Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 22:50
Ik ga zelf zonnepanelen op mijn dak leggen. 375 wattpiek per paneel

Hoe bepaal ik het max opgewekte vermogen om 12:00 in Nederland op een onbewolkte dag in oktober, november en december voor mijn PV 375 panelen?

Mijn dak is 45 graden en ligt op het zuiden. Mijn dakgoot zit op 4m hoogte en dat is hoog genoeg om geen schaduw te hebben van de buren met lage winterzon stand.

Of is er iemand met dezelfde oriëntatie en helling die dit kan terugzoeken in zijn log files?

Op basis hiervan wil ik een omvormer kiezen.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via tjib op 24-10-2023 11:00)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:47
De tool gesuggereerd door @mathelicious geeft het antwoord op de gestelde vraag niet.

Dat doet Thomas Berger PvCalc wel.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Verder: Zelf leggen, Zelf verantwoording dragen, dus zelf snappen...
Zelf snappen is er met deze vraagstelling zeer waarschijnlijk nog onvoldoende.

Ga aan de slag met Sunny Design en maak eerst een echt ontwerp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:57

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De tool gesuggereerd door @mathelicious geeft het antwoord op de gestelde vraag niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vul het even in, dan weet je het
Sunnydesignweb
SMA heeft een online tool, welke gebruikt kan worden om je eigen systeem samen te stellen en te controleren.
Deze tool wordt ook vaak op tweakers gebruikt voor andere merk stringomvormers, welke vaak vergelijkbare specs hebben qua DC spanningen en vermogens. Uiteraard laat de tool enkel de SMA omvormers zien.

Je hoeft je niet te registreren om het uit te proberen
Kies rode knopje "nieuw project" en kies daarbij voor "pv-installatie".
Vul de lokatie in en overnemen, daarna rechtsonder het blauw knopje "naar de configuratie van de PV-installatie".
Kies "handmatige planning" , klik op Fabrikant/pvpaneel en vul je paneel in.
Daarna aantal panelen, orientatie en eventueel een 2e string via "pv-generator" toevoegen
Via "configuratievoorstellen" rolt er dan een of meerdere omvormer(s) uit, welke je ook naderhand kan aanpassen of verwijderen.

Let op bij het invullen van de azimuth (richting van de panelen, Zuid = 0° ):
De azimut geeft aan hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. De azimut is vereist voor de precieze berekening van de PV-opwekkingsprognoses en kan bijv. met behulp van de analyse van Sunny Design worden bepaald.

Voer in het tekstveld in hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. Voer bij een afwijking naar het oosten een negatieve waarde (bijv. - 20), bij een afwijking naar het westen een positieve waarde (bijv. 20) in.

Zie ook Het grote SMA topic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Bedankt voor de reacties.

Ik heb me alleen nog verdiept in het bouwkundige gedeelte
- indak systeem
- bevestiging
- dakdoorvoer
- voldoende ventielatie
- detaillering nok/goot/boeiboord
- afmetingen puzzel zodat precies mijn hele dak vol loopt ligt zonder strook pannen.

De omvormer moet ik me nog in verdiepen bedankt voor de links. Ik vond alleen maar informatie over kWh nergens vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb je goed nagedacht over het indak systeem?

- Bij defect paneel vind je na 1 a 2 jaar al niet meer dezelfde (formaat)
- paneel wordt warmer, dus minder opbrengst, kans op versnelde veroudering van onderdelen (kabels en aansluitdoos)
- vergrote kans op lekkage en lastiger op te lossen
- vergrote kans op brand ivm direkt op/in de buurt van het isolatiemateriaal

Na 10 jaar ben je de panelen beu omdat er wat beters te krijgen is, ga je dan alles weer vervangen ipv een rail verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
- Bij defect paneel vind je na 1 a 2 jaar al niet meer dezelfde (formaat)
Ik koop paar reserve panelen die ik op een schuurtje leg. Kosten ca €70. (helaas kon ik mijn garantie op voorhand niet omruilen voor wat extra paneeltjes)
- paneel wordt warmer, dus minder opbrengst, kans op versnelde veroudering van onderdelen (kabels en aansluitdoos)
Minder opbrengst vind ik niet erg vandaar mijn vraag wat piekvermogen is in naseizoen. Wilde toch al niet voor de max gaan in de zomer. Versnelde veroudering nog niet bij stilgestaan. Zal toch wel meevallen. Het koper blijft wel goed. Misschien hier en daar wat extra isolatie.tape...

