Acties:
  • +7 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Ik werk zelf in de elektrotechniek, maar ik geloof dat de IT meer betaald en dat dit nog meer geldt.

Ik ben een ervaren technicus en ik werk al 10 jaar in loondienst. Ik heb een voor jan modaal begrippen goed salaris en een fijne werkomgeving. Maar ik ben er niet gelukkig mee. Sterker nog, een junior econoom verdient al meer dan mij, aangezien de techniek relatief karig betaald in Nederland, althans in loondienst.

Dus heb ik besloten om freelancer te worden. Ik heb een uurtarief van €80,- ex btw afgesproken. Ik weet dat ik dan meer geld ga verdienen dan in loondienst. Maar ik ben ook bang voor de onzekerheid. Wat als ik geen opdrachten krijg? Wat als ik ziek word?

Ik besluit om het gewoon te proberen. Ik heb een website gemaakt en ik ben actief op LinkedIn. Al snel krijg ik mijn eerste opdrachten. Het is hard werken, maar het is ook heel leuk. Ik heb veel vrijheid en ik kan mijn kennis en ervaring gebruiken om te werken aan projecten die ik belangrijk vind. Het belangrijkste: geen grote bek van managers, geen gezag, we zitten op gelijke lijnen. Bevalt het niet? 10 andere projecten waar ik aan de slag kan.

De eerste maanden gaan goed. Ik heb genoeg opdrachten om van te leven. Maar dan komt er een periode waarin ik geen opdrachten krijg. Ik ben bang dat mijn carrière als freelancer nu voorbij is.

Ik maak me zorgen over mijn financiën. Ik heb een hypotheek en ik moet rekeningen betalen. Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.

Maar dan krijg ik een nieuwe opdracht. Het is een grote opdracht, die me veel geld oplevert. Ik ben opgelucht. Ik weet dat ik het kan.

Ik werk nu al twee jaar als freelancer. Het is niet altijd makkelijk, maar ik ben er blij mee. Ik heb meer vrijheid en controle over mijn eigen leven. Ik kan mijn kennis en ervaring gebruiken om te werken aan projecten die ik belangrijk vind.

We nemen als voorbeeld een 40-urige werkweek. Dit komt neer op 176 uur per maand.

Stel, jij krijgt een mooi brutosalaris van 8000 per maand. Daarin zit een mobiliteitsvergoeding à 650 euro en een bonus van 1000 euro. Vaak krijg je dan nog een laptop, telefoon, soms abo etc.
Wat hou je hier netto van over elke maand?

8000 euro bruto per maand = 4650-5000 euro netto per maand.

Nou bieden de meeste bedrijven niet zulke hoge salarissen, dus misschien is 5000 bruto wat realistischer. Daar krijg je om en nabij 3500 netto van op je rekening gestort elke maand.

Nu zzp. Stel je vraagt 60 euro per uur, all-in, ex btw.

Je werkt fulltime, dus 176 uur per maand.
60x176 = 10.560 euro
Hier betaal je ook wel wat belasting over, maar een stuk minder dan in loondienst. Grofweg zal je 1600 euro belasting moeten afdragen.
Dit betekent dat je netto overhoudt:

9000 euro

That's it. Geen addertjes. Ik heb het zelf ervaren. Nog even terug naar loondienst: netto 3500-4500 áls je al meer verdient dan 5000 bruto per maand.

Loondienst: 4000 euro netto per maand
Freelance: 9000 euro netto per maand

Wat ik niet begrijp, is dat er overal nog steeds zoveel op de zogenaamde nadelen van freelancen wordt gehamerd. Ja, je hebt een boekhouder/accountant nodig. Ja, je hebt soms even een periode niks. Mijn ervaring is dat die boekhouder een schijntje kost vergeleken met wat je verdient, en die periode bankzitten nooit langer dan een maand is in de techniek.

Reken maar weer uit. Stel, je hebt een 5 maanden werk als zzp'er en even een maand niks.
In loondienst heb je 6 maanden volledig werkzekerheid.

5 maanden zzp x 9000 netto verdienen = 45000 netto salaris
6 maanden loondienst x 4000 = 24000 netto salaris

Ik denk echt dat je je niet druk hoeft te maken over die ene, of laat het er 2 zijn, maanden dat je even geen opdracht hebt. Of heb ik het mis?

Mocht je je druk maken over uitval door ziekte, dan heeft het UWV een vrijwillige verzekering. Met je hoogste dagloon verzekerd betaal je om en nabij 400 euro per maand voor je verzekering. Ben je ziek, dan betaal je geen premie én krijg je zo'n 100 euro netto per dag uitgekeerd. Prima verzekering, lijkt me.

Ik wil anderen die twijfelen aan het freelancen aanmoedigen om het gewoon te proberen. Bang voor je pensioen of ongelukken? Alles is te verzekeren.

Mensen die klagen over hoe moeilijk het leven van een ZZP'-er is zijn mensen die het je niet gunnen of werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Ook:

YouTube: De belastinghemel van zzp'ers: terecht of niet? - RTL Z NIEUWS

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:02
Dankjewel voor de info.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Overwegingen om mee te nemen in de keuze wel of geen ZZP'er te worden:
  • Fiscale voorzieningen (zelfstandigenaftrek) wordt komende jaren volgens mij gedeeltelijk afgebouwd.
  • Er zit ook een nieuwe zelfstandigenwet aan te komen waardoor mensen die nu als ZZP'er aan het werk zijn weer in loondienst moeten.
  • Pensioen opbouwen is een kostbare zaak. Kost in loondienst al gauw 20-25% van je brutoloon. Meestal betaal je hiervan een klein gedeelte zelf.
  • Zelfstandig voortzetten WIA is mogelijk. Je uitkering is dan alleen wel beperkt tot 70% maximum dagloon. Een goede ZZP'er verdient meer en heeft dus een grote terugval in inkomen.
Heb zelf 25 jaar gewerkt in loondienst en ben nu volledig afgekeurd. Via mijn oude werkgever wordt mijn pensioen gewoon opgebouwd als ware ik nog gewoon aan het werk ben. Via een aanvullende verzekering heb ik een uitkering van 80% van mijn salaris. In loondienst zijn heeft dus ook zijn voordelen.

Verwacht de komende jaren behoorlijk wat maatregelen waardoor het ZZP'er zijn minder aantrekkelijk gaat worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:34
melkislekker schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:11:
Wat als ik geen opdrachten krijg? Wat als ik ziek word?

[...]

Ik maak me zorgen over mijn financiën. Ik heb een hypotheek en ik moet rekeningen betalen. Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.

[...]

Ik werk nu al twee jaar als freelancer.

[...]

Mensen die klagen over hoe moeilijk het leven van een ZZP'-er is zijn mensen die het je niet gunnen of werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
toon volledige bericht
Vanwege het gebruik van de tegenwoordige tijd was het voor mij moeilijk om te bepalen waar je nou eigenlijk over wilde schrijven. Maar zoals ik het begrijp ben je nu twee jaar ZZPer, en heb je een ontwikkeling doorgemaakt waarin je na wat onzekerheid nu volledig overtuigd bent van de voordelen van het ZZP-schap

Tegenargumenten wuif je eigenlijk bij voorbaat al weg.

Gefeliciteerd met deze grote stap. Ik hoop dat je snapt dat andere mensen andere keuzes maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12

Herman

FP ProMod
(...)

Nu zzp. Stel je vraagt 60 euro per uur, all-in, ex btw.

60x176 = 10.560 euro
Probleem is dat je als ondernemer nooit 100% directe uren maakt. Jij moet nu de dingen regelen. Administratie, acquisitie, organisatie etc. Vaak zie je dat ZZP-ers meer gaan werken en een hogere werkdruk hebben. Dat moet je wel meewegen.
Hier betaal je ook wel wat belasting over, maar een stuk minder dan in loondienst. Grofweg zal je 1600 euro belasting moeten afdragen.

9000 euro
De zelfstandigenaftrek zal versoberd worden. Daarmee wordt deze constructie ook minder voordelig.
That's it. Geen addertjes.
Ik weet niet waar ik moet beginnen met alle haken en ogen. Sowieso is ondernemen lang niet voor iedereen. Lang niet iedereen kan de verantwoordelijkheid aan. Wat als je veel geld uitgeeft en er valt een grote rekening op de mat, een aanslag omzetbelasting of inkomstenbelasting? Wat als het werk uitblijft en de economie een teruggang heeft? Jij bent de flexibele schil. Wat is je vangnet dan?

Ja ondernemen kan financieel aantrekkelijk zijn maar daar staat ondernemersrisico tegenover. Houdt dit goed in het achterhoofd.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Goed verhaal, je werkt hopelijk niet 176 uur per maand. 8)7

Er zijn 230 werkbare dagen in 2023, 52*5 minus 30 vakantie- en feestdagen. Dat is de baseline voor loondienst waarmee je wilt vergelijken. Daar trek je nog vijftien dagen van af omdat je wel eens ziek bent en ook tijd moet vrij maken voor administratie of misschien een cursus/opleiding. Ook de tijd die je mist tussen opdrachten kan meevallen of tegen zitten en zet ik optimistisch op vijf. Houden we er 210 over. *O*

210 dagen met acht uur per dag is 1680 uur, ik denk niet dat je alle dagen de volle acht uur kan waar maken maar er zullen vast ook wat uurtjes overwerk bij komen dus we houden het op 1680.

1680*60 euro per uur is een haartje meer dan 100.000.-
Als je over dat bedrag inkomstenbelasting en ZVW af moet dragen is het belastingpercentage +/- 35%. Je kan dus, delende door 12, een kleine 5500.- netto per maand uitgeven. Wil je ook de illusie van vakantiegeld hebben dan moet je door 13 delen en is het nog 'maar' 5000.- netto per maand.
Trek je van die 100.000.- nog eerst wat kosten af (laptop, hamer) en pleur je wat geld in een pensioenfonds dan houdt je al geen 100.000 over.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 03-11-2023 08:24 . Reden: hoe moeilijk kan het woord 'vijf' zijn.... ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Je werkt in de electrotechniek waar er de laatste 2 jaar een enorm tekort is, in een economisch goede tijd, en ziet dat ZZP meer oplevert...

