Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik wil aan 1 kant van mijn dak panelen. Deze liggen zuid west.

Ik kan er 18 panelen kwijt. Ik twijfel tussen 2 varianten. De installateur zegt: beide even goed. Persoonlijke voorkeur. Prijs is ook bijna gelijk. Heb last van schaduw huis buren di gedurende dag op het dakvlak wat veranderd natuurlijk.

In de offerte zie ik ook 1 fase micro omvormer, terwijl ik 3 fase heb. De installateur zegt: per 6 panelen (3 micro omvormers APS) sluiten we die aan op een fase. Dat is goedkoper dan 3 fase micro omvormers.

Wat vinden jullie van deze denkwijze?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sKcJsny/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7vbQg4g/2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 02-11-2023 17:04 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat is een valide denkwijze.
APS heeft als voordeel dat je geen SPOF hebt, geen 'binnenunit' en dat je zelfs eventueel achteraf tweefase zou kunnen werken (bv als 1 fase beduidend hogere spanning heeft).
Hij doet geen stringomvormers?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• meermarco
  • Nu online
Hij doet dat wel evt. Maar ivm de schaduw adviseerde hij deze twee varianten en liet de keuze aan mij. Dus ben benieuwd welke jullie de voorkeur geven en waarom.

[ Voor 35% gewijzigd door meermarco op 02-11-2023 21:19 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Het is even opletten met de garantie van APS. Standaard is 10 jaar. de 20 is optioneel... dus dan moet het ook bij APS als zodanig bekend zijn.

Net zoals de centrale SE omvormer standaard 12 is. 20 of 25 is optioneel (en kan je zelf bijkopen via SolarEdge)

Mooi dat de installateur netjes de onderdelen specificeert. Hij is voordelig op installatiekosten,, wat duurder op de onderdelen.

Technisch zijn beide opties oké. Totaalprijs is voor geboden opties oké.

Met SolarEdge kun je (met de Home Hub 3 fase omvormers, maar die zijn op moment stervensduur) een DC/DC accu realiseren... Met Apsystems kan dat sowieso niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Die installatiekosten zijn absurd hoog, ik weet niet welke regio het is, ik vermoed het westen van t land, maar mijn god wat een bedrag.

• RobertV70
meermarco schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:19:
Hij doet dat wel evt. Maar ivm de schaduw adviseerde hij deze twee varianten en liet de keuze aan mij. Dus ben benieuwd welke jullie de voorkeur geven en waarom.
Hoeveel schaduw is er, ligt het gehele veld in de schaduw of een gedeelte, dat maakt erg veel uit, en ook de duur van de schaduw, een uurtje of een dagdeel?

• meermarco
  • Nu online
Ongeveer een dagdeel in het midden van de dag. En denk zo’n 6-8 panelen.

Is de werkwijze 1 fase micro omvormer en dan zelf clusteren naar elke fase een goede manier?

• Ronald
Foto's?
Luchtfoto?

De installateur is er wellicht een die daadwerkelijk SolarEdge begrijpt omdat hij s500b in zet op een string van 18. Dat komt niet uit het ontwerp programma van SE... en is bij harde schaduw op 8 panelen ook echt nodig voor voldoende ruimte in schaduwbeheer.

Uitleg harde schaduw staat in mijn bookmarks liefkozend benoemd "Optimizer doet geen ruk"
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

String omvormers zijn dus behoorlijk goed in harde schaduw, kosten veel minder en zijn eenvoudig in een handje minuten te vervangen. Een GoodWe of Growatt (Waar die laatste in XH serie accu geschikt is) kost je rond de €1000 in plaats van €2500 respectievelijk €2000.

[ Voor 57% gewijzigd door Ronald op 04-11-2023 07:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:17
Hij pakt best veel de panelen extra ? Die panelen kan je al krijgen voor 90 per paneel. Toch weer een 1000 extra winst.

