Hulp bij samenstellen nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:
  • 507 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_hannes
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-04-2024
Hey allemaal,

Vroeger heb ik wel eens een paar computers in elkaar gezet, maar dit is lang geleden.
Nu wil ik deze keer gewoon via Alternate een computer samenstellen en door hun laten in elkaar zetten.
Echter is mijn kennis tegenwoordig niet meer wat het geweest is. Daarom dat ik hier wat begeleiding zoek.
Wat ik met mijn nieuw systeem wil gaan doen? Nu ben ik al begonnen aan de samenstelling, maar ik zit al direct vast.
Voor de CPU heb ik gekozen voor de i9-13900k. Is dit een goede keuze? Nu moet ik het geheugen kiezen en het moederbord, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat kiezen. Het geheugen twijfel ik tussen 64gb ddr5 of 128gb ddr4. Dit omdat ik heb gehoord dat 128gb ddr5 niet goed zou werken? Veel geheugen is belangrijk omdat ik nu met mijn 32gb soms niet toe kom. Ook staat er in de naam van het geheugen soms 3200 of 5600 of ... en heb geen idee wat dit juist is. Ook bij het moederbord heb ik geen idee welk ik moet selecteren. Ik heb zelfs geen idee wat het verschil is tussen een moederbord van 150€ en een moederbord van 500€. Ook op gebied van de voeding en CPU koeler en case heb ik geen idee welke ik moet nemen.
Deze is heel traag.
Suggesties en hulp zijn dus heel welkom!
Alvast bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet vooral snel zijn en veel taken tegelijk kunnen.
Ik ben nogal ongeduldig. Ik wil ook kunnen gamen, maar moet niet elk spel op ultra zijn, want ik game voornamelijk op mijn PS5. Dus de grafische kaart moet niet de allerbeste zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag had ik maximum 2500€ betaald voor mijn nieuwe PC. Hier zit 149,90€ voor het assembleren inbegrepen alsook een Windows 11 voor € 139,90.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er moet een dvdlezer/brander in. Hier had ik deze voor gevonden: ASUS DRW-24D5MT
Ook heb ik liefst veel USB ingangen. Liefst vanboven op de case en dan vanachter op het moederbord uiteraard. Ik heb 4 externe harde schijven en dan nog een muis en een toetsenbord met usb. dus vanachter heb ik minimum 6 usb ingangen nodig. Er moet ook een SSD in van 2TB en een interne harde schijf van minstens 12TB. Momenteel heb ik de WD Gold - Interne harde schijf - 12 TB, maar hier ben ik niet tevreden van.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken, want hier heb ik geen kennis van.

Wat verwacht je van ons?
Hopelijk hulp en raad bij het samenstellen van mijn nieuwe PC.

[ Voor 28% gewijzigd door den_hannes op 25-10-2023 12:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Hi @den_hannes

Doe even dit topic lezen om een voorbeeld te zien hoe je dit topic moet invullen: Voorbeeldtopic Desktop koopadvies

Je hebt namelijk ook de volledige opbouw die in de topicstart stond toen je een nieuw topic kon openen verwijderd. Ik adviseer je die terug te zetten en in te vullen :)
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Succes! Zodra dit wat duidelijker is en de vragen beantwoord, zul je betere ondersteuning ontvangen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 13:35
Zoals gezegd, pas eerst de topicstart aan.

Want zoals ik het nu lees, kan ik je gewoon hier naar verwijzen: review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_hannes
Tweakez schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:42:
Hi @den_hannes

Doe even dit topic lezen om een voorbeeld te zien hoe je dit topic moet invullen: Voorbeeldtopic Desktop koopadvies

Je hebt namelijk ook de volledige opbouw die in de topicstart stond toen je een nieuw topic kon openen verwijderd. Ik adviseer je die terug te zetten en in te vullen :)

[...]

Succes! Zodra dit wat duidelijker is en de vragen beantwoord, zul je betere ondersteuning ontvangen ;-)
Ik heb het nu aangepast, is het beter zo? Ik zit eigenlijk nooit op forums, dus mijn excuses !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_hannes
MacPoedel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:03:
Zoals gezegd, pas eerst de topicstart aan.

Want zoals ik het nu lees, kan ik je gewoon hier naar verwijzen: review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023
Goh niet echt, want ik zoek niet een standaard PC.
Ik wil hem echt zelf samenstellen, maar wel met begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:38
den_hannes schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Ik heb het nu aangepast, is het beter zo? Ik zit eigenlijk nooit op forums, dus mijn excuses !
Dit is nog steeds niet voldoende.

