k4jaSzM4lAA1u63JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TD6LkWlVGQO7HAABeuMa6QTJ.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals te zien is, hebben wij 1 van de 24 appartementen in het complex, bedraagt ons oppervlakte 3% van het totale oppervlakte maar betalen wij 30% van de variabele kosten van het complex.

We hebben contact gezocht met de verhuurder, de VVE en Ista, maar het enige antwoord tot nu toe is geweest: dat ze op afstand zien dat de meters als verwacht oplopen en dat er daarom niks met de meters aan de hand kan zijn. Ze zeggen dat wij het verbruikt hebben en er wordt verwacht dat wij de rekening betalen.

Nadat we deze rekening hebben ontvangen hebben we inzicht gekregen in ons actuele verbruik en het blijkt dat we in de laatste 3 maanden (juli tot en met october) al voor 1000 Euro aan verwarming hebben verbruikt, dit is meer dan 57% van het gebruik van het complex in deze tijd.

Nu mijn vraag, heeft er iemand iets soortgelijks meegemaakt bij Ista, en (hoe) is het gelukt om deze meetresultaten en kosten aan te vechten?

[ Voor 4% gewijzigd door megaman1115 op 10-11-2023 13:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23
Een paar vragen:
• kloppen de beginstanden (overal '0')?
• kloppen de meternummers administratief met de werkelijkheid?
• komt het actuele gerapporteerde gebruik overeen met het zelf waargenomen gebruik op de meter (als je ze zelf ook kunt aflezen)?

Dit soort zaken win je over het algemeen het makkelijkst door te wijzen waar de administratieve fout gemaakt wordt. Technische argumenten zijn veel moeilijker, en meer behulpzaam op de achtergrond in het vinden waar de fout gemaakt wordt (ik zou een temperatuurlogger aan de radiator met de meeste kosten hangen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij betrekken woning, een opnamestaat maken ZELF !
En maandelijks zelf bij houden, dan heb je digitaal bewijs van je verbruik.

In dit geval klopt de beginstand niet. Je kunt nooit zoveel Kilojoule verbruikt hebben

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat is een eenheid? Waarom is er een omrekeningsfactor? En waarom is die per ruimte verschillend? Staat daar iets van in je contracten? ZIjn ze geeikt?

Ik zou trouwens naar een huurrecht advocaat of consumenten recht stappen met dit bedrag en niets meer communiceren met Ista.

Als ik trouwens in techbladen kijkt vraag ik mij af hoe dat nou werkt - we hebben super warme periodes gehad, meet ie dan een verwarming van >35 graden als verbruik? (met de volle zon erop)

Bijzonder systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZvMQc24_8w_bLvjZ6uJNKLqBl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qlNFyR3bcWNcRhZXWcthr02x.png?f=user_large

@megaman1115 Heb je gewoon draaiknoppen op die verwarmingen? Of thermosstaatkranen? Of...? Je zal niet de eerste zijn die ze allemaal op 3/4 hebben staan en denken dat het inderdaad niet afkoelt, maar ook niet verwarmt wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Vorkie op 10-11-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:06

OMD

Er zijn geen beginstanden doorgegeven of jullie hebben onjuist het contract gestart.
Dat zal betalen worden en daarna terugvorderen. Je kan eventueel proberen de jaarrekening van de vorige bewoner op te vragen, daar staat een eindstand op. Wellicht willen ze die eindstand communiceren met je.

Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste gegevens. Indien dit wel gedaan is en je hebt er schriftelijk bewijs van is natuurlijk niet veel aan de hand.
Nadat we deze rekening hebben ontvangen hebben we inzicht gekregen in ons actuele verbruik en het blijkt dat we in de laatste 3 maanden (juli tot en met october) al voor 1000 Euro aan verwarming hebben verbruikt, dit is meer dan 57% van het gebruik van het complex in deze tijd.
Je hebt dus nu standen, controleer wat er vermeld wordt en wat de echte standen zijn.
bijvoorbeeld -> woonkamer was 2811 op eindafrekening, wat is de woonkamer nu?

[ Voor 32% gewijzigd door OMD op 10-11-2023 14:23 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-05 21:07
Is er geen opleverdocument bij je huurcontract gemaakt waarin de meterstanden vanaf het moment van betrekken van het appartement zijn opgenomen?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaman1115
Rukapul schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:35:
Een paar vragen:
• kloppen de beginstanden (overal '0')?
• kloppen de meternummers administratief met de werkelijkheid?
• komt het actuele gerapporteerde gebruik overeen met het zelf waargenomen gebruik op de meter (als je ze zelf ook kunt aflezen)?

Dit soort zaken win je over het algemeen het makkelijkst door te wijzen waar de administratieve fout gemaakt wordt. Technische argumenten zijn veel moeilijker, en meer behulpzaam op de achtergrond in het vinden waar de fout gemaakt wordt (ik zou een temperatuurlogger aan de radiator met de meeste kosten hangen).
Op Ista's afrekenmoment wordt er een nieuwe meetperiode begonnen met 0 in Juli. Met een druk op de knop op deze temperatuursensors is de vorige meting (juli 2022-juni 2023) nog inzichtelijk, de standen komen overeen met wat er op de specificatie beschreven staat. Helaas is deze "eenheid" nietszeggend tot we de factuur ontvingen en het verbruik en de gebruikte "eenheden" van ons hele complex te weten kwamen.
Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:36:
Bij betrekken woning, een opnamestaat maken ZELF !
En maandelijks zelf bij houden, dan heb je digitaal bewijs van je verbruik.

In dit geval klopt de beginstand niet. Je kunt nooit zoveel Kilojoule verbruikt hebben
Helaas is de beginstand echt 0 in dit geval, en de eenheid alleen dat: een "eenheid". Deze blokverwarming metings systemen werken door een kastje op elke radiatior die temperatuurafgifte meten. Deze "eenheid" is nietszeggend op zichzelf, maar dient enkel als verdeelsleutel voor te totale verwarmings kosten van het complex. (Zie de totale kosten van 36k voor het complex en de verdeling)

Ik ben een maand voor de periode waar deze specificatie over gaat verhuisd naar dit appartement (mei 2022), en voor deze maand heb ik van de eigenaar geen factuur ontvangen. (wellicht had ik hier achteraan moeten gaan, helaas te laat).

We betalen aan de hand van het verbruik van "eenheden" gemeten op de radiator temperatuur meters, ons gedeelte van de kosten van het totale complex (24 appartementen). Het gebruik van het complex was niet inzichtelijk voor ons voor de afrekening.
Vorkie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:38:
Wat is een eenheid? Waarom is er een omrekeningsfactor? En waarom is die per ruimte verschillend? Staat daar iets van in je contracten? ZIjn ze geeikt?

Ik zou trouwens naar een huurrecht advocaat of consumenten recht stappen met dit bedrag en niets meer communiceren met Ista.

Als ik trouwens in techbladen kijkt vraag ik mij af hoe dat nou werkt - we hebben super warme periodes gehad, meet ie dan een verwarming van >35 graden als verbruik? (met de volle zon erop)

Bijzonder systeem.

[Afbeelding]

@megaman1115 Heb je gewoon draaiknoppen op die verwarmingen? Of thermosstaatkranen? Of...? Je zal niet de eerste zijn die ze allemaal op 3/4 hebben staan en denken dat het inderdaad niet afkoelt, maar ook niet verwarmt wordt.
De "eenheid" is iets dat ze gebruiken om verschil in energieverbruik tussen appartementen aan te duiden. In mijn nieuwe appartement (ik ben reeds verhuist) hangt dezelfde ista sensor en die geeft bijvoorbeeld 14 "eenheden" aan in de slaapkamer.

In de Woonkamer en Keuken hangen thermostaatkranen, de rest echte draaiknoppen. De thermometer die ik noemde staat boven de woonkamer radiator, en die gaf in wintertijd inderdaad 16-18 graden aan. De radiator stond wel ooit aan, maar niet genoeg om 5000 euro aan kosten te maken.
Over de omrekeningsfactor:
https://www.ista.com/file...ing_warmtewet_conform.pdf
Niet alle radiatoren in uw complex zijn even groot en geven dus ook niet dezelfde hoeveelheid
warmte af.Als u elektronische meters heeft,dan is hierbij de telsnelheid niet afgestemd op de
capaciteit van de radiator.Daarom worden uw opgenomen meterstanden omgerekend naar uw
verbruik.Dit gebeurt met een omrekenfactor die is bepaald door de capaciteit van de radiator.
Zowel de opgenomen meterstanden als de omrekenfactoren zijn op uw afrekening vermeld..
OMD schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:20:
Er zijn geen beginstanden doorgegeven of jullie hebben onjuist het contract gestart.
Dat zal betalen worden en daarna terugvorderen. Je kan eventueel proberen de jaarrekening van de vorige bewoner op te vragen, daar staat een eindstand op. Wellicht willen ze die eindstand communiceren met je.

Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste gegevens. Indien dit wel gedaan is en je hebt er schriftelijk bewijs van is natuurlijk niet veel aan de hand.

[...]

Je hebt dus nu standen, controleer wat er vermeld wordt en wat de echte standen zijn.
bijvoorbeeld -> woonkamer was 2811 op eindafrekening, wat is de woonkamer nu?
De meters worden op de afrekeningsdatum naar 0 gezet.
https://www.ista.com/file...flet_doprimo_2018_def.pdf
Nulstelling van de actuele meterstand op de omsteldatum
De huidige waarde op de woonkamer meter is nu rond de 300 en het totale verbruik dat aangegeven voor de huidige meeperiode (dus het totaal van alle meters) is rond de 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Zijn maar 3 of 4 appartementen in het complex, als ik zie totale rekening 34000 en jij dan 12000?
(naast het feit dat het een belachelijk hoog bedrag is natuurlijk)
megaman1115 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:51:
[...]

