Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:26
Sinds enige jaren is mijn interesse gewekt door jazz, zowel qua luisteren als spelen. En met wat zoeken hier kwam ik tot de conclusie: hier is nog geen topic over :) . Hierbij dus een bescheiden aanzet voor een TS, ik ben namelijk benieuwd welke tweakers hier nog meer in geïnteresseerd zijn.

Jazz luisteren

Er is heel veel en ik ga dit niet allemaal even in 1x in een TS kunnen zetten ;) . Jazz is een enorm breed muziekgenre met Afrikaanse roots dat zijn sporen heeft nagelaten in hedendaagse muziek. Het is ook enorm divers: van vroege stijlen als swing en bebop tot fusion en moderne electrojazz.

Er bestaat veel standaardrepertoire in zogenaamde jazz standards. Er zijn standards in veel verschillende stijlen, zoals blues of bossa nova, maar veel standards zijn simpelweg populaire liedjes uit de tijd waarin ze door jazzmusici omarmd zijn. Op deze manier is er bijvoorbeeld film- en musicalmuziek uit de 1e helft van de 20e eeuw jazzrepertoire geworden. Om een voorbeeld te noemen: My Favorite Things uit The Sound of Music is een jazz standard geworden waarop John Coltrane helemaal losgaat. Maar ook originele composities zijn standards geworden, zoals het bekende So What door Miles Davis.

Als je jazz beschouwt improvisatie op bestaande muziek van het moment betekent dat ook dat het repertoire altijd in beweging is. De 8-Bit Big Band gebruikt bijvoorbeeld bekende muziek uit videogames.

Jazz spelen

Een ding dat velen aanspreekt aan jazz is dat het vooral ook leuk is om te doen. Als je jazz wilt spelen kan dit bij jamsessies. Bij het uitvoeren van een liedje wordt vaak eerst het thema gespeeld (de zgn. "head"), waarna de deelnemers om beurten een solo mogen spelen (improviseren!) over het akkoordenschema van het liedje. Veel jazz kenmerkt zich door rijke harmonie met veel beweging. Dat betekent (minstens) 4 tonen per akkoord en, naar gelang het liedje, regelmatig wisselende toonsoorten. Ongeacht het instrument dat je bespeelt is het dus zaak dat je je op grote lijnen kunt redden in het akkoordenschema. Vervolgens is het een kwestie van creativiteit :) . Hier komt ook een belangrijke eigenschap van jazz naar voren: muziek van het moment, die op dat moment gebeurt.

Lead sheets (=akkoordenschema + transscriptie van de melodie) van standards zijn in de loop der jaren veelal clandestien verzameld in zogenaamde real books. Als je graag legale bladmuziek wilt kun je tegenwoordig gelukkig ook real books vinden waarvoor alle rechthebbenden netjes betaald zijn :) .

Ikzelf ben nog aardig nieuw in dit alles. Maar voorbeelden van dingen die ik zelf leuk vind om te luisteren:

Klassiek:Hedendaags:
  • Werk van Eric Vloeimans, hoewel ik veel van wat hij doet misschien niet meer "jazz" zou noemen is het wel zijn achtergrond.
  • Electrojazz van Sungazer, met jazznerd Adam Neely (maakt sowieso leuke video's :) ).
  • Werk van Itamar Borochov, die jazz speelt waarin zijn Sefardische achtergrond doorklinkt. Dus met veel Midden-Oosterse klanken.
Spelen: ik volg nu een cursus in een groep, wat enorm leuk is. Voordeel eraan is ook dat het kiezen van liedjes grotendeels voor je gedaan wordt. Er is namelijk enorm veel repertoire en liedjes kiezen die leuk zijn, veel op jamsessies gespeeld worden en je niveau niet overvragen is best een uitdaging.

Ik ben benieuwd hoeveel posts dit topic gaat krijgen. We gaan het zien :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Interessant topic om in de gaten te gaan houden. Ik ben géén muzikant, ik ben géén jazz kenner en weet dan ook maar weinig termen... Ik vind het dan ook vooral lastig te definiëren, misschien leer ik dat hier wel. Maar ik luister er wel graag naar. Heb diverse jazz clubs bezocht als ik er toch toevallig in de buurt was, zoals in Praag en een jamsessie in de Jamboree in Barcelona. Héérlijk!!

Zelf luister ik graag jazz op de achtergrond, maar nogmaals, geen idee of ik het onder jazz mag scharen laat staan in welk hoekje. Gare du nord staat hier bijvoorbeeld regelmatig op, of Room Eleven. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:03:
Heb diverse jazz clubs bezocht als ik er toch toevallig in de buurt was, zoals in Praag en een jamsessie in de Jamboree in Barcelona. Héérlijk!!
Dat zou ik ook wel eens willen doen, maar dat ligt qua tijd hebben nog wel lastig voor me. Net als regelmatig concerten bezoeken, trouwens.
Zelf luister ik graag jazz op de achtergrond, maar nogmaals, geen idee of ik het onder jazz mag scharen laat staan in welk hoekje. Gare du nord staat hier bijvoorbeeld regelmatig op, of Room Eleven. :)
Ik kende ze geen van tweeën, maar ze lijken te kwalificeren. Het is niet helemaal mijn smaak, het is voor mij wat te modern. Maar ik ben geen arbiter ofzo, he ;) .

Ik ben zelf sowieso niet een grote fan van zang in muziek, maar bij jazz vind ik klassiekers als Ella Fitzgerald en Frank Sinatra uitzonderingen (ook handig voor liedjes leren :) ). Wat recenter vind ik Diana Krall ook goed te pruimen :) .

Hier in de regio Groningen heb je trouwens ook een tweejaarlijks festival dat voor mij lekker laagdrempelig is om te bezoeken. Dat is van podium naar podium struinen om te ontdekken wat je leuk vindt. Een naam die ik van de vorige editie heb onthouden waar ik weer naar zou gaan kijken als hij ergens speelt is trompettist Bruno Calvo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bananenplant schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:58:
Ik ben zelf sowieso niet een grote fan van zang in muziek, maar bij jazz vind ik klassiekers als Ella Fitzgerald en Frank Sinatra uitzonderingen (ook handig voor liedjes leren :) ). Wat recenter vind ik Diana Krall ook goed te pruimen :) .
Alle drie kan ik inderdaad ook graag naar luisteren.

Ieder jaar heb je ook het (gratis toegankelijke) Jeker Jazz in Maastricht. Helaas nog nooit bewust heen gegaan, al ben ik er wel een keer per ongeluk in terecht gekomen. Daardoor weinig gezien omdat ik er eigenlijk om een andere reden was. Maar het leek wel erg gaaf!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:43
Ben Webster, Coltrane, Scott Peterson en veel meer fan. Afgelopen week louter Sonny Rollins. Wat een feest is dat om te luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Rene44 op 05-11-2023 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
@Rene44, Ben Webster kende ik nog niet, dat is een sexy tenorsaxtoon :9 .

Zomaar even een willekeurig liedje passend bij de tijd van het jaar ;) .

Het eerste liedje dat iedereen leert spelen ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Bananenplant schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:09:

Het eerste liedje dat iedereen leert spelen ongeveer.
Laat ik mijn '2 cents' beginnen door te zeggen dat het voor mij een ander stuk was ;)
Ik wil ook even aangeven dat dit verhaal lineair in de tijd lijkt, maar eigenlijk heb ik altijd een natuurlijke nieuwsgierigheid gehad naar geschiedenis van 'dingen'. Ik ga vaak op zoek naar 'het dna' van wat mij boeit.
In het geval van muziek zoek ik dus altijd naar invloeden/geschiedenis van muzikanten die mij interesseren.

Ik ben al enkele jaren lid van het grote gitaartopic hier op tweakers.net, en mijn eerste contact met jazz kwam dan ook weinig verrassend via mijn geklungel op het instrument.

Toen ik initieel les begon te volgen stond jazz nog niet op mijn radar, ik wou/wil richting 'classic rock'/pop gaan. Ik was dan ook vaak bezig met het leren van liedjes van de Beatles, CCR, ... een standaard repertoire voor een cursus pop/rock.

Naast deze lessen snuisterde ik ook heel veel op youtube op zoek naar meer informatie, ideeën,...
Zo stootte ik op dit fragment van een online gitaarleraar die toen een serie riffjes toonde van bekende stukken:

Ik dacht toen bij mezelf dat dat riffje niet klonk als 'jazz', het leek iets wat ook in een popliedje kan passen.
Tot dan had ik een verkeerd beeld van jazz, ik associeerde het met moeilijke bepop achtige geluiden (Charlie Parker, Dizzie Gillespie, John Coltrane,...).

Dus ik nam dit stukje mee naar de gitaarles en mijn toenmalige leraar (die overigens jazzcomponist is) gaf me meer uitleg over de context. Ik heb toen Kind of Blue gekocht en de eerste keer dat ik deze plaat speelde was werkelijk een openbaring. Het veranderde mijn cliché beeld van wat jazz was voor mij op dat moment.

