Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18
Ik wil een auto kopen in Duitsland bij een particulier en deze persoon wil graag het geld cash hebben Overmaken tussen Nederland en Duitsland duurt te lang en ik ga natuurlijk niet betalen voordat ik naast de auto sta. Daarom dacht ik even de bank te bellen en een afspraak te maken om een groot bedrag op te halen. Bij de Rabobank is deze optie er niet meer en ze geven aan dat je het geld gewoon maar uit de muur moet halen (over veiligheid gesproken).

De website van de Rabobank is niet erg duidelijk. Eerst staat er dit:
De limiet voor contant geld opnemen is standaard € 1.250 per week. Bij een Rabo RiantPakket is dit € 5.000, bij een Rabo JongerenRekening € 250. Bij geldautomaten van Geldmaat loopt de week van donderdag 0.00 uur tot woensdag 24.00 uur.
Maar daar onder staat het volgende:
Heb je meer dan € 5.000 nodig? Stel per dag de limiet van je betaalpas opnieuw in. Je kunt per dag maximaal € 5.000 opnemen, zolang de geldautomaat genoeg voorraad heeft. Bij sommige geldautomaten kun je het bedrag niet in één keer opnemen. Pin dan meerdere keren achter elkaar, tot je limiet is bereikt.
Ik heb de opnamelimiet verhoogd naar €5000 en gisteren maar de eerste keer €5000 uit de muur gehaald. Vandaag naar de bank gegaan en weer geprobeerd om geld te halen. Blijkbaar mag ik niets meer ophalen, want ik kreeg meteen "limiet" bereikt. Ik kon nog geen €1000 uit de muur halen. Vanzelfsprekend is het saldo toereikend.

Aan de ene kant is er dus een weeklimiet en aan de andere kant een daglimiet. Ik heb gisteren om 17:30 gepind en vandaag om 13:00 kreeg ik dat de opnamelimiet was bereikt. Is het een 24-uurs limiet en moet ik wachten tot na 17:30 of mag ik gewoon niet meer dan €5000 ophalen in een week en moet ik wachten tot donderdagochtend (dat is eigenlijk te laat)?

Ik begrijp best dat ze minder cash willen, maar onderaan de streep is het gewoon mijn geld en je moet op een dergelijke manier je geld ophalen. Sta net bij een geldautomaat waar er twee naast elkaar zitten. Dan is het echt niet prettig om 100 briefjes van 50 euro in je zak te vouwen. Wellicht is dit veiliger voor het bankpersoneel, maar voor de consument is het ronduit gevaarlijk.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-04 14:01
Veelal doen banken dat om bepaalde zwarte handel ook beetje tegen te houden.
Opnamelimieten per automaat zijn wel enigszins gebruikelijk anders kan 1 persoon een groot deel van de automaat leeg trekken…

Enige optie is ruim van te voren geld regelen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Een bemande balie voor dit soort transacties is gewoon te duur….. zeker als een Geldautomaat gewoon een prima alternatief is voor nagenoeg alle transacties. Voor forse bedragen gewoon even vooruit plannen.

En als Rabo ook nog een weeklimiet kent moet je die natuurlijk ook verhogen (als dat kan).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 21-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Waardeloze service, en je moet er ook nog voor betalen
Pin anders in Duitsland

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat gevaarlijk component is natuurlijk een beetje flauw - jij gaat nu naar het buitenland een auto ophalen waarvan de koper weet dat je >10k op zak hebt.

Bij de ING zat ik hier ook mee te prutsen - door die wet Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme zijn ze erg streng geworden en alles boven de 10k moeten ze onderzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:26:
Een bemande balie voor dit soort transacties is gewoon te duur…..
Er staat hier een enorm pand van de Rabobank, waar gewoon een bemande receptie zit. Wat mij betreft trek ik het binnen de bank uit een geldautomaat, maar nu sta ik op straat met mensen achter en naast me. Die geldautomaat binnen de bank is weggehaald (die zat er een paar jaar geleden wel).
Zeker als een Geldautomaat gewoon een prima alternatief is.
De geldautomaat op straat vind ik geen veilig alternatief om €5.000 uit te halen. Het is dat het niet anders kan, maar bij veel automaten (bijv. bij de AH) kan je slechts €300 per transactie uit de automaat halen. Sta je daar 17x te pinnen en steeds weer geld in je zak te proppen. Iets verder op was een automaat waar je wel in 1x het hele bedrag kan pinnen, maar dat is op straat en er zit ook nog een automaat op 1m naast je. Allebei niet zo heel erg fijn. Helemaal niet als je in een plaats woont waar de veiligheid op straat toch al niet geweldig is.
Voor forse bedragen gewoon even vooruit plannen.
Als je slechts €5.000 per week mag ophalen, dan is dat natuurlijk niet echt te plannen. Ik heb een afspraak om een auto op te halen en die gast gaat hem natuurlijk niet 4 weken voor mij vasthouden, omdat ik geld moet pinnen. Die Duitsers snappen sowieso al niet dat je niet gewoon bij de bank het geld kan ophalen.
En als Rabo ook nog een weeklimiet kent moet je die natuurlijk ook verhogen (als dat kan).
Dat lijkt dus niet te kunnen. Ik heb nu geld overgeboekt naar de gemeenschappelijke rekening en daar de limiet van verhoogd. Dan kan je wel weer €5.000 ophalen. Ik hoop dat het een 24-uurslimiet is en anders moet ik via vrienden wat regelen. Maar fiscaal gezien mag ik hen niet €5.000 overmaken, want dat kan gezien worden als een schenking...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
koentjuh1987 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:20:
Veelal doen banken dat om bepaalde zwarte handel ook beetje tegen te houden.
Daar heb ik alle begrip voor. Maar laten de dan ook binnen de EU verplicht stellen dat banken mee moeten doen met TIPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Vorkie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:41:
Dat gevaarlijk component is natuurlijk een beetje flauw - jij gaat nu naar het buitenland een auto ophalen waarvan de koper weet dat je >10k op zak hebt.
Ik ga met 2 personen en de verkoper heb ik reeds gesproken via Facetime, dus dat zit denk ik wel snor. Grote bedragen pinnen op straat vind ik heel wat gevaarlijker. Natellen is sowieso al geen optie, dus het is snel in je zak steken en weer weg.
Bij de ING zat ik hier ook mee te prutsen - door die wet Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme zijn ze erg streng geworden en alles boven de 10k moeten ze onderzoeken.
Ik maak regelmatig grote bedragen (ook naar Zuid-Amerika), omdat ik penningmeester ben van een goededoelenstichting. Dat is eigenlijk nooit een groot probleem, behalve dat het lang duurt en er flinke kosten aan zitten. Dat is alleen nu niet een optie. Voor hetzelfde geld valt de auto toch tegen in het echt en/of komt de verkoper niet opdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:43:
[...]
Er staat hier een enorm pand van de Rabobank, waar gewoon een bemande receptie zit. Wat mij betreft trek ik het binnen de bank uit een geldautomaat, maar nu sta ik op straat met mensen achter en naast me. Die geldautomaat binnen de bank is weggehaald (die zat er een paar jaar geleden wel).
Iets minder onnozel kan ook wel….

Die balie heeft natuurlijk geen beveiligde ruimte voor kasgeld… dat is wat het duur maakt, net zoals een eigen geldautomaat met alles wat daarbij hoort met beveiliging en periodieke vulling. Om over onze ploffende *knip* nog maar te zwijgen.

Daarom werken banken samen in/met Geldmaat. Alle kosten door vele transacties. En die automaat binnen heeft natuurlijk exact dezelfde limieten…. En ook bij geldmaat hangen er genoeg automaten in een afgesloten ruimte.

