Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb een MBO 4 Systeem beheer op zak. Daarnaast heb ik ITIL 4 en MS900 certificaten behaald. Ik heb momenteel twee jaar ervaring als skilled IT servicedesk. Om een lang verhaal kort te maken heb ik veel geleerd en zoveel mogelijk kennis opgedaan. Ik heb mijn hbo nooit afgemaakt omdat ik de motivatie niet ervoor had, maar ik heb duidelijk wel het hbo werk en denkniveau. Ze hebben mij gelijk na een jaar overgenomen. Momenteel verdien ik 40k.

Ik krijg verschillende signalen. Van mijn collega's die ook intern zitten die hetzelfde salaris hebben krijg ik te horen dat het salaris niet eens zo goed is. Van andere mensen die hier niet werken krijg ik te horen ik blij moet zijn dat ik met een mbo diploma zoveel betaald krijg. Vooral met zo weinig ervaring. Aan de andere kant kijk ik wat voor waarde creëer ik voor het bedrijf? Ik denk dat kwa prestaties ik het wel waard ben. Dit is voor een skilled servicedesk dat betekend niet dat je alleen belletjes doet en tickets maakt. Ik heb ook de volgende werkzaamheden chats analyseren, data analyseren voor procesverbetering. Meetings leiden, coachen ook verwacht om eigen initiatief te nemen om bepaalde taken op te pakken mocht die op je bord vallen.

Nu is mijn vraag. Worden mbo'ers onderschat? Is het aannemelijk dat mbo'ers nou eenmaal weinig moeten verdienen? Hebben mijn collega's gelijk? Of denk je dat als je nou eenmaal genoeg waarde kunt creëren voor een bedrijf dat je meer kunt vragen? Waarom hoor ik van zoveel mensen dat dit prima is dat ik niet moet zeuren? Er zijn zoveel mensen die minder verdienen.

Echte vraag blijft is dit een normaal salaris gezien de inflatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 21:47
Je zou eens naar het topic Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) en de voorgaande delen kunnen kijken wat gangbaar is voor je opleiding en ervaring :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

loldave87 schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:12:

Nu is mijn vraag. Worden mbo'ers onderschat? Is het aannemelijk dat mbo'ers nou eenmaal weinig moeten verdienen? Hebben mijn collega's gelijk? Of denk je dat als je nou eenmaal genoeg waarde kunt creëren voor een bedrijf dat je meer kunt vragen? Waarom hoor ik van zoveel mensen dat dit prima is dat ik niet moet zeuren? Er zijn zoveel mensen die minder verdienen.
Om meer te verdienen moet je meerwaarde voor de baas creëren én een baas hebben die jouw meerwaarde ook ziet. Als je meerwaarde biedt doet opleiding er niet meer toe. Zegt deze jongen die met alleen HAVO inmiddels 25 jaar in de IT werkt en voor 40K z’n bed niet meer uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 20:14
downtime schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:24:
[...]

Om meer te verdienen moet je meerwaarde voor de baas creëren én een baas hebben die jouw meerwaarde ook ziet. Als je meerwaarde biedt doet opleiding er niet meer toe. Zegt deze jongen die met alleen HAVO inmiddels 25 jaar in de IT werkt en voor 40K z’n bed niet meer uitkomt.
Maar dat zijn toch andere tijden met andere standaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheFrames schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:06:
[...]

Maar dat zijn toch andere tijden met andere standaarden?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 20:14
Dat het vroeger makkelijker was om zonder opleidingsdiploma de IT in te gaan. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
downtime schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:24:
[...]

Ik kom na een afgeronde LTS ook voor 40k mijn bed niet meer uit :9

Ik denk overigens dat als je de HAVO van vroegah vergelijkt met een MBO4 van nu je met die HAVO wel een bredere basis hebt. En dus mischien wat proactiever door groeit.

Lang verhaal kort:
Als je vind dat je kennis en kunde meer waard is dan wat je nu krijgt, ga op zoek naar wat anders als je huidige werkgever dat niet ziet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zijn dit echt taken waarvan jij verwacht dat je meer hoort te verdienen?
Ik heb ook de volgende werkzaamheden chats analyseren, data analyseren voor procesverbetering. Meetings leiden, coachen ook verwacht om eigen initiatief te nemen om bepaalde taken op te pakken mocht die op je bord vallen.
Dit zijn basis taken die iedereen kan doen, daar is nou niet echt specifieke kennis/opleiding voor benodigd.

