Hoi allen, ik wil hier mijn ervaring delen.
Het is vergelijkbaar met Recht op refund bij kapot product
Mijn ervaring deel ik omdat andere Tweakers dit ook doen (zie bijvoorbeeld Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug ).
---------------------------
Op 14 april 2022 heb ik een RTX 3080 gekocht bij een webshop, a 959,- EUR.
15 april ontvangen, in mijn PC gedaan, werkte top.
30 september 2023 overleed de kaart, mijn PC ging niet meer aan.
GPU in een andere PC gedaan => Andere PC heeft dan zelfde probleem. Conclusie; GPU kapot.
Mijn PC deed het met een andere GPU, dus dubbelop gecheckt.
Dezelfde avond via de webshop ticket pagina een ticket aangemaakt waarin ik heb laten weten dat de GPU die ik gekocht heb kapot is, en dat ik ze verzoek om een passende oplossing te bieden (binnen de garantieperiode, 2 of 3 jaar dacht ik).
Kreeg de maandag (2 okt) erop meteen een bericht met het adres waar de kaart naartoe gestuurd mag worden, en dan testen ze deze.
Zo gezegd, zo gedaan en op 3 oktober hebben ze 'm binnen. De volgende dag (4e) kreeg ik bericht:
Hierop terug gekregen:
Wat mijn persoonlijke mening betreft; Een 3080 voldoet gewoon aan wat ik persoonlijk nodig heb, dus mij zal het een worst wezen of ik mijn geld terug krijg of een (gerepareerde of nieuwe) 3080.
Zolang deze maar TWEE slots breed is. Dat is geen enkele 4070Ti/80 series kaart voor zover ik weet, uitzonderingen daar gelaten. Dat betekent dus dat ik een nieuw moederbord zou moeten kopen en eventueel een andere behuizing. Extra kosten, waar ik niet op zit te wachten.
Hierna op 20 okt een bericht ontvangen:
Hierop heb ik terug gestuurd:
Vandaag (6 nov) de volgende mail gekregen:
Wel jammer dat dit nodig is.
Pakt de wet negatief uit voor de consument dan pakt het bedrijf de optie die het ze beste bevalt; de consument moet zich er maar bij neerleggen.
Is het andersom proberen ze zich eruit te wurgen.. niet in dit geval.
Bij garantieafhandeling moet gewoon het volledige bedrag terug als er geen alternatieven zijn.
Een 3 slot kaart is overigens geen passend alternatief voor een 2 slot kaart wanneer alle slots gebruikt worden, punt. En 2 slots + een uitstekende koeler is geen 2 slots! Dat is gewoon 3 slots. En nee mijn PC heeft geen waterkoeling.. alles luchtgekoeld.
Het is vergelijkbaar met Recht op refund bij kapot product
Mijn ervaring deel ik omdat andere Tweakers dit ook doen (zie bijvoorbeeld Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug ).
---------------------------
Op 14 april 2022 heb ik een RTX 3080 gekocht bij een webshop, a 959,- EUR.
15 april ontvangen, in mijn PC gedaan, werkte top.
30 september 2023 overleed de kaart, mijn PC ging niet meer aan.
GPU in een andere PC gedaan => Andere PC heeft dan zelfde probleem. Conclusie; GPU kapot.
Mijn PC deed het met een andere GPU, dus dubbelop gecheckt.
Dezelfde avond via de webshop ticket pagina een ticket aangemaakt waarin ik heb laten weten dat de GPU die ik gekocht heb kapot is, en dat ik ze verzoek om een passende oplossing te bieden (binnen de garantieperiode, 2 of 3 jaar dacht ik).
Kreeg de maandag (2 okt) erop meteen een bericht met het adres waar de kaart naartoe gestuurd mag worden, en dan testen ze deze.
Zo gezegd, zo gedaan en op 3 oktober hebben ze 'm binnen. De volgende dag (4e) kreeg ik bericht:
Niet mee akkoord gegaan en al mijn geld terug geëist, of aangeboden om 130 eur mij te betalen indien ze een 4070 Ti willen aanbieden, of 190 eur mij bij te laten betalen voor een 4080 (vond ik redelijk).Wij hebben de kaart getest en deze is inderdaad defect. Wij hebben de 3080 niet meer in ons assortiment.
Wij stellen voor deze te ruilen voor een 4070 TI uit de nieuwe generatie videokaarten.
Hierop terug gekregen:
Ik zei daarop dat ik het prima vind als ze deze repareren.Wij hebben de kaart nog niet opgestuurd naar de fabrikant. Wij hadden in gedachte om je een snelle oplossing te bieden met het toesturen van een splinternieuwe kaart. Wij ruilen deze kosteloos in garantie.
(...)
Ik begrijp dat je hiermee niet akkoord gaat. Wij gaan de kaart naar Inno opsturen en kijken of Inno deze kan repareren.
