Freshouttheoven schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:49:
[...]
Jouw gedram m.b.t. budget witgoed begint ridicuul te worden. Zelfs wanneer de topicstarter aangeeft een beter gevoel bij een A merk te hebben dram jij door en val je in herhaling. Dit is, op z'n zachts gezegd, niet netjes en irritant.
Jij redeneert puur vanuit financieel oogpunt +
jouw eigen financiële situatie, dat is prima (los van de milieubelasting) . Anderen kunnen weer anders redeneren of in een andere (financiële) situatie zitten. Puur tunnelvisie vanuit jouw kant.
- Zoals gezegd zegt leeftijd uitgedrukt in jaren helemaal niets, wanneer je dit veelvuldig ter spraken brengt heb je weinig kennis. Aantal wasbeurten, opbouw + goed onderhoud bepalen hoe lang een wasmachine meegaat.
- Dat je weinig kennis hebt komt ook naar voren uit
dit topic, waarbij je erg stellig was en bij hoog en laag bleef volhouden dat jij gelijk had. Dit bleek toch niet zo te zijn.
- Ik heb nergens gezegd dat je de wasmachine nooit mag vullen tot het max. gewicht. Het is überhaupt lastig om de volledige capaciteit te benutten, dan moet je gaan proppen en dat wil je niet doordat dit nadelig is voor de levensduur van je wasgoed/ wasresultaat. Voor max. 2/3 of 3/4 vullen is beter voor de wasmachine en je wasgoed. Zelfde geldt voor wasmiddel (max. 1/3 van aanbevolen hoeveelheid) en minimaal een keer per maand een kookwas/ trommelreiniging-programma.
- Waarom ik Bosch/ Siemens aanbeveel heb ik al eerder toegelicht in het topic waarin jij zo stellig was.
- Bij ASKO betaal je € 99 voorrijkosten vanaf het derde jaar. Asko is onderdeel van Gorenje net als ATAG, beide vallen weer onder Hisense. Kwaliteit is op z'n zachtgezegd matig, ook die van ASKO (toen het nog in Scandinavische handen was was het degelijk/ beter).
Het ga je goed.
toon volledige bericht
Ik stelde je een respectvol geformuleere vraag, waar baseer jij je stellig gebrachte beweringen over bosch/siemens op? die vraag heb je niet beantworod. Ik herinner me dat je ooit gezegd hebt dat je aan je derde siemsn of bosch toe bent, of 2e dat weet ik niet meer. Maar aangezien je mijn berichten nogal op stellige toon onderuit haalt vraag ik me af waar jij je op baseert. als je een montuer bent, dan spreek ik blijkbaar regelmatig andere montuers met andere meningen, maar dan vind ik het leuk om van je te leren hoe jij het ziet want witgoed is een hobby van me en, hoewel ik er inmiddels echt wel heel veel van weet nadat het ruim 15 jaar een hobby van me is, kan ik altijd nog bijleren. Maar als je me op basis van een gevoel wat je hebt over bosch of a-merken in het algemen de les leest vind ik dat een beetje jammer. Want ik baseer me dus wel p de meningen van meer dan 15 witgoedmontuers uit binenn en buitenland die ik met enige regelmaat spreek. Mijn blindheid weerhoudt me er neit van om veel kennis op te doen over dit onderwerp. als ik morgen door een wonder zou kunnen zien(even gesteld dat je dan gelijk zou kunnen interpreteren wat je ziet) zou ik zonder engie moeite wasmachines kunnen repareren.
Ik beveel niet elk budgetmerk aan. beko, indesit, whirlpool, zanussi en haier zal je mij nooit zien aanbevelen.