Grote cashtransacties voor particulieren handmatig afhandelen is gewoon te duur omdat er amper noodzaak voor is in NL.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 21-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:58
Wat dacht je van Paypal? Gratis direct overmaken... Direct te zien.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:43:
[...]
Maar fiscaal gezien mag ik hen niet €5.000 overmaken, want dat kan gezien worden als een schenking...
Dat mag prima. Een schenking is een gift waar niks tegenover staat. Iemand €5000 overmaken om tegelijkertijd €5000 aan cash te krijgen, staat wel wat tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
Je kunt tot 5k per dag opnemen bij een Geldmaat lees ik overal? Hoe moeilijk kan het zijn denk ik dan?
Je kunt dan toch gewoon een rustig moment (sochtends vroeg) pakken en 5 of 10 minuten flappentappen?
Vind je het te spannend alleen? Neem een vriend mee of ga met een groepje... (Die in de rij achter je gaan staan voor de vorm ;)
Desnoods ga je 10x 1000 euro trekken als je niet me teveel cash over straat wilt.
Hou er ook wel rekening mee dat als je 10k cash of meer over de grens meeneemt, je het formeel moet aangeven dacht ik!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik moest eind vorige week ook rond 7k uit de muur trekken van een Rabo rekening. Eerst de paslimiet verhoogd naar 5k per dag (let op begin en einddatum en dat die limiet geldt voor alle opnamen). Vervolgens 4 Geldmaten (niet in winkels, maar buiten in de muur) afgereden want die gaven maar 2k per opname mee en meerdere keren achter elkaar pinnen lukte niet op 1 automaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Wokschotel op 21-10-2023 14:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:34
Luzeklap schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:37:
Waardeloze service, en je moet er ook nog voor betalen
Pin anders in Duitsland
Waarvoor moet je betalen?

Pinnen in Duitsland is wel het slechtste advies wat ik ooit gehoord heb, de limieten voor pinnen in het buitenland zijn lager en lang niet altijd op te hogen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
De vraag om contant geld is in Duitsland vrij standaard (welkom terug in 1838 zullen we maar zeggen). Maar ik zou toch eens proberen of overschrijven geen optie is. Dat gaat vaak via Instant Payment, ook naar rekeningen in Duitsland. Geld is er dan ook gelijk. Geen gedoe, veilig, snel en gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:52
BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:15:
Ik begrijp best dat ze minder cash willen
Ja dat ligt er nu wel dik bovenop. Limieten omlaag, minder pin automaten, kosten omhoog. Voor de middenstand wordt het storten van cash lastiger en duurder. Regelmatig zie ik "deze automaat is tijdelijk buiten werking" nadat ik mijn pas heb ingevoerd.

Onderhoud van verbindingen en IT infrastructuur voor kaartbetalingen is ook niet gratis. Credit cards hebben voor de verkoper zelfs hoge kosten als 1.7%. Als infrastructuur is cash niet duurder dan kaartbetalingen.

Waarom wil men cash ontmoedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

"Vroeger" kwam dit vaker voor dus kon je dat inderdaad gewoon reserveren.
Maar dat is toch al heel lang niet meer het geval, bij ABN AMRO was het een jaar of 12 geleden ook al zo.

Verder ging het overigens prima, maar ik heb ook maar 2x in die 12 jaar zo'n groot bedrag nodig gehad. Een keer voor een auto, een keer voor een verbouwing. Beide was inderdaad niet 100% volgens de boekjes dus snap dat ze het ontmoedigen.

Let er ook op dat je briefjes van 50 krijgt, dus neem wat enveloppen mee en volgens mij was het max 1250 per transactie, dus je moet al 4x pinnen per dag... Ideaal is het niet nee, maar je kan bij geldmaat op de website wel filteren op automaten die binnen staan. Ik ben er de laatste keer ook een stukje voor om gereden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:01
Zoiets heb ik laatst ook meegemaakt.
Gewoon even telefonisch contact opnemen met de Rabobank. En je kan je limiet verhogen voor een dag oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Delay schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Ja dat ligt er nu wel dik bovenop. Limieten omlaag, minder pin automaten, kosten omhoog. Voor de middenstand wordt het storten van cash lastiger en duurder.
Heb je naast je onderbuik ook enige onderbouwing voor deze stellingen met betrekking tot contant geld opnemen?
Regelmatig zie ik "deze automaat is tijdelijk buiten werking" nadat ik mijn pas heb ingevoerd.
Niets nieuws onder de zon, dit was vroeger ook regelmatig het geval.
Waarom wil men cash ontmoedigen?
Het wordt tijd om te accepteren dat contant geld iets uit het verleden is. Er zit geen enkel voordeel aan contant geld, het is duur en extreem risicovol. Hoop dat we snel het Zweedse model achterna gaan hier.

Cash wordt overigens helemaal niet actief ontmoedigd. Bedrijven en particulieren zien meer en meer de voordelen van digitaal geld en de diensten rondom digitaal geld worden ook steeds verder uitgebreid (bijvoorbeeld Instant Payment). Er zit voor veel bedrijven en particulieren simpelweg meer voordeel aan digitaal geld dan aan contant geld.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 21-10-2023 16:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 12:35

mvz

muziek verslaafde

Je kan ook gewoon een afspraak maken en ‘cash geld bestellen’ het ligt dan netjes voor je klaar en haalt het op bij ‘t bank kantoor.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 10:45
Drardollan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:54:
Cash wordt overigens helemaal niet actief ontmoedigd.
Sorry dat wordt het wel. Ik ken de mensen die aan Geldmaat gewerkt hebben en die bevestigde dat het inderdaad de bedoeling is van banken om zo snel mogelijk van die pin automaten af te komen omdat het ze veel geld kost en men sowieso cash geld wil ontmoedigen. Daar zijn vele redenen voor, sommige in ons voordedel als consument maar ook vele waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Je kan in België, want ja daar komt nu ook de 'Geldmaat-terreur', heel goed zien dat men van de automaten af wilt. Ze zitten allemaal op locaties die ontzettend onhandig zijn, in winkelstraten zonder parkeervoorzieningen waardoor het heel lastig is om 'even' te pinnen. Iedereen in de lokale facebook groepen klagen over de gekozen locaties en in mijn ogen volledig terecht.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

Er zit geen enkel voordeel aan contant geld, het is duur en extreem risicovol.
Er is zeker wel een voordeel, namelijk dat transacties een stuk minder traceerbaar zijn, dus je privacy beter beschermd wordt. Het is geen toeval dat juist Duitsers zoveel met contant geld willen blijven betalen, die hebben nog een trauma van de opsporingsinstanties in WOII. Zie ook https://duitslandinstituu...-duitsers-zo-vaak-contant

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
mhaket schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Sorry dat wordt het wel. Ik ken de mensen die aan Geldmaat gewerkt hebben en die bevestigde dat het inderdaad de bedoeling is van banken om zo snel mogelijk van die pin automaten af te komen omdat het ze veel geld kost en men sowieso cash geld wil ontmoedigen. Daar zijn vele redenen voor, sommige in ons voordedel als consument maar ook vele waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Je kan in België, want ja daar komt nu ook de 'Geldmaat-terreur', heel goed zien dat men van de automaten af wilt. Ze zitten allemaal op locaties die ontzettend onhandig zijn, in winkelstraten zonder parkeervoorzieningen waardoor het heel lastig is om 'even' te pinnen. Iedereen in de lokale facebook groepen klagen over de gekozen locaties en in mijn ogen volledig terecht.
Ik ken mensen bij Geldmaat die bevestigen dat er vorig jaar méér automaten in Nederland gekomen zijn. Over België kan ik niets zeggen en je complotsuggesties laat ik ook even liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
KabouterSuper schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Er is zeker wel een voordeel, namelijk dat transacties een stuk minder traceerbaar zijn, dus je privacy beter beschermd wordt. Het is geen toeval dat juist Duitsers zoveel met contant geld willen blijven betalen, die hebben nog een trauma van de opsporingsinstanties in WOII. Zie ook https://duitslandinstituu...-duitsers-zo-vaak-contant
Aloud argument, minder traceerbaar. Niet dat het waar is, maar het bekt wel lekker. We weten allemaal dat het onzin is natuurlijk, want voor dat traceerbare zijn vele wegen die naar Rome leiden en daar heeft niemand digitaal geld voor nodig.

In Duitsland zijn ze ook aangekomen in de 21e eeuw ondertussen, op steeds meer plekken gewoon digitaal geld en men gaat er steeds meer mee betalen (staat letterlijk in je link overigens).

