πΆ Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. π°
β ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. π
π»ββοΈ
Deze ga ik een keer rustig doornemen, kost alleen wel even tijd[Jules] schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:03:
Wellicht interessant is de lecture van Wynton Marsalis bij Harvard, "Music as a metaphore".
Naast de uitleg van de metafoor tussen amerikaanse muziek en het democratisch proces geeft het een aangename uitleg van het ontstaan van jazz en de verschillende stijlen.
π»ββοΈ
De meeste jazzconcerten die ik live heb gezien waren fusion. Het schuurt soms een beetje tegen kitsch aan, maar dat kan ik juist wel waarderen.
Van mij wel, hoorducoquelicot schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:36:
Mogen we het ook over fusion hebben?
Sowieso ook: als iemand de TS wil helpen uitbreiden met informatie over periodes, stijlen, etc. sta ik daar zeker voor open, ik vind dit niet "mijn" topic ofzo
π»ββοΈ

https://calefax.nl/shop/s...s-calefax-cora-burggraaf/
Gezien je nostalgie bij klarinet vind je dit album van Calefax misschien wel leuk
π»ββοΈ
Dit komt ook een beetje terug in die lecture. Dancehalls gevuld met swingende blanke mensen op muziek gespeeld door een blanke band, maar de muziek op verzoek van de bandleider geschreven door donkere muzikanten.Bananenplant schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:27:
[...]
Deze ga ik een keer rustig doornemen, kost alleen wel even tijd. Wat ik zelf boeiend vind is dat jazz zowel zwarte als witte vertolkers heeft, ook in een tijdperk van raciale segregatie in de Verenigde Staten. Ik ben wel benieuwd in hoeverre muziek zulke raciale barrières geslecht heeft destijds.
En niemand die het door had.
Om Wynton te parafraseren: 'we liked the gift, but didn't like the package'
Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.
Mag ik daar Jaco Pastorius, Larry Coryell, John McLaughlin, Joe Zawinul, Herbie Hancock, Stanley Clark, John Scofield, Medeski - Martin & Wood aan toevoegen?ducoquelicot schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:36:
Mogen we het ook over fusion hebben? Chick Corea, Al di Meola, The Rippingtons, the Yellowjackets, Pat Metheny, John Patitucci, Mike Stern ... Miles natuurlijk ook.
Leuk topic!
Fijne plaat inderdaad. Ik heb ergens nog een album van hem rond slingen 'God bless the child'.Kapoen schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:23:
[...]
Over Kenny Burrell gesproken, deze werd mij aangereikt door mijn huidige gitaarleraar.
Ik word gewoon spontaan blij wanneer ik oefen op dit nummer.
[YouTube: All Night Long - Kenny Burrell]
Ook nog een hele mooie van Kenny.
Heel lang geleden toen youtube vrij nieuw was en geen algoritmes werden toegepast kwam ik ooit dit prachti stukje muziek tegen.
En hier houd mijn Jazz kennis op.
Ik kende het niet, maar dit is een fijn stukje muziekwauskoek schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:52:
[...]
Heel lang geleden toen youtube vrij nieuw was en geen algoritmes werden toegepast kwam ik ooit dit prachti stukje muziek tegen.![]()
[YouTube: Joel Haines, Nathan Haines, "Live at Wembley"]

π»ββοΈ
John Scofield, daar heb vorig jaar zomer een bak naar zitten luisteren. Wel erg... smoothBegur schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:05:
[...]
Mag ik daar Jaco Pastorius, Larry Coryell, John McLaughlin, Joe Zawinul, Herbie Hancock, Stanley Clark, John Scofield, Medeski - Martin & Wood aan toevoegen?
Leuk topic!
π»ββοΈ
Het valt onder Urban-Jazz las ik net op wiki.
Ben zelf muzikant en kreeg zodoende met jazz te maken toen ik de vooropleiding voor lichte muziek op het conservatorium ging doen, het was juist die enorme hoeveelheid jazz dat ik besloot dat ik geen zin had om me daar 4 jaar mee bezig te houden

Tientallen jaren later groot liefhebber, al prefereer ik vooral fusion en jazzrock muzikanten als John Scofield, John McLaughlin, Herbie Hancock en vanaf een periode waar instrumenten elektrisch werden. Al mag je me altijd wakker maken voor een mooie versie van A night in Tunisia
Om ook even een duit in het muzikale zakje te doen, ik ben wel in de stemming voor Eddy Harris en Scofield.
Yay, mijn bestelde album is binnen! Zonder betaalverzoek van de douane
π»ββοΈ
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
In afwachting van mijn draaitafel is ook deze binnengekomen
π»ββοΈ
Deze experimentele band uit Amsterdam/Hilversum werd gevormd ergens begin jaren '90 en verdween weer in obscuriteit na een vijftal albums. Altijd liefhebber geweest, en vond toevallig wat nummers van hun terug.
Ook een van mijn eerste Jazz CD's ooit. Samen met deze:Bananenplant schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:37:
***members only***
In afwachting van mijn draaitafel is ook deze binnengekomen. ClichΓ©, maar met een reden zullen we maar zeggen
.
Wikipedia: Porgy and Bess (Ella Fitzgerald and Louis Armstrong album)
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Zijn er hier trouwens ook liefhebbers van bossa nova? Ik studeer nu op deze. Het akkoordenschema benaderen als functionele harmonie vind ik lastig, maar door te focussen op niet-diatonische tonen in akkoorden klinkt het al snel alsof je snapt wat je aan het doen bent
π»ββοΈ
Het bekendste album in dit genre, Getz/Gilberto is voor velen de introductie. Het nummer βThe Girl from Ipanema, het boegbeeld van het genre.
