Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-11-2024
Dag allen,

Ik heb de afgelopen 3 jaar mijn jaren 70 huis verbouwd.
Ik ben voor de nabije toekomst geintereseerd in de LG Therma monoblock voor zelf installatie.
Voor een kleine samenvatting:
Ik heb op mijn dak 10x 405wp zonnepalen ( ruimte voor meer ), ik heb een brink wtw flair 300 laten installeren. Beneden volledig vloerverwarming a 70m2. Overal minstens dubbel glas, vloer is door de vorige eigenaar geisoleerd met expanding foam ( type weet ik niet ) schuine delen van mijn dag zijn geisoleerd met 12cm glaswol.

Ondertussen ben ik nog aan het bekijken om hier en daar nogwat kozijnen te vervangen naar huidige standaard. En mijn spouw na te isoleren ( eps parels verzakt naar begaande vloer )

Voor mijn gasverbruik kan ik moeilijk zeggen gezien ik hier niet lang woon. En nu de gasprijzen hoog zijn verwarming ik eigelijk met een ( te kleine ) airco 3.5 KW

Gezien ik de vloer wil benutten wil ik graag een warmtepomp echter vind ik volledig uit besteden te duur.
Wat ik dus voor ogen had. Een Monoblock aansluiten op een buffervat ( x liter? ) hier heb ik de ruimte voor. en deze via de zonnepanelen doormiddel van slimme stekker ( regeling ) het vat overdag ( wanneer de zon schijnt en ik terug lever te laten voor verwarmen wanneer dit kan. En later op de dag/ avond mijn vloer te laten verwarmen.

Nu heb ik hier weinig kaas van gegeten ( wel veel over gelezen ) maar.
1.Hoeveel liter buffer heb ik nodig voor alleen verwarming
2.Hoeveel kw warmtepomp. ik wil niet gokken ivm pendelen
3.Voor de eerste instantie wou ik het als hybride ( voor verwarmer ) mocht ik toch geen gas verbruiken later over te zetten op volledig elektrisch. Kan dit en hoe regel ik dit in met kleppen etc.
4. Zijn er video's voor het installeren?
5. Raden jullie een warmteverlies berekening aan?
https://aircoplazazwolle....071mr-u44-230v-aanbieding

Mochten jullie aanmerkingen of vragen hebben/ of mijn vragen kunnen beantwoorden. zou dat super zijn

Groet, Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Luuk13 Andermans topic kapen wordt niet gewaardeerd, dus bij deze heb je er eentje voor jezelf ;)
Welkom op Tweakers.

Je kunt even kijken of je de berekeningen in Zonnestroom buffer kan volgen.

Technisch lijk je geen buffer nodig te hebben voor de warmtepomp. Voor een seizoensbuffer om met zomerse zonnestroom 's winters warm te zitten heb je een te klein huis. Iets ertussenin wordt in bovenstaand topic druk bediscussieerd.

Heb je nog vragen over Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic?

Als laatste opmerking, enig hoofdlettergebruik maakt het makkelijker leesbaar en is dus prettig voor je medetweakers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
Ow sorry, ben net vandaag actief dus dit wist ik niet van persoonlijke topic. Hoe kan ik dit zien voortaan?

Bedankt voor het verplaatsen van mijn vraag.

De hoofdletters zal ik aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-05 08:24
Luuk13 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:55:
Dag allen,

Ik heb de afgelopen 3 jaar mijn jaren 70 huis verbouwd.
Ik ben voor de nabije toekomst geintereseerd in de LG Therma monoblock voor zelf installatie.
Voor een kleine samenvatting:
Ik heb op mijn dak 10x 405wp zonnepalen ( ruimte voor meer ), ik heb een brink wtw flair 300 laten installeren. Beneden volledig vloerverwarming a 70m2. Overal minstens dubbel glas, vloer is door de vorige eigenaar geisoleerd met expanding foam ( type weet ik niet ) schuine delen van mijn dag zijn geisoleerd met 12cm glaswol.