Om mijn verhaal niet nog nodeloos langer te maken, hier enkele van mijn favoriete fragmenten.
Dankzij mijn neigingen om steeds verder terug in de tijd te kijken heb ik de muziek van Django Reinhardt ontdekt. Voor ik begon met gitaarspelen had ik deze soort muziek nog nooit gehoord:

Misschien iets meer blues gericht, maar één van de leukste improvisaties die ik regelmatig terug luister.
SRV is ook een prima voorbeeld van hoe ik dus op zoek ga naar geschiedenis. Ik kan de invloed van Kenny Burrell horen in deze compositie. Daarnaast ook Hendrix -> Curtis Mayfield/Steve Cropper/Cornell Dupree.

Over Kenny Burrell gesproken, deze werd mij aangereikt door mijn huidige gitaarleraar.
Ik word gewoon spontaan blij wanneer ik oefen op dit nummer.
[YouTube: All Night Long - Kenny Burrell]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Kapoen schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:23:
[...]

Ik ben al enkele jaren lid van het grote gitaartopic hier op tweakers.net, en mijn eerste contact met jazz kwam dan ook weinig verrassend via mijn geklungel op het instrument.
Gitaar en ik lagen elkaar uiteindelijk niet zo, maar het heeft bij mij wel de fascinatie voor harmonieleer aangewakkerd. Ik herinner me nog een les waarbij we aan het oefenen waren met improviseren van dominanten. Op den duur zei mijn leraar "op deze manier ga je heel erg richting jazz". Toen heb ik eens een toeter gehuurd en een realbook gekocht en de rest is geschiedenis ;) .
Naast deze lessen snuisterde ik ook heel veel op youtube op zoek naar meer informatie, ideeën,...
Zo stootte ik op dit fragment van een online gitaarleraar die toen een serie riffjes toonde van bekende stukken:
[YouTube: So What - Miles Davis | Guitar Lesson]
Dat is een leuk nummer voor improvisatie, modal jazz die (afgezien van modulatie) aldoor op 1 akkoord blijft. Kun je als solist zelf sturen wat dat akkoord dan eigenlijk betekent :Y .

Van datzelfde album trouwens:

Ik ben echt dankbaar dat mijn leraar dat heeft voorgesteld, ik heb er veel van geleerd over hoe je zoal kunt improviseren over een blues shuffle :Y .
Ik dacht toen bij mezelf dat dat riffje niet klonk als 'jazz', het leek iets wat ook in een popliedje kan passen.
Tot dan had ik een verkeerd beeld van jazz, ik associeerde het met moeilijke bepop achtige geluiden (Charlie Parker, Dizzie Gillespie, John Coltrane,...).
Ik vind bebop zelf ook vaak snel te druk. Ik waardeer Miles Davis' benadering van veel doen met weinig noten :) .
Om mijn verhaal niet nog nodeloos langer te maken, hier enkele van mijn favoriete fragmenten.
Dankzij mijn neigingen om steeds verder terug in de tijd te kijken heb ik de muziek van Django Reinhardt ontdekt. Voor ik begon met gitaarspelen had ik deze soort muziek nog nooit gehoord:

[YouTube: "Minor Swing" Romane - Stochelo Rosenberg - Richard Galliano - Christophe Cravéro]
Misschien iets meer blues gericht, maar één van de leukste improvisaties die ik regelmatig terug luister.
+1 voor contrabas. Hoe ze naar elkaar kijken tijdens de bassolo's ook :o !
Over Kenny Burrell gesproken, deze werd mij aangereikt door mijn huidige gitaarleraar.
Klinkt als een blues shuffle, als het je eenmaal is opgevallen in hoeveel nummers een bluesschema zit kun je dat ook niet meer onthoren :+ . Leuke gitaartoon ook, trouwens, net niet helemaal clean :Y .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Er hangt hier al 4 jaar een stalen snaar akoestische gitaar niets te doen, i afwachting van meer lessen. 2 daarvan wegens medische redenen niets gedaan en verder heb ik teveel hobbys. Ik vind akkoorden leren en steeds opnieuw eelt kweken ook een dingetje. Maar wel heb ik een leuke Quad / Neat Acoustics / SVS luisterset in elkaar gezet. Bijna alle genres gaan goed maar jazz wordt steeds meer mijn fav waar ik Pixies en andere oude helden veel minder draai.

Vandaag Lennie Tristano. Dank voor de link naar Kenny Burrell!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
Bananenplant schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:20:
[...]

Gitaar en ik lagen elkaar uiteindelijk niet zo, maar het heeft bij mij wel de fascinatie voor harmonieleer aangewakkerd. Ik herinner me nog een les waarbij we aan het oefenen waren met improviseren van dominanten. Op den duur zei mijn leraar "op deze manier ga je heel erg richting jazz". Toen heb ik eens een toeter gehuurd en een realbook gekocht en de rest is geschiedenis ;) .
Ik probeer recentelijk meer richting het oefenen van akkoorden te gaan, in combinatie met het gebruik van een looper pedaal. Dat laat me toe om ritmisch sterker te worden, en vooral om de 'kleuren' van akkoorden echt te horen. Zoals je zegt, een gitaar is heel geschikt als harmonisch instrument, net zoals piano.
Van datzelfde album trouwens:

Ik ben echt dankbaar dat mijn leraar dat heeft voorgesteld, ik heb er veel van geleerd over hoe je zoal kunt improviseren over een blues shuffle :Y .
Vorig schooljaar heb ik nog een poging gedaan tot een jam over All Blues :)
Ik wist niet dat er een gezongen versie van bestond, maar blijkbaar:
Ik had zelfs nog nooit twee contrabassen tegelijk op een podium gezien, tot dat fragment :o
De Manouche/Gypsy Jazz muziek is één van de grootste persoonlijke ontdekkingen die ik heb gedaan sinds ik deze hobby heb opgepikt. Ik ga me wel niet wagen aan het effectief spelen, want ik heb al moeilijkheden genoeg met de andere speeltechnieken (alternate picking, fingerstyle,...) en ritme an sich.
Klinkt als een blues shuffle, als het je eenmaal is opgevallen in hoeveel nummers een bluesschema zit kun je dat ook niet meer onthoren :+ . Leuke gitaartoon ook, trouwens, net niet helemaal clean :Y .
Goed oor _/-\o_ Blues in G inderdaad (voor C instrumenten ;) ).
Rene44 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:48:
Er hangt hier al 4 jaar een stalen snaar akoestische gitaar niets te doen, i afwachting van meer lessen. 2 daarvan wegens medische redenen niets gedaan en verder heb ik teveel hobbys. Ik vind akkoorden leren en steeds opnieuw eelt kweken ook een dingetje. Maar wel heb ik een leuke Quad / Neat Acoustics / SVS luisterset in elkaar gezet. Bijna alle genres gaan goed maar jazz wordt steeds meer mijn fav waar ik Pixies en andere oude helden veel minder draai.
Altijd welkom in het grote gitaartopic hier op tweakers.net :P
Vandaag Lennie Tristano. Dank voor de link naar Kenny Burrell!
Misschien vind je deze dan ook wel leuk, nog eentje die op mijn oefen/verlanglijst staat, heel moderne stijl en mooi voorbeeld van akkoorden als lead voice:

Sowieso, alles van Mark Lettieri en/of Snarky Puppy is altijd een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Kapoen schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:53:
[...]

Altijd welkom in het grote gitaartopic hier op tweakers.net :P
maar stiekum hou ik ook erg van drums, toetsen en bovenal ben ik een basman. :) Henny Vrienten en veel funk staat hoog op de lijst. In Jazz is het ook divers, van gitaar naar trompet/sax en natuurlijk toetsen. Maar goed, basis van gitaar begrijpen en spelen is ook heel leuk. Zo hou je het leven interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bananenplant schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:20:

Het is ook heel goed gespeeld! Contrabas is geen makkelijk instrument zonder fretten en met zware snaren. Het vraagt precieze en kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Geen idee of het echt jazz muziek is, maar ik luister/kijk op Youtube regelmatig video's van Tuba Skinny, Post Modern Jukebox en dergelijke. En vandaar uit rol je vanzelf verder in allerlei andere muzikanten jazz of jazz-achtige muziek maken.

En ik heb in het verleden een aantal CD's met Big Band muziek uit de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw verzameld.
Aangezien blues in het topic wordt genoemd, al zou ik dat eerder zien als een op zichzelf staande muziekstijl, ook daar ben ik een liefhebber van.

Maar ik ben er niet fanatiek of eenzijdig mee bezig. Mijn muziek smaak is veel breder.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik ben geen super grote kenner maar luister naast Miles Davis ook erg graag naar Chalres Mingus, Herbie Hancock en Art Blakey and the Jazz Messengers.

