Twijfel tussen AEG en Beko Wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-05 11:41
Na 6 jaar een samsung ecobubble, die het eigenlijk echt goed heeft uitgehouden zeker voor de aanschafwaarde van 380 euro tijd voor iets nieuws, de machine draait nog goed maar ik stoor me aan het luide centrifiguren door de versleten lagers.

Ik heb veel op tweakers gelezen, consumentenbond etc en uiteindelijk kwam ik op beko uit het B3WFU57411W model van 450 euro. Initieel ziet alles er goed uit, echter vind zie ik toch heel veel n=1 meningen en opmerkingen dat Beko juist beter of juist slechter is geworden. Wie heeft hier een wat geonderbouwde mening over en anders over het model.

Alternatief is een AEG 4000 serie á 550 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Hebben zelf 2 jaar geleden een Beko 9kg wasmachine aangeschaft, voldoet op zich prima, maar je voelt en hoort wel dat het goedkoper is. Beko is de afgelopen jaren in de lift gegaan met prijzen, maar qua kwaliteit hoor je wel steeds meer klachten. Waar ze vroeger top van de budget waren heb ik daar tegenwoordig mijn twijfels bij.

Je zou ook eens naar de machines van Everglades kunnen kijken. Die geven 5 jaar garantie op de hele machine, bouwkwaliteit gelijk of beter aan Beko en iets goedkoper. Je mist dan de 10 jaar garantie op de motor, maar dat is nou net het enige bewegende onderdeel van een wasmachine dat de 10 jaar gewoon kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Beko is de afgelopen jaren helaas behoorlijk teruggevallen in kwaliteit. Beko heeft heel lang de strategie gevolgd om voor een lage prijs uitzonderlijk hoge kwaliteit te leveren om bekendheid op te doen. Helaas hebben ze, toen dat gelukt was, de prijzen flink laen stijgen maar de kwaliteit is ook flink gedaald. Hier op tweakers heb ik het afgelopen jaar meerdere topics gevonden van mensen die net buiten de garantie kapotte printplaten hadden, of zelfs een kapotte motor. dan heb je wel 10 jaar motorgarantie maar niet op de voorrijkosten en het uurloon.
Uit het type beko wat je voorstelt maak ik op dat je een vulgewicht van 7kg wilt?
Aeg wordt de laatste jaren door vakmonteurs, onlangs ook nog op tweakers, niet hoog meer aangeschreven.
Je zou eens naar de volgende machines kunnen kijken. daar ga je wel lang plezier van hebben, deze merken zijn vrij nieuw in Nederland en willen juist nog wel overtuigen met prijs/kwaliteitverhouding:
- het 7kg model van everglades dat je op bol.com kan vinden. je kan hem krijgen in 2 kleuren de zwarte is iets duurder, maar kan je dus puur beslissen op voorkeur. de witte kost geloof fik 419 euro. hierbij krijg je 5 jaar volledige fabrieksgarantie. je hebt dus in elk geval de zekerheid dat je er 5 jaar mee kan doen. maar deze machines worden gebouwd door hisense, de huidige eigenaar van Asko. het zijn heel solide machines die het zeker 10 jaar zouden moeten uithouden.
- je kan ook nog gaan voor het 7kg model van frilec ook te krijgen op bol.com voor 359 euro. hierop krijg ej 2 jaar volledige fabrieksgarantie en 3 jaar extra garantie op de onderdelen. voorrijkosten betaal je dus wel zelf in die laatste 3 jaar bij frilec, in tegenstelling tot everglades waar je 5 jar vovlledige garantie hebt. maar de machine is wel een stuk goedkoper en zal je ook zeker 8-10 jaar plezier bieden.
qua functies lijken ze wel op elkaar, ookal komt de frilec van midea en neit van hisense. beide 72db geluidsniveua met centrifugeren en beiden een stoomfunctie
je kan ook nog gaan voor de 8kg variant van chciq, ook te krijgen op bol.com. zijn ook heeel erg solide machines waar je zeker 10 jaar mee kan doen, maar ze bieden maar 2 jaar fabrieksgarantie. vind je zelf tillen en uitpakken gen probleem dan kan je de versie van nu 356 euro kopen, anders zou ik het 8kg model van 389 euro nemen dat bol.com zelf levert, dan wordt hij op verdieping getild en aangesloten.
ook deze machien heeft een stoomfunctie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Bedankt voor jullie reacties die helpen. voor wat betreft everglades, interessant echter wat mij tegen staat is de beperkte beschikbaarheid van onderdelen online, en vraag ik mij af gezien dit een zeer beperkte markt bediend of ik over 10 jaar nog onderdelen kan krijgen.

Ik hou het dan ook liever bij een AEG/BOSCH/Siemens of dan zelfs samsung gezien het grotere marktaandeel is onderdeelzekerheid een stuk groter, dit in ogenschouw nemend wat zouden jullie adviseren voor 400-600 euro? ik vind het lastig ik lees erg veel n=1 verhalen en hoop op een wat genunanceerder beeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Zentyth1 op 31-10-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05 13:28
Hier nog een n=1 verhaal...
Ik heb een AEG 8000-series machine gekocht een paar jaar geleden.
Die zijn wel iets duurder dan je budget,
Uitermate tevreden over.
Veel beter dan mijn EUR 400 LG die ik ervoor had.
Enige minpunt: hij heeft niet zoiets als een "favoriet" wasprogramma. Je moet iedere keer alle juiste keuzes maken voor je wasprogramma.

