Nieuwe Bosch wasmachine

Pagina: 1
Acties:
  • 4.873 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 00:29
Afgelopen week een nieuwe Bosch wasmachine gekocht, ter vervanging van een EcoTrouble (ellendebakken, nooit meer) en tot nu toe erg tevreden. Was komt er super schoon en fris uit.

Maar goed, ik ben nieuw met Bosch wasmachines en tijdens het ronddraaien van de trommel (zowel met de hand als tijdens het programma) hoor ik een soort van schurend, slepend geluid. Is dit normaal bij Bosch of nieuwigheid wellicht? Het is niet luid, meer lichtjes en mijn eerste ingeving is de snaar/poelie. Als dit zo is maak ik me geen zorgen. Maar zou dit ook eventueel de simmering/lager kunnen zijn bij een nieuwe? Of is dit een bekende issue oid? Ik hoor het graag omdat je natuurlijk binnen 30 dagen kan omruilen.

Ik had al even via de achterkant gekeken en geluisterd maar niks geks kunnen vinden. De snaar zit er mooi strak op. Groot verschil zag ik al dat het bij Bosch op metaal ronddraait en bij Samsung op plastic wiel. :+

Beste antwoord (via W84 op 24-10-2023 23:10)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:54
dicksterk schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Wat je zegt komt niet overeen met een andere gebruiker die heeft getest of het geluid daar ook voorkwam dat waws niet zo. Bovendien ken ik dit geluid van een machine die ik ooit bezeten heb. dat was gen bosch maar een beko. die maakte nieuw ook dat geluid(was een was-droogcombi dus de motor draaide zo'n 5 uur per cyclus) na een jaar was het geluid bij langzaam draien veel luider geworden en zong het motorlager bij centrifugeren. de montuer die toen langskwam voor een ander probleem adviseerde de motor gelijk mee te vervangen omdat het motorlager hoorbaar was en dit alleen maar erger zou worden. de nieuwe motor had dit geluid idd niet.
Je hebt in zoverre geljik dat de machine er niet direct kapot van zal gaan, het duurt misschine wel 2 jaar, desnoods 3 of 4. maar iets wat aanloopt slijt bij het ronddraaien en uieindelijk is het dus eerder versleten dan iets wat niet aanloopt. Kort gezegd: de machine wordt er minder oud mee dan een machine zonder licht aanlopend motorlager bij aankoop. aangeizen koper de kans heeft het apparaat te retourneren kan hij dat dus beter doen want waarom zou je en machine houden waarvan je nu al kan horen welk euvel er uiteindelijk gaat optreden? koop je en machine van 250 euro ofzo dan kan je dat wel overwegen, mar bij dit soort prijzen moet er gewoon geen aanlopend lager inzitten.
en aangezien de gebruiker nu toch nog kan retourneren kan hij net zo goed een net zo kwalitatieve machine evoor minder geld nemen als vervanging.
want je hebt gelijk er zijn echt nog wel boshc machines die de 10 jaar halen. maar het hangt heel erg af van de gebruiker. de inverter module is verschrikkelijk gevoelig voor overbelasting. iemadn die altijd halve trommels wast zal dar vast nooti wat van mekren. mar iemand diee vaker en volle trommel draait wel. en wat is de meerwaarde van een paarhonderd ueor meer betalen voor een machine met minder garantie?
Knap dat je een diagnose kunt stellen/ conclusies kan trekken enkel aan de hand van een geluidsfragment zonder rekening te houden met variabelen.

Zoals gezegd is dit geluid inherent aan Bosch/ Siemens wasmachines, heeft niets met de print of lagers te maken. Wat je hoort is de snaarwiel/ aandrijfriem.

Ik heb praktijkervaring met verschillende recente Bosch/ Siemens modellen uit verschillende jaren, en ze maken allemaal hetzelfde geluid wanneer je aan de trommel draait. Om een voorbeeld te noemen; Bosch 6 serie uit 2017 met ~ 900 wasbeurten maakt sinds dag 1 hetzelfde geluid als de wasmachine van TS en draait nog steeds als een zonnetje.

Wasmachine overbelasten is bijna onmogelijk tenzij je ‘m helemaal vol propt tegen het advies van de fabrikant, alle fabrikanten adviseren voldoende ruimte (~10 cm) over te laten in de trommel. Als dan de inverter doorbrand is het je eigen schuld, alles wat je overbelast zal sneller slijten/ kapot gaan ongeacht producttype.

Wasmachine voor max. 2/3 vullen, geen eco programma gebruiken, elke maand reinigingsprogramma draaier en max. 1/3 van de geadviseerde wasmiddel gebruiken. Hiermee hou je de wasmachine in topconditie en is dit ook beter voor je wasgoed.

Fijn dat je meedenkt en je bedoelt het vast goed echter heeft niemand iets aan onjuiste conclusies/ ongegrond paniekzaaien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Ik zou zeggen: schroef eens open? maar dat is zeker niet het gewenste antwoord? :+

Zolang hij dicht blijft zijn je mogelijkheden beperkt. Bij nieuwe machines is het dan gewoon zo dat hij het ofwel blijft doen en mogelijk wordt het minder, ofwel niet en dan gaat hij kapot en wordt het een garantiekwestie. Niet druk over maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-06 14:03
Is het geen wasmachine met koolborstelmotor? Dat maakt inderdaad "iets" van geluid bij het ronddraaien.
Maar inderdaad, niet druk over maken. Ik kan me niks voorstellen dat door transportschade of zo kapot kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:28
Open deur: heb je wel alle transportschroeven / materialen verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Het is een wat duurder model met EcoSilence Drive en stoomfunctie etc. Zonder koolstofborstels en de transportbouten zijn er uiteraard uit. Wasmachine staat helemaal waterpas en zoals ik al had gepost heb ik een kijkje genomen aan de binnenkant. De snaar zit er dus mooi strak en zie niks geks. Verder werkt alles perfect en het wasresultaat is top. Het is dus een zacht soort aanloopgeluid met draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door W84 op 23-10-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Het klinkt mij in de oren als een probleem met de stuurmodule van de invertermotor. dat is het grote zwakke putn bij bosch maar heb nog nooit eerder gehorod dat een machine dat geluid nieuw al maakte.
Kan je misschien een video maken van het geluid?
In feite hebben de anderen gelijk dat het een garantiekwestie kan worden als het kapot gaat, maar als je de pech zou hebben dat het net buiten de garantie kapot gaat is dat natuurlijk zuur. ik zou graag eerst het geluid horen voor ik je kan adviseren of je de machine zou moeten omruilen.
Wat heeft je trouwens doen besluiten zo'n dure te nemen? dat samsung slecht is zegt niets over de andere goedkopere machines. als je hem bij bol hebt gekohct krijg je als je hem retourneert ej aankoopbedrag terug. bij mediamarkt niet, bij de andere webshops weet ik het niet. Maar mocht hij toch terug moeten kijk dan eens of je webwinkle everglades of edy wasmachines verkoopt(zijn beide identiek dezelfde) die hebben ook stoomfunctie, zijn een stuk goedkper dan je bosch en hebben 5 jaar volledige garantie.
op tweakers ben ik de laatste weken namelij oook enkele bosch/siemens machiens tegenkgeomen die net buiten de garnatie en na 4 jaar hoge reparatiekosten hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
https://streamable.com/21uw86

Het gaat om het slepende, schurende (metaalachtige?) geluid. Als de wasmachine langer stilstaat en dan draait is het luider. Zou dit gewoon de aandrijfriem kunnen zijn of het lager? :?

[ Voor 4% gewijzigd door W84 op 14-10-2023 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-06 07:14
Lager zou je in principe ook horen als je de trommel met de hand rond draait.

Snaar alleen als de wasmachine wordt aangedreven.

Maar als ik je filmpje hoor zou het ook de motor kunnen zijn.

Als je de trommel langzaam draait hoor je het dan ook?

[ Voor 56% gewijzigd door ajow op 14-10-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Ja, dan hoor je het ook idd. En met de hand of programma, maakt niet uit. Het klinkt eigenlijk alsof er iets lichtjes aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 12:33
Als het klinkt als hard schurend geluid dan is het de stuur module zoals al genoemd is, ook al eens gehad en zou zweren dat het metaal op metaal was, de wasmachine helemaal uit elkaar gehad niets kunnen vinden, blijkt het de print te zijn...