Ik heb wel maximaal laten ventileren langs zijkanten zie
- vergrote kans op lekkage en lastiger op te lossen
Ik ga voor 3x dubbele waterdichting. 1e Indak damwand plaatjes, 2e nieuwe dakrenovatie panelen met alu oplaag, 3e een extra folie onder renovatie panelen. We hebben nu lekkage dus na de renovatie willen we dat nooit meer....
- vergrote kans op brand ivm direkt op/in de buurt van het isolatiemateriaal
De eis is 10cm afstand van onderdak constructie. Ik zit nu aan 107mm, Maar zal wat extra brandmelders ophangen op zolder en goede verzekering afsluiten. En breng het in-dak systeem aan volgens leverancier. Die heeft zijn product laten certificeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJmPt4pdF8o3-Msj7EIJQ87qLJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvpSEpbyzIhxkyKvjhWhv8li.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80Qci6MrpfnJ4OfA-UI62k8ApMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpVCIgVxclQqXqUAKuiGd7I2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXCFAD8awjiJ-_1xdf6TQXPW26g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQYJZ8hh2MQQAtRRrzex0G2U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfvzgfL8tI-YQ8GPutiERt6i7do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdAinnRHi2narmVGmCBbMBnI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
tjib schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:12:

Minder opbrengst vind ik niet erg vandaar mijn vraag wat piekvermogen is in naseizoen.
Geld ook in ochtenden, avonden, voor en naseizoen.

In dak heeft alleen maar technische nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hoeveel panelen komen er?

Er zijn ook andere keuzes te maken dan enkel technisch optimaal. De keuze voor indak kan dan prima zijn

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je legt zoals @AUijtdehaag heeft heb je geen in-dak nodig om het knap te doen ogen :D

Hij kan er vast wel zijn foto's van herhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tjib schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:54:
Ik ga zelf zonnepanelen op mijn dak leggen. 375 wattpiek per paneel

Hoe bepaal ik het max opgewekte vermogen om 12:00 in Nederland op een onbewolkte dag in oktober, november en december voor mijn PV 375 panelen?

Mijn dak is 45 graden en ligt op het zuiden. Mijn dakgoot zit op 4m hoogte en dat is hoog genoeg om geen schaduw te hebben van de buren met lage winterzon stand.

Of is er iemand met dezelfde oriëntatie en helling die dit kan terugzoeken in zijn log files?

Op basis hiervan wil ik een omvormer kiezen.

Alvast bedankt!
Omvormers worden wel eens ietsje (10/20%) kleiner gekozen dan het piekvermogen van de panelen (aangezien je dat maar heel beperkt haalt). De sweet spot heeft oa te maken met het prijsniveau, mppt stringspanning en piekvermogen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ronald schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:09:

Eens met Ronald hier. De vraagstelling geeft al aan dat je te weinig kennis hebt, in ieder geval van het elektrotechnische gedeelte. Zeker bij een indak systeem is de juiste manier van ontwerpen en aanleggen (vrij letterlijk) van levensbelang. Crossmating connectoren, onjuist aanknijpen / aansluiten connectoren, inductielussen, vlambogen... er zijn zoveel manieren waarop het mis kan gaan...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Niet mijn dak (was het maar waar) maar van een vriend die metaalbewerker is.
Ook met damwand profielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9TX8WPgCktY2KdpPmGPWkFQJOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gyYTtCCe9mbVYlL2T1hN2X5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCRgrl6reMvGVmHe5CfBCeKesUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhTT1XxXzMMOwHXOmb9htRki.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfua1Ddx3RrobNlY_ULLmKjdZOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdttOuM3nCvyhODVdZt0zVWk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag Ook jouw eigen dak ziet er juist heel netjes uit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Er passen 30 panelen op het dak van achterhuis:
https://www.stralendgroen.nl/product/longi-solar-375wp-2/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu4SBSVUAyDqKHoXfGFfA8L7G48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hbSp78ToM7hMiD71FLi929TO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjib
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:29:
@Ronald
Niet mijn dak (was het maar waar) maar van een vriend die metaalbewerker is.
Ook met damwand profielen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooie oplossing zoiets wil ik ook maken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
antonboonstra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Eens met Ronald hier. De vraagstelling geeft al aan dat je te weinig kennis hebt, in ieder geval van het elektrotechnische gedeelte. Zeker bij een indak systeem is de juiste manier van ontwerpen en aanleggen (vrij letterlijk) van levensbelang. Crossmating connectoren, onjuist aanknijpen / aansluiten connectoren, inductielussen, vlambogen... er zijn zoveel manieren waarop het mis kan gaan...
Ik heb me inderdaad nog niet verdiept in het elektrotechnische gedeelte. Ik dacht dat achter elk paneel twee stekkertjes zaten die je door luste naar het volgende paneel.

En je kon vervolgens extra kabel bijbestellen metdezelfde stekkertjes zag ik. Die je vervolgens naar je omvormer brengt.

Maar zal dit nog even navragen bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Ronald schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:09:

Mooie tool die van Thomas berger PvCalc. Je moet in de calculator ook een temperature Coëfficiënt invullen. In de datasheet van het PV paneel staan er 3 genoemd. Welke van de onderstaande kan ik het best nemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGwXTlojWAu_aHrv5UW6l7quct8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8lOtzpKXC7EGjudjB2FI0tlI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Pmax

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

tjib schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Ik heb me inderdaad nog niet verdiept in het elektrotechnische gedeelte. Ik dacht dat achter elk paneel twee stekkertjes zaten die je door luste naar het volgende paneel.

En je kon vervolgens extra kabel bijbestellen metdezelfde stekkertjes zag ik. Die je vervolgens naar je omvormer brengt.

