Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-05 23:07
Hallo mede-Tweakers,

Mijn opa heeft momenteel een gaskachel in de woonkamer staan die de gehele ruimte verwarmt, inmiddels is deze na 30 jaar toch wel aan vervanging toe en heb ik de taak gekregen om naar een goed en duurzaam alternatief te zoeken.

Het gaat hier om een vrij uitzonderlijke woning, want er is namelijk geen centrale verwarming aanwezig.
De woonkamer wordt door de gaskachel verwarmt, de keuken door een petroleumkachel en de boven verdieping wordt dus niet verwarmt. Warm water in de badkamer boven wordt gedaan door een warmtepompboiler die vorig jaar op zolder is geïnstalleerd (ook hier had ik heel topic voor moeten starten), warm water in de keuken door een kleine keukenboiler.

De woning is een tussenwoning uit de jaren 50 en is redelijk geïsoleerd. Mijn opa heeft destijds alles grotendeels zelf verbouwd maar helaas geen centrale verwarming aan laten leggen.
Wat isolatie betreft is overal dubbelglas aanwezig (Geen HR) en spouwmuurisolatie. De vloer is helaas niet geïsoleerd.
Ik ben hard op zoek geweest naar duurzame alternatieven om de woonkamer of zelfs de gehele begane grond te verwarmen, namelijk infraroodpanelen, elektrische radiatoren of.... een warmtepomp.

Infraroodpanelen gaat het denk ik niet worden gezien deze alleen plaatselijk verwarmen en geen hele verdieping of woonkamer kunnen verwarmen tenzij je er meerdere van plaatst, mijn opa heeft hier ook niet echt het interieur naar dus eigenlijk valt deze optie stiekem al een beetje af.

Elektrische radiatoren zijn eigenlijk dan nog het makkelijkst.
Goedkope aanschaf, makkelijk te installeren, stekker in en je hebt warmte.
Zit alleen met 2 dingen namelijk de verbruikskosten en het vermogen.
De woonkamer is ongeveer 21m2 (47m3) dus dan heb ik al minstens 2000W (of eigenlijk meer) aan vermogen nodig om de woonkamer te verwarmen, met de huidige energieprijzen een best dure optie, zeker vergeleken met gas.

3e optie is eventueel een warmtepomp, alleen weet ik niet of dit echt een goed idee is.
Idealiter zou ik dan een warmtepomp willen nemen dat de gehele benedenverdieping kan verwarmen en misschien zelfs (in de toekomst?) de keukenboiler kan vervangen. Alleen vraag ik me af: Wat zou ik dan voor warmtepomp moeten nemen, het liefst dan zonder binnenunit. En hoe komt de warmte binnen in de ruimtes?
Ik lees op internet alleen dat hybride warmtepomp een goede oplossing is als je woning goed geïsoleerd is en je een CV ketel hebt, all electric alleen leuk als je woning goed geïsoleerd is. Maar in dit geval is er geen CV ketel aanwezig en geen goede isolatie. Dus wat neem je dan?

Omdat jullie mij de vorige keer ook uit brand helpen geholpen kom ik weer aan zetten met een lastige vraag :)

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:26
Mag ik een ideetje droppen? Een lucht/lucht warmtepomp? Oftewel een Airco?
Ik denk dat je daarmee het beste deze ruimte kunt verwarmen. Dan ben je voor zo'n 2000 euro klaar.

Keukenboiler kun je niet aansluiten op de WPB? Anders een kleine doorstromer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:27
Begrijp ik het goed dat je wilt vergroenen, maar zonder al te veel verbouwen en zonder al te hoge kosten?

In dat geval lijkt een (multisplit) airco me inderdaad de voor de hand liggende keus, zeker aangezien sanitair warm water ook al geregeld is.

Ik kan de horizon/leeftijd van opa natuurlijk niet inschatten. Maar een gedachte die ook door mijn hoofd schoot was 'laat het lekker zo, over een paar jaar gaat iemand toch wel (zeer) grondig verbouwen/vergroenen'.

