Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:11
Ik twijfelde een beetje tussen een vraag of ervaringstopic, maar voor deze variant gekozen.

Situatie in een nutshell: We hebben als gezin van 4 een jaren '80 rijtjeshuis, 3 verdiepingen, met spouwmuurisolatie, HR++ glas, kruipruimte isolatie en (matige) dakisolatie. We hebben een CV ketel uit 2020 die dus voorlopig nog wel even mee kan, een ruim bemeten oppervlak aan PV panelen (leveren netto terug). Op de begane grond vloerverwarming, overige ruimten CV radiatorplaten. Badkamer met bad en badkamer met douche (deze laatste op nominatie om te verbouwen).

We denken nu heeeel globaal aan airco's, zowel voor de zomerperiode maar zeker ook voor ondersteuning met verwarmen. Nu is een airco natuurlijk ook gewoon een warmtepomp, maar dan lokaal georiënteerd zogezegd.

Het voordeel van een airco qua verwarmen is dat het snel en met een hoog rendement gaat als ik het goed begrijp. Ik zie COP claims van pakweg 4 tot 5. Zeker voor ruimtes die je maar kort hoeft te verwarmen lijkt me dat vrij efficiënt. Anderzijds heb ik begrepen dat je maar een beperkt aantal airco's op 1 buitenunit kunt aansluiten. Wij praten over 4 of misschien 5 airco's. Een warmtepomp is centraal en zou dus met 1 buiten unit af kunnen.

En belangrijk (zeker voor de zoon op zolder): kun je met een warmtepomp eigenlijk ook koelen?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:09
Tjolk schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:48:

En belangrijk (zeker voor de zoon op zolder): kun je met een warmtepomp eigenlijk ook koelen?
Een graad of 4 max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Met de warmtepomp koelen is lastig vanwege condensatie. Voor een zolder zal je sowieso een radiator moeten gaan plaatsen met een ventilator, want de vloer koelen maakt de vloer wel koud, maar zal vooral de kamer er beneden koelen (warmte stijgt op, koude valt).

Voor koelen ben je dus met een airco beter af (op zolder).

Denk er wel om dat airco's meestal een stuk meer geluid produceren dan de nieuwe warmtepompen. Onze Mitsubishi Heavy Industries SRK50 (2022) maakt meer geluid dan me lief is, en de 5kW Valliant monoblok warmtepomp van een vriend van me is echt vele malen stiller (minder lawaai op de hoogste stand dan onze airco op de laagste stand).

Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik voor een monoblok warmtepomp gaan (zodat je gelijk met warm water voorziening klaar bent) en dan eventueel een airco erbij op de plekken waar dit noodzakelijk is (zoals zolder).

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 30-10-2023 11:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij kan je met fancoils wel degelijk flink koelen, zie dit topic voor info: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

En met vloerverwarming kan je toch ook best prima koelen? Meer dan genoemde 4 graden.

Maar als je alleen de zolder (extra) wilt kunnen koelen wellicht daar een aparte airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 14:19

Sebazzz

3dp

Ik zou het ook laten afhangen van de oriëntatie van je huis. Wij zitten op zuid-west, dus we pakken door het gehele jaar redelijk wat warmte van de zon. Relatief gezien zitten we in herfst en lente dus wel warm, en in de zomer willen we actief koelen. In de winter hebben we dus de airco voor het verwarmen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
We willen niet alleen koelen op zolder, maar omdat het daar het warmst wordt heeft dat bovengemiddeld aandacht.

Ik wil vooral weten wat de beste strategie is, dat we niet straks 5 buiten units hebben ofzo en dubbele kosten gaan maken tegen de tijd dat de cv ketel vervangen moet worden. Uiteindelijk willen we ook nog kunnen douchen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:09:
Volgens mij kan je met fancoils wel degelijk flink koelen, zie dit topic voor info: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

En met vloerverwarming kan je toch ook best prima koelen? Meer dan genoemde 4 graden.