Tja, dan snap ik de rooskleurige blik. Als er weer een recessie is en men als eerste stopt met investeren zie ik je wel weer. Zeker in IT wel een risico ook.

Het kan zeker meer opleveren hoor. Maar is niet voor iedereen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 449435

Je zet het neer alsof loondienst-netto vergeleken mag worden met zzp-netto, waarbij je meerdere kostenposten voor de ZZPer buiten beschouwing laat.

Ik ben zelf ZZPer sinds dit jaar en heb een sommetje gemaakt waarin ik 30-40% vd winst naar de fiscus mag sturen. Ben benieuwd hoe jij aan je bedrag komt.

Edit: precies wat @jadjong zegt dus😀

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 449435 op 03-11-2023 08:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:01
Je vergeet even het risico van arbeidsongeschiktheid.. daar ben je dan als zzp'er zonder dure ongeschiktheidsverzekering.. 25 jaar en in de bijstand de komende 40 jaar...

Vergeet niet te sparen voor je pensioen !!! alleen aow is geen vetpot..

Kan je werken tot je 67ste in je sector, of moet je extra opzij zetten om 10 jaar eerder te stoppen..

Praat eens met ZZP'ers in de bouw die 13 jaar gelden in de bouw werkten. toen was het ff sappelen..

Maar : ja, je hebt meer vrijheid. geniet ervan en heb lol in het werken !!

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
60x176 = 10.560 euro
9000 euro
15% belasting over zo'n bedrag. De aids van dit land.
Edit, als dat klopt, want jadjong en barbapapaman zeggen al wat anders ;)

Zal wel worden aangepakt de komende jaren, mag ik hopen, of mag alleen de rest van Nederland belasting blijven betalen en in de toekomst voor die miljoenen bejaarde ZZP-ers die boehoe-echt niet wisten dat je zelf ook pensioen moet zien te regelen (25% van alle zzp-ers bouwt pensioen op in je filmpje)?
In 2022 waren er 1,2 miljoen mensen met een hoofdbaan als zzp'er, dat is 12 procent van alle werkenden. In 2013 was dat nog 11 procent. Sinds 2013 is het aantal zzp'ers met 282 duizend toegenomen.

Dus je vergeet pensioen, ziekte, en arbeidsongeschiktheid. In je overzicht.

Wij hebben rond 2019 een tijdje van die die sneue kleurplaatloonstroken gehad van Afas waarin je loonkosten voor een werkgever kon zien:
Loonkosten werkgever: 9463
Brutoloon: 4612

Stond niet bij gespecificeerd wat er allemaal in die loonkosten werkgever zat, maar het zit aardig bij dat brutobedrag van jou in de buurt.
Pensioenkosten voor een werkgever liggen rond de 34%.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 03-11-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Pensioen via werkgever is waardeloos.
Van week nog gekeken. Inleg 9k, uiteindelijk verwachte rendement 13.

Alleen al deposito spaarrekening (4% rente) geeft al veel hogere rendement.

Sterker nog, zonder verplichte pensioen fonds had ik een mooie vrije staande woning kunnen kopen in plaats van rijtjes huis. En wanneer ik met pensioen ga het vrij staande huis verkoop en kleiner ga wonen in rijtjes huis dan heb ik zelfs ik helemaal veel rendement.

Als ik om mij heen kijk dan zie ik ook alleen maar ZZP'ers met goed gevulde rekeningen en die het goed voor het elkaar hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 03-11-2023 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:24:

Sterker nog, zonder verplichte pensioen fonds had ik een mooie vrije staande woning kunnen kopen in plaats van rijtjes huis. En wanneer ik met pensioen ga het vrij staande huis verkoop en kleiner ga wonen in rijtjes huis dan heb ik zelfs ik helemaal veel rendement.

Als ik om mij heen kijk dan zie ik ook alleen maar ZZP'ers met goed gevulde rekeningen en die het goed voor het elkaar hebben.
Je rekent je (te) rijk. Wat nu als je 95 wordt? Heb je dan ook genoeg geld voor je oude dag? Wat nu als je je huis aan de straatstenen niet kwijt raakt, op het moment dat je met pensioen gaat (want financiële crisis).

En daar zit hem de crux, ook voor de ZZP-er. Je zaken goed regelen kost veel geld (arbeidsongeschiktheid, pensioen, ziekteverzuim). En dan zijn de verschillen ineens niet zo groot meer.

ZZP-en moet je in de eerste plaats doen omdat je het leuk vindt, omdat je vrijheid geeft, omdat je er voldoening uit haalt. Niet uit louter financiële overwegingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 03-11-2023 08:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
matthijst schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:14:
[...]

Zal wel worden aangepakt de komende jaren, mag ik hopen, of mag alleen de rest van Nederland belasting blijven betalen en in de toekomst voor die miljoenen bejaarde ZZP-ers die boehoe-echt niet wisten dat je zelf ook pensioen moet zien te regelen (25% van alle zzp-ers bouwt pensioen op in je filmpje)?
In 2022 waren er 1,2 miljoen mensen met een hoofdbaan als zzp'er, dat is 12 procent van alle werkenden. In 2013 was dat nog 11 procent. Sinds 2013 is het aantal zzp'ers met 282 duizend toegenomen.
Inderdaad prima dat mensen ZZP'en, maar hiervoor ben ik ook bang. Dat we over 20 jaar de huilverhalen beginnen te gaan krijgen van ZZP'ers die niet goed door hun opdrachtgevers behandeld zijn, omdat ze helemaal niet was verteld dat ze zelf pensioen moesten opbouwen! En dan wat voorbeelden van bijvoorbeeld pakketbezorgers, die inderdaad uitgeknepen worden/werden, en onder dat noemer moet de samenleving extra pensioen gaan betalen voor ZZP'ers die wel een heel goed inkomen hadden, maar gewoon nooit de moeite hebben genomen zelf wat op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:45

DjVe

Hatsaflats!

[b]melkislekker in "Waarom de angst voor ZZP grote onzin is (in de techniek)"melkislekker
60x176 = 10.560 euro

9000 euro

That's it. Geen addertjes. Ik heb het zelf ervaren. Nog even terug naar loondienst: netto 3500-4500 áls je al meer verdient dan 5000 bruto per maand.
Heel leuk, maar de meeste ZZPers in de techniek zijn maximaal 75% declarabel. Zeker in de installatietechniek waarbij je ook offertes moet opmaken, bezoeken moet afleggen, klanten moet werven, administratie, materialen inkopen ect. Dus leuk dat jij misschien 100% declarabel bent (wat ik niet geloof), maar dat is niet representatief voor de rest van de markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:24:

Als iedereen meer te besteden heeft, zijn huizen ook evenveel duurder in verhouding. Dus die vlieger gaat niet op helaas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Wij hebben rond 2019 een tijdje van die die sneue kleurplaatloonstroken gehad van Afas waarin je loonkosten voor een werkgever kon zien:

Stond niet bij gespecificeerd wat er allemaal in die loonkosten werkgever zat, maar het zit aardig bij dat brutobedrag van jou in de buurt.
toon volledige bericht
15% belasting is het niet. Je hebt zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling waardoor je veel later begint met belasting betalen. Verder betaal je wel de ZVW volledig zelf ipv de werkgever.

Zelfstandigenaftrek wordt de komende jaren volledig afgebouwd, MKB winstvrijstelling is dit jaar al beperkt tot tarief in laagste belastingschaal, komende jaren gaan de percentages naar beneden. Die laatste niet zozeer om de ZZP'er te pesten, maar omdat de overheid geld nodig heeft en dat bij het bedrijfsleven weg wil trekken.

Komt straks nog bovenop de verplichte AOV. Heb je al een AOV met vergelijkbare of betere voorwaarden, betaal je alsnog premie voor de verplichte AOV om het systeem bij de UWV te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Naja, als (en dat is dus schijnbaar niet zo) een ZZP-er maar 15% aan kosten hoeft te maken om hetzelfde geregeld te hebben als een werknemer in loondienst. Dan klopt er ergens iets niet lijkt me.
Maar ik gok dat TS zich rijker rekent dan hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
DjVe schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:47:
[...]

Heel leuk, maar de meeste ZZPers in de techniek zijn maximaal 75% declarabel. Zeker in de installatietechniek waarbij je ook offertes moet opmaken, bezoeken moet afleggen, klanten moet werven, administratie, materialen inkopen ect. Dus leuk dat jij misschien 100% declarabel bent (wat ik niet geloof), maar dat is niet representatief voor de rest van de markt.
De ZZP'ers die ik ken in de installatie techniek werken 50-60 uur per week voor klanten (excl reistijd) en maken de offertes in de avonduren en weekenden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:45

DjVe

Hatsaflats!

GrooV schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:12:
[...]

De ZZP'ers die ik ken in de installatie techniek werken 50-60 uur per week voor klanten (excl reistijd) en maken de offertes in de avonduren en weekenden.
Dat klopt, doe ik ook, maar dan mag je het niet vergelijken met loondienst 40 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:18
Ik vermoed ook een rijkrekenaar. Ik zit in de IT en ben ZZP-er op diverse projecten met specialistische insteek. Ik maak gemiddeld ook echt wel een boel uren die niet declarabel zijn. zeker in de hogere uurtarieven zijn zaken als reiskostenvergoedingen en reistijd niet echt bespreekbaar.

extra kosten als verzekeringen en de alom tegenwoordige belastingen slorpen echt wel een een substantieel deel van je inkomsten weg. Het rekensommetje van de TS is wel wat optimistisch. Ik hoop dat hij e.e.a. wel eens met een boekhouder bekeken heeft en dat de belastingdienst netjes op de hoogte is want anders komt er nog wel een verrassing over een paar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Ik deel je mening dat mensen met sterke arbeidsmarktpositie beter af zijn als zelfstandige. CAO's waarin alles en iedereen is verbonden in een "loonhuis" leveren minder beloning op dan de markt van vraag een aanbod. Dat geldt voor mensen in de techniek, ICT maar ook voor leerkrachten en verpleegkundigen.

Ik trok die conclusie zelf ongeveer 15 jaar geleden en ben inmiddels 13 jaar zelfstandige.