Als je echt verder wilt komen dan zou je moeten kijken wat collega's doen die meer verdienen of bv wat jou leidinggevende doet, ga die taken leren en proberen uit te voeren, doe werkervaring op, haal desnoods de certificaten en ga dan op zoek naar een andere baan waar je die taken zelfstandig kan uitvoeren met bijbehorende salaris of als het mogelijk is bij je huidige werkgever maar vaak is dat niet mogelijk.

Qua verwachte salaris geen idee ligt aan je kunnen.
Sommige verdienen 20k andere harken miljoenen (eigen onderneming) binnen met een MBO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheFrames schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:52:
[...]

Dat het vroeger makkelijker was om zonder opleidingsdiploma de IT in te gaan. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Ik kan je niet corrigeren omdat ik niet weet of het nu moeilijker is. Maar TS heeft die horde al genomen want hij zit al in de IT. Het ging om de vraag of er voor MBO’ers een soort glazen plafond is qua salaris. En het antwoord is Nee. Met intelligentie en inzet, en (heel belangrijk) een werkgever die dat ook waardeert, kun je op termijn veel verder doorgroeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:46
Eens met bovenstaande opmerkingen met een toevoeging. Er zal wel iets extra’s voor nodig zijn om echte stappen te maken. Dus het tonen van lef, inzet, inzicht, communicatie en volharding.

Doe je daar niks mee dan eindig je inderdaad in een schaal met maar weinig perspectief.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je zit nu al op een modaal salaris met 2 jaar ervaring als een MBO helpdesk medewerker. Dat lijkt mij iig niet slecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

TheFrames schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:52:
[...]

Met de huidige krapte.... Kan iedereen die niet stom is morgen beginnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Salaris is niet gekoppeld aan opleiding.

Ik ken MBO-ers die tegen de 100k verdienen en een Tesla van de zaak rijden. Ik zelf heb ook MBO4 en zit ook gewoon in een hogere schaal dan mijn collega's die soms wel HBO hebben. Het is maar hoe je je carriere zelf invult, wat je ambities zijn en hoe goed je kunt onderhandelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 08-11-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Salaris is in veel gevallen gekoppeld aan welke waarde je toevoegt aan een organisatie en hoe makkelijk het is voor iemand anders om hetzelfde te doen. Uiteraard is dit een versimpeling van de werkelijkheid.

Ofwel: als jij skills hebt die andere mensen niet hebben en als jij de enige bent die bepaalde belangrijke problemen op kan lossen dan ben je goud geld waard.

Opleiding en certificaten e.d. zijn er puur om te laten zien dat je het denkniveau en de basisvaardigheden binnen dat gebied hebt. Carrière is vooral gekoppeld aan wat je na je opleiding laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:10:
Salaris is niet gekoppeld aan opleiding.

Ik ken MBO-ers die tegen de 100k verdienen en een Tesla van de zaak rijden. Ik zelf heb ook MBO4 en zit ook gewoon in een hogere schaal dan mijn collega's die soms wel HBO hebben. Het is maar hoe je je carriere zelf invult, wat je ambities zijn en hoe goed je kunt onderhandelen.
Er zit statistisch gezien wel een behoorlijk verband tussen. Maar het is natuurlijk niet zo dat er een harde grens is waar niemand bovenuit komt vanwege de MBO opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Worden mbo'ers onderschat?
Worden ze onderschat? Ikzelf heb MBO gedaan en daarna HBO. Bij mij was alles in het MBO uitgekauwd en je moest enkel tutorials volgen.

Bij een voorgaande werkgever heb ik zat IT MBO'ers geïnterviewd voor stageplekken en ze hadden vrij weinig intrinsieke motivatie om buiten schooltijd ook maar iets zelf te doen. Ook bij hen was alles voorgekauwd (niet de schuld van de scholieren). Ze waren geen "nerds" (ik bedoel dit positief). Het is flauw, maar merendeel was niet in staat om het verschil tussen RAM- en werkgeheugen uit te leggen.

