Wat te doen met 40 MWh overschot van VVE?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 21:04

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Wij hebben met onze VVE dit jaar zonnepanelen laten leggen.

Het heeft deel uitgemaakt van een verduurzamingsplan; Nieuw dak +isolatie, nieuwe kozijnen trappenhuis, vloerisolatie en 123 stuks zonnepanelen, welke zijn aangesloten op de algemene aansluiting van de VVE.
Dit hele plan is rond 2020 in gang gezet, maar corona en een faillisement van de aannemer heeft ons flink tegengezeten.

Inmiddels liggen de zonnepanelen er 2,5 maand open de eerste schatting is dat we zo'n 50megawatt per jaar zouden moeten gaan opwekken.
Het verbruik van de gemeenschappelijke VVE aansluiting zit rond de 11 megawatt per jaar. Dit is voor de centrale verlichting, motoren van de centrale afzuiging op het dak en de gasketel van de blokverwarming.

Hierdoor hebben we dus een 40 megawatt per jaar over en we zitten in dubio wat we hiermee moeten doen aangezien salderen niet meer loont. Dit was begin 2020 nog anders :)

We zitten erover te denken om een hybride ketel in te gaan zetten om onze huidige ketel (op gas) te vervangen/ondersteunen. Hiermee zouden we dan een ~4000 m3 gas kunnen besparen.

Mijn vraag:
Is onze denkwijze juist of zijn er betere manieren om het overschot aan stroom te gebruiken?

Note: We zijn nog niet in de postcoderoos-regling gedoken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit gaat niet zozeer over salderen maar over terugleveren en verdient een eigen topic, dus verplaatst uit De toekomst van salderen :)

Op het eerste gezicht is dat een goed idee, zeker voor warm douchewater want dat heb je het hele jaar nodig en levert dus direct eigenverbruik vóór de meter op en geen teruglevering.

Vroeger of later zal je dat gasloos willen gaan doen, dus de eerste stap is kijken hoeveel warm water er door het jaar gebruikt wordt. Misschien worden die gegevens al bijgehouden, anders is nu het juiste moment om daar mee te beginnen.
PV opbrengst opmaken met een warmtepomp voor verwarming hangt wel bijna volledig op het huidige salderen.
Ook hiervoor geldt dat het voor een goede keuze belangrijk is te weten hoeveel vermogen en welke temperatuur er nu gebruikt wordt. Misschien is helemaal gasloos wel interessanter, nog los van de zonnepanelen, en is het goed om te weten waar je op moet mikken met de reservering.

Op lage temperatuur gaat 4000 m³ gas vervangen worden door 8 MWh, laat het op hoge temperatuur 12 MWh zijn, dan blijft een flink deel over voor de postcoderoos.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Kijk, dat zijn leuke overschotten :) Wel apart dat er in 2020 niemand bij de VVE realiseerde dat de salderingsregeling afloopt. Anderzijds, anders had het er misschien nooit gelegen.

Doel is om zoveel mogelijk het direct eigen verbruik op te krikken. Hoe je dat doet, hangt dus erg af van het aantal voorzieningen die je als VVE beheert.

Met 4000 m³ gas en 123 panelen, lijkt het me zeker haalbaar dat dit ook in de winter volledig gedekt kan worden door de zonneopbrengst. Maar is dit alleen CV, of SWW, of beiden?

Voordat je nu ineens op hybride springt, is het misschien goed om eerst te kijken wat de panelen in december/januari opbrengen, en hoeveel m³ gas je dan verbruikt. Ik denk namelijk dat hybride een onnodige tussenstap is, tenzij je hoge temperaturen nodig hebt.

Uit hoeveel woningen bestaat het complex? Het lijkt me ook zonde om zoveel kWh's terug het net in te pompen als de bewoners dat over de meter er weer uit moeten trekken.

Ofwel: wat meer informatie is nodig om meer mee te denken :)

Je zou verder laadpalen kunnen aanbieden, mogelijk tegen kostprijs (ofwel, als de zon schijnt betaal je voor laden een laag tarief aan de VVE, is het donker, dan gewoon nettarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoezo loont salderen niet meer ?
Of is salderen niet van toepassing op een zakelijke (? vve) aansluiting ?