24 appartementen van dezelfde grootte.
Is dan gemiddeld grofweg 1415 eu, en jij dan 12000 dan moet er bij iemand daar toch wel een lichtje gaan branden?

[ Voor 45% gewijzigd door mvrhrln op 10-11-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaman1115
mvrhrln schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:49:
Zijn maar 3 of 4 appartementen in het complex, als ik zie totale rekening 34000 en jij dan 12000?
(naast het feit dat het een belachelijk hoog bedrag is natuurlijk)
24 appartementen van dezelfde grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
overigens laatst bij kassa/radar ook een geval als dit, ergen in Rotterdam.
Het schijnt wel vaker mis te gaan met dit soort systemen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23
Zijn de sensoren van topicstarter wel geijkt met die van de buren?

Het is namelijk schier onmogelijk om van juli t/m october voor 1000 euro te verwarmen in een middelgroot appartement.

Temperatuurlogger aan de radiator en van de sensor elk uur en vervolgens dagelijks het display aflezen en noteren.

Ideaal gezien doe je hetzelfde bij een van de buren. Die hebben echter wel belang bij dat topicstarter hun rekening betaalt :+

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 10-11-2023 14:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04
Vraagjes.

Staat de zon in de zomer recht op deze meters te schijnen?

Kan het zijn dat je luchtroosters in de ramen boven de radiatoren hebt, en deze ook in de winter open hebt voor ventilatie?

Deze meters meten het verschil tussen de temperatuur van de radiator, en de lucht aan de voorzijde.

Dus als er koude buitenlucht voorlangs valt, gaan ze als een malle.

Dat het bedrag 1/3 van het hele complex van 30 is, maakt aannemelijk dat het vrijwel niet kan kloppen.

Als je rechtsbijstand hebt, is dit wel het moment om die z.s.m. te bellen, om te helpen dit uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:29
En ik zou heel snel beginnen met de standen op te schrijven en te bekijken of je de desbetreffende kamer aan het stoken bent of niet.

Wel ziet de verdeling over de kamers er wat gebruik betreft logisch uit en dat maakt het niet logisch dat het koude lucht over de meter is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:29
Wat is het gasverbruik van de hoofdaansluiting, waar de warmte vandaan komt? Aan de hand daarvan zou je een redelijke schatting kunnen maken op basis van de 24 appartementen. Verbruikskosten van 12.000 euro lijken mij hier totaal onmogelijk voor één appartement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@megaman1115 als jij zegt dat je 16-18 graden stookt, kun je nooit 12K aan stookkosten hebben over 1jaar gebruik. 7/2022- 6/2023. Dat houdt in dat je E1000,- in de maand alleen aan stookkosten kwijt bent 8)7
Daar komt nog elektra en (gas van warm tapwater) bij. Voorbeeld in mijn oude boerderij had ik ~2400m3 gasverbruik voordat ik ging moderniseren. 2400m3 x E1,48 = ~ E3500,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eigenlijk moet je dus een radiator echt dicht draaien voor een periode van enkele dagen (liefst langer) en kijken of de meter nog steeds op weet te lopen?
Als die nog steeds eenheden weet te tellen wordt een mooie voor de rechter

404 Signature not found

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mvrhrln
SMSfreakie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:17:
Eigenlijk moet je dus een radiator echt dicht draaien voor een periode van enkele dagen (liefst langer) en kijken of de meter nog steeds op weet te lopen?
idd, maar het is toch belachelijk dat de beherende organisatie niet met een voorstel komt om eens even grondig te onderzoeken waar het vandaan kan komen ?
Nee we sturen gewoon blind een energie rekening van 12.000 euro naar een particulier. :? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mvrhrln schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:23:
[...]

idd, maar het is toch belachelijk dat de beherende organisatie niet met een voorstel komt om eens even grondig te onderzoeken waar het vandaan kan komen ?
Nee we sturen gewoon blind een energie rekening van 12.000 euro naar een particulier. :? 8)7
Dat is nou schijnbaar hoe het werkt... Want de techniek faalt niet! En administratie is altijd piekfijn op orde.. Tot anders aangetoond.. Maar daar mag de gene die de rekening moet betalen zich in bijten met alle ellende die er bij komt

Het zal ergens vast voordelen hebben zo'n blok (/stadsverwarming) maar ze zijn zeldzaam volgens mij...

(en dan bedoel ik voordelen voor de eindgebruikers)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
gevonden: https://radar.avrotros.nl...ierekening-reactie-eneco/

echter hier waren meer bewoners met hoge rekening.
eeventueel hier melden:
https://radar.avrotros.nl...ing-door-stadsverwarming/

[ Voor 29% gewijzigd door mvrhrln op 10-11-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaman1115
Rukapul schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:55:
Zijn de sensoren van topicstarter wel geijkt met die van de buren?

Het is namelijk schier onmogelijk om van juli t/m october voor 1000 euro te verwarmen in een middelgroot appartement.

Temperatuurlogger aan de radiator en van de sensor elk uur en vervolgens dagelijks het display aflezen en noteren.

Ideaal gezien doe je hetzelfde bij een van de buren. Die hebben echter wel belang bij dat topicstarter hun rekening betaalt :+
Slim, ja, ik ben nu aan het rondkijken voor wat temperatuur loggers en ga de buren vragen. Als iemand tips heeft _/-\o_
Wilke schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:05:
Vraagjes.

Staat de zon in de zomer recht op deze meters te schijnen?

Kan het zijn dat je luchtroosters in de ramen boven de radiatoren hebt, en deze ook in de winter open hebt voor ventilatie?

Deze meters meten het verschil tussen de temperatuur van de radiator, en de lucht aan de voorzijde.

Dus als er koude buitenlucht voorlangs valt, gaan ze als een malle.

Dat het bedrag 1/3 van het hele complex van 30 is, maakt aannemelijk dat het vrijwel niet kan kloppen.

Als je rechtsbijstand hebt, is dit wel het moment om die z.s.m. te bellen, om te helpen dit uit te zoeken.
Er staat geen zon op de sensors maar we houden het vaak koud binnen. De luchtroosters boven de ramen zitten bij alle radiatoren zo'n 1,5 a 2,5 meter horizontaal verwijderd van de sensor. De roosters zijn open en dicht gezet aan de hand van de temperatuur.

Wat extra info: Het appartement zit op de eerste verdieping van 6 (geen woningen op .b.g.), net boven waar ik vermoed dat het warm water binnenkomt. We hebben waarschinlijk wel het meeste leidingwarmteverlies van het gebouw. Het is wel een jaren 80 flat, met dubbel glas en enkel passieve ventilatie.
SMSfreakie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:17:
We hebben inderdaad de standen bijgehouden met alle kranen echt dicht voor de laatste week. Het lijkt er inderdaad op dat de meters doorgaan. Er zijn 73 eenheden gebruikt in de laatste 8 dagen. Als ik dat
zou pakken als gemiddeld verbruik dan zou ik ~3330 eenheden per jaar verbruiken, Ruim twee keer zo hoog als het gemiddelde van alle appartementen vorig jaar in het complex (1518.5), zonder dat we iets gebruiken. We blijven doormeten voor nu.

Dit alles is gedeeld met de partijen maarja, "de meters meten correct".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als er geen warmte afgeven wordt zou die ook niet mogen meten lijkt mij misschien....
je hebt natuurlijk geen idee hoe oud die meters zijn? en wat mag je zelf ophoesten als je officieel wilt laten eiken?
bij gas / kwh meters kan je dat immers ook gewoon eisen, en als blijkt dat de meter gewoon voldoet mag je zelf aftikken, voldoet ze niet is de netbeheerder volgens mij verantwoordelijk..

maar of dat ook kan met deze blokverwarmingsmeters... :?

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ista en die meters zijn 100% onbetrouwbaar helaas. Hun manier van aantonen dat het werkt is eerst altijd 'als de stand oploopt dan werkt het'. Compleet kansloos.

ik zou op zoek gaan naar vergelijkbare gevallen met 'kostenverdeelsystemen' en hoe de consument Ista een schop onder zn hol kan geven. Deze afrekening kan niet correct zijn maar het aantonen gaat gedoe worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05 23:15
Zelf ook negatieve ervaring met ista/verhuurder gehad. Bij mij zit het hem dat de kosten voor de algemene ruimten naar mijn inzien schuin verrekend wordt, waardoor je als je meer gebruikt in je eigen appartement je ook meer meebetaald voor het gezamenlijke.

Daarnaast kreeg ik 0 respons op mijn vragen over de eenheidsprijs en de opbouw. Volgende afrekening ga ik eerst op antwoord wachten tot ik betaal.

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zat nog eens te googleen en inderdaad ISTA maakt er best een potje van als je de klachtenregens overal maar vind..

en inderdaad overal krijgt men van ISTA de koppeling terug de: De meters werken correct!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
Maar ik neem aan dat de VVE, hier ook het een en ander van wilt weten.
Nu ben jij degene met het probleem, maar misschien volgend jaar, of x maanden twee andere bewoners ofzo.
Ieder normaal denken mens kan er toch wel vanuit gaan dat dit niet kan kloppen, dus ook de VVE?
Of is het VVE beheer uitbesteed?

haha, dat ISTA ja, wordt je niet blij van:
https://www.klantenvertel...038508/ista_nederland_b.v
https://radar.avrotros.nl...eter-wel-t186063-s20.html

[ Voor 25% gewijzigd door mvrhrln op 10-11-2023 18:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 21:04
Ben bekend met de concurent Techem die op vergelijkbare manier werkt.
Probleem is waarschijnlijk niet de meters. Heel nauwkeurig is het niet, maar daar heeft elk van de 24 woningen last van.