Je kan natuurlijk ff wachten op Black Friday en dan wellicht een model van vorig jaar nemen.
Dat kan snel behoorlijk wat geld schelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:07
Zentyth1 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:27:
Bedankt voor jullie reacties die helpen. voor wat betreft everglades, interessant echter wat mij tegen staat is de beperkte beschikbaarheid van onderdelen online, en vraag ik mij af gezien dit een zeer beperkte markt bediend of ik over 10 jaar nog onderdelen kan krijgen.

Ik hou het dan ook liever bij een AEG/BOSCH/Siemens of dan zelfs samsung gezien het grotere marktaandeel is onderdeelzekerheid een stuk groter, dit in ogenschouw nemend wat zouden jullie adviseren voor 400-600 euro? ik vind het lastig ik lees erg veel n=1 verhalen en hoop op een wat genunanceerder beeld.
Dat is inderdaad een risico en een nadeel bij budgetmerken. Bosch/ Siemens biedt de langste support.

Sowieso geen Samsung kopen.

Op moment van schrijven zijn de WGG14407NL en WG44G107NL intressant. Onderhuids exact dezelfde machine, lekker stil en degelijk. Bosch/ Siemens is een goede keuze in het middensegment. Interessante prijzen/ modelnummers kunnen over een paar weken weer geheel anders zijn.

Leeftijd uitgedrukt in jaren zegt helemaal niets, wanneer men dit veelvuldig ter spraken brengt heeft hij/ zij er weinig kaas van gegeten. Aantal wasbeurten i.c.m. goed onderhoud bepalen hoe lang een wasmachine meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

Mbt die onderdelen is de vraag maar hoe relevant dat is over een paar jaar. Vrijwel alle fabrikanten passen elk jaar de modellen aan. Daarnaast zijn machines niet meer gebouwd op repareerbaarheid.
Toen mijn 10 jaar oude AEG machine lawaai ging maken een paar jaar terug was dat het trommellager. Je weet wel, zo'n onderdeeltje van 10 euro. Toen ik echter ging zoeken naar een trommellager voor mijn AEG machine was de enige optie een complete trommel met ingegoten lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk

Zoals hierboven ook is opgemerkt denk ik ook dat de verkrijgbaarheid van onderdelen misschien niet het zwaarwegendste argument zou moeten zijn bij de aankoopkeuze. Je hebt bijvoorbeeld ook niet besloten je huidige samsung van nieuwe lagers te voorzien. Als we bosch/siemens als voorbeeld nemen, het meest kapotgaande onderdeel wat ik hier op twekaers maar ook al vele jaren op andere fora lees is de inverter module. dit is een printplaat die je 240 euro kost als je hem zelf monteert. dat is qua prijs alweer meer dan de helft van een everglades wasmachine. Samsung is sowieso niet zo'n goed idee het is het enige merk wat hier een eigen topic heeft omdat er zoveel problemen mee zijn.
je vraagt om een genuanceerd verhaal dus dat zal ik proberen.
Er zijn dure merken die absoluut nog waar voor hun geld bieden. Zo heeft asko met 5 jaar volledige garantie en een heel zware bouwkwaliteit absoluut zin voor mesnen die memer dan 7 wassen per week willen draaien. Miele si ook niet slecht, al is miele niet meer het merk wat gegarandeerd 20 jaar mee gaat en is de garantie niet heel ideaal, je moet voor 5 jaar garantie bijbetalen wat bij asko niet hoeft.
bij bosch/siemens zij vooral de duurste serie wasmachines degene waar mensen 10+ jaar mee deden. ik durf niet te zeggen of dat nog zo is want voglens mij gebruiken ze dezelfde invertermodule als de goedkopere lijnen. de goedkopere lijnen bosch/siemens worden niet meer in duitsland gemaakt en hebben dus qua merkbekendheid vooral baat bij de merknaam, waar je nogaltijd behoorlijk voor betaald ook bij de middenklasse bosch machines.
Op tweakers heb ik de afgelopen maand veel berichten gelezen over kapotte warmtepompdrogers van bosch die binnen 4-6 jaar stuk zijn, ondnaks dat ze echt duur zijn in aanschaf. Bij wasmachines heb ik de afgelopen amand ook meerdere keren gelezenover kapotte invertermodules, die na 2,5 en 4 jaar kapot gingen bij verschillende gebruikers.
voor het geld wat jij wilt uitgeven 400-600 euro heb je geen bosch/siemsn uit het topsegment, en zlefs dan is het nog de vrag of het zin heeft want ook bosh is echt niet meer het bosch van vroeger.
als we het puur hebben over de beschikbaarhied van onderdelen dan valt frilec af. de onderdelenbeschikbaarheid darvan is absoluut beroerd. wat ergens ook wel weer een voordeel kan zijn als je machine in garantie kapot gaat want dan krijg je dus een nieuwe dat staat ook in hun garantievoorwaarden.
everglades wordt geproduceerd door hisense, hisense wordt dan weer geleverd door atag nederland(omdat atag eigendom is van hisense) dus daar zullen echt wel onderdelen verkrijgbaar blijven. ook elbeka de importmaatschappij van everglades bestaat al ruim 20 jaar dus die kunnen je over 10 jar vast ook nog verder helpen. Maar zoals gezegd, het is de vraag hoe relevant dat is want onderdelen zijn vaak duurder dan een nieuwe machine zkeer na afschrijving van de gebruikte jaren.
chiq is geen klein merk, is ook geen whitelabel ofzo en heeft een eigen voorraadfacilitiet in europa waar ook onderdelen beschikbaar zijn. maar zoals gezegd chiq is een internationalee speler en niet een importfirma zoals everglades en frilec. Ik denk dat het argument dat je bij everglades bijna net zo lang volledige garantie hebt als je huidige machine is meegegaan toch wel enige zorg zou kunnen wegnemen.
Maar omdat je onderdelen meeweegt heb ik nog een extra optie, Sharp. geproduceerd door vestel, en sharp heeft een eigen nederlandse vestiging net zoals Beko. Sharp wordt zoals gezegd geproduceerd door vestel, net zoals Beko afkomstig uit Turkije. In tegenstellign tot Beko biedt vestel nog wel de ouderwetse prijs/kwaliteitverhouding. deze machines zijn ook prima in staat 10 jaar te wassen en er zijn ook onderdleen voor beschikbaar bij sharp nederland. mediamarkt heeft 2 modeleln op voorraad, warvan 1 met en 1 zonder stoomfunctie. hangt er dus vanaf of je dat ooit gebruikt of dat meeweegt. gebruik je stoomfunctie nooit dan zou ik het model zonder nemen want dat is een perfecte machine voor een heel scchapelijke prijs, hij draait bij een familielid van mij met een groot gezin al een aantal jaar perfecct is een robuuste zware machine.
als je er geen moeite mee hebt zlef je machine op z'n plek te zetten kan je ook nog bij handel bij van andel kijken. dar hebben ze een super uitggebreide 9kg sharp machine met zowel stoom als double jet functie dat is een zeer geavanceerde wasmachine.
Waarom naar mijn mening dus geen bosch/siemens? omdat je veel voor de merknaam betaald maar niet meer krijgt dan bij de goedkopere machiens die ik noemde, zelfs soms minder omdat ze een zwak punt hebben. Aeg heeft volgens diverse montuers regelmatig lagerproblmen wat vaak door de afdichting komt en is daarmee ook niet echt zijn gld waard. de rede dat de grote merken marktaandele hebben is naamsbekendheid uit het verleden en grote reclamebudgetten, maar daar betaal je dus ook voor teriwjl de kleinere nieuwere spelers vooral hun kwalitiet inzetten als overtuitingsmiddel. dit deed beko vroeger ook, tot ze groot genoeg geworde waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Freshouttheoven schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Dat is inderdaad een risico en een nadeel bij budgetmerken. Bosch/ Siemens biedt de langste support.