Edit: als de gaskachel al een geveldoorvoer heeft kan je daar misschien gebruik van maken om een 'wandmodel' airco te installeren. Die zijn wat minder efficient dan split airco's volgens mij, maar die kan je mogelijk zelf installeren als je beetje handig bent.

[ Voor 27% gewijzigd door ejdvandenberg op 06-11-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
ejdvandenberg schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:55:
Begrijp ik het goed dat je wilt vergroenen, maar zonder al te veel verbouwen en zonder al te hoge kosten?

In dat geval lijkt een (multisplit) airco me inderdaad de voor de hand liggende keus, zeker aangezien sanitair warm water ook al geregeld is.

Ik kan de horizon/leeftijd van opa natuurlijk niet inschatten. Maar een gedachte die ook door mijn hoofd schoot was 'laat het lekker zo, over een paar jaar gaat iemand toch wel (zeer) grondig verbouwen/vergroenen'.
Mijn opa en tante wonen samen, mijn opa is nu 94, als hij komt te overlijden dan blijft mijn tante in het huis wonen. Dus de oplossing die ik zoek moet ook toekomstbestendig zijn :)
Multisplit airco is wellicht wel een goede optie ja, hier ga ik me wat meer in verdiepen dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
TwingyTwingy schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:36:
Mag ik een ideetje droppen? Een lucht/lucht warmtepomp? Oftewel een Airco?
Ik denk dat je daarmee het beste deze ruimte kunt verwarmen. Dan ben je voor zo'n 2000 euro klaar.

Keukenboiler kun je niet aansluiten op de WPB? Anders een kleine doorstromer?
De WPB staat op zolder en is net te ver van de keuken verwijderd, er is ook geen leiding daartussen aanwezig.

Lucht/Lucht warmtepomp is wel een goeie! Ik zag alleen dat hier geen ISDE subsidie op zit, wat best jammer is. Heb me verder hier nog niet in verdiept maar verschillen deze heel erg qua prijs vergeleken met een lucht/water warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Warmtepomp met vloerverwarming? Ja het is een ingrijpende verbouwing maar kan ook met matige isolatie nog goed werken zolang je de aanvoer temperatuur hoger instelt. Je verliest dan wel rendement natuurlijk maar een lucht/lucht warmtepomp gaat ook een slecht rendement hebben als je matige isolatie hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
Hoezo... Vloerverwarming draait nooit op hoge temperatuur... Nooit..

Het gaat wel een heleboel meer kosten dan de L/L ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
ChopperGunnerNL schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:00:
[...]
Mijn opa en tante wonen samen, mijn opa is nu 94, als hij komt te overlijden dan blijft mijn tante in het huis wonen. Dus de oplossing die ik zoek moet ook toekomstbestendig zijn :)
Multisplit airco is wellicht wel een goede optie ja, hier ga ik me wat meer in verdiepen dan ook.
Is dat dan allemaal al juridisch geregeld? Want ze moet dan het huis erven. En in de praktijk betekent dat ook een nieuwe hypotheek. Dan kan je vaak ook geld lenen voor verduurzaming.
Ik zou dus eerst met je tante om de tafel aan zitten wat haar toekomstplannen zijn. Hoeveel geld wil ze hieraan uitgeven, etc.
Maar om goed antwoord op je vraag te geven, wat is het budget?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:15
Ik krijg een vermoeden dat er al een tijdje geen hypotheek meer op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
chrisborst schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:21:
[...]

Is dat dan allemaal al juridisch geregeld? Want ze moet dan het huis erven. En in de praktijk betekent dat ook een nieuwe hypotheek. Dan kan je vaak ook geld lenen voor verduurzaming.
Ik zou dus eerst met je tante om de tafel aan zitten wat haar toekomstplannen zijn. Hoeveel geld wil ze hieraan uitgeven, etc.
Maar om goed antwoord op je vraag te geven, wat is het budget?
Het huis is al een lange tijd geleden afbetaald dus er zit al heel lang geen hypotheek meer op. Dat mijn tante het huis erft bij overlijden van mijn opa staat ook al in testament.