Het grote probleem zit in de ver/berekening. De Ista/Techem meters meten namelijk geen GJ. (m.u.v. de flowmeters) De verdeling wordt gedaan met verdeelsleutels. Via een verdeelsleutel één deel gezien als vast. Bijvoorbeeld 40%. Hierin zit 't verlies van 't systeem en de leidingen. En 60% van het verbruik gaat over de meterstanden. Dat gaat goed zolang
A. de verdeelsleutel Tussen vast en variabel enigszins redelijk is vastgesteld.
B. Er niet een aantal deelnemers afstapt van 't bijverwarmen via de blokverwarming, want daarmee gaat de verdeelsleutel van A mank lopen.

Vooral B levert veel problemen op. Stel 24 woningen stoken met z'n allen 720GJ (30GB/woning).
Bij normaal gebruik en iedereen die meedoet gaat 40% via de vaste kosten en 60% van de gasrekening gaat via de meters. De ene stookt wat meer, de andere iets minder. Dat is normaal en geeft weinig problemen met verdelen.

We gaan er gemakshalve vanuit dat die 40% redelijk overeen komt met de werkelijkheid. Maar nu 't extreme geval dat slechts één woning nog bijverwarmt met via de meters. De meterstanden maken dan niet meer uit. Hij/zij draait volledig op voor 't variabele deel terwijl de verdeelsleutel er vanuit gaat dat 24 woningen deel nemen aan het bijstoken.

Uitgaande van 40% vast en 30GJ/woning, iedereen samen 288GJ zonder dat de verwarming extra aan heeft. (12GJ/woning)
Nu stookt één woning bij tot de 30GJ via de blokverwarming, dat is dus 18GJ. De rest heeft stiekem een extra keteltje, electrische kachel, kolen warmtepomp (hoeza!) etc.
verbruik van de VVE is dan 288 + 18 = 300.
Echter de verdeelsleutel zegt 40% via de vaste kosten, dus 120GJ (5GJ woning) wordt verrekend over alle woningen.
De enige woning die bijgestookt heeft voor 18GJ, krijgt dus de rekening voor 180GJ.....want hij is de enige met een oplopende meter. Dat is dus 10x zoveel als dat hij eigenlijk gebruikt heeft.

Kortom, de prijs per eenheid stijgt dus oneerlijk op 't moment dat er mensen afstappen van het systeem.
In dit extreme geval had de verdeelsleutel bijgesteld moeten worden naar 96% vaste kosten. (288GJ/300GJ).

ISTA (noch Techem) kan hier altijd veel aan doen. Zij zijn alleen de administratieve verrekenaar. Zij beheren niet 't verwamingsysteem, als denken velen van wel. En zij hebben ook geen zicht op verranderingen binnen de VVE. Al zouden zij wel de onnatuurlijke stijging van de prijs per éénheid moeten kunnen zien. En bijvoorbeeld ook het afnemen van de gemeten eenheden. Hierin zouden ze een adviserende rol kunnen nemen. Maar die verdeelsleutel is voor de VVE. En heel veel zitten op een verdeelsleutel uit de tijd van enkel glas, 17ct/m3 en iedereen doet mee.

Wat je nodig hebt, is inzicht van de stookkosten van alle woningen om dit vast te stellen. Staat de rest op nul, dan weet je genoeg.
We hebben inderdaad de standen bijgehouden met alle kranen echt dicht voor de laatste week. Het lijkt er inderdaad op dat de meters doorgaan. Er zijn 73 eenheden gebruikt in de laatste 8 dagen.
Nog even wat betreft het doorlopen van meters. Techem/Ista i.c.m. blokverwarming komt vooral voor in oudere gebouwen. Oude gebouwen, dus oude kranen. Oude kranen gaan lekken, want rubbertjes zijn op.

Tevens zit je op de eerste etage, terwijl ze waterdruk hebben die tot zes hoog moet komen. Wederom oude kranen kunnen dat niet aan en laten warm water door vermoed ik. Voel maar aan de radiatoren. Zijn deze lauw, dan sluit je radiator dus niet.

Mocht je een hoofdkraan hebben op 't systeem die de toevoer voor de woning regelt, zet die volledig dicht en draai deze maar een klein stukje open. echt klein als in 20 tot 30 graden. (minder dan een kwartslag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mickael.hoeven
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Blok / appartement verwarming en Ista/Techem. 15 jaar geleden zelf ervaren dat dit niet goed werkt en nog steeds is dit blijkbaar niet verandert. Ik hoop dat je rechtbijstand hebt...

https://radar.avrotros.nl...n-jij-doen-bij-problemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Dat jij 30% van de hitte hebt opgestookt lijkt me voor elk normaal denkend mens correct dat dit niet klopt. Misschien dat je op de maandag, na het weekend, wel iemand aan de lijn krijgt die kan nadenken.

[ Voor 160% gewijzigd door Harm_H op 11-11-2023 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Die Ista warmtemeters kun je prima isoleren en daarmee manipuleren..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wauw.. 12000 euro. Ik zou dat niet eens redden als ik de hele winter stook net deur open denk ik. Ik kan je verder niet helpen maar wilde je toch even heel veel succes wensen.
(En een reminder dat ik nooit ergens ga wonen met blokverwarming :X)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31
Hier ooit hetzelfde gehad, Woonbron/Ista meters.

Maanden bezig geweest en geweigerd te betalen tot er naar gekeken zou worden.
Uiteindelijk was het bij ons dat het formaat van de radiatoren verkeerd vermeld waren in de administratie.

Hele appartementen blok heeft/had dezelfde radiatoren dus waarom die van ons toen der tijd afweken konden ze geen antwoord opgeven.

Na aanpassing van radiator formaat zijn wij van +-8K naar zo’n €600,- terug gegaan.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaman1115
PROnline schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:42:
Probleem is waarschijnlijk niet de meters. Heel nauwkeurig is het niet, maar daar heeft elk van de 24 woningen last van.

Het grote probleem zit in de ver/berekening. De Ista/Techem meters meten namelijk geen GJ. (m.u.v. de flowmeters) De verdeling wordt gedaan met verdeelsleutels. Via een verdeelsleutel één deel gezien als vast. Bijvoorbeeld 40%. Hierin zit 't verlies van 't systeem en de leidingen. En 60% van het verbruik gaat over de meterstanden. Dat gaat goed zolang
B. Er niet een aantal deelnemers afstapt van 't bijverwarmen via de blokverwarming, want daarmee gaat de verdeelsleutel van A mank lopen.

Vooral B levert veel problemen op. Stel 24 woningen stoken met z'n allen 720GJ (30GB/woning).
Bij normaal gebruik en iedereen die meedoet gaat 40% via de vaste kosten en 60% van de gasrekening gaat via de meters. De ene stookt wat meer, de andere iets minder. Dat is normaal en geeft weinig problemen met verdelen.

We gaan er gemakshalve vanuit dat die 40% redelijk overeen komt met de werkelijkheid. Maar nu 't extreme geval dat slechts één woning nog bijverwarmt met via de meters. De meterstanden maken dan niet meer uit. Hij/zij draait volledig op voor 't variabele deel terwijl de verdeelsleutel er vanuit gaat dat 24 woningen deel nemen aan het bijstoken.

Uitgaande van 40% vast en 30GJ/woning, iedereen samen 288GJ zonder dat de verwarming extra aan heeft. (12GJ/woning)
Nu stookt één woning bij tot de 30GJ via de blokverwarming, dat is dus 18GJ. De rest heeft stiekem een extra keteltje, electrische kachel, kolen warmtepomp (hoeza!) etc.
verbruik van de VVE is dan 288 + 18 = 300.
Echter de verdeelsleutel zegt 40% via de vaste kosten, dus 120GJ (5GJ woning) wordt verrekend over alle woningen.
De enige woning die bijgestookt heeft voor 18GJ, krijgt dus de rekening voor 180GJ.....want hij is de enige met een oplopende meter. Dat is dus 10x zoveel als dat hij eigenlijk gebruikt heeft.

Kortom, de prijs per eenheid stijgt dus oneerlijk op 't moment dat er mensen afstappen van het systeem.
In dit extreme geval had de verdeelsleutel bijgesteld moeten worden naar 96% vaste kosten. (288GJ/300GJ).

ISTA (noch Techem) kan hier altijd veel aan doen. Zij zijn alleen de administratieve verrekenaar. Zij beheren niet 't verwamingsysteem, als denken velen van wel. En zij hebben ook geen zicht op verranderingen binnen de VVE. Al zouden zij wel de onnatuurlijke stijging van de prijs per éénheid moeten kunnen zien. En bijvoorbeeld ook het afnemen van de gemeten eenheden. Hierin zouden ze een adviserende rol kunnen nemen. Maar die verdeelsleutel is voor de VVE. En heel veel zitten op een verdeelsleutel uit de tijd van enkel glas, 17ct/m3 en iedereen doet mee.

Wat je nodig hebt, is inzicht van de stookkosten van alle woningen om dit vast te stellen. Staat de rest op nul, dan weet je genoeg.

[...]

Nog even wat betreft het doorlopen van meters. Techem/Ista i.c.m. blokverwarming komt vooral voor in oudere gebouwen. Oude gebouwen, dus oude kranen. Oude kranen gaan lekken, want rubbertjes zijn op.

Tevens zit je op de eerste etage, terwijl ze waterdruk hebben die tot zes hoog moet komen. Wederom oude kranen kunnen dat niet aan en laten warm water door vermoed ik. Voel maar aan de radiatoren. Zijn deze lauw, dan sluit je radiator dus niet.

Mocht je een hoofdkraan hebben op 't systeem die de toevoer voor de woning regelt, zet die volledig dicht en draai deze maar een klein stukje open. echt klein als in 20 tot 30 graden. (minder dan een kwartslag).
Dank voor het advies! We gaan informatie opvragen over het verbruik van de andere appartementen. Ik was me grotendeels bewust van de verdeling van verantwoordelijkheden hier maar had de conlusie getrokken dat Ista ook de verdeelsleutel bepaalde. Ik zal hierover vragen gaan stellen bij de VVE. Dat dit een van de oorzaken kan zijn klinkt logisch.

