Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
TL;DR Als je bij de Rabobank een groot bedrag moet pinnen moet je de limiet dus elke dag verhogen voor één dag en niet voor een periode. Dan zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om dagelijks tot €5.000 te pinnen (niet getest). Er is ook een weeklimiet en die kan wellicht nog roet in het eten gooien.
Barrycade schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:40:
Maar omdat TS een cash dealtje gaat maken in Germanië moeten we allemaal terug naar de tijd van ribfluwele broeken en overhemden met lange kraag?
Ik had het ook liever anders gedaan, want ik ga ook liever niet met cash over straat. Maar betalingstermijn binnen de EU is gewoon niet helder. Het enige statement dat je kan vinden is dat het op werkdagen voor 14 uur meestal binnen 3 uur op de rekening van de tegenpartij staat. Dat is gewoon te onzeker en ik snap dat de verkoper boter bij de vis wil. Was het in NLD geweest, dan had ik cash geweigerd, maar nu kan het helaas niet anders.

Dat je niet bij elke vestiging een cash bedrag kan pinnen kan ik me wat bij voorstellen, maar dat cash-geld zo dramatisch moeilijk gemaakt wordt is gewoon een actief ontmoedigingsbeleid.
jeroenkb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:41:
Enige oplossing: voortaan op tijd beginnen met pinnen
Dat is dus niet zo eenvoudig. Stel dat je €20.000 cash nodig hebt, dan moet je dus minimaal 5 dagen van te voren al beginnen te pinnen. Als je één instelling verkeerd doet, dan kan je er nog een week bijtellen (zie verhaal hierna).

De reden dat ik maar €5.000 in een week kan pinnen is een onhandigheid van mij i.c.m. een bug in de Rabobank app. Je kan inderdaad je limiet verhogen en dat kan je "tijdelijk" verhogen. Omdat ik een paar dagen achter elkaar een groot bedrag moest pinnen had ik die termijn op een week gezet, zodat ik elke dag dat bedrag kon ophalen. Als je die "tijdelijke" limiet instelt, dan houdt dat dus in dat je maximaal dat bedrag mag pinnen in die periode. Het is dus geen tijdelijke daglimiet.

Het heeft dus niet zoveel zin om een limiet voor meer dan een dag in te stellen, tenzij je op vakantie gaat en bang bent in een bezopen bui teveel geld uit de muur te trekken. ;)

Het probleem is dat als je die tijdelijke limiet instelt, je die niet meer kan aanpassen. Zet je die op een week, dan kan je pas na die week weer de limiet aanpassen. In de Rabobank app lijkt het alsof je het wel kan aanpassen en je krijgt zelfs een SMS en e-mail dat het is aangepast. In feite blijft de oude limiet gewoon in stand. Start je de app opnieuw op, dan zie je ook dat de nieuwe limiet is teruggedraaid en zie je de oude limiet weer.

Ik heb gebeld met de Rabobank en de helpdesk wist zelf ook niet hoe het werkte. Die gaf aan dat ik de periode gewoon moest aanpassen naar vandaag en dan kon ik het morgen weer aanpassen. Helaas werkt dat niet zo en nadat de helpdeskmedewerker ruggespraak had gehad met tweedelijns-ondersteuning bleek dat dit inderdaad niet kan.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:33

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

BugBoy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:12:
TL;DR Als je bij de Rabobank een groot bedrag moet pinnen moet je de limiet dus elke dag verhogen voor één dag en niet voor een periode. Dan is het inderdaad mogelijk om dagelijks tot €5.000 te pinnen.
Zie mijn post net boven die van jou. Dan klopt de informatie van de Rabobank zelf dus niet? 8)7

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
m-vw schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:15:
Zie mijn post net boven die van jou. Dan klopt de informatie van de Rabobank zelf dus niet? 8)7
Dit is wat er op de site van de Rabobank staat:
Standaardlimiet geldautomaat
De limiet voor contant geld opnemen is standaard € 1.250 per week. Bij een Rabo RiantPakket is dit € 5.000, bij een Rabo JongerenRekening € 250. Bij geldautomaten van Geldmaat loopt de week van donderdag 0.00 uur tot woensdag 24.00 uur.

Bij geldautomaten van andere Nederlandse banken en buitenlandse banken gelden soms lagere limieten om geld op te nemen.
Meer dan € 5.000 contant
Heb je meer dan € 5.000 nodig? Stel per dag de limiet van je betaalpas opnieuw in. Je kunt per dag maximaal € 5.000 opnemen, zolang de geldautomaat genoeg voorraad heeft. Bij sommige geldautomaten kun je het bedrag niet in één keer opnemen. Pin dan meerdere keren achter elkaar, tot je limiet is bereikt.
Belangrijk is hoe je deze zin interpreteert: "Stel per dag de limiet van je betaalpas opnieuw in". Dat lijkt namelijk bij mij fout te zijn gegaan. Ik heb die limiet voor een week ingesteld en ben er vanuit gegaan dat ik dan elke dag in die week dat bedrag kan pinnen. Volgens de helpdesk van de Rabobank had ik elke dag een tijdelijke limiet moeten instellen (alleen geldig voor dezelfde dag).

Het probleem is dat je een éénmaal ingestelde termijn niet meer kan aanpassen (ondanks dat het lijkt dat dit wel kan in de Rabobank app). Ik vermoed dat die weeklimiet dus niet hard is, maar per dag kan worden overschreven.

Maar ik ben van mening dat de tekst op de website wel wat duidelijker kan...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

BugBoy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Dit is wat er op de site van de Rabobank staat:

[...]

Belangrijk is hoe je deze zin interpreteert: "Stel per dag de limiet van je betaalpas opnieuw in". Dat lijkt namelijk bij mij fout te zijn gegaan. Ik heb die limiet voor een week ingesteld en ben er vanuit gegaan dat ik dan elke dag in die week dat bedrag kan pinnen. Volgens de helpdesk van de Rabobank had ik elke dag een tijdelijke limiet moeten instellen (alleen geldig voor dezelfde dag).

Het probleem is dat je een éénmaal ingestelde termijn niet meer kan aanpassen (ondanks dat het lijkt dat dit wel kan in de Rabobank app). Ik vermoed dat die weeklimiet dus niet hard is, maar per dag kan worden overschreven.

Maar ik ben van mening dat de tekst op de website wel wat duidelijker kan...
Maar het is toch raar dat je daglimiet je weeklimiet overruled?

Logisch zou zijn dat als je week limiet €5000 is en je je daglimiet naar €5000 verhoogt je nog steeds in totaal maar €5000 in een week op zou kunnen nemen. Of het nu €5000 in één keer is of in delen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Sir_Hendro schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:05:
Een overboeking per IBAN zal minder dan 3 werkdagen duren. Dat is dus veel sneller dan 5.000 EUR per week pinnen. Daarbij wekt dit ook een veiliger gevoel tegen oplichting. Bij cash krijg ik direct een onderbuikgevoel.
Ik denk dat de verkoper het prima zou vinden als ik 3 werkdagen voor mijn bezoek al het geld had overgemaakt. Het probleem is dat ik de verkoper nooit in-person heb gezien en ik ook geen zekerheid heb dat de auto is zoals verteld.

Ik wil dus het geld niet overboeken voordat ik de auto heb gezien. Hij wil de auto niet meegeven, voordat hij zijn geld heeft. Dat heeft tot gevolg dat het van belang is dat het overmaken betrouwbaar snel kan gebeuren. Dat lijkt niet het geval te zijn, dus is cash de handigste oplossing. Voor mij is het risico niet zo groot. Als ontvanger zou ik het niet willen, want het geld kan ook nep zijn.
In Duitsland worden vaak Poolse lease wagens verkocht tegen contantgeld en een weekje later wordt dan de auto als gestolen gemeld waardoor je deze auto weer mag teruggeven aan de eigenaar.
Als het via een bankoverschrijving zou gaan, dan zou er ongetwijfeld een katvanger achter zitten. Hoe je de betaling doet geeft echt nul zekerheid als koper.