Maar als je alleen de zolder (extra) wilt kunnen koelen wellicht daar een aparte airco?
Met vloerverwarming kun je vaak zelfs minder dan vier graden koelen. Je raakt al snel bij het dauwpunt waarbij al het vocht in de ruimte gaat neerslaan op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Wat zijn eigenlijk de ervaringen qua comfort met het verwarmen via de airco? Wordt de lucht bijvoorbeeld snel droog, merk je de luchtstroom, of is het een beetje vergelijkbaar met een radiator of convectorput?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:45
Tjolk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:19:
Wat zijn eigenlijk de ervaringen qua comfort met het verwarmen via de airco? Wordt de lucht bijvoorbeeld snel droog, merk je de luchtstroom, of is het een beetje vergelijkbaar met een radiator of convectorput?
Door verwarmen met een airco wordt de lucht niet sneller droog dan met normale verwarming. Bij een goede plaatsing van een airco (overweeg eventueel vloermodellen), merk je ook niks van de luchtstroom.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tjolk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:19:
Hier vind je ervaringen van tientallen mensen :)

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

Beviel hier op zich prima, maar ben wel overgegaan op Lucht/Water. Toch meer comfort.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Inkoppertje: wat gaf je dan meer comfort, hoe merkte je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Met een warmtepomp kun je prima koelen maar dan moet je wel een afgiftesysteem hebben waarmee koeling zin heeft en een radiator is dat niet.
Wat vooral belangrijk is als je wilt koelen met een warmtepomp dat je de warmte buiten houdt. Omdat het niet zoals een airco een hele bak kou naar binnen blaast is de beleving van koelen heel anders.
Voordeel van een warmtepomp, je kunt er mee van gas af. Dat lukt niet met airco, tenzij je ook nog een wpb oid koopt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:09
No Hands schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:38:
Met een warmtepomp kun je prima koelen maar dan moet je wel een afgiftesysteem hebben waarmee koeling zin heeft en een radiator is dat niet.
Wat vooral belangrijk is als je wilt koelen met een warmtepomp dat je de warmte buiten houdt. Omdat het niet zoals een airco een hele bak kou naar binnen blaast is de beleving van koelen heel anders.
Voordeel van een warmtepomp, je kunt er mee van gas af. Dat lukt niet met airco, tenzij je ook nog een wpb oid koopt.
https://www.daikin.nl/nl_...heat-pumps/multiplus.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
Tjolk schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:01:
Inkoppertje: wat gaf je dan meer comfort, hoe merkte je dat?
Zoals ik het begrijp heb je bij een L/L warmtepomp meer last van de defrost-periode, omdat de unit dan geen warme lucht blaast.
Bij een L/W-warmtepomp heb je (vaak?) een buffervat om deze periode te overbruggen (en ik denk dat water sowieso al langer warmte vast houdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
RudolfR schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:16:
[...]

Zoals ik het begrijp heb je bij een L/L warmtepomp meer last van de defrost-periode, omdat de unit dan geen warme lucht blaast.
Ah, klinkt logisch. Hoe lang is dat dan ongeveer? Praten we dan over de categorie minuten, kwartieren, uren?

En stel dat we voor de airco optie gaan, dat valt dan toch op een later moment prima te combineren met een centrale warmtepomp voor tapwater en bijkomende verwarming? We hebben beneden immers vloerverwarming dus dat lijkt me daarbij prima passen.
Of zijn we dan echt geld over de balk aan het gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
Zelf geen ervaring mee, documentatie van Mitsubishi noemt 10 minuten of iets meer.

https://www.mitsubishiele...nditioning-defrost-cycle/

Heb net zelf LL op zolder en de eerste verdieping, alleen zuidkant. 2 binnen, 1 buiten. Voor beneden voorzie ik LW met vloerverwarming.

Er zijn vast wel buitenunits die 4 of 5 binnenunits aankunnen.
Of dat leidingtechnisch ook goed werkbaar is, weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12

Detmer

Professioneel prutser

Wij hebben met hetzelfde 'dilemma' gezeten en zijn voor airco's gegaan. De belangrijke doorslag voor ons was het koelen en de relatief lage investering. We hebben 3 units laten plaatsen; 1 in de woonkamer, 1 op de slaapkamer en 1 in de garage/ werkplek voor mij. Wij hebben voor nu bewust gekozen voor het verlagen van het gasverbruik en niet voor van het gas af.

Voor de slaapkamer is het ideaal. Even een half uur de airco op verwarmen en het is lekker warm op de slaapkamer. Om te koelen hebben we de airco de hele nacht op lage stand aan staan. De airco blaast richting de deur, dus ook de overloop/ naastgelegen kamers worden enigszins warm/ worden wat gekoeld.