Toch wil ik je uitdagen om niet alleen naar het financiele plaatje te kijken. Zelfstandigheid is meer dan dat. Het is een andere houding ten aanzien van je werk en je klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Ook ik vind dat je het wel heel rooskleurig voorstelt als ik eerlijk mag zijn. Ik gun elke zelfstandige dat ze goed verdienen, maar simpelweg zeggen: dit is mijn uurloon, beetje belastingen eraf en ik hou zoveel over is echt wel veel te eenvoudig gesteld.

Je geeft om te beginnen zelf al aan dat je een periode hebt gehad waarin je geen opdrachten had en je bent beginnen twijfelen. Wat als die ene grote opdracht erna toch niet naar jouw was gekomen? Daar al eens over nagedacht?

En waar zitten alle extra onkosten van je? Ik mis bijvoorbeeld ook wat verzekeringen. Als je morgen een fout maakt en voor 100k aan schade veroorzaakt bij je klant wil je daar toch graag voor verzekerd zijn bijvoorbeeld. Als je een arbeidsongeval voorhebt waarbij de kosten oplopen wil je daar ook goed voor verzekerd zijn. Enzoverder.

Ja, een ZZP'er kan goed verdienen, maar werkt er ook hard voor.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:57
[...]

Dus je werkt al zeker 1,5x zoveel als iemand die 40 uur werkt. Dan moet je dat ook in verhouding met de inkomsten zien.

Daarnaast is ZZP ook zelf voor je opdrachtgevers zorgen, elke keer weer "solliciteren" dat moet je ook maar net liggen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:18:
Ik deel je mening dat mensen met sterke arbeidsmarktpositie beter af zijn als zelfstandige. CAO's waarin alles en iedereen is verbonden in een "loonhuis" leveren minder beloning op dan de markt van vraag een aanbod. Dat geldt voor mensen in de techniek, ICT maar ook voor leerkrachten en verpleegkundigen.

Ik trok die conclusie zelf ongeveer 15 jaar geleden en ben inmiddels 13 jaar zelfstandige.

Toch wil ik je uitdagen om niet alleen naar het financiele plaatje te kijken. Zelfstandigheid is meer dan dat. Het is een andere houding ten aanzien van je werk en je klanten.
Nou ja, wat TS vooral laat zien, met de vraag hoe accuraat het is, is vooral ook dat ZZP'ers veel minder belasting betalen. Dat heeft natuurlijk weinig met loonhuizen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[...]

toon volledige bericht
Jij gaat hier veel te kort door de bocht. Gelukkig ben je er al achter dat de berekening niet klopt maar jij schijnt niet te weten dat je als ZZP'er ook geen recht heb op heel veel sociale zekerheden die iemand in loondienst wel heeft. Dus het is en blijft gewoon logisch dat je minder belasting betaalt als je ook minder rechten krijgt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sissors schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:23:
[...]

Nou ja, wat TS vooral laat zien, met de vraag hoe accuraat het is, is vooral ook dat ZZP'ers veel minder belasting betalen. Dat heeft natuurlijk weinig met loonhuizen te maken.
Niet helemaal mee eens.

Als je de belastingverschillen eruit haalt, is er ook een fors verschil in de totale bruto beloning.

5000 bruto per maand + vakantiegeld, 13e maand, pensioen en werknemersverzekeringen is een totale directe+indirecte beloning van 80-90k per jaar (afhankelijk van de kwaliteit van de pensioenregeling).

80 euro uurtarief minus 10k zakelijke kosten komt neer op zo'n 125k per jaar.

Het verschil in totale bruto beloning bedraagt dus 40k per jaar. Dat is een veel grotere factor dan de zelfstandigenaftren en MKB-winstvrijstelling. De grote winst zit dus aan de "bruto kant".

[ Voor 19% gewijzigd door t_captain op 03-11-2023 10:31 . Reden: quote vergeten ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
LordSinclair schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:22:
[...]

Dus je werkt al zeker 1,5x zoveel als iemand die 40 uur werkt. Dan moet je dat ook in verhouding met de inkomsten zien.

Daarnaast is ZZP ook zelf voor je opdrachtgevers zorgen, elke keer weer "solliciteren" dat moet je ook maar net liggen.
De meesten werken inmiddels alleen maar voor bouwbedrijven waar ze leidingwerk of goten voor x woningen tegelijk maken. Bij particulier werk moet je idd voor opdrachten zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:26
lol - merk ook op dat in die 3.5 jaar het uurloon nog steeds hetzelfde is :P . In loondienst krijg je er vaak, zeker in schaarse beroepen in de commerciële sector, toch jaarlijks iets bij, wat ook weer bij je pensioen en bonus doordruppelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:30:
[...]

Niet helemaal mee eens.

Als je de belastingverschillen eruit haalt, is er ook een fors verschil in de totale bruto beloning.

5000 bruto per maand + vakantiegeld, 13e maand, pensioen en werknemersverzekeringen is een totale directe+indirecte beloning van 80-90k per jaar (afhankelijk van de kwaliteit van de pensioenregeling).

80 euro uurtarief minus 10k zakelijke kosten komt neer op zo'n 125k per jaar.

Het verschil in totale bruto beloning bedraagt dus 40k per jaar. Dat is een veel grotere factor dan de zelfstandigenaftren en MKB-winstvrijstelling. De grote winst zit dus aan de "bruto kant".
toon volledige bericht
Maar die getallen zijn natuurlijk heel persoonlijk. En dat het ook aan de bruto kant zit geloof ik onder de streep wel hoor. Maar 15% belasting is natuurlijk heeeeeeel veel minder dan wat iemand die €125k in loondienst per jaar verdient betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:31
Sissors schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:23:
[...]

Niet helemaal mee eens, alsin dat haal ik er niet uit. Ik ben zelf een tijdje ZZP'er geweest, (2 jaar ongeveer) kon er leuk aan verdienen maar lag mij toch minder door alle gebeuren eromheen. Zolang je voldoende / grote opdrachtgevers hebt en aan het werk blijft is het allemaal leuk, maar als het wat minder gaat (minder vraag is naar dit werk, of het is ergens een keer misgegaan waardoor je enerzijds daar e.e.a. (kostenloos) moet oplossen voor je klant, maar je door op dat moment wat negatievere reclame even geen opdrachten hebt, loop je ook weer snel leeg.
En (afhankelijk van je job als ZZP'er) heb je ook allerlei inveteringen/ uitgaven die je moet doen, naast dat je vaak (een deel van ) materiaal e.d. moet voor financieren. Natuurlijk lijkt het heel mooi, dat als je nu 20Euro/ uur verdeint (netto) je straks per uur voor je gevoel veel meer krijgt, maar zo werkt het niet altijd (vaker niet dan wel).
Mijn zwager bijvoorbeeld werkt 6 dagen in de week, gaat 'sochtends 7 uur weg en is in de avond 7 uur weer thuis. Natuurlijk, die heeft wel een redelijk gevulde bankrekening nu, maar in de avonduren/ weekenden moet boekhouding nog gedaan worden. Klanten werven moet er tussendoor ook bij, ze zijn altijd druk met planningen (waarin ook regelmatig wat geschoven moet worden wegens uitloop van klussen).

Daarnaast wil de overheid (dit is al langer een doorn in het oog) inderdaad regels voor ZZP'ers veranderen, of dit er nu al eens door gaat komen is de vraag, maar als jij als ZZP'er (zorg is daar een groot voorbeeld van) langdurig wordt ingehuurd door een organisatie is h et niet wenselijk dat dit als ZZP'er gebeurt. Je zult dus wat meer moeten hoppen van job en jezelf moeten adverteren om klanten binnen te halen.
Bij een werkgever hoeft dat niet, hoef je niet adminstratie te doen, belasting aangifte, en hoef je jezelf niet voor allemaal andere zaken te verzekeren, dat gebeurt ook door de werkgever.

Die 15% belasting klopt ook niet. Ook voor de ZZP'er geldt dat je in de 'looncategorieén valt' voor de belasting op je inkomen. Dit is afhankelijk van de totale wínst die je maakt met je bedrijf.

Over de eerste 73031 euro betaal je 37% belasting (afgerond) en alles daarna 49,5%.
Daarnaast heb je wellicht recht op zelfsandigen aftrek, Dit is een bedrag van 5030 Euro.

Dus stel dat je 73031 euro 'winst' maakt, daar 37% van is 27K, daar zou je dan (als k het goed begrijp) 5030 van af mogen halen/ niet aan de belastig hoeven betalen, maar dan betaal je nog 22k aan belastingen. Dat is gewoon 30% belasting.
Hoe TS bij 15% komt, snap ik niet helemaal. Daarnaast geldt investering in je 'pensioen' sinds 1 januari 2023 niet meer als aftrekpost. Dus je zult maandelijks ook nog weer geld opzij moeten zetten voor je pensioen. (bij je werkegever is dit al geregeld).

TS rekent zich i.m.o. vooral veel te rijk, je hebt niet heel veel voordelen belastingtechnisch als ondernemer t.a.v. een werknemer. Alleen je uurloon zal een stuk hoger liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Prima om te ZZP'en. Als dat werkt voor jou

Maar ik lees alleen financiele overwegingen. Ik vind het zelf leuk om langer bij een product betrokken te zijn. Coaching van minder ervaren collega's. Invloed hebben en meedenken over het product. Grotere (team-overstijgende) projecten op pakken. Daar is een zekere kennis / ervaring met de organisatie en product voor nodig en die kennis bouw je niet in een paar weken op.

En ZZP'ers inhuren doen wij niet. Ik gok dat als ik mijn loondienst zou vervangen door een ZZP constructie, dit als 'verkapt dienstverband' wordt gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Kalentum op 03-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Die 15% belastingdruk moet gegoochel zijn met met allemaal aftrekposten en reserveringn die je niet structureel kunt halen. Ik zit rond de 33% belastingdruk denk ik.

De verhouding van 80 uurtarief bij een brutoloon van 5k is vrij realistisch imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 13:29

60x176 = 10.560 euro

9000 euro
Dit klopt niet, misschien als starter maar als je geen starter bent betaal je rond de 35 a 40% van je inkomen aan de belasting (als je dan bepaalde zaken nog kan aftrekken, anders zelfs meer).

Bereken het hier. 126k winst (10500 eur per maand), en je houd netto slechts 6441 euro per maand over.

https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:02

Blokker_1999

Full steam ahead

bones schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:48:
[...]