Het budget is nog even onbepaald. Hangt ook compleet af van de oplossing die gewenst is. Wel weet ik dat ze geen grote verbouwingen willen hebben dus iets als vloerverwarming dat gaat em niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Tsurany schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:07:
Warmtepomp met vloerverwarming? Ja het is een ingrijpende verbouwing maar kan ook met matige isolatie nog goed werken zolang je de aanvoer temperatuur hoger instelt. Je verliest dan wel rendement natuurlijk maar een lucht/lucht warmtepomp gaat ook een slecht rendement hebben als je matige isolatie hebt.
In een normale situatie zou het interessant zijn alleen willen we in dit geval een grote verbouwing vermijden. Dat rendementverlies had ik al wel in het achterhoofd gehouden.
Al vraag ik me wel af of een lucht/lucht warmtepomp de woonkamer net zo warm kan maken als de gaskachel die ze nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:26
ChopperGunnerNL schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:42:
[...]

In een normale situatie zou het interessant zijn alleen willen we in dit geval een grote verbouwing vermijden. Dat rendementverlies had ik al wel in het achterhoofd gehouden.
Al vraag ik me wel af of een lucht/lucht warmtepomp de woonkamer net zo warm kan maken als de gaskachel die ze nu hebben.
Welke temperatuur ervaren zij als comfortabel? Ik heb zelf een airco om de woonkamer te verwarmen, 56m2 maar die krijgt het moeiteloos warm met 3,5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Als het duurzaam moet, dan blijft er 1 ding over de hut verbouwen.

Dus ik denk dat als opa en tante het nu doen met een gashaard in de woonkamer en hij komt nog door de gaskeur, lekker laten staan.

In een boardkartonnen jaren 50 huisje is alles wat je stookt voor de mussen. Dus ja airco kan, maar als alles door het enkelglas naar buiten verdwijnt heb je een flinke nodig.

Weet niet hoe oud tante is, maar hoop voor haar dat er een testament is voor haar met vruchtgebruik clausule, anders zit ze uiteindelijk financieel in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
TwingyTwingy schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:44:
[...]

Welke temperatuur ervaren zij als comfortabel? Ik heb zelf een airco om de woonkamer te verwarmen, 56m2 maar die krijgt het moeiteloos warm met 3,5kw.
21-22 graden. Oudere mensen hebben het sneller koud ey :). Zou dit haalbaar zijn met een lucht/lucht warmtepomp? Ik hoor trouwens net van m’n pa dat het huis wel geïsoleerd is. Er is blijkbaar ook ooit inblaaswol in de muren gespoten en er is overal dubbelglas (geen HR) aanwezig. De vloer daarentegen heeft geen isolatie.

[ Voor 69% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 06-11-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
So what dat er een grote airco in moet.

Die draait op minder primaire energie en lagere kosten dan de gaskachel... Die geen HR effect (Rookgascondensatie) kent en misschien 7kWh per m³ draait.

Don't let perfect be the enemy of good.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 06-11-2023 21:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ChopperGunnerNL schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:42:
[...]

Ja dat kan prima, maar je zult wellicht een wat zwaarder model moeten nemen dan normaal in verband met de slechte isolatie. Bedenk wel dat dit op lange termijn alsnog erg prijzig gaat worden zolang je niet gaat isoleren en dat een lucht/lucht warmtepomp altijd minder comfortable is dan een lucht/water warmtepomp in combinatie met vloerverwarming.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:28
Een airco is altijd een véél duurzamer alternatief dan IR panelen of elektrische kacheltjes.

Die IR panelen en elektrische kacheltjes verbruiken meer dan 3x zoveel energie om dezelfde hoeveelheid warmte te maken dan de airco.

Met een 5kW airco zou je dus anders ook 5000W aan elektrische kacheltjes neer moeten zetten om dezelfde warmte te creeren.
Dus warm krijgen met een airco is alleen maar een kwestie van een model kiezen met het juiste vermogen.