Welke taken doe je?
Welke software en/of welke games speel je voornamelijk?
(aan de hand van dit kun je bepalen welke onderdelen het belangrijkst zijn in je build)

Op wat voor monitor doe je dat? Resolutie en refresh rate zijn hierbij belangrijk.

Heb je nu helemaal geen PC? Waar komen al de harddrives vandaan?

Op assembleren kan je flink besparen door het zelf te doen. Het is een soort van Lego maar dan met computer onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:49
wat ga je ermee doen?
Niet gamen, wel veel taken?

Ik zou dan op zijn minst een i9 13900K en een RTX4090 pakken, met 64 GB (true latency <10) en een Z790 bord.
Vervolgens geen harddrives erin - die zijn nutteloos, gooi er 2 of 3x een samsung 980 pro 2 tb in, en een uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W

hoeveel usb wil je aan bovenkant? 2 USB-A + 1 USB-C genoeg?

--------------
zonder gekheid, zolang je niet zegt wat je wilt kan er niets verteld worden.
ga met dit budget NIET voor DDR4, DDR5 is niet veel duurder.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 25-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_hannes
Rotinomm schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Dit is nog steeds niet voldoende.

Welke taken doe je?
Welke software en/of welke games speel je voornamelijk?
(aan de hand van dit kun je bepalen welke onderdelen het belangrijkst zijn in je build)

Op wat voor monitor doe je dat? Resolutie en refresh rate zijn hierbij belangrijk.

Heb je nu helemaal geen PC? Waar komen al de harddrives vandaan?

Op assembleren kan je flink besparen door het zelf te doen. Het is een soort van Lego maar dan met computer onderdelen.
Eigenlijk vanalles. software gaat van downloadprogramma's, maar ook software voor videos te coderen en een mediaserver. Gamen is ook heel uiteenlopend. Games zoals bv Prison Architect, maar ook zwaardere games zoals GTA V of Age Of empires IV,...
Uiteraard heb ik nu ook een PC, maar ik wil alles nieuw en degene die ik nu heb als reserve houden.
Ik weet dat ik veel geld kan besparen door hem zelf te assembleren, maar eerlijk gezegd durf ik niet meer.
Degene die ik nu heb, die heb ik zelf in elkaar gezet, maar vanaf het begin al problemen me USB poorten, dus iets heb ik niet goed gedaan. Ook heb ik geen garantie als ik hem zelf in elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:38
den_hannes schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Eigenlijk vanalles. software gaat van downloadprogramma's, maar ook software voor videos te coderen en een mediaserver. Gamen is ook heel uiteenlopend. Games zoals bv Prison Architect, maar ook zwaardere games zoals GTA V of Age Of empires IV,...
Uiteraard heb ik nu ook een PC, maar ik wil alles nieuw en degene die ik nu heb als reserve houden.
Ik weet dat ik veel geld kan besparen door hem zelf te assembleren, maar eerlijk gezegd durf ik niet meer.
Degene die ik nu heb, die heb ik zelf in elkaar gezet, maar vanaf het begin al problemen me USB poorten, dus iets heb ik niet goed gedaan. Ook heb ik geen garantie als ik hem zelf in elkaar zet.
Je hebt garantie op onderdelen die je koopt.
Maar als je het niet durft, niet doen. Ik ga je niet proberen over te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_hannes
99ruud99 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:33:
wat ga je ermee doen?
Niet gamen, wel veel taken?

Ik zou dan op zijn minst een i9 13900K en een RTX4090 pakken, met 64 GB (true latency <10) en een Z790 bord.
Vervolgens geen harddrives erin - die zijn nutteloos, gooi er 2 of 3x een samsung 980 pro 2 tb in, en een uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W

hoeveel usb wil je aan bovenkant? 2 USB-A + 1 USB-C genoeg?

--------------
zonder gekheid, zolang je niet zegt wat je wilt kan er niets verteld worden.
ga met dit budget NIET voor DDR4, DDR5 is niet veel duurder.
Bedankt voor uw serieuze reactie. U was heel hulpzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den_hannes
Rotinomm schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Je hebt garantie op onderdelen die je koopt.
Maar als je het niet durft, niet doen. Ik ga je niet proberen over te halen.
Samen met iemand zou ik het nog aandurven, maar alleen niet meer.
Stel dat er iets mis gaat met het plaatsen van mijn I9, dat kost mij meer dan 600€...
Maar ik begrijp zeker uw redenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt op de assemblage kosten zo te zien wel besparen. Die 150 euro is een spoedassemblage, als het dus meteen moet. Ik neem aan, als je de spoed er af laat, je dus zo een 100 of misschien zelfs 150 euro kan besparen. Ik lees de 150 euro spoedassemblage dus als een meerprijs!