Sowieso geen Samsung kopen.

Op moment van schrijven zijn de WGG14407NL en WG44G107NL intressant. Onderhuids exact dezelfde machine, lekker stil en degelijk. Bosch/ Siemens is een goede keuze in het middensegment. Interessante prijzen/ modelnummers kunnen over een paar weken weer geheel anders zijn.

Leeftijd uitgedrukt in jaren zegt helemaal niets, wanneer men dit veelvuldig ter spraken brengt heeft hij/ zij er weinig kaas van gegeten. Aantal wasbeurten i.c.m. goed onderhoud bepalen hoe lang een wasmachine meegaat.
die machiesn liggen buitne het genoemde budget.
ik ben wel benieuwd wat is exact de rede dat jij bosch/siemens erg goed vindt? heb je ze als vakmant gerepareerd, of heb je zelf als gebruiker in het verleden goede ervaringen gehad? Je adviezen in een ander topic, nooit vullen tot het gewicht dat ze mogen wassen(namelijk slechts 2/3 vullen) leiden ongetwijfeld tot lang meegaan, maar als je een machine nooit gebruikt waarvoor hij qua specificaties bedoeld is kan je dat niet echt vergelijken met andere mekren. als die wel 10 jaar lang hun volledige lading aankunnen in plats van 2/3 daarvan is de vergelijking niet helemaal eerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:07
dicksterk schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

die machiesn liggen buitne het genoemde budget.
ik ben wel benieuwd wat is exact de rede dat jij bosch/siemens erg goed vindt? heb je ze als vakmant gerepareerd, of heb je zelf als gebruiker in het verleden goede ervaringen gehad? Je adviezen in een ander topic, nooit vullen tot het gewicht dat ze mogen wassen(namelijk slechts 2/3 vullen) leiden ongetwijfeld tot lang meegaan, maar als je een machine nooit gebruikt waarvoor hij qua specificaties bedoeld is kan je dat niet echt vergelijken met andere mekren. als die wel 10 jaar lang hun volledige lading aankunnen in plats van 2/3 daarvan is de vergelijking niet helemaal eerlijk.
Jouw gedram m.b.t. budget witgoed begint ridicuul te worden. Zelfs wanneer de topicstarter aangeeft een beter gevoel bij een A merk te hebben dram jij door en val je in herhaling. Dit is, op z'n zachts gezegd, niet netjes en irritant.

Jij redeneert puur vanuit financieel oogpunt + jouw eigen situatie, dat is prima (los van de milieubelasting) . Anderen kunnen weer anders redeneren of in een andere (financiële) situatie zitten. Puur tunnelvisie vanuit jouw kant.