Ondertussen ben ik nog aan het bekijken om hier en daar nogwat kozijnen te vervangen naar huidige standaard. En mijn spouw na te isoleren ( eps parels verzakt naar begaande vloer )

Voor mijn gasverbruik kan ik moeilijk zeggen gezien ik hier niet lang woon. En nu de gasprijzen hoog zijn verwarming ik eigelijk met een ( te kleine ) airco 3.5 KW

Gezien ik de vloer wil benutten wil ik graag een warmtepomp echter vind ik volledig uit besteden te duur.
Wat ik dus voor ogen had. Een Monoblock aansluiten op een buffervat ( x liter? ) hier heb ik de ruimte voor. en deze via de zonnepanelen doormiddel van slimme stekker ( regeling ) het vat overdag ( wanneer de zon schijnt en ik terug lever te laten voor verwarmen wanneer dit kan. En later op de dag/ avond mijn vloer te laten verwarmen.

Nu heb ik hier weinig kaas van gegeten ( wel veel over gelezen ) maar.
1.Hoeveel liter buffer heb ik nodig voor alleen verwarming
2.Hoeveel kw warmtepomp. ik wil niet gokken ivm pendelen
3.Voor de eerste instantie wou ik het als hybride ( voor verwarmer ) mocht ik toch geen gas verbruiken later over te zetten op volledig elektrisch. Kan dit en hoe regel ik dit in met kleppen etc.
4. Zijn er video's voor het installeren?
5. Raden jullie een warmteverlies berekening aan?
https://aircoplazazwolle....071mr-u44-230v-aanbieding

Mochten jullie aanmerkingen of vragen hebben/ of mijn vragen kunnen beantwoorden. zou dat super zijn

Groet, Luuk
:) aircoplaza,goed bedrijf op voorraad dus snelle en correcte levering tegen een goede prijs(ik heb er zelf ook gekocht) een op merking installatie advies en nazorg is minder inbedrijfstelling etc. daar moet men zelf voor zorgen ...techniek daar hebben minder verstand van het is in feite een groothandel waar installateurs kopen in mijn geval 3stuks gekocht binnen 3 dagen gelevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
kazemo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:06:
[...]

:) aircoplaza,goed bedrijf op voorraad dus snelle en correcte levering tegen een goede prijs(ik heb er zelf ook gekocht) een op merking installatie advies en nazorg is minder inbedrijfstelling etc. daar moet men zelf voor zorgen ...techniek daar hebben minder verstand van het is in feite een groothandel waar installateurs kopen in mijn geval 3stuks gekocht binnen 3 dagen gelevert
Ah kijk super, heb jij dingen vast gelegd voor de installatie. Gezien ik dit niet eerder heb gedaan.
Punten voor in bedrijf stellen, instellingen etc.
Zou echt super zijn. Ik kan er namelijk weinig van vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:31
@Luuk13 voor punt 4 heeft LG zelf installatievideo's die staan op Youtube.
https://www.youtube.com/p...pQhXMj_74zMcp7OC6PQ3hHb7e de eerste 3 filmpjes specifiek voor de monobloc.

Je overige vragen zou je ook wel terug kunnen vinden in het LG topic is wel even wat leeswerk maar de inzet zeker waard.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
jvanderkroon schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:03:
@Luuk13 voor punt 4 heeft LG zelf installatievideo's die staan op Youtube.
https://www.youtube.com/p...pQhXMj_74zMcp7OC6PQ3hHb7e de eerste 3 filmpjes specifiek voor de monobloc.

Je overige vragen zou je ook wel terug kunnen vinden in het LG topic is wel even wat leeswerk maar de inzet zeker waard.
Ah super bedankt he. Ik ga nogmeer huiswerk doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 20:08

Freakie1NL

Grote Baas

Is je huis wel geschikt voor een monoblock? Op zich noem je redelijke isolatie maar vervolgens geef je aan dat de airco van 3.5 kW te klein is. Dat is wel opmerking, in mijn relatieve nieuwbouw woning uit 2005 krijg ik dezelfde vloeroppervlakte met gemak warm met een 3.5 kW airco.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
Freakie1NL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:17:
Is je huis wel geschikt voor een monoblock? Op zich noem je redelijke isolatie maar vervolgens geef je aan dat de airco van 3.5 kW te klein is. Dat is wel opmerking, in mijn relatieve nieuwbouw woning uit 2005 krijg ik dezelfde vloeroppervlakte met gemak warm met een 3.5 kW airco.
Klopt goeie vraag, het punt bij mij is ik heb een vide in huis ( een binnen balkon ). Dit betekend dat wij in de eerste instantie niet wouden verwarmen met de airco, waardoor deze op 4,5/5 hoog hangt. Gezien warme lucht stijgt... tja.

