Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websitecreator
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik zou graag wat tips willen met betrekking tot de investering in zonnepanelen of niet.

Ik heb momenteel een verbruik van 2250 kwh op jaarbasis en 750 kuub gas. Dat is met een tussenwoning van 102 vierkante meter. Ik heb een dynamisch uur-energietarief (28 cent gemiddeld afgelopen jaar) en gas vastgezet voor 3 jaar voor 1.24 per kuub.

Ik ga 80K overwaarde opnemen voor een flinke verbouwing. Onder andere komt er overal hr++ glas, vloerverwarming en ik ga van het gas voor koken. Ook gaat mn 14 jarige HR ketel eruit voor een nieuw exemplaar. Hier hoop ik dus nog relatief wat te gaan besparen denk ik.

Ik was eerst van plan zonnepanelen te nemen en een hybride warmtepomp. Die laatste heb ik sws heel snel van de planning gehaald aangezien met mn huidige verbruik en de kosten 12-13 jaar terugverdientijd heb. Dat vind ik veel te lang.

Zonnepanelen zit ik sinds de laatste nieuwsberichten ook heel erg over te twijfelen. Theoretisch profiteer ik nu juist optimaal van de situatie van goedkoop stroom tijdens piekuren van terugleveren van anderen, meestal gaan de grootverbruikers aan op het moment dat stroom rond de 20 cent of lager zit.

Met het zicht op hogere tarieven voor mensen met zonnepanelen (ik kan wel dynamisch uurcontract houden maar dat is nadelig met terugleveren) dus dan ga ik naar vaste contracten of dynamische maand/kwartaal tarieven. Ook de ontwikkelingen met betrekking op overbelasting van het stroomnet vind ik een risico. Wat als er straks nog meer regels volgen en ik indirect verplicht ben om aan een dure batterij te moeten. Kortom, ik heb het gevoel dat het echt amper wat oplevert en ik dat geld beter in mn zak kan houden en kan afwachten wat de ontwikkelingen worden de komende jaren mbt duurzaam stroom gebruiken/opwekken.

Heeft iemand tips voor me om hier definitief een keuze in te maken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:17
Als eerste geld in je zak houden levert niks op, zonnepanelen wel. Je rekent ook met de terugverdientijd van een warmtepomp, hoe zit dan dan tov een cv ketel? die kost ook geld.

Ik zou helemaal van het gas af gaan met een warmtepomp en zonnepanelen, heb je dat scenario ook doorgerekend tov gas/cv?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:35
Milieucentraal kan het beter uitleggen dan ik; https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Korte antwoord is: ja het loont nog steeds als de salderingsregeling wordt afgebouwd. Maar hoe meer eigen verbruik hoe beter, dus overweeg idd. wel die warmtepomp.

En: hoe langer je twijfelt hoe minder je nog van de salderingsregeling gebruik kan maken. Daarom heb ik zelf op ons nieuwbouwhuis direct na oplevering deze zomer het dak volgegooid, om nu al meer dan 700 euro terug te krijgen...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:10

Rmg

Sowieso, het is nog niet eens zeker of de salderingsregeling wordt afgebouwd. Dat voorstel ligt nu bij de eerste kamer.

En als je kijkt naar de partijen die in de 1e zitten en dat ze zich de laatste tijd meer opstellen als een 2e kamer 2.0 kan het best nog wel een paar jaar extra duren

2025 hebben ze al van gezegd, halen we niet

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 22-10-2023 08:28 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 12:47
Wat is de terugverdientijd van de nieuwe cv ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:15
750 kuub gas kan je wel opvangen met een warmtepomp volledig op elektriciteit. Moet je hem alleen wel kwijt kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:37
De laatste jaren was de TvT zowat 2a 3 jaar dat wordt weer langer, zonnepanelen zijn nog steeds rendabel en blijven dat ook, als saldering wordt afgeschaft(wordt al jaren uitgesteld) komt er iets nieuws voor in de plek de terugleververgoeding.

Een hybride warmtepomp kan ook uit zonder zonnepanelen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

emielbf schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 07:10:
Als eerste geld in je zak houden levert niks op, zonnepanelen wel. Je rekent ook met de terugverdientijd van een warmtepomp, hoe zit dan dan tov een cv ketel? die kost ook geld.