Je hoort dit geluid ook, maar dan veeel veeel zachter, als je de trommel rond draait met de hand, lijkt me dan ook normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
dit klinkt niet echt als een snaar die aanloopt. onze wasmachines staan altijd in de badkamer en daardoor heb ik vooral bij 1 van de vorige het geluid regelmatig gehoord als de maqchine aan ging omdat de snaar dan wat vochtig was. dit klinkt meer als een geluid uit een motorlager, trommellager zou ook nog kunnen maar ik gok voor 70% op een motorlager. daar heb je verder nog iks aan want ookal heeft zo'n motor 10 jar garnaite die geldt enkel op de motor zelf, niet op voorrijkosten en reparatie(dat is enkle de eerste 2 jaar). Hoe zuur het ook is bij een net nieuwe machine ik zou hem terugsturen. zeker omdat je nu al omschrijft dat het geluid luider is als de machine net angaat na langer stilstan. nu is hij nieuw, het kan door slijtage enkle erger worden. welke machie is dit precies? en geldt bij de winkel war je hem hebt gekohct je geld terug bij retour of moet je daar weer een ander apparaat kopen voor dezlefde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Nou, lekker dan. Ben ik eindelijk van die Samsung ellendebak af en krijgen we dit. Ik heb m bij Bol gekocht. Maar even nadenken dan of ik het retour ga doen of omruilen. Het staat hier ook in de badkamer maar hoorde het al meteen dus kan geen vocht zijn. Bij de EcoTrouble ging de snaar idd steeds meer kabaal maken door het vocht. Dat geluid herken ik wel. Dit is anders. Mooi klote. Denk je eindelijk weer jaren lekker te kunnen wassen. :/

@joca Ja, het klinkt idd soort van metaal op metaal. Wat bedoel je precies met de print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 19:15
Wat je kan doen is naar een wasmachine winkel gaan en daar een aantal Bosch machines op dezelfde manier testen. Media Markt ofzo, kan je er zo 3 testen.

Klinkt als een motor lager omdat je die door de overbrenging even snel kunt laten draaien. De trommellagers gaan niet zo hard zo met de hand. Maar dat wil niet zeggen dat deze stuk is. Echter onze Siemens uit 2014 even snel voor je getest - koolborstelloos - deze is vrij stil.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 14-10-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
W84 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:20:
Nou, lekker dan. Ben ik eindelijk van die Samsung ellendebak af en krijgen we dit. Ik heb m bij Bol gekocht. Maar even nadenken dan of ik het retour ga doen of omruilen. Het staat hier ook in de badkamer maar hoorde het al meteen dus kan geen vocht zijn. Bij de EcoTrouble ging de snaar idd steeds meer kabaal maken door het vocht. Dat geluid herken ik wel. Dit is anders. Mooi klote. Denk je eindelijk weer jaren lekker te kunnen wassen. :/

@joca Ja, het klinkt idd soort van metaal op metaal. Wat bedoel je precies met de print?
ik geloof niet dat je bij bol kan omruilen dan moet je eerst een retour aanmelden en dan kan je weer een nieuwe kopen. zo doen ze dat binnen garantie ook, eerst oude retour melden dan niewue kopen. wat wel kan is de ophaaldag van de oude combineren met de afleverdag van de nieuwe dan gebuerd dat meestal met dezlefde wagen dus minder tijd en gedoe.
deze machines werken met een invertermodule, dat is een printplaat die de motor aanstuurt. bij bosch/siemens is dat nogal een zwak punt. het gaat ook bst weleens goed maar ook vaak genoeg niet. maar dat geluid is toch weer net anders als dit, dit klinkt toch echt meer als een motorlager.
Hoeveel kg is de machine die je nu hebt gekohct qua vulgewicht?
Bosch is niet meer het bosch van vroeger. het zijn geen slechte machines over eht geheel genomen maar de invertermodule is een zwak punt. en op de webiste claimt bosch zelf dat de levensduur van hun machiens tussen de 2-8 jaar ligt, google maar eens op bosch levensduur.
Ik zou je echt adivseren de boch te retourneren en dan bij bol.com te gaan voor een everglades wasmachine. deze worden gemaakt door hisense, de tegenwordige eigenaar van asko. je krijgt 5 jaar volledige garantie die gewon automatishc ingaat, gen gedoe met registratie. het is 5 jaar volledige garnatie dus niet afbouwend na 2 jaar dus je bent 5 jar onbezorgd an het wassen. er is een 7 en een 9kg model en ze hebben beide stoomfunctie net als je huidige bosch. dit zijn heel degelijke solide machines waar je zeker 10 jar pleier van hebt. ik weet niet welek bosch je hebt dus ik kan geen prijsvergelijking vor je maken maar weet zeker dat je goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 12:33
W84 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:20:

De print die de motor aan stuurt wat @dicksterk ook aangeeft.
In mijn geval ging die na een jaar of 3 defect, maar als dat het is dan twijfel je niet hoor, meer dan duidelijk dat er wat defect is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Geen zorgen geluid dat je hoort is inherent aan Bosch/ Siemens wasmachines.

En negeer vooral de angstzaaier(s), de midrange en high en modellen van Bosch/ Siemens zijn meer dan prima apparaten. Al krijg je voortaan minder bang for the buck doordat ze aardig in prijs zijn gestegen in een paar jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Freshouttheoven schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:33:
Geen zorgen geluid dat je hoort is inherent aan Bosch/ Siemens wasmachines.

En negeer vooral de angstzaaier(s), de midrange en high en modellen van Bosch/ Siemens zijn meer dan prima apparaten. Al krijg je voortaan minder bang for the buck doordat ze aardig in prijs zijn gestegen in een paar jaar tijd.
Wat je zegt komt niet overeen met een andere gebruiker die heeft getest of het geluid daar ook voorkwam dat waws niet zo. Bovendien ken ik dit geluid van een machine die ik ooit bezeten heb. dat was gen bosch maar een beko. die maakte nieuw ook dat geluid(was een was-droogcombi dus de motor draaide zo'n 5 uur per cyclus) na een jaar was het geluid bij langzaam draien veel luider geworden en zong het motorlager bij centrifugeren. de montuer die toen langskwam voor een ander probleem adviseerde de motor gelijk mee te vervangen omdat het motorlager hoorbaar was en dit alleen maar erger zou worden. de nieuwe motor had dit geluid idd niet.
Je hebt in zoverre geljik dat de machine er niet direct kapot van zal gaan, het duurt misschine wel 2 jaar, desnoods 3 of 4. maar iets wat aanloopt slijt bij het ronddraaien en uieindelijk is het dus eerder versleten dan iets wat niet aanloopt. Kort gezegd: de machine wordt er minder oud mee dan een machine zonder licht aanlopend motorlager bij aankoop. aangeizen koper de kans heeft het apparaat te retourneren kan hij dat dus beter doen want waarom zou je en machine houden waarvan je nu al kan horen welk euvel er uiteindelijk gaat optreden? koop je en machine van 250 euro ofzo dan kan je dat wel overwegen, mar bij dit soort prijzen moet er gewoon geen aanlopend lager inzitten.
en aangezien de gebruiker nu toch nog kan retourneren kan hij net zo goed een net zo kwalitatieve machine evoor minder geld nemen als vervanging.
want je hebt gelijk er zijn echt nog wel boshc machines die de 10 jaar halen. maar het hangt heel erg af van de gebruiker. de inverter module is verschrikkelijk gevoelig voor overbelasting. iemadn die altijd halve trommels wast zal dar vast nooti wat van mekren. mar iemand diee vaker en volle trommel draait wel. en wat is de meerwaarde van een paarhonderd ueor meer betalen voor een machine met minder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Even goed geluisterd en geanalyseerd, en het lijkt van de motor/aandrijving te komen. Dus meem aan dat de lager oid niet goed is of gewoon van slechte kwaliteit. Dat is lekker dan. Geluid lijkt ook luider te worden. Morgen maar even bellen. Nu al klaar mee. Alleenmaar ellende gehad met Samsung (3x monteur over de vloer) en nu meteen al gezeik bij een gloednieuwe wasmachine van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
In feite heeft bellen weinig zin. je kan namelijk weinig zeggen. je kan niet vertellen dat je de machine aan de achterkant hebt geopend want daarmee vervalt de garantie en waarschijnlijk ook je retourrecht. de medewerker klantenservice kan je een monteur sturen, die je dan verplicht bent te laten komen tenzij je de machine retour aanmeldt. die zal de machine mogelijk wel repareren maar dan zit je met een nieuw gerepareerd product wat eigenlijk ook onzin is. de snelste optie voor jou is deze machine gewoon retour aanmelden via de site, kan je gewoon doen door in je bestelling te gan en dan op retour aanvragen te klikken. dan kan je als rede opgeven dat je een bijgeluid hoort, of je geeft helemala geen rede op want dat ben je niet verplicht.
In dit geval heb je gewoon pech gehad. Samsung is een heel slecht merk, dat heeft zelfs een eigen toppic op tweakers wat je ook gevonden hebt. Bosch is opzich niet slecht maar ik heb in de laatste 2 weken al 4 of 5 vermeldingen van kapotte invertermodules op tweakers gelezen binnen 4 jaar. dus net zoals bij samsung de printplaat een zwak punt is is dat bij bosch, gelukkig in minder voorkomende mate dan bij samsung, de inverter.
Je hebt hier nog niet vermeld welek bosch je exact had, met welk vullgewicht. welke had je gekohct?
Ik gaf je hierboven al de machines van everglades als advies. die komen van hisense en dat merk is in tegenstelling tot bosch vrij nieuw op de Nederlandse markt en heeft er, weer in tegenstelling tot bosch, juist groot belang bij een goede naam op te bouwen. bosch heeft die naam al en daarmee is net als bij aeg overigens de urgentie om echte topkwaliteit te leveren wat verloren gegaan. Bij beko zag je dat ook. tot 2017 ongeveer leverden ze daar prima machines. Toen waren ze eindeljik doorgedrongen tott de mainstream winkels zoals bcc en mediamarkt, en daarna ging de prijs omhoog en de kwaliteit omlaag.
Maar everglades heeft enkle een 7kg en 9kg model en ik weet niet of dat aansluti bij wat jij nu had. dus als je een ander vulgewicht moet hebben laat het dan even weten dan kan ik je vertellen welk merk in dat vulgewicht je 10 jaar plezier kan brengen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
dicksterk schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Knap dat je een diagnose kunt stellen/ conclusies kan trekken enkel aan de hand van een geluidsfragment zonder rekening te houden met variabelen.