Deze auto heeft volledige onderhoudshistorie, facturen, koopcontracten, ... en 100% zekerheid krijg je niet (dan moet je een nieuwe auto kopen). Daarbij ben ik er bij als hij de auto van naam haalt en krijg een "vrijwaring" waarmee ik hem op naam kan zetten. Daarna zet ik hem weer thuis af. Denk dat het met een gestolen auto wel anders gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
m-vw schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:48:
Maar het is toch raar dat je daglimiet je weeklimiet overruled?

Logisch zou zijn dat als je week limiet €5000 is en je je daglimiet naar €5000 verhoogt je nog steeds in totaal maar €5000 in een week op zou kunnen nemen. Of het nu €5000 in één keer is of in delen.
Ik snap er ook niets meer van. Ik heb ook de indruk dat de weeklimiet gewoon in stand blijft en dat ik daarom geen geld kan opnemen.

In de app staat nu dat ik een tijdelijke limiet heb van €5.000 die vandaag geldig is. Daaronder staat dat ik deze week al €5.000 heb opgehaald. Zojuist even weer geprobeerd en ik kon vandaag dus niets ophalen. Ik heb sterk het vermoeden dat de weeklimiet van €5.000 gewoon altijd gehandhaafd blijft.

Dat houdt dus ook in dat je niet meer dan €5.000 per week kan ophalen. Heb je ooit €12.000 nodig, dan kan je dus 3 weken van te voren beginnen met pinnen...

[ Voor 9% gewijzigd door BugBoy op 24-10-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
joep03nl schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Foutje van uzelf ;) In de app van Rabobank staat:
[...]
Het zou alleen fijn zijn dat je die limiet achteraf nog kan aanpassen. Dat lijkt niet lekker te gaan en ook lijkt het erop dat je weeklimiet ook maar €5.000 is, dus het maakt allemaal niet zo heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:01
Farabi schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:18:
Dit is precies het gevoel wat de banken willen geven. Des te minder we aan ons geld komen en ''zwarte'' uitgaves doen.
Ja, de beweging is in de richting van meer controle. In de jaren 90 volgde ik het betalingsverkeer al. Toen kwamen er wetten waarmee meer instanties toegang kregen tot bank gegevens. Het voorheen benodigde bevel van een officier van justitie wijzigde naar een vraag van een bevoegde ambtenaar.

En een bevoegd ambtenaar, daar zijn er best veel bijgekomen. Tien jaar later hadden mensen in de bijstand een fraude bestrijding ambtenaar die hun bankrekening kon inzien. Vele anderen hebben dit in de vorm van een bewindvoerder.

Het afschaffen van contant geld betekent dat deze controle zich verder versterkt. Wat voorheen een juridische verplichting was, wordt dan digitaal afgedwongen, zodat je geen keus hebt om er van af te wijken. De macht verschuift weer wat van van het individu naar de bureaucratie.

De meningen verschillen of deze ontwikkeling goed of slecht is. In mijn ervaring werken regels beneden een bepaald bedrag averechts, zelfs als je zuiver vanuit het belang van de controlerende partij denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Zullen we weer ontopic gaan?"De vraag is eigenlijk: Is het een 24-uurs limiet en moet ik wachten tot na 17:30 of mag ik gewoon niet meer dan €5000 ophalen in een week en moet ik wachten tot donderdagochtend (dat is eigenlijk te laat)?"

We gaan er nu hele andere verhalen bij halen om een offtopic standpunt te verdedigen

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 24-10-2023 14:18 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:36
Niet alles gelezen, maar banken doen tegen betaling ook een spoedboeking. In NL staat het geld dat instant op de rekening van de verkoper, wellicht nagaan of dat naar Duitsland ook zo werkt?

Ik weet verder niet om wat voor bedrag het gaat. 10 of 15k betekend 2 of 3 keer pinnen, dat is wel te overzien. Bij 50k zou ik het teveel gedoe vinden en zou ik mij ook zeker niet prettig voelen om met zo'n stapel geld op pad te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
Delay schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:16:
Ja, de beweging is in de richting van meer controle.
Om bewindvoerder te worden wordt er vooraf een toetsing gedaan en je wordt niet zomaar bewindvoerder. Dat je daarna volledig inzage hebt in het betalingsverkeer is denk ik niet zo'n groot probleem. Mijn moeder is bewindvoerder van mijn oom (verstandelijk beperkt) en als je dan geen toegang zou hebben tot zijn rekening is echt een probleem. Daarbij moet ze jaarlijks verantwoording afleggen, dus misbruik is ook niet zo makkelijk.

Dat de overheid steeds meer inzicht wil vind ik ook tweeledig. Aan de ene kant gaat het ze geen moer aan wat ik met mijn geld doe, maar de bank weet het toch al dus dan heb ik er ook niet zo'n moeite mee dat de overheid het ook kan in zien.

Meer er zijn ook zaken die je wellicht liever buiten het beeld van de bank/overheid zou doen. Stel ik ben erg ziekelijk en moet wekelijks medicatie hebben van de apotheek. Als ik die enkel digitaal kan betalen i.p.v. cash, dan weet de bank op een gegeven moment dat ik vaak bij de apotheek kom. Vervolgens wil ik een hypotheek/levensverzekering afsluiten bij mijn bank. Dan heb ik liever niet dat de bank dat soort gegevens van mij heeft. Zo zijn er legio voorbeelden te verzinnen. Daarbij is het motto "ik heb niets te verbergen" onzin. Iedereen heeft dingen die hij/zij liever niet publiekelijk bekend heeft.

Ik ben dan ook van mening dat cash geld gewoon moet blijven. Het is een deel van je vrijheid en daar mogen best kosten aan zitten. Daarbij heb ik niet het gevoel dat het vroeger allemaal zo verschrikkelijk duur was en toen maakten banken ook al winsten. Nu is het service-niveau een heel stuk lager, maar de kosten voor een bankrekening zijn niet lager geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je meerdere banken hebt kun je ook gewoon drie keer pinnen bij de verschillende banken. Wel vantevoren even genoeg geld er op zetten.

Zo zou ik het dan oplossen, 5000 van mijn rekening, 5000 van de gezamelijke en 5000 van die van mijn vrouw haar rekening en klaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Marzman op 24-10-2023 14:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
@Marzman Zo heb ik het ook deels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:07
Heb je al gebeld met de bank? Ze zullen vragen naar een reden maar als die legitiem is hogen ze hem toch wel gewoon op?

[ Voor 0% gewijzigd door t2012 op 24-10-2023 15:34 . Reden: vraagteken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BugBoy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Stel ik ben erg ziekelijk en moet wekelijks medicatie hebben van de apotheek. Als ik die enkel digitaal kan betalen i.p.v. cash, dan weet de bank op een gegeven moment dat ik vaak bij de apotheek kom. Vervolgens wil ik een hypotheek/levensverzekering afsluiten bij mijn bank. Dan heb ik liever niet dat de bank dat soort gegevens van mij heeft. Zo zijn er legio voorbeelden te verzinnen. Daarbij is het motto "ik heb niets te verbergen" onzin. Iedereen heeft dingen die hij/zij liever niet publiekelijk bekend heeft.
Mag hopen dat je de vragen die je krijgt voordat je een hypotheek / levensverzekering afsluit naar waarheid invult.. Kun je anders veel problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
m-vw schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Ik sta echt te kijken dat iemand die zijn bericht op z'n manier begint informatie plaatst die niet in lijn is met wat de Rabobank zelf schrijft:

https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/contant-geld-opnemen-en-storten

Op de site zelf is ook een pdf te vinden met de tarieven/limieten.