• meermarco
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:25:
Foto's?
Luchtfoto?

De installateur is er wellicht een die daadwerkelijk SolarEdge begrijpt omdat hij s500b in zet op een string van 18. Dat komt niet uit het ontwerp programma van SE... en is bij harde schaduw op 8 panelen ook echt nodig voor voldoende ruimte in schaduwbeheer.

Uitleg harde schaduw staat in mijn bookmarks liefkozend benoemd "Optimizer doet geen ruk"
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

String omvormers zijn dus behoorlijk goed in harde schaduw, kosten veel minder en zijn eenvoudig in een handje minuten te vervangen. Een GoodWe of Growatt (Waar die laatste in XH serie accu geschikt is) kost je rond de €1000 in plaats van €2500 respectievelijk €2000.
Geen goede foto’s omdat dit een nieuwe situatie wordt na renovatie. Bedoel je te zeggen juist dat wat hij doet met solaredge juist NIET klopt (cynisch dus)

Dan dus de aps variant van de 2

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor de prijs van SE heb je SMA hybrid met shadefix
Hoef je in de toekomst alleen nog maar (sma) batterijen met een home manager 2.0 aan te sluiten
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2023 07:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Nee het klopt juist wel, de gemiddelde SE installateur had het fout gedaan.

Maar je moet ook nog de string omvormer overwegen... Maar ik vind de Tripower SE een heel lastige overweging... Kost €1500 meer dan de Growatt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Welke “de Growatt” bedoel je
En hoe is het met growatts shadefix of het gebrek aan, gesteld tegenwoordig?

• Ronald
Dat heb ik al beschreven
En hoe is het met growatts shadefix of het gebrek aan, gesteld tegenwoordig?
Gebrek aan is een veel te groot woord. Kom maar met de onderbouwde indicaties dat het op grote schaal niet werkt... Die heb jij niet, en ik ook niet.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Ik had andere plannen dit weekend.
Maar ik zal het manual er eens op naslagen of daar ergens een instelling voor te vinden is zoals bij goodwe shadow mppt of shadefix.

Je leest ook al een tijdje mee en growatt blonk of blinkt daar niet in uit.
Mijn vraag was simpel. Hoe staat dat tegenwoordig gesteld met Growatt.

Toch even wat tijd gevonden:
firecaps30 in "Zonnepanelen schaduw lantaarnpaal"
Fotsirxx in "Growatt 3600TLXE vermogen valt plotseling terug in 1 string"
JasperE in "Advies PV-systeem: Impact schaduw na oplevering, normaal?"
etc.

Mijn eigen SMA systeem, met schaduw op 1 string (2x identieke installaties van 7 panasonic)
Iets vloeiender lijnen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDlO_IBbUPg7iCAhMlXU-TmUvb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6gExp8lgMv321TfICcxRCRG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2023 08:57 ]

• meermarco
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:42:
Nee het klopt juist wel, de gemiddelde SE installateur had het fout gedaan.

Maar je moet ook nog de string omvormer overwegen... Maar ik vind de Tripower SE een heel lastige overweging... Kost €1500 meer dan de Growatt.
Okee. Dat is goed te horen. Dankjewel.

Growatt doet deze installateur niets mee. Is aps of soleredge.

Wat betreft 1 fase naar 3 fase. Is dat een goed idee.

• Ronald
Deze ken ik. Tekort overblijvende string spanning. Probleem is ontwerp en een SMA had het nog slechter gedaan. Had met Micro omvormers uitgevoerd moeten worden.
De context is niet beschreven, dus geen conclusie mogelijk
En ook deze ken ik, je ziet mijn post daar al.

Ook dit is een dom ontwerp met te weinig overblijvende panelen zonder schaduw waarbij ook een SMA het niet had gered. Had in 1 string moeten liggen.

Ik respecteer je kennis... maar houdt alsjeblieft op met SMA fanboyism.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 04-11-2023 09:10 ]

• Ronald
meermarco schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:01:
[...]