Zoals gezegd is dit geluid inherent aan Bosch/ Siemens wasmachines, heeft niets met de print of lagers te maken. Wat je hoort is de snaarwiel/ aandrijfriem.

Ik heb praktijkervaring met verschillende recente Bosch/ Siemens modellen uit verschillende jaren, en ze maken allemaal hetzelfde geluid wanneer je aan de trommel draait. Om een voorbeeld te noemen; Bosch 6 serie uit 2017 met ~ 900 wasbeurten maakt sinds dag 1 hetzelfde geluid als de wasmachine van TS en draait nog steeds als een zonnetje.

Wasmachine overbelasten is bijna onmogelijk tenzij je ‘m helemaal vol propt tegen het advies van de fabrikant, alle fabrikanten adviseren voldoende ruimte (~10 cm) over te laten in de trommel. Als dan de inverter doorbrand is het je eigen schuld, alles wat je overbelast zal sneller slijten/ kapot gaan ongeacht producttype.

Wasmachine voor max. 2/3 vullen, geen eco programma gebruiken, elke maand reinigingsprogramma draaier en max. 1/3 van de geadviseerde wasmiddel gebruiken. Hiermee hou je de wasmachine in topconditie en is dit ook beter voor je wasgoed.

Fijn dat je meedenkt en je bedoelt het vast goed echter heeft niemand iets aan onjuiste conclusies/ ongegrond paniekzaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Freshouttheoven schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Wasmachine overbelasten is bijna onmogelijk tenzij je ‘m helemaal vol propt tegen het advies van de fabrikant, alle fabrikanten adviseren voldoende ruimte (~10 cm) over te laten in de trommel. Als dan de inverter doorbrand is het je eigen schuld, alles wat je overbelast zal sneller slijten/ kapot gaan ongeacht product type.

Je bent wel erg stellig, vooral omdat ik niet de enige ben die dit geluid niet normaal vindt maar meerdere luisteraars dit vonden.
Ten eerste: diagnose stellen op basis van geluid is niet heel moeilijk als je blind bent, ik ben niet anders gewend dan geluid te interpreteren. Wat jij aangeeft, dat dat geluid van de snaar en het wiel waar deze om ligt komt dacht ik eerst bij mijn beko die dat geluid maakte ook. tot het lager binnen aan jar begon te zingen bij centrifugeren. toen ik de oude motor in handen kreeg van de emonteur die de nieuwe plaatste was exact dit geluid nogsteeds aanwezig bij ronddraaien. zeker ook omdat topicstarter het nu al harder hoort worden is dit niet ok. Ik kan ts moeilijk adviseren de nsaar eraf te halen e de motor met de hand rond te draaien want al die handelingen verbreken de garantie.
Als iedereen zijn wasmachien zou beladen zoals jij zet gebeurd er mogelijk minder. maar nogsteeds, als die lading uit strandlakens bestaat zal bij het wassen die lading heel erg zwaar worden. feit is dat alleen bosch/siemens last heeft van doorbrandende invertermodules en andere merken niet. terwijl het me niet aannemeljik lijk dat de gebruikers van andere mekren allemal veel netter laden dan bosch/siemensgebruikers.
ik zaai dus geen angst. het enige wat ik niet doe, en jij naar mijn mening wel, is vanwege je eigen goede ervaringen met bosch/siemens heel stellig zijn dat het alleemaal goed blijft gaan. als ik niets geks had gehoord had ik, ondanks dat ik bosch/siemens overpriced vindt, tegen ts gezegd dat het ok was. Ik vind jouw stelligheid riscanter dan mijn advies. ik adviseer ts de machine te retourneren en te vervangen voor een ander merk met 5 jaar volledige garantie,, juist door zijn voorgeschiedenis met een samsung. Jij zegt, komt wel goed, maar als dat toch niet zo blijkt(waarschijnlijk net buiten de 2 jaar garantie) is hij in elk geval voorrijkosten en uurloon kwijt(want motor heeft 10 jaar garantie). mijn advies levert ts weer een paarhonderd ero op omdat mijn geadviseerde model goedkoper is, jouw advies risceert extra uitgave omdat je heel stellig bent, oo over die inverters terwijl er hier op tweakers de afgelopen weken al een aantal zijn genoemd die binnen 4 jaar bezweken. laten we zeggen dat hier 100 actieve leden posten, dan zal het verhoudingsgewijz bij niet-tweakers dus ongeveer in 25% van de machines voorkomen binnen 5 jaar.
Trouwens: voor 2/3 vullen is een instructie voor was/droogcombinaties, die mogen maar 6kg hebben bij 9kg belading bijvoorbeeld en dan mag je ze slechts voor 2/3 vullen omdat er anders geen luchtcirculatie is.
Ik wil gerust aannemen dat als je je daar altijd aan houdt je machine minder te leiden heeft omdat je hem altijd minder gewicht lat wassen dan waarvoor hij gespecificeerd is. maar omdat lang niet iedereen dat doet ga ik als ik adviseer uit van een gemiddelde gebruiker die soms weinig wast en soms net eeen beetje een volle wasmand heeft en wat teveel wast. bosch staat er helaas om bekend dat hun invertermodules dat in tegenstelling tot andere mekren heel slecht verdragen.

[ Voor 8% gewijzigd door dicksterk op 16-10-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nooit gehoord bij mijn wasmachine, ik blijf ook niet luisteren trouwens (hij staat in de garage)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
W84 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:05:
Even goed geluisterd en geanalyseerd, en het lijkt van de motor/aandrijving te komen. Dus meem aan dat de lager oid niet goed is of gewoon van slechte kwaliteit. Dat is lekker dan. Geluid lijkt ook luider te worden. Morgen maar even bellen. Nu al klaar mee. Alleenmaar ellende gehad met Samsung (3x monteur over de vloer) en nu meteen al gezeik bij een gloednieuwe wasmachine van Bosch.
Hoe is het verder gegaan met de bosch?
ik denk dat als bol je adviseert een montuer te latne komend at weing zin heeft, die zal aangeven dat er niets echt kapot is dus dat kost je alleen onnodige tijd. die vervangen pas als de motor niet meer draait of heel er ggaat zingen bij centrifugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Nou heb uiteindelijk een nieuwe staan en als ik de trommel met de hand draai hoor ik niks van het "metaal-op-metaal" geluid. Tijdens een programma hoor ik het wel lichtjes. Dus het zou toch inherent aan Bosch/Siemens kunnen zijn. Het is een typisch geluid, maar wel echt veel minder. Wat zou dit kunnen zeggen? Maar net hoe de machine/snaar is afgesteld oid?