Vooral van Art Blakey heb ik een aantal oudere albums op LP zoals Moanin en die zijn echt geweldig!

Ik luister verder voornamelijk 50's en 60's Jazz maar ook wel modern op zijn tijd

[ Voor 14% gewijzigd door ReVision. op 05-11-2023 17:27 ]

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Richard Tee.

Steve Gadd

Cornell Dupree

Eric Gale

Gordon Edward op die typische 70s basgitaar

Stuk voor stuk sessiemuzikanten waar je gewoon never nooit in de buurt gaat komen, ook al oefen je 24/7

Die Richard Tee solo, so effortless echt wauw

https://www.youtube.com/watch?v=G2z47z9J0Xk&t=0s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
Eentje voor bij de koffie, ooit zelf nog gespeeld in mijn vorige muziekschool.

Of toch liever rustig ontwaken met deze directe voorouder van Flamenco Sketches op Kind of Blue?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
JukeboxBill schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:16:
Geen idee of het echt jazz muziek is, maar ik luister/kijk op Youtube regelmatig video's van Tuba Skinny, Post Modern Jukebox en dergelijke. En vandaar uit rol je vanzelf verder in allerlei andere muzikanten jazz of jazz-achtige muziek maken.
Als ik ze op wikipedia opzoek wel ;) . Het is niet een tijdperk waaruit ik uit mijzelf veel zou luisteren. Maar ik denk dat zo'n groep als Tuba Skinny iets is dat ik live wel erg leuk zou vinden. Of om zelf te doen. Ook leuk dat ze instrumentatie gebruiken die bij het tijdperk past :) .
Maar ik ben er niet fanatiek of eenzijdig mee bezig. Mijn muziek smaak is veel breder.
Ik ook niet eenzijdig hoor. Balkan, klezmer en brass funk vind ik ook vet. Maar daar gaat het topic niet over ;) .
Funky :Y .

...en muziekgenres afbakenen is lastig, zo blijkt wel weer :o .
Kapoen schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:22:
Eentje voor bij de koffie, ooit zelf nog gespeeld in mijn vorige muziekschool.

[YouTube: Lee Morgan - The Sidewinder]
Toch mooi hoe veelzijdig zo'n niet nader te noemen schema van 12 maten is, he :Y . En Lee Morgan gelijk even mijn mijn Spotifybibliotheek gezet.
Of toch liever rustig ontwaken met deze directe voorouder van Flamenco Sketches op Kind of Blue?

[YouTube: Bill Evans "Peace Piece"]
En nog artiest voor mijn bibliotheek :) . Ik vind het knap hoe hij het zo sereen houdt terwijl hij op den duur best dissonante dingen speelt. Mooie techniek, met zo'n pedaalpunt.

Wat ik trouwens eigenlijk een keer wil is ipv streamen gewoon plaatjes gaan draaien. Gewoon op een avond ervoor gaan zitten en een album in zijn geheel gaan luisteren, gezellig met kaarsjes erbij enzo. Wie weet vanaf vinyl :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Op een andere noot:

De backdoor ii-V (een ♭VII7 die oplost naar de tonica) was het laatste puzzelstukje dat ik nodig had om het akkoordenschema van Stella by Starlight te ontcijferen :) . Dat is voor improvisatie al een aardig complex liedje, wat je aan de melodie zelf helemaal niet zo merkt. Ik ben wel blij dat ik iReal Pro gekocht heb trouwens, dat maakt het een stuk gemakkelijker om in te zoomen op specifieke stukken van een liedje dat je wilt oefenen. Dat werkt op YouTube ronduit beroerd.

Ik heb trouwens echt respect voor pianisten en gitaristen in de jazz. Je moet echt veel akkoorden met allerlei alteraties/extensies kunnen spelen.

Omdat ik dingen meestal leuker vind als ik snap hoe ze werken nog een video die ik leuk vind over jazzharmonie (let op: veel muziektheorie):

Ik haak na level 3 echt wel af qua wat ik mooi vind in deze voorbeelden :+ . Oh, en uitkomen bij lo-fi hiphop op het laatst :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Sethro schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:35:
[...]

Het is ook heel goed gespeeld! Contrabas is geen makkelijk instrument zonder fretten en met zware snaren. Het vraagt precieze en kracht.
Een bassist die met een walking bass een goede groove neerlegt is echt superfijn. Dat is een skill op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
JukeboxBill schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:16:

Aangezien blues in het topic wordt genoemd, al zou ik dat eerder zien als een op zichzelf staande muziekstijl, ook daar ben ik een liefhebber van.
en
Bananenplant schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:16:

Toch mooi hoe veelzijdig zo'n niet nader te noemen schema van 12 maten is, he :Y . En Lee Morgan gelijk even mijn mijn Spotifybibliotheek gezet.
Interessante punten. Waar eindigt de Blues en waar begint Jazz?
Zoals reeds eerder vermeld is bv. All Blues een mooi voorbeeld van een blues structuur op een jazz album,
idem voor Freddie Freeloader op dezelfde plaat.

Daarom dat ik persoonlijk beide genres eerder onder één 'label' plaats: geïmproviseerde muziek :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Kapoen schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:35:
[...]

en

[...]

Interessante punten. Waar eindigt de Blues en waar begint Jazz?
Zoals reeds eerder vermeld is bv. All Blues een mooi voorbeeld van een blues structuur op een jazz album,
idem voor Freddie Freeloader op dezelfde plaat.

Daarom dat ik persoonlijk beide genres eerder onder één 'label' plaats: geïmproviseerde muziek :P
Van structuren, schema's en maten heb ik geen verstand.
Ik ga af op mijn gehoor en smaak.

Dat die stijlen in elkaar overlopen is wel duidelijk. Daarom luister ik naar allebei, alhoewel sommige blues en sommige jazz hoor ik liever niet dan wel.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
Nog eentje uit mijn lijstje van 'happy tunes', om de één of andere reden word ik hier goedgezind van:

Misschien komt het door de 9/8 timing die dan nog eens ongewoon verdeeld is,
wat natuurlijk voor het hele album geldt ;)

Het Time Out album is naast Kind of Blue ook ééntje om nieuwe luisteraars 'te bekeren' denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:39
Kapoen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:46:
Nog eentje uit mijn lijstje van 'happy tunes', om de één of andere reden word ik hier goedgezind van:
[..]

Het Time Out album is naast Kind of Blue ook ééntje om nieuwe luisteraars 'te bekeren' denk ik :P
Een aanrader qua live album met Dave Brubeck is "The Dave Brubeck QUARTET - Live at Carnegie Hall (1963)"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOEaIk9LMTLD-dwKjp5PhffeMfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS9uQz3ZYNs6do0cthvD5RPy.jpg?f=fotoalbum_large

Wikipedia
Spotify

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 11-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Initieel zat ik te luisteren om solo-inspiratie op te doen, maar deze uitvoering van Dear Old Stockholm door Chet Baker begin ik steeds plezieriger te vinden :Y .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Kapoen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:46:

[YouTube: Dave Brubeck - Blue Rondo a la Turk]

Misschien komt het door de 9/8 timing die dan nog eens ongewoon verdeeld is,
wat natuurlijk voor het hele album geldt ;)
Of is dat misschien ook vanwege het bluesschema dat er in het midden zit ;) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Goed topic!
Ga ik af en toe in spieken.

Een van mijn favoriete nummers;

Ik ben een 'Casual listener' van jazz.
Wanneer het neurotisch wordt haak ik wel af.

Het mag wel snel maar niet neurotisch.
Ik weet niet hoe dat type jazz heet maar ik skip dan.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
MrMonkE schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:26:
Goed topic!
Ga ik af en toe in spieken.

Een van mijn favoriete nummers;
[YouTube: Chet Baker - Almost blue]
Op Spotify kan ik alleen maar Chet Baker als zanger van dit nummer vinden. Welke opname is dit?
Ik ben een 'Casual listener' van jazz.
Wanneer het neurotisch wordt haak ik wel af.

Het mag wel snel maar niet neurotisch.
Ik weet niet hoe dat type jazz heet maar ik skip dan.
Noten poepen ben ik ook geen fan van :) . Big bands met high blowers op trompet trouwens ook niet. Een soort intimiteit dat de sessie bij wijze van spreken in je huiskamer had kunnen zijn vind ik het fijnst :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Wat meer Chet Baker nog, All the Things You Are :Y .

Ella's gender bend van Have You Met Miss Jones :+ . Aan het begin hoor ik trouwens een hoorn in de band? Dat is geen gebruikelijk instrument bij jazz :) .

Omdat Braziliaans Portugees smooth as butter is :Y . (Wel wat platgetreden nummer misschien alleen).