Je kan vrij makkelijk herkennen of iemand een "nerd" is. Een persoon met MBO en intrinsieke motivatie, zou ik altijd aannemen. Ook op vacatures waar HBO denk- en werkniveau wordt gevraagd. Zij zetten vaker een stapje extra om zichzelf te ontwikkelen.
Is het aannemelijk dat mbo'ers nou eenmaal weinig moeten verdienen?
Nee natuurlijk niet. Als je goed bent en dat laat zien, dan hoor je gewoon de juiste vergoeding krijgen.
Of denk je dat als je nou eenmaal genoeg waarde kunt creëren voor een bedrijf dat je meer kunt vragen?
Ja. Ik ga altijd het gesprek aan met mijn werkgever en leg uit waarom ik meer vergoeding moet krijgen voor de waarde die ik toevoeg.
Waarom hoor ik van zoveel mensen dat dit prima is dat ik niet moet zeuren? Er zijn zoveel mensen die minder verdienen.
Elk commercieel bedrijf wil geld verdienen. Dat kan ook door geld te besparen op personeel. Waarom zou je te veel betalen als iemand toch akkoord gaat? Gewoon onderhandelen; nee heb je, ja kun je krijgen.
Als ik Glassdoor mag geloven zit je op een gemiddeld salaris voor een systeembeheerder in NL. Je kunt op Glassdoor even rondkijken en zoeken op verschillende functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Sissors schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:18:
[...]

Er zit statistisch gezien wel een behoorlijk verband tussen. Maar het is natuurlijk niet zo dat er een harde grens is waar niemand bovenuit komt vanwege de MBO opleiding.
Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen :) MBO`er he :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 21:47
TwArbo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:21:
[...]
Ze waren geen "nerds" (ik bedoel dit positief). Het is flauw, maar merendeel was niet in staat om het verschil tussen RAM- en werkgeheugen uit te leggen.

Je kan vrij makkelijk herkennen of iemand een "nerd" is. Een persoon met MBO en intrinsieke motivatie, zou ik altijd aannemen. Ook op vacatures waar HBO denk- en werkniveau wordt gevraagd. Zij zetten vaker een stapje extra om zichzelf te ontwikkelen.
[...]
MBO-er hier. Dat is niet zo gek, want werkgeheugen is namelijk RAM (SDRAM). Je hebt ook nog CPU-cache (L1, L2, L3, L4) maar dat is SRAM :). In de volksmond bedoelen we met RAM-geheugen het werkgeheugen.

edit:
Het is inderdaad een beetje flauw, want niemand is in staat om het verschil uit te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 08-11-2023 14:27 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
TwArbo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:21:
[...]

Het is flauw, maar merendeel was niet in staat om het verschil tussen RAM- en werkgeheugen uit te leggen.
Ik heb m'n HBO opleiding dan wel niet afgemaakt, maar ik zou je het verschil ook niet kunnen vertellen. :+

spoiler:
RAM staat voor Random Access Memory en wordt ook wel werkgeheugen of intern geheugen genoemd.

https://wsb-solutions.nl/begrippenlijst/ram-geheugen/

Ik zou wel een vlieg op de muur willen zijn waar dat gesprek plaatsvond

Tenzij je specifiek bedoelt dat een SSD tegenwoordig ook RAM is? Puur lettent op "random access memory*". Maar ik weet niet of dat tegenwoordig gebruikelijk daar onder valt. - De afkorting zegt niet specifiek iets of het werkgeheugen is of niet. Maar in de volksmond wordt (werd?) het daar eigenlijk enkel wel voor gebruikt.

Als je een winkel binnenloopt om wat RAM te kopen, wijst niemand je naar een SSD.

Over de vraag, er is inderdaad een "wat vedient een ICTer" topic. Maar daar komen zeker de bovengemiddelde lonen langs. Ik denk dat deze pagina wel een goede indicatie geeft.

https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/ict

[ Voor 65% gewijzigd door ZpAz op 08-11-2023 12:18 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Persoonlijk vind ik je salaris zeker goed liggen voor iemand die 2 jaar werkt. Je hebt daarin 2 kanten vind ik, een beetje ouderwetste die vinden dat MBO nooit veel kan verdienen, want is maar MBO en de andere kant die kijken naar de persoon kunnen en kende. Heel erg zwart/wit gezien.

Wat ik merk is dat veel bedrijven aan het kijken zijn naar de persoon wat die moet kunnen kwa kennis en niet naar zijn opleiding meer. Zelf MBO4+ gedaan en altijd functies gehad die HBO of hoger vereisten. Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:44
Puch-Maxi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:54:
[...]