Maar hoeveel wek je daadwerkelijk op in de winter, want dan heb je de stroom nodig om te verwarmen als je een hybride ketel gaat plaatsen.

Als aanvulling voor ideëen voor het overschot. Al aan laadpalen gedacht ? Zit wel een investering aan natuurlijk, maar stel dat je redelijk (publieke) parkeer mogelijkheden hebt, en qua aansluiting gunstig zit (qua afstand naar de meterkast) zou dit een optie kunnen zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:23
Ik heb niet direct een technische tip, maar wel een volgtip: Laetitia Ouillet houdt zich bezit met verduurzaming en de problematiek van VvE's. Je kan haar columns met heel veel nuttige verwijzingen hier vinden. Ze is ook actief op social media.

Haar ervaring: doorgaans is niet techniek de bottleneck, maar de juridische, financiële, organisatorische of contractuele zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Hoe nemen de huishoudens stroom en gas af, en hoe betalen ze hier voor?

Zou kijken of er geen regelingen zijn waarbij het mogelijk is dat de huishoudens het overschot kunnen salderen op hun eigen energie contract. En op die manier het eigen verbruik verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:45

watercoolertje

Untertitel

Hierdoor hebben we dus een 40 megawatt per jaar over en we zitten in dubio wat we hiermee moeten doen aangezien salderen niet meer loont. Dit was begin 2020 nog anders :)
Salderen is vandaag de dag nog identiek aan begin 2020. Dus die snap ik niet, wat bedoel je? De plannen (voor de toekomst dus niet het heden) om salderen te reduceren zijn overigens nog steeds niet meer dan plannen dus of (de mogelijkheid tot) salderen überhaupt veranderd staat nog niet vast!

Misschien bedoel je simpelweg (overschot) terugleveren? Dan is het een kwestie van een partij zoeken met de hoogste TLV en/of zorgen dat er minder overschot is zoals je zelf ook aangeeft (dat lijkt me de meest duurzame optie indien je daarmee gas kan besparen).

Wat is er eigenlijk veranderd sinds jullie dit plan hebben? Immers is het salderen gaat verdwijnen verhaaltje er al jaren en had daar prima op geanticipeerd kunnen worden lijkt me. Dit zijn toch vraagstukken die je imo vooraf moet bedenken bij z'n groot project/installatie.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, het "overschot" gebruiken om duurzame warmte op te wekken is natuurlijk clever.
Bedenk wel dat je in de winter wellicht te weinig opwekt om 100% warm water te dekken.
Andere optie: een lokale postcoderoos/SCE?

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 13-10-2023 11:03 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
@watercoolertje @ZeRoC00L @Zwartoog @Proton_

Dank allen voor jullie reacties!

De bedragen voor de netto teruglevering waren begin 2020 anders. Lees; hoger.
Dus we dachten dat we de in de eerste 6 jaar een prima bedrag terug zouden krijgen per maand om iig de eerste aanschafkosten eruit te krijgen. Als alternatief voor later dachten we nog aan accu's oid, maar dat blijkt deze grootte niet echt rendabel.

In het hele begin is ook nog gedacht om zonneboilers op het dak te leggen om op die manier de ketel bij te vullen, maar door het faillisement van de aannemer hebben we andere , snelle stappen moeten ondernemen om nog iets van ons betaalde voorschot terug te zien. (Dra-ma...)

Ik ben niet 100% op de hoogte van de extacte getallen, maar voor zover ik weet verbruiken we als VVE onderstaande per jaar;
- Gas: ~15000 m3
- Stroom ~11000 kW

Elke m3 gas die we minder verbruiken door onze stroomoverschot te steken in het (voor)verwarmen van ons water is mooi meegenomen en zien we als besparing.
Echt volledig overgaan op elektrisch zal in ons geval vrijwel niet gaan (samen met nog veel meer andere VVEs).

Het lastige is om de rest van onze VVE (17 apartementen) mee te krijgen in de denkwijze. De gemiddelde leeftijd ligt boven de 50 en "verduurzaming kost alleen maar geld".
Er zijn zelfs personen die het vaak beter weten, maar op dat moment alleen vanuit zichzelf beredeneren en rekenen. Ze wilden de zonnepanelen direct op eigen meter aangesloten hebben ipv gezamelijk.
Dit is theoretisch mogelijk door een kabel buiten, langs het gebouw naar beneden te trekken naar hun apartement aan de zijkant, maar voor de 'binnen' apartementen is dit uiteraard geen optie. en daardoor niet eerlijk.