Voor de woonkamer werkt koelen perfect, maar is verwarmen bij echt lage temperaturen lastig/ onhandig. Wellicht hadden we daarvoor toch een 5kw i.p.v. 3,5kw moeten nemen. In de lage stand verwarmd het niet genoeg, in de hoge stand heb je continu herrie aan je kop en regelmatig defrosts. Desondanks voldoet de airco 90% van de tijd voor verwarmen. De andere 10% draaien de CV en airco beiden.

In de garage merk ik dat de locatie niet ideaal is. De airco hangt boven mijn werkplek. Voor verwarmen erg lekker. Voor koelen minder fijn. Daarnaast merk ik dat de ene kant warmer/ koeler wordt dan de andere kant.

Overall zijn we zeer tevreden en is het gasverbruik serieus omlaag gegaan (en elektra wel omhoog natuurlijk). Het laatste restje gas komt t.z.t. wel.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Thanks @Detmer !
Hebben jullie voor monoblock of split units gekozen? En mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor het geheel?
Voor de woonkamer werkt koelen perfect, maar is verwarmen bij echt lage temperaturen lastig/ onhandig. Wellicht hadden we daarvoor toch een 5kw i.p.v. 3,5kw moeten nemen. In de lage stand verwarmd het niet genoeg, in de hoge stand heb je continu herrie aan je kop en regelmatig defrosts. Desondanks voldoet de airco 90% van de tijd voor verwarmen. De andere 10% draaien de CV en airco beiden.
Is die 90% inclusief de herrie of exclusief? Ik snap dat het wat decibel genereert, maar is dat de hele herfst door? En hoe vervelend zijn die defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier 3 lagen vloerverwarming (200m2) en een warmtepomp, het draait perfect. (In een verbouwde woning)
Hij pruttelt nu bijna 24/7 op zeer laag niveau (400-600watt) en temperatuur in de gehele woning gelijkmatig 20 graden.

Geluid is wel een dingetje, warmtepomp staat op plat dak waar ook de mv uitkomt, daar gaat t geluid naar binnen.

Koelen afgelopen zomer werkt ook goed, dat wordt met name interessant als het salderen eraf is om van het overschot af te komen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12

Detmer

Professioneel prutser

Tjolk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:44:
Thanks @Detmer !
Hebben jullie voor monoblock of split units gekozen? En mag ik vragen wat je ongeveer kwijt was voor het geheel?

[...]
Is die 90% inclusief de herrie of exclusief? Ik snap dat het wat decibel genereert, maar is dat de hele herfst door? En hoe vervelend zijn die defrosts?
Wij hebben 3 Mitsubishi single split units. 3,5kw voor de woonkamer en garage, 2,5kw voor de slaapkamer.

Onze airco's hebben 4 standen. In stand 1 is de airco fluisterstil. In stand 2 is de airco hoorbaar, maar dit verdwijnt snel naar de achtergrond zodra er wat geluid in huis is. In stand 3 hoor je de airco wel serieus, maar is het nog te doen. Stand 4 is echt heel hoorbaar en de TV moet wat harder. Wij proberen de airco dan ook meestal op auto te zetten of vast op stand 2. Zodra de ruimte eenmaal warm is blijft de airco op lagere stand draaien om de boel warm te houden.

Zodra het rond de 0 of kouder wordt merk ik dat de airco langer moet draaien voordat het binnen warm is en ook op hogere stand blijft draaien. Stand 3 alleen 's avonds een paar uurtjes hebben wij niet zoveel problemen mee. Stand 3 de hele dag aan je hoofd is niet fijn, dus dan zetten we de CV er ook bij aan. Dit zorgt er tevens voor dat we de defrosts minder voelen omdat de CV nog wel warm is.

We hebben ook geëxperimenteerd om de airco de hele nacht door te laten draaien, al dan niet met een kleine verlaging. Dat gaf echter een dusdanig energieverbruik dat we daar snel mee gestopt zijn.

De defrosts kunnen best vervelend zijn, zeker als het bij koud weer regelmatig voorkomt. Ik durf het niet exact te zeggen, maar 1x per uur staat mij van afgelopen winter iets van bij op de echt koudere dagen. Dan mis je toch een 10 minuten warme lucht in je huis en koelt het snel af voor je gevoel. Maar zoals gezegd lossen wij dat op met de CV als het echt zo koud is. Met temperaturen zoals nu heb ik ~1 a 2x per dag een defrost ongeveer (op een volle dag).

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Pagina: 1