Freshouttheoven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Knap dat je een diagnose kunt stellen/ conclusies kan trekken enkel aan de hand van een geluidsfragment zonder rekening te houden met variabelen.
Zoals gezegd is dit geluid inherent aan Bosch/ Siemens wasmachines, heeft niets met de print of lagers te maken. Wat je hoort is de snaarwiel/ aandrijfriem.
Ik heb praktijkervaring met verschillende recente Bosch/ Siemens modellen uit verschillende jaren, en ze maken allemaal hetzelfde geluid wanneer je aan de trommel draait. Om een voorbeeld te noemen; Bosch 6 serie uit 2017 met ~ 900 wasbeurten maakt sinds dag 1 hetzelfde geluid als de wasmachine van TS en draait nog steeds als een zonnetje.
Wasmachine overbelasten is bijna onmogelijk tenzij je ‘m helemaal vol propt tegen het advies van de fabrikant, alle fabrikanten adviseren voldoende ruimte (~10 cm) over te laten in de trommel. Als dan de inverter doorbrand is het je eigen schuld, alles wat je overbelast zal sneller slijten/ kapot gaan ongeacht product type.
Wasmachine voor max. 2/3 vullen, geen eco programma gebruiken, elke maand reinigingsprogramma draaier en max. 1/3 van de geadviseerde wasmiddel gebruiken. Hiermee hou je de wasmachine in topconditie en is dit ook beter voor je wasgoed.
Fijn dat je meedenkt en je bedoelt het vast goed echter heeft niemand iets aan onjuiste conclusies/ ongegrond paniekzaaien.
Je bent wel erg stellig, vooral omdat ik niet de enige ben die dit geluid niet normaal vindt maar meerdere luisteraars dit vonden.
Ten eerste: diagnose stellen op basis van geluid is niet heel moeilijk als je blind bent, ik ben niet anders gewend dan geluid te interpreteren. Wat jij aangeeft, dat dat geluid van de snaar en het wiel waar deze om ligt komt dacht ik eerst bij mijn beko die dat geluid maakte ook. tot het lager binnen aan jar begon te zingen bij centrifugeren. toen ik de oude motor in handen kreeg van de emonteur die de nieuwe plaatste was exact dit geluid nogsteeds aanwezig bij ronddraaien. zeker ook omdat topicstarter het nu al harder hoort worden is dit niet ok. Ik kan ts moeilijk adviseren de nsaar eraf te halen e de motor met de hand rond te draaien want al die handelingen verbreken de garantie.
Als iedereen zijn wasmachien zou beladen zoals jij zet gebeurd er mogelijk minder. maar nogsteeds, als die lading uit strandlakens bestaat zal bij het wassen die lading heel erg zwaar worden. feit is dat alleen bosch/siemens last heeft van doorbrandende invertermodules en andere merken niet. terwijl het me niet aannemeljik lijk dat de gebruikers van andere mekren allemal veel netter laden dan bosch/siemensgebruikers.
ik zaai dus geen angst. het enige wat ik niet doe, en jij naar mijn mening wel, is vanwege je eigen goede ervaringen met bosch/siemens heel stellig zijn dat het alleemaal goed blijft gaan. als ik niets geks had gehoord had ik, ondanks dat ik bosch/siemens overpriced vindt, tegen ts gezegd dat het ok was. Ik vind jouw stelligheid riscanter dan mijn advies. ik adviseer ts de machine te retourneren en te vervangen voor een ander merk met 5 jaar volledige garantie,, juist door zijn voorgeschiedenis met een samsung. Jij zegt, komt wel goed, maar als dat toch niet zo blijkt(waarschijnlijk net buiten de 2 jaar garantie) is hij in elk geval voorrijkosten en uurloon kwijt(want motor heeft 10 jaar garantie). mijn advies levert ts weer een paarhonderd ero op omdat mijn geadviseerde model goedkoper is, jouw advies risceert extra uitgave omdat je heel stellig bent, oo over die inverters terwijl er hier op tweakers de afgelopen weken al een aantal zijn genoemd die binnen 4 jaar bezweken. laten we zeggen dat hier 100 actieve leden posten, dan zal het verhoudingsgewijz bij niet-tweakers dus ongeveer in 25% van de machines voorkomen binnen 5 jaar.
Trouwens: voor 2/3 vullen is een instructie voor was/droogcombinaties, die mogen maar 6kg hebben bij 9kg belading bijvoorbeeld en dan mag je ze slechts voor 2/3 vullen omdat er anders geen luchtcirculatie is.
Ik wil gerust aannemen dat als je je daar altijd aan houdt je machine minder te leiden heeft omdat je hem altijd minder gewicht lat wassen dan waarvoor hij gespecificeerd is. maar omdat lang niet iedereen dat doet ga ik als ik adviseer uit van een gemiddelde gebruiker die soms weinig wast en soms net eeen beetje een volle wasmand heeft en wat teveel wast. bosch staat er helaas om bekend dat hun invertermodules dat in tegenstelling tot andere mekren heel slecht verdragen.
[
Voor 8% gewijzigd door
dicksterk op 16-10-2023 10:59
]