Ista, afrekening van 12k euro voor een jaar verwarming

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Druif schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:28:
Maar even een update van een medegedupeerde.
Zojuist de afrekening van NMG vastgoed beheer ontvangen over de jaren 2023 en 2024. Meet diensten worden verricht door ISTA.
Na aftrek van de TOZO op de factuur van 2023 mag ik ongeveer 6000,- gaan betalen.
Voor jaar 2024 mag ik 8000,- bijleggen.

Een totaal van 14000 euro mag ik even aftikken.
Ik heb er 22 maanden gewoond.
14000/22 = 636.36 euro extra per maand bovenop de al betaalde voorschotten.
Dat is net onder de prijs van de totale kale huur per maand.

Ben je er nog uitgekomen of hebben ze nooit meer gereageerd? @megaman1115
Maar zij snappen toch ook wel dat niemand dit gaat betalen? Als ik jouw schoenen stond dan betaalde ik niks. Laat het anders maar tot een rechtzaak komen want kan me niet voorstellen dat er rechters zijn die mee gaan met deze bedragen 8)7

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik kan me zelfs voorstellen dat dit 1 meter / 1 verwarming is die zorgt voor dit extreme verbruik. Je zou mogelijk kunnen uitrekenen dat het verbruik hoger is dan de verwarming af kan geven in het stook seizoen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druif
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 15:57
Er zit een meter per kachel in het huis.
En mijn woonkamereenheden wordt met een omrekenfactor van 2.5 verhoogd.
Mijn slaapkamer met een factor 1.25 en de rest van de kachels worden erg hard gekort met 0.5 of 0.25 factors.
Maar die kachels gebruik je in de regel niet.

Dikke tip voor de mensen met meters van ISTA.
Zet de kachel in de woonkamer, keuken, slaapkamers uit en laat de badkamer en de hal keihard loeien.
Dan betaal je niet veel.
De rest kan je elektrisich wel verwarmen.

https://www.ista.com/nl/b...atie/veelgestelde-vragen/
Hier lees ik dat de omrekenfactor van verschillende factoren afhangt en dat elke meter dezelfde telsnelheid heeft.
Dus een kachel met meer vermogen wordt hoger aangeslagen omdat er meer verbruikt wordt oid.
Zelf snap ik deze redenatie niet helemaal want die meter meet een verschil in temperatuur als ik het goed begrijp.
Als ik mijn woonkamer kachel op standje 2.5 heb in de winter en de rest van de kachels staan nagenoeg uit dan verwacht ik gewoon niet een rekening van 14000 euro over 22 maanden.
Als ik iets extra's moet betalen vind ik dat niet erg. Gas was gewoon duur.
Maar deze bedragen slaan helemaal nergens op.

Sinds november 2024 woon ik er niet meer. Ik heb alleen maar de data die me gegeven wordt door ISTA.
We gaan al met een paar bewoners samen zitten en dan gaan we onze waarden vergelijken.

En nee ik ga niets betalen. Ik heb al bezwaar aangetekend en ze mogen aannemelijk gaan maken waarom dit bedrag gerechtvaardigd is.
Ik neem aan dat elk weldenkend mens kan bedenken dat hier iets niet helemaal in de haak is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:43
Druif schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:18:
Er zit een meter per kachel in het huis.
En mijn woonkamereenheden wordt met een omrekenfactor van 2.5 verhoogd.
Mijn slaapkamer met een factor 1.25 en de rest van de kachels worden erg hard gekort met 0.5 of 0.25 factors.
Maar die kachels gebruik je in de regel niet.

Dikke tip voor de mensen met meters van ISTA.
Zet de kachel in de woonkamer, keuken, slaapkamers uit en laat de badkamer en de hal keihard loeien.
Dan betaal je niet veel.
De rest kan je elektrisich wel verwarmen.

https://www.ista.com/nl/b...atie/veelgestelde-vragen/
Hier lees ik dat de omrekenfactor van verschillende factoren afhangt en dat elke meter dezelfde telsnelheid heeft.
Dus een kachel met meer vermogen wordt hoger aangeslagen omdat er meer verbruikt wordt oid.
Zelf snap ik deze redenatie niet helemaal want die meter meet een verschil in temperatuur als ik het goed begrijp.
Als ik mijn woonkamer kachel op standje 2.5 heb in de winter en de rest van de kachels staan nagenoeg uit dan verwacht ik gewoon niet een rekening van 14000 euro over 22 maanden.
Als ik iets extra's moet betalen vind ik dat niet erg. Gas was gewoon duur.
Maar deze bedragen slaan helemaal nergens op.