Omdat Diana Krall gewoon een dikke stem heeft :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Een persoonlijke zoektocht is trouwens opnames waarin een bugel gebruikt wordt. Dat is soms wel lastig om te vinden, vaak zijn het trompettisten die het als een alternatief instrument gebruiken. Bugel klinkt een stuk warmer en dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Itamar Borochov heeft onlangs een nieuw album uitgebracht dat ik graag wil kopen. Dit zit op het snijvlak van jazz en Midden-Oosterse klanken. Hopelijk doet de douane lief, net als de vorige keer.

En jammer dat Amsterdam voor mij ver weg is, bij dat Bimhuis gebeuren volgens mij leuke dingen :/ .

Ik moet soms gewoon mijn portie tonaliteit met een ♭2 erin hebben, sorry O-) . (Als dat je niets zegt: het Jawsinterval ;) , geeft zo'n lekkere exotische spanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Bananenplant schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:06:
[...]

Op Spotify kan ik alleen maar Chet Baker als zanger van dit nummer vinden. Welke opname is dit?
Geen idee. (Ik kan niet scrollen op YT.)
Staat het er niet ergens onder?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
Bananenplant schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:08:
[...]

Of is dat misschien ook vanwege het bluesschema dat er in het midden zit ;) ?
Bij deze is het toch echt dat 9/8 ritme en tempo/thema dat het 'm doet voor mij :)
De klarinet vind ik ook een belangrijk element, mijn grootvader was een fervent speler ervan (echter geen jazz).
Bananenplant schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:06:
[...]

Ik vond het ook een interessant nummer, dus ik heb ook wat gegraven.

Deze info komt van (wikipedia):
"Almost Blue" is a song recorded by English group Elvis Costello and the Attractions from their sixth studio album, Imperial Bedroom (1982). Written by Costello and produced by Geoff Emerick, the track shares the name of the group's previous 1981 studio album.
...
American trumpeter Chet Baker recorded the tune in 1987 for the documentary Let's Get Lost (1989) and it was released on the soundtrack album.
Een beetje zoals Miles Davis gedaan heeft met songs zoals Time after Time en Human Nature dus :)

[ Voor 57% gewijzigd door Kapoen op 11-11-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Kapoen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:40:
[...]

De klarinet vind ik ook een belangrijk element, mijn grootvader was een fervent speler ervan (echter geen jazz).
...dus toch wel. Ik dacht dat ik het me verbeeld had. Toen ik het kwartet opzocht zag ik een altsaxofonist op de foto. Ik associeer klarinet zelf al snel met klezmer, maar vind het een fijne toon die je te weinig hoort tegenwoordig :) .

Misschien vind je dit album van The Calefax Reed Quintet ook wel leuk, dan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
Bananenplant schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:54:
[...]

...dus toch wel. Ik dacht dat ik het me verbeeld had. Toen ik het kwartet opzocht zag ik een altsaxofonist op de foto. Ik associeer klarinet zelf al snel met klezmer, maar vind het een fijne toon die je te weinig hoort tegenwoordig :) .

Misschien vind je dit album van The Calefax Reed Quintet ook wel leuk, dan :) .
Nu heb je me doen twijfelen, dus heb ik het bijhorende wikipedia artikel er even bij gehaald:
It was originally recorded by the Dave Brubeck Quartet with Dave Brubeck on piano, Paul Desmond on alto saxophone, Eugene Wright on bass, and Joe Morello on drums.
Jammer voor mij, I stand corrected. Ik moet beter leren luisteren dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Niet om in mijn eentje het topic vol te spammen, maar ik zit me soms af te vragen wat me op latere leeftijd aanspreekt aan jazz terwijl ik er in mijn vormende jaren niet veel aan ben blootgesteld.

Ik heb als tiener veel Transport Tycoon gespeeld, misschien heeft dat zijn sporen nagelaten :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
Bananenplant schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:33:
Niet om in mijn eentje het topic vol te spammen, maar ik zit me soms af te vragen wat me op latere leeftijd aanspreekt aan jazz terwijl ik er in mijn vormende jaren niet veel aan ben blootgesteld.

[YouTube: Transport Tycoon Deluxe - Complete MT-32 Game Soundtrack (MS-DOS, 1995)]

Ik heb als tiener veel Transport Tycoon gespeeld, misschien heeft dat zijn sporen nagelaten :+ .
Bij mij is de vraag nog breder, waarom ben ik pas in mijn late twintiger jaren begonnen met muziek (algemeen) te luisteren/spelen?

Over videogames gesproken, deze moderne game/soundtrack was voor mij een kennismaking met bigband jazz.

Het spel zelf heeft een grote 'Steamboat Willie' sfeer, hier een gameplay video voor wat meer context.
Ik vind de bigbandstijl/jaren 40 muziek er zeker bij passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kapoen op 15-11-2023 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 07:54

Toshirou

Vinyl Surfer

Zelf luister ik vooral de albums van de grote labels als Blue Note, Prestige, Impulse, EmArCy, Pacific (World) Jazz, Riverside en CTI. Wel zijn het de moderne of Japanse reissues die ik koop en beluister, gezien de mastering van hoog niveau is. Wat toch wel meespeelt met de luisterervaring. Vooral de albums van Coltrane, Hubbard, Smith, McLean, Tyner en Turrentine staan hier vaak op de platenspeler te draaien.

De laatste tijd merk ik ook wat meer van Bill Evans en Chet Baker te luisteren, maar vooral van Baker zijn instrumentale albums als Chet Baker Quartet (Barclay/SAM Records) en Chet Baker Big Band (Pacific Jazz/ King Record). Beide albums zijn echt aanraders ook mee te beginnen als je Baker wilt horen spelen. En van Evans.. ja daarmee kan je bijna niet verkeerd mee gokken. Waltz for Debby, Sunday Live at the Village Vanguard, Inner Spirit of het album met Cannonball Adderley, echt toppers om op de platenspeler te leggen. En gelukkig komt alles hierboven genoemd in moderne heruitgaven uit (behalve Chet Baker Big Band... wie weet ooit in de Tone Poet serie).

Al zijn moderne albums van bijvoorbeeld Muriel Grossmann, Melissa Aldana, Gerald Clayton en Kendrick Scott ook erg goed te doen. Zelf heb ik het wat minder met vocal jazz al zijn er daarin ook echt top albums in uitgebracht. Zoals Diana Krall - Live in Paris, deze nog op de Mega CD & Platenbeurs kunnen halen (45RPM versie!). Dit album is dan ook echt genieten, zo goed opgenomen dat je af te toe bijna die live ervaring meekrijgt.. heerlijk! 😁

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• Bananenplant
In Groningen zit een winkel, Swingmasters, waar de eerste keer dat ik ging kijken mij de keuzestress om het hart sloeg. Mijn muziekleraar zei dat het heel aardige mensen zijn die goed kunnen adviseren. Ik ga daar dus maar weer eens een keertje kijken en praten daar om goed luister-/studiemateriaal voor mijn doelen te vinden. Het zal waarschijnlijk beginnen bij Kind of Blue ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Kind of Blue is zeker goed, maar ik zou zelf eerder beginnen bij de The Blues and Abstract Truth van Oliver Nelson. Deels is het de bezitting van Miles zijn Kind of Blue. Maar daarentegen vind ik zelf dit album veel dieper en vooral melodieuzer.

KoB is sterk door Miles zijn "Less is More" en vrije benadering die hij van zijn bezetting verwachtte, maar Nelson geeft in dit album de nummers zoveel meer ziel dat ik dit album sterker vind. Vooral de toevoeging van Hubbard en Dolphy maken dit album in mijn ogen de betere van de twee. Less is More is typisch Miles maar de bijna Big Band benadering van Nelson maar met toch die minimalisme weten dit album op hetzelfde niveau neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Toshirou schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:32:
KoB is sterk door Miles zijn "Less is More" en vrije benadering die hij van zijn bezetting verwachtte, maar Nelson geeft in dit album de nummers zoveel meer ziel dat ik dit album sterker vind. Vooral de toevoeging van Hubbard en Dolphy maken dit album in mijn ogen de betere van de twee. Less is More is typisch Miles maar de bijna Big Band benadering van Nelson maar met toch die minimalisme weten dit album op hetzelfde niveau neer te zetten.
Hmm, voor trompet en saxofoon ben ik toch meer fan van een wat beheerstere toon ipv aldoor zo'n scheurrandje eraan. Wel mooi hoe ze de meerstemmige segmenten doen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Leuk topic! Zijn er clubs in zowel binnen- als buitenland die jullie kunnen aanraden? Misschien interessant om mee te nemen in de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 15:34

[Jules]

Confusion in confusion

Wellicht interessant is de lecture van Wynton Marsalis bij Harvard, "Music as a metaphore".
Naast de uitleg van de metafoor tussen amerikaanse muziek en het democratisch proces geeft het een aangename uitleg van het ontstaan van jazz en de verschillende stijlen.