Kortom, de nodige uitdagingen zoals elke VVE met zich meebrengt, maar wij vinden wel dat we al de grootste stappen richting verduurzaming hebben gezet. Nu nog de laatste eindjes zien op te lossen. :)

@teacher
We gaan kijken naar de postcoderoos-regeling! Dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
Dit is gezamenlijk geïnvesteerd en dient dus ook gezamenlijk op te brengen (dan wel verrekend naar rato van verbruik). De verschillende opties zullen moeten berekend worden (nu en later als saldering voorbij is); uiteraard zit daar een stuk "glazen bol" in maar vaak zijn de verschillen groot genoeg om die afwijking te negeren.

* Het is relatief eenvoudig om dit met cop=1 te gebruiken voor de centrale verwarming, maar de opwek (zomer) en vraag (winter) zijn wat tegengesteld aan elkaar (want salderen gaat er uit). SWW maakt het breder bruikbaar; maar dan heb je grote buffers nodig (en gezien het gezamenlijke installaties zijn, hoge temperaturen om legionella te vermijden nodig) dus wordt het een extra investering. En eigenlijk wil je met warmtepomp werken, om 3à4 keer meer warmte te halen uit elke kWh (misschien als voorzetbuffer, met de klassieke gasketel als naverwarmer).
* Eigengebruik in de appartementen proberen te linken aan de opwek is moeilijk, je breekt in op de individuele gewoontes van mensen. Was het een hotel, dan gooi je gewoon in elke kamer een lucht-lucht warmtepomp die op de VVE-aansluiting draait, en stuur je die centraal aan om te koelen (zomer) en warmen (winter) met het overschot.
* In BE bestaat geen salderen meer, en win je nieuwe installaties toch gemakkelijk terug op teruglevering. Dit is een optie die zeker erbij hoort op je vergelijking (al was het maar om de knorrige tegenpruttelaars met harde cijfers naar realiteit te krijgen en uit het gevoel weg te halen).
* Als er opties zijn om energieleverancier te spelen, of energie te delen (is die postcoderoos zoiets?); is dat ook een hele interessante. Maar vergeet niet dat er overdag als de zon schijnt vaak weinig wordt verbruikt, 's avonds als het donker is gaan de lampen en TV aan, verwarming omhoog en wordt er gekookt en gedouchet.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 13-10-2023 12:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:50
Kraz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:56:
@watercoolertje @ZeRoC00L @Zwartoog @Proton_

Dank allen voor jullie reacties!

De bedragen voor de netto teruglevering waren begin 2020 anders. Lees; hoger.
Dus we dachten dat we de in de eerste 6 jaar een prima bedrag terug zouden krijgen per maand om iig de eerste aanschafkosten eruit te krijgen. Als alternatief voor later dachten we nog aan accu's oid, maar dat blijkt deze grootte niet echt rendabel.

In het hele begin is ook nog gedacht om zonneboilers op het dak te leggen om op die manier de ketel bij te vullen, maar door het faillisement van de aannemer hebben we andere , snelle stappen moeten ondernemen om nog iets van ons betaalde voorschot terug te zien. (Dra-ma...)

Ik ben niet 100% op de hoogte van de extacte getallen, maar voor zover ik weet verbruiken we als VVE onderstaande per jaar;
- Gas: ~15000 m3
- Stroom ~11000 kW

Elke m3 gas die we minder verbruiken door onze stroomoverschot te steken in het (voor)verwarmen van ons water is mooi meegenomen en zien we als besparing.
Echt volledig overgaan op elektrisch zal in ons geval vrijwel niet gaan (samen met nog veel meer andere VVEs).

Het lastige is om de rest van onze VVE (17 apartementen) mee te krijgen in de denkwijze. De gemiddelde leeftijd ligt boven de 50 en "verduurzaming kost alleen maar geld".
Er zijn zelfs personen die het vaak beter weten, maar op dat moment alleen vanuit zichzelf beredeneren en rekenen. Ze wilden de zonnepanelen direct op eigen meter aangesloten hebben ipv gezamelijk.
Dit is theoretisch mogelijk door een kabel buiten, langs het gebouw naar beneden te trekken naar hun apartement aan de zijkant, maar voor de 'binnen' apartementen is dit uiteraard geen optie. en daardoor niet eerlijk.