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 21-10-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:45
De meeste banken bieden dit niet meer aan, omdat er particulier eigenlijk nauwelijks (legitieme) vraag naar is, volgens mij eindigen alle banken wel bij 5000 euro per dag. Je zal dus of diverse dagen langs automaten moeten (mogelijk ook verschillende omdat ze niet dagelijks bijgevuld zullen worden), of met de verkoper een manier moeten vinden om op een andere manier te betalen.
Delay schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:43:
Onderhoud van verbindingen en IT infrastructuur voor kaartbetalingen is ook niet gratis. Credit cards hebben voor de verkoper zelfs hoge kosten als 1.7%. Als infrastructuur is cash niet duurder dan kaartbetalingen.
offtopic:
Cash is tegenwoordig veel duurder dan kaartbetalingen, alleen creditcard is werkelijk duur door de procentuele transactiekosten, gewone pin kost minder dan 10 cent per transactie. Pinautomaat kost een paar euro per dag, de overige benodigde infra is dan alleen internet. Bij cash komt er nog van alles bij zoals verzekeringen (want cash is gewoon een risico), veilige opslag en geldtransporten, en alles eromheen kost ook nog eens tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Mijn N26 rekening heeft een Duitse IBAN, misschien kun je vandaar wel direct naar overschrijven. Overigens als ik daar geld naar over maak is het geld er direct. Vraag anders eerst of de verkoper je geld direct ziet als je bij wijze van test even 0,50 overmaakt?

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Sissors schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Dat mag prima. Een schenking is een gift waar niks tegenover staat. Iemand €5000 overmaken om tegelijkertijd €5000 aan cash te krijgen, staat wel wat tegenover.
Misschien wel even vastleggen, dat je 5000 contact hebt gekregen (en het lijk me dat die vriend dit ook "direct" pint, vraag een briefje!) als je je echt zorgen maakt en bewaar alles 5-6 jaar

het kan ook een lening zijn etc etc. De belastingdienst kwam 4,5 jaar na de schenking van mijn ouders aan mijn broer in het kader van de jubelton 2017 met de vraag waar het voor was omdat we het netjes hadden aangegeven. Banktransactie nalopen, voor 5K, nee dat doen ze (nog) niet.....

Ook belachelijk dat het zo moet, uit die domme automaten komen ook nog alleen 50 euro briefjes.
(van de week zag ik nog en 100 euro briefje langs komen, waar komen die dan vandaag?)

[ Voor 10% gewijzigd door jeanj op 21-10-2023 18:35 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BugBoy
Mijn dag limiet is nu €5.000, maar dat is ook de week limiet. Ik kan dus slechts €5.000 per week ophalen. Iedereen mag er het zijner van vinden, maar ik vind het onacceptabel dat ik mijn eigen geld niet kan ophalen zonder lastige trucs.

De ontvanger kent mij niet en als cash heel gebruikelijk is dan werkt verder aandringen op overboeking helaas averechts. Lang niet alle banken doen aan TIPS.

Zojuist weer geprobeerd €5.000 op te halen (26 uur na mijn vorige transactie) en dat lukt dus niet. Bank is natuurlijk niet bereikbaar in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
mvz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:03:
Je kan ook gewoon een afspraak maken en ‘cash geld bestellen’ het ligt dan netjes voor je klaar en haalt het op bij ‘t bank kantoor.
Dat kan dus blijkbaar niet meer bij de Rabobank. Dat was namelijk mijn plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Drardollan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Ik ken mensen bij Geldmaat die bevestigen dat er vorig jaar méér automaten in Nederland gekomen zijn. Over België kan ik niets zeggen en je complotsuggesties laat ik ook even liggen.
Bij ons wordt binnenkort een "Geldmaatwinkel" geopend waar je niet buiten je geld uit de muur hoeft te halen en waar nog wat andere voorzieningen aangeboden gaan worden. Als ik het goed herinner een pakketautomaat. Als Geldmaat dat gaat doen kunnen ze hetzelfde doen als net geldautomaten. Pakketautomaten waar alle pakketbezorgers spullen kunnen avhterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

Barrycade

Through the...

https://www.rijksoverheid...aankopen-met-contant-geld

Je mag het natuurlijk vervelend vinden maar binnen Nederland is het al een heel gedoe om boven de 10k cash te betalen.

Vroeger was het veel gebruikelijker inderdaad en ook nog steeds in Duitsland. Waar je ook als je niet oppast gewoon briefjes van 200 euro uit de automaat krijgt welke je prima in Duitsland kan besteden maar hier in Nederland bijna niets mee kan.

Als je nog een creditcard hebt zou je die kunnen maxen, kost je waarschijnlijk wel extra geld voor cash opname.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piraatjezz
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-04 23:10
Van een nl rekening naar een Duitse staat het er ook gelijk op.... Doe niet anders de laatste jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Piraatjezz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:48:
Van een nl rekening naar een Duitse staat het er ook gelijk op.... Doe niet anders de laatste jaren
Ik had de verkoper ook aangeboden om alvast 100 euro over te maken en te kijken hoe snel het er op zou staan. Ik had zelfs de lijst met TIPS parties meegestuurd, maar ik merkte dat hij er alsmaar argwanender van werd. Niet zo vreemd met al die scams. Daarom toegestemd in cash betaling, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo lastig was om cash geld op te halen.

Ik zou als ontvanger ook liever een bankoverschrijving hebben. Dat scheelt een boel getel en je loopt ook nog een de kans om nep-geld te krijgen. Normaal gesproken kan een betaling volgens mij niet teruggevorderd worden.

Ik heb nog een zakelijke rekening, dus denk dat ik die route maar ga bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:13:
[...]
Iets minder onnozel kan ook wel….

Die balie heeft natuurlijk geen beveiligde ruimte voor kasgeld… dat is wat het duur maakt, net zoals een eigen geldautomaat met alles wat daarbij hoort met beveiliging en periodieke vulling. Om over onze ploffende [mbr]*knip*[/] nog maar te zwijgen.
Die geldautomaat was altijd in het pand en kan net zo bevoorraad worden als ieder andere geldautomaat. Het is alleen een heel wat veiliger gevoel om dat binnen het bankgebouw te hebben, dan buiten de bank. Plofkraken binnen de bank heb ik nog nooit van gehoord. Die vinden vooral plaats bij (slecht beveiligde) Duitse geldautomaten in de gevel.

DIt is gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel van de bank, omdat ze alle geldautomaten hebben afgestoten naar een derde partij (Geldmaat). De officiele reden is dat ze witwassen willen tegengaan, maar die maatregelen nemen ze eigenlijk enkel als het ze geld opleverd (of gedwongen worden door de overheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:09:
Mijn dag limiet is nu €5.000, maar dat is ook de week limiet. Ik kan dus slechts €5.000 per week ophalen. Iedereen mag er het zijner van vinden, maar ik vind het onacceptabel dat ik mijn eigen geld niet kan ophalen zonder lastige trucs.
Je kan je weeklimiet ook aanpassen in de app (tot 10k). Als je op meer informatie klikt, staat er dat je dit iedere dag opnieuw moet instellen als je op korte termijn meer geld wilt opnemen.
Onhandig? Wellicht, maar je kan je limiet aanpassen en zo 5k per dag opnemen (ondanks je weeklimiet, want die stel je in op >5k op die specifieke dag en kan je meermaals herhalen).
Maar mij is onduidelijk of je al een keer gebeld hebt met een Rabo kantoor. Vorig jaar had ik ook iets van 15k cash nodig. Gewoon ff gebeld en een paar dagen later kon ik het ophalen (wel een hoop vragen moeten beantwoorden, maar dat is om.witwassen en afpersing tegen te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
BastaRhymez schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:33:
Je kan je weeklimiet ook aanpassen in de app (tot 10k). Als je op meer informatie klikt, staat er dat je dit iedere dag opnieuw moet instellen als je op korte termijn meer geld wilt opnemen.
Waar kan jij de weeklimiet aanpassen? Ik kan enkel onder de betaalpas onder het kopje "limieten" de "Limiet geld opnemen" aanpassen. Maar de totale opnamelimiet kan ik niet hoger dan 5.000 euro instellen. Dit krijg ik te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqvrCPqeND2gqYAm6GVg2Jj4ey0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M5B4FefNnuv7LKjXlbgtR5DJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook gekeken of ik de limiet voor een dag kan instellen. Maar de weeklimiet lijkt hard te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door BugBoy op 21-10-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:43
Ik wil een auto kopen in Duitsland bij een particulier en deze persoon wil graag het geld cash hebben
BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:43:
[...]
Ik had de verkoper ook aangeboden om alvast 100 euro over te maken en te kijken hoe snel het er op zou staan. Ik had zelfs de lijst met TIPS parties meegestuurd, maar ik merkte dat hij er alsmaar argwanender van werd.
Geen antwoord op je vraag. Meer een F.Y.I.
Naast de auto staan is nog geen bewijs dat je niet wordt opgelicht. Ik krijg het zo snel niet gevonden op google. Maar er schijnen veel nep Fahrzeugbrieven op de officiële papieren in omloop te zijn. Dan kan het zijn dat de echte eigenaar alsnog na een paar maanden eventjes zijn auto komt ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:45
BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Waar kan jij de weeklimiet aanpassen? Ik kan enkel onder de betaalpas onder het kopje "limieten" de "Limiet geld opnemen" aanpassen. Maar de totale opnamelimiet kan ik niet hoger dan 5.000 euro instellen. Dit krijg ik te zien:

[Afbeelding]

Ik heb ook gekeken of ik de limiet voor een dag kan instellen. Maar de weeklimiet lijkt hard te zijn.
Volgens de site van de Rabobank moet je de limiet per dag opnieuw instellen als je meer dan 5000 euro op wilt nemen:
Heb je meer dan € 5.000 nodig? Stel per dag de limiet van je betaalpas opnieuw in. Je kunt per dag maximaal € 5.000 opnemen, zolang de geldautomaat genoeg voorraad heeft. Bij sommige geldautomaten kun je het bedrag niet in één keer opnemen. Pin dan meerdere keren achter elkaar, tot je limiet is bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:57
Dit was een 10-tal jaren geleden bij de balie van de abn ook slecht geregeld. Ik had wat laten verbouwen in mijn huis en ik moest cash afrekenen 10k , kom ik bij de balie om mijn geld op te halen, helaas meneer het limiet is 5k wat u mag opnemen. Dat gold per pas, ik had nog een andere rekening lopen bij de abn, ik zeg tegen dat vrouwtje is dat per rekening, ja zegt ze. Ik zeg mag ik dan van rekening a 5k overmaken naar rekening b, jahoor dat kan. Ik zeg mag ik dan van rek a en van rek b 5k opnemen, ja hoor geen probleem. 😵‍💫

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Die geldautomaat was altijd in het pand en kan net zo bevoorraad worden als ieder andere geldautomaat. Het is alleen een heel wat veiliger gevoel om dat binnen het bankgebouw te hebben, dan buiten de bank. Plofkraken binnen de bank heb ik nog nooit van gehoord. Die vinden vooral plaats bij (slecht beveiligde) Duitse geldautomaten in de gevel.

DIt is gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel van de bank, omdat ze alle geldautomaten hebben afgestoten naar een derde partij (Geldmaat). De officiele reden is dat ze witwassen willen tegengaan, maar die maatregelen nemen ze eigenlijk enkel als het ze geld opleverd (of gedwongen worden door de overheid).
Misschien iets minder in de emotie....

Geldmaat is een samenwerkingsverband van Rabo, ABN en ING. Dus niets afgestoten naar een derde partij. Ze zijn zelf de eigenaar van de Geldmaat.

Als je al boos wilt zijn moet je het maar zijn op je medeburgers. Die pinnen massaal niet meer, regelen alles online. Dan wordt het voor banken onbetaalbaar om nog kantoren open te houden en heel Nederland vol te plempen met pinautomaten. (Ik kan me oprecht niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst gepind heb of wanneer ik de behoefte had om fysiek naar een bankkantoor te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij mijn weten is de hoofdreden voor de opname- en pinbeperking een hele andere. Elke cash transactie van 10-20k moet onderzocht worden, elke cash transactie van meer dan 20k moet verplicht gemeld worden. Een bank wil hier simpelweg zijn vingers niet aan branden.

(er zitten overigens wel geautomatiseerde triggers op, bijvoorbeeld bij binnen een paar dagen 20k of meer cash opnemem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:55
BugBoy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:43:
[...]
Ik had de verkoper ook aangeboden om alvast 100 euro over te maken en te kijken hoe snel het er op zou staan. Ik had zelfs de lijst met TIPS parties meegestuurd, maar ik merkte dat hij er alsmaar argwanender van werd. Niet zo vreemd met al die scams. Daarom toegestemd in cash betaling, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo lastig was om cash geld op te halen.
Ik zelf zou juist meer vertrouwen krijgen als iemand al per bank een kleine proefbetaling wil doen. De tenaamstelling kan een goed signaal zijn.

Ik heb natuurlijk geen idee of de bewuste man een oplichter/crimineel is, maar de grote meerderheid van oplichters en criminelen zal een voorkeur hebben voor cash geld en zal je proberen te overtuigen dat het perse cash moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:52
Transportman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:37:
offtopic:
Cash is tegenwoordig veel duurder dan kaartbetalingen, alleen creditcard is werkelijk duur door de procentuele transactiekosten, gewone pin kost minder dan 10 cent per transactie. Pinautomaat kost een paar euro per dag, de overige benodigde infra is dan alleen internet. Bij cash komt er nog van alles bij zoals verzekeringen (want cash is gewoon een risico), veilige opslag en geldtransporten, en alles eromheen kost ook nog eens tijd.
offtopic:
De hoeveelheid werknemers die zich bezig houden met betalingsverkeer is enorm toegenomen met de digitalisering. Van developer tot architect, van app tot backend systeem, van helpdesk medewerker tot Know Your Customer, van security specialist tot antiterreur onderzoeker. Het digitale betaling systeem werkt sneller, ondersteunt handigheden, en biedt meer controle mogelijkheden. Daar is veel voor te zeggen maar goedkoop is het natuurlijk niet.

Cash is een veel eenvoudiger systeem. Zo hadden de Romeinen met de hele bescheiden middelen die men toen had toch een prima werkend cash systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je wat lekker goedkoop is… ruilhandel.

Maar het zijn natuurlijk een beetje onzin argumenten. Chartaal bestaat naast giraal dus die kosten moeten toch worden gemaakt. En dan is chartaal gewoon erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:23
Ik heb de opnamelimiet verhoogd naar €5000 en gisteren maar de eerste keer €5000 uit de muur gehaald. Vandaag naar de bank gegaan en weer geprobeerd om geld te halen. Blijkbaar mag ik niets meer ophalen, want ik kreeg meteen "limiet" bereikt. Ik kon nog geen €1000 uit de muur halen. Vanzelfsprekend is het saldo toereikend.
Foutje van uzelf ;)

In de app van Rabobank staat:
Let op: deze instelling is geen daglimiet, maar gaat over de gehele ingestelde periode. Heb je meerdere dagen een hoog bedrag nodig, stel deze limiet dan op de dag zelf voor 1 dag in en herhaal dit op elke volgende dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 01:00
Een overboeking per IBAN zal minder dan 3 werkdagen duren. Dat is dus veel sneller dan 5.000 EUR per week pinnen. Daarbij wekt dit ook een veiliger gevoel tegen oplichting. Bij cash krijg ik direct een onderbuikgevoel. In Duitsland worden vaak Poolse lease wagens verkocht tegen contantgeld en een weekje later wordt dan de auto als gestolen gemeld waardoor je deze auto weer mag teruggeven aan de eigenaar.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sir_Hendro schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:05:
Een overboeking per IBAN zal minder dan 3 werkdagen duren. Dat is dus veel sneller dan 5.000 EUR per week pinnen. Daarbij wekt dit ook een veiliger gevoel tegen oplichting. Bij cash krijg ik direct een onderbuikgevoel. In Duitsland worden vaak Poolse lease wagens verkocht tegen contantgeld en een weekje later wordt dan de auto als gestolen gemeld waardoor je deze auto weer mag teruggeven aan de eigenaar.
En daar sta je dan in Duitsland met 20.000 euro vooruitbetaald en je nieuwe auto nergens te vinden.
Daar sta je dan met je ‘veilige gevoel’ ;)
Het voordeel van cash is dat je gelijk over kan steken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Laatst online: 01:00
Je kunt ook eerst een gedeelte overmaken en je hebt tenslotte ook de IBAN gegevens van de medeplichtige mocht het achteraf toch niet pluis zijn.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-04 16:10
Ik heb hier gewoon in 5 keer pinnen (5.000 per keer) in totaal 25.000 uit de muur getrokken - in een tijdsbestek van een week of 4. In principe kun je volgens mij gewoon iedere 24 uur EUR 5.000 pinnen. Bij ING mijn pinlimiet verhoogd naar 5k en ik kon direct pinnen. Ook gewoon in een vol winkelcentrum met een rij bij de pinautomaat, het komt eruit en je doet het meteen in je jaszak, niets aan de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 23-10-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Nederlandse bankjes maken zichzelf op het wereldtoneel snel overbodig. Waar begin 2000 ABN maar ook de ING en Rabobank ambities hadden om grote spelers te worden, first bracket zoals ABN dat toendertijd noemde, zijn ze afgegleden naar niet echt noemenswaardige partijen waar je eigenlijk niet mee van doen wilt hebben.

