Dynamisch contract delen met meerdere huishoudens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik wil een dynamisch contract inzetten in een project met 10 huishoudens. Met andere woorden, VvE achtige zaken met verrekening.
Ik krijg nu een Secundair Allocatie Punt, een tweede meter, en we gaan dan stap voor stap er meer gebruik van maken.

Tot nu toe hebben we alles met MID keur meters afgerekend, eens in de zoveel tijd de meterstanden opnemen.
Nu moet dit automatisch per uur gaan.
Ik heb de MID meters wel gekozen met rs485 zodat het te automatiseren is.
Ik wil het dan ieder uur in een centrale database proppen die dan voor afrekening gebruikt kan worden.

Maar voordat ik dit gaat allemaal ga bouwen, vroeg ik me af of er niet al iets is wat dit doet per uur?
Ik denk dat veel oplossingen nog niet klaar zijn voor dynamische tarieven. En/of veel te duur voor zakelijke markt of hele grote VvE's.

Uiteraard zou ik ook met wat Shelly's ofzo kunnen meten (die kan ik gewoon remote uitlezen), maar ik zou wel bij MID keur meters willen blijven.

Ik wil ook geen volledige Home Assistant of wat dan ook bij iedere meter. Het zal een klein ESP32 boardje worden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:08

EmHaKa

harêuh

!null schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:09:
Ik heb de MID meters wel gekozen met rs485 zodat het te automatiseren is.
Zitten deze meters in iedere woning meterkast apart, of zitten ze dicht bij elkaar in dezelfde kast?
Dat scheelt nog al wat voor de te kiezen oplossing. (1 RS485 bus of allemaal losse wifi? gateways)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:40
EmHaKa schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Zitten deze meters in iedere woning meterkast apart, of zitten ze dicht bij elkaar in dezelfde kast?
Dat scheelt nog al wat voor de te kiezen oplossing. (1 RS485 bus of allemaal losse wifi? gateways)
Als ik het goed interpreteer kan er geen bus tussen de meters gelegd worden. In dat geval was modbus niet nodig geweest en had een S0 meter volstaan die je uitleest met een ESP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

afgesplitst van Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic., dit is vrij specifiek :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zoekt een cloudoplossing? Ik denk dat iets onsite / offline ook wel wenselijk is.
Modbus blijft wel fijner dan S0, want je kunt geen pulsjes missen. Immers ben je alleen geïnteresseerd in het cumulatief.

Een RS485 bus kan zonder problemen alle meters in een enkel netwerk aan (het eenmalige adresseren is wel een beetje gedoe), anders zijn COTS modbus<>ethernet/wifi converters ook vrij verkrijgbaar.

Ik vermoed dat standaard domotica-oplossingen wel zullen voldoen; of je nou in één huishouden losse meters hebt voor wasmachine + vriezer + warmtepomp + laadpaal etc of losse meters per huishouden, dat is voor een frontend en database-schema hetzelfde. Hooguit dat het wat complexer wordt omdat privacy mee gaat spelen.
Het hangt meer af van de backend; een ESP32 kan bijvoorbeeld naar MQTT publishen dus een backend die dat ondersteunt zou dan fijn zijn. Ook is vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid wellicht een clustertje van de database fijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En op wie zijn naam staat het contract? Je hebt er neem ik ook aan rekening mee gehouden dat als iemand van de 10 niet gaat betalen of een probleem heeft met het veronderstelde verbruik zo’n zelf bedachte meetoplossing waarschijnlijk geen enkele waarde gaat hebben….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ha, ik wist niet dat een eigen topic zou worden :+

Wat meer info:
Het zijn 10 huishoudens in een coöperatie (die dus ook VvE achtige taken vervult) op 1 aansluiting van Liander. Binnenkort met een tweede meter erbij, en gaan we gedeeltelijk draaien op dynamische uurtarieven.

De 10 huizen en ook de laadpaal, hebben nu allemaal hun eigen MID-keur meter (SDM220). Die gewoon handmatig eens in de zoveel tijd afgelezen wordt, prima.

Ze staan allemaal los van elkaar, er is dus niet 1 Modbus mogelijk. Ieder huis heeft een internet aansluiting met een wifi router, maar ik kan dus vanaf daar wel op het centrale netwerk komen.
Dus zeker een onsite servertje kan vanaf ieder huis bereikt worden. Er zal dan worden gepost vanaf het huis naar de server, niet andersom.
Het kan ook nog een cloud oplossing worden.

Het punt is, ik kan het allemaal wel gaan ontwikkelen. Dat lukt me wel.
Maar wellicht is er al een oplossing in de markt die doet, per uur voor de dynamische tarieven.
En dan hopelijk niet voor een godsvermogen wat alleen uit kan als je met honderden bent.

Anyway, als ik het zelf ontwikkel dan zou ik denk ik de huidige MID keur meters hergebruiken.
Deze uitlezen met S0 of liever modbus 485, met een ESP32 boardje, liefst bekabeld aangesloten (router zit altijd dichtbij). En dat dan laten posten naar de server.