MBO-er hier. Dat is niet zo gek, want werkgeheugen is namelijk RAM (SDRAM). Je hebt ook nog CPU-cache (L1, L2, L3, L4) maar dat is SRAM :). In de volksmond bedoelen we met RAM-geheugen het werkgeheugen.
Ik denk dat dat het hele punt van die quote was. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sigmundfreund schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat dat het hele punt van die quote was. :+
Ik dacht ook dat het misschien een strikvraag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 09:43
Ik verdien 54k per jaar voor een 1ste beheerder rol. Maar dit is wel overheid met goeie secundaire voorwaarden. Hier gaan ze voor senior rollen vaak al uit van een HBO opleiding.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
Ach, ik heb ook eerst mijn MBO4 afgemaakt en daarna wel mijn HBO afgerond. Maar dat doet er allemaal niet toe, in de eerste jaren van je carrière maak je vaak qua salaris nog grote stappen. Het belangrijkste die jaren is jezelf leren kennen en ontwikkelen. Je leert zo gigantisch veel in de eerste laten we zeggen 4 a 5 jaar. En met na twee jaar zon 40000/12,96=3100 p/mnd. Zit je denk ik nog flink op die groeiladder. Mijn tip: maak afspraken over je groei de komende jaren met je werkgever. Leg iets vast in de trend als ik dit doe en dit certificaat haal, krijg ik er x,xx% bij.

Ik heb zo 4 jaar op een rij 12,5% eruit weten te slepen (behalve een jaar waarin ik zelf mijn afspraken verzaakt had :p )

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:47
skai21 schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:08:
Ach, ik heb ook eerst mijn MBO4 afgemaakt en daarna wel mijn HBO afgerond. Maar dat doet er allemaal niet toe, in de eerste jaren van je carrière maak je vaak qua salaris nog grote stappen. Het belangrijkste die jaren is jezelf leren kennen en ontwikkelen. Je leert zo gigantisch veel in de eerste laten we zeggen 4 a 5 jaar. En met na twee jaar zon 40000/12,96=3100 p/mnd. Zit je denk ik nog flink op die groeiladder. Mijn tip: maak afspraken over je groei de komende jaren met je werkgever. Leg iets vast in de trend als ik dit doe en dit certificaat haal, krijg ik er x,xx% bij.

Ik heb zo 4 jaar op een rij 12,5% eruit weten te slepen (behalve een jaar waarin ik zelf mijn afspraken verzaakt had :p )
Mooi dat je dit gelukt is. Vind wel dat op tweakers heel vaak over hogere salarissen gesproken wordt alsof dat gewoon is. Met 4* 12.5% erbij komt de ts op ongeveer 5k per maand. Laten we niet doen alsof dat voor iedereen met mbo4 of HBO met wat inzet prima haalbaar is.
Uiteraard is er wel een groep die dit haalt. Daar tegenover staat echter een veel grotere groep die daar nooit komt. Of pas over 20 jaar door alle inflatiecorrecties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
superkoex9 schreef op maandag 13 november 2023 @ 06:47:
[...]

Mooi dat je dit gelukt is. Vind wel dat op tweakers heel vaak over hogere salarissen gesproken wordt alsof dat gewoon is. Met 4* 12.5% erbij komt de ts op ongeveer 5k per maand. Laten we niet doen alsof dat voor iedereen met mbo4 of HBO met wat inzet prima haalbaar is.
Uiteraard is er wel een groep die dit haalt. Daar tegenover staat echter een veel grotere groep die daar nooit komt. Of pas over 20 jaar door alle inflatiecorrecties.
Die 4 x 12,5% was bij mij ook niet vanaf 3100 p/mnd :-) en een van de vereiste was ook het afronden van mijn HBO. ik ben destijds op mijn 20 geloof ik ook rond de 2000 begonnen. Mijn moraal van het verhaal was eerder: maak afspraken over je toekomstige groei in plaats van nu 10% eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door skai21 op 13-11-2023 07:11 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51

Qwerty-273

Meukposter

Nu is mijn vraag. Worden mbo'ers onderschat? Is het aannemelijk dat mbo'ers nou eenmaal weinig moeten verdienen? Hebben mijn collega's gelijk?
Onderschatten mbo’ers zichzelf?

Het grootste probleem dat ik heb met opleidingen is dat je het niveau al bepaalt in je puberteit op de middelbare school. Dat is nou net niet een tijd waar je compleet gefocust bent op de rest van je nog te beginnen werkende leven.