[ Voor 40% gewijzigd door W84 op 23-10-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
waarom heb je wer dezelfde gekocht? nu had je juist de kans om van een overpriced machien af te komen en voor een veel goedkopere met meer garantie te gaan. Jij wilde 10 jaar probleemloos wassen maar ik vrees dat je dat met boshc niet gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W84
Waarom niet, Bosch lijkt me een prima wasmachine. Het hele plaatwerk is al 10x steviger dan Samsung en vrijwel alles is van metaal ipv plastic. Solide spul. Rest van de wasmachines ook bekeken en een Everglades etc. doet me gewoon niks helaas.

En ik denk dat @Freshouttheoven gewoon gelijk heeft. Ik heb de aandrijfriem eraf gehaald en de trommel draait supersoepel met de hand rond zonder bijgeluiden. Als ik aan de motor draai hoor ik ook niks. Snaar er andersom op gedaan en het klinkt ook alweer anders. Lijkt me dus toch puur een combinatie te zijn van snaar op het wiel. Allebei de wasmachines maken namelijk hetzelfde geluid, alleen de een wat luider dan de ander. Het is maar net hoe de snaar erop zit lijkt het.

We zien het wel, de wasmachine is verder super stil tijdens het wasprogramma met een uitstekend wasresultaat. En danst niet de hele badkamer door. Centrifugeren gaat mooi soepel en stil zonder trillingen. Mocht het misgaan meld ik me wel weer.

Allen bedankt voor reacties en jullie tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
W84 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:15:
Waarom niet, Bosch lijkt me een prima wasmachine. Het hele plaatwerk is al 10x steviger dan Samsung en vrijwel alles is van metaal ipv plastic. Solide spul. Rest van de wasmachines ook bekeken en een Everglades etc. doet me gewoon niks helaas.

En ik denk dat @Freshouttheoven gewoon gelijk heeft. Ik heb de aandrijfriem eraf gehaald en de trommel draait supersoepel met de hand rond zonder bijgeluiden. Als ik aan de motor draai hoor ik ook niks. Snaar er andersom op gedaan en het klinkt ook alweer anders. Lijkt me dus toch puur een combinatie te zijn van snaar op het wiel. Allebei de wasmachines maken namelijk hetzelfde geluid, alleen de een wat luider dan de ander. Het is maar net hoe de snaar erop zit lijkt het.

We zien het wel, de wasmachine is verder super stil tijdens het wasprogramma met een uitstekend wasresultaat. En danst niet de hele badkamer door. Centrifugeren gaat mooi soepel en stil zonder trillingen. Mocht het misgaan meld ik me wel weer.

Allen bedankt voor reacties en jullie tijd. :)
Ik vind het wel interessant wat je schrijft. Vind jij dat je bij een wasmachine een bepaald gevoel moet hebben, net als bij een auot bijvoorbeeld? Ik weet dat meer mensen dat hebben. Samsung verkoopt bijvoorbeled vooral op de looks want, zoals je zelf inmiddels weet, heel goed zijn ze niet.
mijn advies voor de everglades had niets met gevoel te maken maar met je vraagstelling: je wilde 10 jaar probleemloos wassen. volgens de website van Bosch zelf ben je daarvoor bij hen aan het verkeerde adres:
www.bosch-home.nl/bosch-o...ies/levensduur-wasmachine
Hier staat duidelijk 2 tot 8 jaar. dus 8 jaar met het meeste geluk, 2 jaar met de meeste pech. Bosch heeft een goede naam dus zelfs ondanks dat ze zlef zeggen dat hun machines gemaakt zijn voor maximaal 8 jaar gebruik gaan veel mesnen nog uit van langer.
je geeft aan dat de beplating solide voelt. Dat is natuurljk mooi, maar de vorige generaties beko machines hadden super dun plaatwerke n konden toch rustig 10 jaar lang zelfs op 1600rpm centrifugeren, ondansk plastic kuip en aluminium trommelrkuis. de huidge generaties beko zijn flut helaas.
Mijn advies, toen je toch kon retourneren, was dus gebaseerd op je wends om 10 jaar te wassen. Ik volg het huishoudelijke waren topic op tweakers bijna dagelijks. bosch wasmachines met kapotte invertermodules binenn 2-6 jaar komen regelmatig voor. kapotte bosch warmtepompdrogers binenn 4 jaar nog veel vaker. Mijn bewering dat bosch niet emr is wat het was is dus niet uit de lucht gegrepen. mekren als bosch/siemens/aeg, tegenwooridg zelfs beko, maken gebruik van hoe mensen het merk jarenlang hebben ervaren. ze schroeven de prijzen op basis daarvan op,, maar laten de kwaliteit dalen zodat ze blijven verdienen. veel mensen die van samsung komen bijvoorbeeld denken: nu maar wat duurder, terwijl dat eigenlijk geen zin heeft. tenzij je voor asko gaat, of miele maar dan nog leiver asko want dat is nog net een tandje kwalitatiever. maar dat is voor mensen die graag 15-20 jaar met een machine willen doen of voor super grote gezinnen.
Ik hoop dat jij geluk hebt en dat jouw bosch het wel 10 jaar doet. maar veel termen als metalen trommelkruis e.d. zijn marketing. hoe zwaarder heo beter ook. want uiteindelijk heb je weinig aan dat gewicht als zoals bij bosch/siemens de inverter moduels zwak zijn. of als, zoals bij aeg, de lagerafdichting maar matig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Maar ik zeg toch helemaal nergens dat ik er 10 jaar mee wil doen? Zou mooi zijn maar waar zeg ik dat? :P

Ik heb de wasmachine open gehad en ik vind het er allemaal prima en degelijk uitzien. Bij Samsung had ik dat al vanaf begin niet. Echt alles was plastic en kraakte. Alleen het bovenblad was zwaar en stevig. Nog een wonder dat die nog zo lang meeging.

Hopelijk heb ik er gewoon veel plezier van en ja ik koop vaak spullen met een gevoel. En ik doe research. Voelt het goed, ja dan neem ik het, zoniet laat ik het. Iedereen doet weleens een miskoop natuurlijk. Het geluid hoort gewoon bij deze machine, daar ben ik al achter en heeft niks met de motorlager of sturing te maken. Lijkt me echt sterk dat 2 gloednieuwe wasmachines kapot zijn. Ik heb de aandrijfriem bij beide eraf gehad en het werd me wel duidelijk waar het geluid vandaan kwam. De een wat meer dan de ander. Alleen precies hetzelfde, typische geluid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
W84 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:46:
Maar ik zeg toch helemaal nergens dat ik er 10 jaar mee wil doen? Zou mooi zijn maar waar zeg ik dat? :P

Ik heb de wasmachine open gehad en ik vind het er allemaal prima en degelijk uitzien. Bij Samsung had ik dat al vanaf begin niet. Echt alles was plastic en kraakte. Alleen het bovenblad was zwaar en stevig. Nog een wonder dat die nog zo lang meeging.