Wellicht zijn er meters die ik direct kan uitlezen (of via cloud) die ook MID keur hebben?
Een shelly meter werkt ook wel, maar lijkt me toch niet de goede keuze. Het hele huis verbruik moet er doorheen gaan en lijkt me goed om aan MID-keur te behouden.
Veel gebruikte meters zoals ET112 met RJ45 hebben weer geen MID keur ook al zouden ze het prima doen.
En dan nog zou ik al die meters moeten vervangen en poorten open moeten zetten op al die routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nu dat ik het uitschrijf bedenk ik me dat het waarschijnlijk het meest praktisch en economisch is als ik gewoon RS485 modbus naar Ethernet converters gebruik, en dan hopelijk eentje die ik in een TCP Client o.i.d. kan configureren, zodat ik niet eens poorten hoef open te zetten op de routers.
En als ik wel poorten open moet zetten, dan is dat toch minder werk dan een boardje maken.

En dan centraal met een onsite server het uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
!null schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:13:
Nu dat ik het uitschrijf bedenk ik me dat het waarschijnlijk het meest praktisch en economisch is als ik gewoon RS485 modbus naar Ethernet converters gebruik, en dan hopelijk eentje die ik in een TCP Client o.i.d. kan configureren, zodat ik niet eens poorten hoef open te zetten op de routers.
En als ik wel poorten open moet zetten, dan is dat toch minder werk dan een boardje maken.

En dan centraal met een onsite server het uitlezen.
https://www.waveshare.com/RS485-TO-ETH-B.htm

Deze doet wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 20:59
Kijk eens bij www.WMS.nl bij diensten en kijk wat die allemaal doen, voor zoiets.
De grootte inclusief factureringszaken automatiseren, dan zou mij de zin al vergaan.
Incasso, monitoring, kostenverdeling, view en inlogcodes voor de klanten zelf.

Persoonlijk vraag ik me wel af waarom dit wel mag en niet met de buurman oid verderop in de straat, zoals pas kan als de nieuwe wetgeving is aangenomen. Of hebben jullie een energieleveranciers vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dapdodo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:39:
Kijk eens bij www.WMS.nl bij diensten en kijk wat die allemaal doen, voor zoiets.
De grootte inclusief factureringszaken automatiseren, dan zou mij de zin al vergaan.
Incasso, monitoring, kostenverdeling, view en inlogcodes voor de klanten zelf.
Ga ik naar kijken, als ze maar per uur kunnen.
Ik regel zelf het technische gedeelte. En een ander is van de boekhouding en vind dit soort dingen juist leuk. Vooralsnog is het prima, alleen per uur wordt het nog wat intensiever.

Lora(wan) is inderdaad ook wel handige optie.
Persoonlijk vraag ik me wel af waarom dit wel mag en niet met de buurman oid verderop in de straat, zoals pas kan als de nieuwe wetgeving is aangenomen. Of hebben jullie een energieleveranciers vergunning?
Tja ik heb het destijds ook gevraagd maar het mocht zo. Maar uiteindelijk is het ook een tijdelijk project en nemen we zelf de kabel af als geheel. Dus heel onhandig als Liander nog bij ons op het terrein allemaal kabels en meters zou moeten installeren.
En we gaan er nu ook niks anders van maken.

Het geeft in ieder geval de mogelijkheid om onderling nog wat te verdelen als salderen niet meer leidend is.
Toch is dat ook niet zo relevant meer als we allemaal op uurprijzen zouden gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwinwd
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-04-2024
Als WiFi ipv ethernet een optie is, dan zou je de MID meters van Homewizard kunnen overwegen. Zijn zeer eenvoudig via een api uit te lezen en werken prima weet ik uit eigen ervaring (heb er drie in mijn meterkast).

Voordeel is dat je voor 1 euro per maand er een cloud abo bij hebt, waardoor je altijd de meterstanden per 15 minuten kunt downloaden via de homewizard app - mocht je eigen registratie dan ooit uitvallen om wat voor reden bijv. dan heb je een backup.

Of je vergeet helemaal het zelf bouwen en leest gewoon periodiek de historie uit, download de prijzen van transparency.entsoe.eu en met wat excel werk heb je zo ook de afrekening gedaan.

Eventueel zou je ook iedere aansluiting een eigen account kunnen geven (dan dus 10 euro per maand totaal), en dan heeft iedereen real-time via de app inzicht in het eigen energieverbruik. Helaas alleen het verbruik in KwH en niet met direct de prijzen erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@edwinwd Ah dat is de eerste netwerk meter die ik zie die ook MID keur heeft. Zeker wel een optie.

Ik ga ook even overleggen met de boekhouder (die ook technisch is aangelegd) om te kijken wat zijn wensen zijn bij de afhandeling hiervan.
Neem ik dit in mee, en ook het geheel uit handen geven.

Zelf wat bouwen is ook weer niet heel ingewikkeld, en dat hangt toch al in de lucht voor andere energie zaken.
Eerder al, toen we nog op de beperkte bouwaansluiting zaten, heb ik alle boilers onder controle gehad met wat software om vermogen te beheersen.
Zal toch wat nodig zijn om dat soort dingen weer te doen, wat EVs erbij, en tja dan kan wat administratie wegschrijven er ook wel bij.

Pagina: 1