DropjesLover schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:55:
[...]
Ik noem niemand dom? Ik noem eigenlijk expliciet mensen verdraaid moeilijk werkelijk beinvloedbaar.
Ik zeg dat veruit de meeste mensen eigenlijk zelf al in de fabeltjesfuik en bubbels zitten omdat het aansluit en versterkt waar ze toch al naar neigden / dachten / aanvoelden. Een dergelijke bubbel is een groep van gelijkgestemden, dat hun wereldbeeld bevestigt (en versterkt/verankert). Daar voelen mensen zich nu eenmaal prettig bij.
Dat is totaal ongeschikt aan objectief gemeten intelligentie, en men is er niet als totale buitenstaander in gemanipuleerd.
Iemand beetnemen of verleiden tot een handeling (aankoop, babbeltruck) gaat op vertrouwen en beloften, maar ook over relatief kleine bedragen of handelingen. Daarbij gaat ook lang niet iedereen (veruit een minderheid eigenlijk) er op in. Daarom focussen kwaadwillenden zich ook op kwetsbare/makkelijk beinvloedbare personen.
Bij een nieuwe auto doet men doorgaans wat meer onderzoek dan bij een ander shampoo-merk.
Marketing richt zich ook redelijk plat, 2-dimensionaal op 1 aspect. Denk een cirkel
Bubbels zijn 3-dimensionaal, uit vele schijfjes cirkels. Er zijn veel meer dempende omgevingsfactoren aanwezig die werkelijk gedrag of wereldbeeld beinvloeden en veranderingen dempen.
Zie ook mijn eerdere post over hoe weinig invloed nepnieuws objectief gemeten werkelijk heeft.
toon volledige bericht
Je hoeft iemand niet dom te noemen. Je kunt iemand kleineren of bang maken, of juist de hoogte in prijzen. Dat is effectiever. Dom is gewoon een voorbeeld, ervan uitgaande dat de lezende doelgroep zichzelf intelligent acht.
Mensen zijn juist heel makkelijk beïnvloedbaar. Vraag maar aan Diederik Stapel. Of Tara Singh Varma. Of Elizabeth Holmes. Maar jou zou het niet overkomen <cause reasons>. Kijk, dat jij daar zelf in wilt geloven, jammer, is jouw keuze. Dat je anderen ervan probeert te overtuigen, dat is ronduit schadelijk.
Hoe het werkt is dat je eerst uit je huidige bubbel wordt gelokt. Daar moet je kwetsbaar voor zijn, en iedereen heeft kwetsbaarheden. Een voorbeeld is jonge, onzekere meiden die voor een loverboy vallen (prototype dark triad con men). Eerst komt de flirt, bij een grappige opmerking die haar omhoog haalt. Bijv die neerkomt op wat ben je mooi. Vervolgens komt de rest van de lovebomb. Dat is de bait, daarmee wordt een behoefte voozien. Dan komt de switch. In deze context alienation van de gevestigde orde (het ouderlijk gezag, de United States of America, ...).
Omgekeerd is er ook honey trapping waaronder
Wikipedia: Sexpionage. Dit was zeer effectief tijdens de Koude Oorlog. Het artikel staat vol met voorbeelden, en ook voorlopers van KGB zoals NKVD en Cheka waren hier al bekend mee. Al die mensen (vrijwel altijd mannen) tuinden er in.
Nepnieuws heeft wel degelijk effect wanneer je kijkt naar effort <-> reward. Het is kwantitatief, firehose of falsehood, flooding the zone, kijken wat er aan de muur blijft plakken. Het is low effort maar voor je bullshit hebt weerlegd ben je alweer 3x nepnieuws verder. Kijk naar hoe Trump dat doet.
Daarnaast, fysieke babbeltruc is laaghangend fruit. Dat zijn geen high skilled oplichters of spionnen of marketeers maar de minst goeie. De reden is die gaan makkelijk gepakt worden want fysieke lokatie. Staan op camera. Als je iemand in Nederland wilt oplichten dan is je lokatie in China of Rusland uitstekend. De overheid aldaar vindt het fantastisch dat jij dat doet, vooral die van Rusland die is zelf al crimineel (China doet meer aan cha bu duo). Met cryptocurrency kun je geld exfiltreren. Noord-Korea is er rijk mee geworden (Lazaru$).
In de verkoop is het ook een techniek eerst een makkelijke of retoriek vraag te stellen die positief (met 'ja') gaat worden beantwoordt. Mag ik u iets vragen? Ja? Heeft u [...]. Je vraagt iemand die een trouwring om heeft of diegene is getrouwd. Je vraagt iemand die luiers voor een newborn koopt of diegene toevallig slaaptekort heeft, enz. enz. Cold reading. Niet alleen mensen die in paranormale geloven zijn daar kwetsbaar voor. Iedereen is dat.
Zie ook deze interview in The Atlantic met Maria Konnikova,
Can You Spot a Liar?:
[...] grifters manipulate human emotions in genius (and evil) ways, striking right when we feel lovelorn or otherwise emotionally vulnerable.
Q: Welke con artist vond je het meest
remarkable (NB: ze gaat terug in de tijd nog voor 20e eeuw):
[...] Ferdinand Waldo Demara. The fact that not only was he able to take on so many different guises, including as a surgeon—I mean that’s crazy, that he was able to fool the Navy into giving him an entire ship full of people. But, the fact that he was successful, that he actually performed surgery, so he was able to bluster his way through it, which is kind of remarkable if you think about it. That someone who didn't even graduate from high school was able to do this. And I also thought it was really interesting that so much of his life isn't known or at least, wasn't known to the public, because he has a really dark side and he's actually kind of a nasty person, but all of that got lost because his biographer was also conned by him, which is kind of incredible.
Over het stoppen met praten met con artists (i.v.m. boek) zei ze het volgende:
I stopped talking to the con artists I was writing about, about halfway through the research process, because I realized that the same thing was happening to me. When I actually spoke with them and met them, I was no longer objective because they’re so good, so charismatic—you really start identifying with them and thinking, “Oh, they’re really not so bad.” You start making all sorts of excuses and it’s really not a good thing, so I stopped talking to them. I realized I needed to talk to the victims.
(Poetin is ook 'not that bad', zo heeft Elon ondervonden.)
Over het proces dat ze zelf werd opgelicht tijdens interviews:
[...] A lot of times, you don’t even realize they’re making excuses until you see yourself writing a paragraph where you are describing them as kind of a ‘jovial man’ and you suddenly see all these positive attributes coming out of your own mouth and you think, oh no, no, no, no, no.
Vervolgens legt Konnikova dark triad uit: psychopatie (sociopatie), narcisme, Machiavellisme. Dat zijn aspecten waar Poetin en Trump hoog in scoren. Dat waardeert men ook aan elkaar.
Dan legt ze uit waarom dit zo van belang is:
The reason those traits are so important to con artists is that you are taking advantage of people, and in order to do it well, you can’t think that you’re taking advantage of people, because the moment you do, you start feeling bad for them.[...]
Ik weet nog heel goed dat ik werd opgelicht, en iets zei waardoor de oplichter medelij met mij kreeg. Dat moment, is een split second die je waar kunt nemen in de gelaatsuitdrukking (ook bekend als verhoortechniek voor diensten). Hij zette door, zette de knop om, dat was te zien in de volgende gelaatsuitdrukking. Was mooi om te zien, onvergetelijk.