Over de kranen, de radiatoren voelen koud (niet lauw) aan op het moment. Het is binnen nu 12 graden, 4 boven buiten, gemeten naast de woonkamer radiator met alle kranen uit. Het is zeker aannemelijk dat er water door de kranen lekt en dat daardoor de meters oplopen. Echter is de mate waarmee toch wel een indicatie dat er iets anders mis is, zeker als ik het vergelijk met het gebruik van buren.

Ik heb wel een persoonlijke mening over of Ista hier wel of niet iets aan kan doen. Als ik kijk naar de brochures, informatiebladen en marketing van Ista online laten ze volgens mij duidelijk weten dat hun dienst is: het uit handen nemen van meting en facturatie voor warmtegebruik in complexen, gebruikmakend van zeer accurate feiloze techniek en afgestemd op elk appartement/radiatior. Vooral de correctheid van de meting wordt er heel dik opgelegd, ook in de FAQ voor eindgebruikers. Uit correspondentie lijkt mijn "uibestede" VVE deze berekening van Ista te vertrouwen, mede door de beloftes die Ista gemaakt heeft. De comunicatie vanuit Ista is dan ook: "aan de hand van onze data zal het gebruik waarschijnlijk kloppen, zijn jullie niet gewoon meer gaan gebruiken?". Dit is niet een juiste manier van zaken doen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:13

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Als het echt 12 graden is, binnen… Ik heb ooit ook zulke meters gehad. Ik weet niet meer precies welk model omdat ik ze kreeg met een handvol weken voor een verhuizing, maar weet wel van de documentatie dat ze begonnen te tellen als het verschil in temperatuur van de radiator 5 graden hoger (of meer) was ten opzichte van de omgevingstemperatuur aan de voorzijde. Ik zou dus eens met een IR-meter kijken wat de temperatuur van de radiatoren zijn waartegen ze aan zitten. Zitten die nu op 17 graden - wat volgens mij niet onredelijk is - heb je daar misschien je oorzaak te pakken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-05 14:16
PROnline heeft duidelijk uiteengezet hoe het systeem in elkaar zit.
Wat kunt U nu doen?
U heeft met Ista niet van doen, zij verwerken slechts de aangeleverde gegevens.

Vraag, aangetekend, aan de verhuurder de onderbouwing van het aan U in rekening gebrachte. Stel hiervoor een termijn van een maand. Zij zijn verplicht alle gegevens aan U te verstrekken, zodat U een overzicht krijgt van alle kosten, aantallen GJ (of m3), bedragen van het hele complex enz.
Vraag ook een uitsplitsing van de vaste kosten.
U kunt dan zien hoeverre uw, in rekening gebrachte, verbruik afwijkt van het gemiddeld van het complex.

U kunt dan in gesprek gaan met U verhuurder om te komen tot een redelijke vaststelling van uw verbruik.
Levert dit niets op dan kunt U een procedure starten bij de huurcommissie of bij de rechter.

Belangrijk in een eventuele procedure zijn uitspraken van het ministerie van economische zaken (ten tijde van ingang warmtewet) en de geschillencommissie warmtelevering ( commissie is helaas niet meer van toepassing voor woningstichtingen en vve's, de uitspraken gelden echter wel als jurisprudentie) waarin gesteld wordt dat de eenheden van de doprimometers slechts een middel zijn om binnen een complex te komen tot een EVENREDIGE verdeling van de kosten, hier kan men dus geen verbruik aan hangen.

Verder is van belang te weten dat U geen bewijslast heeft, U hoeft niets aan te tonen, dat mag de verhuurder doen.
In uw geval lijkt ook dit mij onmogelijk.

Voor uitspraken van de geschillencommissie: geschillencommissie.nl.
Hier staan een aantal uitspraken o.a. dossiernummer 101940.
Zelf ben ik in 2018 een procedure gestart welke ik glansrijk heb gewonnen.
Dossiernummer 119752 (op te vragen bij de commissie).

Bent U huurder in de sociale huur dan kunt U terecht bij de huurcommissie, handig hierbij is het beleidsboek servicekosten, te downloaden bij huurcommissie.nl, zij kunnen een bindende uitspraak doen.

Bent U huurder in de vrije sector dat kunt U ook terecht bij de huurcommissie, echter de uitspraak zal niet bindend zijn,
echter U kunt nog altijd naar de rechter,

In deze kan ook de woonbond U van dienste zijn.

Succes ermee.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter_H op 11-11-2023 20:45 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

PP_Sound schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:45:
Die Ista warmtemeters kun je prima isoleren en daarmee manipuleren..
Heb ik een beetje onderzoek naar gedaan en ik begreep dat dat ‘prima’ niet zo simpel ligt.

Als de meters het verschil meten tussen verwarming en lucht voorlangs, zou je de temperatuur voorlangs dus (omhoog) naar de temperatuur van de verwarming moeten brengen. Dus daarom het isoleren? Zijn er andere forummers die hier iets over kunnen/willen zeggen of is dat off-topic?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
druipgrot schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:25:
[...]

Heb ik een beetje onderzoek naar gedaan en ik begreep dat dat ‘prima’ niet zo simpel ligt.

Als de meters het verschil meten tussen verwarming en lucht voorlangs, zou je de temperatuur voorlangs dus (omhoog) naar de temperatuur van de verwarming moeten brengen. Dus daarom het isoleren? Zijn er andere forummers die hier iets over kunnen/willen zeggen of is dat off-topic?
Dit concept sluit aan op het idee dat ze een "dubbelvoeler" systeem gebruiken: ze gebruiken het temperatuurverschil tussen de voorkant (ongeveer kamertemperatuur) en de radiator temperatuur om te berekenen hoeveel warmte word afgegeven. Als je dan de voorkant isoleert is het verschil minder, en denkt hij dat je minder warmte afgeeft. Maar dit systeem gaat mank voor deze sensor, we zien namelijk in het plaatje van Vorkie dat ze overstappen op een "enkele sensor systeem" als de kamertemperatuur 25 graden of hoger is.
PROnline schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:42:

(...)

Ik denk dat je principe hier klopt, maar het voorbeeld nog erger kan. Bij sommige gebouwen met blokverwarming worden alle kosten verdeelt op basis van de doosjes. Als je dan je huis kan warmhouden met de verliezen van de leidingen en het systeem (bijvoorbeeld omdat de stijgbuizen door je woning gaan) dan krijg je 0 klikjes, en betaal je niets. Als je dan op de 6e verdieping woont, en al je onderburen verwarmen met de stijgbuizen naar je huis, moet je voor 6 huishoudens betalen, terwijl je onderburen gratis stoken.

Ik dacht dat OP ook deze situatie heeft, maar als OP op de 1e verdieping woont lijkt me dat niet heel waarschijnlijk. Wel klinkt 12 graden binnen als erg koud, is er niet toevallig een warmtelek ergens?
Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:10:
@megaman1115 als jij zegt dat je 16-18 graden stookt, kun je nooit 12K aan stookkosten hebben over 1jaar gebruik. 7/2022- 6/2023. Dat houdt in dat je E1000,- in de maand alleen aan stookkosten kwijt bent 8)7
Daar komt nog elektra en (gas van warm tapwater) bij. Voorbeeld in mijn oude boerderij had ik ~2400m3 gasverbruik voordat ik ging moderniseren. 2400m3 x E1,48 = ~ E3500,-
Niet eens 1000 euro per maand. Als dit een gebruikelijke stookverdeling is waarbij het meeste in de ~5 wintermaanden verstookt word dan is er meer dan 2000 euro per maand aan verwarmingskosten. Waarschijnlijk is er dan in December/Januari voor bijna 3000 euro gestookt, per maand.

Ander advies: @megaman1115, toen ik zelf nog ISTA tellertjes had, heb ik ze een email gestuurd om mijn gegevens op te vragen. Ze konden me toen een overzicht geven met de maandelijkse tellerstanden. Ik stel voor zo'n mailtje te sturen zodat je ook mooi kan zien wat er bijv. in de zomer verstookt word. Dat zou namelijk 0 moeten zijn geweest.

Ten slotte: als de verwarming echt uit staat (dus kamertemperatuur!) dan moeten (naar mijn ervaring) die kastjes echt nul tikken tellen. Ik heb jaren mijn verwarming uit gehad, en dan stond er ook daadwerkelijk 0 op de meter aan het einde van het jaar. Als je de verwarmingen uit hebt gehad, het 14 graden in huis is en er toch 78 klikken (3000 per jaar) bij zijn gekomen terwijl de verwarming uit stond is er iets kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VVVJeroen schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:20:
[...]

Niet eens 1000 euro per maand. Als dit een gebruikelijke stookverdeling is waarbij het meeste in de ~5 wintermaanden verstookt word dan is er meer dan 2000 euro per maand aan verwarmingskosten. Waarschijnlijk is er dan in December/Januari voor bijna 3000 euro gestookt, per maand.
Gem. want je hebt een maandelijks voorschot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 09:58

Nikeo

Jawelles

@megaman1115 Hoe is dit afgelopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 12:28
druipgrot schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:25:
[...]

Fraude lijkt me wel het domste idee om dit probleem op te lossen. Dan kun je fluiten naar enige kansen op succes mocht het tot een rechtzaak komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevyou
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 31-12-2023
I was researching from the opposite angle, I am top apartment, and all of my heat goes out the roof/window making it 3x more expensive than the apartments below me.
It seems that you have meters that increase even when you think the radiators are off. I would say that this woud be possible if you dont 'quite'turn them off, which in the winter months keeping you at 14 degrees, the radiators are probably 4 degrees warmer, giving you a very high usage factor constantly, as the room never heats up to the same temp as the radiator.
Check your thermostats, to make sure the radiator goes as cold as the room, then the meter should stop counting. Otherwise, use them normally, and bring the room and radiator to a similar temperature of 19 degrees or so, you might find its cheaper to be warm, than freezing with fear of the radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 22:50
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• megaman1115
Voor nu nog stilte...