Een paar van mijn favoriete albums binnen het Bossa nova genre zijn:
β’ Charlie Byrdβs Trio (Fontana)
β’ Stan Getz/Charlie Byrd - Jazz Samba (Verve)
β’ Stan Getz - Big Band Bossa Nova (Verve)
β’ Antonio Carlos Jobim & Francis Albert Sinatra( die je al noemde, sterk album!)
β’ Astrud Gilberto with Stanley Turrentine (CTI)
β’ Astrud Gilberto - The Astrud Gilberto album (Verve)
β’ Stan Getz with Cal Tjader (Fantasy Records)
β’ Nico Gomez - Soul of Samba (Omega Int./Mr. Bongo)
β’ Charlie Byrd/ Aldemaro Romero - Onda Nueva = The New Wave (CBS)
Dit zijn enkele albums die ik vaak luister als ik zin heb in wat Bossa Nova. Ik moet zelf nog veel goede albums ontdekken binnen dit genre. Maar Getz, Byrd en Gilberto zijn groots aanwezig. De gekte in de US brak los en Verve pakte het groots aan om met de bovengenoemde er goed van te pakken. Er zijn genoeg artiesten binnen dit genre. Ook het album βBossa Nova Soul Sambaβ van Ike Quebec is een album waarmee ook Blue Note er een graantje van probeerde mee te pikken.
Er is tevens nog een verzamel album op CD βBlue Bossaβ. Hierop staat een collectie van Bossa Nova (geΓ―nspireerde?) nummers samengesteld uit de collectie van de Blue Note stal. Dit album is een aanrader wanneer je niet direct helemaal naar de Bossa Nova wilt gaan maar toch die sferen wilt genieten met de groten uit de Jazz.
Zeker, groot liefhebber van zowel Jobim als Sinatra. Deze uitvoering kende ik niet maar je hoort meteen de klasse van Sinatra die blijkbaar ook zonder (of met minimale) vibrato kan zingen. Top, nog niet eerder gehoord.Bananenplant schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:00:
[YouTube: Frank Sinatra & AntΓ΄nio Carlos Jobim - 07 How Insensitive (Insensatez)]
Zijn er hier trouwens ook liefhebbers van bossa nova? Ik studeer nu op deze. Het akkoordenschema benaderen als functionele harmonie vind ik lastig, maar door te focussen op niet-diatonische tonen in akkoorden klinkt het al snel alsof je snapt wat je aan het doen bent.
Welk instrument bespeel je? Ik pingel zelf wat op de piano (autodidact).
Wat mij ook vaak opvalt bij muziek uit BraziliΓ« is de uitmuntende opnamekwaliteit.
[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 08-12-2023 08:10 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Kijk eens naar mijn plaatjebert pit schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:07:
[...]
Welk instrument bespeel je? Ik pingel zelf wat op de piano (autodidact).
π»ββοΈ
Eentje uit de categorie "minder gebruikelijke instrumentatie, maar werkt erg goed"

π»ββοΈ
Onnavolgbaar...
YouTube: Oliver Nelson Septet - Stolen Moments
Cool Jazz en met een van mijn favoriete pianisten: Bill Evans
Twee musici, elkaar nog nooit ontmoet, totdat ze op hetzelfde festival waren geboekt en besloten om samen iets te spelen.
Je suis seul ce soir.
Zelf ben ik multi-instrumentalist met interesse in jazz. Het is alleen nogal een lastig genre om te leren spelen, dus net als @vlaaing peerd heb ik mijn conservatoriumvoorbereiding een kleine 20 jaar geleden afgebroken omdat ik al die jazz niet trok
Qua luisteren moet ik wel bekennen dat ik na al die jaren de echte ouderwetsche bebop nog steeds niet echt kan waarderen. Dat draait mij vaak toch teveel om het laten zien/horen van virtuositeit, en dan haak ik snel af.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Oscar Peterson on piano. Onthoud die naam.
[ Voor 19% gewijzigd door [Jules] op 24-12-2023 17:15 ]
Een aantal van mijn favoriete artiesten/nummers:
Lalo Schiffrin
Johnny Hammond Smith
YouTube: Johnny Hammond ββ Gambler's Life (1974)
Ramon Morris
YouTube: Ramon Morris - Sweet Sister Funk
Funk Inc. (wel een hele vette versie van The Thrill is Gone)
YouTube: Funk Inc. - The Thrill Is Gone
U.S. Warren
YouTube: U. S. Warren - The Drop Pt.1
Dit is typisch zo'n album (For a Few Funky Dues More) waarvan je je kan afvragen welk genre het is. Is het Jaz-funk, Funk, Blues of Rhythm and Blues? Maakt het meteen een interessant album.
