Warmtepomp, wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-03 19:50
Beste tweakers,

Ik kijk al enige jaren mee op de verschillende topics en heb eigenlijk nooit zelf iets gepost of geplaatst, dus dit voelt als een soort ontgroening en hoop dat ik het goed doe.

Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een warmtepomp net zoals vele anderen. Na wat reviews gelezen te hebben. Verschillende installateurs over de vloer te hebben gehad en wat speurwerk op internet weet ik het (denk ik ;() zeker. De installateurs prediken echter allemaal wat anders, wat het allemaal niet makkelijker maakt.

Huidige situatie:
In 2020 zijn we trotse eigenaar geworden van een Bungalow uit de jaren 70. Woonoppervlakte 200m2, slechts 90m2 wordt met vloerverwarming verwarmd. Rest van het huis buiten de badkamer staat de radiator altijd uit.

HR CV ketel van Nefit Trendline uit 2017.
Gemiddeld gas verbruik is lastig te zeggen. Ik neig te zeggen rond de 1200 per jaar. Afgelopen winter veel met elektrische kacheltjes verwarmt want salderingsregeling.

Als ik alle informatie zoals ik die nu denk te hebben, kom ik uit op een Daikin Altherma H Hybride 9kw. Echter heb ik hier een aantal vragen over waar ik niet uit kom.

Vraag 1:
Neem je hier ook een warmtapwatertank bij? Of het water lekker op de ouderwetse manier doen?

Vraag 2:
Het buitendeel van deze warmtepomp is niet zo esthetisch. Kun je ook een andere buitenunit combineren met de binneninstallatie? Of zijn er andere te verkrijgen?

Vraag 3:
Kan de huidige CV installatie überhaupt i.c.m. hybride? Toch helemaal vervangen met een intergas van Daikin?

De rede waarom ik op dit moment voor een hybride kies is enerzijds omdat ik niet weet wat de toekomst geven gaat en anderzijds ik toch ergens bang ben het huis niet warm genoeg te krijgen. Het huis is oud en isolatie zit nu op zijn maximum zonder dat je absurde bedragen moet uitgeven aan isolatiemaatregelen.

Waarschijnlijk komen er naar mate de tijd vordert nog 100 vragen bij. Maar we moeten ergens beginnen. De prijzen zijn helaas te hoog dat ik zeg laten we maar gewoon wat proberen ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
101 antwoorden op jou 100 vragen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
en deze (Nederlands trots) Itho Daalderop Amber

[ Voor 28% gewijzigd door natural colour op 29-10-2023 16:48 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-03 19:50
Mijn god... Wat een walhalla aan antwoorden. Mijn dank is groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:43
Ik lees het woord bungalow. Hoe (goed) is het platte dak geïsoleerd? Daar valt bij een bungalow veel winst te behalen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?