Ik zit zelf jaren in het buitenland en de banken hier (China) valt ook veel van te zeggen maar ze snappen wel nog steeds dat de klant, groot of klein, voorop staat. Het is toch van de zotte dat je een afspraak moet maken met een bank en daar binnen moet lopen (terwijl ze nagenoeg alle vestigingen hebben gesloten) om je eigen centjes op te halen.

Maar het is ook niet iets recentelijks, al 15 jaar geleden was ik ontevreden bij de Rabobank over de rente kort lopend voor een bedrag waar menig een een huis koopt, blijkbaar is dat ook geen service waard en ben ik vertrokken naar het buitenland.

OP mbt het overmaken, ook hier schieten Nederlandse banken tekort maar online banken zijn frappant snel. Zo kan ik met Revolut binnen direct betalingen doen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ColeJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:57:
Ik heb hier gewoon in 5 keer pinnen (5.000 per keer) in totaal 25.000 uit de muur getrokken - in een tijdsbestek van een week of 4. In principe kun je volgens mij gewoon iedere 24 uur EUR 5.000 pinnen. Bij ING mijn pinlimiet verhoogd naar 5k en ik kon direct pinnen. Ook gewoon in een vol winkelcentrum met een rij bij de pinautomaat, het komt eruit en je doet het meteen in je jaszak, niets aan de hand.
Gewoon???

Dit is toch van de zotte...

De hoeveelheid hoepels die je door moet springen om bij je eigen geld te komen is bizar. We hebben het nota bene over een wettig betaalmiddel.

Bij ing moet je ook nog vier uur wachten voor het ophogen van willekeurig welke limiet. Kan ik erg slecht tegen.

En dan doen sommigen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 15-02 10:35
ColeJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:57:
Ik heb hier gewoon in 5 keer pinnen (5.000 per keer) in totaal 25.000 uit de muur getrokken.
Ook gewoon in een vol winkelcentrum met een rij bij de pinautomaat, het komt eruit en je doet het meteen in je jaszak, niets aan de hand.
Heel gewoon ja, als scenario voor een aflevering van Opsporing Verzocht 8)7

"En dan nu, kijkt u even mee naar deze man, hij is hier 5000 euro aan het pinnen die hij in zijn jaszak stopt. Op de achtergrond ziet u 2 vrouwen met zonnebrillen die geïnteresseerd meekijken. Hier, even later, ziet u dezelfde vrouwen nog een keer. De ene heeft een ringetje door haar neus. Herkent u......" :*)

[ Voor 26% gewijzigd door matthijst op 24-10-2023 07:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:29

Garyu

WW

Met SEPA instant is ook internationaal geld overmaken toch gewoon instant meteen te zien?

Je hebt twee EU banken nodig die dit allebei ondersteunen, maar dan gaat het dus vlot. En met vlot bedoel ik dus <10 seconde.

Edit: ik zie dat daar ook een maximum bedrag aan gekoppeld kan zijn door je bank. Er zit ook een maximale transactielimiet in het systeem, maar die is zo hoog (100,000 euro) dat je hem ook met het kopen van een auto niet snel zal bereiken.

https://gocardless.com/guides/posts/what-is-instant-sepa/

In Nederland bieden de volgende banken SEPA Instant aan:
  • ABN AMRO
  • ASN Bank
  • ING
  • Rabobank
  • RegioBank
  • SNS
Deutschland
  • comdirect
  • Commerzbank
  • HypoVereinsbank
  • Sparkasse
  • Genossenschaftsbanken
  • Deutsche Bank
  • norisbank
  • Postbank
  • Santander
  • Bayern LB
  • Berliner Volksbank
  • DKB
  • ING
  • N26

[ Voor 125% gewijzigd door Garyu op 24-10-2023 10:08 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Garyu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:33:
Met SEPA instant is ook internationaal geld overmaken toch gewoon instant meteen te zien?
Klopt, ik heb een gratis rekening bij N26, wat duits is. Overboeken is zo gepiept. Je merkt niet dat het een buitenlands rekeningnnummer is. TS kan ook gratis een duitse rekening nemen :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 21:13

Kheos

FP ProMod
MikeyMan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:15:
[...]

Gewoon???

De hoeveelheid hoepels die je door moet springen om bij je eigen geld te komen is bizar. We hebben het nota bene over een wettig betaalmiddel.

Bij ing moet je ook nog vier uur wachten voor het ophogen van willekeurig welke limiet. Kan ik erg slecht tegen.

Wil je ten alle tijden aan je geld kunnen?
Bewaar het in een schoendoos onder je bed.
Wil je geld kunnen overschrijven naar andere rekeningen, uit elke automaat afhalen, intrest krijgen?
Geef het in bewaring van de bank volgens de regels van de bank waarmee je akkoord gaat wanneer je een rekening opent.
Wil je enkel de voordelen van het ene en enkel de voordelen van het andere? Dan moet je misschien FF op je hoofd krabben of je dan wel zo realistisch bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 10:47
[...]
Die vertraging is ingebakken omdat mensen (vooral ouderen) massaal opgelicht werden door handige verkopers die wel even zouden helpen met meteen betalen. Tis ook allemaal zo lastig dat internetbankieren, daar kunt u wel wat hulp bij gebruiken.
Men hoogt het limiet op en rooft leeg wat er te halen valt. Door een simpel limiet in te stellen is er al een laag beveiliging en door wijzigingen op dat limiet pas met vertraging door te voeren is er een tweede laag beveiliging aangebracht.

Naar mijn mening een goede zaak, het voorkomt veel meer problemen dan dat het oplevert. De vertraging is kort genoeg dat als ik vandaag besluit het limiet te verhogen, dat geen enkel probleem is. Naar mijn mening hebben banken deze vertraging ook voldoende duidelijk gemaakt in hun communicatie en instructies.

Hoe vaak komt het nou echt voor dat je instant dat geld nodig hebt? Normaal gezien wanneer er een grote betaling gedaan moet worden, weet je dat ruim vooraf en komt de betaling ook niet op een paar uur aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Heb je al met de Rabobank gebeld? Volgens mij kan je dan nog steeds een afspraak maken om een grote som geld op te nemen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
Kheos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

volgens de regels van de bank waarmee je akkoord gaat wanneer je een rekening opent.

Wil je enkel de voordelen van het ene en enkel de voordelen van het andere? Dan moet je misschien FF op je hoofd krabben of je dan wel zo realistisch bezig bent.
Mooi verhaal, maar de meeste mensen hebben sinds hun jeugd een bankrekening bij dezelfde bank waar je vroeger gewoon het kantoor binnen kon lopen om geld op te halen.
Tegenwoordig betaal je meer, maar je krijgt minder.
En ja, dan kan je naar een goedkopere bank overstappen, maar daar kan je schijnbaar ook niet meer bij een groot bedrag aan contant geld (als dat zo is, lijkt me nog steeds een kwestie van regelen in de app, geen idee, zit zelf bij ING en pin grote bedragen).

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 24-10-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Gewoon???

Om te pinnen hoef je geen 4 uur te wachten, die gaat direct in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
matthijst schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:19:
[...]