We hebben met een infraroodthermometer de kamertemperatuur, de radiator temperatuur en los de meter standen bijgehouden met de verwarming uit voor een paar weken. De gemeten temperatuur van radiator en muur lagen niet verder dan ~2 graden uit elkaar, en toch liep de meter met 100-en eenheden op. Ons verbruik zou ongeveer 10x meer zijn dan wat de andere 23 appartementen in totaal gebruikte over deze periode (we hebben inzicht in het totaal verbruik van het complex).

We hebben onze bevindingen gedeeld met de VVE en de verhuurder. De VVE zegt: "Ista zegt zeker te zijn van de metingen. De verhuurder moet dit met Ista regelen.". De verhuurder heeft niet meer gereageerd. Voor nu ligt het dus even stil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Peter_H
10x het gemiddelde verbruik is onrealistisch, zeker bij de bedragen die U dient te betalen.
Indien uw verhuurder de energieleverancier is volgens de wet, dan kunt U de VVE overslaan, ook met Ista heeft U niets van doen.
U doet er verstandig aan om niet meer te wachten, van uw verhuurder mag U geen steun verwachten in deze en de meeste VVE's praten in hun eigen straatje, als U teveel betaald betalen zij te weinig.
Start de procedure op bij de huurcommissie (indien het sociale huur betreft), en laat de verhuurder maar aantonen dat zijn berekening klopt.
Aanvulling: volg hierbij de procedureregels zoals opgenomen in het beleidsboek servicekosten, uitgave 1 juli 2023, te downloaden bij de huurcommissie, hoofdstuk 6.

Ter aanvulling:
kijk op de site van de huurcommissie bij uitspraken of er voor uw complex in het verleden ook al procedures
zijn geweest, uw verhuurder zal hier namelijk niet mee te koop lopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Peter_H op 04-01-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
Aan TS.

Nog enig resultaat kunnen behalen c.q. hoe is het afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 10:44

mwa

Peter_H schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:17:
Aan TS.

Nog enig resultaat kunnen behalen c.q. hoe is het afgelopen.
Kun je beter even taggen hè @megaman1115

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:57
@megaman1115 nog een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:56
Dit is niet fijn, ik hoop dat je het snel geregeld krijgt!

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:01

Speedmaster

Make my day...

Ik ben in een ander topic tegen gekomen dat de meters met een verkeerde capaciteit worden uitgelezen, kort gezegd je hebt een verwarming die waarde 1 heeft en in het systeem bij ista staat waarde 2 waardoor er een verkeerde berekening wordt gemaakt.

Nu geen tijd om het topic terug te zoeken maar zoek een op Eneco en terug vordering over meerdere jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-05 16:35
Speedmaster schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:16:
Ik ben in een ander topic tegen gekomen dat de meters met een verkeerde capaciteit worden uitgelezen, kort gezegd je hebt een verwarming die waarde 1 heeft en in het systeem bij ista staat waarde 2 waardoor er een verkeerde berekening wordt gemaakt.

Nu geen tijd om het topic terug te zoeken maar zoek een op Eneco en terug vordering over meerdere jaren
Deze?
Jaren lang te veel betaald, Eneco weigert terugbetaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

Qwerty-273

Meukposter

megaman1115 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:24:
Dit alles is gedeeld met de partijen maarja, "de meters meten correct".
ik weet dat het een oude quote is
Dat klopt ook eigenlijk wel, de meters meten correct. Maar ze meten niet het verbruik :) Ze meten slechts temperatuur verschillen en nemen dan aan dat dit te relateren is aan het gebruik van verwarming.

Hebben de buren een vergelijkbare omrekeningsfactor voor de verschillende radiatoren? Of zit daar ook nog een groot verschil tussen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:29
@megaman1115 , ben je hier nog verder mee gekomen? Het stook seizoen komt er weer aan, jammer als je weer failliet gaat op de stook kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marga S
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-10-2024
Weet iemand of het totaal aantal verbruikte eenheden gemeten door ISTA in een flat gerelateerd is aan het totaal afgenomen m3 gas.
In jaar 2018-2019 gas 86.994 m3 gemeten totaal eenheden 140.971
In jaar 2019-2020 gas 90.078 m3 gemeten totaal eenheden 143.487
In jaar 2020-2021 gas 95.699 m3 gemeten totaal eenheden 175.843
In jaar 2021-2022 gas 90.991 m3 gemeten totaal eenheden 110.699
In jaar 2022-2023 gas 91.194 m3 gemeten totaal eenheden 76.272
In jaar 2023-2024 gas 84.795 m3 gemeten totaal eenheden 73.821

Dit impliceert dat de variabele kosten exorbitant zijn gestegen

Kan iemand mij helpen, want ISTA kan dit niet verklaren :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:56
Marga S schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:11:
Weet iemand of het totaal aantal verbruikte eenheden gemeten door ISTA in een flat gerelateerd is aan het totaal afgenomen m3 gas.

Die Ista prul op de radiatoren zijn niet meer dan bedrijfsuren tellers, en die urenteller beginnen te tellen aan de hand van temperatuur van de radiator en de omgeving, exacte gegevens heb ik niet maar die kan je opvragen bij ISTA.

Ik ben van mening dat dit metingen zijn die nooit eerlijk kunnen zijn omdat:

A. er alleen uren geteld worden en geen verbruikte energie, immers de radiator kan variërend vermogen afgeven, iets dat deze meter op de radiator niet kan differentiëren en dus niet meten.

B. Er dus gebruikers zullen zijn die de hele dag op stand 5 (radiator thermostaatkraan) verwarmen en deze dus vele malen meer energie verbruiken in een uur dan iemand die zuinig verwarmd met een kleinere warmteflow door de radiator, maar waarbij de ISTA lekker uren telt zolang die minimale temperatuur gemeten wordt door de sensor.

Dit mocht ik zelf in de winter maanden lang uittesten aan verschillende radiators in ons appartement, en de dame in het kelderappartement had een koude woning en stookte zich rot maar betaalde per definitie niet veel meer dan de andere bewoners. Immers was er de noodzaak niet zuiniger te zijn omdat het voor de kosten niet veel uitmaakte voor haar, de andere werden zuiniger omdat ze meer moesten betalen en voor de veelverbruiker in de kelder werd het minimaal meer.

Het totaal aan eenheden, ofwel uren dat radiators warm waren staat niet netjes in verhouden tot verbruikte energie per radiator. Wel kan je het gasverbruik in verhouding zetten met de totale uren van alle radiatoren bij elkaar maar een eerlijke verdeelsleutel voor de bewoners is dat zeker niet!!

Een Flowmeter die de toevoer meet in de vorm van liters per tijdseenheid en de temperatuur van dat water en dan de retourleiding ook meet in de vorm van temperatuur. De Temperatuur verschillen en de flow verteld je heel precies hoeveel warmte energie er is verbruikt en als je dat doet voor ieder appartement dan pas is een eerlijke verdeling mogelijk. Een flowmeting vereist wel voor ieder appartement eigen aparte toevoer en retourleiding.

Die ISTA meters zouden verboden moeten worden mijn inziens.
Ik voel de frustratie alweer opkomen van de afrekening die in bus viel jaren terug.

Vergelijk het met een luie en vlijtige werknemer, beide krijgen hetzelfde aan uurloon alleen de ander werkt harder omdat de een lui is en toch is hetzelfde aan werk verzet. Lekker eerlijk zo.

Met andere woorden, als jij ervoor zorgt dat jouw radiator harder werkt in datzelfde uur dan heb jij meer energie uit dat uur gehaald. Dat is wat ikzelf op een gegeven moment heb gedaan en dat scheelde behoorlijk we kregen zelfs geld terug van de voorschotten wat dan wel raar gevonden werd.

1. als je de radiator aanzet dan altijd helemaal open, immers wil je in dat uur wel alles eruit halen wat erin zit, je betaald er immers ook voor of je het nu gebruikt op 100% of maar 40%, een uur is een uur voor dat tellert dingetje.

2. Radiator booster, hoe oneerlijk het ook is. Vermoedelijk hebben andere bewoners ook al de radiatoren met ventilatoren gebouwd, dan onttrek je 150% aan energie in dat ene uur en dus zakken de uurtellers en stijgt het gas-totaal-verbruik. ISTA zal dat zeker wel weten, want stijgt je gasverbruik en de urentotaal zakt dan wordt er meer energie onttrokken per uur. En dat kan maar enkel door meer lucht langs die radiator te dwingen.

3. de verdeelsleutel afdwingen naar 30% vaste kosten verdeling van het totaal en 70% variabele kosten naar rato (bedrijfsuren). Wij hadden toen een verhuurder die 50/50 hanteerde, dat maakte het nog minder fair. Hoevaak ik niet gevraagd heb naar een andere verdeelsleutel.

4. Laat de aanvoer temperatuur lager zetten, op 50 graden of iets dan gaan de uren omhoog en de prijs per uur zakt dan. Nu is blokverwarming vaak nog 70 graden aanvoer?

Doe er je voordeel mee!

ISTA op de radiatoren, een mijn inziens niet eerlijk meetsysteem dat verboden moet worden. Vroeger gaf het die glazen metertjes met vloeistof en de bewoners met volle zon op de woning hadden altijd meer verbruik ondanks minder verbruik omdat de zon de woning verwarmde, maar die buisjes met vloeistof lekker verdampen konden door de instraling van de zon.

Heeft in Duitsland lang geduurd voordat die buisjes verboden werden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ersus op 25-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:38:
[...]

Die Ista prul op de radiatoren zijn niet meer dan bedrijfsuren tellers, en die urenteller beginnen te tellen aan de hand van temperatuur van de radiator en de omgeving, exacte gegevens heb ik niet maar die kan je opvragen bij ISTA.

