Klopt helemaal, ik merk dat ik in 'hokjes denk' omwille van bijvoorbeeld het CAGED systeem of de 1e vorm mineur pentatonische ladder (met blue note) waar ik altijd op lijk terug te vallen.vlaaing peerd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:58:
[...]
Als gitarist ga je daarom snel denken in 'vorrnen', terwijl een pianist/blazer elke toonladder 12x moet leren.
Verder maakt het wel veel uit of je een akkoord- of melodie-instrument bespeeld en of je in harmonie of melodie muziek benadert. Een pianist of gitarist zal weer vaker vanuit akkoorden schrijven dan een blazer.
Een pianist hoeft niet veel tijd aan intonatie te besteden, want er valt weinig te intoneren. Dat is op een blaasinstrument of een gitaar weer een compleet ander verhaal.
Daarom heb ik er ook graag andere instrumentalisten bij, die kunnen je afentoe uit je instrumenthok halen. Ik ben dan ook sterk overtuigd dat de bouw van je instrument bepaald hoe je muziek benadert en schrijft.
Vandaar dat ik blij was een keer les te hebben van iemand die improviseren benaderd vanuit het perspectief van een blazer.
Clowns to the left of me, Jokers to the right
:strip_exif()/f/image/1dHFfTLsfJn9f28ImzPYW8yM.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkWuSAAiVrWoBpzCOpHzx1WJ.jpg?f=user_large)