Ik zou helemaal van het gas af gaan met een warmtepomp en zonnepanelen, heb je dat scenario ook doorgerekend tov gas/cv?
750kb gas is echt niks die warmtepomp ga je niet binnen 7 jaar terug verdienen je bent dan ook niet verplicht een hybride warmtepomp te nemen omdat je hem niet binnen 7 jaar terug verdient.

Ik zou alleen kijken naar zonnenpanelen en eventuele isolatie als dat niet te duur wordt.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:25
Wij zaten in de zelfde situatie min of meer. We hebben nu boven en beneden een airco hangen en 8 panelen op zuid die ons 3300kwh op leveren. Ons gas verbruik is van 637 kuub naar 180 gedaald dit jaar (enkel warm water en koken) en ons stroom verbruik is van 2500 naar 2700 gestegen ondanks dat we de gehele winter verwarmd hadden. Voor extra comfort gaan we de komende jaren in zetten op HR++ glas. Voor het geld wat we erin hebben gestopt en eruit hebben gehaald haal je geen vloerverwarming, extra isolatie en een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:21
Puddi Puddin schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:27:
Wij zaten in de zelfde situatie min of meer. We hebben nu boven en beneden een airco hangen en 8 panelen op zuid die ons 3300kwh op leveren. Ons gas verbruik is van 637 kuub naar 180 gedaald dit jaar en ons stroom verbruik is van 2500 naar 2700 gestegen ondanks dat we de gehele winter verwarmd hadden. Voor extra comfort gaan we de komende jaren in zetten op HR++ glas. Voor het geld wat we erin hebben gestopt en eruit hebben gehaald haal je geen vloerverwarming, extra isolatie en een warmtepomp.
Zijn jullie vaste lasten wat betreft gas nu niet hoger dan de verbruik kosten?
Waarom dan ook niet die laatste stap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:25
saaltink schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Zijn jullie vaste lasten wat betreft gas nu niet hoger dan de verbruik kosten?
Waarom dan ook niet die laatste stap
Omdat die laatste paar euros gas een ontzettende lange terug verdien tijd heeft en we momenteel dat geld even niet aan de kant kunnen zetten gezien we een gezonde buffer willen behouden. We hebben ons voorschot op 200 in de maand laten staan ik verwacht dat we volgende maand een bedrag te horen krijgen waarin we onze airco's al afschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:49
Puddi Puddin schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:43:
Omdat die laatste paar euros gas een ontzettende lange terug verdien tijd heeft en we momenteel dat geld even niet aan de kant kunnen zetten gezien we een gezonde buffer willen behouden. We hebben ons voorschot op 200 in de maand laten staan ik verwacht dat we volgende maand een bedrag te horen krijgen waarin we onze airco's al afschrijven.
Ligt eraan wat ervoor moet gebeuren, voor dat laatste beetje gas. (Zie ook Goedkoop (<7,5k) gasloos geworden)
Maar bv juist zo'n goedkope boiler is 'duur' in verbruik, dan red je het misschien niet meer met de zonnepanelen.

Waarom zo'n hoog voorschot? Blijf je dat doen? Je energieleverancier is geen bank en je geld staat daar niet veilig. Stel dat ze omvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 18:44
Bedenk dat het stroomverbruik gaat toenemen bij vloerverwarming. Zonnepanelen voor zo'n 5000WP zorgen ervoor dat je flink wat bespaart. Neem ipv een hybride pomp een airco.
Een rekentool gaf bij mij aan dat een hybride pomp een erg lange terugverdientijd heeft (650m3). Je gaat gasloos koken, neem een zonneboiler met elektrische bijverwarming en dat zet meer zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websitecreator
emielbf schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 07:10:

Die ketel moet sws vernieuwd, vervangen voor volledige warmtepomp is alsnog 12 jaar terugverdientijd, als je daar zonnepanelen bij zal nemen zal dat wel iets schelen verwacht ik maar 7 jaar ga ik sws niet halen. Ik ben van plan om eventueel een airco te laten installeren op de benedenverdieping, dat is de enige ruimte waar voornamelijk wordt verwarmd. Dan gaat mn gasverbruik waarschijnlijk een flink stuk naar beneden.