En ter afsluiting nog een paar Blaxploitation soundtracks:
James Brown
YouTube: Chase
Gene Page
YouTube: Firebombs
Grant Green
YouTube: One Second After Death
Herbie Hancock
En nog veel meer natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 26-12-2023 11:31 . Reden: Herbie Hancock had verkeerde link ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
YouTube: when they realize you're a piano GENIUS
Ook haar optredens met Chick Corea zijn bijzonder:
YouTube: Chick Corea & Hiromi Uehara MedleyδΈεγ²γγΏοΌγγγ―γ³γͺγ’.flv
Oh, dat album had ik bijna meegenomen uit de winkel, alleen zat er een hikje op de CDWormaap schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:54:
ΓΓ©n keer genoemd in het topic, maar nog niet daadwerkelijk gedeeld. Maar Art Blakey mag wat mij betreft niet ontbreken
[YouTube: Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin']
π»ββοΈ
Op wat voor niveau benader je het dan?Wormaap schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:54:
Zelf ben ik multi-instrumentalist met interesse in jazz. Het is alleen nogal een lastig genre om te leren spelen, dus net als @vlaaing peerd heb ik mijn conservatoriumvoorbereiding een kleine 20 jaar geleden afgebroken omdat ik al die jazz niet trokMaar tegenwoordig hebben we YouTube, en dat maakt het een stuk makkelijker om er een beetje in te komen
Ik verken zelf het akkoordenschema van een liedje op modulaties en sappige niet-diatonische noten en kan er vervolgens op instinct wel iets van bakken waar ik redelijk tevreden mee ben. Maar dingen als "accentueer de 3 en de 7 van elk akkoord", enclosures en dat andere spul waar bijvoorbeeld Jens Larssen mee komt is niet het niveau waarop ik nu bezig ben. Ik wil het op zich wel eens leren.
Ik ben net begonnen met verkennen hoe hierop te improviseren. Er zitten nogal wat... modale wendingen in
π»ββοΈ
Ik ben een enorme liefhebber van Jazz om laat in de avond te luisteren voordat ik ga slapen. Het helpt me heel goed om een drukke dag te verwerken.
Ik luister dan vaak naar een βlate night jazzβ playlist op Spotify, waarvan de inhoud ook nog wel eens wijzigt.
Het leuke aan dit topic is dat ik nu nog een paar pareltjes voorbij zie komen die zeker in mijn eigen lijst gaan.
Ik ben nog nooit in een Jazz club geweest waar daadwerkelijk ook live gespeeld wordt. Zijn er tips van dit soort clubs om eens naar toe te gaan? (Voorkeur omgeving Twente)
ο£Ώ
Mij ontbreekt het vooral aan oefening/vloeiendheid. De akkoorden kom ik prima doorheen, en ik kan ook best per akkoord de geschikte toonladders of arpeggio's verzinnen. Alleen kost dat meer tijd dan wat je daadwerkelijk hebt tijdens een nummer, waardoor ik terugval op instinctief op gehoor spelen. En omdat ik weinig ervaring met jazz heb sta ik dan meer rock/blues/funk met hier en daar wat chromatische loopjes te spelen dan 'echt' jazz. Waar voor mij nog heel veel oefening ligt is veel bewuster zijn van waar ik ben zodat ik duidelijker kan kiezen wat ik speelBananenplant schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:48:
[...]
Op wat voor niveau benader je het dan?
Ik verken zelf het akkoordenschema van een liedje op modulaties en sappige niet-diatonische noten en kan er vervolgens op instinct wel iets van bakken waar ik redelijk tevreden mee ben. Maar dingen als "accentueer de 3 en de 7 van elk akkoord", enclosures en dat andere spul waar bijvoorbeeld Jens Larssen mee komt is niet het niveau waarop ik nu bezig ben. Ik wil het op zich wel eens leren.
[YouTube: Chet Baker - Nardis (1985)]
Ik ben net begonnen met verkennen hoe hierop te improviseren. Er zitten nogal wat... modale wendingen in. En Chet fietst er ook op enig punt ook gewoon een lick met een blue note in, toch verbazend hoe vaak zoiets gewoon werkt
.
Wat natuurlijk wel zo is is dat je dingen kunt oefenen als "speel een melodielijn op een ii-V-I in alle toonsoorten" omdat dat ontzettend veel voorkomt. Alleen heb ik daar nu niet de tijd voor naast het studeren op nummers. Ik moet trouwens wel aan mijn chops werken, op kleinkoper is je uithoudingsvermogen zo weg als je dat laat versloffen

Wat mijn docent trouwens zegt is dat jazz spelen uiteindelijk ook iets persoonlijks is en dat je muzikale bagage die je al hebt gewoon kan gebruiken in je persoonlijke stijl. Het lijkt erop dat jazz wel wat last heeft van gatekeeping door puristen. Een belangrijk deel van mijn eigen muzikale vorming is het spelen van koralen op koper geweest. Dat neem ik nog steeds met mij mee wat betreft mijn beeld van wat een mooie toon is (warm, rijk, niet agressief). Ik ben dan ook enorm fan van de Nederlandse jazztrompettist Eric Vloeimans en zijn benadering van toon, ongeacht wat hij speelt (want dat is lang niet altijd jazz meer). Hier een voorbeeldje van een recent nummer van hem in een stijl die voor mij een summum van muzikale schoonheid blijft.
π»ββοΈ
- Workin' with the Miles Davis Quintet.
- Moanin' van Art Blakey and the Jazz Messengers.
- Rainbow Sign van Ron Miles. Hij was een cornettist
.
- I am a Man van Ron Miles.

π»ββοΈ
Leuke lijst, kon ik me erg mee vermaken!Dwarlorf schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:40:
Jazz-fusion en bijna alles wat na de jaren 70 is gemaakt spreekt me niet echt aan, hoewel de scheidslijn van wat wat is niet altijd even duidelijk is. Γn ik heb een zwak voor Jaren 70 Blaxploitation movie soundtracks, vooral "Chase songs".
Vind dan wel een beetje dat Quincy Jones niet uit deze lijst mag ontbreken.