Kortom, de nodige uitdagingen zoals elke VVE met zich meebrengt, maar wij vinden wel dat we al de grootste stappen richting verduurzaming hebben gezet. Nu nog de laatste eindjes zien op te lossen. :)

@teacher
We gaan kijken naar de postcoderoos-regeling! Dank voor de tip.
Nou… knap dat je het voor elkaar hebt!
Zoals ik in de voorgaande “salderen” thread aangaf weet ik uit ervaring dat het enorm lastig is alle leden van VvE op 1 lijn te krijgen. Die ervaring is dan niet exact persoonlijk maar in de vorm van mijn broer die voorzitter is van een VvE van een complex met iets van 80 (ik weet het niet precies) appartementen. Heel lastig. Als “energie tweaker” help ik hem graag met uitzoeken van “mogelijkheden”.
En gefeliciteerd ook met je panelen, het zal nu even een puzzeltje zijn maar jullie hebben ze exact op het juiste moment aangeschaft.
(Nb,… zelf ben ik totaal freak, ik wek 9Mwh per jaar op en gebruik dat ook allemaal, maar wel met warmtepomp en elektrische auto)

Ik heb het even gecheckt (ook voor mijn broer interessant), postcode roos bestaat niet meer:
Daar is SCE voor in de plaats gekomen: https://www.rvo.nl/subsid...#hoe-werkt-de-subsidie%3F
Ik kan het mis hebben maar als ik het zo lees kan je dat slechts aanvragen als je de installatie nog moet installeren.
Voorwaarde:

U mag vóór het indienen van de aanvraag geen onomkeerbare financiële verplichtingen zijn aangegaan voor de productie-installatie zelf.

Blijft denk ik over:
- hopen dat salderen nog even blijft bestaan (en dat. Is echt nog wel een flinke poos)
- gebruiken om het gas verbruik te vervangen, inderdaad met een warmtepomp.
15000m3 gas die gebruikt wordt voor verwarmen, dus niet voor koken komt overeen met 30 a 40Mwh electriciteit als je verwarmt via een warmtepomp.
Handen er voor op elkaar krijgen zal niet meevallen. Misschien met iets kleins beginnen?

In je eerste post dacht je 4000m3 gas te kunnen besparen. Dat is wel erg pessimistisch gedacht. Dan ja je (denk ik) uit van iets met een cop van 1, klopt… kan zeker… dan ga je defacto uit van straalkacheltjes van de action van een paar tientjes. Kwa investering super goedkoop maar wel een beetje zonde. Met een full-force warmtepomp kan je in principe vrijwel al het gas besparen maar dan heb je een erg zware nodig. Met een hybride warmtepomp (en dat is exact hetzelfde, alleen ongeveer half zo zwaar uitgevoerd terwijl je de cv laat hangen om tijdens de 2 vorst weken per jaar bij te springen) moet je 70 tot 80% van je 15000m3 gas kunnen besparen met die 40Mwh.

Nb, en ook als salderen niet meer bestaat (maar er echt nog wel iets van terug lever vergoeding blijft) ga je dan waarschijnlijk minder aan Electra dan aan gas betalen (maar ieder zijn koffiedik, en lastig als VvE)

Overigens ben ik wel geïntrigeerd dat dat gasgebruik van de VvE is, voor de gezamelijke ruimtes? Als gezamelijk gebruik vind ik het behoorlijk hoog maar ik woonde zelf niet in een appartement dus weet daar niks van.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:33

Jan2023

KISS

Je kan ook eens gaan bekijken hoe de vve als energie leverancier iets kan gaan betekenen voor zijn leden.

Die mogelijkheid als energieleverancier is mogelijk door mee te liften op een licentie van een ander.
Voorbeeld:
https://www.hln.be/geld/v...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

In nederland is ook zoiets wel te regelen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 19:43
Waarom is er bij dit PV project geen aansluiting gemaakt voor delen van het systeem naar de individuele appartement eigenaren :?

