Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 21:25
hallo allemaal ik heb al het een en het ander opgevraagd in het topic van de Lg therma v
Wij zijn nu al een tijdje aan het kijken voor een warmtepomp en ben een lange tijd aan het neuzen geweest in het quatt /dewarmte fora's.
betreft de quatt en dewarmte heb er toch niet echt een goed gevoel bij ook voornamelijk als ik zie hoevaak er geen verbinding is met het hart van de pomp (cic).
Nu kwam ik de monoblock tegen van lg de therma V en moet zeggen dat ik hier toch wel meer vertrouwen in heb als een hybride opstelling.

ik zal hieronder even wat informatie geven betreft ons huis en ons afgistesysteem.

Typewoning: Tussenwoning
Bouwjaar: 1928
Oppervlakte beneden: 60m²
Oppervlakte boven: 35m²

Gasverbruik:
13 maart 2020 t/m 9 maart 2021: 1480 m³ hierbij kookte we nog op gas en stond de ketel op stand comfort +
10 maart 2021 t/m 8 maart 2022: 1163 m³ hierbij kookte we ook nog op gas en de ketel idem dito als het jaar ervoor.
9 maart 2022 t/m 8 maart 2023: 540 m³ in dit jaar zijn we op inductie gaan koken de ketel ingesteld op stand eco en hebben we een daikin 5kw airco beneden geplaatst.
8 maart 2023 t/m nu: 211 m³

Electraverbruik:
13 maart 2020 t/m 9 maart 2021: 1870 kHw enkel verbruik geen zonnepanelen.
10 maart 2021 t/m 8 maart 2022 : 1.706 kHh hier werden de zonnepanelen geplaats in oktober dit jaar.
9 maart 2022 t/m 8 maart 2023 : 1122 kHw dit jaar zijn we op inductie gaan koken en hebben we dus de airco (5kw) laten hangen waarmee we ook verwarmd hebben.

Isolatie maatregelen die verder genomen zijn:
Achter hebben we nieuwe kunstof kozijnen geplaats welke allemaal hr ++ glas hebben.
Voorraam is vervangen van normaal glas naar hr ++ glas zowel boven als beneden.
Dak boven is vervangen en hier ligt pir isolatie op het dak met een dikte van 6cm met een isolatiewaarde van λ-waarde 0,022 W/(m·K). achteraf had dit meer moeten zijn maar het is wat het is.
Op de beneden verdieping is de volledige houteren vloer verwijdered en hier is eps 10 cm geplaatst met een betonvloer en vloerverwarming welke in een opdekvloer ligt.
Vloerverwarming is aangelegd als hoofdverwarming en voorziet de hele benedenverdieping op de badkamer na van warmte.
spouwmuren zijn niet aanwezig dus deze vallen ook niet te isoleren.

in oktober 2021 zijn er 10 zonnepanelen geplaats van 385 wp met een totaal vermogen van 3850.
In 2022 hebben deze totaal 3574 kHw opgewekt.
in 2023 tot nu 3180 kHw.
We hebben eventueel nog plaats om in de toekomst 5 a 6 panelen bij te leggen maar dan ligt alles ook wel echt vol.

Nu betreft de warmtepomp.
waar mijn oog op gevallen is is dus de Lg Therma V 5kw of 7 kw versie.
of de itho amber 65.
Deze gaat bij ons tot voor nu enkel dienen om het huis te verwarmen de sww willen we voor nu nog via de cv ketel laten lopen.
Dit mede omdat de ruimte voor een boilervat nu nog niet aanwezig is ivm een verlaagd plafond boven onze trapopgang.
dit gaat er in de toekomst uit waardoor ik hier een vlondertje kan maken waar ik eventueel wel plek ga krijgen voor een boilervat.
Ik ben me al een heel deel aan het inlezen over verschillende opties en lees bij de ene website dat een buffervat nodig is en bij de andere website weer niet ?
ik heb dus vloerverwarming liggen als hoofdverwarming er zit nu een robotverdeler tussen met 5 groepen van buitenmaat slang van 18mm welke deze maat dan inwendig is en hoeveel liter ik als buffer heb in mijn vloerverwarming geen idee.
in de badkamer hebben we op dit moment een kleine radiator hangen van 50x50 en op de hoofdslaapkamer hang nu een t22 radiator van 150 x 60 welke altijd uit staat.
op de overige slaapkamers word nooit gestookt en als het echt te koud word boven gooien we daar ook de lucht lucht warmtepomp aan.