Standaard €1250/week (Muv Riant pakket) ter verhogen naar €5000/week.

Geen oplossing voor TS, maar wel een les voor de toekomst.
Wil je contant geld hebben, begin dan tijdig met pinnen.
had dan ook even doorgeklikt: https://www.rabobank.nl/p...limiet-betaalpas-wijzigen

Meer dan € 5.000 contant
Heb je meer dan € 5.000 nodig? Stel per dag de limiet van je betaalpas opnieuw in. Je kunt per dag maximaal € 5.000 opnemen, zolang de geldautomaat genoeg voorraad heeft. Bij sommige geldautomaten kun je het bedrag niet in één keer opnemen. Pin dan meerdere keren achter elkaar, tot je limiet is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Fried schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

had dan ook even doorgeklikt: https://www.rabobank.nl/p...limiet-betaalpas-wijzigen

Meer dan € 5.000 contant
Uit het antwoord van TS blijkt dat dit dus niet zo is.:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76943476

Kijk even bij zijn toevoeging op 14:13.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Bij sommige geldautomaten kun je het bedrag niet in één keer opnemen. Pin dan meerdere keren achter elkaar, tot je limiet is bereikt.
Het voelt een beetje zoals pinnen in Vietnam. Ik had daar tien jaar terug een paar honderd euro nodig en het hoogste bedrag was iets van 30 euro wat ik kon pinnen maar ik kon het wel meerdere keren achter elkaar doen. Heb toen tien keer gepint ofzo :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Qwerty-273 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Je zou dat ook in kunnen regelen met een waardetransport die naar jou toekomt op afspraak (die rijden ook voor tal van andere zakelijke transacties rond). En daar mag dan best ook een commissie voor gerekend worden, want dan houdt je toch nog steeds de mogelijkheid om cash in een fors bedrag op te nemen.
voor grootverbruikers is dat ook interessant. als particulier niet. ik denk dat je schrikt van wat het gaat kosten als je jouw 10K thuis wilt laten brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
Marzman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Het voelt een beetje zoals pinnen in Vietnam. Ik had daar tien jaar terug een paar honderd euro nodig en het hoogste bedrag was iets van 30 euro wat ik kon pinnen maar ik kon het wel meerdere keren achter elkaar doen. Heb toen tien keer gepint ofzo :p
ja hier in NL is het een beetje afhankelijk van de automaat die je treft en waar die mee 'geladen' is. uit mijn hoofd trek je per keer iets van 36 of 40 biljetten uit de automaat. als het grootste biljet 20eu is... kost het een paar pogingen om er 5K uit te trekken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
peize9 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:21:
Wat dacht je van Paypal? Gratis direct overmaken... Direct te zien.
Ook daar zitten limieten aan. Zat in Panama en het was ff zweten toen ik geld over wou maken. Ze hadden een limit van 2k geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-01 07:45
Deze week nog geld overgemaakt naar Duitsland, stond diezelfde dag nog op zijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
het nadeel van digitaal overboeken naar iemand die je niet kent is dat diegene kan volhouden dat het niet is overgeschreven. dat probleem tackelt contact geld dan weer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Drardollan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Ik onderschrijf geen enkele stelling die ik hier lees. Ik zie ook geen controleerbare feiten.

Het aantal Geldmaten is toegenomen vorig jaar: https://www.security.nl/p...+licht+gestegen+naar+5100.

In aantallen is het natuurlijk niet vergelijkbaar met voor Geldmaat, maar dat is met name te wijten aan het feit dat plekken waar voorheen 3 automaten stonden (Rabobank, ING en ABN) er nu nog 1 (of soms 2) zijn. Maar iedereen snapt dat 1 automaat op een lokatie veel voordelen heeft ten opzichte van 3 automaten.

Het is misschien vervelend voor sommige mensen, maar contant geld is al jaren op zijn retour. Dat proces heet vooruitgang. De techniek en kosten rondom pinnen is gigantisch veranderd in de afgelopen jaren waarmee het veel voordelen heeft ten opzichte van contant geld. Daar kan je je druk over maken en allerlei complotten over verzinnen zoals sommigen doen, je kan het gewoon ook accepteren als vooruitgang. Vroeger kregen we ons salaris als contant geld in een zakje op vrijdag, ook die tijd is geweest. Vroeger hadden we GoT niet en hadden we een amberkleurig scherm aan onze XT 8Mhz machine. Tijden veranderen, en hoewel vroegere tijden ook zeker hun charme hadden hebben wij als mensheid ons altijd verder ontwikkelt. Over 250 jaar bestaat geld misschien wel helemaal niet meer, wie zal het zeggen.
toon volledige bericht
Als ik hier de ene na de andere automaat buiten gebruik zie, kan ik niet anders dan concluderen dat Geldmaat duidelijk niet in de behoefte kan voorzien. Vandaag bij 2 AH's geweest: beide Geldmaten leeg of defect. De automaat buiten bij het station: leeg of defect. Dan heb je in het centrum nog 1 optie: bij de Bruna binnen. Ben er niet binnen geweest vandaag, maar ik durf een gok te doen....

Als niemand cash wil, dan snap ik niet waarom al die automaten dan (over het algemeen) zo snel leeg zijn of stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:13
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Als ik hier de ene na de andere automaat buiten gebruik zie, kan ik niet anders dan concluderen dat Geldmaat duidelijk niet in de behoefte kan voorzien. Vandaag bij 2 AH's geweest: beide Geldmaten leeg of defect. De automaat buiten bij het station: leeg of defect. Dan heb je in het centrum nog 1 optie: bij de Bruna binnen. Ben er niet binnen geweest vandaag, maar ik durf een gok te doen....

Als niemand cash wil, dan snap ik niet waarom al die automaten dan (over het algemeen) zo snel leeg zijn of stuk gaan.
In plaats van overal langs te gaan, kun je beter de locatiewijzer van Geldmaat checken. Dan zie je of de automaat wel of niet beschikbaar is.
Beschikbaarheid van Geldmaat was vorige week in het nieuws: 95% beschikbaar en dat was 2,5 procent te weinig. Dus jouw ervaring is niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
BugBoy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Ik snap er ook niets meer van. Ik heb ook de indruk dat de weeklimiet gewoon in stand blijft en dat ik daarom geen geld kan opnemen.

In de app staat nu dat ik een tijdelijke limiet heb van €5.000 die vandaag geldig is. Daaronder staat dat ik deze week al €5.000 heb opgehaald. Zojuist even weer geprobeerd en ik kon vandaag dus niets ophalen. Ik heb sterk het vermoeden dat de weeklimiet van €5.000 gewoon altijd gehandhaafd blijft.

Dat houdt dus ook in dat je niet meer dan €5.000 per week kan ophalen. Heb je ooit €12.000 nodig, dan kan je dus 3 weken van te voren beginnen met pinnen...
Het zit zo:
Als je een weeklimiet instelt, kun je gedurende die week geld opnemen tot een totaal van 5000 euro. Neem je dat in 1x op, kun je de rest van de week niks meer opnemen.
Als je een daglimiet instelt, blijft die de hele dag geldig tot dat maximum, maar de weeklimiet telt eerst. Heb je die weeklimiet van 5000 bereikt, dan geldt de daglimiet niet en kun je pas weer de volgende donderdag geld opnemen.
Wil je 12.000 euro pinnen, dan stel je een daglimiet in van 5000 en dat herhaal je drie dagen achter elkaar.