Ik ben van mening dat dit metingen zijn die nooit eerlijk kunnen zijn omdat:

A. er alleen uren geteld worden en geen verbruikte energie, immers de radiator kan variërend vermogen afgeven, iets dat deze meter op de radiator niet kan differentiëren en dus niet meten.

B. Er dus gebruikers zullen zijn die de hele dag op stand 5 (radiator thermostaatkraan) verwarmen en deze dus vele malen meer energie verbruiken in een uur dan iemand die zuinig verwarmd met een kleinere warmteflow door de radiator, maar waarbij de ISTA lekker uren telt zolang die minimale temperatuur gemeten wordt door de sensor.

Dit mocht ik zelf in de winter maanden lang uittesten aan verschillende radiators in ons appartement, en de dame in het kelderappartement had een koude woning en stookte zich rot maar betaalde per definitie niet veel meer dan de andere bewoners. Immers was er de noodzaak niet zuiniger te zijn omdat het voor de kosten niet veel uitmaakte voor haar, de andere werden zuiniger omdat ze meer moesten betalen en voor de veelverbruiker in de kelder werd het minimaal meer.

Het totaal aan eenheden, ofwel uren dat radiators warm waren staat niet netjes in verhouden tot verbruikte energie per radiator. Wel kan je het gasverbruik in verhouding zetten met de totale uren van alle radiatoren bij elkaar maar een eerlijke verdeelsleutel voor de bewoners is dat zeker niet!!

Een Flowmeter die de toevoer meet in de vorm van liters per tijdseenheid en de temperatuur van dat water en dan de retourleiding ook meet in de vorm van temperatuur. De Temperatuur verschillen en de flow verteld je heel precies hoeveel warmte energie er is verbruikt en als je dat doet voor ieder appartement dan pas is een eerlijke verdeling mogelijk. Een flowmeting vereist wel voor ieder appartement eigen aparte toevoer en retourleiding.

Die ISTA meters zouden verboden moeten worden mijn inziens.
Ik voel de frustratie alweer opkomen van de afrekening die in bus viel jaren terug.

Vergelijk het met een luie en vlijtige werknemer, beide krijgen hetzelfde aan uurloon alleen de ander werkt harder omdat de een lui is en toch is hetzelfde aan werk verzet. Lekker eerlijk zo.

Met andere woorden, als jij ervoor zorgt dat jouw radiator harder werkt in datzelfde uur dan heb jij meer energie uit dat uur gehaald. Dat is wat ikzelf op een gegeven moment heb gedaan en dat scheelde behoorlijk we kregen zelfs geld terug van de voorschotten wat dan wel raar gevonden werd.

1. als je de radiator aanzet dan altijd helemaal open, immers wil je in dat uur wel alles eruit halen wat erin zit, je betaald er immers ook voor of je het nu gebruikt op 100% of maar 40%, een uur is een uur voor dat tellert dingetje.

2. Radiator booster, hoe oneerlijk het ook is. Vermoedelijk hebben andere bewoners ook al de radiatoren met ventilatoren gebouwd, dan onttrek je 150% aan energie in dat ene uur en dus zakken de uurtellers en stijgt het gas-totaal-verbruik. ISTA zal dat zeker wel weten, want stijgt je gasverbruik en de urentotaal zakt dan wordt er meer energie onttrokken per uur. En dat kan maar enkel door meer lucht langs die radiator te dwingen.

3. de verdeelsleutel afdwingen naar 30% vaste kosten verdeling van het totaal en 70% variabele kosten naar rato (bedrijfsuren). Wij hadden toen een verhuurder die 50/50 hanteerde, dat maakte het nog minder fair. Hoevaak ik niet gevraagd heb naar een andere verdeelsleutel.

4. Laat de aanvoer temperatuur lager zetten, op 50 graden of iets dan gaan de uren omhoog en de prijs per uur zakt dan. Nu is blokverwarming vaak nog 70 graden aanvoer?

Doe er je voordeel mee!

ISTA op de radiatoren, een mijn inziens niet eerlijk meetsysteem dat verboden moet worden. Vroeger gaf het die glazen metertjes met vloeistof en de bewoners met volle zon op de woning hadden altijd meer verbruik ondanks minder verbruik omdat de zon de woning verwarmde, maar die buisjes met vloeistof lekker verdampen konden door de instraling van de zon.

Heeft in Duitsland lang geduurd voordat die buisjes verboden werden.
Ik vind dit een goed verhaal, maar ik kan het niet geloven dat die meters echt zo werken. Hoe kan dit dan ooit een acceptabele meetmethode geworden zijn?

Ik heb die dingen vroeger ook wel eens in een woning gehad. Ik kon geen chocola maken van die units die het uitspuugde.

Heb je iets van bronnen of info over de meetmethode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
t14wo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Ik vind dit een goed verhaal, maar ik kan het niet geloven dat die meters echt zo werken. Hoe kan dit dan ooit een acceptabele meetmethode geworden zijn?

Ik heb die dingen vroeger ook wel eens in een woning gehad. Ik kon geen chocola maken van die units die het uitspuugde.

Heb je iets van bronnen of info over de meetmethode?
Lees even in dit topic de bijdragen van PROnline en Peter_H dan wordt een hoop duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
Marga S schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:11:

U kunt geen enkel verbruik afmeten aan de eenheden.
Deze eenheden dienen slechts om te komen tot een evenwichtige verdeling van stookkosten.
Zie bijdragen van PROline en Peter_H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Peter_H schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Lees even in dit topic de bijdragen van PROnline en Peter_H dan wordt een hoop duidelijk.
In de post van PROnline wordt nergens het probleem benoemd wat jij beschrijft, dus dat meters beginnen te tikken zodra je de kraan opendraait en stoppen zodra je deze dichtdoet, waarbij het niet uitmaakt hoever je de thermostaat opentrekt. Dat vind ik een lastig te geloven gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_H
t14wo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

In de post van PROnline wordt nergens het probleem benoemd wat jij beschrijft, dus dat meters beginnen te tikken zodra je de kraan opendraait en stoppen zodra je deze dichtdoet, waarbij het niet uitmaakt hoever je de thermostaat opentrekt. Dat vind ik een lastig te geloven gegeven.
De meters beginnen te lopen wanneer er een bepaald temperatuurverschil is tussen de in de meters ingestelde temperatuur en de omgevingstemparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
Peter_H schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

De meters beginnen te lopen wanneer er een bepaald temperatuurverschil is tussen de in de meters ingestelde temperatuur en de omgevingstemparatuur.
Nogmaals, ik zie nergens hoe hard die meters beginnen te lopen. Als ik begin te rijden lopen de kilometers ook op. Maar als ik 100 rij lopen die harder op dan als ik 50 ga.

Ik wil je heel graag geloven, want dat zou wel héél ernstig zijn. Maar als die meters zo werken, zou dit toch al lang bij Kassa en Radar en Consumentenbond zijn langsgekomen? En dan bedoel ik specifiek wat jij omschrijft, niet dat die dingen onbegrijpbare dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
t14wo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:03:
Ik wil je heel graag geloven, want dat zou wel héél ernstig zijn. Maar als die meters zo werken, zou dit toch al lang bij Kassa en Radar en Consumentenbond zijn langsgekomen? En dan bedoel ik specifiek wat jij omschrijft, niet dat die dingen onbegrijpbare dingen doen.
Zoals hier bedoel je?

https://radar.avrotros.nl...-bij-blokverwarming-60037

Ah - maar dat gaat allicht niet specifiek in op hoe die meters werken. Ik acht het echter zeer aannemelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 25-10-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
Wilke schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Zoals hier bedoel je?

https://radar.avrotros.nl...-bij-blokverwarming-60037

Ah - maar dat gaat allicht niet specifiek in op hoe die meters werken. Ik acht het echter zeer aannemelijk.
Zo werken de meters:
YouTube: De werking van de warmtekostenverdelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:06

ManiacsHouse

Scheisse!

peter13579 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:07:
@megaman1115 , ben je hier nog verder mee gekomen? Het stook seizoen komt er weer aan, jammer als je weer failliet gaat op de stook kosten...
Hier ook benieuwd wat de uitkomst nu is.

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben. Was je de enige nieuwe bewoner in die periode?
(Niet is natuurlijk zo makkelijk om een probleem in het systeem bij een nieuwe bewoner neer te gooien ipv bij de bewoners die er al jaren wonen en zich niet meer laten/lieten naaien wellicht)

Deze zin viel mij op "dat ze op afstand zien dat de meters als verwacht oplopen en dat er daarom niks met de meters aan de hand kan zijn" Welke verwachting spreken ze hiermee uit? Ze verwachtten specifiek in jouw woning dit verbruik? Of verwachtten ze dat de meters oplopen zoals in elke andere woning? Want waarom ben jij dan de enige met dit gestoorde verbruik?

[ Voor 24% gewijzigd door ManiacsHouse op 25-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
[...]

Nogmaals, ik zie nergens hoe hard die meters beginnen te lopen. Als ik begin te rijden lopen de kilometers ook op. Maar als ik 100 rij lopen die harder op dan als ik 50 ga.

Dit zijn gewoon bedrijfsuren tellers, ik heb geen video's gemaakt maar met stopwatch tabellen aangelegd en tijdens de wintermaanden gedocumenteerd, en geloof me, ik was net zo geschokt dat dit mag en zomaar kan. Het maakte niet uit op welke stand de thermostaatkraan stond, zolang dat temperatuur verschil er was telde dat tellertje dingetje gewoon de tijd dat dit tempverschil bleef bestaan.

Je kan niet zomaar even aan de plaat van de radiator meten hoeveel energie die verbruikt! dat is zo dynamisch als maar wat. Als je ruimte 10 graden is en je radiator 50 dan is er veel meer convectie dan wanneer je binnen 20 graden hebt met 50 graden radiator. Dus even aan de plaat meten hoeveel energie gaat niet. Je zal de stroming in de leiding moeten meten met de aanvoer en retour temperatuur en daaruit de energie berekenen en die in verhouding brengen met het gas dat verbruikt is. Dan pas is het eerlijk.