Dan zou ik eventueel de vloerverwarming weg kunnen laten natuurlijk, dat zou puur voor het comfort zijn, maar is niet nodig en eerder overbodig.

Naast dat een warmtepomp, hybride of volledig, een lange terugverdientijd heeft, gaat dat ding waarschijnlijk niet eens passen in/op mn rijtjeshuis. Dus ik vraag me echt af of dat wel handig is.

Nogmaals, veel aannames vanuit mijn kant, maar ik ben natuurlijk geen expert, dus voorzie me vooral van tegengeluid als dat relevant is, hoe meer info hoe beter ik een keuze kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websitecreator
Is dit misschien ook nog een optie:

Gezien we nog een baby hebben vind ik een aangename warme vloer wel fijn, dus zou ik toch een vloerverwarming overwegen. Stel dat ik een vloerverwarming doe, de CV laat vervangen en een split airco beneden doe. Dan kan ik die twee combineren, de vloer kan ik een klein beetje opwarmen, de airco doet de rest.

Ik vervang de radiatorknoppen van de twee slaapkamers van onze kids met slimme knoppen en zorg voor een thermostaat die bijvoorbeeld de kamers van de kids minimaal 16 graden houdt, de woonkamer overdag 19 graden en vanaf uurtje of 20.00 tot 8.00 smorgens beneden zakt naar 16 graden.

Dan wacht ik af wat dat met mijn totale verbruik doet, als ik daar een winter overheen laat gaan kan ik dat makkelijk vergelijken tenzij de winter natuurlijk heel anders verloopt qua temperatuur.

Ik kan dan hierna altijd nog beslissen om te investeren in zonnepanelen en weet ik ook gelijk hoeveel kWh ik precies nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
n8tur3 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:06:
Bedenk dat het stroomverbruik gaat toenemen bij vloerverwarming. Zonnepanelen voor zo'n 5000WP zorgen ervoor dat je flink wat bespaart. Neem ipv een hybride pomp een airco.
Een rekentool gaf bij mij aan dat een hybride pomp een erg lange terugverdientijd heeft (650m3). Je gaat gasloos koken, neem een zonneboiler met elektrische bijverwarming en dat zet meer zoden aan de dijk.
Een zonneboiler is een dure elektrische boiler. Dan is een WP-boiler beter en anders een elektrische boiler met wat smartware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
Waarom wil je de cv überhaupt vervangen? Die van mij is van 2009 en is nog steed's even zuinig qua gas. Veel zuiniger zij ze afgelopen 15 jaar niet geworden. Enige wat er beter is geworden is de pomp. Die verbruiken in oude installaties wat meer maar je praat hier over 100 kWh per jaar max.
Dat is 3 tientjes en met panelen niets komende jaren. Ik zou die 1500 euro die een cv kost lekker apart houden of investeren in iets dat wel geld oplevert. Zolang hij het doet is vervangen echt geld weg gooien wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
Websitecreator schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Die ketel moet sws vernieuwd, vervangen voor volledige warmtepomp is alsnog 12 jaar terugverdientijd, als je daar zonnepanelen bij zal nemen zal dat wel iets schelen verwacht ik maar 7 jaar ga ik sws niet halen. Ik ben van plan om eventueel een airco te laten installeren op de benedenverdieping, dat is de enige ruimte waar voornamelijk wordt verwarmd. Dan gaat mn gasverbruik waarschijnlijk een flink stuk naar beneden.

Dan zou ik eventueel de vloerverwarming weg kunnen laten natuurlijk, dat zou puur voor het comfort zijn, maar is niet nodig en eerder overbodig.

Naast dat een warmtepomp, hybride of volledig, een lange terugverdientijd heeft, gaat dat ding waarschijnlijk niet eens passen in/op mn rijtjeshuis. Dus ik vraag me echt af of dat wel handig is.
waarom moet een WP een terugverdientijd hebben en een cv ketel niet? En een WP met vloerverwarming is ideaal, all elektric en geen cv (en dus gas) meer nodig, heb je die berekening incl minder vastrecht vanwege geen gas, al gemaakt?