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:49
Je wilt dus video's maken, hoe groot zijn de bestanden?

Is hoofddoel gamen of hoofddoel video's maken?
Is het werk-gerelateerd? hoe erg is het als je pc week uit de running is? (is het je inkomstenbron, of is het gewoon een hobby pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:04
@den_hannes kijk eens aan? Mooi genoeg voor je?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS PRIME X670E-PRO WIFI€ 309,-€ 309,-
1VideokaartenPowercolor Radeon RX 7900 XTX HellHound Spectral White 24GB€ 1.039,-€ 1.039,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow RGB Wit€ 160,95€ 160,95
1CasemoddingNZXT Vertical GPU Mounting Kit Wit€ 81,35€ 81,35
1WaterkoelingNZXT Kraken 240 RGB Wit€ 159,-€ 159,-
1VentilatorsNZXT F-Series Core RGB, Triple Pack, Wit, 120mm€ 54,50€ 54,50
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BWEAK2-32€ 149,25€ 149,25
1VoedingenASUS ROG LOKI SFX-L 850W Platinum White Edition€ 239,-€ 239,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 153,18€ 153,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.744,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 13:35
den_hannes schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Goh niet echt, want ik zoek niet een standaard PC.
Ik wil hem echt zelf samenstellen, maar wel met begeleiding.
De enige speciale wensen die ik zie, zijn de DVD lezer en de hoeveelheid geheugen.

De DVD lezer is helemaal te begrijpen, ik zweer er zelf ook bij, maar dat is gewoon een andere behuizing kiezen. En dat is sowieso een kwestie van smaak. Vervang dan de behuizing in de BBG bv door deze uitvoering: Fractal Design Pop Air Black TG Clear (en neem deze uitvoering: Fractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart er nog bij voor de USB-C). Voor de gewenste USB poorten aan de bovenkant, zou ik een USB hub ergens op je bureau voorzien, waarschijnlijk heeft je monitor ook al wat USB poorten. Je hebt het over HDDs, op één USB 3.0 poort kun je wel een aantal HDDs lezen zonder snelheidsverlies.

Ander geheugen is ook snel gekozen, bv uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K. Als je nu 32GB hebt en daar niet voldoende aan hebt, is 64GB al een verdubbeling en ik mis toch wel wat data om te staven dat je echt naar 128GB moet.

@CH4OS Kijk je dan bij de PC builder van Alternate? Assemblagekosten in bij Alternate NL en BE zijn verschillend. In BE interpreteer ik het toch als 150 euro voor gewone assemblage en nog eens 130 voor spoed. In NL zie ik zelfs 250 euro voor de assemblage en 150 euro voor spoed. Die prijs is wel wat harder gegroeid dan de inflatie, ik liet bij Alternate BE in 2019 een aantal VR systemen bouwen voor de school van mijn broer (zelf geen tijd voor en vooral geen zin om service te leveren op systemen die door tieners dagelijks misbruikt worden), als ik de factuur controleer was het toen 75 euro assemblage per systeem. Het kan zijn dat we daar korting op hebben gekregen omdat het een groter order was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MacPoedel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:32:
@CH4OS Kijk je dan bij de PC builder van Alternate? Assemblagekosten in bij Alternate NL en BE zijn verschillend. In BE interpreteer ik het toch als 150 euro voor gewone assemblage en nog eens 130 voor spoed. In NL zie ik zelfs 250 euro voor de assemblage en 150 euro voor spoed. Die prijs is wel wat harder gegroeid dan de inflatie, ik liet bij Alternate BE in 2019 een aantal VR systemen bouwen voor de school van mijn broer (zelf geen tijd voor en vooral geen zin om service te leveren op systemen die door tieners dagelijks misbruikt worden), als ik de factuur controleer was het toen 75 euro assemblage per systeem. Het kan zijn dat we daar korting op hebben gekregen omdat het een groter order was.
Ik keek inderdaad in de PC builder. Ik vind 250 voor assembleren van PC wel heel erg veel, als het tot voor kort nog simpel tientjes werk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick Brinke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-04 19:45
Bij Azerty hebben ze je pc voor 75 euro geassembleerd, wordt ook nog gecheckt op configuratie en gestresstest. Meestal maximaal 2 weken levertijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.