- Zoals gezegd zegt leeftijd uitgedrukt in jaren helemaal niets, wanneer je dit veelvuldig ter spraken brengt heb je weinig kennis. Aantal wasbeurten, opbouw + goed onderhoud bepalen hoe lang een wasmachine meegaat.

- Dat je weinig kennis hebt komt ook naar voren uit dit topic, waarbij je erg stellig was en bij hoog en laag bleef volhouden dat jij gelijk had. Dit bleek toch niet zo te zijn.

- Ik heb nergens gezegd dat je de wasmachine nooit mag vullen tot het max. gewicht. Het is überhaupt lastig om de volledige capaciteit te benutten, dan moet je gaan proppen en dat wil je niet doordat dit nadelig is voor de levensduur van je wasgoed/ wasresultaat. Voor max. 2/3 of 3/4 vullen is beter voor de wasmachine en je wasgoed. Zelfde geldt voor wasmiddel (max. 1/3 van aanbevolen hoeveelheid) en minimaal een keer per maand een kookwas/ trommelreiniging-programma.

- Waarom ik Bosch/ Siemens aanbeveel heb ik al eerder toegelicht o.a. in het topic waarin jij zo stellig was.

- Bij ASKO betaal je € 99 voorrijkosten vanaf het derde jaar. Asko is onderdeel van Gorenje net als ATAG, beide vallen weer onder Hisense. Kwaliteit is op z'n zachtgezegd matig, ook die van ASKO is minder geworden (toen het nog in Scandinavische handen was was het degelijker/ beter).

Het ga je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Freshouttheoven schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

Jouw gedram m.b.t. budget witgoed begint ridicuul te worden. Zelfs wanneer de topicstarter aangeeft een beter gevoel bij een A merk te hebben dram jij door en val je in herhaling. Dit is, op z'n zachts gezegd, niet netjes en irritant.

Jij redeneert puur vanuit financieel oogpunt + jouw eigen financiële situatie, dat is prima (los van de milieubelasting) . Anderen kunnen weer anders redeneren of in een andere (financiële) situatie zitten. Puur tunnelvisie vanuit jouw kant.

- Zoals gezegd zegt leeftijd uitgedrukt in jaren helemaal niets, wanneer je dit veelvuldig ter spraken brengt heb je weinig kennis. Aantal wasbeurten, opbouw + goed onderhoud bepalen hoe lang een wasmachine meegaat.

- Dat je weinig kennis hebt komt ook naar voren uit dit topic, waarbij je erg stellig was en bij hoog en laag bleef volhouden dat jij gelijk had. Dit bleek toch niet zo te zijn.

- Ik heb nergens gezegd dat je de wasmachine nooit mag vullen tot het max. gewicht. Het is überhaupt lastig om de volledige capaciteit te benutten, dan moet je gaan proppen en dat wil je niet doordat dit nadelig is voor de levensduur van je wasgoed/ wasresultaat. Voor max. 2/3 of 3/4 vullen is beter voor de wasmachine en je wasgoed. Zelfde geldt voor wasmiddel (max. 1/3 van aanbevolen hoeveelheid) en minimaal een keer per maand een kookwas/ trommelreiniging-programma.

- Waarom ik Bosch/ Siemens aanbeveel heb ik al eerder toegelicht in het topic waarin jij zo stellig was.

- Bij ASKO betaal je € 99 voorrijkosten vanaf het derde jaar. Asko is onderdeel van Gorenje net als ATAG, beide vallen weer onder Hisense. Kwaliteit is op z'n zachtgezegd matig, ook die van ASKO (toen het nog in Scandinavische handen was was het degelijk/ beter).