Wat mijn persoonlijke mening betreft; Een 3080 voldoet gewoon aan wat ik persoonlijk nodig heb, dus mij zal het een worst wezen of ik mijn geld terug krijg of een (gerepareerde of nieuwe) 3080.
Zolang deze maar TWEE slots breed is. Dat is geen enkele 4070Ti/80 series kaart voor zover ik weet, uitzonderingen daar gelaten. Dat betekent dus dat ik een nieuw moederbord zou moeten kopen en eventueel een andere behuizing. Extra kosten, waar ik niet op zit te wachten.
Hierna op 20 okt een bericht ontvangen:
Ik voel de bui al hangen. Wanneer een consument een product heeft dat duurder is geworden (zoals de Tweaker die minder kreeg voor zijn PSU dan een huidige PSU kost), dan betalen ze het maar al te graag uit... maar omdat een betere GPU nu goedkoper is willen ze hun slag slaan en van de andere kant ook winst hebben. Ik laat mij dit niet overkomen en ga in volledige defensie/aanval modus, ik heb nog drie andere RTX 3080 kaarten dus ik heb geen haast voor een andere. Al duurt het een jaar of twee, ik ga mijn recht verdomme halen. Altijd de consument (proberen te) naaien, dit keer niet!. En al helemaal als de wetten in het nadeel van de consument zijn, dan maken bedrijven er maximaal gebruik van.Wij hebben bericht de fabrikant dat de grafische kaart niet gerepareerd kan worden. Er volgt nu een credit voor de kaart en dit bedrag is € 705,33 incl. btw en marge. Dit is de huidige waarde van de kaart waarbij wij geen rekening hebben gehouden met eventuele afschrijving (1,5 jaar gebruik). Het bedrag kun je terug krijgen mits dat jouw voorkeur heeft.
Ons eerdere voorstel staat uiteraard ook nog steeds om de kaart om te ruilen voor een nieuwe RTX 4070Ti eventueel hebben we hier ook een MSI RTX 4070Ti van mocht dit je voorkeur hebben.
Graag vernemen wij welke optie je voorkeur heeft.
Hierop heb ik terug gestuurd:
Ze probeerde hun standpunt in het opvolgend bericht te verdedigen. Maar het was duidelijk dat wij er samen niet uit zullen komen, gezien hun reactie dit bevatte:Goedendag <naam medewerker die het bericht heeft verstuurd>,
Bij aanspraak op garantie, moet de garantieafhandeling volledig kosteloos zijn voor de consument*.
Ook houdt dit in dat eventuele verzendkosten moeten worden vergoed**.
U wilde niet gebruik maken van de optie om mij bij te laten betalen voor een eventuele 4080 of geld terug te geven voor een 4070.
Hierbij verzoek ik u vriendelijk, doch dringend, het oorspronkelijk factuurbedrag a 959,- EUR en de verzendkosten naar u a 15,20 EUR (verzekerde PostNL zending naar u), zo spoedig mogelijk aan mij terug te betalen, doch niet later dan twee weken vanaf heden (20-10-2023). Om u te matsen zal ik niet de extra kosten in rekening brengen voor het halen van verpakkingsmateriaal.
U mag het totaalbedrag a 974,20 EUR overmaken op mijn rekening *** t.a.v. ***.
Per dit bericht stel ik u meteen in gebreke voor het totale bedrag.
Ik hoop dat ik u hierbij voldoende geïnformeerd heb.
Ik moet u erop wijzen dat indien u niet akkoord wilt gaan met de afhandeling van deze garantie en/of non-conformiteitsclaim zoals is voorgeschreven via consumentenrecht, dat ik u zal dagvaarden, en ook incassokosten, salaris, proceskosten en wettelijke renten zal eisen.
(...)
Ik verneem graag uw keuze, zodat eventuele noodzakelijke voorbereidingen getroffen kunnen worden en ik eventueel mijn rechtsbijstand moet inschakelen.
Ik wil graag verdere stappen vermijden, dit bespaart u en mij tijd, moeite, geld en stress.
Alvast bedankt en ik wens u een fijn weekend.
Met vriendelijke groet,
<mijn volledige naam>
* - https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBHAA:2012:BV8727
** - https://europa.eu/youreur...-returns/faq/index_nl.htm
Per dit bericht ontbind ik ook per direct de koopovereenkomst aanspraak makend op non-conformiteit (ik kan het product niet gebruiken waarvoor het bedoelt is).
Dus contact opgenomen met mijn rechtsbijstandverzekering, en nadat wij de formele zaken geregeld hebben, is de volgende brief op 26 okt de deur uit gegaan:Ons vorige voorstel blijft uiteraard geldig, wanneer je er toch voor kiest om juridische stappen te ondernemen dan zien wij dit met vertrouwen tegemoet.