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Jules]

[Jules]

Confusion in confusion

Bulder schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:50:
Leuk topic! Zijn er clubs in zowel binnen- als buitenland die jullie kunnen aanraden? Misschien interessant om mee te nemen in de TS.
Hot Club de Gand. Zeer klein, gratis entree, geen reservering mogelijk. Live muziek op werkdagen. Zit leuk verstopt in het centrum van Gent.

Sfeerimpressie...

[ Voor 15% gewijzigd door [Jules] op 28-11-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Gisteren wat plaatjes gehaald:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij verkennend luisteren in de winkel vond ik ze iig leuk, met Una Mas bovenaan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
[Jules] schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:03:
Wellicht interessant is de lecture van Wynton Marsalis bij Harvard, "Music as a metaphore".
Naast de uitleg van de metafoor tussen amerikaanse muziek en het democratisch proces geeft het een aangename uitleg van het ontstaan van jazz en de verschillende stijlen.
Deze ga ik een keer rustig doornemen, kost alleen wel even tijd :) . Wat ik zelf boeiend vind is dat jazz zowel zwarte als witte vertolkers heeft, ook in een tijdperk van raciale segregatie in de Verenigde Staten. Ik ben wel benieuwd in hoeverre muziek zulke raciale barrières geslecht heeft destijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-05 18:11
Mogen we het ook over fusion hebben? Chick Corea, Al di Meola, The Rippingtons, the Yellowjackets, Pay Metheny, John Patitucci, Mike Stern ... Miles natuurlijk ook.

De meeste jazzconcerten die ik live heb gezien waren fusion. Het schuurt soms een beetje tegen kitsch aan, maar dat kan ik juist wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
ducoquelicot schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:36:
Mogen we het ook over fusion hebben?
Van mij wel, hoor :) .

Sowieso ook: als iemand de TS wil helpen uitbreiden met informatie over periodes, stijlen, etc. sta ik daar zeker voor open, ik vind dit niet "mijn" topic ofzo :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Trouwens, @Kapoen:

Afbeeldingslocatie: https://calefax.nl/app/uploads/2014/09/Calefax-cover-R20s.jpg

https://calefax.nl/shop/s...s-calefax-cora-burggraaf/

Gezien je nostalgie bij klarinet vind je dit album van Calefax misschien wel leuk :) . Op zich is het de vraag hoe jazz dit nog is, maar goed ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Jules]

[Jules]

Confusion in confusion

Bananenplant schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:27:
[...]

Deze ga ik een keer rustig doornemen, kost alleen wel even tijd :) . Wat ik zelf boeiend vind is dat jazz zowel zwarte als witte vertolkers heeft, ook in een tijdperk van raciale segregatie in de Verenigde Staten. Ik ben wel benieuwd in hoeverre muziek zulke raciale barrières geslecht heeft destijds.
Dit komt ook een beetje terug in die lecture. Dancehalls gevuld met swingende blanke mensen op muziek gespeeld door een blanke band, maar de muziek op verzoek van de bandleider geschreven door donkere muzikanten.
En niemand die het door had.
Om Wynton te parafraseren: 'we liked the gift, but didn't like the package'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ducoquelicot schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:36:
Mogen we het ook over fusion hebben? Chick Corea, Al di Meola, The Rippingtons, the Yellowjackets, Pat Metheny, John Patitucci, Mike Stern ... Miles natuurlijk ook.
Mag ik daar Jaco Pastorius, Larry Coryell, John McLaughlin, Joe Zawinul, Herbie Hancock, Stanley Clark, John Scofield, Medeski - Martin & Wood aan toevoegen?

Leuk topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:54
Kapoen schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:23:
[...]

Fijne plaat inderdaad. Ik heb ergens nog een album van hem rond slingen 'God bless the child'.

Ook nog een hele mooie van Kenny.

Heel lang geleden toen youtube vrij nieuw was en geen algoritmes werden toegepast kwam ik ooit dit prachti stukje muziek tegen. _/-\o_

En hier houd mijn Jazz kennis op. :) Ik heb wel eens verder naar Jazz gezocht maar ik kom gewoon teveel tegen wat niet mijn smaak is helaas. Hopelijk komen er hier nog wat andere juwelen voorbij in dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:00
Heb laatst een paar pianostukken herontdekt waar je naar blijft luisteren: Voor de pianisten onder ons: De moeilijkheid is te doen en als je dit goed kunt spelen trek je heel veel publiek. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
wauskoek schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:52:
[...]

Heel lang geleden toen youtube vrij nieuw was en geen algoritmes werden toegepast kwam ik ooit dit prachti stukje muziek tegen. _/-\o_
[YouTube: Joel Haines, Nathan Haines, "Live at Wembley"]
Ik kende het niet, maar dit is een fijn stukje muziek :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Begur schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:05:
[...]

Mag ik daar Jaco Pastorius, Larry Coryell, John McLaughlin, Joe Zawinul, Herbie Hancock, Stanley Clark, John Scofield, Medeski - Martin & Wood aan toevoegen?

Leuk topic!
John Scofield, daar heb vorig jaar zomer een bak naar zitten luisteren. Wel erg... smooth ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:54
Helemaal vergeten... van onze eigen bodem: Gare Du Nord! Enkele keren live gezien en dat klonk geweldig. Helaas treden ze niet meer op.

Het valt onder Urban-Jazz las ik net op wiki. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-05 22:46
Leuk topic, ik kom ff meelurken!

Ben zelf muzikant en kreeg zodoende met jazz te maken toen ik de vooropleiding voor lichte muziek op het conservatorium ging doen, het was juist die enorme hoeveelheid jazz dat ik besloot dat ik geen zin had om me daar 4 jaar mee bezig te houden 8)7

Tientallen jaren later groot liefhebber, al prefereer ik vooral fusion en jazzrock muzikanten als John Scofield, John McLaughlin, Herbie Hancock en vanaf een periode waar instrumenten elektrisch werden. Al mag je me altijd wakker maken voor een mooie versie van A night in Tunisia

Om ook even een duit in het muzikale zakje te doen, ik ben wel in de stemming voor Eddy Harris en Scofield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Members only:

Yay, mijn bestelde album is binnen! Zonder betaalverzoek van de douane :Y) . Eigenlijk wil ik 'm ook eens een keertje live zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit vind ik zelf een van de betere nummers van Muriel Grossmann. Heerlijke saxofoon jaz waarbij de John Coltrane invloeden duidelijk te horen zijn. Dit nummer komt van het album “Reverence”. Wat dan ook weer een verwijzing naar het album “A Love Supreme” van John Coltrane.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
Members only:

In afwachting van mijn draaitafel is ook deze binnengekomen :Y) . Cliché, maar met een reden zullen we maar zeggen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Hahaha… het meest populaire Miles album. Hier sla je de plank niet mee mis. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Om maar even iets uit de oude obscure Nederlandse doos te trekken: SFEQ

Deze experimentele band uit Amsterdam/Hilversum werd gevormd ergens begin jaren '90 en verdween weer in obscuriteit na een vijftal albums. Altijd liefhebber geweest, en vond toevallig wat nummers van hun terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Bananenplant schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:37:
***members only***

In afwachting van mijn draaitafel is ook deze binnengekomen :Y) . Cliché, maar met een reden zullen we maar zeggen ;) .
Ook een van mijn eerste Jazz CD's ooit. Samen met deze:
Wikipedia: Porgy and Bess (Ella Fitzgerald and Louis Armstrong album)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Zijn er hier trouwens ook liefhebbers van bossa nova? Ik studeer nu op deze. Het akkoordenschema benaderen als functionele harmonie vind ik lastig, maar door te focussen op niet-diatonische tonen in akkoorden klinkt het al snel alsof je snapt wat je aan het doen bent :Y) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit album is trouwens een erg goed album, ondanks dat eerst even moest wennen aan Sinatra die buiten zijn comfort zone gaat. Maar het voor mij een album dat op je groeit.

Het bekendste album in dit genre, Getz/Gilberto is voor velen de introductie. Het nummer “The Girl from Ipanema, het boegbeeld van het genre.

Een paar van mijn favoriete albums binnen het Bossa nova genre zijn:
• Charlie Byrd’s Trio (Fontana)
• Stan Getz/Charlie Byrd - Jazz Samba (Verve)
• Stan Getz - Big Band Bossa Nova (Verve)
• Antonio Carlos Jobim & Francis Albert Sinatra( die je al noemde, sterk album!)
• Astrud Gilberto with Stanley Turrentine (CTI)
• Astrud Gilberto - The Astrud Gilberto album (Verve)
• Stan Getz with Cal Tjader (Fantasy Records)
• Nico Gomez - Soul of Samba (Omega Int./Mr. Bongo)
• Charlie Byrd/ Aldemaro Romero - Onda Nueva = The New Wave (CBS)

Dit zijn enkele albums die ik vaak luister als ik zin heb in wat Bossa Nova. Ik moet zelf nog veel goede albums ontdekken binnen dit genre. Maar Getz, Byrd en Gilberto zijn groots aanwezig. De gekte in de US brak los en Verve pakte het groots aan om met de bovengenoemde er goed van te pakken. Er zijn genoeg artiesten binnen dit genre. Ook het album “Bossa Nova Soul Samba” van Ike Quebec is een album waarmee ook Blue Note er een graantje van probeerde mee te pikken.