Wat is hier nu verstandig wel of geen buffer en aan welke capaciteit van warmtepomp moet ik denken in onze situatie ?
Het is een eenmalige uitgave natuurlijk en wil dit wel gelijk goed doen en niet dat ik straks denk shit had ik toch maar een 7kw warmtepomp ipv een 5 kw.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Geen buffer.
Lees vooral het Itho Amber topic: Itho Daalderop Amber
en andere wp topic's: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Mét SWW 7Kw

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• camel1987
natural colour schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:58:
Geen buffer.
Lees vooral het Itho Amber topic: Itho Daalderop Amber
en andere wp topic's: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Mét SWW 7Kw
Deze heb ik al doorgelezen en heb een aanbieding staan voor een amber incl het inbedrijfstellen en aansluiten voor dit moment in hybride opstelling.

De lg komt een stuk goedkoper enkel als warmtepomp maar hier moet ik dan nog een partij voor vinden welke deze wilt komen aansluiten.

Jij zegt dus met oog op de toekomst als ik de ruimte vrij krijg voor een boiler ik een 7kw moet nemen ?
gaat deze dan niet pendelen omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan nu voor enkel het verwarmen ?
ik zit nu dus dat ik niet 1 2 3 binnen een korte termijn tijd heb om de ruimte te creëren voor het buffervat.

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-11 21:56
Heb me vorig jaar verdiept in oa de LG, ben uiteindelijk op een Panasonic uitgekomen doordat bij de Lg een backup heater ontbreekt (misschien ondertussen veranderd?)

Waarom zou je voor hybride gaan? Je hebt vloerverwarming en de overige kamers gebruik je de radiotoren zogoed als niet (hier het zelfde)
Hier verwarmen sinds een maand volledig op de warmtepomp, douchen doen we al meer dan een half jaar op een warmtepompboiler.

Succes!

• camel1987
djpeterl1 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:58:
Heb me vorig jaar verdiept in oa de LG, ben uiteindelijk op een Panasonic uitgekomen doordat bij de Lg een backup heater ontbreekt (misschien ondertussen veranderd?)

Waarom zou je voor hybride gaan? Je hebt vloerverwarming en de overige kamers gebruik je de radiatoren zogoed als niet (hier het zelfde)
Hier verwarmen sinds een maand volledig op de warmtepomp, douchen doen we al meer dan een half jaar op een warmtepompboiler.

Succes!
over de backup heater heb ik verschillende dingen gelezen en 9 van de 10 mensen met een backup heater in de pomp hebben deze niet aangesloten ? ben dit al in verschillende topics hier tegengekomen.
Ikzelf ben namelijk fan van daikin aangezien de airco's hier het perfect doen van daikin maar als ik dan de prijs zie voor een monoblock van daikin tegenover een lg.
Zou het kwaliteits verschil echt zo groot zijn ? denk dat je meer voor de naam betaalt als voor het verschil in product zie namelijk bijna in elke warmtepomp dezelfde grundfoss pomp zitten. |:(

ik ga hybride met een full electric warmtepomp tot ik ruimte heb gecreerd voor de boiler of mischien eventueel zelfs een warmtepompboiler. heb hier momenteel geen ruimte voor gezien deze toch een redelijk formaat zijn.