Hopelijk heb ik er gewoon veel plezier van en ja ik koop vaak spullen met een gevoel. En ik doe research. Voelt het goed, ja dan neem ik het, zoniet laat ik het. Iedereen doet weleens een miskoop natuurlijk. Het geluid hoort gewoon bij deze machine, daar ben ik al achter en heeft niks met de motorlager of sturing te maken. Lijkt me echt sterk dat 2 gloednieuwe wasmachines kapot zijn. Ik heb de aandrijfriem bij beide eraf gehad en het werd me wel duidelijk waar het geluid vandaan kwam. De een wat meer dan de ander. Alleen precies hetzelfde, typische geluid. :)
Ik meende me te herinneren dat je dat ergens gezegd had maar zie het idd nergens terug. Ik vermoed dat ik het geconcludeerd heb uit het fiet dat je samsung uit 2016 nu stuk was na 7 jaar en dat je 7 jaar dus te kort vindt voor een wasmachine. 10 jaar is wat de meeste mensen verwachten van een wasmachine dus ik denkd at ik daarom uitgegaan ben van als 7 jaar te kort is zal je ook wel 10 jaar verwachten.
il stelde mijn vraag omdat het me interesseert hoe mensen kiezen. Zelf kies ik bij electronica enkel op feiten. of een wasmachine of koelkast mooi is maakt mij niet uit, ook omdat ik blind ben ongetwijfeld, het gat me er puur om hoe lang het mee kan gaan. en dan nog vind ik de prestatie van een machine van 400 euro die 10 jaar meegaat beter dan van een machine van 800 die exact hetzelfde kan qua levensduur, waarom zou ik die mensen dan 400 euro cadeau doen terwijl ze me dezelfde levensduur bieden als een andere voor 400 kan bieden. Maar vooral samsung en lg kopers bijvoorbeled, kiezen hun wasmachine vaak heel erg uit op uitstraling. Miele kopers gaan voor het gevoel dat miele 20 jaar meegaat, ookal is dat helaas lang niet altijd meer zo. Boosch/siemens teren nog heel erg op hun oude duitse degelijkheid, net als aeg overigens. en dan is er nog een groep mesnen die alels wat goedkoop is als hetzelfde zien. Vor wie er geen verschil is tussen indesit of sharp, geen verschl tussen whirlpool of everglades enzovoort. dat komt dan weer doordat de matige goedkope merken het gevoel verpesten wat mensen ove rhet goedkopere segment hebben. beko speelt darin heelmaal een dubieue rol omdat ze vroeger echt super goed waren maar zodra ze bekend werden de prijzen verhoogden en de kwaliteit even drastisch verlaagden. bosch/siemens en aeg splen nu heel erg in op de inflatie, ze verhogen de prijzen omdat het logisch voelt dat de grondstoffen voor een goede machine veel duurder worden, dus zullen mensen ze blivjen kopen ookal betalen ze 200 euro meer omdat het gevoelsmatig blijft kloppen.
als witgoed-hobbyist heb ik altijd zoeits van, koop de goedkoopste waarmee je 10 jar kan doen en ga van het geld wat je nu niet aan een ex-a-merk uitgeeft lekker een week op vakantie, dan heb je er zelf lol van in plaats van de aandeelhouders van een groot bedrijf.
Maar tegelijk vind ik het ook echt interessant om te zien hoe mensen beslissen, want er zijn natuurlijk meerdere redenen warom mensen blij van iets kunnen worden behale enkel de levensduur of het wasresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-09-2024
Inmiddels 3 maanden verder; Ben erg benieuwd of het licht schurende geluid van de Bosch nog aanwezig is en/of verminderd/toegenomen?

Ik ondervind namelijk hetzelfde euvel. In december 2023 een nieuwe Bosch wasmachine 8 kg serie 4 aangeschaft (ecosilence drive, stoomfunctie ed). Al snel hoorde ik met tussenpauze een licht schurend geluid, zowel tijdens de was als met de hand draaien van de trommel. Dit geluid werd luider en zelfs soms knarsend, met name handmatig ronddraaien. Ook bij lange stilstand gaf de eerste draai een harder geluid.

Contact opgenomen met de klantenservice en deze omgeruild voor een nieuwe (dezelfde) Bosch. Helaas ook bij deze een licht schurend geluid en daarbij nu ook een fluittoon enkel bij aanvang van het centrifugeren. Is dit overigens normaal, een fluittoon?

Wat wel opvalt; de nieuwe Bosch centrifugeert beter (droger wasresultaat) en is ietwat stiller tijdens het afpompen en centrifugeren op hoge toeren. Verder ook erg tevreden over de wasfuncties/resultaat.

Een vriendin heeft recent een dure Siemens aangeschaft en ik hoorde ook daar het licht schurende geluid tijdens het handmatig ronddraaien van de trommel. Wellicht zoals eerder genoemd hoort het geluid bij de nieuwere Bosch, Siemens modellen ?

Iemand goede ervaring met een recente Bosch/Siemens zonder trommel bij geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eri777 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:06:
Inmiddels 3 maanden verder; Ben erg benieuwd of het licht schurende geluid van de Bosch nog aanwezig is en/of verminderd/toegenomen?

Ik ondervind namelijk hetzelfde euvel. In december 2023 een nieuwe Bosch wasmachine 8 kg serie 4 aangeschaft (ecosilence drive, stoomfunctie ed). Al snel hoorde ik met tussenpauze een licht schurend geluid, zowel tijdens de was als met de hand draaien van de trommel. Dit geluid werd luider en zelfs soms knarsend, met name handmatig ronddraaien. Ook bij lange stilstand gaf de eerste draai een harder geluid.

Contact opgenomen met de klantenservice en deze omgeruild voor een nieuwe (dezelfde) Bosch. Helaas ook bij deze een licht schurend geluid en daarbij nu ook een fluittoon enkel bij aanvang van het centrifugeren. Is dit overigens normaal, een fluittoon?

Wat wel opvalt; de nieuwe Bosch centrifugeert beter (droger wasresultaat) en is ietwat stiller tijdens het afpompen en centrifugeren op hoge toeren. Verder ook erg tevreden over de wasfuncties/resultaat.

Een vriendin heeft recent een dure Siemens aangeschaft en ik hoorde ook daar het licht schurende geluid tijdens het handmatig ronddraaien van de trommel. Wellicht zoals eerder genoemd hoort het geluid bij de nieuwere Bosch, Siemens modellen ?

Iemand goede ervaring met een recente Bosch/Siemens zonder trommel bij geluid?
Het is blijkbaar iets wat veel wasmachines met een snaar tegenworoidg hebben, zeker in badkamers waar het vochtig kan zijn. Als de machine je verder goed bevalt, je schrijft dat hij goed centrifugeert(beter dan de eerste zelfs) en stiller is, dan zou ik het er maar bij laten. Want blijven omruilen helpt ook niet en de enige machiens waarbij je zeker weet dat je het geluid inet hebt zijn direct drive machines zoals lg die maakt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Bedankt Dick voor je snelle reactie! Je bedoelt dat wasmachines met een snaar eerder een fluittoon maken of t schurende geluid? Is een fluittoon niet zorgelijk ?

Ik kijk het nog even aan. Verergeren zowel de fluittoon als t schurende geluid gaat hij wel retour. Blijft het constant dan houd ik hem maar... 25+ jaar zal hij wel niet meegaan zoals mijn Zanker Classic 😄 20 jaar plezier van gehad (alleen de pomp en koolborstels vervangen) Tja...die kwaliteit wordt helaas niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eri777 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:38:
Bedankt Dick voor je snelle reactie! Je bedoelt dat wasmachines met een snaar eerder een fluittoon maken of t schurende geluid? Is een fluittoon niet zorgelijk ?

Ik kijk het nog even aan. Verergeren zowel de fluittoon als t schurende geluid gaat hij wel retour. Blijft het constant dan houd ik hem maar... 25+ jaar zal hij wel niet meegaan zoals mijn Zanker Classic 😄 20 jaar plezier van gehad (alleen de pomp en koolborstels vervangen) Tja...die kwaliteit wordt helaas niet meer gemaakt.
kan je een opname maken van dat fluitende geluid? via youtube bijvoorbeeld?
Ik denk dat het geluid van een koolborstelloze motor je wat onwennig in de oren klinkt omdat je hiervoor altijd een koolborstel had, maar aangezien het je bij je vorige bosch die nu retour is niet opgevallen is is het misschine toch even handig om te sturen dan kan ik er naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Goedemorgen! Ik heb een opname gemaakt tijdens de spoelcyclus. Vanaf 20 seconden is de fluittoon goed hoorbaar en het schurende geluid. De fluittoon is alleen hoorbaar tijdens het versnellen bij het centrifugeren. Eenmaal op hogere toeren niet meer waarneembaar.

YouTube: Fluittoon en schurend geluid nieuwe Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Die fluitton is normaal voor tegenwooridge koolborstelloze motoren. Het schurende geluid is idd de snaar, maar dat kunnen ze tot in lengte van jaren ongestoord blijven doen dat kan geen kwaad. Je hoort eigenlijk nooit dat een snaar er afloopt of slijt. ja het kan altijd na een jaar of 10-15 maar dat komt dan gewoon doordat het rubber van de snaar oud wordt.
Als de machine je verder goed bevalt zou ik hem houden. Maar verwacht geen 25 jar levensduur idd dat wordt niet meer gemaakt(miele asko en schulthess komen dar misschine nog het dichtste bij als het echt om die leeftijd gaat). bosch/siemens gaat als je geen gedoe krijgt met de invertermodule(wat helaas een zwak punt is van bosch/siemens) wel 10 jaar mee, osms zlefs langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Erg bedankt Dick voor je moeite! Ik hoop dat de fluittoon niet verergerd. Een 10 minuten fluitconcert hoeft voor mij ook weer niet. Zolang het niet het begin is van een straks groter probleem, neem ik de gok maar. Hij voldoet verder aan mijn eisen na zorgvuldig onderzoek. Een exclusive Bosch of extraklasse Siemens geeft ook geen garantie heb ik begrepen, aangezien het intern nagenoeg dezelfde bouwkwaliteit heeft. De discussie over een Bosch uit Polen of Duitsland heb ik ook gevolgd en de keuze voor een Duits exemplaar vind ik gezien de verwachte aangeven levensduur op de Bosch website geen grote meerwaarde hebben. Wellicht wat betere service...Maar goed, misschien ben ik nu wat kort door de bocht. Het schurende geluid lijkt inherent aan de nieuwere Bosch/Siemens modellen. Het blijft verder afwachten...