Er is tevens nog een verzamel album op CD “Blue Bossa”. Hierop staat een collectie van Bossa Nova (geïnspireerde?) nummers samengesteld uit de collectie van de Blue Note stal. Dit album is een aanrader wanneer je niet direct helemaal naar de Bossa Nova wilt gaan maar toch die sferen wilt genieten met de groten uit de Jazz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Bananenplant schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:00:
[YouTube: Frank Sinatra & Antônio Carlos Jobim - 07 How Insensitive (Insensatez)]

Zijn er hier trouwens ook liefhebbers van bossa nova? Ik studeer nu op deze. Het akkoordenschema benaderen als functionele harmonie vind ik lastig, maar door te focussen op niet-diatonische tonen in akkoorden klinkt het al snel alsof je snapt wat je aan het doen bent :Y) .
Zeker, groot liefhebber van zowel Jobim als Sinatra. Deze uitvoering kende ik niet maar je hoort meteen de klasse van Sinatra die blijkbaar ook zonder (of met minimale) vibrato kan zingen. Top, nog niet eerder gehoord.

Welk instrument bespeel je? Ik pingel zelf wat op de piano (autodidact).

Wat mij ook vaak opvalt bij muziek uit Brazilië is de uitmuntende opnamekwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 08-12-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
bert pit schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:07:
[...]

Welk instrument bespeel je? Ik pingel zelf wat op de piano (autodidact).
Kijk eens naar mijn plaatje ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant

Eentje uit de categorie "minder gebruikelijke instrumentatie, maar werkt erg goed" :Y . Eupho is een stukje persoonlijke nostalgie ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [Jules]

[Jules]

Confusion in confusion

Weinigen mogen deze track aanraken; dit is een uitzondering.
Onnavolgbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Zelfs in zijn late jaren wist Stan Getz met Kenny Barron en een nog jonge Terri Lyne Carrington een fantastisch optreden te geven. Dit fragment is echt heel goed. Enjoy! 👍 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Oliver Nelson, trompet. Schitterende harmonie en fantastische bas lijn.
YouTube: Oliver Nelson Septet - Stolen Moments

Cool Jazz en met een van mijn favoriete pianisten: Bill Evans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Jules]

[Jules]

Confusion in confusion

Iets wat ik op een of andere manier moet delen.
Twee musici, elkaar nog nooit ontmoet, totdat ze op hetzelfde festival waren geboekt en besloten om samen iets te spelen.
Je suis seul ce soir.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Één keer genoemd in het topic, maar nog niet daadwerkelijk gedeeld. Maar Art Blakey mag wat mij betreft niet ontbreken :)

Zelf ben ik multi-instrumentalist met interesse in jazz. Het is alleen nogal een lastig genre om te leren spelen, dus net als @vlaaing peerd heb ik mijn conservatoriumvoorbereiding een kleine 20 jaar geleden afgebroken omdat ik al die jazz niet trok :+ Maar tegenwoordig hebben we YouTube, en dat maakt het een stuk makkelijker om er een beetje in te komen :)
Qua luisteren moet ik wel bekennen dat ik na al die jaren de echte ouderwetsche bebop nog steeds niet echt kan waarderen. Dat draait mij vaak toch teveel om het laten zien/horen van virtuositeit, en dan haak ik snel af.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Jules]

[Jules]

Confusion in confusion

Blues, baby

Oscar Peterson on piano. Onthoud die naam.

[ Voor 19% gewijzigd door [Jules] op 24-12-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Jules]

[Jules]

Confusion in confusion

More blues...
Guess the musicians...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik ben muziekfan en aan de basis ligt zo'n 30 jaar aan Hiphop dat er voor gezorgd heeft dat ik me ook ben gaan verdiepen in Soul en Funk en de laatste jaren ook de Jazz-Funk. Andere vormen van Jazz zoals Bebop, Jazz-Rock, Soul-Jazz, Jazz-fusion en bijna alles wat na de jaren 70 is gemaakt spreekt me niet echt aan, hoewel de scheidslijn van wat wat is niet altijd even duidelijk is. Én ik heb een zwak voor Jaren 70 Blaxploitation movie soundtracks, vooral "Chase songs". Mijn favoriete soundtrack is echter niet van een blaxploitation movie is maar van de film Bullitt van Lalo Schiffrin, die ook oa verantwoordelijk is voor de tune van Mission impossible en voor de Enter the Dragon soundtrack (aanrader).

Een aantal van mijn favoriete artiesten/nummers:

Lalo Schiffrin

Johnny Hammond Smith
YouTube: Johnny Hammond ‎– Gambler's Life (1974)

Ramon Morris
YouTube: Ramon Morris - Sweet Sister Funk

Funk Inc. (wel een hele vette versie van The Thrill is Gone)
YouTube: Funk Inc. - The Thrill Is Gone

U.S. Warren
YouTube: U. S. Warren - The Drop Pt.1
Dit is typisch zo'n album (For a Few Funky Dues More) waarvan je je kan afvragen welk genre het is. Is het Jaz-funk, Funk, Blues of Rhythm and Blues? Maakt het meteen een interessant album.

En ter afsluiting nog een paar Blaxploitation soundtracks:
James Brown
YouTube: Chase

Gene Page
YouTube: Firebombs

Grant Green
YouTube: One Second After Death

Herbie Hancock

En nog veel meer natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 26-12-2023 11:31 . Reden: Herbie Hancock had verkeerde link ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Hiromi Uhera, een van de meest getalenteerde jazz pianisten van deze tijd. Helaas gaan haar uiterst muzikale uitspattingen vaak over in slecht in het gehoor liggend getimmer.

YouTube: when they realize you're a piano GENIUS

Ook haar optredens met Chick Corea zijn bijzonder:

YouTube: Chick Corea & Hiromi Uehara Medley上原ひろみ&チックコリア.flv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wormaap schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:54:
Één keer genoemd in het topic, maar nog niet daadwerkelijk gedeeld. Maar Art Blakey mag wat mij betreft niet ontbreken :)

[YouTube: Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin']
Oh, dat album had ik bijna meegenomen uit de winkel, alleen zat er een hikje op de CD :-( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wormaap schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:54:
Zelf ben ik multi-instrumentalist met interesse in jazz. Het is alleen nogal een lastig genre om te leren spelen, dus net als @vlaaing peerd heb ik mijn conservatoriumvoorbereiding een kleine 20 jaar geleden afgebroken omdat ik al die jazz niet trok :+ Maar tegenwoordig hebben we YouTube, en dat maakt het een stuk makkelijker om er een beetje in te komen :)
Op wat voor niveau benader je het dan?

Ik verken zelf het akkoordenschema van een liedje op modulaties en sappige niet-diatonische noten en kan er vervolgens op instinct wel iets van bakken waar ik redelijk tevreden mee ben. Maar dingen als "accentueer de 3 en de 7 van elk akkoord", enclosures en dat andere spul waar bijvoorbeeld Jens Larssen mee komt is niet het niveau waarop ik nu bezig ben. Ik wil het op zich wel eens leren.

Ik ben net begonnen met verkennen hoe hierop te improviseren. Er zitten nogal wat... modale wendingen in :+ . En Chet fietst er ook op enig punt ook gewoon een lick met een blue note in, toch verbazend hoe vaak zoiets gewoon werkt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Jules]

[Jules]

Confusion in confusion

Een classic...Fats Waller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
Wat een leuk topic! Bij deze gebookmarkt.

Ik ben een enorme liefhebber van Jazz om laat in de avond te luisteren voordat ik ga slapen. Het helpt me heel goed om een drukke dag te verwerken.

Ik luister dan vaak naar een “late night jazz” playlist op Spotify, waarvan de inhoud ook nog wel eens wijzigt.

Het leuke aan dit topic is dat ik nu nog een paar pareltjes voorbij zie komen die zeker in mijn eigen lijst gaan.

Ik ben nog nooit in een Jazz club geweest waar daadwerkelijk ook live gespeeld wordt. Zijn er tips van dit soort clubs om eens naar toe te gaan? (Voorkeur omgeving Twente)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Bananenplant schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:48:
[...]

Op wat voor niveau benader je het dan?

Ik verken zelf het akkoordenschema van een liedje op modulaties en sappige niet-diatonische noten en kan er vervolgens op instinct wel iets van bakken waar ik redelijk tevreden mee ben. Maar dingen als "accentueer de 3 en de 7 van elk akkoord", enclosures en dat andere spul waar bijvoorbeeld Jens Larssen mee komt is niet het niveau waarop ik nu bezig ben. Ik wil het op zich wel eens leren.