Helaas zie ik door de jaren heen dit meer en meer verdwijnen. De vraag is klein en de horeca heeft het al jaren van massacatering. Ik zou even kijken of De Tor nog bestaat in Enschede, ben daar een paar keer geweest en een paar uitstekende optredens meegemaakt.yorroy schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:36:
Ik ben nog nooit in een Jazz club geweest waar daadwerkelijk ook live gespeeld wordt. Zijn er tips van dit soort clubs om eens naar toe te gaan? (Voorkeur omgeving Twente)
Ja, het muziek maken heb ik min of meer opgegeven maar als er een topic over muziek is waar ik wat mee heb dan ben ik er als de kippen bij!vlaaing peerd schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:43:
@Wormaap @Dwarlorf jullie ook hier?![]()
[...]
Leuke lijst, kon ik me erg mee vermaken!
Vind dan wel een beetje dat Quincy Jones niet uit deze lijst mag ontbreken.
Ik zal af en toe wat interessants dit topic inslingeren maar veel meer dan dat heb ik niet te bieden.
Om meteen maar de daad bij het woord te voegen. In mijn zoektocht naar bijzondere artiesten en nummers heb ik een paar jaar geleden Osamu Kitajima ontdekt. Een Japanse artiest die volgens wikipedia meer dan Jazz doet maar ben eigenlijk alleen bekend met 2 Jazz albums van hem, namelijk Benzaiten en Masterless Samurai. Ik moest in eerste instantie ontzettend wennen aan de stijl omdat er (niet heel verassend) veel Japanse muziekale elementen in zitten maar ben blij dat ik heb doorgezet. Best vet allemaal.
Van Masterless Samurai de titel track:
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Oordeel: Workin' sowieso. Moanin' misschien, moet ik nog een keer luisteren. Ron Miles vind ik qua vorm/structuur van de nummers te vaag/richtingloos, dus die sowieso niet.Bananenplant schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:47:
Ik heb trouwens een lijstje om voor te luisteren op Spotify voor eventuele aanschaf:
- Workin' with the Miles Davis Quintet.
- Moanin' van Art Blakey and the Jazz Messengers.
- Rainbow Sign van Ron Miles. Hij was een cornettist
.
- I am a Man van Ron Miles.
π»ββοΈ

Hij raadde me dit album aan vanwege mijn 'fanboy gehalte' ivm Kind of Blue
Er zijn echter geen blazers te horen op dit album, het is piano ondersteund door bass en drums.
Het luistert wel makkelijk weg heb ik de indruk
Afgelopen zaterdag heb ik zelf ook nog wat gewerkt aan mijn pogingen tot improvisatie,
een leraar (jazz)dwarsfluit bood lessen over dit onderwerp aan.
Ik vind het als (wannabe) gitarist altijd fijn om eens vanuit een ander perspectief les te krijgen.
Blazers en pianisten hebben toch een hele andere kijk op toonladders, akkoorden, improvisatie
dan gitaristen heb ik de indruk.
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Als blazer is denk ik de beleving van harmonie anders omdat je de mogelijkheid hebt om in reine stemming te spelen waar je op een gitaar of piano min of meer opgesloten zit in gelijkzwevende temperatuur. De intonatie van dezelfde noot in verschillende harmonische context wordt anders daardoor. Je kunt intonatie ook bewust gebruiken als kleuring.Kapoen schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:07:
Ik vind het als (wannabe) gitarist altijd fijn om eens vanuit een ander perspectief les te krijgen.
Blazers en pianisten hebben toch een hele andere kijk op toonladders, akkoorden, improvisatie
dan gitaristen heb ik de indruk.
π»ββοΈ
Ander dingetje: bij de bekende grote verdelers en op Marktplaats kan ik het album Candy van Chet Baker niet vinden, in elk geval niet voor een normale prijs. Als iemand van jullie deze toevallig ergens tegenkomt houd ik mij aanbevolen
π»ββοΈ
Opstaan: Chet Baker SingsBananenplant schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
Okay, Moanin' begint al aan me te groeien, je moet het alleen niet gaan luisteren als je 's ochtends nog niet op gang bent, dan is het wat druk. Ik heb Mingus Ah Um ook op de lijst gezet om voor te luisteren.
De rest van de dag kun je dan los met Art Blakey en Mingus...
Een dag alleen thuis wellichtTeleluvr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:27:
[...]
Opstaan: Chet Baker Sings
De rest van de dag kun je dan los met Art Blakey en Mingus...

π»ββοΈ
Ik denk niet dat dat de voornaamste reden is dat de beleving anders is. Reine stemming geeft absoluut een ander gevoel, maar blijft feitelijk wel dezelfde toonsoort.Bananenplant schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:58:
[...]
Als blazer is denk ik de beleving van harmonie anders omdat je de mogelijkheid hebt om in reine stemming te spelen waar je op een gitaar of piano min of meer opgesloten zit in gelijkzwevende temperatuur. De intonatie van dezelfde noot in verschillende harmonische context wordt anders daardoor. Je kunt intonatie ook bewust gebruiken als kleuring.
De bouw van het instrument bepaald (IMO) heel erg hoe je muziek benadert.
Een voorbeeld: op een sax of een piano is dezelfde toonladder transponeren niet zo voor de hand liggend, je vingerzetting voor Am of A#m is op die instrumenten compleet anders, terwijl je op gitaar eenvoudig dezelfde zetting een fret opschuift.
