Inductie + Doorstroomboiler 3x25A voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-05 23:07
Hallo,

Voor mijn opa en tante ben ik de aanvraag voor krachtstroom aan het regelen. Het idee is dat er een 3x25A aansluiting wordt aangelegd voor een 18KW Doorstroomboiler op zolder (voor de douche) en dat er genoeg capaciteit overblijft voor het gebruik van een inductiekookplaat in de toekomst.

Het betreft hier een 2 persoons huishouden waarbij er wellicht af en toe tegelijkertijd wordt gedoucht en gekookt. Maar hebben zij aan een 3x25A aansluiting voldoende of zal ik toch de aanvraag moeten doen voor een 3x35A aansluiting?

Zie genoeg van dit soort vragen op Tweakers maar niet met deze specifieke situatie waarbij er gebruik wordt gemaakt van een doorstroomboiler i.c.m. een eventuele inductiekookplaat.

Edit:
Huidige situatie is als volgt:
Oude open geiser uit ’96 staat nu op zolder, deze werkt inmiddels niet meer en dient vervangen te worden.
Het betreft een huis uit ’58, er is geen centrale verwarming aanwezig en op zolder is er ook geen afvoer aanwezig.
Wegens de hoge leeftijd van mijn opa (94) proberen we een volledige verbouwing te vermijden, vandaar de keus voor een doorstroomboiler omdat dit het minste hak en breekwerk vereist.

Edit 2:
Bedoelde 18KW doorstroomboiler i.p.v. 13.

[ Voor 27% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 28-01-2023 22:51 ]

Beste antwoord (via ChopperGunnerNL op 30-09-2023 18:21)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Maar kunnen/willen installateurs dit überhaupt plaatsen of is dit iets wat je zelf zal moeten installeren?
Tis een huis uit 1958 dus veel van dit soort zaken waren niet meegenomen tijdens de bouw en tussentijdse verbouwingen.
Als je de boel gewoon één op één wilt vervangen, dan koop je een boiler. Afhankelijk van hoe veel/hoe lang/rond dezelfde tijd ze willen douchen heb je nodig:

- Een boiler. 80 tot 120 liter
- Een expansievat (+beugel)
- Een inlaatcombinatie. Wordt vaak meegeleverd met de boiler
- Een emmer, mocht er onverhoopt wat uit het slangetje van de inlaatcombinatie komen.
- En het een en ander aan aansluitmateriaal.

Dat hang je op de plaats van de huidige geiser, en dan is het een één op één vervanging, zonder verlies aan comfort (sterker nog: Als ze zo'n klein geisertje hadden, dan krijgen ze denk ik een royalere douchestraal)

En verder dus geen aansluiting vervangen, geen kabels trekken (er is wel stroom op zolder ?) en geen verzwaring.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
3x25A kan maximaal 17kW leveren. Als je al 13kW opsnoept met de doorstromer houd je dus 4kW over voor een inductiekookplaat(je). Het kan, maar dan wel met een klein plaatje en verder alleen een lampje oid aan ;).

Edit: een 3x35 kan zo'n 24kW aan, wat dus 7kW ruimte over laat naast de doorstromer.

[ Voor 17% gewijzigd door WeetIkHetNou op 28-01-2023 17:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:51
De jaarlijkse kosten voor een 3x35 aansluiting zijn ruim € 1000 hoger dan die voor een 3x25 aansluiting (heb even gekeken bij Stedin en bij Liander, maar zal bij andere beheerders niet veel schelen denk ik)... voor dat geld zou ikzelf dan zorgen dat ik even niet ga douchen als er gekookt wordt en andersom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:58:
Maar hebben zij aan een 3x25A aansluiting voldoende of zal ik toch de aanvraag moeten doen voor een 3x35A aansluiting?
Dat is echt zonde geld, betaal je elk jaar weer bijna € 1000,- extra voor. Hang er dan gewoon een net elektrisch boilertje neer van bv 80L (voordelig op marktplaats te vinden) als je toch elektrisch sww wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Nielson schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:26:
[...]
Dat is echt zonde geld, betaal je elk jaar weer bijna € 1000,- extra voor. Hang er dan gewoon een net elektrisch boilertje neer van bv 80L (voordelig op marktplaats te vinden) als je toch elektrisch sww wil maken.
Reguliere boiler is niet mogelijk wegens het gebrek van een condensafvoer. De boiler zou dan op de zolder moeten komen maar daar is geen condensafvoer, kan ook niet simpel worden aangelegd zonder te veel breek werk. Via het dak laten lopen is ook geen optie wegens bevriezing van het condenswater.

Omdat het erg veel gedoe is en hoog gaat oplopen in de kosten maar toch gasloos willen douchen, hebben we gekozen voor de doorstroomboiler.
In de toekomst willen ze ook op inductie kunnen koken dus de aanleg van een krachtstroomgroep zou er dan sowieso moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Reguliere boiler is niet mogelijk wegens het gebrek van een condensafvoer. De boiler zou dan op de zolder moeten komen maar daar is geen condensafvoer, kan ook niet simpel worden aangelegd zonder te veel breek werk. Via het dak laten lopen is ook geen optie wegens bevriezing van het condenswater.
De condensafvoer, zoals jij het noemt is geen condensafvoer (dat is het bij een HR-ketel) maar een ventiel wat overdruk afvoert als water opwarmt in de boiler en dus uitzet.

Dit ventiel hoeft niet meteen naast de boiler te zitten. Als er binnen acceptabele afstand van de boiler (2 meter meestal) een mogelijkheid is, is dat ook goed.
Omdat het erg veel gedoe is en hoog gaat oplopen in de kosten maar toch gasloos willen douchen, hebben we gekozen voor de doorstroomboiler.
In de toekomst willen ze ook op inductie kunnen koken dus de aanleg van een krachtstroomgroep zou er dan sowieso moeten komen.
Doorstroomboilers zijn met de Nederlandse netbeheerprijzen gewoon nauwelijks aantrekkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:44:
[...]

De condensafvoer, zoals jij het noemt is geen condensafvoer (dat is het bij een HR-ketel) maar een ventiel wat overdruk afvoert als water opwarmt in de boiler en dus uitzet.

Dit ventiel hoeft niet meteen naast de boiler te zitten. Als er binnen acceptabele afstand van de boiler (2 meter meestal) een mogelijkheid is, is dat ook goed.

[...]

Doorstroomboilers zijn met de Nederlandse netbeheerprijzen gewoon nauwelijks aantrekkelijk...
Ja dat is het probleem. Er is binnen 1 a 2 meter afstand geen makkelijke mogelijkheid om de afvoer aan te leggen. We hebben al gekeken hiernaar maar dit is eigenlijk geen makkelijke oplossing. Doorstroomboiler heeft idd ook wat haken en ogen, maar een kabel naar zolder trekken is minder werk (en goedkoper) dan een hele afvoer aanleggen van zolder naar de 1e verdieping.

Het betreft een oud huis uit 1958, destijds door mijn opa zelf verbouwd. Centrale verwarming is dan ook niet aanwezig. Warmwater voor de badkamer (1e verdieping) komt momenteel van de zolder door een geiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Ja dat is het probleem. Er is binnen 1 a 2 meter afstand geen makkelijke mogelijkheid om de afvoer aan te leggen. We hebben al gekeken hiernaar maar dit is eigenlijk geen makkelijke oplossing. Doorstroomboiler heeft idd ook wat haken en ogen, maar een kabel naar zolder trekken is minder werk (en goedkoper) dan een hele afvoer aanleggen van zolder naar de 1e verdieping.

Het betreft een oud huis uit 1958, destijds door mijn opa zelf verbouwd. Centrale verwarming is dan ook niet aanwezig. Warmwater voor de badkamer (1e verdieping) komt momenteel van de zolder door een geiser.
In tegenstelling tot condenswater van een CV-ketel (dat is zwaar corrosief, rotzooi dus), is het water uit zo'n overdrukventiel gewoon schoon leidingwater. Dat kun je dus gewoon bij de dichtstbijzijnde afvoer uit laten komen.

Als een kabel mogelijk is, is een slang dan niet mogelijk ? Er komt maar ef en toe wat water uit. Veel minder als die 10 liter condenswater die een HR-ketel er per dag uit gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07

BrZ

Onderschat overigens niet hoeveel vermogen je nodig hebt om het water voor een douche te verwarmen. Met 13kW zal je zo'n 5,5L/minuut (op 38c) halen, dat is prima voor in de keuken, maar om onder te douchen? Met zwaardere doorstromers zal je echt aan de 3x35A moeten, en voor die 1000 euro per jaar zou ik toch echt wel een afvoer aan gaan leggen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

In plaats van het water in het riool te gooien kan je het toch ook opvangen met een expansievat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als je zo water warm moet maken zou je ook aan warm terugwin denken met het opgevangen water van het douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dre schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:54:
In plaats van het water in het riool te gooien kan je het toch ook opvangen met een expansievat :)
Douche WTW bedoel je, vereist wel een flinke verbouwing van badkamer.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2023 19:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef... Cop1 doorstromers met deze capaciteitstarieven. Per definitie duur. Dubbelduur eigenlijk. Ja, de installatie is eenvoudig (kan immers doen 'net alsof het een ketel is"), en het apparaat is goedkoop, maar daar houdt alles mee op.