Het ga je goed.
toon volledige bericht
Ik stelde je een respectvol geformuleere vraag, waar baseer jij je stellig gebrachte beweringen over bosch/siemens op? die vraag heb je niet beantworod. Ik herinner me dat je ooit gezegd hebt dat je aan je derde siemsn of bosch toe bent, of 2e dat weet ik niet meer. Maar aangezien je mijn berichten nogal op stellige toon onderuit haalt vraag ik me af waar jij je op baseert. als je een montuer bent, dan spreek ik blijkbaar regelmatig andere montuers met andere meningen, maar dan vind ik het leuk om van je te leren hoe jij het ziet want witgoed is een hobby van me en, hoewel ik er inmiddels echt wel heel veel van weet nadat het ruim 15 jaar een hobby van me is, kan ik altijd nog bijleren. Maar als je me op basis van een gevoel wat je hebt over bosch of a-merken in het algemen de les leest vind ik dat een beetje jammer. Want ik baseer me dus wel p de meningen van meer dan 15 witgoedmontuers uit binenn en buitenland die ik met enige regelmaat spreek. Mijn blindheid weerhoudt me er neit van om veel kennis op te doen over dit onderwerp. als ik morgen door een wonder zou kunnen zien(even gesteld dat je dan gelijk zou kunnen interpreteren wat je ziet) zou ik zonder engie moeite wasmachines kunnen repareren.
Ik beveel niet elk budgetmerk aan. beko, indesit, whirlpool, zanussi en haier zal je mij nooit zien aanbevelen.
Ik ga even door je post heen en reageer op de dingen war ik iets over wil zeggen:
- je zegt dat topicstarter een beter gevoel heeft bij andere mekren. Dat kan, en als topicstarter uiteindelijk besluit op basis van gevoel een nieuwe machine te kopen is dat zijn goed recht. Ik adviseer op basis van feiten die ik vergaar. Ik vind dat het een verstandige keuze is om desnoods de lelijkste wasmachine die je kan bedenken aan te schaffen als dat ding perfect wast en 20 jaar meegaat, zeker als hij ook nog de helft kost van een andere machine die ook 20 jaar mee gaat. Een merk als samsung, waar jij volgens mij ook slecht over te spreken bent, dankt zijn marktaandeel volledig aan gevoel want mensen vinden die machines mooi, kennen de merknaam door tv's en smartphones, er zijn zelfs winkels die samsung in hun lijst met a-merken hebben staan(bemmel en kroon bijvoorbeeld). Toch is het rommel darover verschillen ji en ik niet van mening. Ik denk dat mensen 2 dingen kunnen doen: 1. een wasmachine kopen op basis van advies. en dan adviseer ik graag, en gelukkig tot op heden naar volle tevredenheid van de mensen die mijn advies opvolgen. ik adviseer op basis van rpijs/kwaliteitverhouding. daarbij speelt gevoel voor mij gen rol. Ik vind het zelf belangrijk dat een machine lang meegaat, goed wast en weinig storingen vertoond. tot een paar jaar geleden was Beko daarin onverslaanbaar. daarin ben ik absoluut niet de enige want veel emsnen zeggen dat de kwalitiet van Beko hard gedaald is, iets wat er niet geweest is kan niet dalen. toch was beko in die tijd absoluut een budgetmerk. JIj lijkt te zeggen dat budgetmerken nooit goede kwaliteit kunnen leveren maar dat is dus niet waar. niet omdat ik dat wil, maar omdat dat door feiten van monteurs wordt onderbouwd of door mensen die net zoals hobbymatig einteresseerd zijn, een stuk meer geld hebben dan ik, en die machiens kopen om ze dte demonteren en te bekijken. Hoe dan ook, in elke prijsklasse vind je rommel, maar ook goede producten. De rommel adviseer ik niet, de goede producten wel.
mensen kunnen ook kopen op basis van gevoel. ze vidnen een machien mooi, hebben hun hele leven gehoord dat merk x goed is dus krijgen ze een gevoel bij dat merk en blijven het kopen ongeacht de veranderingen die binnen een emrk plaatsvinden. dat vind ik minder verstandig, maar het is ieders goed recht. maar als je toch op basis an gevoel wil kopen ben je eigenlijk niet opzoek naar adives maar naar iemand die je geovel over een bepaalde machien bevestigd. dat kan ook, maar ik geef mijn advies op baiss van feiten. topicstarter gaf aan onderdelen belangrijk te vinden. het engie wat ik deed is zeggen dat hij zijn hudige machine ook niet repareert ondansk dat er onderdlen zijn en dat hij daarmee het belang van onderdelen voor zijn situatie misshcien overschat. dan kan hij zelf besluitenof hij daarvaan vasthoudt of niet, ik heb zelfs nog wat extra uitleg gegeven over de onderdleenbeschikbaarhied van sommige merken en een merk-optie met veel odnerdelen toegevoegd.
Ik vind het verre van netjes van jouw kant dat je mij beoordeeld op mijn financiele situaie, en dat als argument in andere topics aanvoert. natuurlkijk kan iedereen al mijn berichten lezen indien ze dat willen, en blijkaar heb jij daar veel tijd in gestoken, maar we discusieren hier niet op de persoon, dus met persoonlijke situaties gaan smijten in andere topics vind ik niet zo netjes. maar een korte reactie: iemands financieele situatie maakt me niet uit. ik denk dat zowel iemand met een uitkering als een miljonair recht heeft op de beste prijs/kwaliteitverrhouding. het heeft voor niemand zin om 300-400 euro tegen een ermknaam aan te gooien. en ja natuurlijk kan iemadn met veel geld zich makkelijekr veroorloven puur op gevoel een dure machine te kopen, en is het voor iemadn die moet kiezen tussen een vakantie of een wasmachine jusit weer van veel meer belang om het goedkoopste te hebben wat lang meegaat. ik adviseer gewoon op basis van vraagstelling. en zoals gezegd adviseer ik juist per definitie machines die elang meegaan, dus je argument over milieubelasting gaat hier niet op. ik kan je ook vragen hoe het met de milieubelasting zit van al die bosch/siemes warmtepompdrogers die na 4-6 jaar kapot gaan, ze waren en super duur en ook nog snel stuk, daarover zijn genoeg topics te vinden hier op tweakes. er is geen sprake van tunnelvisie. Jij stelt dat bosch/siemesn nog de kwalitiet heeft van de jaren 90(toen ze echt nog lang meegingen). en ondanks dat er gneog bosch/siemsn machiens zullen zijn die nog lang meegaan zijn er helaas ook heel wat die dat niet doen en daarmee zijn ze hun sterk gestegen prijs niet meer zo erg waard.
voorbeeld: laten we zeggen dat 10% van de everglades machiens de 10 jaar niet haalt. dat is balen maar ze kosten ook maar 419-489 euro dus je hebt toch minimaal 5 jaar voor een acceeptabele prijs gewassen. gaat nu 10% van de bosch/machiens binnen 10 jaar kapot(en helaas zijn het er meer) dan ben je 600-900 euro kwijt voor een machine waarbij ej 2 jaar zekerheid had door garantie. dat is gewoon zonde van het geld, ook als je het hebt.
- hoe lang een wasmachine meegaat hangt voor een deel af van gebruik. daarom zeg ik ook dat als je meer dan 7 keer per week wil wassen ik tochc voor een asko zou gaan als je daar het geld voor hebt. maar ook een weing gebruikte wasmachine kan kapot gaan door kalk, wasmiddel dat de lagerafdichtingen aantast e.d. levensduur is altijd een gemiddelde. als we 10 jaar als levensduur nemen wordt dat misschien 12-13 jaar bij een 1persoonshuishouden, of 8 jaar bij een gezin dat 7 keer per week wast. je refereert overigens aan mijn kennisniveau zonder enige toelichting te geven over het jouwe dus dat laat ik even voor wat het is.
- in het topic waar je naar linkt was jij de enige die zeker wist dat het wel goed zat. naast mij waren er een stuk of 3 anderen die het geluid niet goed vonden klinken. blijkbaar heeft bosch ene erg lawaaierige aandrijving die erg doet denken aan een aanlopend motorlager, ik was niet de enige die dat erin hoorde. nogmaals mijn vraag: hoe wist jij zo zeker dat het zo hoorde, behalve dan dat jouw machien het ook doet, bezit ej enige vakkennis om dit te beoordeleen?
- je zei in datzelfde topic dat de invertermodule gewoon kapot gaat door gebruikersfouten, ze moeten de machine gewoon tot 2/3 vullen. die 2/3 haal je hier ook wer aan dus daarmee bevesig je at ik al zei. een was-droogcombinatie moet je tot 2/3 vullen omdat er anders geen luchtcirculatie is bij het drogen. een wasmachine mag zo vol tot je een ahdn tusen trommel en was kan steken. idd niet proppen want dan heb je zeker met de huidge waterniveua's kans dat neit overal water bij kan. maar zlefs als je propt is het niet de bedoeling dat de invertermodule daarvan oververhit raakt. als fabrikant moet je weten dat niet alle gebruiekrs een studie maken van wassen en gewoond e wasmand leeg willen hebben. dus zelfs als het niet optimaal is moet een machien er ong wel tegen kunnen. Naar mijn menign is een wasmachine die ook tegen slordig gebruik kan beter dan een machine die bij sloridg gebruik de geest geeft.
- ok dat had ik niet gezien, dan is de garantie bij asko net iets kariger dan bij everglades. verder opneiwu: waarop baseer je je? kort geleden was in een topic over ene gezinswasmachine nog een vakman erg positief over ook het huidige asko. en ik ken veel montuers die zeer lovend over asko zijn, meer dan over miele. dus, heb je argumentatie waarom je hisense/gorenje en asko rommel vindt? gorenje heeft erg veel ranges gehad ook heel erge budgetranges dus daar zat weleens rommel tussen maar ze hebben ook zeer goede degelijke machiens gemaakt. Hisense wordt goed verkocht bij juist de duurdere lokale witgoedzaken net als asko dus ik denk dat veel vakmensen je mening heirn niet delen.
Ik vind het jammer dat je een serieuze vraag, waarom jij bosch zo goed vindt terwijl er echt een hoop klachten over bestaan tegenwooridg, op zo'n agressieve manier beantworod. het lijkt me zinvolelr om het objecitef te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Heren, kan het iets minder op de man? TS start een topic met de vraag of Beko goed genoeg is en of ie niet 100 euro extra uit moet geven voor een model uit de onderkant van een A-merk.