Ook het volgen van een hogere opleiding op het moment dat je wel de motivatie hebt naast een voltijdbaan is in de meeste gevallen wel een zware opgave waar je jezelf voor enkele jaren op vastlegt.

Het is dan ook voor mij een papiertje wat iets zegt van het niveau dat je op die leeftijd hebt behaald. Dat zegt niet al te veel meer na enkele jaren. Pro-actief kom je op alle niveaus tegen, net zoals mensen zonder eigen initiatief die elke keer met een specifieke opdracht aan het werk gezet moeten worden (ja ook op WO niveau).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Laatst online: 22:47
skai21 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:04:
[...]

Die 4 x 12,5% was bij mij ook niet vanaf 3100 p/mnd :-) en een van de vereiste was ook het afronden van mijn HBO. ik ben destijds op mijn 20 geloof ik ook rond de 2000 begonnen. Mijn moraal van het verhaal was eerder: maak afspraken over je toekomstige groei in plaats van nu 10% eisen.
Helemaal eens met de moraal van je verhaal: niet focussen op korte termijn. Daarnaast ook kijken wat jij bij kan dragen voor de werkgever ipv alleen kijken hoeveel salaris erbij moet komen. De 2e boodschap die er iets meer verscholen in stond: voor die groei heb je wel serieus iets moeten doen. Het behalen van je HBO naast werk is vast geen eitje geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/uuux7ppVmU6N0mVEBBe6rAyArcSHu6JI-7ToaZTGdf8.jpg?auto=webp&s=ceac0e5e47381d7ba0b008cb35f0f1d228e1d7ed

Een echte ITer (MBO/HBO) kan deze quote opdrammen. DAt maakt het verschil van <40 of >40K :P

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2023 08:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:11
Ik heb zelf enkel een VMBO diploma op zak en MBO maar enkel 1 jaar gedaan. Voor mij was het een uitdaging om mijn eerste baan in de IT te vinden, maar zodra ik die gevonden had heb ik in de afgelopen 12 jaar maar 3 maanden zonder werk gezeten.

Nu zit ik in de detachering en verdien ik 69k+ waar ik wel tevreden mee ben. IIk heb dan ook een sterke mening ontwikkeld over de jaren dat een diploma niet echt zwaar weegt, maar eerder de motivatie van de persoon in hoeverre die bereid is om zichzelf te ontwikkelen.
Ik krijg verschillende signalen. Van mijn collega's die ook intern zitten die hetzelfde salaris hebben krijg ik te horen dat het salaris niet eens zo goed is.
Mijn ervaring is dat werkgevers het niet leuk vinden als werknemers weten wat hun collega's verdienen (ik heb dit tegen mij zien gebruikt worden in evaluatiegesprekken), maar ik ben wel sterk van mening dat die informatie waardevol is om je eigen waarde binnen het bedrijf te kunnen beoordelen en mee te nemen in salarisonderhandelingen.
Van andere mensen die hier niet werken krijg ik te horen ik blij moet zijn dat ik met een mbo diploma zoveel betaald krijg.
Dit heb ik jarenlang van mensen met 0 kennis in de IT vaak aangehoord en negeer zulke statements. Het is nutteloze informatie waar je helemaal niets aan hebt vind ik.
Nu is mijn vraag. Worden mbo'ers onderschat? Is het aannemelijk dat mbo'ers nou eenmaal weinig moeten verdienen?
Ik denk dat dat verschilt per werkgever, sommige zijn daar wat makkelijker in. En ik denk ook dat naarmate je meer werkervaring op doet de toegevoegde waarde van je diploma op je werkhistorie steeds minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lordgandalf schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:50:
Ik verdien 54k per jaar voor een 1ste beheerder rol. Maar dit is wel overheid met goeie secundaire voorwaarden. Hier gaan ze voor senior rollen vaak al uit van een HBO opleiding.
En daarin zie je ook al, dat die "HBO opleiding" na een aantal jaar helemaal niets meer zegt. Leer mij sommige "seniors" bij de overheid kennen. :) Senioriteit heeft ook helemaal niets te maken met een oud verkleurd papiertje. Dat zou je moeten bereiken door ervaring in het veld en door een bepaald denkniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamlel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-05 18:42
Verschilt per persoon en per functie.
Ik heb kort geleden (4 jaar geleden) ook mijn mbo4 behaald en verdien nu prima geld. Maar de meeste van mijn vrienden verdienen dat zeker niet, ik besef me zeker dat dit zeker niet de gewoonte is en ik weet ook dat niet iedereen dit bereikt met hard werken of geluk. Kijk wat het gangbare salaris is in jou functie. Dit kan je het best vragen aan jou directe collega’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-05 13:07
Jouw diploma zegt in principe helemaal niets. Je leven is (hopelijk) heel lang en er kan heel veel gebeuren. Zelf heb ik MBO4 afgerond, vervolgens drie jaar part-time als supportmedewerker gewerkt en vervolgens drie jaar bij een ander bedrijf in zo'nzelfde functie (wel voltijd). Ondertussen zit ik bijna acht jaar bij mijn derde 'echte' baan en heb ik een salaris waar ik als 20 jarige MBO4er mijn broek van zou afzakken. Ik ben hier binnengekomen puur op ervaring. Het was of een bachelor opleiding of 7 jaar ervaring. Beetje creatief met je CV omgaan en twee keer drie is al snel zeven.