Heel gewoon ja, als scenario voor een aflevering van Opsporing Verzocht 8)7

"En dan nu, kijkt u even mee naar deze man, hij is hier 5000 euro aan het pinnen die hij in zijn jaszak stopt. Op de achtergrond ziet u 2 vrouwen met zonnebrillen die geïnteresseerd meekijken. Hier, even later, ziet u dezelfde vrouwen nog een keer. De ene heeft een ringetje door haar neus. Herkent u......" :*)
Overdrijf niet zo joh. Dan moeten ze je al op de korrel hebben, dat kan nu niet want ik kom random aanlopen om te pinnen. Dan moeten "toevallig" die 2 vrouwen met zonnebrillen daar staan... Waar leg je dan de grens, 500 euro? Tegenwoordig steken ze je al lek voor 5 tientjes dus of je nou 500 of 5000 uit de muur trekt - het verschil zie je niet van een afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 24-10-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
ColeJ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Overdrijf niet zo joh. Dan moeten ze je al op de korrel hebben, dat kan nu niet want ik kom random aanlopen om te pinnen. Dan moeten "toevallig" die 2 vrouwen met zonnebrillen daar staan... Waar leg je dan de grens, 500 euro? Tegenwoordig steken ze je al lek voor 5 tientjes dus of je nou 500 of 5000 uit de muur trekt - het verschil zie je niet van een afstand.
Humor, je moet het willen zien :+
Dacht dat dat wel duidelijk was, met een italic font en een tekst in lijn van Anniko van Santen, maar goed 8)7

Om on topic te blijven. Ik zou me in 2023 meer zorgen maken over de Duitser die per se cash wil.

[ Voor 7% gewijzigd door matthijst op 24-10-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Drardollan schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Moet ook wel, want onderhoud en reparatie zijn ze niet zo goed in bij Geldmaat. Vraag me ook af wanneer ze hier de 2 verwijderde automaten in het centrum komen compenseren en er OOK nog eens "meer" komen plaatsen.

Het ontstaan van Geldmaat was een grote stap naar het wegwerken van de lastige automaten.

En niemand die je kan vertellen waar er dan precies een uitbreiding is geweest van het aantal automaten. Je moet ook niet kijken naar vorig jaar overigens. Ik ben heel benieuwd waar die uitbreiding over bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar geweest is.

Laat Geldmaat eerst maar eens zorgen dat het spul wat vaker werkt. Hier bij het station in de buurt is alweer, ja alweer, geen cent cash uit de muur of uit de automaat bij de Appie te trekken. Geldmaat is een ramp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• happysan
Natuurlijk is er over de afgelopen 10 jaar een afname van geldautomaten, daar zit niets sinisters achter, dat is een simpele consequentie van het gedrag van de consument. We zijn met z'n allen massaal gaan betalen met onze smartphones en smartwatches in winkels, contactloos betalen is nu eenmaal erg makkelijk en daardoor populair. Daarnaast is er een gigantische verschuiving naar online kopen, waarbij betaling vrijwel altijd via een dienst als iDeal of zoiets als Paypal zal gebeuren. Andersom is de bescherming van werknemers beter geworden en de automatisering bij werkgevers groter, deze combinatie zorgt ervoor dat steeds minder mensen hun loon contant uitbetaald krijgen.

Al met al een verschuiving weg van contant geld, volledig gestuurd door het gedrag van de massa.

Wanneer je dit in je hoofd draait naar "ze" proberen ons te pesten of beheersen door onze toegang tot geld moeilijker te maken of af te pakken, ben je aan het complotdenken. Het is heel erg eenvoudig om zaken op die manier uit te leggen, maar dat is vaak niet hoe de werkelijkheid werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
mvz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:03:
worldfastest schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:33:
Heb je al met de Rabobank gebeld? Volgens mij kan je dan nog steeds een afspraak maken om een grote som geld op te nemen.
dit heb ik vorige maand gevraagd aan de rabobank. ik had ook een bedrag van 10K nodig voor een auto. ze zeiden dat ze dit niet meer deden en dat de enige mogelijkheid pinnen via de muur was. Ze hebben helemaal geen contant geld meer in de kantoren.

had ik weer, een irritante koppige verkoper die perse contant geld moest hebben. geen pretje meer tegenwoordig om grote bedragen in contanten af te rekenen.

[ Voor 40% gewijzigd door Farabi op 24-10-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 13:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

En als je naar een dorpje rijdt dan? Daar pinnen, dat is iig minder gevaarlijk lijkt me dan in de stad waar iedereen in je nek loopt te hijgen. Elke dag even naar een ander dorpje en zo je geld bij elkaar harken?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fried
  • Laatst online: 25-03 08:42
Ik sta echt te kijken van de hoeveelheid slechte of incorrecte adviezen op de vraag die TS stelt.

ik weet niet hoeveel € je precies nodig hebt, maar in de kern is het eenvoudig:
- standaard is je limiet voor geldautomaten 1250,- per week
- dit kan je zelf ophogen naar 5.000 en dit kan je vervolgens de volgende dag wéér doen (let dus op dat je het limiet niet voor meerdere dagen ophoogt)
- het limiet geldt ook nog per pas. dus met meerdere passen kan je dit dus verdubbelen

beste en veiligste optie blijft overmaken. afhankelijk van de bank van de begunstigde staat het geld met instant payments net zo snel op de rekening als tussen de nederlandse grootbanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 22:56

Qwerty-273

Meukposter

n4m3l355 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:03:
Nederlandse bankjes maken zichzelf op het wereldtoneel snel overbodig.
Het grootste punt is dat alle banken alleen puur online willen, minder kosten van lokale punten overal die je moet bemensen. Een centraal kantoor en een deal met een uitbater van geldautomaten is een stuk goedkoper. Maar als je inderdaad een fors bedrag nodig hebt cash, dan zit je met de gebakken peren. Dan komt de service verlening echt weer om de hoek kijken. Je zou dat ook in kunnen regelen met een waardetransport die naar jou toekomt op afspraak (die rijden ook voor tal van andere zakelijke transacties rond). En daar mag dan best ook een commissie voor gerekend worden, want dan houdt je toch nog steeds de mogelijkheid om cash in een fors bedrag op te nemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
happysan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:07:
Natuurlijk is er over de afgelopen 10 jaar een afname van geldautomaten, daar zit niets sinisters achter, dat is een simpele consequentie van het gedrag van de consument. We zijn met z'n allen massaal gaan betalen met onze smartphones en smartwatches in winkels, contactloos betalen is nu eenmaal erg makkelijk en daardoor populair. Daarnaast is er een gigantische verschuiving naar online kopen, waarbij betaling vrijwel altijd via een dienst als iDeal of zoiets als Paypal zal gebeuren. Andersom is de bescherming van werknemers beter geworden en de automatisering bij werkgevers groter, deze combinatie zorgt ervoor dat steeds minder mensen hun loon contant uitbetaald krijgen.

Al met al een verschuiving weg van contant geld, volledig gestuurd door het gedrag van de massa.

Wanneer je dit in je hoofd draait naar "ze" proberen ons te pesten of beheersen door onze toegang tot geld moeilijker te maken of af te pakken, ben je aan het complotdenken. Het is heel erg eenvoudig om zaken op die manier uit te leggen, maar dat is vaak niet hoe de werkelijkheid werkt.
Plus het hele idee van Geldmaat was dat je met minder automaten af kan, als ze gewoon samenwerken, ipv dat je een Rabo, ING en ABN automaat bij elkaar in de buurt hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

OP mbt het overmaken, ook hier schieten Nederlandse banken tekort maar online banken zijn frappant snel. Zo kan ik met Revolut binnen direct betalingen doen.
Euhm je realiseert je dat dit het geval is bij al die tekortschietende Nederlandse banken? Ook binnen Europa zijn er niet zoveel landen waar elk beetje bank gratis en voor niks (voor consumenten) instant payments aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:01:
[...]

Moet ook wel, want onderhoud en reparatie zijn ze niet zo goed in bij Geldmaat. Vraag me ook af wanneer ze hier de 2 verwijderde automaten in het centrum komen compenseren en er OOK nog eens "meer" komen plaatsen.

Het ontstaan van Geldmaat was een grote stap naar het wegwerken van de lastige automaten.

En niemand die je kan vertellen waar er dan precies een uitbreiding is geweest van het aantal automaten. Je moet ook niet kijken naar vorig jaar overigens. Ik ben heel benieuwd waar die uitbreiding over bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar geweest is.

Laat Geldmaat eerst maar eens zorgen dat het spul wat vaker werkt. Hier bij het station in de buurt is alweer, ja alweer, geen cent cash uit de muur of uit de automaat bij de Appie te trekken. Geldmaat is een ramp.
Ik onderschrijf geen enkele stelling die ik hier lees. Ik zie ook geen controleerbare feiten.