ik krijg het zeker wel warm ( duurt wel even ). Maar gezien die hoog hangt en ik veel m3's moet vullen 180m3 heb ( hoge plafonds incl de vide van 4,5/5m hoog. Blaast de airco vol vermogen wat niet wenselijk is. Sorry dit had ik er niet bij vermeld. gemiddeld krijg ik het van 18,5 in de ochtend naar smiddag's 20,5 met de airco.
Gezien ik precies op de rand zit met 180m3 ( hiervoor zou een 3.5 kw net voldoen) Zou een 5kw meer geschikt zijn. Dus ik ben wel overtuigd dat een monoblok zou moet lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door Luuk13 op 10-11-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luuk13 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:24:
[...]

Ah kijk super, heb jij dingen vast gelegd voor de installatie. Gezien ik dit niet eerder heb gedaan.
Punten voor in bedrijf stellen, instellingen etc.
Zou echt super zijn. Ik kan er namelijk weinig van vinden
:) ja in hoofdlijnen in mijn hoofd vast gelegd zoals waar ga ik de WP plaatsen(monoblok of split) monoblok kan men zelf installeren split niet dan moet gas gevuld worden.....is er plaats voor......hoofdleiding loop bepalen wat is het makkelijkste en/of de kortste weg......hoofdleiding moet zijn 32x3mm 1duimse aansluiting op WP......vermogen bepalen ik had een CV ketel van 30kw heb gekozen voor WP van 9KW(ik heb hoofdzakelijk radiatoren....als men ketelthermostaat op 50gr zet en je krijgt het warm kan men het met een WP ook alleen het duurt langer als men gewent bent.......inbedrijfstelling moet gebeuren door erkent bedrijf ivm subsidie aanvraag 2850 euro bij RVO (factuur+rapport indienen bij aanvraag)+factuur aankoop WP dit zijn enkele voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
kazemo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:43:
[...]

:) ja in hoofdlijnen in mijn hoofd vast gelegd zoals waar ga ik de WP plaatsen(monoblok of split) monoblok kan men zelf installeren split niet dan moet gas gevuld worden.....is er plaats voor......hoofdleiding loop bepalen wat is het makkelijkste en/of de kortste weg......hoofdleiding moet zijn 32x3mm 1duimse aansluiting op WP......vermogen bepalen ik had een CV ketel van 30kw heb gekozen voor WP van 9KW(ik heb hoofdzakelijk radiatoren....als men ketelthermostaat op 50gr zet en je krijgt het warm kan men het met een WP ook alleen het duurt langer als men gewent bent.......inbedrijfstelling moet gebeuren door erkent bedrijf ivm subsidie aanvraag 2850 euro bij RVO (factuur+rapport indienen bij aanvraag)+factuur aankoop WP dit zijn enkele voorwaarden
Ooh kijk eens mooie info. Mag ik vragen welk bedrijf de in bedrijfstelling heeft gedaan. Ik zou snappen dat niet elk bedrijf dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luuk13 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:47:
[...]

Ooh kijk eens mooie info. Mag ik vragen welk bedrijf de in bedrijfstelling heeft gedaan. Ik zou snappen dat niet elk bedrijf dat zou willen.
:? inderdaad de meeste bedrijven doen dat niet die zeggen dan ga maar heen waar je gekocht heb!!!!! ik heb het laten doen door een ZZPer ingeschreven bij KVK dit is ook een voorwaarde van RVO (naam weet ik ff niet uit mijn hoofd) oorspronkelijk was afgesproken met aircoplaza die zouden er voor zorgen....minpunt er is niets van terecht gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
kazemo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:57:
[...]

