Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

jeroenkb schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

"Mooi dan hebben we de financiën uitonderhandeld. Laten we dan nu verder onderhandelen over het aantal keren dat we per week......"

het zal best wel slim en objectief etc etc zijn, maar ik zou gillend wegrennen bij iemand die een persoonlijke relatie behandeld als een zakelijke transactie.

Maar er zijn denk ik gewoon 2 denkwerelden:

Ik ----------------> partner -------------------> rest van de wereld
Ik & partner -----------------------------------> rest van de wereld
Ik denk dat je daar gelijk in hebt ja, van die 2 denkwerelden. Het zit vaak ook best diep in iemands overtuiging, bijna religieus. Dat zie je ook aan de reacties bij dit soort onderwerpen, die zijn vaak best fel en emotioneel.
Volgens mij is het wel een trend dat meer mensen individueel denken. Relaties zijn tenslotte ook minder vaak 'voor het leven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:03
Een week op vakantie gaan en hem alles laten doen. Dan ziet hij in eens hoeveel je doet (ik spreek uit eigen ervaring)

Verder financiël, wij begonnen met niks en hebben samen alles wat we hebben opgebouwd, Ik kan daar geen advies over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

HaTe schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:22:
Wat wij uiteindelijk hebben besloten is om ons salaris naar de gezamenlijke rekening over te maken en beide een even hoog bedrag aan zakgeld te geven om persoonlijke luxe of leuke dingen van te betalen. Zo is het altijd eerlijk.
Of iets 'eerlijk' is, is niet objectief vast te stellen. Daar denkt iedereen anders over, dat blijkt wel uit dit soort topics. Maar het belangrijkste is dat jullie het er samen over eens zijn na goed geïnformeerd te zijn. Dan is het prima.
Er zijn dus talloze manieren voor een 'eerlijke' verdeling, het is maar net wat je kiest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:08
Ts, heb je de indruk dat je wel gewaardeerd wordt voor wat je doet in jullie relatie? In relaties, zeker een huwelijk en helemaal een waar kinderen bij betrokken zijn, gebeurt zoveel waardevols waar geen financiële prijs tegenover gezet kan worden. Wie zorgt voor de kinderen, wie zorgt voor de kinderen als ze ziek zijn, wie ondersteunt je partner bij tegenslag of stres, wie zorgt voor eten, boodschappen en een schoon en fijn thuis? Daar staat niet een duidelijk bedrag tegenover maar is vaak wel heel bepalend in het vermogen een bedrijf op te bouwen en om een fijne relatie en gezinssituatie te hebben.

Je partner waardeert op basis van wat je schetst niet wat je bijdraagt en dat zou voor mij wel onderdeel van het gesprek moeten zijn. Dat vind ik onderliggend wel een wezenlijk probleem.

Bovendien mis ik het besef van de weerbarstigheid van het leven. Mijn vrouw en ik zijn begin dertig en gaan stilletjes aan richting 10 jaar getrouwd. Wij en de getrouwde stellen om ons heen met langere huwelijken en relaties die wij kennen hebben al best veel dingen meegemaakt die hier effect op hebben. Langdurig zieke partners, langdurig zieke kinderen, overleden kinderen, baan verlies, mantelzorg voor familieleden, veranderen van werkveld met veranderde balans financieel. Allemaal zaken die de balans veranderen waar ik me van afvraag of daar wel aandacht voor is in jullie zakelijke onderhandelingen.

Puur financieel is de houding van je partner sowieso laakbaar. Dat de hoogte van je mogelijke hypotheek bepalend is voor wat je bij een scheiding krijgt is natuurlijk dikke bullshit. Je betaalt evenveel aan dat huis als hij. Dus is dat huis per definitie 50% van jou. Het klinkt financieel of die je gewoon keihard onder de bus wil gooien als het mis gaat. En ik vind dat echt onbegrijpelijk en zorgelijk. Dit is dus hoe die jou en jullie relatie ziet nu het goed gaat. Ijzingwekkend om erover te denken wat die vindt als het fout gaat.

Persoonlijke situatie. Ik heb een hoger inkomen dan mijn vrouw. Maar alles gaat gewoon op 1 grote hoop. Ik weet hoe hard ze werkt, wat een geweldige partner en moeder ze is. Als we ooit zouden gaan scheiden verdiend ze de helft van alles. En ja dat wordt dan even vervelend. Maar ik ga hier niet vooraf al afschrijven als minderwaardig vanwege geld. Want dat is ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
MMA schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:59:
Dag Allen,

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor jullie reacties. Ik ben er nog niet doorheen en niet verwacht dat er zoveel zouden zijn😱Sommige reacties kwamen best even binnen en anderen waren prettig om na te denken over bepaalde dingen.

