Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• kabaaltje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 20:44
Goedemiddag,

Hopelijk is iedereen uit bovenstaande posts inmiddels voorzien van panelen! Omdat ik merk dat er behoorlijk wat kennis bij jullie zit hierbij mijn vraag (oa @Ronald ).

We zijn van plan panelen te plaatsen (voornamelijk op het zuidelijke dak en gedeeltelijk west) en daarbij heb ik een offerte opgevraagd bij een van de grotere spelers in NL.

Conclusie is dat in de wintermaanden de onderste drie panelen wat schaduw zullen pakken door een boom in de achtertuin. Als advies kreeg ik 5 ''optimizers'' te plaatsen. Na het lezen van bovenstaande berichten twijfel ik dus welke setup ik moet toepassen (serie, parallel, optimizer, (micro) omvormer).

Wat is jullie mening (over het gehele plan)? Ter info, mogelijk komen er nog 2 panelen bij aan de bovenzijde op de westelijke kant.

-19 Dmegc 410WP panelen (DM410M10-54HBB) 7711kwh. Datasheet heeft het slechts over 3 diodes (geen bypass?)
-Huawei 10KTL omvormer (Heeft Zonneplan haar eigen merk opgezet).
-5 optimizers (onderste panelen op zuidelijk dak).
-Solar Construct Montagemateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkeaQsEFQ7YJ9RqVTQuPPPOUxsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZLTQgYCnC2MdCxoEbxGIrQz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PfdUAeGcaX7skFID9IDY2oqpos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sx8hpUwLPe9dyxTLKi86z9U6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCUv8RGv0Hkgjp5zEQSYmqC3C1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nsqHEVsT3QbnyYmREDMqRnlk.png?f=user_large

Alvast bedankt voor jullie input!! _/-\o_

Mag gewoon in een eigen topic. Zie daarvoor ook Tips bij openen vragentopic zonnepanelen en vul aan in deze post

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-10-2023 14:30 ]

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Het gaat dus specifiek om het najaar winter en voorjaar dat de schaduw zal plaatsvinden. In deze maanden pak je ongeveer 10 tot 15% van je jaaropbrengst. Uiteindelijk heb je dus wat schaduw welke de opbrengst wat kan schaden, dus wellicht 4 a 5% van je jaaropbrengst naar beneden zal trekken. Een goede schaduwberekening kan uitkomst bieden.

Ik zie het nut er niet van, maar dat is dan puur gebaseerd op dat beetje verlies.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Ik denk dat de schatting van @RobertV70 over het verlies nog riant hoog is.

Zoveel schijnt de zon niet als de schaduw zo hoog op het dak zou kunnen komen…

Optimaliseren voor december is geen financieel verstandig plan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kabaaltje
Bedankt voor jullie antwoorden! Dan laat ik de optimizers voor wat het is.

Wat vinden jullie voor de rest van het aangeboden plan?

Welke omvormer past goed bij deze opstelling (ongeveer 8000kwh) en alles dan in serie aansluiten?

Hebben de aangeboden aangeboden panelen bypass mogelijkheid (datasheet spreek alleen over 3 diodes)?

• Ronald
Panelen hebben al decennia lang allemaal bypass diodes. Dat is daadwerkelijk bijvangst van het voorkomen dat panelen zichzelf oproken...

Een 10kW omvormer op <8KW aan panelen verdeeld over 2 daken gaat nergens over. 7kW zo schat ik is optimaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kabaaltje
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:20:
Panelen hebben al decennia lang allemaal bypass diodes. Dat is daadwerkelijk bijvangst van het voorkomen dat panelen zichzelf oproken...

Een 10kW omvormer op <8KW aan panelen verdeeld over 2 daken gaat nergens over. 7kW zo schat ik is optimaal.
Duidelijk! Serie of parallel?

Heb je zelf ervaring met een goede omvormer in dit kaliber? En acht je de aanbevolen panelen goed of gaat je persoonlijke voorkeur uit naar iets anders?

• Ronald
Zonneplan heeft prima geschikt materiaal. Snap alleen niet waarom ze zo'n zware omvormer op offerte gezet hebben.