Dit heeft alles te maken met voorkomen dat je rekening wordt geplunderd na phishing, spoofing, afkijken of welke criminele techniek dan ook. Wees er maar blij mee, want het voorkomt enorme drama’s en echt niet alleen bij verwarde ouderen.

Overigens verschilt de normale weeklimiet per bank.

Tot slot: bij automaten zoals bij AH is het aantal biljetten dat je per keer kunt opnemen beperkt, omdat er niet meer biljetten tegelijk kunnen worden uitgegeven. Dat heeft dus niets met je limiet te maken. Je kunt gewoon een aantal opnames achter elkaar doen.
(Tenzij je bank heeft bepaald dat je maar één keer per dag geld mag opnemen, maar dat geldt niet voor de grote Nederlandse banken.)

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 24-10-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

In plaats van overal langs te gaan, kun je beter de locatiewijzer van Geldmaat checken. Dan zie je of de automaat wel of niet beschikbaar is.
Beschikbaarheid van Geldmaat was vorige week in het nieuws: 95% beschikbaar en dat was 2,5 procent te weinig. Dus jouw ervaring is niet representatief.
@Anoniem: 39993 Aangezien je jouw woonplaats vermeldt in je gegevens, heb ik even voor je gekeken of het werkelijk zo droevig gesteld is. En wat blijkt? Van de 11 automaten in je woonplaats is er nu 1 buiten gebruik. De rest is beschikbaar, vele ervan van 7 tot 23 uur. Dus of ze zijn vandaag allemaal hersteld, of je roept maar wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:25:
@Anoniem: 39993 Aangezien je jouw woonplaats vermeldt in je gegevens, heb ik even voor je gekeken of het werkelijk zo droevig gesteld is. En wat blijkt? Van de 11 automaten in je woonplaats is er nu 1 buiten gebruik. De rest is beschikbaar, vele ervan van 7 tot 23 uur. Dus of ze zijn vandaag allemaal hersteld, of je roept maar wat.
Een PIN automaat geeft vaak de melding "Tijdelijk buiten werking". Volgens de Geldmaat website is hij dan "Nu open", maar geld opnamen kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:23

MLLL

Palm Treo 650

Weet niet of het al genoemd is ,maar volgens mij is een 'bankweek' van donderdag tot donderdag, dus de vrijdag er na kun je weer 5000 euro pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Delay schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Een PIN automaat geeft vaak de melding "Tijdelijk buiten werking". Volgens de Geldmaat website is hij dan "Nu open", maar geld opnamen kan niet.
‘Nu open’ betekent dat de locatie (winkel) open is. Eronder staat bijvoorbeeld Biljetten opnemen (1/2 beschikbaar). Dit betekent dat er twee automaten zijn waarvan een het niet doet. Dus even verder kijken. Als er maar 1 automaat is en die doet het niet, staat er bovenaan niet ‘Nu open’ maar ‘buiten gebruik’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MLLL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:49:
Weet niet of het al genoemd is ,maar volgens mij is een 'bankweek' van donderdag tot donderdag, dus de vrijdag er na kun je weer 5000 euro pinnen.
Van donderdag 00.00 tot woensdag 24.00 uur, staat hierboven ergens, verwijzend naar site Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Ik zag net dat ze weer gefixt/gevuld zijn. Er stonden mensen te pinnen zowel buiten als bij de AH binnen. Maar 11? Dan reken je de wijk winkelcentra ook mee. Met al die kleine automaatjes bij iedere AH tikt het wel aan qua aantal. Maar die zijn dus snel leeg als de enige automaat buiten (centrum) het niet doet.

Er zaten er hier 2 jaar geleden nog 2 meer in het centrum. 1 van ING en 1 van Rabobank.

Ik haal tegenwoordig bijna geen cash meer, maar ik vind het gewoon een beetje triest dat ik geen garantie heb op een werkende automaat in het centrum. Vroeger was de kans op "geen service" veel kleiner. Als 1 automaat het niet deed, had je er nog 2 buiten op loopafstand en een automaatje bij de AH. Nu alleen nog dat automaatje bij de AH, de rest is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Ik zag net dat ze weer gefixt/gevuld zijn. Er stonden mensen te pinnen zowel buiten als bij de AH binnen. Maar 11? Dan reken je de wijk winkelcentra ook mee. Met al die kleine automaatjes bij iedere AH tikt het wel aan qua aantal. Maar die zijn dus snel leeg als de enige automaat buiten (centrum) het niet doet.

Er zaten er hier 2 jaar geleden nog 2 meer in het centrum. 1 van ING en 1 van Rabobank.

Ik haal tegenwoordig bijna geen cash meer, maar ik vind het gewoon een beetje triest dat ik geen garantie heb op een werkende automaat in het centrum. Vroeger was de kans op "geen service" veel kleiner. Als 1 automaat het niet deed, had je er nog 2 buiten op loopafstand en een automaatje bij de AH. Nu alleen nog dat automaatje bij de AH, de rest is weg.
Net als jij halen veel mensen geen cash meer, dus zijn er minder automaten nodig. De banken hebben de automaten aan Geldmaat overgedragen omdat ze onderling niet mogen samenwerken, maar via een derde partij wel. Zo hebben ze het aantal automaten kunnen reduceren tot wat nodig is, om het daarmee ook enigszins betaalbaar te houden. En dat betekent inderdaad dat je wat verder moet fietsen als er eentje stuk is. Maar er zijn er echt 11 van Geldmaat in jouw dorp, verspreid over verschillende wijken als ik het zo zie (maar ik ken jouw dorp verder niet). Op elke hoek van de straat een automaat is misschien wel makkelijk, maar ook heel duur. En hogere bankkosten, dat willen wij Nederlanders ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:23

MLLL

Palm Treo 650

Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Van donderdag 00.00 tot woensdag 24.00 uur, staat hierboven ergens, verwijzend naar site Rabobank.
Top, had geen zin om 3 pagina's te lezen :)
Dus dan kun je donderdag weer 5000 euro pinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:27
Drardollan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:54:

Het wordt tijd om te accepteren dat contant geld iets uit het verleden is. Er zit geen enkel voordeel aan contant geld, het is duur en extreem risicovol. Hoop dat we snel het Zweedse model achterna gaan hier.

Cash wordt overigens helemaal niet actief ontmoedigd. Bedrijven en particulieren zien meer en meer de voordelen van digitaal geld en de diensten rondom digitaal geld worden ook steeds verder uitgebreid (bijvoorbeeld Instant Payment). Er zit voor veel bedrijven en particulieren simpelweg meer voordeel aan digitaal geld dan aan contant geld.
Structureel minder pinautomaten en minder bankfilialen. Dat is gewoon actief beleid om contant geld de nek om te draaien. Ik woon in een stad met 60k+ inwoners en sinds dit jaar is er geen enkele bankfiliaal meer aanwezig. Ik vind het geen probleem dat de banken filialen sluiten om kosten te besparen, maar de kosten worden wel ieder jaar verhoogd onder het mom van 'investeren in service verlenen'. De service neemt af, dus waanzin dat er meer geld wordt gevraagd voor een simpele bankrekening welke overigens semi-verplicht is. Zonder bankrekening kan je namelijk in Nederland geen toeslagen krijgen, geen salaris en noem maar op.