Ik heb mijn partner inmiddels ook laten weten dat ik een topic ben gestart en hem reacties laten lezen.

Wat hij belangrijk vind is dat ik benoem dat wij vanaf nu naar Rato geld gaan storten naar de gezamenlijke rekening. Aangezien hij "zakelijk" wil kijken, is mijn gedachten dan ook om het dan wel met terugwerkende kracht te doen. Daarbij gaat het weer om geld en een reactie over het het SAMEN bouwen, mijn emoties, gedachtes uit blijft.

Ik ga nogmaals voor ons huwelijk dit gesprek aan. Dat er mensen zeggen " zou je überhaupt wel gaan trouwen?" Dat is zeker ook een vraag naar mijzelf geweest. Maar de rest zit goed en ook al denk ik dat sommige dingen vanzelfsprekend horen te zijn, geloof ik ook dat je samen groeit wanneer je wel voor zulke vraagstukken/discussies komt te staan.

Nogmaals echt bedankt allemaal!

Tot zover en ik hou jullie op de hoogte!
Zonder alles te lezen: mijn vrouw en ik zaten voor ons huwelijk in dezelfde situatie. Ik verdien een stuk meer en zij is (ook nog) ziek. We waren al 9 jaar samen toen we gingen trouwen en hadden net daarvoor samen een huis gebouwd. Bij de bouw hebben we ook alles op papier gezet en wij hebben ook deze "zakelijke" gesprekken gehad. Dat voelt gek, maar achteraf zijn we allebei blij dat we weten waar we aan toe zijn, we het allebei fair vinden en heeft het ons daarna nooit meer in de weg gestaan. Er is meer in een relatie aan geld en dat is moeilijk even in een topic te zetten ;).

Veel succes samen en verlies niet uit het oog waarom je in eerste instantie wilde trouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:55
MMA schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:59:
Dag Allen,

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor jullie reacties. Ik ben er nog niet doorheen en niet verwacht dat er zoveel zouden zijn😱Sommige reacties kwamen best even binnen en anderen waren prettig om na te denken over bepaalde dingen.

Ik heb mijn partner inmiddels ook laten weten dat ik een topic ben gestart en hem reacties laten lezen.

Wat hij belangrijk vind is dat ik benoem dat wij vanaf nu naar Rato geld gaan storten naar de gezamenlijke rekening. Aangezien hij "zakelijk" wil kijken, is mijn gedachten dan ook om het dan wel met terugwerkende kracht te doen. Daarbij gaat het weer om geld en een reactie over het het SAMEN bouwen, mijn emoties, gedachtes uit blijft.

Ik ga nogmaals voor ons huwelijk dit gesprek aan. Dat er mensen zeggen " zou je überhaupt wel gaan trouwen?" Dat is zeker ook een vraag naar mijzelf geweest. Maar de rest zit goed en ook al denk ik dat sommige dingen vanzelfsprekend horen te zijn, geloof ik ook dat je samen groeit wanneer je wel voor zulke vraagstukken/discussies komt te staan.

Nogmaals echt bedankt allemaal!

Tot zover en ik hou jullie op de hoogte!
Mooi dat ie meeleest, vraag hem eens hoe hij het zou willen als het andersom was? Jij het succesvolle bedrijf en hij de rol bekleed die jij nu bekleed. Als hij het zelfde zou accepteren als jij nu moet doen dan is het in orde en wanneer hij dit niet doet dan weet je toch dat het niet klopt?

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:08
Je kan nu beredeneren en berekenen wat "eerlijk" is en daar afspraken over maken, maar met het verstrijken van de jaren kan het alle kanten op gaan (faillissement bedrijf, serieuze ziektes, erfenissen, etc). Een ding is zeker, als je ooit gaat scheiden is de sfeer niet fijn en komt er nagenoeg altijd gezeur/scheve gezichten over de centen. Simpelweg omdat 2 huishoudens duurder zijn dan 1 en eigenlijk niemand een stapje terug wil doen.

Misschien een tip om het van de heel andere kant te bekijken, namelijk wat beide partijen na de scheiding nodig hebben om zelf een nieuwe start te maken en jullie kinderen een goed leven te bezorgen. Dat hoeft niet gelijk de ouderwetse gemeenschap van goederen te worden, maar bijvoorbeeld ten aanzien van het huis wat water bij de wijn, zodat degene die vertrekt iets fatsoenlijks terug kan kopen in de huidige markt en dat ook netjes kan inrichten. Op andere punten kan je weer wat zakelijker zijn, want geen enkele ondernemer wil zijn bedrijf bij de scheiding in problemen zien komen. Dit lijkt een fijner uitgangspunt dan voor het huwelijk al een papieren boedelscheiding te moeten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:57

ViezeVis

Sample Text

marcelcee schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 06:12:
[...]

offtopic:
Waarom zou jij iets terugbetalen wanneer “haar schoonouders” een schenking inbrachten? Dat zijn toch jouw ouders :?