Als gitarist ga je daarom snel denken in 'vorrnen', terwijl een pianist/blazer elke toonladder 12x moet leren.
Verder maakt het wel veel uit of je een akkoord- of melodie-instrument bespeeld en of je in harmonie of melodie muziek benadert. Een pianist of gitarist zal weer vaker vanuit akkoorden schrijven dan een blazer.
Een pianist hoeft niet veel tijd aan intonatie te besteden, want er valt weinig te intoneren. Dat is op een blaasinstrument of een gitaar weer een compleet ander verhaal.
Daarom heb ik er ook graag andere instrumentalisten bij, die kunnen je afentoe uit je instrumenthok halen. Ik ben dan ook sterk overtuigd dat de bouw van je instrument bepaald hoe je muziek benadert en schrijft.
bij de vraag vermoed ik dat je deze graag op een specifiek medium wilt hebben zoals CD of vinyl?Bananenplant schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
Ander dingetje: bij de bekende grote verdelers en op Marktplaats kan ik het album Candy van Chet Baker niet vinden,
Bij platenzaak de Jongens van Hemmes in Groningen hebben ze de vinyl liggen, meende dat ik daar zo'n β¬20,- voor heb betaald en dat vind ik wel een schappelijke prijs.
Hier wilde ik nog even rustig op terugkomenBananenplant schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:40:
@Wormaap, je bedoelt tijdens een jamsessie waar je een liedje nog niet eerder gezien hebt? De tijd nemen om een beetje uit te proberen wat werkt is wel de moeite vind ik zelf. Dat kostte me in het begin wel echt veel tijd, als in weken op hetzelfde liedje studeren. Maar onbewust heeft me dat wel wat opgeleverd. Op Stella () heb ik eerder dit jaar best wat gestudeerd, maar nieuwe liedjes leren gaat nu wel sneller. Misty kende ik bijvoorbeeld niet, maandag op de repetitie stuntelen, dinsdag op thema studeren en donderdag op les was het "doe dat boek nu maar eens dicht" en ik redde me er al heel aardig uit, zeker met de improvisatie. En over de tijd heb ik op les ook al wel wat trucjes geleerd als een 9 spelen op een majeur-akkoord, een kleine sext op een mineur i-akkoord of uitproberen waar je een #4 kunt gebruiken (dat lukte leuk bij de A-sectie van GarΓ΄ta de Ipanema). En dat je op een majeur I-akkoord niet op de 4e trap van de toonladder moet hangen
.
Wat natuurlijk wel zo is is dat je dingen kunt oefenen als "speel een melodielijn op een ii-V-I in alle toonsoorten" omdat dat ontzettend veel voorkomt. Alleen heb ik daar nu niet de tijd voor naast het studeren op nummers. Ik moet trouwens wel aan mijn chops werken, op kleinkoper is je uithoudingsvermogen zo weg als je dat laat versloffen.
Wat mijn docent trouwens zegt is dat jazz spelen uiteindelijk ook iets persoonlijks is en dat je muzikale bagage die je al hebt gewoon kan gebruiken in je persoonlijke stijl. Het lijkt erop dat jazz wel wat last heeft van gatekeeping door puristen. Een belangrijk deel van mijn eigen muzikale vorming is het spelen van koralen op koper geweest. Dat neem ik nog steeds met mij mee wat betreft mijn beeld van wat een mooie toon is (warm, rijk, niet agressief). Ik ben dan ook enorm fan van de Nederlandse jazztrompettist Eric Vloeimans en zijn benadering van toon, ongeacht wat hij speelt (want dat is lang niet altijd jazz meer). Hier een voorbeeldje van een recent nummer van hem in een stijl die voor mij een summum van muzikale schoonheid blijft.
Overigens is de vier over de Imaj7 heerlijk die tritonus in iedereens oor forceren
StuffRene44 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:22:
Richard Tee.
Steve Gadd
Cornell Dupree
Eric Gale
Gordon Edward op die typische 70s basgitaar
Stuk voor stuk sessiemuzikanten waar je gewoon never nooit in de buurt gaat komen, ook al oefen je 24/7
Die Richard Tee solo, so effortless echt wauw
https://www.youtube.com/watch?v=G2z47z9J0Xk&t=0s
Ben ik mee opgegroeid als het ware. In mijn jongere jaren altijd gedrumd en ik oefende net zo lang tot ik het allemaal noot voor noot kon naspelen. Das war einmal...ik speel zo goed als niet meer
Door de beΓ―nvloeding van Steve Gadd luisterde ik ook naar andere muzikanten waar hij meespeelde en kwam ik op veel diverse muziek uit. Zeker niet altijd jazz, maar wel met een flinke invloed daarvan.
Zo vind ik een meesterwerk toch wel het album Tenderness van Al Jarreau (met een batterij aan crème de la crème van sessiemuzikanten).
Ik speel nog wel gitaar, maar daar krijg ik geen jazz uit, dat is me echt even een brug te ver.
North Sea Jazz ben ik elk jaar te vinden, ik ging al toen het nog in Den Haag was (oud
Leuk topic @Bananenplant !
Waiting on the world to change
Die kende ik nog nietvlaaing peerd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:06:
[...]
bij de vraag vermoed ik dat je deze graag op een specifiek medium wilt hebben zoals CD of vinyl?
Bij platenzaak de Jongens van Hemmes in Groningen hebben ze de vinyl liggen, meende dat ik daar zo'n β¬20,- voor heb betaald en dat vind ik wel een schappelijke prijs.