:? inderdaad de meeste bedrijven doen dat niet die zeggen dan ga maar heen waar je gekocht heb!!!!! ik heb het laten doen door een ZZPer ingeschreven bij KVK dit is ook een voorwaarde van RVO (naam weet ik ff niet uit mijn hoofd) oorspronkelijk was afgesproken met aircoplaza die zouden er voor zorgen....minpunt er is niets van terecht gekomen
Ah oke je hebt geen factuur hiervan, dan moet ik wel echt even zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luuk13 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:16:
[...]

Ah oke je hebt geen factuur hiervan, dan moet ik wel echt even zoeken
8)7 hoe bedoel je??? ik heb wel een aankoop factuur gekregen uiteraard van aircoplaza alles OK.....inbedrijfsstellings factuur van de ZZPer

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 10-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
kazemo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:30:
[...]

8)7 hoe bedoel je??? ik heb wel een aankoop factuur gekregen uiteraard van aircoplaza alles OK.....inbedrijfsstellings factuur van de ZZPer
Van het inbedrijfstellen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luuk13 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:33:
[...]

Van het inbedrijfstellen inderdaad
was OKE naar ik meen 200euro incl voorrijkosten hij moest komen uit lieshout brabant een jonger iemand die had wel verstand van zaken wat instellingen betreft niet iedereen kan dit programmeren en inregelen hij had een cursus gehad bij LG.....later heb ik zelf gefine tuned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
kazemo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:40:
[...]
was OKE naar ik meen 200euro incl voorrijkosten hij moest komen uit lieshout brabant een jonger iemand die had wel verstand van zaken wat instellingen betreft niet iedereen kan dit programmeren en inregelen hij had een cursus gehad bij LG.....later heb ik zelf gefine tuned
Ah prijs valt reuze mee, nu de naam nog achterhalen 😅 mocht je tebinnen schieten. Zou graag willen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luuk13 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:43:
[...]

Ah prijs valt reuze mee, nu de naam nog achterhalen 😅 mocht je tebinnen schieten. Zou graag willen weten
:) OKE ik heb opgezocht fire&security4u.....FISEC4U........Liesel.....email info@fisec4u.nl......www.fisec4u.nl.....T 085-3012360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:02
Hoi Luuk,

Ik heb het ook zelf gedaan (LG 9kw U44 1 fase) en iemand een in bedrijfstelling laten doen.
Je hebt 3 dingen nodig bij RVO:
- factuur
- Inbedrijfstelling
- bewijs serienummer en een foto als bewijs dat hij bij je in de achtertuin staat ;-) dat laatste begonnen ze bij mij te zeuren en een foto was kennelijk goed genoeg als bewijs.

Heb goede ervaring met Rudy:
https://www.snelaircos.nl/

Succes!

Paul

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
kazemo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:53:
[...]

:) OKE ik heb opgezocht fire&security4u.....FISEC4U........Liesel.....email info@fisec4u.nl......www.fisec4u.nl.....T 085-3012360
Super dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
wrapper83 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:03:
Hoi Luuk,

Ik heb het ook zelf gedaan (LG 9kw U44 1 fase) en iemand een in bedrijfstelling laten doen.
Je hebt 3 dingen nodig bij RVO:
- factuur
- Inbedrijfstelling
- bewijs serienummer en een foto als bewijs dat hij bij je in de achtertuin staat ;-) dat laatste begonnen ze bij mij te zeuren en een foto was kennelijk goed genoeg als bewijs.

Heb goede ervaring met Rudy:
https://www.snelaircos.nl/

Super dankjewel!

Succes!

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
Heb je wat specs van je huis, ben benieuwd of 9kw bij mij ook genoef zou zijn.