Maar zal dit nog even navragen bij een expert.
Stel vooral je vragen, je kan hier heel veel leren. :Y
Aandachtspuntjes:
Stekkers van zelfde merk
Stekkers goed goed aanknijpen
Inductielussen vermijden
De boel aarden.
3 fasenomvormer
Dikke korte kabel naar meterkast
Geen rare chinese alamats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
teacher schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Stel vooral je vragen, je kan hier heel veel leren. :Y
Aandachtspuntjes:
Stekkers van zelfde merk
Stekkers goed goed aanknijpen
Inductielussen vermijden
De boel aarden.
3 fasenomvormer
Dikke korte kabel naar meterkast
Geen rare chinese alamats
Bedankt voor de tips allemaal even nagezocht nu snap ik de extra lengte solarkabel die je vaak moet bijbestellen

Over aarden had ik nog een vraag
Ik wilde de 40x40mm montage rails niet laten doorlopen maar allemaal korte stukjes. Zie onderstaande afbeelding

Kan ik ervan uitgaan dat het alu kader van het pv paneel al deze stukjes met elkaar verbind en is zo voldoende om 1 stukje rails per rij te aarden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfvzgfL8tI-YQ8GPutiERt6i7do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdAinnRHi2narmVGmCBbMBnI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee het aluminium zal een corrosie laagje vormen en is dan een slechte geleider. Ik zou dan op zn minst om en om elke kolom aarden. Dus de 2e kolom, 4e, etc. Want dan heb je een rails te pakken die meteen in verbinding staat met 2 panelen
En dan wel alle rails in de betreffende kolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

nee, vieze oplossing. Er bestaan dus ook gewoon "indak montage systemen". Welke ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
teacher schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:26:
nee, vieze oplossing. Er bestaan dus ook gewoon "indak montage systemen". Welke ga je gebruiken?
Ik wilde het ISOBOUW waterkerend zonnepaneel platform gebruiken:
https://www.isobouw.nl/me...ructies-slimfix-solar.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
_ferry_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:38:
Nee het aluminium zal een corrosie laagje vormen en is dan een slechte geleider. Ik zou dan op zn minst om en om elke kolom aarden. Dus de 2e kolom, 4e, etc. Want dan heb je een rails te pakken die meteen in verbinding staat met 2 panelen
En dan wel alle rails in de betreffende kolom.
Ik begrijp je niet helemaal mijn montage systeem komt overeen moet onderstaande foto. Allemaal korte stukjes rails waarop ik de PV panelen vastschroef.

Ook lees ik dat er midden klemmen zijn met vereffening. Dat zijn de panelen met elkaar verbonden toch die in een rij liggen. (of vindt er corrosie plaats binnen die middenklemmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj1ZxyPVTVo85DwXbHbghrIeGC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dE0suyinBVuSKlqoWFMXv6lb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door tjib op 25-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Beetje gaan verdiepen in aarding.

Toevallig deze foto tegengekomen dit lijkt me helemaal niet geaard:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iiwaYgu1umuahQQWxRM91vuIy4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xIZuNdMtvZM43fddSPc59sxU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Mmm, de montagerail zou ik niet onderbreken. Het is een belangrijk deel van je PV constructie.
Verder sluit ik me aan bij diegene die aangeven dat je wel wat basiskennis mist.
Ga dit niet zelf doen, een brand in of onder je indak-systeem wil je niet. Het blussen van zo’n brand is erg lastig, het vuur onder je panelen is onbereikbaar.
Een volledig indak-systeem is voor op een schuur of carpoort. De schade is dan alleen aan je spullen en je hebt nog een dak boven je hoofd.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Binnenkort komt mijn installateur de warmtepomp in bedrijf stellen voor de subsidie.

Ik vragen wat hij er van vind die heeft al vele indak systemen gedaan bij nieuwbouw. En of die een inbedrijfstelling met inspectie wil doen. Dan heb ik gelijk een document voor als de verzekering er ooit naar vraagt.

Panelen los op het dak leggen vind ik lelijk. En nadeel van in de tuin is dat ze meer schaduw hebben van de buren omdat ze niet zo hoog mogen volgens bestemmingsplan. Maar zal oost-west eens in de calculator gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
drielp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:57:
Mmm, de montagerail zou ik niet onderbreken. Het is een belangrijk deel van je PV constructie.
Ik heb het even nagevraagd bij mijn constructeur. Constructief kan het best onderbroken worden. Nadeel is dat het arbeidsintensiever is. Echter het kost mij alleen vrije tijd, dus wat minder Netflix. :*)

Ik had het Blubase (voorheen Solarstell) montage systeem op het oog. Ik heb hun even nagevraagd over aarden. Of hun middenklem de panelen onderling met elkaar verbind. Zodat ik alleen het 1e paneel in de rij hoef te aarden. Hierbij hun reactie:
Dit geld ook voor onze connectklem, deze heeft puntjes in de klem waarmee ze door de lak heen krassen om zo te zorgen dat ze alles kunnen vereffenen
Pagina: 1