CD of vinyl vind ik beide okay. Maar online is het >30 voor een CD, dat vind ik niet redelijk meer.
π»ββοΈ
Als je er bent, zou ik zeker Swingmaster niet overslaan, die is gespecialiseerd in jazzmuziek.Bananenplant schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:15:
[...]
Die kende ik nog niet! Candy is nu niet op voorraad en volgens de website alleen op DVD? Maar goed, dit wordt wel een vaste stop in de stad, dank
.
Helge Schneider met βIch drΓΌck die Mausβ:
βIk kan ook ICT, want heel moeilijk is dit nietβ
Bananenplant in "Jazz. Wie luistert ernaar? Wie speelt het?"vlaaing peerd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:47:
[...]
Als je er bent, zou ik zeker Swingmaster niet overslaan, die is gespecialiseerd in jazzmuziek.
Die ken ik idd al

π»ββοΈ
Klopt helemaal, ik merk dat ik in 'hokjes denk' omwille van bijvoorbeeld het CAGED systeem of de 1e vorm mineur pentatonische ladder (met blue note) waar ik altijd op lijk terug te vallen.vlaaing peerd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:58:
[...]
Als gitarist ga je daarom snel denken in 'vorrnen', terwijl een pianist/blazer elke toonladder 12x moet leren.
Verder maakt het wel veel uit of je een akkoord- of melodie-instrument bespeeld en of je in harmonie of melodie muziek benadert. Een pianist of gitarist zal weer vaker vanuit akkoorden schrijven dan een blazer.
Een pianist hoeft niet veel tijd aan intonatie te besteden, want er valt weinig te intoneren. Dat is op een blaasinstrument of een gitaar weer een compleet ander verhaal.
Daarom heb ik er ook graag andere instrumentalisten bij, die kunnen je afentoe uit je instrumenthok halen. Ik ben dan ook sterk overtuigd dat de bouw van je instrument bepaald hoe je muziek benadert en schrijft.
Vandaar dat ik blij was een keer les te hebben van iemand die improviseren benaderd vanuit het perspectief van een blazer.
Heb het ingesteld als ringtone.
Lucas Brar vond er ook iets van:
Een vinger is wel wat overdreven, het waren er twee.
[ Voor 7% gewijzigd door [Jules] op 28-12-2023 15:00 ]
Deze zijn de afgelopen dagen binnengekomen. Nu eens achter die vertraagde draaitafel aan

Ik moet trouwens zeggen dat ik het best fijn vind dat verschillende van deze platen wat meer energie hebben vergeleken met de cool jazz waar ik vaak naar neig. Veel diversiteit binnen een korte periode
[ Voor 11% gewijzigd door Bananenplant op 04-01-2024 11:44 ]
π»ββοΈ
:strip_exif()/f/image/1dHFfTLsfJn9f28ImzPYW8yM.jpg?f=fotoalbum_large)
Viertal nieuwe jazz albums die gister door de postbode zijn langs gebracht. Vooral het album van Elvin Jones en die van Kenny Burrell zijn twee fantastische albums om heerlijk in avond van te genieten. Lou Donaldson is bij deze plaat "Mr Shing-A-Ling" heerlijk op de soul-jazz tour en Helen Merrill with Strings.. fantastische big band jazz of meer de ballad kant mijn strijkers... al vermoed ik het laatste al kan ik het ook mis hebben. Deze laatste ik nog niet beluisterd π.
[ Voor 7% gewijzigd door Toshirou op 07-01-2024 09:38 ]
en nog eentje
[ Voor 27% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-01-2024 21:52 ]
Deuntje heeft een opleving gehad via de Beastie Boys, met terecht dezelfde titel Root Down.
franssie.bsky.social | πΈ Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik weet het. Groot Beastie Boys fan hier, alhoewel ik het niet meer zo vaak luister als vroeger. Ik heb Check Your Head denk ik wel meer dan een jaar nonstop in mijn wallkman gehad.franssie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:59:
Oh leuk, kende ik niet. Ken wel die andere orgel Smith
[YouTube: Root Down (And Get It) (Live)]
Deuntje heeft een opleving gehad via de Beastie Boys, met terecht dezelfde titel Root Down.
Deze kennen we dan ook wel:
wat ooit is geremixed naar 'Remember me" als housy dance nummer.
En wat meer obscuur:
In Galt MacDermot's First Natural Hair Band - Walking In Space zit een inspiratie voor Bustah Rhymes eerste hit YouTube: Busta Rhymes β- Woo-Hah!! Got You All In Check (Official Video) [Exp...
Het leuke van Jazz is, dat het best wel tijdloos is - en ik ben fan van Old SKool jazz (Franse, New Orleanz etc) maar ook fusion.
franssie.bsky.social | πΈ Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Miischien zal ik maar SP links plaatsen.
Ja, ik wist vroeger natuurlijk wel dat er veel gesampled word in Hiphop. Maar als je je verdiept in Jazz, Soul en Funk dan kom je er achter dat echt 'alles' een gesampled is. Die van Galt McDermot ken ik ook idd. De ene sample is de andere niet. Deze is vrij briljant gevonden en uitgvoerd in Busta's nummer.franssie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:26:
Sowieso gaaf hoe vaak oude jazz terugkwam in muziek in die tijd.
Deze kennen we dan ook wel:
[YouTube: Woman Of The Ghetto]
wat ooit is geremixed naar 'Remember me" als housy dance nummer.