Dit klopt niet, misschien als starter maar als je geen starter bent betaal je rond de 35 a 40% van je inkomen aan de belasting (als je dan bepaalde zaken nog kan aftrekken, anders zelfs meer).

Bereken het hier. 126k winst (10500 eur per maand), en je houd netto slechts 6441 euro per maand over.

https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html
Misschien toch even die slechts tussen haakjes zetten, want dat is voor vele mensen nog altijd meer dan dat ze zelf verdienen ;)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pehhpeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-03 13:59
Er zijn meerdere redenen waarom je ondernemer wordt, financieel kan ik drijfveer zijn maar er zijn ook mensen die veel geven om de structuur en zekerheid bij een onderneming.

Realiteit is wel dat bij een ZZP'er in mijn ervaring (5 jaar) een hoger verwachtingspatroon ligt.
functioneer je niet dat lig je er de volgende dag uit.

belangrijke aspecten om mee te nemen zijn tevens.
-AOV, hoe ga je dat doen.
-klanten bestanden en werving, ik doe zelf ook veel via bureaus en daardoor heb ik werk zat.
-pension opbouw, FOR is afgeschaft helaas, nu is vrije ruimte de optie.
-veel kosten die je nu privé betaald vallen vervolgens in je zaak, dus zorg voor een kosten verlichting in je vaste lasten.
-vrijheid bij besteding van uren. Ik ben niet gebonden aan de werktijden van de medewerkers.

Bottom line komt het erop neer, doe wat bij je past. Waar jij je goed bij voelt en niet je omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 13:29
Blokker_1999 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:53:
[...]

Misschien toch even die slechts tussen haakjes zetten, want dat is voor vele mensen nog altijd meer dan dat ze zelf verdienen ;)
ja maar hier ga ik van een scenario uit dat je geen pensioen, ongeschiktheidsverzekering, auto, overige kosten hebt. Had winst even moeten aanpassen naar omzet. Want van die 10500 per maand die je dan met zzp binnen haalt zou je nog kosten moeten maken als je verstandig en veilig als zzp-er wilt werken.

Houd daarbij ook rekening met periodes zonder werk, dus je zal wel een goede buffer moeten opbouwen. Ik ken echt top zzp-ers die zo 3 tot 6 maanden zonder opdracht zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:06
Zo'n berekening is typisch voor iemand die na een paar jaar een enorme naheffingsaanslag krijgt van de belastingdienst.

Wil je het veilig houden, zet dan minimaal 50% van je omzet (excl btw) apart op een rekening.

ZZP-en is voor lang niet iedereen weggelegd.

Het gras is zeker niet altijd groener, zeker als je met (onverwachte) tegenslagen te maken krijgt zoals ziekte, economische onzekerheden (ZZP-ers vliegen er nagenoeg altijd als eerste uit).

[ Voor 26% gewijzigd door vanisher op 03-11-2023 13:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:23

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb (vaker) voor de keus gestaan. Ik heb een skill die zo voor € 140,- per uur in te zetten is, met genoeg opdrachten te vinden.

Redenen voor mij om toch in loondienst te blijven:
- veel meer complexiteit. Ik doe nieuwe dingen en word niet ingehuurd om wat ik al kan, nog een keer te doen
- veel meer zekerheid bij ziekte. Word ik morgen 100% afgekeurd, dan heb ik al 2 jaar lang mijn salaris volledig gekregen, zonder dat ik werkte en krijg ik 80% van mijn salaris daarna (ook boven dagloon)
- veel meer zekerheid voor nabestaanden bij overlijden (mijn partner krijgt 70% van mijn salaris)
- alles altijd geregeld, telefoon, laptop, werkplek, secretariële ondersteuning, talloze soorten extra verlof
- de band met collega’s

Financieel is zzp-en misschien (iets) beter, al twijfel ik of dat zo is als je alles vergelijkt, maar de zekerheid is vaak ook belangrijk. Iedereen kan helaas ziek worden en als je dan terugvalt op bijstand of bij overlijden je partner niets heeft, dan is dat best kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Backpacker schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:25:
[...]

Jij gaat hier veel te kort door de bocht. Gelukkig ben je er al achter dat de berekening niet klopt maar jij schijnt niet te weten dat je als ZZP'er ook geen recht heb op heel veel sociale zekerheden die iemand in loondienst wel heeft. Dus het is en blijft gewoon logisch dat je minder belasting betaalt als je ook minder rechten krijgt.
Daar zijn we het over eens hoor :)
Ik ging af op ws TS beweerde. Hij deed alsof hij over 10.500 maar 1600 euro hoefde af te dragen en verder alles gelijk is. Dat was dus gezwam.
Als dat het geval zou zijn zou er iets goed mis zijn in dit land, was mijn punt.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 03-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zoals @JeroenFM al aangaf, heb je een groot deel van je post gekopieerd uit Waarom de angst voor ZZP grote onzin is (als IT'er).

Anderen hebben het hierboven al geprobeerd toe te lichten, maar er klopt echt geen hol van de berekening die je hebt overgenomen.

Een maand heeft gemiddeld zo'n 22 werkbare dagen, en een dag heeft doorgaans 8 uren. Dus een maand heeft ongeveer 176 uren - maar dan vergeet je vakantie (20 dagen), ziekte (5 dagen), tandarts/huisarts/verbouwingen/vriendendiensten/noemmaarop (5 dagen) dus blijven er van die 260 werkbare dagen nog 230 over, en dan hebben we het nog niet over 10 dagen aan trainingen, cursussen, beurzen en certificeringen, dus ga uit van 220 dagen maal 8 uur is 1760 uur facturabel per jaar.

Stel iemand die zich voor € 60 per uur verhuurt, dan komt dat dus neer op € 105.600 die op diens rekening wordt bijgeschreven, op zich al een knappe omzet. Maar dan:

Pensioen: reserveer maar 7,1% (voor de ronde getallen): € 7,5K.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering: als je € 50.000 bruto wil verzekeren bij 100% arbeidsongeschikt, beginnend bij 50%, met 2 jaar wachttijd, ben je zomaar € 4,5K kwijt.
Bankkosten, boekhouder en software: € 1.500
Aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstand, inboedel: € 500.

Ben je 14K aftrekbaar kwijt, en dan heb je nog kosten voor je beroep: apparatuur, gereedschap, licenties, opleidingen; doe nog maar eens 1-5K per jaar. Zeg 17K aan aftrekbare kosten.

€ 105.600 - 17.000 = € 88.600 winst. Gaan we invullen:

Zelfstandigenaftrek: € -5.030: belastbaar inkomen: € 83.570
MKB-winstvrijstelling (14%): € -11.700: € 71.870

Te betalen:
Inkomstenbelasting over de eerste schijf van € 73.032 (36,93%): € 26.541
Algemene heffingskorting: € -70: € 26.471
Arbeidskorting: € 5.052 - 6,510% x (arbeidsinkomen - € 37.691): € -1.738: € 24.734
ZVW 5,43% van € 66.956: € 3.636
Beperking aftrekkosten (tariefsaanpassing): € 1.957

Totaal: 24.734+3.636+1.957 = 30.327 van die 88.600, dus hou je € 58.273 netto over.

€ 58.273 gedeeld door 13 maanden (vakantiegeld) is zo'n € 4.500 netto per maand. En daarvan moet je nog sparen voor in mindere tijden (geen werk, kortstondig ziek, langdurig ziek totdat je AOV inkickt), dus haal daar nog maar € 500-1000 per maand van af.

Kortom: met € 60 per uur keer 40 uur per week mag je blij zijn met € 3.500 netto. Dat is een heel mooi bedrag, maar komt in de verste verte niet van de € 9000 die wordt voorgerekend.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:52
Altijd leuk die monologen over de grote voordelen van het zijn van zzp'er. Een groot deel hiervan heeft 2008-2012 niet meegemaakt blijkbaar, waarbij veel zzp'ers in elke industrie moeilijk aan opdrachten kwamen, uurtarieven moesten verlagen en zelfs het ergste moesten doen... in loondienst gaan!

Zeker met de huidige economie en de kenmerken van recessies, zou ik mensen niet zo blind overtuigen over alle voordelen zonder ook de nadelen mee te nemen. Dit komt trouwens van iemand die zelfstandige is. Ik verdien er goed aan, mijn uurtarief ligt tussen de 140 en 150 euro per uur, maar geld is niet het allerbelangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 11:13

Dit klopt van geen kant hoor, ik hoop dat jij je belasting aangifte nog moet doen , maar reken maar gewoon 33% aan belastingen over je inkomen met dat tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 12:59
_JGC_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:52:
[...]

15% belasting is het niet. Je hebt zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling waardoor je veel later begint met belasting betalen. Verder betaal je wel de ZVW volledig zelf ipv de werkgever.

Zelfstandigenaftrek wordt de komende jaren volledig afgebouwd, MKB winstvrijstelling is dit jaar al beperkt tot tarief in laagste belastingschaal, komende jaren gaan de percentages naar beneden. Die laatste niet zozeer om de ZZP'er te pesten, maar omdat de overheid geld nodig heeft en dat bij het bedrijfsleven weg wil trekken.

Komt straks nog bovenop de verplichte AOV. Heb je al een AOV met vergelijkbare of betere voorwaarden, betaal je alsnog premie voor de verplichte AOV om het systeem bij de UWV te ondersteunen.
...en aangezien hij 2 jaar (?) zzp'er is heeft hij ook nog recht op startersaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-06 13:38
Orangelights23 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:32:
Altijd leuk die monologen over de grote voordelen van het zijn van zzp'er. Een groot deel hiervan heeft 2008-2012 niet meegemaakt blijkbaar, waarbij veel zzp'ers in elke industrie moeilijk aan opdrachten kwamen, uurtarieven moesten verlagen en zelfs het ergste moesten doen... in loondienst gaan!
Ik heb het in maart 2020 nog gezien. Corona breekt uit. Alle externe (gedetacheerde + zzpers) werden op maandag vertelt dat vrijdag (dus 5 dagen later) hun laatste werkdag was voor het bedrijf.
Heel Nederland ging op slot, veel bedrijven hadden(kortstondig) een aanname, inhuur en vacature stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Wow wat een groot aantal reacties! :D

Ik zal ze even lezen want ik zie een wijde range van meningen.