Dan pas realiseer je direct eigen verbruik; wat financieel voordeel geeft bij elke eigenaar - want dat gaat niet door de meter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:11:
Waarom is er bij dit PV project geen aansluiting gemaakt voor delen van het systeem naar de individuele appartement eigenaren :?

Dan pas realiseer je direct eigen verbruik; wat financieel voordeel geeft bij elke eigenaar - want dat gaat niet door de meter.
Afhankelijk van het soort gebouw is dat heel, heel erg duur. Hier bij mij is dat ook afgeschoten door de hoge kosten van de aanleg van bekabeling via onmogelijke routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:11:

Zie; hieronder
Tralapo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Afhankelijk van het soort gebouw is dat heel, heel erg duur. Hier bij mij is dat ook afgeschoten door de hoge kosten van de aanleg van bekabeling via onmogelijke routes.
Op papier inderdaad de beste oplossing, maar in praktijk eigenlijk niet mogelijk.

Je moet iedereen dezelfde kant op krijgen en dat is al lastig.
Als je ook nog gaat vereisen dat veel apartementen hun meterkast moeten verbouwen vanwege de zonnepanelen dan sta je al 2-0 achter. Mensen van 70+ gaan at echt niet doen; Kost alleen maar geld en de besparing halen ze er niet uit.

Daarnaast was het in ons gebouw ook niet mogelijk om die kabels naar elke meterkast te krijgen. Zelfs ALS het zou lukken, dan nog is de meterkast te klein om de omvormer daar kwijt te kunnen.

We hebben echt 1001 scenario's bedacht, maar dit bleek de beste oplossing.
En houdt in de gaten dat dit hele project in corona tijden zijn gerealiseerd! Je hebt geen idee wat voor ellende dat heeft gebracht.
Dat naast het feit dat 95% van de aannemers vrijwel direct ophangt als je offertes voor een VVE opvraagt. Niemand zit er op te wachten....

[ Voor 3% gewijzigd door Kraz op 13-10-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
@Kraz
Publieke laadpaal installeren? Daar kan je zelfs bovenop de stroom prijs nog geld op verdienen. Dan moet dat natuurlijk wel uitvoerbaar zijn en moet het opeen plek zijn waar genoeg auto’s komen om te laden.

Kan je iets zeggen waarom jullie in hemelsnaam 15000m3 gas gebruiken met 17 appartementen? Dat lijkt me in een goed geïsoleerd complex wel enigszins voorstelbaar als totaal van al het individuele gebruik maar enkel als VvE gebruik extreem hoog (en als je een 0 verkeerd hebt en het in werkelijkheid slechts 1500 is dan worden de adviezen wel radicaal anders)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:48
Stefannn schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:50:
@Kraz

Kan je iets zeggen waarom jullie in hemelsnaam 15000m3 gas gebruiken met 17 appartementen?
In de OP staat “gasketel van de blokverwarming”. Dat lees ik als 15000m3 gas verdeeld over de 17 appartementen en een stukje verwarming publieke ruimte.

882m3 gas per appartement klinkt best wel realistisch.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Ik ben echt benieuwd wat je voor elkaar gaat krijgen. Je hebt enorme potentie om hiermee verder te verduurzamen, maar dat vereist wederom een aanzienlijke investering, zeker aangezien zo'n WP installatie ook niet zo eenvoudig is als bij iemand thuis.

Zijn er afspraken gemaakt over wat te doen met de opbrengsten van de PV? Opsparen en in een duurzaamheidspotje? Bestaan er duurzaamheidsleningen voor VVE (ofwel, je gaat direct meer besparen dan aflossen)?

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kraz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:54:

Je moet iedereen dezelfde kant op krijgen en dat is al lastig.
Als je ook nog gaat vereisen dat veel apartementen hun meterkast moeten verbouwen vanwege de zonnepanelen dan sta je al 2-0 achter. Mensen van 70+ gaan at echt niet doen; Kost alleen maar geld en de besparing halen ze er niet uit.

Daarnaast was het in ons gebouw ook niet mogelijk om die kabels naar elke meterkast te krijgen. Zelfs ALS het zou lukken, dan nog is de meterkast te klein om de omvormer daar kwijt te kunnen.
Omvormer hoort niet in de meterkast. En daar waar er binnen geen ruimte is zijn er 2 mogelijkheden: Veel omvormers zijn IP67... en kunnen dus op het dak. Anders micro-omvormers... die zitten in elk systeem op het dak.