Het aantal Geldmaten is toegenomen vorig jaar: https://www.security.nl/p...+licht+gestegen+naar+5100.

In aantallen is het natuurlijk niet vergelijkbaar met voor Geldmaat, maar dat is met name te wijten aan het feit dat plekken waar voorheen 3 automaten stonden (Rabobank, ING en ABN) er nu nog 1 (of soms 2) zijn. Maar iedereen snapt dat 1 automaat op een lokatie veel voordelen heeft ten opzichte van 3 automaten.

Het is misschien vervelend voor sommige mensen, maar contant geld is al jaren op zijn retour. Dat proces heet vooruitgang. De techniek en kosten rondom pinnen is gigantisch veranderd in de afgelopen jaren waarmee het veel voordelen heeft ten opzichte van contant geld. Daar kan je je druk over maken en allerlei complotten over verzinnen zoals sommigen doen, je kan het gewoon ook accepteren als vooruitgang. Vroeger kregen we ons salaris als contant geld in een zakje op vrijdag, ook die tijd is geweest. Vroeger hadden we GoT niet en hadden we een amberkleurig scherm aan onze XT 8Mhz machine. Tijden veranderen, en hoewel vroegere tijden ook zeker hun charme hadden hebben wij als mensheid ons altijd verder ontwikkelt. Over 250 jaar bestaat geld misschien wel helemaal niet meer, wie zal het zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
Uhh.. Dat heet Instant Payments en al in 2017 waren juist 4 van de Nederlandse banken (ABN Amro, ING, SNS en Rabobank. Bron: https://www.internetkassa.nu/instant-payments/) wereldwijd de eersten die hieraan meededen.

Ik vind het bijzonder vreemd om Revolut als voorbeeld te geven. Revolut is zo ongeveer de laatste ter wereld die Instant Payments aanbiedt, nog niet eens een volledig jaar. Pas sinds februari 2023 zijn ze aangesloten bij de organisatie en pas vanaf april dit jaar geven ze aan dat dit een optie is: https://www.revolut.com/n...o_sepa_financial_network/
En dat is niet het enige waarin Revolut gigantisch achterloopt, zo is het pas sinds augustus een optie om na te gaan denken over een NL IBAN.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 24-10-2023 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Qwerty-273 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Het grootste punt is dat alle banken alleen puur online willen, minder kosten van lokale punten overal die je moet bemensen. Een centraal kantoor en een deal met een uitbater van geldautomaten is een stuk goedkoper.
Natuurlijk is het goedkoper, tegelijkertijd is het aantal mensen dat een bankkantoor wil bezoeken extreem gedaald de afgelopen jaren. Ik werk in het financiele veld en er komen bij bankkantoren echt schrikbarend weinig mensen over de vloer tegenwoordig. In grote steden maximaal enkele tientallen per dag.

Als ik naar mijzelf kijk, is dat ook wel logisch. Ik ben voor het laatst in een bankkantoor geweest toen ik klant werd bij ING. Dat kon toen nog niet online. Maar alles daar na, van hypotheek, creditcard, verzekeringen, grote bedragen betalen: alles gaat online. Echt alles. Als ik iets verder kijk, ook mijn bejaarde ouders en hun partners komen er nooit. En mijn vader koopt en verkoopt met enige regelmaat hobby-auto's binnen en buiten Nederland.

Voor mij heeft het ook de voorkeur. Ik ga liever de natuur in dan naar een stads- of winkelcentrum. Ik koop eigenlijk alleen berg- en wandelschoenen in de speciaalzaak, nagenoeg alles online.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
YakuzA schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

En daar sta je dan in Duitsland met 20.000 euro vooruitbetaald en je nieuwe auto nergens te vinden.
Daar sta je dan met je ‘veilige gevoel’ ;)
Het voordeel van cash is dat je gelijk over kan steken.
Dat is helemaal geen voordeel van cash. Dat kan met giraal geld ook al vele jaren en dat is een stuk veiliger voor iedereen. Zeker in geval van grote aankopen met daarbij kans op bijvoorbeeld nepgeld of een onjuist bedrag (als verkoper) of kans op een rip (als koper).

Anno 2023 met 20k over straat gaan is echt waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Drardollan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Dat is het ook. Duitsland heeft wel een cashcultuur, veel meer dan hier. Dat wordt versterkt doordat er in Duitsland een flink gefragmenteerd bankensysteem bestaat, waarbij het van oudsher niet bepaald makkelijk was om geld ook binnen Duitsland heen en weer te krijgen. Pas dit jaar (of vorig?) doen de sparkassen mee aan Instant Payments bijvoorbeeld, maar is het niet de standaardmethode, waar dat in NL wel het geval is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Drardollan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Niet bekend met de bouw wereld zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
FirePuma142 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Dat is het ook. Duitsland heeft wel een cashcultuur, veel meer dan hier. Dat wordt versterkt doordat er in Duitsland een flink gefragmenteerd bankensysteem bestaat, waarbij het van oudsher niet bepaald makkelijk was om geld ook binnen Duitsland heen en weer te krijgen. Pas dit jaar (of vorig?) doen de sparkassen mee aan Instant Payments bijvoorbeeld, maar is het niet de standaardmethode, waar dat in NL wel het geval is.
Klopt, Duitsland loopt daarin nog behoorlijk achter. Maar ondertussen maken ze een grote inhaalslag, ik kan tegenwoordig bijna overal pinnen. Dat was 10 jaar geleden echt wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ColeJ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Niet bekend met de bouw wereld zeker?
Jawel. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:48
Lijkt mij toch beetje schimmige deal? contant een auto aftikken zou ik sowieso niet doen. als er wat mee is, of hij wordt als gestolen opgegeven probeer maar eens te bewijzen dat je dat ding daar hebt gekocht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kheos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Wil je ten alle tijden aan je geld kunnen?
Bewaar het in een schoendoos onder je bed.
Zelfs al zou ik dat willen, is het een steeds groter karwei aan het worden om dat geld uberhaupt onder mijn bed te krijgen. Maar nee, dat wil ik natuurlijk niet.
Wil je geld kunnen overschrijven naar andere rekeningen, uit elke automaat afhalen, intrest krijgen?
Of uberhaupt mijn salaris ontvangen. Dus ja die bank is nodig.
Geef het in bewaring van de bank volgens de regels van de bank waarmee je akkoord gaat wanneer je een rekening opent.
Daar ga je de mist in.

- Ik heb inmiddels hele andere voorwaarden dan tijdens het openen 35 jaar geleden
- Ik heb er niet om gevraagd om dit steeds verder in te perken
- Ik ben nu slachtoffer van het slechte gedrag van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

happysan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Die vertraging is ingebakken omdat mensen (vooral ouderen) massaal opgelicht werden door handige verkopers die wel even zouden helpen met meteen betalen. Tis ook allemaal zo lastig dat internetbankieren, daar kunt u wel wat hulp bij gebruiken.
Men hoogt het limiet op en rooft leeg wat er te halen valt. Door een simpel limiet in te stellen is er al een laag beveiliging en door wijzigingen op dat limiet pas met vertraging door te voeren is er een tweede laag beveiliging aangebracht.
De reden is helder. Maar waarom moet ik last hebben van het gebrek aan capabiliteit bij anderen?
Naar mijn mening een goede zaak, het voorkomt veel meer problemen dan dat het oplevert. De vertraging is kort genoeg dat als ik vandaag besluit het limiet te verhogen, dat geen enkel probleem is. Naar mijn mening hebben banken deze vertraging ook voldoende duidelijk gemaakt in hun communicatie en instructies.

Hoe vaak komt het nou echt voor dat je instant dat geld nodig hebt? Normaal gezien wanneer er een grote betaling gedaan moet worden, weet je dat ruim vooraf en komt de betaling ook niet op een paar uur aan.
Prima, maar geef me de mogelijkheid om het uit te zetten.
De keren dat ik er nu last van gehad hebt waren onvoorspelbaar. En dan vaak ook nieteens de grote betaling zelf, maar de boodschappen op diezelfde dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
MikeyMan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

De reden is helder. Maar waarom moet ik last hebben van het gebrek aan capabiliteit bij anderen?
Omdat je in een samenleving leeft, daar heb je alle voordelen van, maar ook alle nadelen.