Door een kleine miscommunicatie zit hier denk ik niet het bedrag in voor de PostNL retour zending. De Jurist heeft mij de brief laten lezen voordat deze is gestuurd en ik ben hier mee akkoord gegaan (zelf overheen gelezen dus), om die 15 eur ga ik niet moeilijk doen hoor. Die 143,85 EUR dat is 15% incassokosten, zou leuk zijn als ze niet op tijd betalen, mooi om nieuw moederbordje van te kopen.<webshop naam>
T.a.v. de directie
<vestigingsadres webshop>
Uitsluitend per e-mail naar: <directeur e-mail> en support@<webshop>
Geachte heer, mevrouw,
Cliënt, de heer <mijn naam>, u welbekend, heeft mij om advies en rechtsbijstand in onderstaande kwestie gevraagd.
Op 14 april 2022 heeft cliënt bij u een videokaart 'Inno3D GEFORCE RTX 3080 X3 OC LHR SKU N30803-106XX-1810VA44H' gekocht. Op 30 september 2023 bleek echter dat de videokaart niet meer werkte en cliënt heeft dit terstond aan u gemeld.
U heeft aangegeven dat de videokaart inderdaad stuk is, maar een nieuwe gelijksoortige videokaart niet meer leverbaar is. Na onderzoek door de fabrikant werd tevens duidelijk dat herstel van de videokaart niet mogelijk is. U heeft cliënt in navolging hiervan aangeboden om een deel van de aankoopprijs terug te betalen, doch niet de gehele aankoopprijs. Cliënt kan zich in uw voorstel niet vinden, reden waarom cliënt zich thans tot ondergetekende heeft gewend.
Op grond van artikel 7:22 lid 1 sub a jo. lid 2 BW heeft cliënt gezien het voorgaande de bevoegdheid om de koopovereenkomst te ontbinden. Met deze brief laat ik u weten dat ik namens cliënt de overeenkomst tussen u en cliënt ontbind.
Cliënt heeft voor de videokaart een bedrag van € 959,- inclusief btw aan u betaald. Met de ontbinding van de overeenkomst ontstaat voor u een ongedaanmakingsverbintenis, die strekt tot het ophalen van de videokaart en het terugbetalen van het volledige aankoopbedrag van € 959,- inclusief btw aan cliënt. Volgens vaste jurisprudentie is enkel in uitzonderlijke situaties een gebruiksvergoeding verschuldigd. Het enkele gebruik van een zaak door koper is volgens de Hoge Raad in ieder geval onvoldoende voor toewijsbaarheid van een vordering tot betaling van een gebruiksvergoeding.
Gelet op het voorgaande verzoek ik u, en voor zover rechtens vereist sommeer ik u, om het bedrag van € 959,- uiterlijk binnen veertien dagen na heden, bij te schrijven op rekeningnummer **** te name van dhr. <mijn naam> en om een afspraak te maken met cliënt om de videokaart op te halen dan wel een adres af te spreken waar cliënt de videokaart naar kan opsturen.
Mocht uw betaling niet tijdig worden ontvangen, dan zal ik cliënt serieus in overweging geven u in rechte betrekken. Naast de hoofdvordering bent u dan op grond van de wet een vergoeding verschuldigd van € 143,85 (Besluit buitengerechtelijke kosten, Stbld. 2012 nr 141) alsmede de wettelijke rente, waarmee de vordering zal worden verhoogd.
Vooralsnog vertrouwt cliënt erop dat het zover niet hoeft te komen en u tijdig aan het voormelde gehoor zult geven.
Met vriendelijke groet,
<handtekening jurist>
<volledige naam jurist>
Jurist
Vandaag (6 nov) de volgende mail gekregen:
Mooi, nu dus wachten tot het geld binnen is. Zo kan het ook.Goedemorgen <Jurist naam>, <Mijn naam>,
Wij hebben naar aanleiding van uw brief alles nogmaals herzien en zullen het aankoopbedrag deze week terugstorten op genoemde rekening.
Wij hopen jullie hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
<naam medewerker die het bericht verstuurde 'met vertrouwen tegemoet'>
Wel jammer dat dit nodig is.
Pakt de wet negatief uit voor de consument dan pakt het bedrijf de optie die het ze beste bevalt; de consument moet zich er maar bij neerleggen.
Is het andersom proberen ze zich eruit te wurgen.. niet in dit geval.
Bij garantieafhandeling moet gewoon het volledige bedrag terug als er geen alternatieven zijn.
Een 3 slot kaart is overigens geen passend alternatief voor een 2 slot kaart wanneer alle slots gebruikt worden, punt. En 2 slots + een uitstekende koeler is geen 2 slots! Dat is gewoon 3 slots. En nee mijn PC heeft geen waterkoeling.. alles luchtgekoeld.