[ Voor 3% gewijzigd door Eri777 op 27-01-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Ben wel benieuwd wat die fluittoon dan veroorzaakt ? De vorige Bosch gaf dat geluid namelijk niet. Heeft dat met de afdichting te maken, de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Ik hoop dat W84 nog reageert, ben zeer benieuwd hoe het na 3 maanden nu met de Bosch gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eri777 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:31:
Ben wel benieuwd wat die fluittoon dan veroorzaakt ? De vorige Bosch gaf dat geluid namelijk niet. Heeft dat met de afdichting te maken, de motor?
Heb je exact dezelfde machine gekregen als het eerste exemplaar? of een ander model? anders kan het zijn dat het eerste exemplaar net een andere motor had.
als ik op youtube zoek vind ik idd meer bosch modellen zonder deze fluittoon, maar als ik kijk naar veel machines die ik zelf vaak adviseerdan fluiten die eigenlijk allemala ook een beetje.
als je alle discussies hier gelezen hebt dan weet je waarschijnlijk ook dat ik zelf bosch wat overpriced vindt. Zeker omdat er dus blijkbar geen verschil meer in onderdeelkwalitiet is bij de verschillende modellen, dan vraag ik me af welke onderdelen er nu dan in zitten. Want; als de goedkoopste lijn nu ineens de duurste onderdelen heeft(van de exclusiv of ekstra serie) dan vraag ik me 2 dingen af:
1. waarom zetten ze dan een deel van hun klanten zo erg af met termen als extra klasse enz. terwijl er dezelfde goedkopere onderdelen inzitten als in de goedkopere serie?
of 2. waarom hebben ze al die tijd mesnne mindere producten geleverd tot ze overgingen tot de beste onderdelen in de goedkopere range zetten? zelf lijkt me het antworod dat in de dure range dus nu de ogedkopere onderdelen zitten die vroeger in de goedkopere range zaten. Dat blijkt ook wel uit de invertermodules die snel stuk gaan. Maar ik kan dus niet zeggen: een fluitende motor betekend een kapotgaande invertermodule want daar is geen verband tussen, dat klinkt echt totaal anders. Of dat flutien erger zal worden, ja een beetje wel over de jaren, maar echt niet veel erger hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Mijn tweede Bosch is exact hetzelfde model. Je zou toch een constante kwaliteit (mogen) verwachten binnen dezelfde lijn, helaas merk ik verschil zowel in geluid als (droog) prestaties. Kwaliteit issue of gewoonweg pech (modellen).

Ben het met je eens dat Bosch/Siemens evenals Miele overpriced zijn. Ze teren op de goede naam maar de kwaliteit is niet meer als voorheen. Extraklasse, exclusiv evenals een hogere prijs suggereert een betere kwaliteit maar dat verwijst m.i. bij de wasmachines helaas niet naar de bouwkwaliteit cq langere levensduur, maar de extra features waarmee ze zijn uitgerust zoals standaard aquastop, chrome afwerkingen en bv binnenverlichting. Vind het niet prijswaardig.

Ik kijk het nog even aan wb de wasmachine en neem deze week een besluit.

Nogmaals heel veel dank Dick voor je reacties en moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eri777 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:59:
Mijn tweede Bosch is exact hetzelfde model. Je zou toch een constante kwaliteit (mogen) verwachten binnen dezelfde lijn, helaas merk ik verschil zowel in geluid als (droog) prestaties. Kwaliteit issue of gewoonweg pech (modellen).

Ben het met je eens dat Bosch/Siemens evenals Miele overpriced zijn. Ze teren op de goede naam maar de kwaliteit is niet meer als voorheen. Extraklasse, exclusiv evenals een hogere prijs suggereert een betere kwaliteit maar dat verwijst m.i. bij de wasmachines helaas niet naar de bouwkwaliteit cq langere levensduur, maar de extra features waarmee ze zijn uitgerust zoals standaard aquastop, chrome afwerkingen en bv binnenverlichting. Vind het niet prijswaardig.

Ik kijk het nog even aan wb de wasmachine en neem deze week een besluit.

Nogmaals heel veel dank Dick voor je reacties en moeite!
ik weet niet waar je hem gekocht hebt: heb je uberhuapt de mogeljkheid je geld terug te krijgen, of ben je verplicht bij diezeflde winkel een andere machine te kopen?
Het verschil in droogresultaat is natuurljik wel vreemd. Je weet zeker dat de ladingen vergelijkbaar waren? ik kan ook verschillend droogresultaat hebben naar aanleidnig van de lading in de machine(niet heel erg veel verschil maar handdoeken worden droger dan bijvoorbeeld katoenen kleidng, en snthetische spullen zijn juist heel erg droog omdat die nauwelijks water vasthouden).
Je hebt geljik dat de kwaliteit consistent zou moeten zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat je eerste machine een motor had van een andere productiebatch dan de 2e. Dat zou dan ook eventueel een verschil in toerental van de motor moeten verklaren, maar het zou toch wel heel gek zijn als de ene bosch sneller centrifugeert dan de andere. 1400rpm is altijd wel een afronding, het is nooit exact 1400, maar het kan bijvoorbeeld 1340 zijn of 1440, maar dat binne hetzlefde model daar zoveel afwijking in zit dat je het mekrt aan droogresultaat betekent wel dat er duideljik verschil in het toerental zou moeten zitten. (dan ga ik er even vanuit dat het eerste model wel gewoon goed afpompte).
als je hem idd terugstuurt en je wil aankoop-advies(als je dus idd je geld terugkrijgt) dan laat je het maar weten, ik kom er tegenwoorid gniet meer ongevraagd mee omdat mensen dat soms vervelend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
De wasmachine kan nog retour en geld terug of omruilen.

Er was duidelijk een verschil in droogresultaat. Vooral voelbaar bij de zware handdoeken en katoenen kleding. De hoeveelheid en soort was per keer is nagenoeg hetzelfde bij mij. Het onbalanssysteem van de machine werkt overigens goed. Afpompen ging probleemloos en de afvoerslang zit max 15 cm in de afvoer om hevel effect te voorkomen en daarmee een natte was.

Het schurende geluid van de eerste Bosch was wel luider en zelfs knarsend bij het handmatig draaien van de trommel.Wellicht toch wat meer weerstand en daardoor minder toeren.

Wat jij aangeeft, een verschillende productiebatch zou idd heel goed mogelijk zijn. Toch vreemd het verschil in geluid en droogresultaat of ik heb gewoonweg pech modellen ontvangen.

Ik overweeg deze Bosch nog eenmaal om te ruilen voor hetzelfde model en dan hopelijk een zonder fluittoon. Het schurende geluid zal wel blijven vrees ik. Maar ben wel huiverig, wat krijg ik er voor terug. Hij voldoet verder aan mijn wensen en de prijs (midrange model gekocht in de aanbieding) verzacht ook een en ander.

Dank voor je aanbod!

[ Voor 4% gewijzigd door Eri777 op 28-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eri777 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:21:
De wasmachine kan nog retour en geld terug of omruilen.

Er was duidelijk een verschil in droogresultaat. Vooral voelbaar bij de zware handdoeken en katoenen kleding. De hoeveelheid en soort was per keer is nagenoeg hetzelfde bij mij. Het onbalanssysteem van de machine werkt overigens goed. Afpompen ging probleemloos en de afvoerslang zit max 15 cm in de afvoer om hevel effect te voorkomen en daarmee een natte was.

Het schurende geluid van de eerste Bosch was wel luider en zelfs knarsend bij het handmatig draaien van de trommel.Wellicht toch wat meer weerstand en daardoor minder toeren.

Wat jij aangeeft, een verschillende productiebatch zou idd heel goed mogelijk zijn. Toch vreemd het verschil in geluid en droogresultaat of ik heb gewoonweg pech modellen ontvangen.