Zoals je al merkt zul je niet eens zó veel water uit een 13kW boiler kunnen krijgen. Het douchen zal best onaangenaam zijn. Daarnaast veroorzaakt het je een hoop extra kosten, en een zekere mate van bewustzijn qua capaciteitsverbruik (ken weinig mensen die vier inductiepitten permanent op boost hebben echter).

Desalniettemin, ben je qua kosten al heel snel op het punt dat een warmtepompboiler zowaar verstandig is. Een luchtbuis naar buiten is praktisch alles wat je nodig hebt immers. Trek daarbij een vrij hoge COP bij op, en het enige verdere nadeel is dat het ding vrij groot is, en wat duurder. Maar de kosten qua verbruik en het toegenomen gemak zijn het doorgaans waard. Zeker omdat je met COP1 meuk nu al dus aan de 3x35 komt om alleen water en koken te hebben; wat als je ook gaat verwarmen (lucht/lucht, lucht/water, of water/water, of zelfs dat COP1), en een auto wilt gaan aansluiten (hoewel dat doorgaans loadbalanced gaat)... je blifjt verzwaren!

De praktijk is dat met 3x25 koken, verwarmen, water, en auto's perfect kunnen, mits er natuurlijk over efficiëntie wordt nagedacht. En soms is de consequentie dat daar wat meer loodgieterij voor nodig is. Persoonlijk zou ik wetende dat ik eventueel ooit nog wel zelf 3x25 zou kunnen opwekken én zelfs voor een stuk zou kunnen opslaan het wel weten... Douche WTW is hier ook al genoemd, wederom een stuk extra efficiëntie. Elk stukje warmte (via water in het riool, of lucht door de muren heen) wat je niet verspilt scheelt weer energie.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 28-01-2023 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-05 16:03
Idd, gewoon sanitair expansievat plaatsen tussen boiler en veiligheidsgroep, om die drukschommelingen op te vangen. En onder de veiligheidsgroep een emmertje voor het geval dat... Hier zo gedaan met de warmtepompboiler en na een jaar nog geen druppel uitgekomen.
Wel uit de condensafvoer natuurlijk :+

[ Voor 28% gewijzigd door wittmann1982 op 28-01-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Nee, een sanitair expansievat. Zodra een boiler het water gaat verwarmen, stijgt de druk. Dit kan niet terug het leindwaternet op, maar met een sanitair expansievat kan je deze druktoename afvangen. Hierdoor is een overstort niet noodzakelijk. De perfecte oplossing voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
frennek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Nee, een sanitair expansievat. Zodra een boiler het water gaat verwarmen, stijgt de druk. Dit kan niet terug het leindwaternet op, maar met een sanitair expansievat kan je deze druktoename afvangen. Hierdoor is een overstort niet noodzakelijk. De perfecte oplossing voor TS.
Maar wat doe je als het expansievat vol zit? Het kan nergens heen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
wittmann1982 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Idd, gewoon sanitair expansievat plaatsen tussen boiler en veiligheidsgroep, om die drukschommelingen op te vangen. En onder de veiligheidsgroep een emmertje voor het geval dat... Hier zo gedaan met de warmtepompboiler en na een jaar nog geen druppel uitgekomen.
Wel uit de condensafvoer natuurlijk :+
En als het vat vol zit? Wat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Een expansievat bevat een rubber membraan. Bij hoge druk wordt dat omlaag gedrukt, als de druk daalt (openen van een kraan) duwt dat membraan het weer leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Umbrah schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:05:
Oef... Cop1 doorstromers met deze capaciteitstarieven. Per definitie duur. Dubbelduur eigenlijk. Ja, de installatie is eenvoudig (kan immers doen 'net alsof het een ketel is"), en het apparaat is goedkoop, maar daar houdt alles mee op.

Zoals je al merkt zul je niet eens zó veel water uit een 13kW boiler kunnen krijgen. Het douchen zal best onaangenaam zijn. Daarnaast veroorzaakt het je een hoop extra kosten, en een zekere mate van bewustzijn qua capaciteitsverbruik (ken weinig mensen die vier inductiepitten permanent op boost hebben echter).

Desalniettemin, ben je qua kosten al heel snel op het punt dat een warmtepompboiler zowaar verstandig is. Een luchtbuis naar buiten is praktisch alles wat je nodig hebt immers. Trek daarbij een vrij hoge COP bij op, en het enige verdere nadeel is dat het ding vrij groot is, en wat duurder. Maar de kosten qua verbruik en het toegenomen gemak zijn het doorgaans waard. Zeker omdat je met COP1 meuk nu al dus aan de 3x35 komt om alleen water en koken te hebben; wat als je ook gaat verwarmen (lucht/lucht, lucht/water, of water/water, of zelfs dat COP1), en een auto wilt gaan aansluiten (hoewel dat doorgaans loadbalanced gaat)... je blifjt verzwaren!

De praktijk is dat met 3x25 koken, verwarmen, water, en auto's perfect kunnen, mits er natuurlijk over efficiëntie wordt nagedacht. En soms is de consequentie dat daar wat meer loodgieterij voor nodig is. Persoonlijk zou ik wetende dat ik eventueel ooit nog wel zelf 3x25 zou kunnen opwekken én zelfs voor een stuk zou kunnen opslaan het wel weten... Douche WTW is hier ook al genoemd, wederom een stuk extra efficiëntie. Elk stukje warmte (via water in het riool, of lucht door de muren heen) wat je niet verspilt scheelt weer energie.
Momenteel is de situatie dat er een oude open geiser uit 1996 op zolder staat. Deze is inmiddels stuk en levert geen warm water meer. Het idee was dus om er een elektrische oplossing voor in de plaats te zetten zodat er gasloos warm water geleverd wordt zonder al te veel verbouw of breekwerk.
Volgens boilermarkt.nl zou een 13KW doorstroomboiler al voldoende moeten leveren voor een douche.

Tuurlijk zou een warmtepomp of iets dergelijks beter zijn, maar dit zou een complete verbouwing betekenen met erg hoge kosten. Mijn opa is nu 94 en zit hier eigenlijk niet echt op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Een expansievat bevat een rubber membraan. Bij hoge druk wordt dat omlaag gedrukt, als de druk daalt (openen van een kraan) duwt dat membraan het weer leeg
Maar dan snap ik het nog niet helemaal. Sorry als ik hier nogal dom overkom hoor maar dit is niet per se iets waar ik veel verstand van heb haha.
Het condenswater van de boiler gaat dan naar het expansievat. Bij hoge druk gaat het water dus omlaag in het vat en bij lage druk wordt het weer uit het vat geduwd terug de boiler in??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Maar dan snap ik het nog niet helemaal. Sorry als ik hier nogal dom overkom hoor maar dit is niet per se iets waar ik veel verstand van heb haha.
Het condenswater van de boiler gaat dan naar het expansievat. Bij hoge druk gaat het water dus omlaag in het vat en bij lage druk wordt het weer uit het vat geduwd terug de boiler in??
Als je koud water opwarmt, dan zet het zo'n 3% uit. Dus als je een boiler van 100 liter hebt, dan wordt dat na opwarmen 103 liter. Die 3 liter moet je ergens kwijt kunnen.

Dat expansievat is een tank, met van onder lucht, en van boven zit water. Er tussen zit een rubber membraan. Lucht kun je makkelijker samendrukken als water, dus die 3 liter extra, die drukt je membraan omlaag.

Op die manier zal er (bijna) nooit water uit je uitlaatcombinatie komen. Emmertje er onder voor de zekerheid. Maar die zal nooit vol zitten.

Op het moment dat je een kraan opendraait, zakt de druk in je waterleiding. De lucht onderin je expansievat zal die 3 liter dan weer terug in de leiding drukken (en daarna is je expansievat dus weer leeg voor de volgende opwarmcyclus)

[ Voor 6% gewijzigd door Oekiejoekie op 28-01-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er zit een ventiel in de aanvoer naar de boiler. Het water mag dus nooit terug. Heb je de boiler leeg gedouched, en je sluit de kraan dan wordt nu koud water opgewarmd. Na 20 minuten is dit afgesloten water warm geworden en zet dan ietsje uit. Zonder expansie vat neemt de druk toe en loopt er wat water uit het overdruk ventiel. Wil je dat niet dan kun je ook een flexibele bal (expansievat) opnemen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:32:
[...]