Persoonlijk zou ik als ik de type was in loondienst blijven en opgroeien naar C-niveau.

Ik ben alleen niet de type kantoorpolitiek en wil niet stil blijven staan in mijn salaris met een schammele 3% per jaar :')

Zeker niet als ik naar de salarissen in het buitenland kijk voor elektrotechnici.

Een eigen bedrijf met meer dan 3 werknemers is het niet waard, dat is veel te veel stress en je houdt netto net zoveel over als zelfstandige met opdrachten.

Mensen vroegen mij al 5 jaar voordat ik als freelancer werkte waarom ik het niet deed. Mij draait het enkel om geld, zo min mogelijk werken en zo veel mogelijk verdienen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:39

Theo

moederbord

Ik heb er in het verleden ook eens aan gerekend. Een brutoloon van 6.000 euro per maand in vast dienstverband is bijna een ton aan totaal beloningspakket inc vakantiegeld, pensioen, cursussen, verzekeringen en reis/onkostenvergoeding. Ofwel, ik kost de mijn werkgever 100.000 euro per jaar, waarvan 6.000 euro per maand aan vast loon is. En dan werk ik (Na aftrek cursus, ziekte en vakantiedagen) 1650 uren per jaar.

Wil ik datzelfde loon hebben moet ik als ZZP'er dus een ton aan omzet maken. Wil ik niet meer uren werken dan dat ik nu doe dan moet ik rekening houden dat ik 10% van de tijd bezig ben met werkzaamheden die geen omzet genereren (administratie, zoeken nieuwe opdrachten enz). Dus die ton moet ik 1.500 uren worden verdient. Ofwel 66 euro per uur als ZZP'er is dan gelijkwaardig aan 6.000 euro in loondienst.

Voor mij is dat het gezeik niet waard. Ik zou best 80 euro per uur kunnen vragen en krijgen. Maar loondienst heeft ook z'n voordelen. Ontslagbescherming, stabiliteit van inkomsten en loongarantie bij ziekte zijn ook wat waard.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:32
Ik heb welgeteld 1 jaar in loondienst gewerkt. Daarna al 14 jaar als zzp'er in de IT. Mijn ervaring is dat je het écht niet voor het geld moet doen. Ja, het kán wel meer opleveren, maar dat je dat over decennia kunt volhouden is niet zo groot. Je onderschat de impact van tijden met minder of vrijwel geen werk. Inmiddels ken ik dat risico wel, en heb daar bewust m'n diensten en klanten op uitgezocht zodat dat voor mij een zeer laag risico is. Als je uurtje factuurtje voor je verleende werk factureert, ben je de eerste die eruit geknikkerd wordt. Dat is namelijk een van de redenen waarom de opdrachtgever jouw wat meer betaald als zzp'er.

Was ik de afgelopen 14 jaar beter af geweest financieel als ik in loondienst had gewerkt? Het zal er om hangen. En ik heb als zzp'er best een fors betaalde niche gevonden. Er zijn namelijk, los van tijden zonder inkomen, ook allerlei andere zaken die als zzp'er wat lastiger zijn financieel en waar je (ongemerkt) veel tijd aan besteed. Ik heb de eerste jaren geen huis kunnen kopen, had ik dat wel gedaan toen ik loondienst was dan had ik een fors lagere hypotheek gehad. Reken je dat ook mee, kom ik niet zo gek anders uit met iemand die het werk in loondienst doet.

Het werken als zzp'er bevalt me prima. Ik overweeg wel eens weer in loondienst te gaan, maar de vaste tijden, de verantwoording afleggen, de onzekerheid van elke keer weer een andere manager, de nutteloze meetings. Ik laat het aan me voorbij gaan.

Als zzp'er bepaal ik alles zelf. Ik bepaal zelf hoe ik mijn pensioen regel. Hoe ik arbeidsongeschiktheid regel. Of ik met vakantie ga of doorwerk. Of ik liever met .net werk, of met python. Hoeveel ik voor m'n diensten vraag. Of ik met klanten stop omdat het niet lekker samenwerkt. Dat is de vrijheid waarom ik als zzp'er werk.

Dat het in de goede tijden meer betaald dan in loondienst is voor mij geen reden. Ik weet namelijk dat de slechte tijden er altijd wel komen. En die tijden hakken er harder in dan menig zzp'er zich vooraf zal realiseren.

Dat de financiële kant niet klopt zoals OP berekent is al wel uitgelegd. Je mist heel veel kosten die je als zzp'er hebt, die je in loondienst niet hebt. Zoals je pensioenopbouw, je arbeidsongeschiktheid, vakantie e.d. En je berekening van de belastingen klopt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:25
Voor het gemak vergeet je even dat je nu dus geen pensioen opbouwt. Veel ZZP'ers vergeten dat (express of per ongeluk) , waardoor we over een jaartje of 30 alsnog een collectieve voorziening zullen moeten treffen om al die gepensioneerde ex-ZZP'ers niet te laten creperen van ellende. Oftwel, de loonslaven gaan jouw pensioen betalen en het zal een beroerd pensioen zijn, de loonslaven zijn ook niet gek. Dus ga daar als de bliksem geld voor opzij zetten.

Je hebt een verzekering bij het UWV voor ziekte, prima. Maar dekt die ook arbeidsongeschiktheid? Ik hoor veel ZZP'ers mopperen dat het zo duur is om je daarvoor te verzekeren. De kans dat je volledig arbeidsongeschikt raakt is natuurlijk klein, maar als het gebeurt zijn de gevolgen enorm. Dus houd daar ook rekening mee.

En wat je ook niet beschrijft, is je werkmiddelen. Als ZZP'er in de techniek zul je een auto nodig hebben, een boel gereedschap en materialen. In loondienst betaalt de werkgever die, nu zul je die zelf dus moeten kopen, onderhouden en afschrijven. Heb je daar ook een financiele post voor opgenomen in je begroting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:09
De TS ziet het nu en in de toekomst wel heel zonnig in, een echte ondernemer!
Ik noem dat “gedroomd paardrijden”
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-06 18:42
176 uur per maand
12 x 176 = 2112 uur per jaar
2112 / 8 = 264 dagen per jaar
264/5 = 52.8 werkweken per jaar

we vergeten voor het gemak:
- vakantie
- feestdagen
- ziekte dagen
- tijd voor niet billable overhead

Een werknemer heeft trouwens ook nog 8% vakantiegeld bovenop het bruto salaris.

[ Voor 16% gewijzigd door pieter.a op 03-11-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
vdws schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:24:
[...]

...en aangezien hij 2 jaar (?) zzp'er is heeft hij ook nog recht op startersaftrek.
Dat voordeel heb je om je onderneming op poten te krijgen. Ik heb die niet gehad omdat ik eerst nog parttime in loondienst ben gebleven en ik pas aan het urencriterium zat na enkele jaren.

Ik ben zelf ondernemer geworden omdat ik het altijd al zwart deed en mijn werkgever in de penarie kwam. Ik ben toen minder gaan werken en heb toen in een paar jaar de boel op poten kunnen zetten.

Als ik zie dat de voordelen qua belasting straks allemaal afgeschaft worden zou ik terug in loondienst kunnen, maar vacatures voor mijn werk betalen hier in de regio slecht in loondienst en zijn allemaal op basis van 40 uur. Het verlies aan flexibiliteit is de hoofdreden waarom ik die stap niet terug maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:46:
[...]

Inderdaad prima dat mensen ZZP'en, maar hiervoor ben ik ook bang. Dat we over 20 jaar de huilverhalen beginnen te gaan krijgen van ZZP'ers die niet goed door hun opdrachtgevers behandeld zijn, omdat ze helemaal niet was verteld dat ze zelf pensioen moesten opbouwen! En dan wat voorbeelden van bijvoorbeeld pakketbezorgers, die inderdaad uitgeknepen worden/werden, en onder dat noemer moet de samenleving extra pensioen gaan betalen voor ZZP'ers die wel een heel goed inkomen hadden, maar gewoon nooit de moeite hebben genomen zelf wat op te bouwen.
Zeg maar de verhalen die menig student uit de leentijd nu naar voren brengt dat ze toch niet goed genoeg ingelicht zijn ( en dan heb ik nog wel wat empathie voor die studenten, dat zou stukken minder zijn voor de ZZP ers )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
jbdeiman schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:45:
[...]
Die 15% belasting klopt ook niet. Ook voor de ZZP'er geldt dat je in de 'looncategorieén valt' voor de belasting op je inkomen. Dit is afhankelijk van de totale wínst die je maakt met je bedrijf.

Over de eerste 73031 euro betaal je 37% belasting (afgerond) en alles daarna 49,5%.
Daarnaast heb je wellicht recht op zelfsandigen aftrek, Dit is een bedrag van 5030 Euro.

Dus stel dat je 73031 euro 'winst' maakt, daar 37% van is 27K, daar zou je dan (als k het goed begrijp) 5030 van af mogen halen/ niet aan de belastig hoeven betalen, maar dan betaal je nog 22k aan belastingen. Dat is gewoon 30% belasting.
Hoe TS bij 15% komt, snap ik niet helemaal. Daarnaast geldt investering in je 'pensioen' sinds 1 januari 2023 niet meer als aftrekpost. Dus je zult maandelijks ook nog weer geld opzij moeten zetten voor je pensioen. (bij je werkegever is dit al geregeld).

TS rekent zich i.m.o. vooral veel te rijk, je hebt niet heel veel voordelen belastingtechnisch als ondernemer t.a.v. een werknemer. Alleen je uurloon zal een stuk hoger liggen.
De zelfstandigenaftrek (en mkb-winstvrijstelling en eventueel startersaftrek) wordt afgetrokken van de winst en niet van de belasting. De percentages zijn dus nog wat hoger.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:46:
[...]