Ik overweeg deze Bosch nog eenmaal om te ruilen voor hetzelfde model en dan hopelijk een zonder fluittoon. Het schurende geluid zal wel blijven vrees ik. Maar ben wel huiverig, wat krijg ik er voor terug. Hij voldoet verder aan mijn wensen en de prijs (midrange model gekocht in de aanbieding) verzacht ook een en ander.

Dank voor je aanbod!
Ik weet niet of nog een keer omruilen voor eenzlefde bosch je een beter gevoel gaat teven. je zal dan toch elke keer de 3 modellen blijven vergelijken en toch een gevoel an twijfel hebben over de kwalitiet van bosch omdat ze alle 3 verschillend zullen zijn van elkaar. Mogelijk fluit het apparaat bijvoorbeeld hoorbaarder omdat deze motor beter presteert dan de vorige. of de snaar maakt weer meer geluid dan bij deze, of het droogresultaat is weer anders enzovoort.
als je toch denkt aan hem weer wegdoen zou ik zelf voor ene hele andere gaan met een betere prijs-kwaliteitverhouding. ter indicatie de machines die ik in jouw geval zou adviseren liggen qua prijs tussen de 373 en 469 euro(afhankelijk van welke van de 3 je zou willen) en alel 3 gan ze zeker 10 jaar mee. Misschine is dat ook nog een overweging om mee te nemen in je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Eri777 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:21:

Als je het omruilt, ruil het dan om voor een 6 serie of IQ500 met 9 kg vulgewicht.

De exstraKlasse en exclusive lijn is enkel bedoelt voor de vakhandel, deze machines hebben nooit betere onderdelen gehad vergeleken met de reguliere lijn. Enkel bedoelt om de marge van de vakhandel in stand te houden.

Een 4 serie of IQ300 zijn de upper low end of lower midrange modellen en kunnen minderwaardigere componenten hebben, dit is met name het geval bij de 7 en 8 kg versies. Er zijn ook 9 kg versies waarbij de meerderheid van de onderdelen gelijkwaardig is aan een 6 serie of IQ500, echter loont het in de regel niet om deze te kopen en is een 6 serie of IQ500 met 9 kg in de aanbieding de beter keuze.

*knip* ook dit doen we niet meer

Hisense maakt middelmatige kwaliteit wasmachines/ keukenapparatuur en is een B merk, zal op het gebied van wassen prima zijn. Echter is het maar de vraag hoe deze wasmachines zich op de lange termijn houden. Claims als 'het gaat zeker 10 jaar mee' zijn dus ongegrond en ongenuanceerd.

Zo'n private label Hisense of andere B merk wasmachine zal enkel een downgrade zijn op meerdere vlakken, ik raad het je niet aan.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 28-01-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Freshouttheoven schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Als je het omruilt, ruil het dan om voor een 6 serie of IQ500 met 9 kg vulgewicht.

De exstraKlasse en exclusive lijn is enkel bedoelt voor de vakhandel, deze machines hebben nooit betere onderdelen gehad vergeleken met de reguliere lijn. Enkel bedoelt om de marge van de vakhandel in stand te houden.

Een 4 serie of IQ300 zijn de upper low end of lower midrange modellen en kunnen minderwaardigere componenten hebben, dit is met name het geval bij de 7 en 8 kg versies. Er zijn ook 9 kg versies waarbij de meerderheid van de onderdelen gelijkwaardig is aan een 6 serie of IQ500, echter loont het in de regel niet om deze te kopen en is een 6 serie of IQ500 met 9 kg in de aanbieding de beter keuze.

Je kan ook naar het advies van de andere Tweaker luisteren en een Everglades kopen, al zul je dan snel van een koude kermis thuiskomen. Dit is een private label merk waarmee je in feiten een Hisense wasmachine koopt.

Hisense maakt middelmatige kwaliteit wasmachines/ keukenapparatuur en is een B merk, zal op het gebied van wassen prima zijn. Echter is het maar de vraag hoe deze wasmachines zich op de lange termijn houden. Claims als 'het gaat zeker 10 jaar mee' zijn dus ongegrond en ongenuanceerd.

Zo'n private label Hisense wasmachine zal enkel een downgrade zijn op meerdere vlakken, ik raad het je niet aan.
Het is klaar met die insiuaties over een andere gebruiker

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 28-01-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 28-01-2024 15:48 . Reden: maak dan een TR ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een Bosch of Siemens ivm oa de 'extra water' optie. Een veelgehoorde klacht is de geringe water afname van de huidige machines. Al moet ik zeggen dat het mij bij deze Bosch wel is meegevallen. Aeg was ook een overweging maar deze zijn over het algemeen hoog in de decibels tijdens het centrifugeren en heeft geen extra water optie.

Ik heb al eens gekeken bij Everglades, sharp ed nav een discussie hier op Tweakers maar ik lees te weinig (goede) recensies. IWellicht zijn het wel wasmachines met een goede prijs/kwaliteit en volgens mij vergelijkbaar met de vroegere Beko's. Maar ik durf het niet aan ook al geven ze 5 jaar garantie.

Dat er kwaliteitsverschil zit tussen een 7/8 of 9 kg trommel dat wist ik niet.
Naar een 9 kg trommel heb ik bewust niet gekeken ivm 1 persoon huishouden maar weet inmiddels ook dat het om de liter inhoud gaat. Er zijn zowel 65l 8 a 9 kg trommels.

Het verruimt mijn blikveld in ieder geval mocht ik besluiten deze Bosch te retourneren. Maar lees ook bij de serie 6 uiteenlopende reacties wb droogresultaat en geluid. Maar betere onderdelen en daarmee hopelijk langere levensduur maakt dan ook weer eea goed.

Ik laat het even bezinken. Dank voor jullie bijdragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Het onderscheid in de Bosch series heeft dat niet alleen met het vulgewicht te maken? Ik kan mij voorstellen dat een 9 kg vulgewicht machine wat betere onderdelen behoeft aangezien deze meer moet dragen. Maar deze wordt wel weer zwaarder belast dus onder de streep zou het dan toch weinig uitmaken? Of zijn alle onderdelen mogelijk beter bij de serie 6 of iq500 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
maak dan een TR aan

[ Voor 123% gewijzigd door twain4me op 28-01-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eri777 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:49:
Het onderscheid in de Bosch series heeft dat niet alleen met het vulgewicht te maken? Ik kan mij voorstellen dat een 9 kg vulgewicht machine wat betere onderdelen behoeft aangezien deze meer moet dragen. Maar deze wordt wel weer zwaarder belast dus onder de streep zou het dan toch weinig uitmaken? Of zijn alle onderdelen mogelijk beter bij de serie 6 of iq500 ?
Van bosch zijn er veel meer recenties dan van sharp of evergladdes of chiq omdat er vele malen meer bosch macchiens verkocht zijn. Merknaam en bekendhied geven toch een bepaald gevoel bij mensen. JIj zegt bijvoorbeeld zelf(absoluut gene kritiek overigens) dat je ondanks 5 jaar garanie bij everglades liever een bosch wil, Ookal zijn er ok genoeg bosch machines online te vinden die binenn 5 jaar kapot zijn gegaan maar dus zonder garantie gerepareerd moeten worden omdat er maar 2 jaar garantie op zit.
Die extra water optie van bosch is lastig te vergelijken met andere merken omdat vrijwel geen enkle merk exact per programma het waterverbruik aangeeft. Ik weet bijvorbeeld niet of mijn everglades als ik het alergie-stoomprogramma kies net zo veel water gebruikt als jouw bosch met de extra water optie. Maar ik kan me zeker voorsteleln dat je extra water fijn vindt want ik ben het met je eens dat veel machines wel erg weinig water gebruiken.
Ik zou niet teveel investeren in nog meer extra vulgewicht of opties. Jij vindt de extra water funcite die je hebt op deze machine fijn. Een duurder exemplaar is mogeljik ook weer zuniger/minder water dus dan heb je een deel van wwat je fijn vindt weer teniet gedaan.
Qua kwaliteit Zijn er betere goedkope en betere duurdere opties, bosch is gemiddeld qua prijs en kwaliteit. IN 2010 gaven veel monteurs an dat beko in feite beter was, veel lagere prijs en ze gingen zeker zo lang mee als bosch/siemens. Maar beko is erg veranderd. Sharp is idd zoals je zei wt vroeger beko was qua kwaliteit, zijn redelijk zwaargebouwde machines. Maar idd, een specifieke optie om extra water toe te voegen hebben ze voor zover ik weet niet. (of 1 van de wasprogramma's op andere mrken evenveel water gebruikt is helaas niet te vergelijken0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Eri777 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:59:
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een Bosch of Siemens ivm oa de 'extra water' optie. Een veelgehoorde klacht is de geringe water afname van de huidige machines. Al moet ik zeggen dat het mij bij deze Bosch wel is meegevallen. Aeg was ook een overweging maar deze zijn over het algemeen hoog in de decibels tijdens het centrifugeren en heeft geen extra water optie.