Dus kocht ik heeeeeeel erg veeeeel kleine computerventilatoren en bouwde die onder de verwarming met magneetjes, snel te monteren en snel weg te halen. De investering verdiende ik het eerste jaar al terug! en meer zelfs. Niet te vergeten het comfort in de woning werd ook beter omdat we niet zo zuinig meer hoefde te zijn en toch veel minder hoefde te betalen, doordat uiteindelijk de voorschotten lager werden.

Door langer de ventilatoren door te laten lopen bereikte ik dat de teller sneller stopte met tellen omdat de radiator sneller afkoelde.

Ik heb uiteindelijk elektrische thermostatische ventielen geplaatst, dus gewoon de thermostatische kraan eraf en de ventielen erop. Moet je de passende zoeken, en die dingen dan met een schakelklok ingesteld en zodra de radiator warm werd gingen de computer ventilatoren lopen. Ook kon ik bij de verwarming komen en heb de aanvoertemperatuur verlaagd, maar iemand anders in dat huis draaide die altijd weer terug. Toen heb ik de weersafhankelijke regeling aanpast via de fijnafstelling (potmeterjes) onder de afdekking van de regeling aan de cv. Toen werdt geklaagd dat het lang duurde voordat het warm werd. Maar dat maakte mij ook niet meer uit. Ze vermoeden toen al dat ik diegene was die daar aan zat met de vingers. Mij maakte het niet uit! Ik wil eerlijk behandeld worden zoals ik andere ook behandel, en dit systeem is maar zo oneerlijk als het maar kan! Ik kan wel vloeken weer als ik eraan terugdenk hoe bedonderd ik mij heb gevoeld toen.

Het is een k.t oneerlijk systeem vooraf en ook zoals ik het achteraf heb gedaan, ik heb mij daar ook niet lekke bij gevoeld hoor! Maar ik heb geprobeerd het uit te leggen aan de verhuurster en het interresseert ze niet want ze betalen de rekening aan het eind van het stookseizoen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
ManiacsHouse schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Hier ook benieuwd wat de uitkomst nu is.

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben. Was je de enige nieuwe bewoner in die periode?
(Niet is natuurlijk zo makkelijk om een probleem in het systeem bij een nieuwe bewoner neer te gooien ipv bij de bewoners die er al jaren wonen en zich niet meer laten/lieten naaien wellicht)

Deze zin viel mij op "dat ze op afstand zien dat de meters als verwacht oplopen en dat er daarom niks met de meters aan de hand kan zijn" Welke verwachting spreken ze hiermee uit? Ze verwachtten specifiek in jouw woning dit verbruik? Of verwachtten ze dat de meters oplopen zoals in elke andere woning? Want waarom ben jij dan de enige met dit gestoorde verbruik?
Uiteindelijk kan je niet meer dan 24 'tikken' in 24 uur krijgen. Dat zal wel een maatstaf zijn. Als je in een tijdruimte altijd minder 'tikken' hebt op je tellertje dingetje dan die tijdruimte zelf, bijvoorbeeld het stookseizoen dan kan de telling kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
Ersus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Dit zijn gewoon bedrijfsuren tellers, ik heb geen video's gemaakt maar met stopwatch tabellen aangelegd en tijdens de wintermaanden gedocumenteerd, en geloof me, ik was net zo geschokt dat dit mag en zomaar kan. Het maakte niet uit op welke stand de thermostaatkraan stond, zolang dat temperatuur verschil er was telde dat tellertje dingetje gewoon de tijd dat dit tempverschil bleef bestaan.

Je kan niet zomaar even aan de plaat van de radiator meten hoeveel energie die verbruikt! dat is zo dynamisch als maar wat. Als je ruimte 10 graden is en je radiator 50 dan is er veel meer convectie dan wanneer je binnen 20 graden hebt met 50 graden radiator. Dus even aan de plaat meten hoeveel energie gaat niet. Je zal de stroming in de leiding moeten meten met de aanvoer en retour temperatuur en daaruit de energie berekenen en die in verhouding brengen met het gas dat verbruikt is. Dan pas is het eerlijk.

Dus kocht ik heeeeeeel erg veeeeel kleine computerventilatoren en bouwde die onder de verwarming met magneetjes, snel te monteren en snel weg te halen. De investering verdiende ik het eerste jaar al terug! en meer zelfs. Niet te vergeten het comfort in de woning werd ook beter omdat we niet zo zuinig meer hoefde te zijn en toch veel minder hoefde te betalen, doordat uiteindelijk de voorschotten lager werden.

Door langer de ventilatoren door te laten lopen bereikte ik dat de teller sneller stopte met tellen omdat de radiator sneller afkoelde.

Ik heb uiteindelijk elektrische thermostatische ventielen geplaatst, dus gewoon de thermostatische kraan eraf en de ventielen erop. Moet je de passende zoeken, en die dingen dan met een schakelklok ingesteld en zodra de radiator warm werd gingen de computer ventilatoren lopen. Ook kon ik bij de verwarming komen en heb de aanvoertemperatuur verlaagd, maar iemand anders in dat huis draaide die altijd weer terug. Toen heb ik de weersafhankelijke regeling aanpast via de fijnafstelling (potmeterjes) onder de afdekking van de regeling aan de cv. Toen werdt geklaagd dat het lang duurde voordat het warm werd. Maar dat maakte mij ook niet meer uit. Ze vermoeden toen al dat ik diegene was die daar aan zat met de vingers. Mij maakte het niet uit! Ik wil eerlijk behandeld worden zoals ik andere ook behandel, en dit systeem is maar zo oneerlijk als het maar kan! Ik kan wel vloeken weer als ik eraan terugdenk hoe bedonderd ik mij heb gevoeld toen.

Het is een k.t oneerlijk systeem vooraf en ook zoals ik het achteraf heb gedaan, ik heb mij daar ook niet lekke bij gevoeld hoor! Maar ik heb geprobeerd het uit te leggen aan de verhuurster en het interresseert ze niet want ze betalen de rekening aan het eind van het stookseizoen niet.
Geloof je dit (onzin)verhaal nou echt zelf?
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Peter_H schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Geloof je dit (onzin)verhaal nou echt zelf?
:(
Ik wel omdat ik het zelf heb ervaren en zo heb uitgevoerd!
Wat is je weerlegging dan?

Je kunt je radiator niet op energie hoeveelheid afdracht meten met een simpel kastje dat aan de voorzijde is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaverbart
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-04 18:04
Wilken schreef dat er verbruik wordt gemeten als de radiator warmer is dan de lucht ervoor, dat kan heel makkelijk verkeerd gaan. Valt ook positief te beinvloeden....lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 10:27
Ersus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Ik wel omdat ik het zelf heb ervaren en zo heb uitgevoerd!
Wat is je weerlegging dan?

Je kunt je radiator niet op energie hoeveelheid afdracht meten met een simpel kastje dat aan de voorzijde is gemonteerd.
Maar je kan wel prima metertje bouwen die sneller oploopt als het 80 graden is dan als het 40 graden is.

Ik ben wel met je eens dat het onnauwkeurig en ontransparant is, maar met temperatuur van een radiator + type van radiator kan je toch enigszins een afgiftevermogen schatten. En ja, je kan ze misleiden met b.v. radiatorventilatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 25-10-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 23:40
Vaak zie je met blokverwarming dat deze in de zomerperiode uitgezet worden
Is dit bij jullie ook het geval?

Heeft de meter in deze periode ook verbruik gemeten? Dan hebben ze zelf al waarschijnlijk door dat het inderdaad niet kan. Want iets wat centraal uit staat, zou geen meting moeten opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Dus ook al doe je de radiator uit, dan blijft het doortellen vanwege het temperatuurverschil? Lekker dan, betalen we voor jan lul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
Boerenlater schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:05:
Dus ook al doe je de radiator uit, dan blijft het doortellen vanwege het temperatuurverschil? Lekker dan, betalen we voor jan lul.
Ik heb jaren geleden ook in een flat gewoond met een dergelijk prutssysteem. Ik was toen jong(er) en had minder kaas gegeten van kosten van stoken (net op mezelf). Dit verklaart wel een beetje waarom ik me de pleures moest betalen ondanks dat ik vrij weinig stookte voor mijn gevoel.

Los van hoe betrouwbaar die meuk is, en de werking ervan op zijn minst dubieus te noemen is, is het ook compleet onduidelijk wat je nu eigenlijk aan kosten maakt. En ook fijn dat het dus geen zout uit lijkt te maken of je nu voluit stookt op stand 100% of slechts op standje 1-10%. En natuurlijk mega grote ramen boven alle radiatoren die veel koudeval hadden. Ik weet nog dat de meter in de ruimte die ik nooit stookte ook langzaam opliep. Het zou mij niets verbazen dat dit dus hetzelfde geneuzel is geweest.

Nou ja... blij dat ik daar vanaf ben in ieder geval. En 12K aan stookkosten wegwuiven met van.. de meter liep normaal op dus betaling k*t is wel érg kort door de bocht. Als ze de meter elke keer resetten is het ook lastig na te kijken of alles administratief goed verwerkt is.

Ik zou er lekker rechtsbijstand op zetten of een advocaat zoeken want ik kan mij niet voorstellen dat dit enige kans van slagen heeft vanuit de leverancier. Hoe dan ook zou ik eisen dat ze op een betrouwbare manier gaan meten in de toekomst. En anders lekker alles volhangen met elektrische kachels en de boel afsluiten (al was het maar om het principe).

Succes richting TS in ieder geval!!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Even een vraag van een leek. Waarom werken deze systemen niet met een flowmeter I.c.m. temperatuur afvoerleiding en retour?