Je moet wel financiele appels met financiele appels vergelijken. Laat je goed en objectief adviseren, nu lijkt het op een allegaartje van oplossingen (gas, nieuwe cv, airco, panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
emielbf schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

waarom moet een WP een terugverdientijd hebben en een cv ketel niet? En een WP met vloerverwarming is ideaal, all elektric en geen cv (en dus gas) meer nodig, heb je die berekening incl minder vastrecht vanwege geen gas, al gemaakt?

Je moet wel financiele appels met financiele appels vergelijken. Laat je goed en objectief adviseren, nu lijkt het op een allegaartje van oplossingen (gas, nieuwe cv, airco, panelen)
Omdat je vaak die WP al aanschaft als de CV nog niet aan vervanging toe is. Dus je gaat of de CV blijven gebruiken tegen x kosten, of de WP tegen y, waarbij y dan hopelijk minder is dan x en je de WP dus terug kunt verdienen.

Alleen het vastrecht op gas scheelt je al zo'n €250 tot €300 per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
Hoe handig ben je?

Als doe het zelver heb ik hier onlangs een zelf een Panasonic monobloc warmtepomp geïnstalleerd. Na aftrek van subsidie heeft het hele geintje me zo'n 3000,- en een dikke week werk gekost. En dat was voornamelijk omdat ik 15 meter leidingwerk moest aanleggen waarvan zo 11 meter door de grond.

Ik verwacht dat het kabinet de belasting op gas de komende jaren blijft verhogen. Hebben ze de afgelopen jaren ook gedaan, dus hou daar ook rekening mee met je berekening van de terugverdientijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Smobbo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:35:
Wat is de terugverdientijd van de nieuwe cv ketel?
Er wordt altijd gedaan alsof dat een rare vraag is, maar ik zou inderdaad altijd eerst de terugverdientijd van de nieuwe cv ketel uitrekenen voordat ik de oude vervang.

Zoals @computerjunky hierboven ook doet, en dan tot de conclusie komt dat het geen interessante investering is.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 22-10-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

In mijn geval was de warmtepomp goedkoper dan gasketel.
In mijn geval waren zonnepanelen goedkoper dan geen zonnepanelen.

Financieel was de keuze bij mij dus makkelijk :)

Maar de prijzen en beleid blijft onzeker in de toekomst. Wat als gas nu ineens heel goedkoop gaat worden, of dat we massaal gebruik kunnen maken van een vrijwel gratis kernfusie reactor ofzo :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Laat ik dan ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic even pluggen.
Qua spullen is een kleine, minimale warmtepompinstallatie voor een rijtjeshuis die zowel verwarming als douchewater doet ~5-6k en daar kan ~2.5k subsidie vanaf. Maar als je het ontzorgd laat doen ben je al snel het dubbele kwijt.

Salderen gaat er niet voor 2026 af als het huidige pad gevolgd blijft worden. PV blijft wel interessant, puur op het belastingvoordeel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
geen accijns betalen als je de EV laad met zonnestroom ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johndoej
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-08 10:16
Over zonnepanelen spreek je over terugverdientijd. Bij auto s spreek je van afschrijving.

Zonnepanelen geven na 10 jaar nog elektriciteit.
Je auto is na 10 jaar niets meer waard.
Raar dat je bij auto s nooit praat over een terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Truus01 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Omdat je vaak die WP al aanschaft als de CV nog niet aan vervanging toe is. Dus je gaat of de CV blijven gebruiken tegen x kosten, of de WP tegen y, waarbij y dan hopelijk minder is dan x en je de WP dus terug kunt verdienen.

Alleen het vastrecht op gas scheelt je al zo'n €250 tot €300 per jaar.
Dat is bekend, hier gaat het om een vervanging van de cv, dus hoe (financieel) simpel kan het zijn? Als je de juiste appels-berekening maakt?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Johndoej schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:03:
Over zonnepanelen spreek je over terugverdientijd. Bij auto s spreek je van afschrijving.