Een boilervat wordt gevuld met koud water als een boilervat warm wordt zet het water uit dat bouwd druk op Die druk komt als dit teveel op loopt uit het overdrukventiel in de vorm van lek water en loopt dan in de afvoer als je een SWW expansievat plaatst neemt dit het verschil in uitzetten op en is er dus ook geen lozing in een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:38
Het probleem met krachtstroom is dat je alsnog nieuwe electriciteitskabels naar boven moet gaan trekken om aan 3 fases te komen.

Maar de andere opties.
1 cv ketel puur voor warm water. Een dakdoorvoer moet wel te maken zijn.
2 Warmtepompboiler met evt aanvoer / afvoer van lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
D-dark schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:59:
Het probleem met krachtstroom is dat je alsnog nieuwe electriciteitskabels naar boven moet gaan trekken om aan 3 fases te komen.

Maar de andere opties.
Voor een boiler van zo'n 80-100 liter is geen krachtstroom nodig. Die trekken een 8-9 ampere.

Dat scheelt dus én het trekken van nieuwe kabels, én het vervangen van de meterkast, én het upgraden van de aansluiting door de netbeheerder. Al met al zo'n 1000 euro aan kosten die je voorkomt (en dan ga ik er van uit dat @TS veel zelf doet, en geen installateur inschakelt)

Een warmtepompboiler... Het is een mooie oplossing. Hier op Tweakers vinden we ze geweldig. Maar gezien de opa van @TS 94 is, denk ik dat die gewoon warm water wil om te douchen, en niet op een geavanceerde oplossing zit te wachten...

[ Voor 5% gewijzigd door Oekiejoekie op 28-01-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mr_evil08 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Nee, ik bedoel een expansievat geschikt voor drinkwater om het drukverschil op te vangen. Net als het expansievat voor de CV-ketel, maar dan eeentje tussen je boiler en je inlaatcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Als je koud water opwarmt, dan zet het zo'n 3% uit. Dus als je een boiler van 100 liter hebt, dan wordt dat na opwarmen 103 liter. Die 3 liter moet je ergens kwijt kunnen.

Dat expansievat is een tank, met van onder lucht, en van boven zit water. Er tussen zit een rubber membraan. Lucht kun je makkelijker samendrukken als water, dus die 3 liter extra, die drukt je membraan omlaag.

Op die manier zal er (bijna) nooit water uit je uitlaatcombinatie komen. Emmertje er onder voor de zekerheid. Maar die zal nooit vol zitten.

Op het moment dat je een kraan opendraait, zakt de druk in je waterleiding. De lucht onderin je expansievat zal die 3 liter dan weer terug in de leiding drukken (en daarna is je expansievat dus weer leeg voor de volgende opwarmcyclus)
Ah oke zo, helder. Vraag me dan af waarom het installatiebedrijf mij hier niet over heeft geadviseerd toen ik contact met hun opnam. Mij werd verteld namelijk dat een boiler installatie alleen mogelijk was i.c.m. een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Voor een boiler van zo'n 80-100 liter is geen krachtstroom nodig. Die trekken een 8-9 ampere.

Dat scheelt dus én het trekken van nieuwe kabels, én het vervangen van de meterkast, én het upgraden van de aansluiting door de netbeheerder. Al met al zo'n 1000 euro aan kosten die je voorkomt (en dan ga ik er van uit dat @TS veel zelf doet, en geen installateur inschakelt)

Een warmtepompboiler... Het is een mooie oplossing. Hier op Tweakers vinden we ze geweldig. Maar gezien de opa van @TS 94 is, denk ik dat die gewoon warm water wil om te douchen, en niet op een geavanceerde oplossing zit te wachten...
Is een optie, maar een douche verbruikt zo'n 6 a 8 liter water per minuut.
Met kort douchen en 2 personen zou het net kunnen.
Voor langer heb je een grotere nodig of iets van WTW

Maar stroom is tegenwoordig ook niet echt meer goedkoop.
Qua aanschaf en installatiekosten ga ik geheel met je mee.
Maar over een jaar of 10 gerekend denk ik dat de duurdere optie goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
D-dark schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:59:

Maar de andere opties.
Klopt, maar in deze situatie is dit makkelijker te realiseren dan een afvoer aangezien deze kabels langs de huidige gasleidingen naar boven kunnen lopen.

CV of warmtepomp is geen optie in dit geval aangezien dit een complete verbouwing van de woning betekent en dit erg ver uitloopt in de kosten. Gezien mijn opa 94 is zit hij hier niet echt op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Ah oke zo, helder. Vraag me dan af waarom het installatiebedrijf mij hier niet over heeft geadviseerd toen ik contact met hun opnam. Mij werd verteld namelijk dat een boiler installatie alleen mogelijk was i.c.m. een afvoer.
Een inlaatcombinatie met riool aansluiting is in Nederland heel gebruikelijk. Vanwege condensafvoer bij CV-ketels heb je toch al een riool.

Het verbaast me niks dat installateurs dit niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Dre schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Een inlaatcombinatie met riool aansluiting is in Nederland heel gebruikelijk. Vanwege condensafvoer bij CV-ketels heb je toch al een riool.

Lees je ook ? Het huis heeft geen CV... Alleen een open geiser...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Dre schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Maar kunnen/willen installateurs dit überhaupt plaatsen of is dit iets wat je zelf zal moeten installeren?
Tis een huis uit 1958 dus veel van dit soort zaken waren niet meegenomen tijdens de bouw en tussentijdse verbouwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Precies dit inderdaad.
Tuurlijk zou een warmtepompboiler een prachtige oplossing zijn, maar hier zie ik mijn opa niet zo gauw aan beginnen. De aanleg van krachtstroom zal toch een keer moeten gebeuren want mijn opa wilt sowieso op inductie gaan koken in de toekomst. Dus die +/ €1000 aan aanlegkosten voor de bekabeling en netbeheerder gaan er sowieso ooit wel komen. Het hele euvel is alleen dat voor comfortabel douchen met tevens gebruik van inductie gelijk een grotere groep moet worden afgesloten (blijkt dus uit deze topic) wat al redelijk ongustig uitvalt in de kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 28-01-2023 21:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:17:
[...]

Als je de boel gewoon één op één wilt vervangen, dan koop je een boiler. Afhankelijk van hoe veel/hoe lang/rond dezelfde tijd ze willen douchen heb je nodig:

- Een boiler. 80 tot 120 liter
- Een expansievat (+beugel)
- Een inlaatcombinatie. Wordt vaak meegeleverd met de boiler
- Een emmer, mocht er onverhoopt wat uit het slangetje van de inlaatcombinatie komen.
- En het een en ander aan aansluitmateriaal.

Dat hang je op de plaats van de huidige geiser, en dan is het een één op één vervanging, zonder verlies aan comfort (sterker nog: Als ze zo'n klein geisertje hadden, dan krijgen ze denk ik een royalere douchestraal)

En verder dus geen aansluiting vervangen, geen kabels trekken (er is wel stroom op zolder ?) en geen verzwaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Lees je ook ? Het huis heeft geen CV... Alleen een open geiser...
Ik merk aan je reactie dat ik het niet goed heb uitgelegd.

De installateurs in Nederland zijn niet bekend met de expansievat oplossing, omdat ze altijd de standaard oplossing van gas-ketel met inlaatcombinatie+riool kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een warmtepompboiler heeft een afvoer nodig voor condenswater.

Overigens kan je op een boilertje van 30 liter van 65°C ook best lang douchen. En die is ook lekker snel warm in tegenstelling de grotere exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Precies dit inderdaad.
Tuurlijk zou een warmtepompboiler een prachtige oplossing zijn, maar hier zie ik mijn opa niet zo gauw aan beginnen. De aanleg van krachtstroom zal toch een keer moeten gebeuren want mijn opa wilt sowieso op inductie gaan koken in de toekomst. Dus die +/ €1000 aan aanlegkosten voor de bekabeling en netbeheerder gaan er sowieso ooit wel komen. Het hele euvel is alleen dat voor comfortabel douchen met tevens gebruik van inductie gelijk een grotere groep moet worden afgesloten (blijkt dus uit deze topic) wat al redelijk ongustig uitvalt in de kosten.
Inductiekoken kan prima op een 1x35/1x40 ampere aansluiting. Als ze gewoon een nieuwe kookplaat willen: Gewoon aansluiten op een kookgroep. Alleen voor een fornuis met 5 pitten en een oven heb je echt krachtstroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:30:
[...]