Okee. Dat is goed te horen. Dankjewel.

Growatt doet deze installateur niets mee. Is aps of soleredge.

Wat betreft 1 fase naar 3 fase. Is dat een goed idee.
De solaredge is een 3 fase omvormer. Moet dus 3 fase aansluiting hebben
Met APS heb je zelfs 8kW aan omvormer. Dat moet je absoluut niet eens proberen op een enkelfase aansluiting.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke regio is dit?
Bij een installateur in oost brabant krijg je meer voor minder en dat is ook al niet de goedkoopste. (maar wel normale prijzen)

En gebruik ook eens de zoekfunctie in tweakers.
https://gathering.tweaker...%5B%5D=71&keyword=aps+ds3
Dan weet je wat je links moet laten liggen...(nu zal ik wel boze reacties krijgen)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2023 09:16 ]

• Ronald
Volgens mij had @Dre nog een mooie ervaring met dat bedrijf, maar kan het niet zo 123 terugvinden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Klopt.
Er was lekkage achter panelen gekomen.
Maar die firma installateur maakt de panelen niet zelf toch?
Alleen de keuzes die ze in het verleden gemaakt hebben met paneel fabrikanten was (vaker) een ongelukkige

Daarom kies ik ook liever gewoon een duits merk als omvormer.
Beide buren hebben ook snail tracks op de panelen van een reeds failliete firma uit het verre oosten, gelukkig werkt het nog

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2023 09:19 ]

• Ronald
Defect werd niet veroorzaakt door de firma... dat ze het pas afgehandeld hebben na juridische acties... dat vind ik zwaarwegend.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Ga ik ook niet goedpraten, maar wellicht was @Dre niet de enige.
Dan zal je toch wat gaan proberen om niet failliet te gaan.
Een mens maakt nou eenmaal foute (paneel) keuzes (als installateur gezien in dit geval)

Gelukkig zit er op het forum heel veel praktijkervaring en eenvoudig te vinden.

Ik ga weer verder met het weekend ;)

[ Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2023 09:28 ]

• meermarco
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:08:
[...]

De solaredge is een 3 fase omvormer. Moet dus 3 fase aansluiting hebben
Met APS heb je zelfs 8kW aan omvormer. Dat moet je absoluut niet eens proberen op een enkelfase aansluiting.
Zijn idee was om van 18 panelen 3 groepen van 6 te maken. En per groep komt dat op 1 fase.

• meermarco
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:10:
Welke regio is dit?
Bij een installateur in oost brabant krijg je meer voor minder en dat is ook al niet de goedkoopste. (maar wel normale prijzen)

En gebruik ook eens de zoekfunctie in tweakers.
Dan weet je wat je links moet laten liggen...(nu zal ik wel boze reacties krijgen)
Wat bedoel je precies?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@meermarco
Als je een beter advies wil hebben, zul je meer moeten vertellen waar je precies woont. Iets meer moeite in steken. Dan doen ze dat aan de andere kant ook.
Zie ook: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Hoe minder je vertelt, des te minder reacties ga je krijgen.
Daarom verwijs ik je ook naar de zoekfunctie, zodat je zelf kunt zoeken.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Ronald @AUijtdehaag
Fouten maken kan, maar het gaat mij erom hoe je die gaat oplossen bij de klant. Het ging in mijn geval om zonnepanelen die defect waren (delaminatie) en inmiddels een isolatiefout maakt waardoor de gehele installatie uitvalt. Ik voelde me eerst een tijdje aan het lijntje gehouden door SunSolar dat hij moest wachten op de planning van de dakdekkers. En uiteindelijk zegt ie (na 43 dagen!) dat in de algemene voorwaarden staat dat er maar 6 maanden garantie op de installatie zit. (installatie was 3,5 jaar oud. Door hem geleverd en geïnstalleerd).