Als je er al iets over afspreekt dan zou ik het eerder andersom verwachten, namelijk dat je vrouw iets terugbetaalt.

Of het is een klein tikfoutje en je bedoelde jouw schoonouders.
Ik betaal hen niet terug. Maar bij vroegtijdige beëindiging is er wel 50k geïnvesteerd wat ik niet wil laten verdampen voor mijn partner mochten we uit elkaar gaan.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Tja wat is eerlijk... op het moment dat je samen gaat wonen en kinderen krijgt ben je in principe al getrouwd.
Ik heb ook eigen bedrijf, vriendin werkt paar uurtjes per week, dus qua inkomen helemaal scheef. Maar als ik in mijn eentje de hele kar zou moeten trekken incl zorg voor de kinderen zouden we nu op straat leven.
Hier gaat alles op de grote bult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-06 01:20
Dit klinkt helemaal niet goed. Bezint eer gij begint! Ik zou onder deze omstandigheden nooit gaan trouwen. Zelf heb ik ooit met dat bijltje gehakt. Partner moest veranderen zo niet dan maar elk ons eigen en een LAT onderhouden. Dat heeft gewerkt en wij zijn nu al weer bijna 30 jaar getrouwd.

Stel je leven voor als dit zo nog 20 jaar zo door gaat. De ergernis zal steeds groter worden en de relatie zal snel verslechteren.

Liefde en houden van is geweldig, maar niet ten koste van wat dan ook..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat een griezel, run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik had dit topic nog niet gezien en alleen de 2 posts van @MMA gelezen.

@MMA Je zet jezelf wel heel erg in de hoek waar straks de klappen gaan vallen als de relatie kapot gaat...
Als hij niet ziet, wat jouw bijdrage (niet financieel, maar wel alles er om heen) is, dan zou je misschien eens moeten stoppen om alles er om heen te regelen en hem daar onderdeel van laten worden. Laat hem dan maar eens 50% van de tijd het huishouden, de boodschappen, de kinderen, etc. doen. Let wel op, dat je de boel niet dusdanig laat escaleren dat de kinderen er onder gaan leiden... Maar als er een keer een studiedag of iets is, dat hij dan maar voor de kinderen er moet zijn, omdat jij aan je eigen carrière aan het werk bent.
Of dat je alleen je eigen was (en dat van de kinderen) doet, maar niet zijn spullen mee pakt. Klinkt misschien heel kinderachtig, maar laat maar eens zien (en voelen) wat je allemaal doet. Het is niet in geld uit te drukken, maar is wel een stukje gelijkwaardigheid binnen de relatie!

Overigens weet ik niet hoe het met de veranderende regelgevingen zitten, maar alles wat je tijdens het huwelijk opbouwt (en je bent in gemeenschap van goederen getrouwd) is van jullie beiden. Ook het geld dat hij verdient met zijn onderneming, is daarmee deels van jou. Maar als hij jouw uitsluit van de onderneming weet ik ook niet hoe het zit...

Wel knap trouwens dat je dit topic hebt geopend en het bespreekbaar maakt en hulp zoekt, voordat het straks te laat is!

/my 2 cents: Wat ik nooit begrepen heb (en nu ook niet begrijp) is dat wanneer je in relatie zit je alles gescheiden wilt houden... Je wilt toch samen genieten van de mooie (en helaas ook minder mooie) tijden? Tuurlijk begrijp ik dat vermogen voor de relatie een soort van gescheiden is, maar je wilt toch samen genieten van leuke dingen doen? Dan betaal je toch (deels) voor je partner, zodat die mee kan genieten? Of ga je dan serieus alleen de wereldreis maken en genieten, maar verwacht je wel dat je partner op je blijft wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:41
Wat voor ondernemersvorm is het?
Bij een simpele ZZP of eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk, wat best vervelend kan worden.
Zeker als je getrouwd ben.
Als de onderneming serieus is en veel geld en risico in omgaat, kan het ook een idee zijn om de onderming om te zetten in bijvoorbeeld een BV of NV.
Dan vervalt die hoofdelijke aansprakelijkheid.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1 2 Laatste