Sinds enige jaren is mijn interesse gewekt door jazz, zowel qua luisteren als spelen. En met wat zoeken hier kwam ik tot de conclusie: hier is nog geen topic over
. Hierbij dus een bescheiden aanzet voor een TS, ik ben namelijk benieuwd welke tweakers hier nog meer in geïnteresseerd zijn.
. Jazz is een enorm breed muziekgenre met Afrikaanse roots dat zijn sporen heeft nagelaten in hedendaagse muziek. Het is ook enorm divers: van vroege stijlen als swing en bebop tot fusion en moderne electrojazz.
Er bestaat veel standaardrepertoire in zogenaamde jazz standards. Er zijn standards in veel verschillende stijlen, zoals blues of bossa nova, maar veel standards zijn simpelweg populaire liedjes uit de tijd waarin ze door jazzmusici omarmd zijn. Op deze manier is er bijvoorbeeld film- en musicalmuziek uit de 1e helft van de 20e eeuw jazzrepertoire geworden. Om een voorbeeld te noemen: My Favorite Things uit The Sound of Music is een jazz standard geworden waarop John Coltrane helemaal losgaat. Maar ook originele composities zijn standards geworden, zoals het bekende So What door Miles Davis.
Als je jazz beschouwt improvisatie op bestaande muziek van het moment betekent dat ook dat het repertoire altijd in beweging is. De 8-Bit Big Band gebruikt bijvoorbeeld bekende muziek uit videogames.
. Hier komt ook een belangrijke eigenschap van jazz naar voren: muziek van het moment, die op dat moment gebeurt.
Lead sheets (=akkoordenschema + transscriptie van de melodie) van standards zijn in de loop der jaren veelal clandestien verzameld in zogenaamde real books. Als je graag legale bladmuziek wilt kun je tegenwoordig gelukkig ook real books vinden waarvoor alle rechthebbenden netjes betaald zijn
.
Ikzelf ben nog aardig nieuw in dit alles. Maar voorbeelden van dingen die ik zelf leuk vind om te luisteren:
Klassiek:
Ik ben benieuwd hoeveel posts dit topic gaat krijgen. We gaan het zien
.
Jazz luisteren
Er is heel veel en ik ga dit niet allemaal even in 1x in een TS kunnen zettenEr bestaat veel standaardrepertoire in zogenaamde jazz standards. Er zijn standards in veel verschillende stijlen, zoals blues of bossa nova, maar veel standards zijn simpelweg populaire liedjes uit de tijd waarin ze door jazzmusici omarmd zijn. Op deze manier is er bijvoorbeeld film- en musicalmuziek uit de 1e helft van de 20e eeuw jazzrepertoire geworden. Om een voorbeeld te noemen: My Favorite Things uit The Sound of Music is een jazz standard geworden waarop John Coltrane helemaal losgaat. Maar ook originele composities zijn standards geworden, zoals het bekende So What door Miles Davis.
Als je jazz beschouwt improvisatie op bestaande muziek van het moment betekent dat ook dat het repertoire altijd in beweging is. De 8-Bit Big Band gebruikt bijvoorbeeld bekende muziek uit videogames.
Jazz spelen
Een ding dat velen aanspreekt aan jazz is dat het vooral ook leuk is om te doen. Als je jazz wilt spelen kan dit bij jamsessies. Bij het uitvoeren van een liedje wordt vaak eerst het thema gespeeld (de zgn. "head"), waarna de deelnemers om beurten een solo mogen spelen (improviseren!) over het akkoordenschema van het liedje. Veel jazz kenmerkt zich door rijke harmonie met veel beweging. Dat betekent (minstens) 4 tonen per akkoord en, naar gelang het liedje, regelmatig wisselende toonsoorten. Ongeacht het instrument dat je bespeelt is het dus zaak dat je je op grote lijnen kunt redden in het akkoordenschema. Vervolgens is het een kwestie van creativiteitLead sheets (=akkoordenschema + transscriptie van de melodie) van standards zijn in de loop der jaren veelal clandestien verzameld in zogenaamde real books. Als je graag legale bladmuziek wilt kun je tegenwoordig gelukkig ook real books vinden waarvoor alle rechthebbenden netjes betaald zijn
Ikzelf ben nog aardig nieuw in dit alles. Maar voorbeelden van dingen die ik zelf leuk vind om te luisteren:
Klassiek:
- Cool jazz, zoals gespeeld door Chet Baker.
- Werk van Miles Davis, zoals het iconische album Kind of Blue.
- Goodbye Pork Pie Hat van Charles Mingus vind ik echt een geniaal nummer.
- John Coltrane, maar wel met mate
.
- Bossa nova.
- Werk van Eric Vloeimans, hoewel ik veel van wat hij doet misschien niet meer "jazz" zou noemen is het wel zijn achtergrond.
- Electrojazz van Sungazer, met jazznerd Adam Neely (maakt sowieso leuke video's
).
- Werk van Itamar Borochov, die jazz speelt waarin zijn Sefardische achtergrond doorklinkt. Dus met veel Midden-Oosterse klanken.
Ik ben benieuwd hoeveel posts dit topic gaat krijgen. We gaan het zien
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️