Ik ga even door je post heen en reageer op de dingen war ik iets over wil zeggen:
- je zegt dat topicstarter een beter gevoel heeft bij andere mekren. Dat kan, en als topicstarter uiteindelijk besluit op basis van gevoel een nieuwe machine te kopen is dat zijn goed recht. Ik adviseer op basis van feiten die ik vergaar. Ik vind dat het een verstandige keuze is om desnoods de lelijkste wasmachine die je kan bedenken aan te schaffen als dat ding perfect wast en 20 jaar meegaat, zeker als hij ook nog de helft kost van een andere machine die ook 20 jaar mee gaat. Een merk als samsung, waar jij volgens mij ook slecht over te spreken bent, dankt zijn marktaandeel volledig aan gevoel want mensen vinden die machines mooi, kennen de merknaam door tv's en smartphones, er zijn zelfs winkels die samsung in hun lijst met a-merken hebben staan(bemmel en kroon bijvoorbeeld). Toch is het rommel darover verschillen ji en ik niet van mening. Ik denk dat mensen 2 dingen kunnen doen: 1. een wasmachine kopen op basis van advies. en dan adviseer ik graag, en gelukkig tot op heden naar volle tevredenheid van de mensen die mijn advies opvolgen. ik adviseer op basis van rpijs/kwaliteitverhouding. daarbij speelt gevoel voor mij gen rol. Ik vind het zelf belangrijk dat een machine lang meegaat, goed wast en weinig storingen vertoond. tot een paar jaar geleden was Beko daarin onverslaanbaar. daarin ben ik absoluut niet de enige want veel emsnen zeggen dat de kwalitiet van Beko hard gedaald is, iets wat er niet geweest is kan niet dalen. toch was beko in die tijd absoluut een budgetmerk. JIj lijkt te zeggen dat budgetmerken nooit goede kwaliteit kunnen leveren maar dat is dus niet waar. niet omdat ik dat wil, maar omdat dat door feiten van monteurs wordt onderbouwd of door mensen die net zoals hobbymatig einteresseerd zijn, een stuk meer geld hebben dan ik, en die machiens kopen om ze dte demonteren en te bekijken. Hoe dan ook, in elke prijsklasse vind je rommel, maar ook goede producten. De rommel adviseer ik niet, de goede producten wel.
mensen kunnen ook kopen op basis van gevoel. ze vidnen een machien mooi, hebben hun hele leven gehoord dat merk x goed is dus krijgen ze een gevoel bij dat merk en blijven het kopen ongeacht de veranderingen die binnen een emrk plaatsvinden. dat vind ik minder verstandig, maar het is ieders goed recht. maar als je toch op basis an gevoel wil kopen ben je eigenlijk niet opzoek naar adives maar naar iemand die je geovel over een bepaalde machien bevestigd. dat kan ook, maar ik geef mijn advies op baiss van feiten. topicstarter gaf aan onderdelen belangrijk te vinden. het engie wat ik deed is zeggen dat hij zijn hudige machine ook niet repareert ondansk dat er onderdlen zijn en dat hij daarmee het belang van onderdelen voor zijn situatie misshcien overschat. dan kan hij zelf besluitenof hij daarvaan vasthoudt of niet, ik heb zelfs nog wat extra uitleg gegeven over de onderdleenbeschikbaarhied van sommige merken en een merk-optie met veel odnerdelen toegevoegd.
Ik vind het verre van netjes van jouw kant dat je mij beoordeeld op mijn financiele situaie, en dat als argument in andere topics aanvoert. natuurlkijk kan iedereen al mijn berichten lezen indien ze dat willen, en blijkaar heb jij daar veel tijd in gestoken, maar we discusieren hier niet op de persoon, dus met persoonlijke situaties gaan smijten in andere topics vind ik niet zo netjes. maar een korte reactie: iemands financieele situatie maakt me niet uit. ik denk dat zowel iemand met een uitkering als een miljonair recht heeft op de beste prijs/kwaliteitverrhouding. het heeft voor niemand zin om 300-400 euro tegen een ermknaam aan te gooien. en ja natuurlijk kan iemadn met veel geld zich makkelijekr veroorloven puur op gevoel een dure machine te kopen, en is het voor iemadn die moet kiezen tussen een vakantie of een wasmachine jusit weer van veel meer belang om het goedkoopste te hebben wat lang meegaat. ik adviseer gewoon op basis van vraagstelling. en zoals gezegd adviseer ik juist per definitie machines die elang meegaan, dus je argument over milieubelasting gaat hier niet op. ik kan je ook vragen hoe het met de milieubelasting zit van al die bosch/siemes warmtepompdrogers die na 4-6 jaar kapot gaan, ze waren en super duur en ook nog snel stuk, daarover zijn genoeg topics te vinden hier op tweakes. er is geen sprake van tunnelvisie. Jij stelt dat bosch/siemesn nog de kwalitiet heeft van de jaren 90(toen ze echt nog lang meegingen). en ondanks dat er gneog bosch/siemsn machiens zullen zijn die nog lang meegaan zijn er helaas ook heel wat die dat niet doen en daarmee zijn ze hun sterk gestegen prijs niet meer zo erg waard.