Ik heb eerst zelf een aangetekende brief gestuurd, maar daar kwam geen reactie op. Daarna aangetekende brief van jurist en toen waren er wel mogelijkheden om te herstellen.

22 oktober 2022 melding gemaakt bij SunSolar. Al volledig voor hem uitgemeten wat en waar het probleem zit.
4 december 2022 bericht geen garantie
21 december 2022 aangetekende brief van mij
19 januari 2023 aangetekende brief van jurist

Uiteindelijk is het allemaal wel hersteld, maar had sneller en ook zonder jurist gekund.

offtopic:
Los van alles wat goed ging, even een lijstje met feiten wat naar mijn mening beter kon:
Op dag van installatie aangeven dat er een fout in de offerte zit en dat er nog wat €€€ bij komt, beetje laat maar heb ik geaccepteerd.
Koppen van rails zwart spuiten waarvan de verf na een paar maanden loslaat.
Defecte delaminatie zonnepanelen heb ik voor hem uitgemeten, maar garantie afhandeling vereist tussenkomst jurist.
Bij nieuwe panelen blijkt dakraam niet meer open te kunnen, gelukkig zelf bijtijds geconstateerd voordat ze de steiger helemaal afgebroken hadden.
Constateer dat een eindklem niet geïnstalleerd is. Dit is wel keurig hersteld op een later moment.

• Dre
  • Niet online

Dre

Iets meer ontopic voor @meermarco

Met een stringomvormer heb je een betrouwbaarder systeem en bespaar je 1300 tot 1600 euro ten opzichte van de microomvormers of SolarEdge oplossing. Een micro/optimizer maakt van schaduw geen zon. Ga je die 1300 tot 1600 euro terugverdienen in € of CO2 ten opzichte van een stringomvormer?. En kan je die 1300 tot 1600 euro niet beter besteden aan wat panelen op een ander dakvlak :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 04-11-2023 14:59 ]

• meermarco
  • Nu online
Dre schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:09:
Iets meer ontopic voor @meermarco

Met een stringomvormer heb je een betrouwbaarder systeem en bespaar je 1300 tot 1600 euro ten opzichte van de microomvormers of SolarEdge oplossing. Een micro/optimizer maakt van schaduw geen zon. Ga je die 1300 tot 1600 euro terugverdienen in € of CO2 ten opzichte van een stringomvormer?. En kan je die 1300 tot 1600 euro niet beter besteden aan wat panelen op een ander dakvlak :)
Duidelijk 👍

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11 21:28
Ik heb juist voor micro-omvormers gekozen, mede omdat de buren een dakkapel hebben die voor schaduw zorgt op maar 1 paneel van mijn installatie (15 stuks). De andere redenen waren de lager spanning van het systeem, wij slapen er namelijk onder, en de langere levensduur van de micro-omvormers. Nu heb je geen btw er op maar over een aantal jaar, als de stringomvormer vervangen moet worden, misschien weer wel. Misschien heb je wat aan deze info. Oja, ik lever op 3-fasen terug. Dit voor de eventuele toekomst van een 3-fasen warmtepomp en/of het (snel) laden van een ev.

• Dre
  • Niet online

Dre

@tsja
Bedoel je met langere levensduur eigenlijk de langere garantieperiode, waarvan je hoopt dat de installateur nog komt opdagen als het op garantie aankomt?

• tsja
Ik bedoel de verwachte levensduur van de micro omvormers versus de verwachte levensduur van een centrale omvormer.
Ik zou geen garantie verwachten van een installateur, behalve voor de aanleg en oplevering van het systeem.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:07
tsja schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:58:
Ik bedoel de verwachte levensduur van de micro omvormers versus de verwachte levensduur van een centrale omvormer.
Echter liggen de micro-omvormers op het dak, en moet er dus iemand het dak op als er een stuk is. De meeste installateurs doen dat niet voor niets.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
tsja schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:58:
Ik zou geen garantie verwachten van een installateur, behalve voor de aanleg en oplevering van het systeem.
15 devices die stuk kunnen gaan tov 1? Mocht een stringomvormer stuk gaan heb je die in 10 minuten gewoon zelf vervangen, evt gebruikt voor een habbekrats van marktplaats. Succes met het dak opgaan voor een microomvormer, met alle veiligheidseisen die erbij komen.