Ik spreek bij auto's over kosten per jaar over de levensduur, maar goed dat is offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websitecreator
computerjunky schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:32:
Waarom wil je de cv überhaupt vervangen? Die van mij is van 2009 en is nog steed's even zuinig qua gas. Veel zuiniger zij ze afgelopen 15 jaar niet geworden. Enige wat er beter is geworden is de pomp. Die verbruiken in oude installaties wat meer maar je praat hier over 100 kWh per jaar max.
Dat is 3 tientjes en met panelen niets komende jaren. Ik zou die 1500 euro die een cv kost lekker apart houden of investeren in iets dat wel geld oplevert. Zolang hij het doet is vervangen echt geld weg gooien wat mij betreft.
Die ketel is 14 jaar oud inmiddels dus ik dacht, laat ik die maar sws vervangen. Maar jullie hebben natuurlijk een goed punt, de 2K die daarin gaat moet ik natuurlijk meenemen in de volledige berekening.

Mijn vraag is dan, zou ik volledig van het gas af kunnen met een volledige warmtepomp die niet meer dan 10K kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Websitecreator schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:28:
[...]

Die ketel is 14 jaar oud inmiddels dus ik dacht, laat ik die maar sws vervangen. Maar jullie hebben natuurlijk een goed punt, de 2K die daarin gaat moet ik natuurlijk meenemen in de volledige berekening.

Mijn vraag is dan, zou ik volledig van het gas af kunnen met een volledige warmtepomp die niet meer dan 10K kost?
Leeftijd is natuurlijk geen reden om iets te vervangen natuurlijk. Al zijn er zat die na 14 jaar hun vrouw/man willen vervangen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSpirit
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 13:43
Proton_ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:23:
Laat ik dan ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic even pluggen.
Qua spullen is een kleine, minimale warmtepompinstallatie voor een rijtjeshuis die zowel verwarming als douchewater doet ~5-6k en daar kan ~2.5k subsidie vanaf. Maar als je het ontzorgd laat doen ben je al snel het dubbele kwijt.

Salderen gaat er niet voor 2026 af als het huidige pad gevolgd blijft worden. PV blijft wel interessant, puur op het belastingvoordeel.
Wat is een kleine warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Weeg ook de opportuniteitskosten mee: in plaats van zonnepanelen, kun je ook investeren in iets wat direct rendeert (buitenlandse spaarrekening) of lange termijn rendeert (ETF/aandelen). Nadeel van zonnepanelen is dat je kapitaal vastzet voor iets wat pas jaren in de toekomst gaat renderen. Je kunt zonnepanelen niet makkelijk liquideren zonder verlies te nemen, dat gaat met financiële producten vaak makkelijker.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BlueSpirit circa 4-5 kW, goed voor het volledig vervangen van 1000 m³ gas + warmtepompboiler.
Voor veel rijtjeshuizen zoals die van @Websitecreator voldoende.
Lastig is het vinden van een goede plek voor een buitenunit en boiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:16
Zouden je zonnepanelen op het zuiden liggen? Ik heb een oostwestrichting en ik blijf lekker bij mijn dynamische energieleverancier. Overstappen naar een vast tarief is niet perse voordeliger of nodig met zonnepanelen.

Reken je ook het vastrecht van je gas mee, wat je niet meer hoeft te betalen als je van het gas af gaat? Als je toch zo gaat verbouwen zou ik van het gas afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:22
Johndoej schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:03:

Je auto is zeker wel wat waard na 10 jaar. Ik weet niet wat jij rijdt, maar genoeg auto's die nog tienduizend of meer waard zijn na 10 jaar.
Ik ken ook verder helemaal niemand die van A naar B gaat op zijn of haar zonnepanelen. Dus goede vergelijking hoor. 8)7

Zonnepanelen zijn een investering. In mijn optiek nogal een slechte (gezien huidige situatie)
Terwijl vorig jaar het een hele goede investering was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
kx22 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:41:
Zonnepanelen zijn een investering. In mijn optiek nogal een slechte (gezien huidige situatie)
Waarom is het volgens jou nu een slechte?
Ik denk nog steeds dat zonnepanelen een goede investering zijn. Vooral nog door het salderen.
Het enige wat ik niet meer durf te adviseren is 'leg heel het dak maar vol', want over je overproductie krijg je nog maar erg weinig terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Truus01 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:50:
[...]