Sinds november 2024 woon ik er niet meer. Ik heb alleen maar de data die me gegeven wordt door ISTA.
We gaan al met een paar bewoners samen zitten en dan gaan we onze waarden vergelijken.

En nee ik ga niets betalen. Ik heb al bezwaar aangetekend en ze mogen aannemelijk gaan maken waarom dit bedrag gerechtvaardigd is.
Ik neem aan dat elk weldenkend mens kan bedenken dat hier iets niet helemaal in de haak is.
Beste,
neem de moeite om de bijdragen in dit forum door te lezen van Proline en Peter_H, het geeft een inzicht hoe een en ander werkt en wat uw mogelijkheden zijn. Doe er uw voordeel mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik ben daar servicemonteur geweest voor regio Noord maar al jaren terug.

Als de meters niet goed worden geconfigureerd door de monteur dan werkt de meter dis niet juist.
Tevens zijn er meters die er een eigen leven op nahouden.

Meer wil en kan ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-08 23:02
Ik verhuur een appartement met van die ista meters en zit mee in het beheer van dat gebouw met 50 wooneenheden..de samenwerking met ista is gewoon een hele. Die reageren gewoon niet op vragen van onze syndicus zijn telefonisch niet bereikbaar...
Dat die firma kan blijven bestaan is onbegrijpelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Druif schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:28:
Maar even een update van een medegedupeerde.
Zojuist de afrekening van NMG vastgoed beheer ontvangen over de jaren 2023 en 2024. Meet diensten worden verricht door ISTA.
Na aftrek van de TOZO op de factuur van 2023 mag ik ongeveer 6000,- gaan betalen.
Voor jaar 2024 mag ik 8000,- bijleggen.

Een totaal van 14000 euro mag ik even aftikken.
Ik heb er 22 maanden gewoond.
14000/22 = 636.36 euro extra per maand bovenop de al betaalde voorschotten.
Dat is net onder de prijs van de totale kale huur per maand.

Ben je er nog uitgekomen of hebben ze nooit meer gereageerd? @megaman1115
Ik heb al eerder zo'n grove omrekening gedaan: je gaf aan dat je sinds november er niet meer woont, dus laten we voor het gemak aannemen dat je er 330 dagen woonde in 2024. Ze willen je 8000 laten bijleggen, en in 2024 was de maximumprijs voor blokverwarming € 46,69 per GJ, dus ze rekenen 171 GJ totaal voor dat jaar. GigaJoules/dagen. Dus volgens hun rekening heb je 171000000000 joules gebruikt in 28512000 secondes, delen op elkaar krijgen we 5997 joules per seconde, oftewel 6kW gemiddeld.
In andere eenheden: 47520kWh - grofweg 4752kuub gas equivalent. Vrij veel voor een vrijstaande woning.

Dat is fysiek mogelijk, want een verwarming heeft al snel een vermogen van meerdere kilowatt, en als je er dan meerdere hebt dan kan je wel 6kW hebben. Maar het lijkt vrij.. hoog. Maar het word nog zotter: in de zomer is het meestal koud, dus normale mensen hebben hun verwarming niet aan, die staat vooral in de koudste maanden aan, waaronder december toen jij er niet woonde. Zo heb ik 90% van mijn gas gebruikt in de 6 koudste maanden. Als dat bij jou hetzelfde is dan heb je niet een 6kW verwarming, maar een 12kW verwarming continue aangehad in de maanden dat je stookte.

Kan je de meterstanden per maand opvragen? Dan kan je vrij gemakkelijk uitrekenen hoeveel vermogen ze denken dat je in januari hebt gebruikt, en dan kan je kijken of dat fysiek überhaupt mogelijk is met jou radiatoren.
Pagina: 1 2 Laatste