Ja, goed idee, 't Zweeds model volgen. Komt er op neer dat banken nog meer macht krijgen. We moeten juist banken minder macht geven. Er moet een fatsoenlijk alternatief komen voor giraal geld. Zorg maar voor een digitale euro als alternatief voor chartaal geld. En dan in wetgeving vastleggen dat banken niet meer gered kunnen worden door staatssteun en dat banken niet meer onder het depositogarantiestelsel vallen. _/-\o_
Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Net als jij halen veel mensen geen cash meer, dus zijn er minder automaten nodig. De banken hebben de automaten aan Geldmaat overgedragen omdat ze onderling niet mogen samenwerken, maar via een derde partij wel. Zo hebben ze het aantal automaten kunnen reduceren tot wat nodig is, om het daarmee ook enigszins betaalbaar te houden. En dat betekent inderdaad dat je wat verder moet fietsen als er eentje stuk is. Maar er zijn er echt 11 van Geldmaat in jouw dorp, verspreid over verschillende wijken als ik het zo zie (maar ik ken jouw dorp verder niet). Op elke hoek van de straat een automaat is misschien wel makkelijk, maar ook heel duur. En hogere bankkosten, dat willen wij Nederlanders ook niet.
Je ziet het een beetje verkeerd. Mensen halen geen cash meer, omdat er niet genoeg (werkende) automaten meer zijn. Je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. _O-

[ Voor 48% gewijzigd door GioStyle op 24-10-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
GioStyle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:47:
[...]
Je ziet het een beetje verkeerd. Mensen halen geen cash meer, omdat er niet genoeg (werkende) automaten meer zijn. Je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. _O-
Ach ja natuurlijk. Hoe kan ik zo dom zijn? Jij bent sinds 2006 je pas en later telefoon gaan gebruiken, omdat er geen automaat meer in de buurt was. Niet omdat het makkelijker, sneller en veiliger is.
Check anders gewoon even de cijfers van DNB, dan zie je oorzaak en gevolg in samenhang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
GioStyle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:47:
[...]
Structureel minder pinautomaten
Er zijn in Nederland 3850 automaten voor opnemen van biljetten en dat blijft komende jaren zo. Daarna komt wetgeving. Ondertussen neemt het gebruik verder af, maar dat aantal blijft gehandhaafd, hebben banken en andere partijen waaronder Geldmaat met DNB afgesproken. De 3850 is gebaseerd op gebruik in 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:30:
[...]

Ach ja natuurlijk. Hoe kan ik zo dom zijn? Jij bent sinds 2006 je pas en later telefoon gaan gebruiken, omdat er geen automaat meer in de buurt was. Niet omdat het makkelijker, sneller en veiliger is.
Check anders gewoon even de cijfers van DNB, dan zie je oorzaak en gevolg in samenhang.
Ik kan je uit praktijkervaring melden dat zo'n Geldmaat welke in een supermarkt staat een stuk minder gevuld wordt dan een Geldmaat die in een gevel staat. Een ander verschil is dat je bij eerstgenoemde Geldmaat een minder hoog bedrag contant kan opnemen dan bij de tweede. Zo'n Geldmaat wordt slechts één keer per week gevuld. Als zo'n Geldmaat in de supermarkt de enige Geldmaat is in een wijk kan je je natuurlijk voorstellen dat die Geldmaat binnen no-time leeggetrokken wordt. En dat mensen meerdere keren gaan pinnen om hun gewenste bedrag contant te krijgen. Gevolg is dat de eerste Geldmaat sneller leeg is. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt en de rest heeft pech. Als je dat keer op keer overkomt, ga je natuurlijk naar alternatieven kijken, en dat is dan niet geheel op vrijwillige basis om het zo maar te zeggen, maar uit noodzaak.

Op papier doet bovenstaande voorbeeld het natuurlijk uitstekend. Mensen nemen steeds minder contant op en regelen hun zaken steeds vaker digitaal. Ja, logisch, want je limiet is in een supermarkt lager, dus je bent deels gedwongen minder op te nemen en er valt niets op te nemen als je Geldmaat al een aantal dagen leeg is. _O-

Tuurlijk ben ik van overtuigd dat digitalisering een rol speelt, waardoor contant geld steeds een kleinere rol heeftt in de maatschappij, maar banken verafschuwen contant geld. Als het aan de banken ligt was het gister al afgeschaft, terwijl banken juist verantwoordelijkheid zouden moeten dragen en moeten blijven realiseren dat contant geld ook een (maatschappelijke) rol heeft in het betalingsverkeer.

Vroeger gebruikte de mens paard en wagen als vervoersmiddel. Later is dat vervangen door de auto.

Nu gebruiken mensen banken om betalingen te doen... Ik hoop dat ik ooit nog meemaak dat banken straks paard en wagen voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
GioStyle schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:15:
[...]
Ik kan je uit praktijkervaring melden dat zo'n Geldmaat welke in een supermarkt staat een stuk minder gevuld wordt dan een Geldmaat die in een gevel staat. Een ander verschil is dat je bij eerstgenoemde Geldmaat een minder hoog bedrag contant kan opnemen dan bij de tweede.
Dat eerste klopt, het tweede niet. Je kunt per keer zoveel opnemen als je saldo of je limiet of je bankbeperkingen (om maar weer on topic te komen) toelaten. Heeft niks met de automaat te maken. Hooguit moet je vaker pinnen om aan het gewenste bedrag te komen.
Verder, breng eens een bezoekje aan het openluchtmuseum. Good old times.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Toke_gt schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:38:
[...]

Dat eerste klopt, het tweede niet. Je kunt per keer zoveel opnemen als je saldo of je limiet of je bankbeperkingen (om maar weer on topic te komen) toelaten. Heeft niks met de automaat te maken. Hooguit moet je vaker pinnen om aan het gewenste bedrag te komen.
Verder, breng eens een bezoekje aan het openluchtmuseum. Good old times.
Onjuist. Heeft te maken met de hoeveelheid geld wat in de automaat zit. Bijna leeg betekent lager limiet.

Verder, kom eens wat vaker naar buiten, je zal verbazen dat niet alles wat op internet staat ook zo in praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
GioStyle schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:44:
[...]

Onjuist. Heeft te maken met de hoeveelheid geld wat in de automaat zit. Bijna leeg betekent lager limiet.

Verder, kom eens wat vaker naar buiten, je zal verbazen dat niet alles wat op internet staat ook zo in praktijk werkt.
Ik weet hoe het in de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Toke_gt schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:18:
[...]

Ik weet hoe het in de praktijk werkt.
Dat is mooi. Dan kan je me ook uitleggen waarom ik bij de ene Geldmaat zonder problemen €5k in één keer kan opnemen en bij de andere slechts €300?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:40
Pinnen in Holland Casino:
a) geen opnamelimiet op automaat
b) bij kassa te wisselen in grotere coupures
c) veilig

Alleen de verleiding weten te weerstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:01
Ik meende begrepen te hebben dat als je een groot bedrag nodig is, dit bij de bank eerst aangevraagd wordt. Zodat op de dag dat je het nodig hebt (voor auto bv) het in 1 keer kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
GioStyle schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:33:
[...]