[YouTube: Chet Baker - Nardis (1985)]

Ik ben net begonnen met verkennen hoe hierop te improviseren. Er zitten nogal wat... modale wendingen in :+ . En Chet fietst er ook op enig punt ook gewoon een lick met een blue note in, toch verbazend hoe vaak zoiets gewoon werkt :P .
Mij ontbreekt het vooral aan oefening/vloeiendheid. De akkoorden kom ik prima doorheen, en ik kan ook best per akkoord de geschikte toonladders of arpeggio's verzinnen. Alleen kost dat meer tijd dan wat je daadwerkelijk hebt tijdens een nummer, waardoor ik terugval op instinctief op gehoor spelen. En omdat ik weinig ervaring met jazz heb sta ik dan meer rock/blues/funk met hier en daar wat chromatische loopjes te spelen dan 'echt' jazz. Waar voor mij nog heel veel oefening ligt is veel bewuster zijn van waar ik ben zodat ik duidelijker kan kiezen wat ik speel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Wormaap, je bedoelt tijdens een jamsessie waar je een liedje nog niet eerder gezien hebt? De tijd nemen om een beetje uit te proberen wat werkt is wel de moeite vind ik zelf. Dat kostte me in het begin wel echt veel tijd, als in weken op hetzelfde liedje studeren. Maar onbewust heeft me dat wel wat opgeleverd. Op Stella ( :P ) heb ik eerder dit jaar best wat gestudeerd, maar nieuwe liedjes leren gaat nu wel sneller. Misty kende ik bijvoorbeeld niet, maandag op de repetitie stuntelen, dinsdag op thema studeren en donderdag op les was het "doe dat boek nu maar eens dicht" en ik redde me er al heel aardig uit, zeker met de improvisatie. En over de tijd heb ik op les ook al wel wat trucjes geleerd als een 9 spelen op een majeur-akkoord, een kleine sext op een mineur i-akkoord of uitproberen waar je een #4 kunt gebruiken (dat lukte leuk bij de A-sectie van Garôta de Ipanema). En dat je op een majeur I-akkoord niet op de 4e trap van de toonladder moet hangen :P .

Wat natuurlijk wel zo is is dat je dingen kunt oefenen als "speel een melodielijn op een ii-V-I in alle toonsoorten" omdat dat ontzettend veel voorkomt. Alleen heb ik daar nu niet de tijd voor naast het studeren op nummers. Ik moet trouwens wel aan mijn chops werken, op kleinkoper is je uithoudingsvermogen zo weg als je dat laat versloffen :/ .

Wat mijn docent trouwens zegt is dat jazz spelen uiteindelijk ook iets persoonlijks is en dat je muzikale bagage die je al hebt gewoon kan gebruiken in je persoonlijke stijl. Het lijkt erop dat jazz wel wat last heeft van gatekeeping door puristen. Een belangrijk deel van mijn eigen muzikale vorming is het spelen van koralen op koper geweest. Dat neem ik nog steeds met mij mee wat betreft mijn beeld van wat een mooie toon is (warm, rijk, niet agressief). Ik ben dan ook enorm fan van de Nederlandse jazztrompettist Eric Vloeimans en zijn benadering van toon, ongeacht wat hij speelt (want dat is lang niet altijd jazz meer). Hier een voorbeeldje van een recent nummer van hem in een stijl die voor mij een summum van muzikale schoonheid blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik heb trouwens een lijstje om voor te luisteren op Spotify voor eventuele aanschaf:
  • Workin' with the Miles Davis Quintet.
  • Moanin' van Art Blakey and the Jazz Messengers.
  • Rainbow Sign van Ron Miles. Hij was een cornettist :) .
  • I am a Man van Ron Miles.
En ik heb My Favorite Things van John Coltrane op vinyl besteld om The Sound of Music voor mijn vrouw te verpesten O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Wormaap @Dwarlorf jullie ook hier? :Y)
Dwarlorf schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:40:
Jazz-fusion en bijna alles wat na de jaren 70 is gemaakt spreekt me niet echt aan, hoewel de scheidslijn van wat wat is niet altijd even duidelijk is. Én ik heb een zwak voor Jaren 70 Blaxploitation movie soundtracks, vooral "Chase songs".
Leuke lijst, kon ik me erg mee vermaken!

Vind dan wel een beetje dat Quincy Jones niet uit deze lijst mag ontbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
yorroy schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:36:
Ik ben nog nooit in een Jazz club geweest waar daadwerkelijk ook live gespeeld wordt. Zijn er tips van dit soort clubs om eens naar toe te gaan? (Voorkeur omgeving Twente)
Helaas zie ik door de jaren heen dit meer en meer verdwijnen. De vraag is klein en de horeca heeft het al jaren van massacatering. Ik zou even kijken of De Tor nog bestaat in Enschede, ben daar een paar keer geweest en een paar uitstekende optredens meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

vlaaing peerd schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:43:
@Wormaap @Dwarlorf jullie ook hier? :Y)

[...]

Leuke lijst, kon ik me erg mee vermaken!

Vind dan wel een beetje dat Quincy Jones niet uit deze lijst mag ontbreken.
Ja, het muziek maken heb ik min of meer opgegeven maar als er een topic over muziek is waar ik wat mee heb dan ben ik er als de kippen bij!

Ik zal af en toe wat interessants dit topic inslingeren maar veel meer dan dat heb ik niet te bieden.

Om meteen maar de daad bij het woord te voegen. In mijn zoektocht naar bijzondere artiesten en nummers heb ik een paar jaar geleden Osamu Kitajima ontdekt. Een Japanse artiest die volgens wikipedia meer dan Jazz doet maar ben eigenlijk alleen bekend met 2 Jazz albums van hem, namelijk Benzaiten en Masterless Samurai. Ik moest in eerste instantie ontzettend wennen aan de stijl omdat er (niet heel verassend) veel Japanse muziekale elementen in zitten maar ben blij dat ik heb doorgezet. Best vet allemaal.

Van Masterless Samurai de titel track:

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Bananenplant schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:47:
Ik heb trouwens een lijstje om voor te luisteren op Spotify voor eventuele aanschaf:
  • Workin' with the Miles Davis Quintet.
  • Moanin' van Art Blakey and the Jazz Messengers.
  • Rainbow Sign van Ron Miles. Hij was een cornettist :) .
  • I am a Man van Ron Miles.
Oordeel: Workin' sowieso. Moanin' misschien, moet ik nog een keer luisteren. Ron Miles vind ik qua vorm/structuur van de nummers te vaag/richtingloos, dus die sowieso niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
  • Nu online
Op aanraden van een leraar aan de academie waar ik les volg ben ik nu het album Night Train van Oscar Peterson aan het ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://i.discogs.com/BfD6NzCurEjKFCTu_4QZ31zl1M8JcUddZUsuwXWhYLY/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTM3MjEw/OS0xNDkwMTE1OTAw/LTYzODYuanBlZw.jpeg

Hij raadde me dit album aan vanwege mijn 'fanboy gehalte' ivm Kind of Blue ;)
Er zijn echter geen blazers te horen op dit album, het is piano ondersteund door bass en drums.
Het luistert wel makkelijk weg heb ik de indruk :9

Afgelopen zaterdag heb ik zelf ook nog wat gewerkt aan mijn pogingen tot improvisatie,
een leraar (jazz)dwarsfluit bood lessen over dit onderwerp aan.

Ik vind het als (wannabe) gitarist altijd fijn om eens vanuit een ander perspectief les te krijgen.
Blazers en pianisten hebben toch een hele andere kijk op toonladders, akkoorden, improvisatie
dan gitaristen heb ik de indruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Kapoen schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:07:
Ik vind het als (wannabe) gitarist altijd fijn om eens vanuit een ander perspectief les te krijgen.
Blazers en pianisten hebben toch een hele andere kijk op toonladders, akkoorden, improvisatie
dan gitaristen heb ik de indruk.
Als blazer is denk ik de beleving van harmonie anders omdat je de mogelijkheid hebt om in reine stemming te spelen waar je op een gitaar of piano min of meer opgesloten zit in gelijkzwevende temperatuur. De intonatie van dezelfde noot in verschillende harmonische context wordt anders daardoor. Je kunt intonatie ook bewust gebruiken als kleuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Okay, Moanin' begint al aan me te groeien, je moet het alleen niet gaan luisteren als je 's ochtends nog niet op gang bent, dan is het wat druk ;) . Ik heb Mingus Ah Um ook op de lijst gezet om voor te luisteren.

Ander dingetje: bij de bekende grote verdelers en op Marktplaats kan ik het album Candy van Chet Baker niet vinden, in elk geval niet voor een normale prijs. Als iemand van jullie deze toevallig ergens tegenkomt houd ik mij aanbevolen :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bananenplant schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
Okay, Moanin' begint al aan me te groeien, je moet het alleen niet gaan luisteren als je 's ochtends nog niet op gang bent, dan is het wat druk ;) . Ik heb Mingus Ah Um ook op de lijst gezet om voor te luisteren.
Opstaan: Chet Baker Sings
De rest van de dag kun je dan los met Art Blakey en Mingus... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Teleluvr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:27:
[...]