• camel1987
@djpeterl1 wat voor woning kwa oppervlakte vvw en dergelijke heb je ? en welke capaciteit wp heb je 5 of 7 kw ? Deze gebruik je enkel dus voor het cv gedeelte ? Zit hier dan ook een buffervat tussen of heb je hem zonder buffer.

• djpeterl1
Onze woning heeft 205m2 vloer, waarvan iets minder dan de helft wordt verwarmd.
2 ruimtes werken nog met een radiator (was en speelkamer voor de kids), de woon- eetkamer/keuken dmv vvw

Heb gekozen voor een 1 fase 9kw (de 7 en 9 kunnen net zo ver terug moduleren, dus daarom de 9). Ons gas verbruik was in 2020 2400m3, na isolatie en op letten 1450 in 2022.

Voor het warmwater hebben we een 200liter warmtepomp boiler voor een 4perspoons huishouden geïnstalleerd, dus gescheiden van de warmtepomp.

Met een 50ltr buffervat, meer zo van baat het niet dan schaadt niet

[ Voor 5% gewijzigd door djpeterl1 op 30-10-2023 17:31 ]

• camel1987
@djpeterl1 Ahh Oke oppervlakte is bijne het dubbele van wat ik heb dus een 9 kw is dan wel op zijn plaats. Er komt zaterdag iemand kijken die de pompen dagelijks plaatst voor zijn werk wel enkel Mitsubishi nibe en Daikin maar dat verschilt kwa aansluiten niet veel van elkaar dus hopelijk word ik van hem wat wijzer. Ik denk dat we hier uiteindelijk ook voor een losse wpb gaan aangezien onze badkamer op de benedenverdieping is.
Wel een flink verschil kwa gasverbruik nu ben je dus gasloos ? Of heb je de ketel hangen voor back up ?

• djpeterl1
De cv ketel hangt er nog, is alleen niet meer aangesloten op het cv netwerk. Mocht het mis gaan met de wp kan de ketel zo weer aangesloten worden (zoiets als “geen oude schoenen weggooien…”)

Wat je even moet checken of je ketel alleen SWW kan maken, onze moet ook een werkend cv systeem hebben. Daarom had ik begin dit jaar de warmtepomp boiler al geïnstalleerd.

Wat ik wel heb geleerd dat er veel tegenstrijdige adviezen worden gegeven: wel/geen buffer wel/geen dikkere leidingen wel/geen gesloten vvw verdeler wel/geen backup heater… heb alles maar gedaan, dan maar een paar centen meer maar geen technische consessies
Deze sites heb ik naast tweakers veel geraadpleegd:
https://warmtepomp-tips.nl/
https://warmtepomp-weetjes.nl/

• camel1987
@djpeterl1 inderdaad heel wijs. Daarom kijk ik naar een monoblock zodat de oude cv ketel nog kan blijven hangen mocht het nodig zijn. Eerst maar eens een jaartje aankijken. Dat van de ketel is een goeie het is een Remeha avanta 28c dus ga daar eens naar opzoek of dat idd mogelijk is.

Wat betreft de adviezen daarvan heb ik elke dag dat ik wat lees koppijn. Ik heb 22 mm uponor leiding lopen en deze kan ik niet vervangen dus het is of daarop aansluiten en als dat niet mogelijk is dan houd het zoiezo al op.
De verdeler is zoiezo bij mij aan vervanging toe deze komt uit 2005 en heeft nog een oudere pomp met 3 standen dus dat vervangen naar een open verdeler zou geen probleem moeten zijn.
Als ik voor de lg ga dan heb ik zoiezo geen back up heater dus kan er dan ook niet veel aan missen denk ik 😅

• djpeterl1
Daarom heb ik dus niet voor de LG gekozen, hoewel Ik deze aanzienlijk goedkoper kon bemachtigen tov de Panasonic

22 uponor ken ik niet, wel 22 staal …

[ Voor 11% gewijzigd door djpeterl1 op 30-10-2023 18:45 ]

Pagina: 1