En meterkast verbouwen? Ik krijg een heel klein beetje de indruk dat je echt niet begrijpt wat er nodig is.
Het gaat om het plaatsen van een 2 unit brede aardlekautomaat...

En is de verdeler dermate oud dat dat een probleem vormt: Waarom de frack heb je nog iets nog in gebruik wat zorg draagt voor je persoonlijke veiligheid maar gewoon onderhevig is aan veroudering.

Er zijn absoluut grote problemen te overwinnen bij het verduurzamen binnen een VVE... Maar je moet echt wel meer kennis hebben voor je je conclusies maakt... en die had je zeker tot deze regel niet ;-)

@Zwartoog Als er geen route gevonden kon worden voor 3x2,5mm2 YMVK dan gaan dikkere CV leidingen helemaal leuk worden :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Stefannn schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:50:
@Kraz
Publieke laadpaal installeren? Daar kan je zelfs bovenop de stroom prijs nog geld op verdienen. Dan moet dat natuurlijk wel uitvoerbaar zijn en moet het opeen plek zijn waar genoeg auto’s komen om te laden.

Kan je iets zeggen waarom jullie in hemelsnaam 15000m3 gas gebruiken met 17 appartementen? Dat lijkt me in een goed geïsoleerd complex wel enigszins voorstelbaar als totaal van al het individuele gebruik maar enkel als VvE gebruik extreem hoog (en als je een 0 verkeerd hebt en het in werkelijkheid slechts 1500 is dan worden de adviezen wel radicaal anders)
Het gaat om blokverwarming voor 17 appartementen.
Er staan 2 ketels; 1 voor het warme water (continue aan) en 1 voor de verwarming (zetten we in de zomer uit)

Er zijn vele parkeerplekken voor ons gebouw maar er is al een laadpaal aanwezig. Nog een laadpaal erbij waardoor we weer 2 plekken kwijtraken aan elektrische auto’s gaat er niet door komen. :) De huidige laadpaal wordt al zelden gebruikt.
Zwartoog schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:08:
Ik ben echt benieuwd wat je voor elkaar gaat krijgen. Je hebt enorme potentie om hiermee verder te verduurzamen, maar dat vereist wederom een aanzienlijke investering, zeker aangezien zo'n WP installatie ook niet zo eenvoudig is als bij iemand thuis.

Zijn er afspraken gemaakt over wat te doen met de opbrengsten van de PV? Opsparen en in een duurzaamheidspotje? Bestaan er duurzaamheidsleningen voor VVE (ofwel, je gaat direct meer besparen dan aflossen)?

Succes :)
Thnx!
Er zijn nog geen afspraken gemaakt aangezien het hele traject rommelig is verlopen door Corona en het faillissement van de aannemer.
Bedenk ook dat alles goedgekeurd moet worden in vergaderingen en het gros van de oudere bewoners niets snapt (of wil snappen) van de techniek.
Ronald schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Omvormer hoort niet in de meterkast. En daar waar er binnen geen ruimte is zijn er 2 mogelijkheden: Veel omvormers zijn IP67... en kunnen dus op het dak. Anders micro-omvormers... die zitten in elk systeem op het dak.

En meterkast verbouwen? Ik krijg een heel klein beetje de indruk dat je echt niet begrijpt wat er nodig is.
Het gaat om het plaatsen van een 2 unit brede aardlekautomaat...

En is de verdeler dermate oud dat dat een probleem vormt: Waarom de frack heb je nog iets nog in gebruik wat zorg draagt voor je persoonlijke veiligheid maar gewoon onderhevig is aan veroudering.

Er zijn absoluut grote problemen te overwinnen bij het verduurzamen binnen een VVE... Maar je moet echt wel meer kennis hebben voor je je conclusies maakt... en die had je zeker tot deze regel niet ;-)

@Zwartoog Als er geen route gevonden kon worden voor 3x2,5mm2 YMVK dan gaan dikkere CV leidingen helemaal leuk worden :-)
Ok. Omvormer kan idd buiten, maar van veraf vertellen dat je een meterkast met oude draaistoppen niet hoeft te verbouwen gaat me dan weer te ver :) Ik snap dat je een aanname doet maar je gaat vervolgens op de man spelen op die verkeerde aanname.
Daardoor trek ook jij conclusies die niet kloppen. Ik haal eruit dat je (gelukkig) nog nooit met een VVE te maken hebt gehad.