Waarom is het volgens jou nu een slechte?
Ik denk nog steeds dat zonnepanelen een goede investering zijn. Vooral nog door het salderen.
Het enige wat ik niet meer durf te adviseren is 'leg heel het dak maar vol', want over je overproductie krijg je nog maar erg weinig terug.
Omdat je alleen nog in 2024 100% saldering hebt
Daarna is het 64% saldering en aflopend met 9%.

Daarnaast zijn zonnepanelen nu duurder dan ooit. Volgens mij heb ik laatst gehoord dat 10 zonnepanelen al bijna 6k kosten.
In 2021 was dat 4k (bij mijn ouders laten aanleggen door Bongo Solar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:22
kx22 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Daarnaast zijn zonnepanelen nu duurder dan ooit. Volgens mij heb ik laatst gehoord dat 10 zonnepanelen al bijna 6k kosten.
Dit ben ik niet met je eens.
Momenteel ben ik een uitbreiding aan het overwegen en ben al op 7k uitgekomen voor 20 panelen.
Want er zijn teveel panelen in de markt momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:10

Rmg

[...]

Is de eerste kamer nog niet door en er is al gezegd dat 2025 niet haalbaar is. Dus op zn vroegst 2026.

Als je nog 2 jaar 3500kwh kan salderen is de eerste 2400 euro al terugverdiend.
Het aantal zonnepanelen zegt niets, je moet dan minstens in euro/watt piek gaan rekenen. 10 270wp panelen of 10x 430wp, full black scheelt nogal zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Zoals @Rmg zegt, salderen is voorlopig nog niet weg, en waarschijnlijk komt er dan wel iets voor in de plaatse (wel een redelijke TLV en is je dak volleggen dus wel weer interessant).

En ook het aantal panelen zegt niks, het gaat om €/Wp.
En zoals @the noise zegt, ik hoor juist ook andere dingen, dat het nu eerder goedkoper dan duurder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Dat was een half jaar geleden. Momenteel ligt de markt weer op zijn gat, en vallen de prijzen behoorlijk mee.
Ik heb ook nog vrienden die af en toe klagen over de hoge kosten van stroom etc.

Dat doen ze echt zichzelf aan, door gewoon te weigeren om panelen te laten leggen.
Voor 5K moet je nu wel 12 panelen moeten kunnen krijgen. Dat was voor ons genoeg om het hele verbruik te compenseren, + nog wat teruglevering.

Dat is dus per jaar gewoon 75-120 euro die je bespaart per maand, + nog een flinke som aan het eind van het jaar. Dus per jaar ongeveer 1200 euro die ik niet hoef over te maken naar een energiemaatschappij, én nog eens 1000 euro terug voor de teruglevering. Ik had m'n paneeltjes er in 2 jaar uit....

En daarna dus per jaar (2200/4000) 55% rendement op een investering van 4K.

Ik hoor graag welke aandelen of investeringen bewezen beter renderen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:44

bonzz.netninja

Niente baffi

m2cents maar er zijn ook andere argumenten dan alleen financieel. Het is leuk om te hebben en te meten (vind ik) en het is beter voor de aarde als we veel zelf opwekken.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
Is|.
kx22 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Je auto is zeker wel wat waard na 10 jaar. Ik weet niet wat jij rijdt, maar genoeg auto's die nog tienduizend of meer waard zijn na 10 jaar.
Ik ken ook verder helemaal niemand die van A naar B gaat op zijn of haar zonnepanelen. Dus goede vergelijking hoor. 8)7

Gratis elektriciteit, en dan ook nog het liefst door een investering die terugverdiend wordt.Het is toch te mooi om waar te zijn.. Ik heb 6 kwu zonnepanelen op het dak leggen. Het drukt flink de kosten op o.a de warmtepomp. Heb nooit gedacht aan een terugverdientijd. Ik zie het als een investering in je huis, net zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een warmtepomp,veranda, of een kleine verbouwing.Je huis krijgt wellicht een meerwaarde. Maar zonnepanelen is iets magisch, deze moeten terugverdiend worden _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Johndoej schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:08:
Is|.
[...]