[...]Alleen voor een fornuis met 5 pitten en een oven heb je echt krachtstroom nodig.
Dat vraag ik me af. Maar meten is weten en gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gixxerk4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:13
En er is ook nog wel een aardgasgeiser te krijgen. Het minste werk.

https://www.propaangeiser...-gesloten-geiser-aardgas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Inductiekoken kan prima op een 1x35/1x40 ampere aansluiting. Als ze gewoon een nieuwe kookplaat willen: Gewoon aansluiten op een kookgroep. Alleen voor een fornuis met 5 pitten en een oven heb je echt krachtstroom nodig.
Er wordt regelmatig gekookt met 4 pitten tegelijk met soms de oven tegelijk aan. Dit allemaal op 1 groep is best veel als je ook nog inductie gaat koken. 3,5KW is de max voor 1 zo’n groep toch? Daar zit je al gauw aan, zeker als je een inductiekookplaat wilt van een wat hogere klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Gixxerk4 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:08:
En er is ook nog wel een aardgasgeiser te krijgen. Het minste werk.

https://www.propaangeiser...-gesloten-geiser-aardgas/
Dacht dat Vaillant de enige was die nog gas geisers maakte haha. Maar idd, mochten we toch geen makkelijke oplossing kunnen bedenken voor dit hele verhaal dan zal mijn opa toch maar weer een geiser moeten nemen. Het idee was eigenlijk meer dat hij wat meer van het gas af kon om te verduurzamen, gezien dat uiteindelijk toch moet. Maar als dat zonder teveel hak of breek werk of te hoge kosten niet gaat dan is een geiser toch de enige makkelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Er wordt regelmatig gekookt met 4 pitten tegelijk met soms de oven tegelijk aan. Dit allemaal op 1 groep is best veel als je ook nog inductie gaat koken. 3,5KW is de max voor 1 zo’n groep toch? Daar zit je al gauw aan, zeker als je een inductiekookplaat wilt van een wat hogere klasse.
Voor een kookgroep moet je dan ook een aparte groep maken. Dat is een dubbel gecombineerde groep, dus 7,2 Kw. Dus die krijg je dan bovenop de groep die je al hebt in de keuken.

Verder moet je je niet te veel blindstaren op het optellen van vermogens. Het komt nooit vaak voor dat alle 4 je inductieplaten op vol vermogen staan, terwijl je oven ook voor staat te verwarmen en de boiler vol aan staat.

En last but not least... Hoofdzekeringen zijn niet echt gevoelig. Je kunt ze makkelijk even overbelasten voor ze er uit springen. Uit een 1x35 A aansluiting, kun je makkelijk even 1x45A trekken. En tegen die tijd staan er al weer een aantal pitten wat lager omdat alles kookt en is de oven al opgewarmd en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Dacht dat Vaillant de enige was die nog gas geisers maakte haha. Maar idd, mochten we toch geen makkelijke oplossing kunnen bedenken voor dit hele verhaal dan zal mijn opa toch maar weer een geiser moeten nemen. Het idee was eigenlijk meer dat hij wat meer van het gas af kon om te verduurzamen, gezien dat uiteindelijk toch moet. Maar als dat zonder teveel hak of breek werk of te hoge kosten niet gaat dan is een geiser toch de enige makkelijke oplossing.
Geisers met open systeem mogen niet meer. Dat wordt dan dus ook een schoorsteen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Voor een kookgroep moet je dan ook een aparte groep maken. Dat is een dubbel gecombineerde groep, dus 7,2 Kw. Dus die krijg je dan bovenop de groep die je al hebt in de keuken.

Verder moet je je niet te veel blindstaren op het optellen van vermogens. Het komt nooit vaak voor dat alle 4 je inductieplaten op vol vermogen staan, terwijl je oven ook voor staat te verwarmen en de boiler vol aan staat.

En last but not least... Hoofdzekeringen zijn niet echt gevoelig. Je kunt ze makkelijk even overbelasten voor ze er uit springen. Uit een 1x35 A aansluiting, kun je makkelijk even 1x45A trekken. En tegen die tijd staan er al weer een aantal pitten wat lager omdat alles kookt en is de oven al opgewarmd en zo.
Helder, thx. Een extra kookgroep erbij maken is niet heel lastig dus dat valt nog te realiseren.
Nu nog het hele boiler verhaal oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Geisers met open systeem mogen niet meer. Dat wordt dan dus ook een schoorsteen maken.
Daar was ik al van op de hoogte ja, gek genoeg verkoopt Warmteservice deze wel nog.
De huidige geiser heeft al een afvoer voor uitlaatgassen via de schoorsteen lopen, ik begreep van Warmteservice dat het mogelijk is om bij gesloten geisers de luchtinvoer via hetzelfde kanaal te laten lopen maar dan via een aparte buis. Een soort buis in een buis verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Maar in principe als een inductieplaat op een 1x35A groep mogelijk is dan zou een doorstroomboiler van 18 KW toch prima moeten kunnen op een eigen groep van 3x25A? In theorie zou dat dan comfortabel genoeg moeten zijn om mee te douchen zonder dat het te hoog uitvalt in de netbeheerder kosten.

EDIT: Had me vergist in het benodigde vermogen van een doorstroomboiler. Bedoelde 18KW i.p.v. 13 KW.

[ Voor 4% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 28-01-2023 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Maar in principe als een inductieplaat op een 1x35A groep mogelijk is dan zou een doorstroomboiler van c.a. 15 KW toch prima moeten kunnen op een eigen groep van 3x25A? In theorie zou dat dan comfortabel genoeg moeten zijn om mee te douchen zonder dat het te hoog uitvalt in de netbeheerder kosten.
Een inductieplaat is niet één apparaat. Intern zitten die vaak zo bedraad dat de pitten links op één groep zitten, en de pitten rechts op een andere groep. Zo'n gekoppelde groep heet een kookgroep. Het lijkt dus wel een 4-pits kookplaat, maar in werkelijkheid is het een 2x2 pits kookplaat. Bij een kookgroep mogen 2 groepen op dezelfde fase zitten. Zo lang ze maar met gekoppeld zitten, zodat als links kortsluiting krijgt, rechts ook uit gaat. Dat doen ze met een brug over 2 automaten, zodat als de een er uitklapt, de ander mee gaat.

Een doorstromer is echt een 3-fasen-apparaat. die kun je niet aansluiten op een eenfase aansluiting. Ja, theoretisch zou het moeten kunnen, maar dat ga ik je niet eens uitleggen, want als er ook maar ergens een slecht contact is heb je brandgevaar. Niet doen dus. Nooit aan beginnen. Echt niet !

Kijk naar een leuke boiler, met een sanitair expansievat (geen CV-expansievat, een sanitair expansievat heeft doorstroming, zodat er geen legionella kan ontstaan, een CV-expansievat niet). Die kun je kwijt op de bestaande aansluiting. En dan hoef je dus niet te investeren in de upgrade van de netaansluiting, niet in de nieuwe meterkast en niet in kabels trekken.

Je schreef dat het een jaren 50-woning was zonder centrale verwarming. Dan verwacht ik ook niet dat er bijvoorbeeld een keuken is met een oven, een stoomoven en een magnetron die tegelijk aan staan. Dan red je het echt nog wel even zonder die upgrade.

Oh, en nog een kleine toevoeging: Als het een jaren-50 huis is, dan kan het zijn dat er nog een 1x25A aansluiting is. Die wordt gratis geupgrade naar 1x35 als je even Enexis belt.

[ Voor 4% gewijzigd door Oekiejoekie op 28-01-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Laatst online: 01-05 16:03
En als je rond die elektrische boiler dan nog een rol glaswol draait van een tien a 15 cm, bespaar je ook nog op je verbruik.
Misschien dat de isolatie in de duurdere modellen al sterk verbeterd is, maar aangezien het amper iets kost, zou ik het toch nog overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Maar in principe als een inductieplaat op een 1x35A groep mogelijk is dan zou een doorstroomboiler van 18 KW toch prima moeten kunnen op een eigen groep van 3x25A? In theorie zou dat dan comfortabel genoeg moeten zijn om mee te douchen zonder dat het te hoog uitvalt in de netbeheerder kosten.

EDIT: Had me vergist in het benodigde vermogen van een doorstroomboiler. Bedoelde 18KW i.p.v. 13 KW.
Een doorstroom boiler van 18 kW zal best wel een redelijke douchestraal kunnen geven, maar is gezien de aansluitingen in Nederland zeer ongunstig. Een 18 kW doorstroomboiler is afgezekerd op 25A, wat betekend dat de hoofdaansluiting minimaal 35A afgezekerd moet worden. Dit is financieel zo ongunstig in Nederland dat 18 kW doorstroomboilers in Nederland eigenlijk geen plek hebben. Er zijn namelijk weinig huishoudens met een 3x35A hoofdzekering.

De 11 kW doorstroomboilers, die op een 3x16A groep kunnen en binnen de 3x25A hoofdzekering past, is ook geen populair apparaat. 11 kW is echt te mager voor een douchestraal. Het enige wat ik kan bedenken waarvoor zo'n apparaat nuttig is, is een wasbak in een schuur of garage waar je af en toe warm water wilt hebben, maar niet vaak genoeg dat een keukenkast boilertje gunstiger uitpakt.