Dat gezegd hebbende;
Het pand is van begin jaren 70. Mensen hebben destijds hun appartement gekocht, zijn erin gaan wonen met de apparatuur van toen and that’s it. Er zijn dus nog oude meterkasten en er zijn nog appartementen met enkel glas en zelfs de originele keuken.

Aangezien ik zelf onder de jonge generatie val probeer ik met het bestuur, die absoluut vooruit denkt, tot een goede oplossing voor het overschot te komen.
Vandaar dat ik de vraag hier ook stel voor meer input en wellicht andere kijk op zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kraz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:48:
Bedenk ook dat alles goedgekeurd moet worden in vergaderingen en het gros van de oudere bewoners niets snapt (of wil snappen) van de techniek.

Aangezien ik zelf onder de jonge generatie val probeer ik met het bestuur, die absoluut vooruit denkt, tot een goede oplossing voor het overschot te komen.
Lekker generalizerend….. en je hebt lekker vooruit gekeken dat je nu al een oplossing zoekt voor het overschot 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Lekker generalizerend….. en je hebt lekker vooruit gekeken dat je nu al een oplossing zoekt voor het overschot 8)7
Goed antwoord op mijn originele vraag…?
De reden dat er zoveel panelen opleggen heb ik in zekere mate al verteld; verduurzaming bestaande uit meerdere items, corona, aannemer failliet. Je gaat roeien met de riemen die je hebt en probeert alles eruit te halen.
Mocht je echt goede ideeën hebben op mijn vraag, ben je van harte welkom voor een bakkie koffie en krijg je alle details te horen hoe we in deze situatie zijn beland. :)

Ik begrijp dat het generaliserend klinkt, maar ik ken iedereen van het appartementencomplex persoonlijk en weet daardoor ook hun leeftijden.
Na 15 vergaderingen in de afgelopen 4 jaar heb je wel een beetje door in hoeverre mensen techniek snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:29
[...]

Thnx!
Er zijn nog geen afspraken gemaakt aangezien het hele traject rommelig is verlopen door Corona en het faillissement van de aannemer.
Je moet ze de techniek ook niet willen verkopen, zorg gewoon dat er een duidelijk plaatje is met dit kost het, en dit levert het binnen X jaar op. Als je daar een gunstige berekening van weet te maken zul je veel makkelijker mensen meekrijgen dan wanneer ze de techniek moeten snappen. Zorg dat ze het direct (flink) op positieve wijze in de portemonnee merken.
Ok. Omvormer kan idd buiten, maar van veraf vertellen dat je een meterkast met oude draaistoppen niet hoeft te verbouwen gaat me dan weer te ver
Volgens mij is dat in principe inderdaad niet nodig. je zou in principe gewoon zo'n unit bij moeten kunnen plaatsen (slechts een voorbeeld, om de grootte te duiden, dus mogelijk niet de juiste automaten).

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/P/V/PV0001-jpg_2.jpg

Zonder dat je de hele kast hoeft aan te passen. Al kan dat laatste natuurlijk na 40+ jaar geen kwaad.
Dat gezegd hebbende;
Het pand is van begin jaren 70. Mensen hebben destijds hun appartement gekocht, zijn erin gaan wonen met de apparatuur van toen and that’s it. Er zijn dus nog oude meterkasten en er zijn nog appartementen met enkel glas en zelfs de originele keuken.
Dat enkel glas, waarom heeft de VVE daar in al die jaren nog niets aan gedaan, in alle VVE's die ik ken, was dat nu juist het eerste dat aangepakt werd, vaak eind jaren 90 / begin 2000 al :o Zo'n makkelijke besparing over het algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:24
De gasketel voor warm water vervangen door een warmtepomp.
Elke m3 gas die je bespaart kost dan 2-3kwh stroom. Dus als die stroom nu maar 10ct opbrengt, is dat vlot terug te verdienen. Zelfs een Eboiler voor de gasketel die alleen aangaat als je terug levert is al geld verdienen
Zeker de komende jaren met nog best veel salderen kan je de investering snel terugverdienen

Alt. Is wellicht allinpower of samen om voor het creëren van een virtuele energie coöperatie. Maar dit is een administratief traject

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18:55

Barrycade

Through the...