Die airco is in verbruikskosten zelfs ook nog aanzienlijk goedkoper dan de gaskachel. Denk aan circa factor 2 goedkoper.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
BrainCrash schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:39:
Een airco is altijd een véél duurzamer alternatief dan IR panelen of elektrische kacheltjes.

Die IR panelen en elektrische kacheltjes verbruiken meer dan 3x zoveel energie om dezelfde hoeveelheid warmte te maken dan de airco.

Met een 5kW airco zou je dus anders ook 5000W aan elektrische kacheltjes neer moeten zetten om dezelfde warmte te creeren.
Dus warm krijgen met een airco is alleen maar een kwestie van een model kiezen met het juiste vermogen.

Die airco is in verbruikskosten zelfs ook nog aanzienlijk goedkoper dan de gaskachel. Denk aan circa factor 2 goedkoper.
Met airco bedoelen we hier een lucht/lucht warmtepomp mee toch?
Als het klopt wat je zegt dan is dit wel een serieuze optie om te overwegen ja, zeker als je bekijkt dat het meer rendement heeft in vergelijking tot IR panelen of elektrische kacheltjes. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:52
airco
of mssn een pallet kachel (met een box en een schep naast de kachel) en jij vult die met 25kg zakken voor opa ;)

(houdt wel rekening dat ouderen 23 graden eerder fijn vinden dan 19 graden, terwijl ik met mn 35jr "kapot" ga als het hier 23graden binnen is en het fijn vind als het 19-20 graad is)

[ Voor 43% gewijzigd door xtrme op 07-11-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
xtrme schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:25:
airco
of mssn een pallet kachel (met een box en een schep naast de kachel) en jij vult die met 25kg zakken voor opa ;)

(houdt wel rekening dat ouderen 23 graden eerder fijn vinden dan 19 graden, terwijl ik met mn 35jr "kapot" ga als het hier 23graden binnen is en het fijn vind als het 19-20 graad is)
Pelletkachel ook zeker overwogen, komt ook lekkere warmte van af en is ook wat gezelliger. Maar goed niet per se een heel duurzame optie wat ook toekomstbestendig is.
Airco of lucht/lucht warmtepomp is wel een overweegbare optie.

Qua temperatuur vindt m'n opa 21-23 graden wel een fijne temperatuur (ook al wordt dit uit zuinigheid niet altijd behaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:28
ChopperGunnerNL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:22:
[...]
Met airco bedoelen we hier een lucht/lucht warmtepomp mee toch?
Jazeker!

Voordeel hiervan is natuurlijk dat je in de zomer dus ook meteen kunt koelen!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24
In aanvulling op de airco suggestie. Je kunt ook een monoblock warmtepomp met ventilo-convectoren doen. Het buitendeel kun je zelf aansluiten als je handig bent, want je bent alleen water/cv leidingen nodig. Al moet je die dan wel nog aanleggen, maar dat zal bij andere opties ook zijn. Voordeel hiervan is dat je meerdere convectoren binnen kunt plaatsen, en later eventueel ook uitbreiden. Je kunt zodoende dus met één of twee beginnen in de woonkamer, en later de keuken en eventueel boven nog aansluiten zonder dat je weer een extra buitendeel/warmtepomp nodig bent. Hier kun je je inlezen: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Voordeel ten opzichte van een airco: Je krijgt subsidie op de warmtepomp (met een airco niet), je kunt later uitbreiden en je kunt en mag het zelf aanleggen (met subsidie wel opletten dat de warmtepomp even aangesloten wordt/geleverd door installateur).

Ventilo-convectoren kom je waarschijnlijk op innova airleaf uit. Qua warmtepomp capaciteit nagaan of je later nog meer wilt aansluiten, dan direct de juiste capaciteit kiezen. Ik gok voor jouw doel ergens tussen de 5 en 8kw. Maar dat kun je beter in warmtepomp topic navragen.
Pagina: 1