Dus ik zou in jouw oplossing echt proberen de doorstroomboiler te vermijden. Je gaat je hoofdaansluiting niet verzwaren voor een enkel apparaat wat je af en toe gebruikt en waarvoor (goedkopere) alternatieven beschikbaar zijn. Een verzwaarde hoofdaansluiting zie je vaak pas terug bij meerdere elektrische auto's, elektrische sauna's, jacuzzi's in huis en een elektrische warmtepomp erbij hebben. Kortom, huishoudens die extreem geëlektrificeerd zijn.

Een normale boiler (welke gewoon op 1-fase 16A aangesloten kan worden) is een goede oplossing voor deze situatie. Het afvoer water is vrij minimaal en kan dus afgevangen worden door een sanitair expansievat zoals eerder werd aangekaart. Anderzijds is het vervangen van de geiser door iets nieuws wat gasgestookt is ook geen verkeerde oplossing. Elektrische boilers zijn namelijk geen duurzame oplossing. Een kleine CV ketel die alleen het warmwater verzorgd is ook een prima alternatief.

Als je echt op zoek bent naar het minste breekwerk, zou ik gaan voor de boiler met geschikt expansievat. De elektrische aansluiting kan onveranderd blijven (alleen een eigen 16A groep nodig volgens de officiële richtlijnen), de wateraansluitingen kunnen nagenoeg onveranderd blijven en je hoeft niets te veranderen aan afvoer van rookgassen voor een nieuwere ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Bij een juist gekozen expansievat zal deze nooit vollopen. Zodra je de douchekraan open zet, zal de druk namelijk direct normaliseren t.o.v. het leidingwater en zal het expansievat leeglopen. Bij het opnieuw opwarmen van de boiler, zal er weer opnieuw een beetje water overlopen in het expansievat. Het expansievat staat namelijk zelf op druk, dus duwt dit weer terug zodra de kraan open gaat. Het is een tijdelijke buffer, geen emmer die vol raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
frennek schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Een normale boiler (welke gewoon op 1-fase 16A aangesloten kan worden) is een goede oplossing voor deze situatie. Het afvoer water is vrij minimaal en kan dus afgevangen worden door een sanitair expansievat zoals eerder werd aangekaart. Anderzijds is het vervangen van de geiser door iets nieuws wat gasgestookt is ook geen verkeerde oplossing. Elektrische boilers zijn namelijk geen duurzame oplossing. Een kleine CV ketel die alleen het warmwater verzorgd is ook een prima alternatief.
Maar een kleine CV ketel kan niet alleen werken met enkel een expansievat toch? Deze vereist vooralsnog een afvoer voor zover ik weet.

Maar goed als ik alle mede Tweakers zo hoor wordt een doorstroomboiler erg afgeraden vanwege de hoge kosten. Dan wordt het toch een 80L boiler.

Wij zaten zelf te kijken naar een Itho 80L boiler (Deze om precies te zijn)
Alleen hoe groot moet het expansievat zijn? En is er een specifiek merk expansievat wat aan te raden valt of maakt dit niet uit?

[ Voor 3% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 29-01-2023 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Hier staat een pdf van SWW-expansievaten waarin je ook kunt zien hoe de berekening is hoe groot je expansievat moet zijn: https://flamcogroup.com/m...ation/doc_nld_h4_2014.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcieMars
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 10:31
Denk ook even wat verder vooruit; iemand gaat het huis ooit erven. En er wellicht in wonen of het verkopen... in beide gevallen is een ongunstig energieverbruik/energielabel niet fijn.

Hangt er natuurlijk vanaf of je familie over de generaties heen kijkt of meer houding heeft van "na ons de zondvloed" ;-) De financiële ruimte moet er ook zijn natuurlijk.

Klassiek gas kan/mag nu nog dus misschien toch wat meer breekwerk? Voor 4-pits inductie heb je dan geen aanpassing in de electra-aansluiting nodig, mits je nog 2 vrije groepen voor beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Een inductieplaat is niet één apparaat. Intern zitten die vaak zo bedraad dat de pitten links op één groep zitten, en de pitten rechts op een andere groep. Zo'n gekoppelde groep heet een kookgroep. Het lijkt dus wel een 4-pits kookplaat, maar in werkelijkheid is het een 2x2 pits kookplaat. Bij een kookgroep mogen 2 groepen op dezelfde fase zitten. Zo lang ze maar met gekoppeld zitten, zodat als links kortsluiting krijgt, rechts ook uit gaat. Dat doen ze met een brug over 2 automaten, zodat als de een er uitklapt, de ander mee gaat.

Een doorstromer is echt een 3-fasen-apparaat. die kun je niet aansluiten op een eenfase aansluiting. Ja, theoretisch zou het moeten kunnen, maar dat ga ik je niet eens uitleggen, want als er ook maar ergens een slecht contact is heb je brandgevaar. Niet doen dus. Nooit aan beginnen. Echt niet !

Kijk naar een leuke boiler, met een sanitair expansievat (geen CV-expansievat, een sanitair expansievat heeft doorstroming, zodat er geen legionella kan ontstaan, een CV-expansievat niet). Die kun je kwijt op de bestaande aansluiting. En dan hoef je dus niet te investeren in de upgrade van de netaansluiting, niet in de nieuwe meterkast en niet in kabels trekken.

Je schreef dat het een jaren 50-woning was zonder centrale verwarming. Dan verwacht ik ook niet dat er bijvoorbeeld een keuken is met een oven, een stoomoven en een magnetron die tegelijk aan staan. Dan red je het echt nog wel even zonder die upgrade.

Oh, en nog een kleine toevoeging: Als het een jaren-50 huis is, dan kan het zijn dat er nog een 1x25A aansluiting is. Die wordt gratis geupgrade naar 1x35 als je even Enexis belt.
Even dit topic opnieuw openen hoor, heb bij Enexis gekeken wat voor aansluiting nu in het huis zit. Er zit nu inderdaad een 1x25A aansluiting die gratis geüpgraded kan worden naar 1x35A. Dus dat is iets wat ik sowieso wel laat doen. Dezelfde rekentool van Enexis zegt ook dat bij een verzwaring naar 3x25A de maandelijkse kosten hetzelfde blijven (€27,16) en de eenmalige kosten slechts €300,43 is.

Opzich vallen deze kosten mee maar is het dan nog steeds gunstiger om een reguliere 80L boiler te nemen dan een doorstroomboiler? Heb het idee dat ik met alle materiaal bij elkaar voor een reguliere 80L boiler alsnog vrij hoog uit ben met de kosten. Want wat maakt de doorstroomboiler nu ongunstig eigenlijk behalve het hoge stroomverbruik?

Edit: Stel ik zou 3x35A nemen dan valt het inderdaad wel ongustig uit, de maandelijkse kosten van Enexis gaan dan van €27,16 naar €106,92

[ Voor 3% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 02-02-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 14:21
Stel, doorstroomverwarmer van 18kW:
18kW / 3 = 6kW per fase, 6000 / 230 = 26A, dan kom je op 32A automaat uit.
Dan zou je net aan met 3x40A hoofdstoppen kunnen doen. (3x35A wordt eigenlijk niet meer geleverd, 35A is er namelijk niet in automaat vorm).
Met zo'n zware aansluiting ben je bijna 1000 euro per jaar meer kwijt zoals al aangegeven werd.

Voor boiler ben je een overstortventiel nodig, nu wordt die meestal direct onder de boiler geplaats, maar mag ook gerust een heel stuk verderop.
Of wat ook kan: alleen terugslagklep bij boiler, en dan overstortventiel ergens anders in de warmwaterleiding plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
brambo123 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:28:
Stel, doorstroomverwarmer van 18kW:
18kW / 3 = 6kW per fase, 6000 / 230 = 26A, dan kom je op 32A automaat uit.
Dan zou je net aan met 3x40A hoofdstoppen kunnen doen. (3x35A wordt eigenlijk niet meer geleverd, 35A is er namelijk niet in automaat vorm).
Met zo'n zware aansluiting ben je bijna 1000 euro per jaar meer kwijt zoals al aangegeven werd.