Inderdaad prima dat mensen ZZP'en, maar hiervoor ben ik ook bang. Dat we over 20 jaar de huilverhalen beginnen te gaan krijgen van ZZP'ers die niet goed door hun opdrachtgevers behandeld zijn, omdat ze helemaal niet was verteld dat ze zelf pensioen moesten opbouwen!
We hebben al een voorproefje in de coronacrisis gezien, toen kwamen ZZP'ers uit diverse sectoren in de knel komt omdat ze geen potje voor slechte tijden hadden aangelegd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Als het zo moet hoeft het voor mij niet. Ik zit in loondienst en verdien tussen 80 en 90k. En ook ik heb gewoon vrijheden. Deze week heb ik bijvoorbeeld nauwelijks iets gedaan / kunnen doen vanwege ziek kind en wat andere dingetjes.

Wat mij bij ZZPen tegenstaat is juist het gebrek aan vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Theo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:54:
Ik heb er in het verleden ook eens aan gerekend. Een brutoloon van 6.000 euro per maand in vast dienstverband is bijna een ton aan totaal beloningspakket inc vakantiegeld, pensioen, cursussen, verzekeringen en reis/onkostenvergoeding. Ofwel, ik kost de mijn werkgever 100.000 euro per jaar, waarvan 6.000 euro per maand aan vast loon is. En dan werk ik (Na aftrek cursus, ziekte en vakantiedagen) 1650 uren per jaar.

Wil ik datzelfde loon hebben moet ik als ZZP'er dus een ton aan omzet maken. Wil ik niet meer uren werken dan dat ik nu doe dan moet ik rekening houden dat ik 10% van de tijd bezig ben met werkzaamheden die geen omzet genereren (administratie, zoeken nieuwe opdrachten enz). Dus die ton moet ik 1.500 uren worden verdient. Ofwel 66 euro per uur als ZZP'er is dan gelijkwaardig aan 6.000 euro in loondienst.

Voor mij is dat het gezeik niet waard. Ik zou best 80 euro per uur kunnen vragen en krijgen. Maar loondienst heeft ook z'n voordelen. Ontslagbescherming, stabiliteit van inkomsten en loongarantie bij ziekte zijn ook wat waard.
Theo gaat compleet voorbij aan het tarief wat je hebt als je 6k bruto verdient.

Als ik nu in vaste dienst zou gaan als azure architect of devops engineer is dat het inkomen wat je aangeboden krijgt.

Maar nu als freelancer krijg ik 110 euro per uur. Dat is ruim 170k per jaar.

Of geld het voor jou waard is kan ik niet zeggen. Maar voor mij wel, ik weet dat ik op mijn 60e binnen ben en mag stoppen als ik dat wil.

Die 66 euro tarief is voor mensen die 3k bruto zouden verdienen in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ZieMaar! schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:09:
Ik heb (vaker) voor de keus gestaan. Ik heb een skill die zo voor € 140,- per uur in te zetten is, met genoeg opdrachten te vinden.

Redenen voor mij om toch in loondienst te blijven:
- veel meer complexiteit. Ik doe nieuwe dingen en word niet ingehuurd om wat ik al kan, nog een keer te doen
- veel meer zekerheid bij ziekte. Word ik morgen 100% afgekeurd, dan heb ik al 2 jaar lang mijn salaris volledig gekregen, zonder dat ik werkte en krijg ik 80% van mijn salaris daarna (ook boven dagloon)
- veel meer zekerheid voor nabestaanden bij overlijden (mijn partner krijgt 70% van mijn salaris)
- alles altijd geregeld, telefoon, laptop, werkplek, secretariële ondersteuning, talloze soorten extra verlof
- de band met collega’s

Financieel is zzp-en misschien (iets) beter, al twijfel ik of dat zo is als je alles vergelijkt, maar de zekerheid is vaak ook belangrijk. Iedereen kan helaas ziek worden en als je dan terugvalt op bijstand of bij overlijden je partner niets heeft, dan is dat best kut.
Sinds ik freelance leer ik veel meer en heb ik uitdagender werk, je wordt niet voor bullshit ingehuurd. Elk jaar nieuwe opdracht met een nieuwe richting die ik zelf kies. Van developer naar architect in drie jaar. Bij een baas kan je dat wel vergeten. Als freelancer heb je echt alle controle over je carrière.

Aov afsluiten als je arbeids ongeschikt raakt is prima te betalen met 140 euro per uur.

Geen idee hoe dat met jouw salaris zit, betaald je werkgever door als jij dood gaat? Of doel je op pensioen? Want pensioen regel ik nu door in indexfondsen te douwen en dat is fiscaal veel voordeliger. Tevens kan je dit waarborgen door bv je kinderen aandeelhouders te maken van je bv zodat dat geld ook nog fiscaal aantrekkelijk overgedragen kan worden.

Is het echt moeilijk om een telefoon laptop en vakanties te regelen dan?

Die band heb ik elke keer bij nieuwe opdrachten. Sterker nog helft van mijn vriendenkring zijn oud collega’s.

Freelance is niet voor iedereen hoor, maar je argumenten vind ik persoonlijk niet echt relevant. Als je gewoon van een vaste stek houdt snap ik het helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
mannowlahn schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:34:
[...]

Sinds ik freelance leer ik veel meer en heb ik uitdagender werk, je wordt niet voor bullshit ingehuurd. Elk jaar nieuwe opdracht met een nieuwe richting die ik zelf kies. Van developer naar architect in drie jaar. Bij een baas kan je dat wel vergeten. Als freelancer heb je echt alle controle over je carrière.
Alle bedrijven waar ik gewerkt hebt, daar zijn dat soort carrières prima mogelijk voor talentvolle mensen. Wij huren mensen om verschillende redenen in, maar nooit om als externe bij ons eens maar iets nieuws te leren. Wel soms om werk te doen dat we zelf niet leuk vinden en natuurlijk ook soms voor iets dat we zelf niet kunnen én ook niet op termijn hoeven te kunnen.
Aov afsluiten als je arbeids ongeschikt raakt is prima te betalen met 140 euro per uur.

Geen idee hoe dat met jouw salaris zit, betaald je werkgever door als jij dood gaat? Of doel je op pensioen? Want pensioen regel ik nu door in indexfondsen te douwen en dat is fiscaal veel voordeliger. Tevens kan je dit waarborgen door bv je kinderen aandeelhouders te maken van je bv zodat dat geld ook nog fiscaal aantrekkelijk overgedragen kan worden.
Indexfondsen zijn prima op de lange termijn, maar dat is niet de verzekering die pensioen soms kan zijn. Een AOV verzekering is, als die tegen dezelfde voorwaarden uitkeert, echt wel duur. Een snel Google rondje laat iets van 8k per jaar zien voor mijn inkomen en directe uitkering en dat lijkt per jaar duurder te worden.
Is het echt moeilijk om een telefoon laptop en vakanties te regelen dan?
Het gaat niet om moeilijk. Het kost tijd, is niet leuk en moet gewoon beschikbaar zijn en werken. Ik zou ook prima mijn eigen afspraken kunnen doen, maar ook dat kost tijd en vind ik niet leuk, dus ik ben blij dat dat niet hoeft.
Die band heb ik elke keer bij nieuwe opdrachten. Sterker nog helft van mijn vriendenkring zijn oud collega’s.

Freelance is niet voor iedereen hoor, maar je argumenten vind ik persoonlijk niet echt relevant. Als je gewoon van een vaste stek houdt snap ik het helemaal.
Dat is precies niet het argument :). Gelukkig zijn het ook mijn overwegingen, gebaseerd op mijn ervaringen. Veel argumenten voor zijn vooral financieel van aard, dat vind ik a) niet relevant en b) vaak niet goed kloppend. Zekerheid, alles goed geregeld en veel complexiteit en uitdaging zijn voor mij belangrijk en die vind ik -met mijn skills en wensen- niet als freelancer.

Belangrijke noot: ik doe ander werk dan wat ik als zzp’er zou doen. Mijn huidige werk kent geen freelance vorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Oftewel, iemand registreert 2x een throwaway account, gooit een bericht met gebrekkige onderbouwing als een handgranaat het forum in, en geniet dan van de discussie die ontstaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:56:
[...]

Oftewel, iemand registreert 2x een throwaway account, gooit een bericht met gebrekkige onderbouwing als een handgranaat het forum in, en geniet dan van de discussie die ontstaat?
offtopic:
Een throwaway van 5 respectievelijk 16 jaar oud? Dat is wel heel erg de long con spelen hoor.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Nee, natuurlijk klopt dit niet. Ik ga niet eens de moeite nemen om het te onderbouwen haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:01

Yucon

*broem*

Dat het percentage niet klopt is één, maar dat TS er behoorlijk van overtuigd lijkt te zijn dat dat wel zo is is deel twee. Ik weet niet waar z'n rekenfout zit maar dat wordt een mooie naheffing ben ik bang. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
PhilipsFan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:12:
Voor het gemak vergeet je even dat je nu dus geen pensioen opbouwt. Veel ZZP'ers vergeten dat (express of per ongeluk) , waardoor we over een jaartje of 30 alsnog een collectieve voorziening zullen moeten treffen om al die gepensioneerde ex-ZZP'ers niet te laten creperen van ellende. Oftwel, de loonslaven gaan jouw pensioen betalen en het zal een beroerd pensioen zijn, de loonslaven zijn ook niet gek. Dus ga daar als de bliksem geld voor opzij zetten.
Pensioen is aanvullend, wie dat niet heeft geregeld krijgt alleen AOW. Reken dus maar niet dat er ooit een extra voorziening voor pensioen zzp uit de belastingpot komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
[...]

Zonder te weten wat voor bedrijven en opdrachten dat zijn zegt dat niet zoveel.

Maar ik heb goede ervaringen met bedrijven die je controle geven over je carrière. Wil je managementkant op? EM en verder? Kan, geef maar aan, we helpen je. Vind je IC-traject leuker? Ook goed, laat zien wat je waard bent en je kunt doorgroeien naar Staff, Principial of Architectrollen. Mijn manager vraag wat ik wil (waarbij 'ik ben blij waar ik ben' ook goed is) en helpt dan.

Ik kan niet voor alle bedrijven spreken (N=5 in mijn geval en daar zaten ook mindere werkgevers tussen) maar ik persoonlijk heb wel het gevoel dat, als je een aantal jaar op 1 plek zit, je een enorme bult domeinkennis opbouwt en je dus meer impact kan hebben. Wij kunnen dat nooit van ZZP'ers krijgen want na een paar weken heb je nog maar nauwelijks een idee hoe ons product werkt.