Bij zo'n A-merk is het heel erg uitkijken of je extra euro's gaan zitten in kwaliteit of in alleen de merknaam en allerlei extra snufjes die geld kosten en kapot kunnen gaan. Populair zijn bijvoorbeeld wasmachines met wifi of automatische dosering. Leuk dat het erop zit, maar wifi is niet noodzakelijk om je was schoon te krijgen en de autodose systemen die ik tot nu toe heb gezien zijn matig of zorgen voortijdig voor storingen.

Ik ben zelf totaal niet gecharmeerd van AEG, heb zelf een n=1 ervaring met zo'n ding en er zaten gewoon ontwerpfouten in. Warmtepompdroger zal ik ook niet snel van Bosch kopen ivm de zelfreinigende condensor waarbij je de hele machine moet demonteren om 'm echt schoon te maken.

Wasmachine van Bosch/Siemens zou ik op zich blind durven kopen. Beko was voor mij een gok die tot nu toe goed uitvalt (3x wassen op een dag soms, minstens 5 per week).

Wat vooral belangrijk is: pas een beetje op je machine: niet proppen, niet teveel wasmiddel gebruiken en gebruik liever helemaal geen wasverzachter. Als je een beetje voor je spullen zorgt gaat ook een goedkope machine jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
_JGC_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:21:
Heren, kan het iets minder op de man? TS start een topic met de vraag of Beko goed genoeg is en of ie niet 100 euro extra uit moet geven voor een model uit de onderkant van een A-merk.