voorbeeld: laten we zeggen dat 10% van de everglades machiens de 10 jaar niet haalt. dat is balen maar ze kosten ook maar 419-489 euro dus je hebt toch minimaal 5 jaar voor een acceeptabele prijs gewassen. gaat nu 10% van de bosch/machiens binnen 10 jaar kapot(en helaas zijn het er meer) dan ben je 600-900 euro kwijt voor een machine waarbij ej 2 jaar zekerheid had door garantie. dat is gewoon zonde van het geld, ook als je het hebt.
- hoe lang een wasmachine meegaat hangt voor een deel af van gebruik. daarom zeg ik ook dat als je meer dan 7 keer per week wil wassen ik tochc voor een asko zou gaan als je daar het geld voor hebt. maar ook een weing gebruikte wasmachine kan kapot gaan door kalk, wasmiddel dat de lagerafdichtingen aantast e.d. levensduur is altijd een gemiddelde. als we 10 jaar als levensduur nemen wordt dat misschien 12-13 jaar bij een 1persoonshuishouden, of 8 jaar bij een gezin dat 7 keer per week wast. je refereert overigens aan mijn kennisniveau zonder enige toelichting te geven over het jouwe dus dat laat ik even voor wat het is.
- in het topic waar je naar linkt was jij de enige die zeker wist dat het wel goed zat. naast mij waren er een stuk of 3 anderen die het geluid niet goed vonden klinken. blijkbaar heeft bosch ene erg lawaaierige aandrijving die erg doet denken aan een aanlopend motorlager, ik was niet de enige die dat erin hoorde. nogmaals mijn vraag: hoe wist jij zo zeker dat het zo hoorde, behalve dan dat jouw machien het ook doet, bezit ej enige vakkennis om dit te beoordeleen?
- je zei in datzelfde topic dat de invertermodule gewoon kapot gaat door gebruikersfouten, ze moeten de machine gewoon tot 2/3 vullen. die 2/3 haal je hier ook wer aan dus daarmee bevesig je at ik al zei. een was-droogcombinatie moet je tot 2/3 vullen omdat er anders geen luchtcirculatie is bij het drogen. een wasmachine mag zo vol tot je een ahdn tusen trommel en was kan steken. idd niet proppen want dan heb je zeker met de huidge waterniveua's kans dat neit overal water bij kan. maar zlefs als je propt is het niet de bedoeling dat de invertermodule daarvan oververhit raakt. als fabrikant moet je weten dat niet alle gebruiekrs een studie maken van wassen en gewoond e wasmand leeg willen hebben. dus zelfs als het niet optimaal is moet een machien er ong wel tegen kunnen. Naar mijn menign is een wasmachine die ook tegen slordig gebruik kan beter dan een machine die bij sloridg gebruik de geest geeft.
- ok dat had ik niet gezien, dan is de garantie bij asko net iets kariger dan bij everglades. verder opneiwu: waarop baseer je je? kort geleden was in een topic over ene gezinswasmachine nog een vakman erg positief over ook het huidige asko. en ik ken veel montuers die zeer lovend over asko zijn, meer dan over miele. dus, heb je argumentatie waarom je hisense/gorenje en asko rommel vindt? gorenje heeft erg veel ranges gehad ook heel erge budgetranges dus daar zat weleens rommel tussen maar ze hebben ook zeer goede degelijke machiens gemaakt. Hisense wordt goed verkocht bij juist de duurdere lokale witgoedzaken net als asko dus ik denk dat veel vakmensen je mening heirn niet delen.
Ik vind het jammer dat je een serieuze vraag, waarom jij bosch zo goed vindt terwijl er echt een hoop klachten over bestaan tegenwooridg, op zo'n agressieve manier beantworod. het lijkt me zinvolelr om het objecitef te houden.