Voor boiler ben je een overstortventiel nodig, nu wordt die meestal direct onder de boiler geplaats, maar mag ook gerust een heel stuk verderop.
Of wat ook kan: alleen terugslagklep bij boiler, en dan overstortventiel ergens anders in de warmwaterleiding plaatsen.
Enexis levert blijkbaar nog wel de 3x35A aansluitingen. Maar zoals eerder benoemd is dit een stuk duurder terwijl 3x25A in kosten hetzelfde blijven als de huidige 1x25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 14:21
ChopperGunnerNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Enexis levert blijkbaar nog wel de 3x35A aansluitingen. Maar zoals eerder benoemd is dit een stuk duurder terwijl 3x25A in kosten hetzelfde blijven als de huidige 1x25A.
In de tabel bij Enexis op de website (https://www.enexis.nl/tarieven) staan er een paar sterretjes bij: "(**) = Of 3 x 40 A indien een automaat is toegepast"
Bij verzwaren van 1 naar 3 fase worden er altijd automaten geplaatst aangezien ze dan alles vervangen.
Als je al 3x25A hebt zou het kunnen dat ze er alleen andere stoppen in drukken, dan zit je wel op 3x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Even dit topic opnieuw openen hoor, heb bij Enexis gekeken wat voor aansluiting nu in het huis zit. Er zit nu inderdaad een 1x25A aansluiting die gratis geüpgraded kan worden naar 1x35A. Dus dat is iets wat ik sowieso wel laat doen. Dezelfde rekentool van Enexis zegt ook dat bij een verzwaring naar 3x25A de maandelijkse kosten hetzelfde blijven (€27,16) en de eenmalige kosten slechts €300,43 is.

Opzich vallen deze kosten mee
Vergeet de overige kosten niet... Enexis vervangt voor die 300 euro alleen de hoofdzekering. Aanpassen/vervangen (+eventuele installatiekosten) van de meterkast moet je zelf regelen. Die kosten komen er nog bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Vergeet de overige kosten niet... Enexis vervangt voor die 300 euro alleen de hoofdzekering. Aanpassen/vervangen (+eventuele installatiekosten) van de meterkast moet je zelf regelen. Die kosten komen er nog bovenop.
Ah oke. Dat hadden ze niet echt vermeld vgm.
Sowieso wordt die aansluiting vervangen. M’n tante woont bij mijn opa in en die is nogal een fanatieke koker, maakt als gauw gebruik van 4 pitten tegelijk. Een 230V inductieplaat zal dan niet echt aan haar eisen voldoen dus wordt het alsnog een inductieplaat op krachtstroom.

Denk dat er dan sowieso al een 3x25A aansluiting moet komen want een 1x35A met extra kookgroep zal vast niet voldoende zijn. De keus voor een doorstromer valt dan wel sowieso af want een 3x35A aansluiting zal al gauw te duur uitvallen.

Wat boiler betreft heb ik het type boiler al wat we willen, tis alleen nog even de vraag wat voor expansievat ik nodig heb want dat kon ik niet helemaal opmaken uit dat PDFje aangezien daar alleen de boilers vanaf 100L werden benoemd en niet een van 80L. En dan is het ook de vraag of er een installatiebedrijf bereid is om deze te plaatsen, zo niet dan moeten we het maar zelf aanpakken en hopen dat het goed komt. Of zou iemand op Werkspot dit ook kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Ah oke. Dat hadden ze niet echt vermeld vgm.
Sowieso wordt die aansluiting vervangen. M’n tante woont bij mijn opa in en die is nogal een fanatieke koker, maakt als gauw gebruik van 4 pitten tegelijk. Een 230V inductieplaat zal dan niet echt aan haar eisen voldoen dus wordt het alsnog een inductieplaat op krachtstroom.

Denk dat er dan sowieso al een 3x25A aansluiting moet komen want een 1x35A met extra kookgroep zal vast niet voldoende zijn. De keus voor een doorstromer valt dan wel sowieso af want een 3x35A aansluiting zal al gauw te duur uitvallen.
Let er ook op dat je de meterkast van tevoren aanpast. Als die monteur van Enexis een kast ziet waar geen 3-fasen op aangesloten kunnen worden, dan wijzigt hij niks en is hij weer weg.

Wat voor kast hangt er nu ? een moderne met automaten ? of nog zo'n oude met draaistoppen ?
Wat boiler betreft heb ik het type boiler al wat we willen, tis alleen nog even de vraag wat voor expansievat ik nodig heb want dat kon ik niet helemaal opmaken uit dat PDFje aangezien daar alleen de boilers vanaf 100L werden benoemd en niet een van 80L. En dan is het ook de vraag of er een installatiebedrijf bereid is om deze te plaatsen, zo niet dan moeten we het maar zelf aanpakken en hopen dat het goed komt. Of zou iemand op Werkspot dit ook kunnen?
Een expansievat voor een boiler van 100 liter is ook geschikt voor een boiler van 80 liter. Het gaat er om dat het expansievat niet te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:52:
[...]

Let er ook op dat je de meterkast van tevoren aanpast. Als die monteur van Enexis een kast ziet waar geen 3-fasen op aangesloten kunnen worden, dan wijzigt hij niks en is hij weer weg.

Wat voor kast hangt er nu ? een moderne met automaten ? of nog zo'n oude met draaistoppen ?

[...]

Een expansievat voor een boiler van 100 liter is ook geschikt voor een boiler van 80 liter. Het gaat er om dat het expansievat niet te klein is.
Goed om te weten dat een expansievat voor 100L ook geschikt is voor een van 80L.

Wat de meterkast betreft zit er nu een oude in met draaistoppen, geplaatst rond de jaren 80/90. Zie afbeelding.
Dus deze dient dus eerst vervangen te worden voordat Enexis een 1x35/40 of 2x25A aansluiting kan plaatsen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OZ7Yr-qaK4KyQj8S4_gIvfOtHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcaybtnhdBSskuujkR4qGDcc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ChopperGunnerNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:32:
[...]

Goed om te weten dat een expansievat voor 100L ook geschikt is voor een van 80L.

Wat de meterkast betreft zit er nu een oude in met draaistoppen, geplaatst rond de jaren 80/90. Zie afbeelding.
Dus deze dient dus eerst vervangen te worden voordat Enexis een 1x35/40 of 2x25A aansluiting kan plaatsen?
Tsja. Je hebt voor in de toekomst sowieso een extra kookgroep / krachtgroep nodig voor inductie
en een krachtgroep voor je doorstroomverwarmer.

Voor 3 * 25 moet de kast sowieso vervangen worden en bij 1* 35 mogelijk niet.
Maar in de laatste situatie gaat elke electriciën je aanraden om de gehele kast te vervangen daar dat veiliger en goedkoper is dan losse uitbreidingen ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
D-dark schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:26:
[...]

Tsja. Je hebt voor in de toekomst sowieso een extra kookgroep / krachtgroep nodig voor inductie
en een krachtgroep voor je doorstroomverwarmer.

Voor 3 * 25 moet de kast sowieso vervangen worden en bij 1* 35 mogelijk niet.
Maar in de laatste situatie gaat elke electriciën je aanraden om de gehele kast te vervangen daar dat veiliger en goedkoper is dan losse uitbreidingen ernaast.
Ik denk eerlijk gezegd dat een doorstromer van de kaart is want dit icm een inductieplaat van meer dan 3,5kW vereist een 3x35A aansluiting wat gewoon te duur is.
Sowieso gaan we proberen om de gehele kast te vervangen, zeker als het per se moet voor de upgrade naar 1x35/1x40. Die oude zekeringen is toch alleen maar gezeik. Als je ff niet meer van die porseleinen krengen in huis hebt liggen dan heb je geen stroom :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ChopperGunnerNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:27:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat een doorstromer van de kaart is want dit icm een inductieplaat van meer dan 3,5kW vereist een 3x35A aansluiting wat gewoon te duur is.
Sowieso gaan we proberen om de gehele kast te vervangen, zeker als het per se moet voor de upgrade naar 1x35/1x40. Die oude zekeringen is toch alleen maar gezeik. Als je ff niet meer van die porseleinen krengen in huis hebt liggen dan heb je geen stroom :/
Dan zou ik toch een warmtepompboiler overwegen.
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

als voorbeeld: https://www.wasco.nl/artikel/4002085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Ja alleen dan kom ik weer op vragen als wat zijn de totaalkosten voor de installatie, is het huis er wel geschikt voor en wat is ervoor vereist of benodigd.
Zoals eerder genoemd gaat het om een huis uit ’58. De zolder waar de installatie moet komen te staan is niet goed geïsoleerd of verwarmd, gehele bovenverdieping wordt sowieso al niet verwarmd. Dus dan vraag Ik me af waar die warmtepompboiler de warmte vandaan moet halen als er geen warmte is (in de winter dan).

Er is momenteel geen CV ketel aanwezig of überhaupt centrale verwarming. Zonnepanelen zijn er ook niet.
Is het dan nog mogelijk om een warmtepompboiler te installeren en heeft dit in deze situatie nog enige voordeel t.o.v. een normale boiler, behalve de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ChopperGunnerNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:19:
[...]