En wat meer obscuur:
In Galt MacDermot's First Natural Hair Band - Walking In Space zit een inspiratie voor Bustah Rhymes eerste hit YouTube: Busta Rhymes β- Woo-Hah!! Got You All In Check (Official Video) [Exp...
Ik ben bang dat ik bij Youtube blijf. Ik heb een grondige hekel aan Spotify en maak er zo min mogelijk gebruik van.franssie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:33:
@Dwarlorf die Smith nu ook op Spotify gevonden - wat beter te doen dan dat gedoe met YT.
Miischien zal ik maar SP links plaatsen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkWuSAAiVrWoBpzCOpHzx1WJ.jpg?f=user_large)
Yay Discogs
Nu deze op de draaitafel, mooi nummer blijft het toch

[ Voor 23% gewijzigd door Bananenplant op 10-02-2024 10:30 ]
π»ββοΈ
De CD was ook al te duur of niet te krijgen bij de grote en lokale verdelersToshirou schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:44:
Sommige albums blijven βteβ duur dus dan is de cd versie één goed alternatief. Al zijn sommige albums alleen op cd verschenen zoals de albums van Hiromi op het TelArc label.
π»ββοΈ
Wordt er hier nog een beetje geluisterd? Hier een lekker nummer van Party Animals, in mijn optiek een echt wat meer jazzy album van Eric Vloeimans
π»ββοΈ
In tegenstelling tot het geweld hierboven, een zachtzoetig jazzliedje met de charmerende stem van Roos

π»ββοΈ
Deze net vanmiddag bij mijn ouders geluisterd. Wat je zegt, het gemis van de blazers is er zeker.Bananenplant schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:54:
Everybody Digs Bill Evans ligt op de draaitafel. Soms wel "wanneer komen de blazers nou", dat wel
.
Maar een dijk van een album! π
Ik wacht even met de aanschaf van het album op lp, deze komt in een mooie uitgave uit op Recordstore Day.
Prachtig, een van mijn favoriete pianisten ooit.Bananenplant schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:54:
Everybody Digs Bill Evans ligt op de draaitafel. Soms wel "wanneer komen de blazers nou", dat wel
.
Peace Piece, een van mijn favorieten van dat album. Wel in een andere uitvoering, want Bill speelde nooit twee keer precies hetzelfde.
Zou het 'gebrek' aan blazers mogelijk te maken hebben met de vergelijking van enkele nummers op Kind of blue? Vergelijking is niet het goede woord. Maar de akkoorden die Bill gebruikt zijn wel heel typerend voor zijn muziek.
[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 17-03-2024 11:05 ]
Maar luister vooral het hele album! Er zullen niet veel mensen zijn die alles geweldig vinden, maar als je er helemaal niets in vindt dat je bevalt zou het me verbazen
Hoe zeg ik het netjes. A Capella: vooruit dan maar, Close harmony kan soms mooi zijn. Maar ik krijg jeuk van die 'Celine Dion' achtige uithalen, die ook bijna te perfect zuiver klinken om zonder bewerking te zijn gemaakt.Wormaap schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:41:
Voor wie het heeft gemist, Jacob Collier's nieuwe album is twee weken geleden uitgekomen. Geen jazz, maar wel muziek die qua harmonische taal overeenkomsten vertoont. Ik wil eigenlijk zo'n beetje de helft van de plaat linken, ook omdat't album stylistisch echt alle kanten op gaat, van traditioneel Indiase vibes tot metalcore breakdowns. Maar gezien de lange traditie van 'bestaande nummers herinterpreteren' in jazz ga ik deze hier neergooien
[YouTube: Bridge Over Troubled Water]
Maar luister vooral het hele album! Er zullen niet veel mensen zijn die alles geweldig vinden, maar als je er helemaal niets in vindt dat je bevalt zou het me verbazen
Echter is Jacob Collier wel zo zuiver zonder bewerking.bert pit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:06:
[...]
Hoe zeg ik het netjes. A Capella: vooruit dan maar, Close harmony kan soms mooi zijn. Maar ik krijg jeuk van die 'Celine Dion' achtige uithalen, die ook bijna te perfect zuiver klinken om zonder bewerking te zijn gemaakt.
Ik kan niet al zijn muziek even goed pruimen, maar allejezes wat is dat kereltje muzikaal. Daar heb ik wel een potje respect voor hoe hij muziek benaderd en aflevert.
Edit: oh ja die slurs in de zang. Daar kan je inderdaad ook teveel van hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-03-2024 19:11 ]
Een heerlijk nummer tijdens het werk om even te relaxen en toch het tempo erin te houden. Dit album van Jimmy Smith is voor mij één van zijn beste albums. Het hele album en de line-up klopt gewoon. Een van de beste albums in de Blue Note bibliotheek.
Voor degene die deze nog niet opgepakt hebben, dit album is uitgebracht in de Blue Note Classic serie. Dus een goede reden om deze aan te schaffen en te genieten!
Van vintage gitaarDwarlorf schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:13:
Grant Green
Naar vintage HammondToshirou schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:15:
Jimmy Smith
Niet alleen de muziek is geweldig, ik hou ook enorm van al die oude instrumenten.
Nu nog iemand wat met Fender Rhodes piano plaatsen en m'n dag is compleet
Ik zou je daarin graag voorzien maar ik onderscheid nog geen piano van een tuba.vlaaing peerd schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:53:
Nu nog iemand wat met Fender Rhodes piano plaatsen en m'n dag is compleet
Maar leef je hier uit zou ik zeggen: http://neverenoughrhodes.blogspot.com/?m=1
Ik moest aan Calefax denken bij je post. En Bobbi Humphrey.Bananenplant schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:19:
[YouTube: David Bandman, jazz euphonium - Holst Second Suite in F]
Eentje uit de categorie "minder gebruikelijke instrumentatie, maar werkt erg goed". Eupho is een stukje persoonlijke nostalgie
.