Dus ja een diploma zegt eigenlijk niet heel veel, niet aan de onderkant van de markt en ook niet aan de bovenkant. Je instelling, charisma, ervaring (wat vanzelf komt), connecties en een beetje geluk zijn veel doorslaggevender.

[ Voor 16% gewijzigd door Notlupus op 16-11-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 09:43
Anoniem: 39993 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:08:
[...]

En daarin zie je ook al, dat die "HBO opleiding" na een aantal jaar helemaal niets meer zegt. Leer mij sommige "seniors" bij de overheid kennen. :) Senioriteit heeft ook helemaal niets te maken met een oud verkleurd papiertje. Dat zou je moeten bereiken door ervaring in het veld en door een bepaald denkniveau.
Kan je vertellen dat men bij de overheid nog steeds erg dramt op het verkleurde papiertje. Maar goed de overheid lopen altijd wat achter :D En ik loop al een tijdje mee in de overheids wereld al minstens al 13 jaar dus tja.

[ Voor 6% gewijzigd door lordgandalf op 17-11-2023 16:08 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lordgandalf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:33:
[...]

Kan je vertellen dat men bij de overheid nog steeds erg dramt op het verkleurde papiertje. Maar goed de overheid lopen altijd wat achter :D En ik loop al een tijdje mee in de overheids wereld al minstens al 13 jaar dus tja.
Ik ben voor overheid vaak "externe". Dan speelt dat wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loldave87
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-08-2024
Onze CAO verhoging is vastgesteld. Onze CAO inclusief bonusen zullen met ~10% stijgen. Dit betekend in 2024 van 40k naar 44k bruto exclusief 960 euro thuiswerkvergoeding. Wat vinden jullie van dit salaris als junior IT?

Het is moeilijk om je marktwaarde te bepalen als junior omdat je nog veel te leren hebt. Daar en tegen ben ik waarschijnlijk wel voor een reden overgenomen. Mijn werk en denk niveau ligt wel hoger, maar ik begrijp ook heel goed dat dit een junior functie is. Ik doe wel aantal projecten en werkzaamheden die je van een medior verwacht. Ik wil niet mijn ego strelen, maar mijn talent zit wel boven het gemiddelde. Tijdens mijn sollicitatie heb ik ook mezelf zo verkocht en beargumenteerd wat mijn sterke punten zijn. De kennis die ik heb opgebouwd binnen twee jaar is moeilijk te vergelijken met andere medewerkers die er langer zitten.

Ik weet niet wat tegenwoordig normaal is ivm inflatie. Minimumloon gaat in januari 2024 omhoog met 15% van 1995 naar 2300. Ik neem aan dat starter functies ook meegroeien. Je moet natuurlijk ook je eigen waarde creëeren, maar ik weet alleen niet wat je pcies waard bent.

Zoals ik al heb aangegeven ben ik op zich niet ontevreden. Het is meer dan ik verdiende bij de detachering. Voordat ik in de IT stapte via de detachering werkte ik als vakkenvuller bij de AH. Je kunt al raden dat dit een behoorlijke sprong is in salaris. Ik ben wel verbaast dat mijn collega's denken dat het salaris laag ligt i.v.m. inflatie. Ben ik gek of collega's zijn niet reëel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-05 12:23
Waren de antwoorden die je hier kreeg niet goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
SpelFaut schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:58:
Naja en dus ook al hier: Is 44k voor een MBO junior IT?