• tsja
Als een zonnepaneel stuk is moet je ook het dak op en succes met het achterhalen welk paneel dat is bij een stringomvormer. Ik zie in de app van mijn systeem (en die is er ook bij APsystemen) precies welke micro-omvormer of welk paneel, die daar aan gekoppeld is, niet juist functioneert.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11 14:59

Part

Helemaal niets.....

Pallet 36 stuks Jinko Full Black 420Wp = €2.736,00
https://www.winkelman-zon...-54hl4-b-tiger-neo-n.html
In de offerte die jij laat zien zijn 18 panelen €2610,00 Dat is bijna de zelfde prijs voor de helft aan panelen.
Best wel een groot verschil.
Je zou kunnen overwegen om op je andere dakhelft voor hetzelfde geld ook nog 18 panelen te leggen.
Komen nog wel de kosten bij voor het montage materiaal maar als je de optimizers weg laat heb je dat alweer terugverdiend.
Die extra 18 panelen gaan je veel meer opleveren dan die optimizers .
Ook de omvormer 6000 watt omvormer voor 1300 euro is erg duur. Voor dat bedrag haal je al een 15000 watt omvormer.

Ik zou gewoon nog wat extra offertes aan andere installateurs vragen.
De prijzen van de offerten zijn niet echt meer van deze tijd.

• RobertV70
tsja schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:22:
Als een zonnepaneel stuk is moet je ook het dak op en succes met het achterhalen welk paneel dat is bij een stringomvormer. Ik zie in de app van mijn systeem (en die is er ook bij APsystemen) precies welke micro-omvormer of welk paneel, die daar aan gekoppeld is, niet juist functioneert.
Het percentage zonnepanelen dat stuk gaat is bijzonder laag, lees 0,005% gemiddeld, echte goedkope panelen daar gelaten, die zullen wellicht eerder defect raken, maar dan nog. Mocht een paneel stuk gaan dan ben jij alvast bereid daar op voorhand 1300 tot 1600 euro extra voor te betalen, dat is mooi, maar dat is wel een beetje onzinnig als een installateur dit in een half uur uit kan dokteren, dat kost namelijk 50 euro. En, al zou hij er 2 uur over doen, kost het wellicht 150 tot 250 euro, dan nog is dat stukken voordeliger. En doorgaans is niet het paneel defect maar de optimizer of micro-omvormer, dus houdt daar rekening mee.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
tsja schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:22:
3x raden wat er kapot/niet goed functioneert als de micro-omvormer, optimizer of monitoring een issue aangeeft. Het paneel of de micro-omvormer/optimzer zelf? Dat laatste zal 9 vd 10x eerder een issue hebben dan een paneel zelf.

• RobertV70
Of je schaft panelen van bijvoorbeeld REC aan, dan worden de arbeidskosten voor het vervangen tot 25 jaar lang vergoed door REC, dan kost het je dus niets! De installateur zoekt uit welk paneel defect is en vervangen deze, de factuur gaat naar REC, mooier kan niet.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
Als REC op de fles gaat heb je veel extra betaald voor niets. Die hebben ook gewoon een sommetje gemaakt met de conclusie dat dat voor REC geld op gaat leveren. Mooie marketing die de hogere aanschafprijs verbloemt.

Ik zou dat geld lekker opzij zetten of in meer panelen steken. Het rendement steek je dan deels in een potje voor eventuele reparaties. Die komen meestal toch niet de eerste 5 jaar.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1