Speel niet en als ik niet was gestopt met lessen was ik toetsenist geweest met als voorkeur de Rhodes of Hammond.
De afgelopen jaren ben ik zelf op de Japanse Jazz tour, Oscar Peterson en Telenious Monk hebben wel de voorkeur als het om het oude klassieke Jazz zou gaan wat ooit voor mij begon op de basisschool bij een tekenfilm van schoolTV waar het nummer Max van Paulo Conte in voor kwam. De hedendaagse Engelse scene volg ik ook best nog wel. En in een opwelling de hele serie van Jazz in Paris aangeschaft maar nu een paar voorbeelden uit Japan.
Aansluitend op @Dwarlorf is dit misschien een leuke link om wat van de Japanse Jazz mee te krijgen. De hele site is de moeite waard vind ik persoonlijk.
Dit album schijn ook uitgegeven te zijn in een reeks van βJazz from Italyβ, zitten goede tussen. Hier een playlist op Youtube
Ik heb jazz altijd tof gevonden en dat is de laatste jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete stijlen. Dan ben ik ook nog eens fan van saxofoons en heb er vorig jaar één gekocht en met lessen begonnen. Helaas pas op eind veertig maar beter laat dan nooit.
Ik gebruik het leerboek The Jazz Method For Saxophone van OβNeill om ook jazz op de sax te leren spelen.
Ik zie al veel bekende nummers en artiesten voorbij komen. Een paar van mijn favorieten zijn Charlie Rouse, Ben Webster, en hoe kan het ook anders, John Coltrane. Van recentere datum artiesten zoals Roy Hargrove, Julius Rodriguez, Ibrahim Maalouf en alle artiesten rond Snarky Puppy
Iemand nog naar north sea jazz geweest?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik ben van veel markten thuis.page404 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:13:
Ha een jazz topic! En @Dwarlorf , jij ook hier?
Ik heb jazz altijd tof gevonden en dat is de laatste jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete stijlen. Dan ben ik ook nog eens fan van saxofoons en heb er vorig jaar één gekocht en met lessen begonnen. Helaas pas op eind veertig maar beter laat dan nooit.
Ik gebruik het leerboek The Jazz Method For Saxophone van OβNeill om ook jazz op de sax te leren spelen.
Ik zie al veel bekende nummers en artiesten voorbij komen. Een paar van mijn favorieten zijn Charlie Rouse, Ben Webster, en hoe kan het ook anders, John Coltrane. Van recentere datum artiesten zoals Roy Hargrove, Julius Rodriguez, Ibrahim Maalouf en alle artiesten rond Snarky Puppy
Iemand nog naar north sea jazz geweest?

β’ Melissa Aldana (Echoes of the Inner spirit en Visions)
β’ Takuya Kuroda (Rising son)
β’ Muriel Grossmann (Revenrence en Union)
β’ Joe Lovano (Trio Fascination)
β’ JoΓ«l Ross
β’ Kendrick Scott (Corridors)
β’ Emma Rawich (Chroma)
β’ Artimes (In real time)
β’ Sant Andreu Jazz Band (toffe muziek school die zich richt op jazz en met hun studenten erg toffe covers maakt)
β’ Joey DeFrancesco (Enjoy the View, Legacy samen met Jimmy Smith en Wonderful! wonderful!)
β’ Hiromi (Alive en Spark)
β’ Barbara Dennerlein (Straight Ahead! en Thatβs me)
β’ Emily Remler (Firefly, Take Two en East to Wes)
β’ Scott Hamilton (In Concert, The Second Set, Scottβs Buddy met Buddy Tate)
Vocal jazz is niet helemaal mijn ding maar ik daar wat willekeurige favorieten zou kiezen dan zou ik zeggen: Caity Gyorgy, Veronica Swift, Samara Joy en Esperanza Spalding.
Al vind ik zelf Diana Krall te wisselvallig. Haar album Live in Paris (op vinyl) is echt genieten, maar haar studio albums misschien die energie. Ik kan niet mijn hand erop leggen wat het is.
[ Voor 65% gewijzigd door Toshirou op 23-07-2024 19:30 ]
Daar heb ik nog een album vanDwarlorf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:25:
Nog 1tje van toch wel mijn favoriete jazz artiest.
[YouTube: Johnny Hammond - Star Borne]
Dit is één van mijn favoriete nummers ervan:
Ook 1 van mijn favorieten. Het leuke van Jazz (funk) vind ik dat het een feest van herkenning is omdat het zoveel gesampled is in Hiphop. Zo ook dit nummer. En dan graven in het geheugen welk Hip-hop nummer het ook weer in gesamplet was.vlaaing peerd schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Daar heb ik nog een album van
Dit is één van mijn favoriete nummers ervan:
[YouTube: Shifting Gears]
[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 12-01-2025 11:44 ]
Deze interpretatie heb ik gevonden via een ander youtube kanaal, de auteur speelt een mooi solo arrangement van hetzelfde stuk:
[ Voor 5% gewijzigd door Kapoen op 12-04-2025 09:28 ]
Mijn favoriete uitvoering is op Flamenco gitaar, maar dat zou een beetje off topic worden.