Naar wat voor antwoord ben je precies op zoek? Zoek je enorm veel bevestiging of is het een rupsjenooitgenoeg mentaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SpelFaut schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:58:
Ik denk dat TS graag wil horen dat het weinig geld is en dat hij het dubbele zou moeten verdienen, maar de realiteit is dat met de beperkte werkervaring, het relatief lage opleidingsniveau en een laagdrempelige entry-level functie TS al veel meer verdient dan het gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-04 20:47
ik heb een universitaire master in CS en ik begin over een maand voor net geen 3000 per maand bruto, inclusief alles, en om dat te vinden heb ik 18 maanden overal gesolliciteerd. Ik ben hartstikke blij dat ik ergens kon beginnen dus ik heb lachend getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
loldave87 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:55:
Onze CAO verhoging is vastgesteld. Onze CAO inclusief bonusen zullen met ~10% stijgen. Dit betekend in 2024 van 40k naar 44k bruto exclusief 960 euro thuiswerkvergoeding. Wat vinden jullie van dit salaris als junior IT?
Het is moeilijk om je marktwaarde te bepalen als junior omdat je nog veel te leren hebt. Daar en tegen ben ik waarschijnlijk wel voor een reden overgenomen. Mijn werk en denk niveau ligt wel hoger, maar ik begrijp ook heel goed dat dit een junior functie is. Ik doe wel aantal projecten en werkzaamheden die je van een medior verwacht. Ik wil niet mijn ego strelen, maar mijn talent zit wel boven het gemiddelde. Tijdens mijn sollicitatie heb ik ook mezelf zo verkocht en beargumenteerd wat mijn sterke punten zijn. De kennis die ik heb opgebouwd binnen twee jaar is moeilijk te vergelijken met andere medewerkers die er langer zitten.
Ik weet niet wat tegenwoordig normaal is ivm inflatie. Minimumloon gaat in januari 2024 omhoog met 15% van 1995 naar 2300. Ik neem aan dat starter functies ook meegroeien. Je moet natuurlijk ook je eigen waarde creëeren, maar ik weet alleen niet wat je pcies waard bent.
Zoals ik al heb aangegeven ben ik op zich niet ontevreden. Het is meer dan ik verdiende bij de detachering. Voordat ik in de IT stapte via de detachering werkte ik als vakkenvuller bij de AH. Je kunt al raden dat dit een behoorlijke sprong is in salaris. Ik ben wel verbaast dat mijn collega's denken dat het salaris laag ligt i.v.m. inflatie. Ben ik gek of collega's zijn niet reëel?
Je bent niet ontevreden zeg je zelf.
Wat wil je dan met nog meer geld? Geluk is namelijk niet te koop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
loldave87 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:55:

toon volledige bericht
Ik zit nu bijna 14 jaar in het vak, blijkbaar moet ik een betere baan zoeken... zit er een paar duizend boven (wel met lease bak en 38 dagen vrij),

ik heb ook MBO4 destijds gedaan, maar werk is meer dan alleen een MBO of HBO diploma.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik heb een MBO 4 Systeem beheer op zak. Daarnaast heb ik ITIL 4 en MS900 certificaten behaald. Ik heb momenteel twee jaar ervaring als skilled IT servicedesk. Om een lang verhaal kort te maken heb ik veel geleerd en zoveel mogelijk kennis opgedaan. Ik heb mijn hbo nooit afgemaakt omdat ik de motivatie niet ervoor had, maar ik heb duidelijk wel het hbo werk en denkniveau. Ze hebben mij gelijk na een jaar overgenomen. Momenteel verdien ik 40k.
Ten eerste wil ik benoemen dat je met 40K dit jaar eigenlijk vrijwel precies op een modaal inkomen zit. Wat dat betreft doe je het gewoon goed, want: ja, er verdienen mensen meer geld... maar een hoop verdient ook een stuk minder!