Ja alleen dan kom ik weer op vragen als wat zijn de totaalkosten voor de installatie, is het huis er wel geschikt voor en wat is ervoor vereist of benodigd.
Zoals eerder genoemd gaat het om een huis uit ’58. De zolder waar de installatie moet komen te staan is niet goed geïsoleerd of verwarmd, gehele bovenverdieping wordt sowieso al niet verwarmd. Dus dan vraag Ik me af waar die warmtepompboiler de warmte vandaan moet halen als er geen warmte is (in de winter dan).

Er is momenteel geen CV ketel aanwezig of überhaupt centrale verwarming. Zonnepanelen zijn er ook niet.
Is het dan nog mogelijk om een warmtepompboiler te installeren en heeft dit in deze situatie nog enige voordeel t.o.v. een normale boiler, behalve de subsidie.
Bekijk het zo. De oude geiser gebruikte ook binnenlucht om warmwater te maken en slechte isolatie betekend in dit geval wel ventilatie. De ruimte zal niet verwarmd worden maar neem aan dat het normaal gesproken niet rond vriespunt of lagere temperatuur is. Zal niet optimaal werken.

Komen we toch weer uit op de dilemma's

1 Electrisch boilervat van 100 liter welke toch behoorlijk wat stroom gaat verbruiken.
2 Nieuwe geiser of cv ketel welke een aan en afvoer naar buiten nodig heeft.
3 Warmtepompboiler welke niet optimaal binnen kan draaien, duurder is maar lager stroomverbruik
4 Warmtepompboiler met in ieder geval afvoer naar buiten.

Om te bekijken wat wijsheid is kan je toch eens een loodgieter vragen wat een dakdoorvoer kost.
Wel een verbouwing maar geen al te ingrijpende. Moet behoorlijk snel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ChopperGunnerNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:32:
[...]

Dus deze dient dus eerst vervangen te worden voordat Enexis een 1x35/40 of 2x25A aansluiting kan plaatsen? [Afbeelding]
Sowieso zie ik geen hoofdschakelaar. In dat tussenkastje zit een aardlekschakelaar (?). Een installatie moet in maximaal 2 handelingen uitgeschakeld kunnen worden. Dat kan nu via de aardlek, maar bij 3 fasen heb je drie aardlekschakelaars. Da's 3 keer uitschakelen, en dat mag niet.

Ik weet niet of je zelf wilt gaan klussen of het aan de installateur uit wilt besteden ?

Indien uitbesteden: bestel een meterkast via de installateur. En die weet verder wat hij moet doen.

Indien zelf doen: :Zorg dat je een hoofdschakelaar hebt (3x40A), geef de monteur van Enexis koffie en een worstenbroodje, en vraag of hij die aardlek vervangt door een 3-fasen hoofdschakelaar. Vervolgens kun je zelf veilig de kast er boven vervangen door een nieuwe kast.

Dan moet je ook nog zorgen dat je een nieuwe kast hebt. Dat moet er een zijn met 5 groepen (de 4 bestaande + een extra groep voor de boiler). Maar voor de uitbreiding voor inductie kun je die ook alvast bestellen met een kookgroep of krachtgroep voor inductie.

Ik weet niet of er nog plannen zijn voor zonnepanelen, maar als je toch kabel naar zolder gaat trekken, dan zou je ook kunnen overwegen om een 5-aderige kabel naar zolder te trekken. Dan kun je op zolder een sub-meterkastje hangen, waarop de boiler en heeeeel veel zonnepanelen kunnen. Als je toch zo veel gaat verbouwen is dat nu niet echt duurder, maar je zou wel het hele dak vol kunnen gooien.

Goedkope groepenkasten vind je op www.sandervunderink.nl.. De kast die jij nodig hebt staat er niet meteen tussen, maar je krijgt er wel een idee van de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
D-dark schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:42:
[...]

Bekijk het zo. De oude geiser gebruikte ook binnenlucht om warmwater te maken en slechte isolatie betekend in dit geval wel ventilatie. De ruimte zal niet verwarmd worden maar neem aan dat het normaal gesproken niet rond vriespunt of lagere temperatuur is. Zal niet optimaal werken.

1 Electrisch boilervat van 100 liter welke toch behoorlijk wat stroom gaat verbruiken.
3 Warmtepompboiler welke niet optimaal binnen kan draaien, duurder is maar lager stroomverbruik

Om te bekijken wat wijsheid is kan je toch eens een loodgieter vragen wat een dakdoorvoer kost.
Oude geiser gebruikte overigens ook een luchtkanaal naar buiten voor de uitlaatgassen. In principe zou ditzelfde luchtkanaal aangepast en gebruikt kunnen worden voor een warmtepompboiler. Op zolder kan het bijhoorlijk koud zijn, als het buiten 0 graden is dan is het op zolder misschien maximaal 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Oekiejoekie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:59:
[...]

Sowieso zie ik geen hoofdschakelaar. In dat tussenkastje zit een aardlekschakelaar (?). Een installatie moet in maximaal 2 handelingen uitgeschakeld kunnen worden. Dat kan nu via de aardlek, maar bij 3 fasen heb je drie aardlekschakelaars. Da's 3 keer uitschakelen, en dat mag niet.

Ik weet niet of je zelf wilt gaan klussen of het aan de installateur uit wilt besteden ?

Indien uitbesteden: bestel een meterkast via de installateur. En die weet verder wat hij moet doen.

Indien zelf doen: :Zorg dat je een hoofdschakelaar hebt (3x40A), geef de monteur van Enexis koffie en een worstenbroodje, en vraag of hij die aardlek vervangt door een 3-fasen hoofdschakelaar. Vervolgens kun je zelf veilig de kast er boven vervangen door een nieuwe kast.

Dan moet je ook nog zorgen dat je een nieuwe kast hebt. Dat moet er een zijn met 5 groepen (de 4 bestaande + een extra groep voor de boiler). Maar voor de uitbreiding voor inductie kun je die ook alvast bestellen met een kookgroep of krachtgroep voor inductie.

Ik weet niet of er nog plannen zijn voor zonnepanelen, maar als je toch kabel naar zolder gaat trekken, dan zou je ook kunnen overwegen om een 5-aderige kabel naar zolder te trekken. Dan kun je op zolder een sub-meterkastje hangen, waarop de boiler en heeeeel veel zonnepanelen kunnen. Als je toch zo veel gaat verbouwen is dat nu niet echt duurder, maar je zou wel het hele dak vol kunnen gooien.

Goedkope groepenkasten vind je op www.sandervunderink.nl.. De kast die jij nodig hebt staat er niet meteen tussen, maar je krijgt er wel een idee van de prijzen.
Thanks voor alle tips en info!
Hoofdschakelaar zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik gok dat deze in de kelder zit samen met de gasmeter en leidingen. We gaan even alle opties afwegen en kijken wat het beste is, doorstromer valt sowieso af dus er hoeft in principe geen aparte kabel naar zolder worden getrokken aangezien daar al 230V is voor een normale boiler.

Zonnepanelen zullen er in elk geval niet op korte termijn komen, misschien binnen nu en 10 jaar ergens maar dat is dan een verbouwing voor later. Wat installatie betreft moeten we even kijken in hoever we dit zelf kunnen, als er zaken buiten onze vaardigheden vallen dan wordt het via een installateur.

@D-dark Gaf ook al de optie voor een warmtepompboiler dus hier zullen we ook naar moeten kijken of dit een geschikte oplossing is. Het moet allemaal op korte termijn plaatsvinden want er is momenteel geen warm water in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:36
ChopperGunnerNL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 01:14:
[...]
Hoofdschakelaar zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik gok dat deze in de kelder zit samen met de gasmeter en leidingen.
Ik zal je de moeite besparen. Die zit er niet. Verplichte hoofdschakelaar is sinds 2005 voor nieuwe installaties en grote aanpassingen. Die moet in de groepenkast/meterkast zitten.

Dat verzegelde zwarte vierkante kastje onder de energiemeter bevat de hoofdzekering. Die kabel die links uit de muur komt gaat direct naar de straat kabels (of gedeeld met buren in sommige oude situaties)
ChopperGunnerNL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 01:14:
[...]
doorstromer valt sowieso af dus er hoeft in principe geen aparte kabel naar zolder worden getrokken aangezien daar al 230V is voor een normale boiler.
Er zitten maar 4 groepen in. Ik zou zeker wel een nieuwe kabel naar zolder leggen voor een grote belasting zoals een boiler. Zeker met hoe oud de bedrading in dat huis is.

Groepenverdeling, laat mij raden: wasmachine, keuken, benedenverdieping en bovenverdieping? Daar zou ik geen boiler bij aanhangen.

De installatie van deze woning is zwaar verouderd en moet compleet vernieuwd worden. (de vraag is niet of maar wanneer) Dat is inderdaad een grote verbouwing. In de meeste gevallen gebeurd dat nadat een woning verkocht is aan jongere mensen.