Altijd serie zolang je dak niet vol zit :-)

Meeropbrengst van dure componenten verdrinkt eigenlijk altijd tegen domweg meer panelen.

• kabaaltje
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:33:
Zonneplan heeft prima geschikt materiaal. Snap alleen niet waarom ze zo'n zware omvormer op offerte gezet hebben.

Altijd serie zolang je dak niet vol zit :-)

Meeropbrengst van dure componenten verdrinkt eigenlijk altijd tegen domweg meer panelen.
We leggen zowel panelen op het zuidelijk als westelijk dak. Met de minimale schaduw op het zuidelijk dak nemen we dus opbrengstverlies voor lief en nemen geen optimizers.

Sluit je nu de twee daken in serie alsnog apart van elkaar aan op 2 verschillende mppt poorten (of hoe dit ook heet?). In de datasheet van SolarEdge kan ik deze functie/optie niet terugvinden.

• Ronald
Zonneplan gebruikt in de regel geen SolarEdge en dat staat ook niet op je offerte.

Huawei is wat genoemd staat. elk dak op een MPPT ja. en van het op optimizers bespaarde bedrag leg je 1 of 2 extra op west.

• kabaaltje
Ronald schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:34:
Zonneplan gebruikt in de regel geen SolarEdge en dat staat ook niet op je offerte.

Huawei is wat genoemd staat. elk dak op een MPPT ja. en van het op optimizers bespaarde bedrag leg je 1 of 2 extra op west.
Duidelijk en zo gaan we het doen, bedankt!

Klopt wat betreft Huawei, inmiddels heb ik het besluit genomen om al het materiaal zelf aan te schaffen en te laten leggen door een gecertificeerde zzp'er (oid).

Met die reden is mijn horizon iets verbreedt qua keuze in omvormers en kwam ik uit op SolarEdge. Al begin ik nu te twijfel of dit a wel past bij mijn situatie (en niet string icm optimizers) en b überhaupt wel 2 mpp poorten heeft.

Growatt zie ik hier veel in terugkomen. Jouw persoonlijke advies hierin?

Bedankt en een prettige zondag!

• Ronald
7 panelen op een oriëntatie is te weinig voor SolarEdge 3-fase.
Met minimaal 10 om 10 en s500b optimizers zou het kunnen.

SolarEdge werkt geheel anders. Er zit geheel geen MPPT in de omvormer... De optimizers doen dat. Maar er zijn wat leuke beperkingen... Daar heb ik een mooi topic voor gemaakt samen met @teacher

• kabaaltje
Heb je een link naar dat topic?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• kabaaltje
Ronald schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:35:
7 panelen op een oriëntatie is te weinig voor SolarEdge 3-fase.
Met minimaal 10 om 10 en s500b optimizers zou het kunnen.

SolarEdge werkt geheel anders. Er zit geheel geen MPPT in de omvormer... De optimizers doen dat. Maar er zijn wat leuke beperkingen... Daar heb ik een mooi topic voor gemaakt samen met @teacher
Welke 2mmpt omvormer kan je wel aanraden voor deze situatie? Bedankt!

• Ronald
Blijf je bij het legplan van zonneplan, of ga je voor wat extra op west? (Dat maakt uit voor de opties)

• kabaaltje
Ronald schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:40:
Blijf je bij het legplan van zonneplan, of ga je voor wat extra op west? (Dat maakt uit voor de opties)
Nee, ik ga inderdaad voor 9 panelen op West (2 extra tov het plan) en minimaal 12 op Zuid.
code:
1

Aan welke twee opties denk je?

Bedankt voor je input _/-\o_

• Ronald
Met die aantallen ben je vrij flexibel.

7 of 8kW van Growatt, GoodWe, Huawei.

Premium SMA helaas minder geschikt... Die blijven zich niet aanpassen aan de panelen van nu en hebben erg hoge spanningseisen op de mppt trackers.

Huawei en Growatt -XH serie kunnen later ook accu aan.

Pagina: 1