Ikke ikke ikke en de rest kan stikken is helaas een houding die steeds meer mensen zich aannemen, maar dat is niet vol te houden op de langere termijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

happysan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Omdat je in een samenleving leeft, daar heb je alle voordelen van, maar ook alle nadelen.

Ikke ikke ikke en de rest kan stikken is helaas een houding die steeds meer mensen zich aannemen, maar dat is niet vol te houden op de langere termijn.
Kom op zeg. We hebben het hier niet over de inrichting van de zorg, de sociale woningbouw of het belastingstelsel.

Het gaat om mijn eigen toegang tot mijn eigen geld. Dat ik gewoon netjes in loondienst verdiend heb. Geef me in ieder geval de keuze hoeveel risico ik daarmee wil nemen.

We doen geen reet aan misdaad bestrijding, maar gaan wel nette burgers zitten vervelen.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 24-10-2023 11:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• happysan
MikeyMan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:33:
[...]
We doen geen reet aan misdaad bestrijding, maar gaan wel nette burgers zitten vervelen.
Beetje ironisch dat je aan het mopperen bent over een regel die expliciet als doel heeft om misdaad te bestrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

happysan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Beetje ironisch dat je aan het mopperen bent over een regel die expliciet als doel heeft om misdaad te bestrijden.
In het geheel niet. De limiet ligt wat lager, maar dat neemt de oorzaak niet weg.
Wordt een beetje victim blaming zo.

Misdaad bestrijding is een publieke functie die we volgens mij hebben uitbesteed aan de politie.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MikeyMan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Die maatregel is juist daarvoor. Dat er geen grote geldstromen zijn van zwart of crimineel geld;
MikeyMan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:44:
[...]

In het geheel niet. De limiet ligt wat lager, maar dat neemt de oorzaak niet weg.
Wordt een beetje victim blaming zo.

Misdaad bestrijding is een publieke functie die we volgens mij hebben uitbesteed aan de politie.
Ik denk niet dat een topcrimineel met een auto van 2999 euro gaat rijden, dus lijkt me dat het wel zal werken. Natuurlijk verzinnen ze dan andere constructies, maar met giraal geld zijn die op te sporen.

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 24-10-2023 12:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marzman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Die maatregel is juist daarvoor. Dat er geen grote geldstromen zijn van zwart of crimineel geld;
Nogmaals; victim blaming.

Moeten ze dat zwarte geld en criminaliteit eens een keer aanpakken. Niet de brave burger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Nogmaals; victim blaming.

Moeten ze dat zwarte geld en criminaliteit eens een keer aanpakken. Niet de brave burger.
Dat doen ze toch, de brave burger heeft geen nood aan grote bergen cash.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Zeg je nu indirect dat de TS en de verkoper geen brave burgers zijn? ;)

TS wil echt zijn eigen geld in zijn handen hebben i.p.v. als een getalletje in een bankapp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marzman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Bepaal jij dat voor mij?

Er is ook geen nood aan in een kort rokje door een park lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
MikeyMan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
3dfx schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:07:
[...]
TS wil echt zijn eigen geld in zijn handen hebben i.p.v. als een getalletje in een bankapp.
Dan had hij het maar niet op de bank moeten zetten maar in een kluis bewaren.
Het op de bank zetten en dan klagen dat je niet 24/7 aan je geld kunt (wat dus wel kan als je het zelf thuis bewaart, maar dat wil TS dan weer niet) is wat mij betreft toch wel wat onbegrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Kheos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Dan had hij het maar niet op de bank moeten zetten maar in een kluis bewaren.
Het op de bank zetten en dan klagen dat je niet 24/7 aan je geld kunt (wat dus wel kan als je het zelf thuis bewaart, maar dat wil TS dan weer niet) is wat mij betreft toch wel wat onbegrijpelijk.
ik zal even aan mijn werkgever vragen of hij voortaan in contanten wil uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

3dfx schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Zeg je nu indirect dat de TS en de verkoper geen brave burgers zijn? ;)

Nee, dat zeg ik niet. Je kan logica niet altijd omdraaien en dat het dan ook klopt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Farabi schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

ik zal even aan mijn werkgever vragen of hij voortaan in contanten wil uitbetalen.
Ja, want het is compleet onmogelijk om een rekening te hebben én cash thuis hebben liggen waar je dan altijd toegang toe hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Kheos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Ja, want het is compleet onmogelijk om een rekening te hebben én cash thuis hebben liggen waar je dan altijd toegang toe hebt?
€1000 cash in je huis is iets anders dan €10.000+ even onder je bed hebben liggen. aangezien de topic over een groot bedrag gaat.
het echt niet prettig om 100 briefjes van 50 euro in je zak te vouwen. Wellicht is dit veiliger voor het bankpersoneel, maar voor de consument is het ronduit gevaarlijk.
Dit is precies het gevoel wat de banken willen geven. Des te minder we aan ons geld komen en ''zwarte'' uitgaves doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Farabi op 24-10-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Kheos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Houd er vooral rekening mee dat cash geld thuis maar tot een bepaald bedrag verzekerd is, vaak is dit 250 of 500 euro. Nogal vervelend als de boel leeggehaald wordt of je huis affikt.

Als je serieus cash thuis wil bewaren dan moet je serieuze maatregelen nemen met bijvoorbeeld een serieuze kluis.

Ik zou het nooit doen in ieder geval, de meest veilige plek is en blijft digitaal bij een grootbank. Ook een bankkluis is een risico (https://www.rtlnieuws.nl/...start-oudenbosch-bewakers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44

Barrycade

Through the...

Farabi schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Vroeger heel gewoon, maar ja toen hadden we ook daarna als nieuwigheden cheques en girobetaalkaarten. Lekker wachten bij de kassa totdat je moeder de cheque voor de wekelijkse boodschappen had uitgeschreven. En kon je kostenloos geld storten en opnemen bij de bank. Stond je ook 20 minuten te wachten want oma kwam geld opnemen voor haar kleinkinderen.

Maar ondertussen lopen we allemaal rond met de nieuwste telefoon dan wel smart watch waar je zo hip met NFC mee kan betalen.

Maar omdat TS een cash dealtje gaat maken in Germanië moeten we allemaal terug naar de tijd van ribfluwele broeken en overhemden met lange kraag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Verdere discussie hier lijkt me zinloos.

Banken gaan zich niet aanpassen; TS blijft gefrustreerd.

Enige oplossing: voortaan op tijd beginnen met pinnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@BugBoy

Geen zin om te vertalen. Maar van Google.de:
Zahlungen bis 10.000 Euro sind problemlos möglich. Liegt der Kaufpreis darüber und Du möchtest das Auto dennoch bar bezahlen, musst Du gemeinsam mit Deinem Händler ein Formular für das Geldwäschegesetz ausfüllen.
en
Es besteht Anmeldepflicht für Reisende mit 10.000 Euro oder mehr an Barmitteln, wenn die Grenzüberschreitung in die EU bzw. aus der EU durchgeführt wird.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroenkb op 24-10-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Fried schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:32:
Ik sta echt te kijken van de hoeveelheid slechte of incorrecte adviezen op de vraag die TS stelt.

ik weet niet hoeveel € je precies nodig hebt, maar in de kern is het eenvoudig:
- standaard is je limiet voor geldautomaten 1250,- per week
- dit kan je zelf ophogen naar 5.000 en dit kan je vervolgens de volgende dag wéér doen (let dus op dat je het limiet niet voor meerdere dagen ophoogt)
- het limiet geldt ook nog per pas. dus met meerdere passen kan je dit dus verdubbelen

beste en veiligste optie blijft overmaken. afhankelijk van de bank van de begunstigde staat het geld met instant payments net zo snel op de rekening als tussen de nederlandse grootbanken.
Ik sta echt te kijken dat iemand die zijn bericht op z'n manier begint informatie plaatst die niet in lijn is met wat de Rabobank zelf schrijft:

https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/contant-geld-opnemen-en-storten

Op de site zelf is ook een pdf te vinden met de tarieven/limieten.

Standaard €1250/week (Muv Riant pakket) ter verhogen naar €5000/week.

Geen oplossing voor TS, maar wel een les voor de toekomst.
Wil je contant geld hebben, begin dan tijdig met pinnen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Pagina: 1 2 Laatste