Wat is de intentie op langere termijn? Blijft jouw tante daar wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Momenteel is de situatie dat er een oude open geiser uit 1996 op zolder staat. Deze is inmiddels stuk en levert geen warm water meer. Het idee was dus om er een elektrische oplossing voor in de plaats te zetten zodat er gasloos warm water geleverd wordt zonder al te veel verbouw of breekwerk.
Volgens boilermarkt.nl zou een 13KW doorstroomboiler al voldoende moeten leveren voor een douche.

Tuurlijk zou een warmtepomp of iets dergelijks beter zijn, maar dit zou een complete verbouwing betekenen met erg hoge kosten. Mijn opa is nu 94 en zit hier eigenlijk niet echt op te wachten.
Mocht je alsnog overwegen om de oude geiser te vervangen voor een andere geiser, ik heb er nog wel eentje over. In de afgelopen 9 jaar heb ik alleen tijdens de verbouwing van onze badkamer deze geiser gebruikt. Als je hem netjes weghaalt is hij voor jou (regio Zwolle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Ricko1 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 05:56:
[...]

Ik zal je de moeite besparen. Die zit er niet. Verplichte hoofdschakelaar is sinds 2005 voor nieuwe installaties en grote aanpassingen. Die moet in de groepenkast/meterkast zitten.

Dat verzegelde zwarte vierkante kastje onder de energiemeter bevat de hoofdzekering. Die kabel die links uit de muur komt gaat direct naar de straat kabels (of gedeeld met buren in sommige oude situaties)

[...]

Er zitten maar 4 groepen in. Ik zou zeker wel een nieuwe kabel naar zolder leggen voor een grote belasting zoals een boiler. Zeker met hoe oud de bedrading in dat huis is.

Groepenverdeling, laat mij raden: wasmachine, keuken, benedenverdieping en bovenverdieping? Daar zou ik geen boiler bij aanhangen.

De installatie van deze woning is zwaar verouderd en moet compleet vernieuwd worden. (de vraag is niet of maar wanneer) Dat is inderdaad een grote verbouwing. In de meeste gevallen gebeurd dat nadat een woning verkocht is aan jongere mensen.

Wat is de intentie op langere termijn? Blijft jouw tante daar wonen?
Groepen verdeling is vermoedelijk als volgt: Keuken (met wasmachine), benedenverdieping, bovenverdieping, zolder.

Het idee is inderdaad dat mijn tante in het huis blijft als mijn opa ooit komt te overlijden.

Maar goed als ik dit zo hoor dan moet de complete meterkast vervangen worden hoe het ook wendt of keert. Wordt zo’n hoofdschakelaar er dan ook gelijk bij aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Tehh schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:57:
[...]

Mocht je alsnog overwegen om de oude geiser te vervangen voor een andere geiser, ik heb er nog wel eentje over. In de afgelopen 9 jaar heb ik alleen tijdens de verbouwing van onze badkamer deze geiser gebruikt. Als je hem netjes weghaalt is hij voor jou (regio Zwolle).
Thanks! Mocht het allemaal niet zo uitpakken zoals we het gepland hadden, is dit goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
D-dark schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:42:
[...]

Wellicht dat een warmtepompboiler interessanter is dan een reguliere boiler, alleen wil ik wel weten of er wel of niet een condensafvoer vereist is. Kan hier geen duidelijk antwoord op vinden en de afbeeldingen van installaties die ik tegenkom zijn allemaal anders. Als een warmtepompboiler geen afvoer vereist maar slechts de toe/afvoer van lucht dan moet dit prima kunnen, er loopt al een luchtafvoer van de oude geiser naar het dak dus deze zou ook gebruikt kunnen worden voor de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
ChopperGunnerNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:13:
[...]

Wellicht dat een warmtepompboiler interessanter is dan een reguliere boiler, alleen wil ik wel weten of er wel of niet een condensafvoer vereist is. Kan hier geen duidelijk antwoord op vinden en de afbeeldingen van installaties die ik tegenkom zijn allemaal anders. Als een warmtepompboiler geen afvoer vereist maar slechts de toe/afvoer van lucht dan moet dit prima kunnen, er loopt al een luchtafvoer van de oude geiser naar het dak dus deze zou ook gebruikt kunnen worden voor de warmtepompboiler.
Ja, er is een condensafvoer nodig.

Een warmtepomp onttrekt warmte uit een warmtewisselaar. Deze wordt daardoor kouder dan de omringende lucht. Water in lucht condenseert op oppervlakken die kouder zijn dan de lucht zelf.

Waar denk je dat het vocht in de koelkast en ijs in de vriezer vandaan komt? Dat is condens die erin komt als je de deur opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Ricko1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 06:50:
[...]

Ja, er is een condensafvoer nodig.

Een warmtepomp onttrekt warmte uit een warmtewisselaar. Deze wordt daardoor kouder dan de omringende lucht. Water in lucht condenseert op oppervlakken die kouder zijn dan de lucht zelf.

Waar denk je dat het vocht in de koelkast en ijs in de vriezer vandaan komt? Dat is condens die erin komt als je de deur opent.
Zou het condenswater ook evt opgevangen kunnen worden met een expansievat (zoals eerder gesuggereerd in dit topic maar dan bij een reguliere boiler). Met de subsidie is een warmtepompboiler misschien €100-300 duurder dan een reguliere boiler, dus wellicht een interessantere keus, mits dat de condensafvoer kan worden vervangen door een expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
ChopperGunnerNL schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Zou het condenswater ook evt opgevangen kunnen worden met een expansievat (zoals eerder gesuggereerd in dit topic maar dan bij een reguliere boiler). Met de subsidie is een warmtepompboiler misschien €100-300 duurder dan een reguliere boiler, dus wellicht een interessantere keus, mits dat de condensafvoer kan worden vervangen door een expansievat.
Dat is geen condens. De druk van uitzettend warm water in een tank moet ergens heen. Anders ontploffen de tank/leidingen.

Condenswater is niet drinkbaar (bv. door stof op de wisselaar) en moet afgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Ricko1 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Dat is geen condens. De druk van uitzettend warm water in een tank moet ergens heen. Anders ontploffen de tank/leidingen.

Condenswater is niet drinkbaar (bv. door stof op de wisselaar) en moet afgevoerd worden.
Ah oke. Ja dan valt de warmtepompboiler helaas af. Een afvoer naar zolder trekken zit er niet in namelijk dus dan zal het hoogstwaarschijnlijk toch een elektrische boiler worden i.c.m. een expansievat voor het condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Update:

Inmiddels hebben we toch gekozen voor de warmtepompboiler. Een 80L van Vaillant om precies te zijn. Dit omdat het t.o.v. de elektrische boiler een stuk lagere gebruikskosten heeft, met name met de warme dagen.
Uiteindelijk toch besloten om een afvoer aan te leggen, maar gelukkig kan dit met een afvoerpompje met een slang naar het dak geleid worden, waar het vervolgens in de dakgoot terecht komt.

Natuurlijk is er dan wel gevaar voor bevriezing van het expansiewater, dit wordt vervolgens opgelost door een warmtespiraal aan te brengen aan het einde van de slang om zo in de koude wintermaanden toch bevriezing te voorkomen.

Totale kosten voor aanschaf van de unit en installatie excl. subsidie zullen rond de €4000 zijn.
Gezien het apparaat maximaal 1500W gebruikt tijdens pieken, hoeft er verder ook niks aan het stroomnet in huis vervangen te worden. Wel vereist het een geaard stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-05 21:58
Hallo, kun je melden hoe de Warmtepompboiler Vaillant 80L functioneert?
En als hij goed functioneert, kun je dan het type noemen?

• ChopperGunnerNL
Maarten58 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:39:
Hallo, kun je melden hoe de Warmtepompboiler Vaillant 80L functioneert?
En als hij goed functioneert, kun je dan het type noemen?
Hi,
De wpb functioneert naar behoren en mijn opa is er zeer tevreden over.
Komende winter wordt pas echt duidelijk hoe de boiler presteert met koudere temperaturen.

Het type is Vaillant aroSTOR VWL B 80/5

• Maarten58
Dank je, Chopper, ik neem het mee!

• Maarten58
Met het gebruikte vermogen van 400 W en evt. 1500 W bij elektrische verwarming is hij zeer interessant. Weet je ook wat de subsidie nu is?

• Maarten58
En haalt jouw Vaillant de lucht uit de buitenlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Maarten58 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:21:
Met het gebruikte vermogen van 400 W en evt. 1500 W bij elektrische verwarming is hij zeer interessant. Weet je ook wat de subsidie nu is?
Momenteel ligt de subsidie op 725 euro. Dit is ook de subsidie die wij gekregen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Maarten58 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:24:
En haalt jouw Vaillant de lucht uit de buitenlucht?
Dat doet hij zeker ja :)
Pagina: 1