Opstaan: Chet Baker Sings
De rest van de dag kun je dan los met Art Blakey en Mingus... :o
Een dag alleen thuis wellicht :o . Maar drum fills en bassolo's :Y .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Bananenplant schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:58:
[...]

Als blazer is denk ik de beleving van harmonie anders omdat je de mogelijkheid hebt om in reine stemming te spelen waar je op een gitaar of piano min of meer opgesloten zit in gelijkzwevende temperatuur. De intonatie van dezelfde noot in verschillende harmonische context wordt anders daardoor. Je kunt intonatie ook bewust gebruiken als kleuring.
Ik denk niet dat dat de voornaamste reden is dat de beleving anders is. Reine stemming geeft absoluut een ander gevoel, maar blijft feitelijk wel dezelfde toonsoort.

De bouw van het instrument bepaald (IMO) heel erg hoe je muziek benadert.

Een voorbeeld: op een sax of een piano is dezelfde toonladder transponeren niet zo voor de hand liggend, je vingerzetting voor Am of A#m is op die instrumenten compleet anders, terwijl je op gitaar eenvoudig dezelfde zetting een fret opschuift.

Als gitarist ga je daarom snel denken in 'vorrnen', terwijl een pianist/blazer elke toonladder 12x moet leren.

Verder maakt het wel veel uit of je een akkoord- of melodie-instrument bespeeld en of je in harmonie of melodie muziek benadert. Een pianist of gitarist zal weer vaker vanuit akkoorden schrijven dan een blazer.

Een pianist hoeft niet veel tijd aan intonatie te besteden, want er valt weinig te intoneren. Dat is op een blaasinstrument of een gitaar weer een compleet ander verhaal.

Daarom heb ik er ook graag andere instrumentalisten bij, die kunnen je afentoe uit je instrumenthok halen. Ik ben dan ook sterk overtuigd dat de bouw van je instrument bepaald hoe je muziek benadert en schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Bananenplant schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
Ander dingetje: bij de bekende grote verdelers en op Marktplaats kan ik het album Candy van Chet Baker niet vinden,
bij de vraag vermoed ik dat je deze graag op een specifiek medium wilt hebben zoals CD of vinyl?

Bij platenzaak de Jongens van Hemmes in Groningen hebben ze de vinyl liggen, meende dat ik daar zo'n €20,- voor heb betaald en dat vind ik wel een schappelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Bananenplant schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:40:
@Wormaap, je bedoelt tijdens een jamsessie waar je een liedje nog niet eerder gezien hebt? De tijd nemen om een beetje uit te proberen wat werkt is wel de moeite vind ik zelf. Dat kostte me in het begin wel echt veel tijd, als in weken op hetzelfde liedje studeren. Maar onbewust heeft me dat wel wat opgeleverd. Op Stella ( :P ) heb ik eerder dit jaar best wat gestudeerd, maar nieuwe liedjes leren gaat nu wel sneller. Misty kende ik bijvoorbeeld niet, maandag op de repetitie stuntelen, dinsdag op thema studeren en donderdag op les was het "doe dat boek nu maar eens dicht" en ik redde me er al heel aardig uit, zeker met de improvisatie. En over de tijd heb ik op les ook al wel wat trucjes geleerd als een 9 spelen op een majeur-akkoord, een kleine sext op een mineur i-akkoord of uitproberen waar je een #4 kunt gebruiken (dat lukte leuk bij de A-sectie van Garôta de Ipanema). En dat je op een majeur I-akkoord niet op de 4e trap van de toonladder moet hangen :P .

Wat natuurlijk wel zo is is dat je dingen kunt oefenen als "speel een melodielijn op een ii-V-I in alle toonsoorten" omdat dat ontzettend veel voorkomt. Alleen heb ik daar nu niet de tijd voor naast het studeren op nummers. Ik moet trouwens wel aan mijn chops werken, op kleinkoper is je uithoudingsvermogen zo weg als je dat laat versloffen :/ .

Wat mijn docent trouwens zegt is dat jazz spelen uiteindelijk ook iets persoonlijks is en dat je muzikale bagage die je al hebt gewoon kan gebruiken in je persoonlijke stijl. Het lijkt erop dat jazz wel wat last heeft van gatekeeping door puristen. Een belangrijk deel van mijn eigen muzikale vorming is het spelen van koralen op koper geweest. Dat neem ik nog steeds met mij mee wat betreft mijn beeld van wat een mooie toon is (warm, rijk, niet agressief). Ik ben dan ook enorm fan van de Nederlandse jazztrompettist Eric Vloeimans en zijn benadering van toon, ongeacht wat hij speelt (want dat is lang niet altijd jazz meer). Hier een voorbeeldje van een recent nummer van hem in een stijl die voor mij een summum van muzikale schoonheid blijft.
Hier wilde ik nog even rustig op terugkomen :) Maar er is eigenlijk veel minder te zeggen dan ik dacht :+ In het kort komt het erop neer dat ik die cyclus van 'nummer leren, nummer uitwerken, ideeën opdoen' veel te weinig uitvoer en dan uiteindelijk op een les of jam of zelfs als ik thuis wat zit te pingelen terugval op wat voor mij natuurlijk komt en waar ik niet teveel over na hoef te denken. En dat komt in mijn geval meestal neer op 'zingbare melodieën' die de harmonie van het nummer volgen. Niks mis mee, begrijp me niet verkeerd. Maar in jazz-context niet heel spannend :)
Overigens is de vier over de Imaj7 heerlijk die tritonus in iedereens oor forceren :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:53

pinda powerrr

Slow down...

Rene44 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:22:
Richard Tee.

Steve Gadd

Cornell Dupree

Eric Gale

Gordon Edward op die typische 70s basgitaar

Stuk voor stuk sessiemuzikanten waar je gewoon never nooit in de buurt gaat komen, ook al oefen je 24/7

Die Richard Tee solo, so effortless echt wauw

https://www.youtube.com/watch?v=G2z47z9J0Xk&t=0s
Stuff O+ O+ O+

Ben ik mee opgegroeid als het ware. In mijn jongere jaren altijd gedrumd en ik oefende net zo lang tot ik het allemaal noot voor noot kon naspelen. Das war einmal...ik speel zo goed als niet meer ;(

Door de beïnvloeding van Steve Gadd luisterde ik ook naar andere muzikanten waar hij meespeelde en kwam ik op veel diverse muziek uit. Zeker niet altijd jazz, maar wel met een flinke invloed daarvan.

Zo vind ik een meesterwerk toch wel het album Tenderness van Al Jarreau (met een batterij aan crème de la crème van sessiemuzikanten).

Ik speel nog wel gitaar, maar daar krijg ik geen jazz uit, dat is me echt even een brug te ver.

North Sea Jazz ben ik elk jaar te vinden, ik ging al toen het nog in Den Haag was (oud :+ ) en het mooie van dat festival, is dat het laat zien hoe breed jazz kan zijn.

Leuk topic @Bananenplant ! :)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
vlaaing peerd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:06:
[...]

bij de vraag vermoed ik dat je deze graag op een specifiek medium wilt hebben zoals CD of vinyl?

Bij platenzaak de Jongens van Hemmes in Groningen hebben ze de vinyl liggen, meende dat ik daar zo'n €20,- voor heb betaald en dat vind ik wel een schappelijke prijs.
Die kende ik nog niet :o ! Candy is nu niet op voorraad en volgens de website alleen op DVD? Maar goed, dit wordt wel een vaste stop in de stad, dank :Y .

CD of vinyl vind ik beide okay. Maar online is het >30 voor een CD, dat vind ik niet redelijk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Bananenplant schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:15:
[...]

Die kende ik nog niet :o ! Candy is nu niet op voorraad en volgens de website alleen op DVD? Maar goed, dit wordt wel een vaste stop in de stad, dank :Y .
Als je er bent, zou ik zeker Swingmaster niet overslaan, die is gespecialiseerd in jazzmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 18:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Jazz is niet echt mijn muzieksoort, maar toch is er wel een nummer dat ik regelmatig luister. Het gaat heel toepasselijk over de computermuis. Het nummer is -tig jaar oud, wat je merkt aan de referentie naar Colani, wat destijds een designer was die voor de Duitse computerwinkel Vobis werkte.

Helge Schneider met „Ich drück die Maus”:

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
vlaaing peerd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:47:
[...]

Als je er bent, zou ik zeker Swingmaster niet overslaan, die is gespecialiseerd in jazzmuziek.
Bananenplant in "Jazz. Wie luistert ernaar? Wie speelt het?"

Die ken ik idd al :Y .

Pagina: 1 2 Laatste