Ik vind het leuk om diepgaande kennis van een product te hebben en, in mijn optiek, is dat als ZZP'er gewoon lastig te halen. Je komt ergens, doet je ding, gaat weer weg, komt misschien later weer terug in een andere rol. Maar ik kan er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online

Dat BV verhaal kan inderdaad niet in loondienst. Maar in loondienst is zowel pijler 2 als 3 ook fiscaal voordelig.

Wat jij doet: vermogen opbouwen op een pensioenrekening (neem ik aan) -.> inleg mag je van je inkomen afhalen. Het vermogen is niet belast. De uitkering (als je met pensioen gaat) is wel belast
Wat ik doe: vermogen opbouwen via mijn werkgever en daarnaast ook een eigen pensioenrekening. Inleg via de werkgever en via mezelf verlaagt het bruto inkomen -> minder belasting. De uitkering is wel belast

Mijn werkgever biedt beperkt keuzeopties, ik kan de fondsen binnen een beperkte set kiezen. Wat ik zelf nog in pijler 3 doe mag ik natuurlijk zelf weten.

Ik zie even niet waarom je als ZZP'er dan 'fiscaal veel voordeliger' uit bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 04-11-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sempy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:44:
[...]

Pensioen is aanvullend, wie dat niet heeft geregeld krijgt alleen AOW. Reken dus maar niet dat er ooit een extra voorziening voor pensioen zzp uit de belastingpot komt.
Tot deze generaties van 1,2 miljoen zzp'ers waarvan bijna de helft zonder pensioen over 10-30 jaar zonder werk komen te zitten en van een niet geïndexeerde of zelfs afgebouwde AOW niet meer kunnen rondkomen. Als het probleem zó groot is, zal de overheid wel weer bijspringen. Of we krijgen Amerikaanse toestanden, waarbij bejaarden voor de klas gaan staan en bussen gaan besturen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 06:42
Opvang is er al en dat wordt Bijstand genoemd. Vergeet niet dat een deel van de zzp'ers die geen pensioen hebben opgebouwd, dan hun huis kunnen verkopen, indien zij die hebben, om daarna te gaan huren en overwaarde op te eten. Realisatie bij de overheid is er wel. Daarvoor is oa mijnpensioenoverzicht.nl gemaakt.

Ik ga verder niet heel inhoudelijk reageren, uur x tarief is simpel niet realistisch. Een zzp'er kan een aantal uren op jaar basis maken en kent zijn of haar eigen kosten denk bijv. bestelbus, brandstof, gereedschap etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:11
Volgens mij is het sowieso geen goede drijfveer als je voor het geld gaat zzp'en (in het midden gelaten of je er netto over de lange termijn echt veel meer aan overhoudt).
Wat ik me wel voor kan stellen is dat mensen gewoon niet functioneren in loondienst en zich prettiger voelen in een ZZP rol. Dan moet je het ook vooral doen. Daar bij moet natuurlijk aangetekend worden dat veel ZZP rollen in bepaalde sectoren, ik denk aan de zorg, gewoon verkapte dienstverbanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:40
melkislekker schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:50:
Wow wat een groot aantal reacties! :D

Ik zal ze even lezen want ik zie een wijde range van meningen.

Persoonlijk zou ik als ik de type was in loondienst blijven en opgroeien naar C-niveau.

Ik ben alleen niet de type kantoorpolitiek en wil niet stil blijven staan in mijn salaris met een schammele 3% per jaar :')

Zeker niet als ik naar de salarissen in het buitenland kijk voor elektrotechnici.

Een eigen bedrijf met meer dan 3 werknemers is het niet waard, dat is veel te veel stress en je houdt netto net zoveel over als zelfstandige met opdrachten.

Mensen vroegen mij al 5 jaar voordat ik als freelancer werkte waarom ik het niet deed. Mij draait het enkel om geld, zo min mogelijk werken en zo veel mogelijk verdienen :P
toon volledige bericht
Bedoel je met C level de CEO/CFO/COO/CTO?
Dat is toch voor 99% van de mensen geen reëel perspectief? Waarom zou dat voor jou wel realistisch zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tja, als geld (op de korte termijn) je enige drijfveer is, dan begrijp ik de instelling van @melkislekker wel...
Maargoed, ga lekker 40 jaar lang hetzelfde doen en ik denk dat je je al snel gaat vervelen... Iets doen wat je nooit eerder hebt gedaan, staan weinig werkgevers op te wachten. Met de huidige schaarste kom je waarschijnlijk wel aan je klussen, maar de markt slaat een keer (kan volgend jaar zijn, maar ook over 5 of 10 jaar, ik heb geen glazen bol) om en dan sta je toch als eerste buiten... Heb je een paar jaar je zakken kunnen vullen, maar daarna mag je interen op je spaargeld (of heb je dat niet, aangezien je bent gaan leven naar het inkomen en alleen maar "hallelluja" had toen je als zzp'er werkte).

Daarnaast speelt mee, dat bepaalde functies niet vaak door zzp'ers worden ingevuld. En als ze wel op die positie komen, is dat omdat ze hun strepen al hebben verdiend en daar expliciet (ad interim) voor worden gevraagd.

Zelf werkzaam in de infrabouw, maar mijn huidige rol als MT lid op de projecten had ik nooit kunnen krijgen als ik zzp'er was geweest. Daar willen ze toch echt een interne kandidaat op zetten.
Ook ik ben wel eens benaderd voor een interim klus en gevraagd om te zzp'en. Met de kennis die ik heb, kan ik zo een uurtarief van 100-125 euro / uur vragen. Echter ik krijg dan niet de klussen die mij trekken en mag mijn "kunstje" alleen maar doen om de shit van een ander op te ruimen. Voor een half jaartje misschien leuk, maar daarna niet meer...

Ex collega is ook voor zichzelf begonnen, maar heeft mij na een jaar gebeld of hij weer terug mocht komen naar het project (in loondienst) omdat hij er toch achter kwam dat het "grote geld" hem toch wat tegenviel en dat de klussen toch wat minder uitdagend waren omdat de echt leuke klussen door internen werden ingevuld.

Maargoed, ieder zijn ding! Er moet altijd een balans zijn tussen vaste schil en flexibele schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sempy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:44:
[...]

En dan wordt de basis AOW omhoog gegooid, maar wordt hij pensioen-afhankelijk. Want waarom zou er zoveel geld moeten gaan naar mensen die al een hoog pensioen hebben! (Voor duidelijkheid, dat is niet mijn mening). En is onder de streep het resultaat dat (onder andere) ZZP'ers die bewust niks hebben opgebouwd, betaald worden uit de belastingpot.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 04-11-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
BastaRhymez schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:34:
Ook ik ben wel eens benaderd voor een interim klus en gevraagd om te zzp'en. Met de kennis die ik heb, kan ik zo een uurtarief van 100-125 euro / uur vragen. Echter ik krijg dan niet de klussen die mij trekken en mag mijn "kunstje" alleen maar doen om de shit van een ander op te ruimen. Voor een half jaartje misschien leuk, maar daarna niet meer...
Ja, veel ZZP'ers in de IT horen bij de "grijze golf" die niet meer in loondienst wordt aangenomen, maar wel tegen een redelijk goed uurtarief af en toe de legacy software mag bijwerken. Als je je daar prettig bij voelt, en je kunt het tot je pensioen doen is het okee natuurlijk.

Maar het hangt ook samen met wat je precies "uitdagend" vind natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:16
En hier zie ik dan ook het probleem van ZZP-zijn; je moet overal verstand van hebben (overal, als in iedere 'bedrijfstak'). Huur een boekhouder / belastingadviseur in, dit gaat een keer fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mbt pensioen: ik heb diverse banen in loondienst gehad. Detailhandel deed aan verplicht pensioen, mijn bijbaantje op school was verplicht bij ABP, de baan na mijn school had niks aan pensioen, die daarna een 50 euro inleg en 50 door werkgever en daarna nergens meer pensioen opgebouwd. Ik heb nu een lijfrentepolis. Pensioenverzekering heb ik destijds afgekocht, die werd elk jaar minder waard.

Vriendin heeft ook een pensioen bij de werkgever, dat is ook tientjes werk. Dus om nou te stellen dat een ZZP'er zoveel slechter uit is...
Ik wil mijn huis hypotheekvrij en energieneutraal, dan red ik het wel met die paar tientjes pensioen en de lijfrentepolis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:57
_JGC_ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:15:
Mbt pensioen: ik heb diverse banen in loondienst gehad. Detailhandel deed aan verplicht pensioen, mijn bijbaantje op school was verplicht bij ABP, de baan na mijn school had niks aan pensioen, die daarna een 50 euro inleg en 50 door werkgever en daarna nergens meer pensioen opgebouwd. Ik heb nu een lijfrentepolis. Pensioenverzekering heb ik destijds afgekocht, die werd elk jaar minder waard.

Vriendin heeft ook een pensioen bij de werkgever, dat is ook tientjes werk. Dus om nou te stellen dat een ZZP'er zoveel slechter uit is...
Ik wil mijn huis hypotheekvrij en energieneutraal, dan red ik het wel met die paar tientjes pensioen en de lijfrentepolis.
Het is logisch dat je als je ergens werkt waar niet of nauwelijks pensioen wordt opgebouwd je geen extra pensioen overhoudt. Daar moet je als het even kan dan ook niet gaan werken :). Realiseer je wel dat er ook veel bedrijven zijn waar de opbouw wel significant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Homer-Simpson schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:34:
[...]

Bedoel je met C level de CEO/CFO/COO/CTO?
Dat is toch voor 99% van de mensen geen reëel perspectief? Waarom zou dat voor jou wel realistisch zijn?
Het klopt wat je zegt, maar in de praktijk zie je het gebruik van deze termen, in deze context, vooral bij ‘t middenbedrijf. Daar is het wel wat haalbaarder dan binnen grote corporates (> 10k FTE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:40
ZieMaar! schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:26:
[...]

Het klopt wat je zegt, maar in de praktijk zie je het gebruik van deze termen, in deze context, vooral bij ‘t middenbedrijf. Daar is het wel wat haalbaarder dan binnen grote corporates (> 10k FTE).
Herkenbaar want ik werk zelf bij een MKB-er met ongeveer 250 FTE en een driekoppige directie. Zou niet iedereen die twijfelt tussen loondienst of ZZP de worst voorhouden dat ze wellicht ooit 1 van die 3 kunnen worden. En dat doet @melkislekker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
Sissors schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:50:
[...]