Dat is mooi. Dan kan je me ook uitleggen waarom ik bij de ene Geldmaat zonder problemen €5k in één keer kan opnemen en bij de andere slechts €300?
Even teruglezen. Aantal biljetten kan verschillen, je eigen week- of daglimiet kan bereikt zijn, biljettenkeuze, limiet van je bank. En het kan zijn dat het de laatste biljetten uit die automaat zijn. Maar dat een automaat zelf een limiet bedenkt omdat ie bijna leeg is en het geld zo over klanten verdeelt, dat is onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 25-10-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Ieny schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 02:31:
Ik meende begrepen te hebben dat als je een groot bedrag nodig is, dit bij de bank eerst aangevraagd wordt. Zodat op de dag dat je het nodig hebt (voor auto bv) het in 1 keer kunt betalen.
Dat klopt ook, als je het wilt pinnen. Maar TS wil een groot bedrag bij de automaat opnemen en dat kan niet in één keer als het meer dan 5000 euro is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Mensen halen hier dus heel veel cash. Blijkbaar interpreteer je mijn berichten anders dan ik ze bedoel. Zodra die dingen hier gefixt of gevuld zijn, zie je dat Geldmaat hier totaal niet opgewassen is tegen de vraag. En weet je wat nou het mooie is? Iedereen die geld wilde pinnen, maar dat door "no service" niet kom, gaat dat nu ineens doen. Je ziet dan ineens op hele rare tijden dus gewoon een rij bij de automaat buiten en ook mensen die binnen bij de AH die rij willen ontlopen. Dan zijn ze zo weer leeg he? :) Eerst pinnen ze de automaat buiten leeg (weet niet of dat gemakzucht is of dat ze echt de briefjes van 10 willen die hier in het centrum maar in 1 automaat te krijgen zijn), daarna het automaatje bij het AH centrumfiliaal en daarna het automaatje bij de AH op een paar honderd meter van het centrum. Er is ook een automaat bij de Bruna, maar die zit echt midden in het voetgangersgebied en is natuurlijk buiten winkelopeningstijden niet bruikbaar. Geldmaat loopt hier enorm achter de feiten aan. En aangezien we het hier wel over "het geld van de klant" hebben, is dat gewoon triest en het toont vrij weinig respect naar de klant.

Bij de AH's hebben ze tegenwoordig ook briefjes met grote letters bij de klantenservice klaar liggen om op te hangen:
- LET OP: Geldautomaat defect. (Plakken ze bij de deur EN op de zijkant van het apparaat zelf.)
- LET OP: Statiegeldautomaat defect.

Geldmaat is een "afschuifmanoeuvre van de Nederlandse banken" en is bedoelt als "boksbal" om boze klanten, die niet meer willen dan gewoon toegang tot hun geld op de door hen gewenste manier, heen ter verwijzen. "Het ligt niet aan ons hoor, wij hebben dit probleem nu bij een zogenaamd externe partij neergelegd.". Geldmaat is bedoeld als sterfhuis voor de cash dienstverlening. Alle mooie praatjes over toename in automaten zijn mooi verpakte PR. Weet je wat er namelijk nog harder toenam dan het aantal automaten? Juist, het aantal keren dat er cash uit de automaat gehaald werd. Dus ze liepen al achter en lopen na vorig jaar eigenlijk alleen maar VERDER achter.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-10-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Anoniem: 39993

Kijk maar uit. Zometeen wordt er weer met cijfertjes gestrooid dat jaar in, jaar uit contant geld afneemt en dat je maar een bezoek moet brengen aan het openluchtmuseum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GioStyle schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:25:
@Anoniem: 39993

Kijk maar uit. Zometeen wordt er weer met cijfertjes gestrooid dat jaar in, jaar uit contant geld afneemt en dat je maar een bezoek moet brengen aan het openluchtmuseum.
Dat is het wel. Ze maken een rookgordijn, komen met wat mooi gewindowdresste cijfertjes en Jan met de korte achternaam trapt er toch wel in. :) En in Den Haag lopen ze zelfs met zakken geld achter de banken aan, zodat ze zeker niet om kunnen vallen. Daar hoeven wij al helemaal niets van te verwachten.

Ik denk dat wat tegengas op de PR wel moet kunnen. Zo goed doen ze het in mijn ogen helemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
Geldmaat is een "afschuifmanoeuvre van de Nederlandse banken" en is bedoelt als "boksbal" om boze klanten
Klets toch niet zo….. Geldmaat is er gekomen omdat alle grootbanken zagen dat de volumes bij hun eigen automaten steeds verder afnamen, ze kantoren wilden sluiten (waar automaten hingen) en de maatregelen om plofkraken te voorkomen steeds duurder werden. Dit was een prima manier om toch een fatsoenlijke dekking te houden, en kosten te delen. En is dat nog steeds.

Ik schat dat nagenoeg iedereen wel een automaat kan vinden op een redelijke afstand van de woon/werk locatie. En vaak een aantal, waarvan sommigen ook gewoon binnen en voor afstorten.

En je kan gewoon net zoveel opnemen als je voor normaal gebruik nodig hebt. Bijzondere dingen moet je even plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Klets toch niet zo….. Geldmaat is er gekomen omdat alle grootbanken zagen dat de volumes bij hun eigen automaten steeds verder afnamen, ze kantoren wilden sluiten (waar automaten hingen) en de maatregelen om plofkraken te voorkomen steeds duurder werden. Dit was een prima manier om toch een fatsoenlijke dekking te houden, en kosten te delen. En is dat nog steeds.

Ik schat dat nagenoeg iedereen wel een automaat kan vinden op een redelijke afstand van de woon/werk locatie. En vaak een aantal, waarvan sommigen ook gewoon binnen en voor afstorten.

En je kan gewoon net zoveel opnemen als je voor normaal gebruik nodig hebt. Bijzondere dingen moet je even plannen.
Pardon? Klets toch niet zo? Wie kletst er hier nou? Ik heb notabene bij een bank gewerkt. Banken hebben (goede en begrijpelijke) redenen om dingen te doen. Daarnaast hebben ze het verhaal om het verkopen. Dat zijn 2 HEEL verschillende dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-10-2023 09:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wat cijfers bij de niet zo met cijfers onderbouwde discussie van de laatste paar pagina's. Bron: DNB

Zie persoonlijk toch het aantal pinopnames eerder en substantieler afnemen (in relatie tot stijging pinbetalingen) en daarna volgt dan de daling van het aantal pinautomaten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfV6OazDjqlP2u9W7V5Dng_6BBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NklUJAQA6iHROhbcnTNRAiKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hoghPp7XTmb0MjWR0TtpEmmRlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oB9QcClxS6ZWJdmkYpfIImxa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LJ4n7AZyBuqN2T4mfRXL-P5a7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWXxXyn8drlAGYHt8RsuBuSe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Na twee jaren met ingrijpende coronabeperkingen in winkels, werd er in 2022 weer vaker contant geld opgenomen dan in 2021. Aan de balie kan nauwelijks nog contant geld worden opgenomen.
Bron: https://factsheet.betaalvereniging.nl/

Ik blijf erbij: contant geld wordt ontmoedigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
jeroenkb schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:12:
Wat cijfers bij de niet zo met cijfers onderbouwde discussie van de laatste paar pagina's. Bron: DNB
De cijfers laten een afname zien. Die afname kan je ook verklaren uit het beleid om contant te ontmoedigen. Een hopelijk niet controversieel voorbeeld is het Europa breed verbieden van grote contante betalingen:
Het kabinet werkt aan een wetsvoorstel om contante betalingen vanaf € 3.000 te verbieden.
Natuurlijk neemt het aantal contante opnames af als je dit verbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GioStyle schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Dat denk ik ook, maar niet per se door de overheid. Ik zie zelfs berichten af en toe in het nieuws dat lokale overheden maatregelen nemen voor meer bankautomaten (banken dwingen, of zelfs zelf automaten uitbaten).

- De banken hebben alles uit handen gegeven in Nederland en Belgie aan een derde die met minder automaten op een centrale plek werkt. Dat zal met de ramkraken te maken hebben?
- Corona heeft cash geld ook geen goed gedaan.
- Het is hip om met Apple of Google pay te betalen nu :p

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 25-10-2023 10:37 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
t2012 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:33:
Heb je al gebeld met de bank? Ze zullen vragen naar een reden maar als die legitiem is hogen ze hem toch wel gewoon op?
Ja, maar ze beweren dat ze het niet kunnen ophogen of mijn termijn (die ik blijkbaar te lang had gezet) te kunnen resetten.
jeroenkb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:44:
Mag hopen dat je de vragen die je krijgt voordat je een hypotheek / levensverzekering afsluit naar waarheid invult.. Kun je anders veel problemen mee krijgen.
Ik ben gelukkig volledig gezond, dus dat was geen probleem :) Het gaat meer om het principe dat privacy steeds verder onder druk komt te staan door de digitalisering. Doordat banken en de overheid steeds meer inzicht krijgen staat ook hier de privacy onder druk. Maar ik zag dat er al een modbreak is geweest, dus denk dat deze discussie in een ander topic gevoerd moet worden.