Bij zo'n A-merk is het heel erg uitkijken of je extra euro's gaan zitten in kwaliteit of in alleen de merknaam en allerlei extra snufjes die geld kosten en kapot kunnen gaan. Populair zijn bijvoorbeeld wasmachines met wifi of automatische dosering. Leuk dat het erop zit, maar wifi is niet noodzakelijk om je was schoon te krijgen en de autodose systemen die ik tot nu toe heb gezien zijn matig of zorgen voortijdig voor storingen.

Ik ben zelf totaal niet gecharmeerd van AEG, heb zelf een n=1 ervaring met zo'n ding en er zaten gewoon ontwerpfouten in. Warmtepompdroger zal ik ook niet snel van Bosch kopen ivm de zelfreinigende condensor waarbij je de hele machine moet demonteren om 'm echt schoon te maken.

Wasmachine van Bosch/Siemens zou ik op zich blind durven kopen. Beko was voor mij een gok die tot nu toe goed uitvalt (3x wassen op een dag soms, minstens 5 per week).

Wat vooral belangrijk is: pas een beetje op je machine: niet proppen, niet teveel wasmiddel gebruiken en gebruik liever helemaal geen wasverzachter. Als je een beetje voor je spullen zorgt gaat ook een goedkope machine jaren mee.
toon volledige bericht
wat ik me altijd afvraag bij het gebruik van zo weinig wasmiddel en wasverzachter, ruikt was dan nog lekker? want met de huidige wastrends, koud wassen, weinig wasmiddel, liever geen wasverzachter lijkt het me lastig bacterien te doden of een lekkere geur te krijgen. zweterige kleidng gaat na een wasje op 30-20 graden of koud, met een klein beetje wasmiddel en zonder wasverzachter toch niet naar bloemetjes ruiken lijkt me.
Ik gebruik zelf altijd wasmiddelpods, simpelweg omdat dat voor mij als blinde erg makkelijk doseert. en wasverzachter gebruik ik ook, gewoon omdat ik het lekker vind ruiken. ik word er blijer van als ik een handdoek over m'n haar haal na het douchen die naar een lekker frisse wasverzachter ruikt dan een vage muffe geur zoals ik me die herinner van toen ik nog bij iemand woonde die idd op die manier waste(met een mile overigens dus schoon wassen zal die machien wel gedaan hebben).
overigens klpt het dat boven de aanbeoveln hoeveelheid doseren heel schadelijk si, sopresten blivjen ind e machien zitten en ruiken dan na verloop van tijd ook bepaald niet lekker meer. maara ik heb weleens mijn twijfels bij onderdoseren gecombineerd met het koude wassen wat tegenworodig gebruikelijk is. er moet toch iets die bacterien doden,, als het het hete water niet is dan moet het sop het toch doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik gebruik hier vnml de eco40 en eco60 programma's met 1 schep van de goedkoopste kleur waspoeder bij de lidl vandaan. In het bakje van de wasverzachter gaat een scheutje azijn.
Kleding stinkt alleen als je teveel in de trommel drukt. Als je echt heel smerige kleding hebt kan je beter het katoenprogramma pakken.

Na een week of 8 gaat dan het 90 graden schoonmaakprogramma aan. Tot nu toe altijd met een paar lepels soda, maar is niet handig met een Beko machine met alu trommelkruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Ik snap de emoties mannen, het gaat me alleen maar om schone was :P.

Ik ben toch wel geintrigeerd door de everglades machine obv. de argumenten mbt onderdelen. heb even een telefonische test gedaan en krijg de klantenservice snel aan de lijn.

, en dan kan ik net zo goed voor de 9kg gaan gezien het geringe prijsverschil. de 5 jaar garantie. is de 9kg net zo goed als de 7kg? Ik las ergens dat de machine schuinafliep in een review klopt dit of past mijn samsung wasdroger (60x60cm) er gewoon op?

Mocht ik de machine nemen dan zal ik een uitgebreide review schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zentyth1 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:44:

, en dan kan ik net zo goed voor de 9kg gaan gezien het geringe prijsverschil. de 5 jaar garantie. is de 9kg net zo goed als de 7kg? Ik las ergens dat de machine schuinafliep in een review klopt dit of past mijn samsung wasdroger (60x60cm) er gewoon op?
Heb laatst de 9 kg versie gekocht. Wasdroger past per gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 15:46

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

in 2017 een AEG L76680NWD gekocht voor € 647,-

tot op heden nog geen enkel issue gehad. en 10 jaar motor garantie.

dezelfde toen ook voor me moeder besteld. ook tot op heden geen enkele issues gehad. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Hubert op 01-11-2023 10:40 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

Ik ben toch wel geintrigeerd door de everglades machine obv. de argumenten mbt onderdelen. heb even een telefonische test gedaan en krijg de klantenservice snel aan de lijn.

9kg versie is 7kg zwaarder dan de 7kg versie. Zit dus wel daadwerkelijk verschil in. Ik heb zelf een 9kg Beko machine, vind een grotere trommel wel prettig.