Voor dat ik berekening laat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Specs huis:

jaren 1932 huis (tussen woning) = 252 W/K
4 persoons (300ltr met wisselaar en drieweg ook op LG9kw)
regendouche en bad
vloerverwarming beneden
radiatoren boven

Voorheen gas:
1600-1800m3 (1800/1650)*8=8.72Kw ) en max temp op 45gr op vloer en radiators

check hier de warmte verlies berekening:
https://warmtepompbereken...mp-berekenen/#stappenplan

Uitwerking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PHZQf5_nlcB1bbW-_5hFafxkTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jorXySm8Nbe5VLuSXi0GWB1Y.png?f=fotoalbum_large

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
wrapper83 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:07:
Specs huis:

regendouche en bad
vloerverwarming beneden
radiatoren boven

Voorheen gas:

Uitwerking:
[Afbeelding]
Sow knap werk!
De x8 bedoel je de energie in een kuub gas? Ik dacht dat dit 9,8 was of je de efficiency van de ketel erbij af gehaald?

Merk al dat jullie wat verder zijn als ik haha 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53

timovd

Voorsprong door techniek

Met een buffer gaat je efficiëntie omlaag. De 70m2 vloerverwarming is al een buffer, maar die is niet bruikbaar voor het scenario dat jij schetst. Met veel zon heb je juist minder warmte nodig vanuit je WP.
Waarom een LG?
https://warmtepomp.myonline.store/ hier zijn J-series van Panasonic redelijk goed verkrijgbaar. En daar kunnen ze de subsidie voor je in orde maken. Let er op bij het selecteren het model na je warmteverliesberekening dat het vermogen afneemt bij -10. Dus als je 7kW nodig hebt, is een 7kW te klein voor jouw situatie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
timovd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:21:
Met een buffet gaat je efficiëntie omlaag. De 70m2 vloerverwarming is al een buffer, maar die is niet bruikbaar voor het scenario dat jij schetst. Met veel zon heb je juist minder warmte nodig vanuit je WP.
Waarom een LG?
https://warmtepomp.myonline.store/ hier zijn J-series van Panasonic redelijk goed verkrijgbaar. En daar kunnen ze de subsidie voor je in orde maken. Let er op bij het selecteren het model na je warmteverliesberekening dat het vermogen afneemt bij -10. Dus als je 7kW nodig hebt, is een 7kW te klein voor jouw situatie.
Ah juist goeie top, uhm waarom lg? Hoorde ik via werk goeie ervaringen mee. J serie vergelijkbaar of?

Kan je me uitleggen waarom de efficiency omlaag zou gaan? Te weinig buffer of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53

timovd

Voorsprong door techniek

@Luuk13 je systeem maak je onnodig complex, duur en een buffer neemt ruimte in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
timovd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:31:
@Luuk13 je systeem maak je onnodig complex, duur en een buffer neemt ruimte in.
Complex valt mee toch 2 leidingen naar het vat, en vandaaruit weer naar de cv.

Hoe groot moet de buffer zijn voor de efficiency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk13
wrapper83 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:07:
Specs huis:

regendouche en bad
vloerverwarming beneden
radiatoren boven

Voorheen gas:

Uitwerking:
[Afbeelding]
Hoe is het bij jou met de scop, zeg jij wel of geen buffervat. Kan evt nog groter naar 500l. Wat zeg jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Ik heb geen buffer, gezien mijn vloer en de radiatoren mijn buffer zijn. En dat gaat prima na een jaar ervaring

300 liter is mijn water boiler voor douchen en warm water en geen buffer.

[ Voor 25% gewijzigd door wrapper83 op 10-11-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:57
Ik zou zelf zeer goed de Itho Amber warmtepompen serie bekijken, er is een prima Topic over deze wp serie hier op Tweakers: Itho Daalderop Amber
Het Topic is zo'n half jaar oud en daarom nog zeer goed te volgen, op dit moment handelt het Topic voornamelijk om de Amber zelf te plaatsen en aan te sluiten en hoe deze moet worden ingesteld.

De Amber wp zijn van het lucht/ water type en zijn bijzonder stil.
Itho is onlangs overgenomen door Nibe warmtepompen: https://www.nibe.com/inve...roup-climate-for-life-cfl

Bij de Panasonic Topics hier op Tweakers, worden (eenvoudige) vragen vaak niet meer beantwoord, omdat deze 'wel te vinden' zijn ergens in de hooiberg van Posts (eigen ervaring)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:57
Alles laten uitvoeren kost mss 12K minus subsidie.
Alles zelf uitvoeren kost mss 6K maar dan mis je de subsidie...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1