Meer dan € 5.000 contant
Dat heb ik gedaaan, maar als je eenmaal een termijn hebt ingesteld, dan lijkt er van alles fout te gaan. In de app kan je soms wat instellen en dan krijg je zelfs per SMS of e-mail een bevestiging dat het is gelukt. In de app lijkt het dan ook goed te zijn. Kijk je een half uur later in de app, dan is die instelling toch weer verdwenen. Wellicht dat het bij andere banken beter werkt, maar bij de Rabobank werkt dit gewoon niet echt logisch.
G-series22 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:24:
Deze week nog geld overgemaakt naar Duitsland, stond diezelfde dag nog op zijn rekening.
Klopt, op een werkdag voor 14 uur overmaken dan staat het vrijwel altijd dezelfde werkdag nog op de rekening. Maar dat is nog steeds verre van instant payment (zoals in Nederland) en dat maakt het toch lastig zaken doen. De verkoper wil zeker zijn geld hebben en ik wil eerst de auto zien.
Farabi schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:28:
het nadeel van digitaal overboeken naar iemand die je niet kent is dat diegene kan volhouden dat het niet is overgeschreven. dat probleem tackelt contact geld dan weer wel.
Daarom wil je graag instant payment, want dan kan je laten zien dat jij het hebt overgemaakt en hij moet dan maar laten zien dat het niet binnen is. Als er tijd tussen zit, dan wordt het allemaal gewoon een stuk lastiger.
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:22:
Als ik hier de ene na de andere automaat buiten gebruik zie, kan ik niet anders dan concluderen dat Geldmaat duidelijk niet in de behoefte kan voorzien.
Hier zijn de automaten van Geldmaat relatief drukbezocht. De automaat die ik gebruik kan ook in 1x €5.000 uitgeven (heeft een grote geldlade en is ook geschikt om geld te storten.). Daar staat nog een automaat naast (voor kleinere bedragen) en ik ben er deze week op verschillende tijdstippen geweest en altijd is er nog iemand anders. De automaten doen het echter altijd en de keren dat het me lukte om geld te halen zat er ook voldoende in. Ik heb dan ook niet zo'n probleem met Geldmaat, maar meer met de (onduidelijke) limieten die de Rabobank hanteerd. Daarbij vind ik het niet veilig om op straat grote bedragen te moeten pinnen.
Toke_gt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:58:
Het zit zo:
Als je een weeklimiet instelt, kun je gedurende die week geld opnemen tot een totaal van 5000 euro. Neem je dat in 1x op, kun je de rest van de week niks meer opnemen.
Als je een daglimiet instelt, blijft die de hele dag geldig tot dat maximum, maar de weeklimiet telt eerst. Heb je die weeklimiet van 5000 bereikt, dan geldt de daglimiet niet en kun je pas weer de volgende donderdag geld opnemen.
Wil je 12.000 euro pinnen, dan stel je een daglimiet in van 5000 en dat herhaal je drie dagen achter elkaar.
In de app van de Rabobank kan je geen weeklimiet instellen. Je kan enkel de opnamelimiet instellen voor een periode of onbepaalde tijd. Dit had echt veel eenvoudiger gedaan kunnen worden.
Mr.D78 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:45:
Pinnen in Holland Casino:
a) geen opnamelimiet op automaat
b) bij kassa te wisselen in grotere coupures
c) veilig

Alleen de verleiding weten te weerstaan.
De opnamelimiet zit op je rekening en die kan niet hoger dan 5.000 euro (in mijn geval althans). Grotere coupures was wel handig geweest inderdaad.
Ieny schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 02:31:
Dat was vroeger zo, maar kan bij de reguliere banken niet meer. Al het cash-geld is overgeheveld naar Geldmaat, dus zit niet anders op dan geld uit de automaat te halen.
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:37:
Het is -in mijn ogen- prima dat er een logischere dekking komt van automaten i.p.v. dat elke bank zijn eigen automaten heeft. Als die dekking en de vulling van die automaten goed geregeld is, dan werkt het systeem prima. Het probleem is dat dit nog de enige manier is om aan cash-geld te komen en dat maakt het voor grotere bedragen erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@BugBoy Ik denk dat je helaas tegen de limieten van de service van de bank bent opgelopen. Enige wat je kunt doen is kijken wat andere banken aanbieden, maar ik verwacht geen grote verschillen, en dan overstappen naar een andere bank. Dit is hoe je als consument spreekt tegen banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Pardon? Klets toch niet zo? Wie kletst er hier nou? Ik heb notabene bij een bank gewerkt. Banken hebben (goede en begrijpelijke) redenen om dingen te doen. Daarnaast hebben ze het verhaal om het verkopen. Dat zijn 2 HEEL verschillende dingen.
Daarom wordt de dienstverlening bij geldmaat ook steeds verder verbeterd? Het gebruik van contant geld neemt rap af en om daar dan een betaalbare dienstverlening voor in stand te houden zijn banken gaan samenwerken.... in Geldmaat. In het begin was het inderdaad een grote puinhoop, onder meer vanwege te weinig personeel. En als er dan een Geldmaat buiten gebruik was dan zag je dat de Geldmaten daaromheen ook leeggepind (of volgestort!) werden omdat er dan acuut een capaciteitsprobleem was. Tegenwoordig is dat een stuk beter en kun je vaak zelfs contactloos geld opnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

De cijfers laten een afname zien. Die afname kan je ook verklaren uit het beleid om contant te ontmoedigen. Een hopelijk niet controversieel voorbeeld is het Europa breed verbieden van grote contante betalingen:

[...]

Natuurlijk neemt het aantal contante opnames af als je dit verbiedt.
Geloof je nu echt dat de daling van het contante geld opnemen nu echt komt door het verbieden van betalingen van 3000 euro of meer?

Geloof je echt dat het merendeel van die opnames van geld bedragen van vele duizenden euro's zijn?

Denk je niet dat het merendeel van de opnames gewoon de 50 of 100 euro is die daarna wordt uitgegeven in supermarkt, kroeg of weet ik waar. En dat is al jaren aan het dalen doordat mensen meer zijn gaan pinnen.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenkb op 25-10-2023 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Delay Nog even voor je opgezocht: gemiddeld pinbedrag per opname bij de pinautomaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4sol-xYiDG3X6cxBHN380Cz57Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeRBCR88PlgknLznlUIzb9CV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bszz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Daarom wordt de dienstverlening bij geldmaat ook steeds verder verbeterd? Het gebruik van contant geld neemt rap af en om daar dan een betaalbare dienstverlening voor in stand te houden zijn banken gaan samenwerken.... in Geldmaat. In het begin was het inderdaad een grote puinhoop, onder meer vanwege te weinig personeel. En als er dan een Geldmaat buiten gebruik was dan zag je dat de Geldmaten daaromheen ook leeggepind (of volgestort!) werden omdat er dan acuut een capaciteitsprobleem was. Tegenwoordig is dat een stuk beter en kun je vaak zelfs contactloos geld opnemen.
Dat is dus precies wat er hier nog gewoon gebeurt. Vooral in en rond het centrum. Regelmatig. Als ik cash nodig heb, dan moet ik:
- dat ruim vooraf in huis halen
- of een mogelijk flinke fietstocht riskeren.