Wat aflopen betreft: kan me niet voorstellen dat een wasmachine schuin afloopt, dan heb je 'm scheef op de poten staan. Als een machine schuin zou aflopen is het onmogelijk om dat ding waterpas te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:44
Ik heb zelf een BEKO en raad het je af om er een te kopen. 3 monteurs over de vloer gehad, waar van 2 "reparaties" en 1 volledige vervanging. Nu nog steeds zelfde issues, hij schud enorm bij centrifugeren, zelf wanneer er weinig in zit. Ik laat het nu maar tot die de geest geeft, maar nooit meer. Lees online ook veel dat ze niet zo goed zijn. Volgende keer zeker een A-merk, want goedkoop is helaas bij dit merk echt duurkoop in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk

De enige rede dat ik je de 7kg variant adviseerde was dat je nu een 7kg machine had. Verder zijn ze even goed hoor de 7kg en 9kg variant. En inderdaad, je wasdroger past er gewoon op.
;-)sorry voor de emoties in dit topic, maar ik heb me hier echt jaren in verdiept en geef advies omdat ik het oprecht leuk vindt mensen aan de beste optie te helpen. als iemand dan op agressieve toon in een paar minuten al die jaren van lezen, schrijven met montuers etc. probeert neer te sabelen schiet me dat een beetje in het verkeerde keelgat.
Ik kijk uiteraard uti nar je uitgebreide review want ik vind het altijd erg leuk mo te lezen wat mensen vinden van een machine die ik ze heb aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
DVDL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:11:
Ik heb zelf een BEKO en raad het je af om er een te kopen. 3 monteurs over de vloer gehad, waar van 2 "reparaties" en 1 volledige vervanging. Nu nog steeds zelfde issues, hij schud enorm bij centrifugeren, zelf wanneer er weinig in zit. Ik laat het nu maar tot die de geest geeft, maar nooit meer. Lees online ook veel dat ze niet zo goed zijn. Volgende keer zeker een A-merk, want goedkoop is helaas bij dit merk echt duurkoop in mijn ervaring.
Beko is helaas echt niet meer het beko van vroeger. de prijzen zijn richting a-merk gegaan en de kwaliteit is van richting a-merk naar c-merk gezakt.
Heb je nog garantie op de beko? anders zou ik er geen genoegen mee nemen en bij de wnkel waar je hem hebt gekocht vragen of ze de koop niet willen ontbinden omdat er nu zoveel pogignen tot reparatie zijn gedaan maar het niet heeft geholpen. ook uiten de garantie zou je als hij echt de geest geeft nog een beroep kunnen doen op non-conformiteit. maar binnen garanite is het meestal nog eenvoudiger.
Overigens zijn er nog genoeg goedkope mrken die wel goed presterenn hoor, zoals beko vroeger deed. ik heb ze allemala in dit topic genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik wat meer uitgeven en een Miele kopen.

Onderstaande is nu in de aanbieding voor 899 en krijg je ook nog een cashback van 100 euro van Miele.

https://www.mediamarkt.nl...-wca-030-wcs-1683822.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
No problemo - ik heb nog even een witboer gebeld, die deze apparaten verkoopt, ik moet wel zeggen dat hij meer dan fan was. van de 700 machines die hij verkocht had heeft hij er slechts 1 ter reparatie aangeboden gekregen. Heb de machine dan ook besteld ben benieuwd.

hierbij nog een filmpje van de samsung ecobubble met weinig belading spoelen/centrifugeren, wat denken jullie ?nog de moeite waard om naar mijn broertje te brengen ipv gratis af laten voeren (ja de machine staat waterpas) [Streamable: WhatsApp Video 2023-11-01 at 12.34.30][Streamable: WhatsApp Video 2023-11-01 at 12.34.30]
Zou die ook door de onbalans en slijtage meer energie verbruiken nu

gr en dank voor het meedenken allemaal btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:38:
No problemo - ik heb nog even een witboer gebeld, die deze apparaten verkoopt, ik moet wel zeggen dat hij meer dan fan was. van de 700 machines die hij verkocht had heeft hij er slechts 1 ter reparatie aangeboden gekregen. Heb de machine dan ook besteld ben benieuwd.

hierbij nog een filmpje van de samsung ecobubble met weinig belading spoelen/centrifugeren, wat denken jullie ?nog de moeite waard om naar mijn broertje te brengen ipv gratis af laten voeren (ja de machine staat waterpas) [Streamable: WhatsApp Video 2023-11-01 at 12.34.30][Streamable: WhatsApp Video 2023-11-01 at 12.34.30]
Zou die ook door de onbalans en slijtage meer energie verbruiken nu

gr en dank voor het meedenken allemaal btw.
Ik hoor wel wat je bedoeld, maar dit is nog wel in een heel erg begin stadium. er is misschien ergens wat speling te horen maar absoluut nog geen schurend geluid van lagers die echt helemaal klaar zijn, of het is op deze video niet zo goed te horen. ik zou hem zeker nog naar je broertje doen, denk dat die er nog wel een jaar plezier van heeft. hoewel je dat nooit zeker weet want verplaatsen wil het proces ook nog weleens wat versnellen als lagers al niet meer te best zijn, maar zoals het nu klinkt kan er echt nog wel even mee gewassen worden.
heb je de machine op bol.com besteld of bij de witgoedboer die je had gebeld? wanneer krijg je hem geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 16:51

Plainside

I browse when I'm at work

Ben zelf zeer tevreden met mijn Beko 8kg, lijkt veel op dezelfde welke wordt gelinkt, alleen een standaard draaiknop en minder functies maar voldoet voor mijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk

Ik ben inmiddels wel benieuwd naar je uitgebreide review. hoe bevalt je everglades machine?
Pagina: 1