99ruud99 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:12:
Valt die voetganger niet onder zwakke weggebruiker? Zelfs al zou hij opzettelijk je tot stoppen dwingen, hij heeft niet opzettelijk de botsing veroorzaakt (enkel gevaarlijke setting).
Dan komt de vraag hoe komt het dat je niet kon reageren, was de ruimte zo kort? Of onverwachte beweging? En dan valt hij onder zwakke weggebruiker...
Ik denk niet dat je veel kans maakt... Nog los van mijn mening, welke er in dit geval weinig toe doet.
Zo werkt de wet absoluut niet. Er is iets wat aannemelijk is. Stel jij steekt een bewoond huis in de fik, en 3 mensen verbranden levend, dan kan jij niet schuilen achter dat je alleen brand wilden stichten. Het was aannemelijk dat in een bewoonde woning, mensen zouden zijn.
Dit zou je wel kunnen proberen bij een gebouw die normaliter leeg zou moeten zijn, maar waar mensen hebben ingebroken.
In dit geval wist hij dat er een groot risico was op een aanrijding of crash. Hij kan dus niet schuilen achter een verhaal dat hij geen ongeluk wilde creeren.
Ik ga even heel direct zijn, maar mensen die de beelden nodig hebben om te stoppen met speculeren, moeten zich hier absoluut niet bevinden. De situatie is duidelijk omschreven, als je mijn verhaal niet gelooft, dan moet je vooral ergens anders berichten gaan achterlaten.
Cass Casey schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:19:
Dat dit topic nog steeds open is, verbaast me. Vier pagina's met discussie en al-dan-niet foute aannames, terwijl er blijkbaar dashcambeelden zijn die het hele verhaal feitelijk kunnen ondersteunen dan wel ontkrachten.
@
Benjamin- , waarom wil je de dashcambeelden niet delen? Pas dan kan je goede adviezen verwachten, lijkt me.
Maar goed, zonder dat, toch inhoudelijk: vraag eens een jurist of je het gedrag van de voetganger onder artikel 5 kan scharen. Als dat niet lukt, ben je waarschijnlijk kansloos.
De dashcam beelden plaatsen zou erg dom zijn, los van dat ik nu zelf de controle heb over wat ik deel, kunnen er mogelijk ook problemen komen van het delen op zichzelf. Verder bevestigen de beelden gewoon wat ik al zei, maar ook wat de getuige en dader zelf al tegen de politie hebben gezegd. De beelden zijn alleen relevant als hij bijv zijn verhaal zou gaan veranderen.
killercow schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:08:
Heb je er al over nagedacht dat je wellicht een tegenclaim kan verwachten die vele malen hoger is dan wat jij nu denkt te kunnen claimen?
Medische kosten, angst om uit de eigen tuin te komen, afname van woongenot omdat men niet alleen dacht dat er te hard gereden werd, maar nu ook zeker weet dat men te hard rijdt om te kunnen remmen?
Dit is geen Amerika waar jezelf dader bent, en dan een schadeclaim kan doen. Maargoed zoals ik al aangaf heeft mijn verzekering bevestigd dat er geen schuld bij mij ligt. Mocht er dus een claim komen, dan komt die bij mijn verzekering terecht.
gekkie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:42:
[...]
Maar kun je met deze argumentatie hard maken dat jouw te hoge snelheid irrelevant was ?
Als ik want standaard remwegen pak bij verschillende snelheden:
50 kilometer per uur: 28 meter
55 kilometer per uur: 32 meter
60 kilometer per uur: 37 meter
Zou gezien meneer z'n beperkte verwondingen, het ongeval nog plaats hebben gevonden als jij de maximum geldende snelheid hebben gereden wat of 9 meter bij 60km/u tov 50, of bij 55km/u nog altijd 4 meter (zeg een autolengte) scheelt ?
Daarnaast springen mensen die iets willen signaleren zelden helemaal voor een auto op een afstand dat het niet haalbaar was.
Dus waarom was (beperkt) uitwijken niet mogelijk ?
En als dat door een tegenligger was, wat dat dan nog een verantwoordelijke inhaalpoging om mee te starten ?
Ja dat doen mensen zelden. Wat is je punt? Of wilde je alleen bevestigen hoe gestoord en absurd deze situatie is?
Ik raakt hem in het midden van de weg omdat ik al had uitgeweken. Maar ik kon maar beperkt uitwijken in zo'n korte tijd terwijl ik vol op de rem ging.
Yaksa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:23:
[...]
Dus rij je zelf in feite zowat altijd harder dan de toegestane snelheid.
Kijk, dat is pas relevant.
De maximum snelheid is geen verplichting, iemand mag daar rustig 30 rijden omdat ie van de natuur aan het genieten is. Of een boer met een tractor die gewoon niet harder kan, of een invalidenvoertuig.
En wanneer de verkeerssituatie het toelaat om in te halen dan mag dat.
Maar nog steeds niet met een hogere snelheid dan toegestaan.
Ik krijg sterk de indruk dat je hier probeert medestanders te ronselen teneinde jouw tunnelvisie (ik heb niks fouts gedaan, dat deed die ander) te bevestigen.
Altijd harder? Zeker niet, volgens de wet houd ik me prima aan de snelheid.
Zei ik dat ze geen 30 mogen rijden? Volstrekt irrelevant.
Ik mocht daar gewoon inhalen, zo simpel is het.
Verder is de toegenome snelheid niet relevant voor het ongeluk, het was een trigger voor hem, maar ik was al snelheid vermindert voordat ik hem zag, dat is wat relevant is. Of geloof jij dat als jij ooit te snel reed, dat jij dan altijd fout bent? Dat dit kort achterelkaar gebeurde zorgt ervoor dat mensen snel tot conclusies komen, maar of ik nu 5 seconden, 5 minuten of 5 dagen daarvoor te hard reed, is niet relevant.
jack zomer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:06:
[...]
nee, verwacht dat ts gewoon het bokkie is voor de schade.
verspilde moeite vrees ik.
Mijn zusje is ooit spookfietsend door een scooter geraakt.
scooter rijder had een bak schade, maar gewoon pech volgens zijn verzekering.
iets met een minder sterke dus beschermde weggebruiker...
Je zusje was dom, maar verwacht niet dat haar intentie was om een incident te creeren met de scooter. Deze man had wel de intentie om hier iets te creeren. Intent is relevant.
Lezen is ook een vak. 2 seconden tussen de weg op lopen en hem raken, daarna had ik nog 0,3 sec nodig om tot stilstand te komen.
happysan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:30:
[...]
Artikel 185 van de Wegensverkeerswet regelt dit. Dit is geen onzin, maar simpel wetgeving.
Welk artikel zou volgens jou regelen dat het "Ten strengste verboden" is om met opzet de weg op te lopen?
Goed verhaal. Je zal het gemist hebben, maar dit topic gaat over opzettelijk iemand tot stilstand te forceren. Maar blijkbaar is dat voor jou hetzelfde als de weg oversteken. Kan gebeuren, het onderwerp is ook niet zo duidelijk.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900