Ik heb al eens gekeken bij Everglades, sharp ed nav een discussie hier op Tweakers maar ik lees te weinig (goede) recensies. IWellicht zijn het wel wasmachines met een goede prijs/kwaliteit en volgens mij vergelijkbaar met de vroegere Beko's. Maar ik durf het niet aan ook al geven ze 5 jaar garantie.

Dat er kwaliteitsverschil zit tussen een 7/8 of 9 kg trommel dat wist ik niet.
Naar een 9 kg trommel heb ik bewust niet gekeken ivm 1 persoon huishouden maar weet inmiddels ook dat het om de liter inhoud gaat. Er zijn zowel 65l 8 a 9 kg trommels.

Het verruimt mijn blikveld in ieder geval mocht ik besluiten deze Bosch te retourneren. Maar lees ook bij de serie 6 uiteenlopende reacties wb droogresultaat en geluid. Maar betere onderdelen en daarmee hopelijk langere levensduur maakt dan ook weer eea goed.

Ik laat het even bezinken. Dank voor jullie bijdragen!
Het advies om een wasmachine te kopen met een kleinere/ lagere vulgewicht is onjuist;

- Onafhankelijke studies concluderen dat een halve trommel wasje draaien beter is voor het wasresultaat en de levensduur van je kleding/ wasmachine.
- Een IQ500 of 6 serie past de programmaduur en hoeveelheid water aan naargelang het vulgewicht, ook wanneer je de 'extra water/ spoel' optie selecteert.

Grondstofkosten zijn de laatste paar jaar flink toegenomen, genoemde B merken moeten ergens op bezuinigen. Vaak is dit op R&D, technische opbouw en component keuze. Daarnaast bestaat er ook zoiets als comfort, bedieningsgemak, geluid, en programmakeuze/ volledig naar wens instellen van de wasbeurt (temperatuur, toeren, anti-kreuk, verkorten van de wastijd etc.) Hierbij krijg je dan o.a. als tegenargument dat het maar een paar dB scheelt, klinkt (pun intended) inderdaad weinig maar zo werkt de dB-schaal niet. Ook zijn veel van die B merk wasmachines beperkt in optie keuze en kun je bijv. geen 30 graden katoen of wolprogramma kiezen. Dit zijn allemaal kanttekeningen die niet ter spraken komen en het advies enkel prijsgerelateerd is.

Zijn er slechtere wasmachines dan de genoemde B merken? Absoluut, dit betekend echter niet dat je geen minpunten mag noemen of dat de genoemde B merken goed/ geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eri777
Ik realiseer mij heel goed dat het gevoelsaspect , terecht of onterecht ook bij mij meespeelt in mijn keuze. Wel geven de vele recensies mij een beter zicht op de eventuele zwakke en sterke punten vd wasmachine. Erg lastig te bepalen bij Everglades en Sharp gezien de geringe reviews, maar dat wil zeker niet zeggen dat de wasmachines dan van inferieure kwaliteit zijn. Het is een afweging die ik maak en de extra waterfunctie vind ik belangrijk. Deze optie verhoogt het waterpeil bij de meeste programma's en voegt een extra spoelbeurt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Eri777 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:17:
Ik realiseer mij heel goed dat het gevoelsaspect , terecht of onterecht ook bij mij meespeelt in mijn keuze. Wel geven de vele recensies mij een beter zicht op de eventuele zwakke en sterke punten vd wasmachine. Erg lastig te bepalen bij Everglades en Sharp gezien de geringe reviews, maar dat wil zeker niet zeggen dat de wasmachines dan van inferieure kwaliteit zijn. Het is een afweging die ik maak en de extra waterfunctie vind ik belangrijk. Deze optie verhoogt het waterpeil bij de meeste programma's en voegt een extra spoelbeurt toe.
Hoe hoog komt het water dan te staan bij zo'n programma waar je extra water toevoegt?
extra spoelbeurten toevoegen kan je overigens bij alle wasmachines doen. Ik heb een tijdje geleden specifiek voor het extra spoelen iemadn een Chiq geadviseerd omdat dat het enige merk is waar je handmatig het aantal speolingen kan opvoeren tot 6 tijdens het kiezen van een programma.
Recenties zijn inderdaad soms handig maar soms ook heel verwarrend. Recenties zijn vaak geschreven door mensen die een machine pas net hebben. dat leidt er vaak toe dat ze positief zijn want vaak werkt een nieuwe machine prima tenzij er een fabrieksfout in zit. aan de andere kant krijg je ook vaak negatieve recenties omdat mensen de handleiding niet gelezen hebben, zijn vergeten ransportboutne te verwijderen of de machine niet goed stabiel hebben neergezet wat extra bijgeluiden geeft. Ik baseer me dus eienijk allen op de bevindingen van witgoedmontuers die ik spreek uit binenne n buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Freshouttheoven schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Het advies om een wasmachine te kopen met een kleinere/ lagere vulgewicht is onjuist;

- Onafhankelijke studies concluderen dat een halve trommel wasje draaien beter is voor het wasresultaat en de levensduur van je kleding/ wasmachine.
- Een IQ500 of 6 serie past de programmaduur en hoeveelheid water aan naargelang het vulgewicht, ook wanneer je de 'extra water/ spoel' optie selecteert.

Grondstofkosten zijn de laatste paar jaar flink toegenomen, genoemde B merken moeten ergens op bezuinigen. Vaak is dit op R&D, technische opbouw en component keuze. Daarnaast bestaat er ook zoiets als comfort, bedieningsgemak, geluid, en programmakeuze/ volledig naar wens instellen van de wasbeurt (temperatuur, toeren, anti-kreuk, verkorten van de wastijd etc.) Hierbij krijg je dan o.a. als tegenargument dat het maar een paar dB scheelt, klinkt (pun intended) inderdaad weinig maar zo werkt de dB-schaal niet. Ook zijn veel van die B merk wasmachines beperkt in optie keuze en kun je bijv. geen 30 graden katoen of wolprogramma kiezen. Dit zijn allemaal kanttekeningen die niet ter spraken komen en de keuze enkel prijsgerelateerd is.

Zijn er slechtere wasmachines dan de genoemde B merken? Absoluut, dit betekend echter niet dat je geen minpunten mag noemen en de genoemde B merken goed/ geweldig zijn.
Alles mag benoemd worden maar het moet wel feiteljik kloppen.
Als mer a een andere indeling van wasprogramma's heeft dan merk b zegt dat weinig over de kwalitiet. Met alle merken heb je de mogeljikheid je wasgoed op 30 graden te wassen en op 1400 toeren te cintrifugeren. Het enige is dat mensen de handleidnig zullen moetne lezen als ze een nieuw merk wasmachine kopen, omdat dingen waarschijnlijk net iets anders merken als bij hun vorige machine. Maar dat is ook zo als je van een 15-jaar oude bosch overstapt naar een bosch met wifi-mogelijkheid en verindingsmogeljkheden emt een app. Dus ja stel dat je met chiq geen katoen 30 hebt(wat ik nieteens zeker weet want dat staat enkle in 1 review, maar het staat ongetwijfeld in de handleiding) dan heb je wel mix30, of sportkleidng 230 of synthetisch 30. dus genoeg opties om een 30 graen programma te vinden. en wat Chiq dan bijvoorbeeld weer heeft is de optie om te keizen hoe vak je wil spoelen, varierend van 2 keer tot 6 keer. bij bosch kan je niet tot 6 keer ophogen, maakat dat bosch slecht? wel voor iemand die heel graag erg vaak spoelt, niet voor iemadn die zuiig is met water. het is dus maar net wat iemand wil.
Everglades geeft 72db voor ceentrifuge aan, wat in de klasse stil valt, om maar wat te noemen.
dus ja: als het klopte dat ik niet naar comfort kijk is dat een punt. maar daar kijk ik wel naar. Moderne goedkopere machines die ik noem hebben vaak een stoomfunctie bijvoorbeeld, en keuze uit 15 of 16 programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Discussie tever van de probleemstelling van de TS

[ Voor 50% gewijzigd door twain4me op 29-01-2024 04:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.