Daarnaast heb jij nog jaren van groei voor je.
Ik krijg verschillende signalen. Van mijn collega's die ook intern zitten die hetzelfde salaris hebben krijg ik te horen dat het salaris niet eens zo goed is.
Ik denk dat dit eigenlijk een standaard iets is bij ieder bedrijf: het is nooit genoeg en het gras is altijd groener aan de overkant. ;)
Van andere mensen die hier niet werken krijg ik te horen ik blij moet zijn dat ik met een mbo diploma zoveel betaald krijg. Vooral met zo weinig ervaring.
Niet helemaal mee eens. Heel veel MBO-banen verdienen echt wel goed, zeker met de huidige personeelstekorten. Daarnaast zit je ook nog in een sector waar de salarissen sowieso al wat hoger liggen dan normaal.
Nu is mijn vraag. Worden mbo'ers onderschat?
Ja. Dit hebben we met corona ook wel gezien.
Is het aannemelijk dat mbo'ers nou eenmaal weinig moeten verdienen?
Als je dit vraagt aan iemand die HBO of hoger is opgeleid, dan zal het antwoord sneller 'ja' zijn. Ik heb wel eens een collega gehad die letterlijk zei: "Ik heb een HBO studie gedaan, dus ik moet meer verdienen dan iemand die dat niet heeft gedaan."

Je zult zien dat werkgevers er ook heel verschillend in staan. Ben je jong? Dan is een diploma een makkelijke indicatie van wat jou niveau is. Ben je al wat ouder? Dan wordt het diploma minder relevant en wordt er naar werkervaring gekeken.

Ik heb ook wel eens gezien dat een werkgever iedere sollicitant een capaciteitentest liet afleggen en op basis daarvan - in combinatie met het verhaal/ambitie van de sollicitant - besloot voor welke functie iemand geschikt was. Het resultaat was dat er (gemotiveerde) mensen waren die zonder diploma prima een "HBO-functie" konden doen en daarvoor werden aangenomen, terwijl er omgekeerd ook mensen met een HBO-diploma waren die als het ware door de mand vielen omdat ze qua taal/rekenen/inzicht/noem-maar-op niet goed scoorden.
Hebben mijn collega's gelijk? Of denk je dat als je nou eenmaal genoeg waarde kunt creëren voor een bedrijf dat je meer kunt vragen?
Ja en nee. Het gras is altijd groener aan de overkant. Daar staat tegenover dat er ook een enorm tekort aan personeel is, dus je kunt heel makkelijk meer eisen.
aarom hoor ik van zoveel mensen dat dit prima is dat ik niet moet zeuren? Er zijn zoveel mensen die minder verdienen.
Omdat je uiteindelijk wel gewoon een modaal inkomen hebt en daarmee - in de meeste gevallen - prima kunt rondkomen en ook hier en daar wat duurdere aankopen kan doen of op een mooie vakantie kan gaan.
Modaal inkomen? Net begonnen? Ik zou zeggen mooie startpositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 09-05 21:50
Ik heb periodes gehad dat ik alles ging narekenen en bespreken met anderen in de eerste paar jaar, maar als ik nu terug denk heeft het mij niet geholpen. Dat in laagjes denken (junior, medior, senior) en met certificaten en opleidingen argumenteren. Moeten terugvallen op het inflatie argument. Het bracht mij onrust, onvrede en alle tijd die ik daaraan bestede, bestede ik niet aan nuttige dingen.

Het is allemaal teveel extern terwijl je veel beter intern met jezelf bezig kunt zijn. Onderzoeken wat jij in je functie waard bent in vergelijking met de markt, goed weten en verwoorden wat je allemaal doet. Een plan maken om beter te worden, ergens persoonlijk naartoe werken en vanzelf merk je of je nog op je plek zit bij het bedrijf waar je zit of weer verder moet kijken. Kop omlaag en werken aan jezelf.

Daarnaast is het ook een spelletje waarin toch mensen altijd beslissen over jou en je salaris. Dat kun je doen door een stomme discussie telkens over salaris waarin het jou waarheid is tegenover die van je leidinggevende. Beter neem je je manager mee in jouw groeipad wat jij voor ogen hebt en vanzelf kom je achter alles wat je daarvoor nodig hebt. Waaronder de goodwill van een leidinggevende, want als je wordt gezien als een irritant a-sociaal persoon sta je 1-0 achter.

Intern zorgt er ook voor dat je realistischer tegen dingen gaat aankijken, want je kunt wel zeggen dat je het HBO werk en denkniveau hebt, maar jij kunt dan alleen bewijzen met daden en woorden. Mensen op het HBO hebben 4 jaar aan projecten gewerkt met mensen en hebben daar veel ontwikkeling meegemaakt. Denk aan het omgaan met lastige teamgenoten en de manier waarop er punten worden gegeven. Klinkt als niets, maar het is imo gigantisch. Je bouwt daar op voort in alle jaren die volgen (cascading)

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 19-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daar dit ook al hier loldave87 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)" besproken wordt, gaat dit topic op slot.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.