Gratis elektriciteit, en dan ook nog het liefst door een investering die terugverdiend wordt.Het is toch te mooi om waar te zijn.. Ik heb 6 kwu zonnepanelen op het dak leggen. Het drukt flink de kosten op o.a de warmtepomp. Heb nooit gedacht aan een terugverdientijd. Ik zie het als een investering in je huis, net zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een warmtepomp,veranda, of een kleine verbouwing.Je huis krijgt wellicht een meerwaarde. Maar zonnepanelen is iets magisch, deze moeten terugverdiend worden _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ 8)7
Je vergelijkt hele tijd verkeerde dingen. Veranda of verbouwing is voor woongenot.
Woongenot is niet te vergelijken met een warmtepomp of zonnepanelen (functie is anders).
Net zoals een auto niet te vergelijken is met zonnepanelen (functie is anders).

Het is toch niet gek dat iedereen naar een terugverdientijd kijkt als onze overheid daarover praat?
Die zeggen juist dat wij energiebesparende maatregelen moeten nemen, want deze zijn op den duur terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
l :) l|
kx22 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Je vergelijkt hele tijd verkeerde dingen. Veranda of verbouwing is voor woongenot.
Woongenot is niet te vergelijken met een warmtepomp of zonnepanelen (functie is anders).
Net zoals een auto niet te vergelijken is met zonnepanelen (functie is anders).

Het is toch niet gek dat iedereen naar een terugverdientijd kijkt als onze overheid daarover praat?
Die zeggen juist dat wij energiebesparende maatregelen moeten nemen, want deze zijn op den duur terug te verdienen.
Die vergelijking is in mijn denkwereld helemaal juist. De vraag die gesteld werd was, Ik zou graag wat tips willen met betrekking tot de investering in zonnepanelen of niet.Het gaat om een investering, en dan als voorbeeld is dit qua rendement een betere investering dan bijvoorbeeld het kopen van een auto. Een aangenaam warm huis, mede door de zonnepanelen geeft woongenot. Maar je mag er anders over denken, geen probleem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johndoej
.:.uote]the noise schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Dit ben ik niet met je eens.
Momenteel ben ik een uitbreiding aan het overwegen en ben al op 7k uitgekomen voor 20 panelen.
Want er zijn teveel panelen in de markt momenteel.
[/quote]
Ik woon in Frankrijk. En betaalde 14000 euros minus een premie van 2600 euros voor 12 panelen en 6 mini omvormers 6 kwu Hier betaal je een beetje meer Zelf doen is geen optie,mag dan alleen in de tuin panelen leggen tot max. 3 Kwu en de edf neemt je stroom dan niet af. Salderen kennen ze hier niet, als je het allemaal officieel laat doen, en alle vergunningen hebt krijg je per teruggeleverde kwu 13 eurocent terug. Dit is best gunstig omdat de inkoop 23 eurocent is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vooralsnog lijkt het er op dat je met alle nu verwachte toekomstscenario's in NL sowieso mag blijven terugleveren (toegekende waarde afhankelijk van scenario) en dat je eigenverbruik sowieso onbelast blijft.
Dat betekent dat het een relatief risicoloze hedge is voor 30-100% van de toekomstige stroomprijs, afhankelijk van je eigenverbruik en preciese toekomstige wetgeving. Die 30% maakt het al de moeite waard als je scherp in kunt kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:20
ari3 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:55:
Weeg ook de opportuniteitskosten mee: in plaats van zonnepanelen, kun je ook investeren in iets wat direct rendeert (buitenlandse spaarrekening) of lange termijn rendeert (ETF/aandelen). Nadeel van zonnepanelen is dat je kapitaal vastzet voor iets wat pas jaren in de toekomst gaat renderen. Je kunt zonnepanelen niet makkelijk liquideren zonder verlies te nemen, dat gaat met financiële producten vaak makkelijker.
Je kunt zonnepanelen inderdaad niet makkelijk liquideren, maar zonnepanelen renderen toch vrijwel direct na de eerste zonnestralen die erop vallen? Je elektriciteitsrekening wordt, normaal gesproken, namelijk lager.

Ik heb in 2016 onze zonnepanelen 100% gefinanceerd met een duurzaamheidslening. De rente + aflossing per jaar, was minder dan het bedrag waarmee de energierekening het eerste jaar omlaag ging.
Pagina: 1