En dan wordt de basis AOW omhoog gegooid, maar wordt hij pensioen-afhankelijk. Want waarom zou er zoveel geld moeten gaan naar mensen die al een hoog pensioen hebben! (Voor duidelijkheid, dat is niet mijn mening). En is onder de streep het resultaat dat (onder andere) ZZP'ers die bewust niks hebben opgebouwd, betaald worden uit de belastingpot.
Uiteindelijk zal een dergelijk scenario op tafel kunnen komen als AOW niet genoeg meer is om in de basislevensbehoefte te voorzien. Dat zal ongetwijfeld verbonden worden aan grenzen voor eigen vermogen (huis opeten) en uiteindelijk geen vetpot zijn. Lijkt me voor een ZZPer die dik boven modaal verdient geen aantrekkelijk vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Brakius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:27:
Opvang is er al en dat wordt Bijstand genoemd. Vergeet niet dat een deel van de zzp'ers die geen pensioen hebben opgebouwd, dan hun huis kunnen verkopen, indien zij die hebben, om daarna te gaan huren en overwaarde op te eten. Realisatie bij de overheid is er wel. Daarvoor is oa mijnpensioenoverzicht.nl gemaakt.

Ik ga verder niet heel inhoudelijk reageren, uur x tarief is simpel niet realistisch. Een zzp'er kan een aantal uren op jaar basis maken en kent zijn of haar eigen kosten denk bijv. bestelbus, brandstof, gereedschap etc.
Heb je het over opvang na de pensioengerechtigde leeftijd? Dan krijg je gewoon AOW en die is onvoorwaardelijk. Bijstand is alleen van toepassing voor de pensioengerechtigde leeftijd en die is inderdaad wel aan voorwaarden gebonden, zoals een gemaximeerd eigen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 06:42
Joris748 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:23:
[...]

Heb je het over opvang na de pensioengerechtigde leeftijd? Dan krijg je gewoon AOW en die is onvoorwaardelijk. Bijstand is alleen van toepassing voor de pensioengerechtigde leeftijd en die is inderdaad wel aan voorwaarden gebonden, zoals een gemaximeerd eigen vermogen.
Net boven mij reageert iemand dat men wel aan AOW zou tornen en dat overheid wel weer iets bedenkt voor de zzp'ers. Soms is er discussie of de AOW in toekomst nog wel te financieren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:00:
[...]

Herkenbaar want ik werk zelf bij een MKB-er met ongeveer 250 FTE en een driekoppige directie. Zou niet iedereen die twijfelt tussen loondienst of ZZP de worst voorhouden dat ze wellicht ooit 1 van die 3 kunnen worden. En dat doet @melkislekker wel.
Sowieso is dat niet te vergelijken, want iedereen kijkt hier vooral naar financiën, maar ik doe het daarnaast ook vanwege mijn vrijheid. Paar maandjes niet werken, prima! Klus niet leuk? Niet verlengen. Ik werk gewoon 40 uur en wat administratie. Op C niveau moet je (vaak) veel meer werken.

(En ja, ik heb een goede AOV en pensioenopbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ZieMaar! schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:42:
[...]

Alle bedrijven waar ik gewerkt hebt, daar zijn dat soort carrières prima mogelijk voor talentvolle mensen. Wij huren mensen om verschillende redenen in, maar nooit om als externe bij ons eens maar iets nieuws te leren. Wel soms om werk te doen dat we zelf niet leuk vinden en natuurlijk ook soms voor iets dat we zelf niet kunnen én ook niet op termijn hoeven te kunnen.

[...]

Indexfondsen zijn prima op de lange termijn, maar dat is niet de verzekering die pensioen soms kan zijn. Een AOV verzekering is, als die tegen dezelfde voorwaarden uitkeert, echt wel duur. Een snel Google rondje laat iets van 8k per jaar zien voor mijn inkomen en directe uitkering en dat lijkt per jaar duurder te worden.

[...]

Het gaat niet om moeilijk. Het kost tijd, is niet leuk en moet gewoon beschikbaar zijn en werken. Ik zou ook prima mijn eigen afspraken kunnen doen, maar ook dat kost tijd en vind ik niet leuk, dus ik ben blij dat dat niet hoeft.

[...]

Dat is precies niet het argument :). Gelukkig zijn het ook mijn overwegingen, gebaseerd op mijn ervaringen. Veel argumenten voor zijn vooral financieel van aard, dat vind ik a) niet relevant en b) vaak niet goed kloppend. Zekerheid, alles goed geregeld en veel complexiteit en uitdaging zijn voor mij belangrijk en die vind ik -met mijn skills en wensen- niet als freelancer.

Belangrijke noot: ik doe ander werk dan wat ik als zzp’er zou doen. Mijn huidige werk kent geen freelance vorm.
toon volledige bericht
Bedrijven huren idd niet externen in om ze iets nieuws te leren, maar misschien heb ik dan drie keer flink mazzel gehad want ik liep met een hoop meer nieuwe kennis weg dan dat ik binnen kwam. Dat is imho ook inherent aan IT? Continue bijblijven en nieuwe technieken kunnen toepassen. Je komt met arm binnen en loopt met bicep/terraform weg. Je komt met .net code binnen en loopt met .Net6 weg. Je komt als devops engineer binnen en loopt met architectuur kennis weg. Tja over het algemene heb je als freelancer ook vaak een bepaald aanzien waardoor je ook makkelijker kan beargumenteren welke zaken wellicht toegepast moeten worden?

Sommige bedrijven huren externen in als extra handje en sommige huren externen in omdat ze bepaalde kennis/mentaliteit missen.

Waar denk je dat pensioenfondsen hun geld in duwen? Dat is vaak een meer risicovol tactiek dan en index fonds hoor. Ja AOV is niet goedkoop nee, maar als je zon dik uur tarief hebt kan dat prima meegenomen worden. Directe uitkering zou niet nodig moeten zijn want dat impliceert dat je geen buffer hebt. Als je net begint kan je dat nog wel doen, maar na een jaar moet je al een flinke buffer hebben.

Niet elk vakgebied leent zich voor uitdagende freelance opdrachten, dat besef ik mij ook wel ja. Ik denk dat de IT dat juist wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Kalentum schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:13:
[...]

Dat BV verhaal kan inderdaad niet in loondienst. Maar in loondienst is zowel pijler 2 als 3 ook fiscaal voordelig.

Wat jij doet: vermogen opbouwen op een pensioenrekening (neem ik aan) -.> inleg mag je van je inkomen afhalen. Het vermogen is niet belast. De uitkering (als je met pensioen gaat) is wel belast
Wat ik doe: vermogen opbouwen via mijn werkgever en daarnaast ook een eigen pensioenrekening. Inleg via de werkgever en via mezelf verlaagt het bruto inkomen -> minder belasting. De uitkering is wel belast

Mijn werkgever biedt beperkt keuzeopties, ik kan de fondsen binnen een beperkte set kiezen. Wat ik zelf nog in pijler 3 doe mag ik natuurlijk zelf weten.

Ik zie even niet waarom je als ZZP'er dan 'fiscaal veel voordeliger' uit bent.
Nee ik beleg vanuit de bv in indexfondsen. Kantelpunt om eerst geld naar prive te onttrekken is gepasseerd en is het compounding effect binnen de BV lucratiever tbv de vermogens opbouw.

Het vermogen blijft in de bv, als ik wil stoppen met werken blijf ik op de payrol van de bv en gaan we stoppen met de indexfondsen en parkeren we het geld ergens met minder risico. vanaf dat moment gaan we pas serieus belasting betalen. Tussentijds ook, maar aanzienlijk minder dan in prive. Tevens heb ik nog steeds vrij snel toegang to dit vermogen wanneer ik bv een hypotheek nodig heb of andere zaken. Ook zal mijn nageslacht, doordat ze mede aandeelhouder zijn, recht hebben op dit vermogen in de bv op moment van overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
greg-a schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:37:
lol - merk ook op dat in die 3.5 jaar het uurloon nog steeds hetzelfde is :P .
Ik ben in 2019 begonnen voor 85 per uur en zit nu op 105. En over het algemeen zijn de tarieven gestegen. Dus dat is wel erg selectief.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
vanisher schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:02:
Wil je het veilig houden, zet dan minimaal 50% van je omzet (excl btw) apart op een rekening.
Dat is echt extreem overdreven veel.

Je kunt het heel simpel uitrekenen.. Die berekening is op de euro nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Je maakt een rekenfout door uit te gaan van 176 uur per maand. Dat is 2112 uur per jaar en zoveel werkt vrijwel niemand. Niet in loondienst en niet als ZZPer (er zijn wat mensen die het wel doen, maargoed).

Ik werk zelf als ZZPer in de IT voor 105 per uur. Maar ik werk ook 'maar' 1550 uur per jaar gemiddeld, en dat is uitgaande van 36 uur per week. Als je dan ook langere periodes hebt dat je geen werkt hebt, kan dat nog een stuk minder zijn. Voor mij tot nu toe geen issue geweest, want er is werk zat, maar je weet maar nooit :)

Daarbij is ZZP netto gewoon niet hetzelfde als werknemer netto. Dat snap je hopelijk ook wel. Natuurlijk is ZZPen dan nog steeds financieel enorm fijn, maar zo'n simplistische berekening geeft ZZPers alleen maar de naam dat we "ons rijk rekenen". En dat is wel wat je hier aan het doen bent.

Als ZZPer zou je ook met een realistisch berekening moeten kunnen komen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:06
Hydra schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:49:
[...]

Ik ben in 2019 begonnen voor 85 per uur en zit nu op 105. En over het algemeen zijn de tarieven gestegen. Dus dat is wel erg selectief.
En 12 jaar terug mocht een ZZP-er in de bouw/installatie blij zijn met wekelijks 30 declarabele uren a €30 per uur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:00

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bij gebrek aan discussiewaarde / vraag en daar er genoeg andere topics hierover te vinden zijn hier op Tweakers, gaat deze op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.