Dat is toch gewoon redelijk simpele techniek waarmee je het verbruik exact kunt meten?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
Dit is trouwens mijn rekening, ben hier vorig jaar naartoe verhuisd dus geen heel jaar maar wel heel de winterperiode. Ik doe overigens 2 keer per week de verwarming even aan van eind oktober - februari als mijn vriendin bij me is, die is echt een koukleum. Misschien kunnen jullie hier iets mee om te vergelijken; een flatje van 57 m2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzlHRE8q6BaWWZkzrvrU3kTnjH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lrGu8l1FOqYjojhXsNC9PMbQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_QXe5u7x3ynhu4is1s3XCVohYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YhJktv9idokptuhRwM4AFguk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
assje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:39:
Even een vraag van een leek. Waarom werken deze systemen niet met een flowmeter I.c.m. temperatuur afvoerleiding en retour?

Dat is toch gewoon redelijk simpele techniek waarmee je het verbruik exact kunt meten?
Dat kan alleen makkelijk als je een centrale plek hebt waar de cv-leidingen elk appartement in komen. Veel jaren 60 flats hebben stijgleidingen in elke hoek van het huis, waar dan per huis steeds 1 radiator op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
marcop23 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:50:
Dat kan alleen makkelijk als je een centrale plek hebt waar de cv-leidingen elk appartement in komen. Veel jaren 60 flats hebben stijgleidingen in elke hoek van het huis, waar dan per huis steeds 1 radiator op aangesloten zit.
Dan heb je toch alsnog maar 1 flowmeting en 2 temperatuursensoren nodig?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
assje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Dan heb je toch alsnog maar 1 flowmeting en 2 temperatuursensoren nodig?
Ja, per radiator, als je geen centrale aanvoer en retour hebt. Dat is best een gedoe. Met 6 warmtemeters per appartement zul je, inclusief overhead en installatie, zo op €3k per appartement komen.

Bij deze flats heb je vaak niet de goeie prikkels voor (grotere) investeringen als dit. De VvE zal dat moeten betalen, terwijl de bewoners de energierekening betalen. Op zich geen probleem als de bewoners het er allemaal mee eens zijn, maar:

(1) Nieuwe meters verlagen de totale. energierekening niet, ze maken alleen de verdeling eerlijker. Waarschijnlijk zullen er daardoor ook mensen tegen zijn.
(2) Verhuurders hebben helemaal geen prikkel om 3k af te tikken, omdat de baten niet bij hen liggen.
(3) Veel mensen wonen maar enkele jaren in zo'n flat, en dan is er ook weinig behoefte aan zo'n investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
marcop23 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:33:
Ja, per radiator, als je geen centrale aanvoer en retour hebt.
Vroeg me al af welk appartement er met één radiator af zou kunnen. Maar, nu snap ik wat je bedoelt; meerdere radiatoren maar één per stijgleiding Begrijpelijk inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
je zou toch bijna de "onbemeten" leidingen beter gaan benutten in warmte afgifte..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kveli
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-03 18:13
Kan ik deze thriller / cliffhanger nou positief afsluiten of ben je er failliet op gegaan?

A dyslexic, agnostic insomniac : one who lies awake at night wondering if there really is a dog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
[...]

Een radiator heeft maar twee standen, aan of uit. Met de thermostaat regel je de doeltemperatuur wanneer de radiator weer uitschakelt, maar de radiator 'loopt' altijd even snel. De aanvoertemperatuur is in principe hetzelfde in het hele gebouw, kleine verschillen zullen er natuurlijk altijd zijn maar in principe niet significant. Er is wel een correctiefactor voor de grootte van de radiatoren, grotere radiatoren geven meer warmte af. In principe zou het dus voor het verbruik niet veel moeten uitmaken dat de meters zo werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
J_C_W schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Een radiator heeft maar twee standen, aan of uit. Met de thermostaat regel je de doeltemperatuur wanneer de radiator weer uitschakelt, maar de radiator 'loopt' altijd even snel.
Dat is niet waar: meestal regelen die radiatoren met thermostatische radiatorknoppen, en die zijn continu variabel. Als de ruimte op temperatuur komt, wordt de radiator steeds meer geknepen, tot er maar zo'n klein beetje water wordt doorgelaten dat alleen de bovenkant van de radiator wat warm is en de rest koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:59

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

Een radiator heeft maar twee standen, aan of uit. Met de thermostaat regel je de doeltemperatuur wanneer de radiator weer uitschakelt, maar de radiator 'loopt' altijd even snel.
De radiatoren in mijn blokverwarmde appartement hadden toch echt gewoon draaiknoppen, idem bij diverse vrienden in andere delen van het land. Vergis je niet, een hoop installaties zijn gewoon nog oude meuk zonder thermostaat(kranen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Aganim schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

De radiatoren in mijn blokverwarmde appartement hadden toch echt gewoon draaiknoppen, idem bij diverse vrienden in andere delen van het land. Vergis je niet, een hoop installaties zijn gewoon nog oude meuk zonder thermostaat(kranen).
CV gestookte meestal ook. Tenminste in de woonkamer. Dat om te voorkomen dat de CV ketel wel aan het verwarmen omdat de ingestelde temperatuur nog niet gehaald is, maar er geen afname meer mogelijk is. Dat is niet goed voor de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Ik, even snel, ik had een mini appartement - zeg 30m2 maar 80% van totaal verbruik. (terwijl andere appartementen veel groter waren). Destijds met dank van de sociale woningbouw verhuuder, voldoende aan hen kunnen aantonen dat de cijfers totaal niet met de logica overeenkwamen. Uiteindelijk heeft destijds de sociale woningbouw verhuurder het overgenomen en de rekening was verscheurd.

Dit was anno 2018 geloof ik...

En Ja Ista meters, die op de verwarming zaten geplakt.

Ook toen stond het internet vol met klachten over Ista

[ Voor 5% gewijzigd door webber87 op 28-10-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Nu online
[...]

Een radiator heeft maar twee standen, aan of uit. Met de thermostaat regel je de doeltemperatuur wanneer de radiator weer uitschakelt, maar de radiator 'loopt' altijd even snel. De aanvoertemperatuur is in principe hetzelfde in het hele gebouw, kleine verschillen zullen er natuurlijk altijd zijn maar in principe niet significant. Er is wel een correctiefactor voor de grootte van de radiatoren, grotere radiatoren geven meer warmte af. In principe zou het dus voor het verbruik niet veel moeten uitmaken dat de meters zo werken.
Jw hebt toch gewoon controle over hoeveel flow er is? Daarmee is het dus per definitie geen uit/aan. Je kan een thermostaatkraan op 2 zetten, waarmee er minder heet water circuleert dan op 5. Daarom ben ik zo verbaasd als die ISTA meters alleen tijdsgebonden tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:24
appel001 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:27:
Vaak zie je met blokverwarming dat deze in de zomerperiode uitgezet worden
Is dit bij jullie ook het geval?

Heeft de meter in deze periode ook verbruik gemeten? Dan hebben ze zelf al waarschijnlijk door dat het inderdaad niet kan. Want iets wat centraal uit staat, zou geen meting moeten opleveren.
Ik heb ook blokverwarming in mijn (huur)appartement en bij mij hebben de metertjes die ze op elke radiator gemaakt hebben al 2 jaar geen verbruik kunnen meten, ze blijven op dezelfde stand staan. (Maandelijks gecheckt en bijgehouden).
Ik heb namelijk het geluk dat ik op de begane grond zit met 2 woonlagen boven mij en buren aan beide kanten. De verwarmingsleidingen waar mijn bovenburen ook gebruik van maken lopen door mijn appartement en worden namelijk zo warm dat ik de radiatoren zelf niet hoef open te draaien. Ik heb wel het appartement wel zoveel mogelijk kierdicht (o.a. oude ventilatiekanalen) gemaakt en 2 jaar terug is er nieuw dubbel glas in gekomen. Als de temperatuur binnen onder de 19 graden komt trek ik een extra trui aan. Ik ventileer wel elke dag, maar niet heel veel.
Overigens moet elke gebruiker van blokverwarming wel een post 'leidingverlies' betalen, maar dat is een bedrag wat hoofdelijk wordt omgeslagen over alle bewoners in het appartementencomplex.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:24
Boerenlater schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:52:
Dit is trouwens mijn rekening, ben hier vorig jaar naartoe verhuisd dus geen heel jaar maar wel heel de winterperiode. Ik doe overigens 2 keer per week de verwarming even aan van eind oktober - februari als mijn vriendin bij me is, die is echt een koukleum. Misschien kunnen jullie hier iets mee om te vergelijken; een flatje van 57 m2.
Vreemd dat het verbruik in de slaapkamer hoger is dan het verbruik in de woonkamer.
Weet je zeker dat dat dit goed gemeten wordt?
Overigens moet je met die metertjes ook oppassen dat ze niet afgedekt worden, dat kan de meting beïnvloeden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Los van de hierboven reeds genoemde aspecten lijkt dat me erg kort door de bocht. Locatie van de radiator, gordijnen of een radiatorombouw kunnen allemaal een grote impact hebben op de afgifte van een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

Vreemd dat het verbruik in de slaapkamer hoger is dan het verbruik in de woonkamer.
Weet je zeker dat dat dit goed gemeten wordt?
Overigens moet je met die metertjes ook oppassen dat ze niet afgedekt worden, dat kan de meting beïnvloeden.
Ja ik weet vrijwel zeker dat ik daar de verwarming veel vaker aan heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Ik lees hier allerlei truukjes om die meters te foppen danwel beinvloeden.
Als ik het verder lees zie ik dat de rekening van het hele pand pro rato van de metingen per appartement verdeeld word.
Dus als je 23 buren allemaal truukjes gebruiken, dan lijkt het dat ts de grootste verbruiker is en de rekening mag betalen.

Is maar een gedachte, ik ben verder niet bekend in deze materie.

[ Voor 9% gewijzigd door Eric-Peric op 08-11-2024 14:22 ]

Pagina: 1