Gelukkig zijn de meeste AH's tot redelijk laat open. Maar in de wintermaanden is het AH centrum filiaal maar tot 20:00 uur open. Dan heb je vanaf 20:00 uur dus 1 automaat in het hele centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Dat is dus precies wat er hier nog gewoon gebeurt. Vooral in en rond het centrum. Regelmatig. Als ik cash nodig heb, dan moet ik:

Gelukkig zijn de meeste AH's tot redelijk laat open. Maar in de wintermaanden is het AH centrum filiaal maar tot 20:00 uur open. Dan heb je vanaf 20:00 uur dus 1 automaat in het hele centrum.
'een fietstocht riskeren'

in wat voor locatie woon jij dat dat riskant is om te fietsen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

No Hands schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

'een fietstocht riskeren'

in wat voor locatie woon jij dat dat riskant is om te fietsen?
In de winter? Kou, regen, vroeg donker. Ik vind het ook niks, ik moet ook op de fiets, ik plan het meestal wel maar twee jaar geleden zaten er nog drie automaten vlakbij.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

n=1

(het kan best een keer voorkomen maar je overtuigt mij niet met dit "argument" dat het een structureel probleem is)

Maar goed, we dwalen af: Volgens mij ging het TS om het opnemen van een groot bedrag, een vrij uitzonderlijk geval. Het ging er niet om dat een pinautomaat het niet deed.

[ Voor 11% gewijzigd door bszz op 25-10-2023 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bszz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

n=1

(het kan best een keer voorkomen maar je overtuigt mij niet met dit "argument" dat het een structureel probleem is)

Maar goed, we dwalen af: Volgens mij ging het TS om het opnemen van een groot bedrag, een vrij uitzonderlijk geval. Het ging er niet om dat een pinautomaat het niet deed.
Ik heb er genoeg krantenartikelen van gezien om te constateren dat n niet 1 is. Bovendien ben ik niet
BazzH dus het is al minimaal 2 ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 10:47
Wel kudos dat je op de fiets gaat naar je dealer, liever niet achter het stuur met drugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

happysan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:51:
Wel kudos dat je op de fiets gaat naar je dealer, liever niet achter het stuur met drugs.
Het is meer dat de enige overgebleven automaten in het centrum staan waar een auto niet mag parkeren.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het topic veranderd langzaam in een kopie van de discussie in:
Gaat de geldautomaat verdwijnen?
;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55

Agent47

I always close my contracts.

Ik vraag me sowieso af vanaf welk bedrag de bank / belasting vragen gaat stellen? 5k? 10k?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Agent47 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:38:
Ik vraag me sowieso af vanaf welk bedrag de bank / belasting vragen gaat stellen? 5k? 10k?
In Belgie is het maximale bedrag van een cashbetaling 3000 euro, dus ik gok boven dat bedrag.

In Nederland is dat 10.000 en willen ze daar ook 3000 van maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 18-01-2024 15:53 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marzman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:53:
[...]

In Belgie is het maximale bedrag van een cashbetaling 3000 euro, dus ik gok boven dat bedrag.

In Nederland is dat 10.000 en willen ze daar ook 3000 van maken.
In NL is er niet echt een officiële limiet.
Alleen boven de 10.000 moet de ontvanger officieel gezien een ‘klant onderzoek’ uitvoeren.
En financiële instellingen hebben een meldplicht boven de 10k.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2024 16:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54

Barrycade

Through the...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:19

Dark Angel

Corvette LS Power

Toen ik een auto ging kopen liep ik ook tegen het probleem aan. Toen heb ik even snel gevraagd of familie geld voor mij kon pinnen. Dat ze het de week er op wel terug kregen als de limit er weer weg was voor de rest had ik het verdeeld over 4 banken en kon ik per bank iedere dag de max limit pinnen. Toen had ik het precies op de dag dat ik de auto in DE ging ophalen het geld bij elkaar.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 16:14
Vorkie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:41:
Dat gevaarlijk component is natuurlijk een beetje flauw - jij gaat nu naar het buitenland een auto ophalen waarvan de koper weet dat je >10k op zak hebt.
Heb zelf al een paar x een auto in Duitsland gekocht en kan je vertellen dat het de normaalste gang van zaken is daar, zowel privé als zakelijke verkoop. Wat echter nooit zou doen bij de eerste bezichtiging al het bedrag op zak hebben hoogstens een paar 100euro om eventueel een aanbetaling te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
targaryanwolf schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Heb zelf al een paar x een auto in Duitsland gekocht en kan je vertellen dat het de normaalste gang van zaken is daar, zowel privé als zakelijke verkoop. Wat echter nooit zou doen bij de eerste bezichtiging al het bedrag op zak hebben hoogstens een paar 100euro om eventueel een aanbetaling te doen.
Ook in Nederland hoor, heb vaak zat contant afgerekend.
Auto's, scooter, audio apparatuur enz enz.
Sommige willen nou eenmaal contant hebben voor wat voor reden dan ook.
Nou moet je wel zeker weten dat het goed zit zodat je niet overvallen wordt of opgelicht wordt dat is wel een ding om rekening mee te houden.
Betalen doe ik ook pas als het goed in mijn bezit is en op mijn naam staat, eerder niet.

Vroeger kon je naar de bank gaan en geld bestellen dat is tegenwoordig niet meer zo dat is wel nadelig als je grote bedragen contant moet afrekenen.
Zo had ik vroeger (>5jaar) gewoon zo een 20k besteld en was geen probleem kreeg ik zo mee in een envelop, duurde paar dagen tot het daar bezorgd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
GioStyle schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Of hebben ze gewoon minder geld achter de balie omdat er steeds minder werd gehaald? Waarvoor zou je veel geld hebben liggen met alle risico's van dien als er geen vraag naar is?

Als er genoeg vraag zou zijn naar contact geld springt er vanzelf wel een bank op in die het als USP gaat gebruiken. En er is misschien wel op 1 of andere manier extra geld aan probeert te verdienen. We zien in de fin-sector immers genoeg alternatieve mogelijkheden als er een gat in de markt wordt gezien. Maar als dat gat er niet is, springt er ook niemand in.

[ Voor 31% gewijzigd door Frame164 op 23-01-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54

Barrycade

Through the...

NicoHF schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Sommige willen nou eenmaal contant hebben voor wat voor reden dan ook.
Nou moet je wel zeker weten dat het goed zit zodat je niet overvallen wordt of opgelicht wordt dat is wel een ding om rekening mee te houden.
Betalen doe ik ook pas als het goed in mijn bezit is en op mijn naam staat, eerder niet.

Vroeger kon je naar de bank gaan en geld bestellen dat is tegenwoordig niet meer zo dat is wel nadelig als je grote bedragen contant moet afrekenen.
Zo had ik vroeger (>5jaar) gewoon zo een 20k besteld en was geen probleem kreeg ik zo mee in een envelop, duurde paar dagen tot het daar bezorgd werd.
Dat kan je tegenwoordig wel vergeten dat je een enveloppe met 20k er in met een dankjewel de bank uit loopt als particulier.

Dit triggert allerlei fraude desks bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:12
NicoHF schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Wordt wel steeds minder, toen ik niet al te lang geleden mijn huidige auto afrekende bij de dealer werd aangegeven dat contant eigenlijk ongewenst was tegenwoordig en 'gedoe' is, maar zelfs bij 'handelaren', wel in het wat luxere segment, zie je het ook steeds minder wanneer kijkend naar auto's. Ik vermoed echter dat het bij de handelaren in het lagere segment nog wel een stuk gebruikelijker zal zijn.
Pagina: 1 2 Laatste