Mijn ouders hebben het uiteindelijk ook op hun appartementencomplex van 22 bewoners.

Was net zo'n feest met alle mensen op rij te krijgen.
Dus snap je worsteling.

Zij konden gelukkig wel allemaal hun eigen panelen (met micro omvormers) op hun hun eigen kast, de meterkasten zitten allemaal onder elkaar in de kern van het gebouw.

Gezamenlijke panelen was juist geen meerderheid voor te krijgen. Te weinig opbrengsten financieel vonden sommige bewoners. Ook hier niet zo heel veel verbruik, geen Centrale Verwarming maar decentraal met cv's. En stroomverbruik is voornamelijk de lift.

Denk dat je bij warmtepompboiler uit komt en hybride cv installatie. Maar dan moet je ze wel weer bewegen tot investeren. En dat lijkt me lastig na zo'n investering die relatief onhandig uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Zeker als je centrale afzuiging hebt is een warmtepompboiler wellicht een goede oplossing

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Dat gezegd hebbende;
Met 500mA aardleks die het niet meer doen zeker?
Of zelfs zonder.

Ook dit is domweg onderhoud aan je woning... wat jij weg wuift... omdat je dus nog niet door hebt dat het domweg minder veilig is. (Naar huidige maatstaven onveilig)

De draaistoppen zijn niet eens het probleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Dennism schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Je moet ze de techniek ook niet willen verkopen, zorg gewoon dat er een duidelijk plaatje is met dit kost het, en dit levert het binnen X jaar op. Als je daar een gunstige berekening van weet te maken zul je veel makkelijker mensen meekrijgen dan wanneer ze de techniek moeten snappen. Zorg dat ze het direct (flink) op positieve wijze in de portemonnee merken.

[...]

Volgens mij is dat in principe inderdaad niet nodig. je zou in principe gewoon zo'n unit bij moeten kunnen plaatsen (slechts een voorbeeld, om de grootte te duiden, dus mogelijk niet de juiste automaten).

[Afbeelding]

Zonder dat je de hele kast hoeft aan te passen. Al kan dat laatste natuurlijk na 40+ jaar geen kwaad.

[...]

Dat enkel glas, waarom heeft de VVE daar in al die jaren nog niets aan gedaan, in alle VVE's die ik ken, was dat nu juist het eerste dat aangepakt werd, vaak eind jaren 90 / begin 2000 al :o Zo'n makkelijke besparing over het algemeen.
Techniek verkopen met argument "besparing" is lastig aan mensen die zeer, zeer weinig weinig verbruiken in zowel gas als stroom.

De aardlekautomaat en is geen swso geen optie meer, maar dat wat jij laat zien gaat niet in onze meterkast passen. Die zijn zeer klein. :D

De reden dat er nog enkel glas is, is omdat de puien voor rekening eigenaar zijn, niet VVE. Alleen de kozijnen van het trappenhuis zijn van/voor VVE.
Als we met de algemene lening voor de verduurzaming 8 euro p/m extra hadden genomen dan had iedereen van dat geld nieuwe puien kunnen 'krijgen'.
Die extra 8 euro kon er bij mensen niet vanaf :D

Echt....er is zoveel historie en emotie in de afgelopen maanden (jaren) geweest tussen de bewoners ... :/
Nu alles qua verduurzaming is gerealiseerd zitten we dus met dit "luxeprobleem" qua steoomoverschot.

Wij hebben inmiddels een nieuwbouwwoning gekocht welke begin 2025 opgeleverd gaat worden. Dan zijn wij iig van de VVE ellende af.
Tot die tijd wil ik de beste oplossing voor ons huidige appartement en VVE.
Ronald schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Met 500mA aardleks die het niet meer doen zeker?
Of zelfs zonder.

Ook dit is domweg onderhoud aan je woning... wat jij weg wuift... omdat je dus nog niet door hebt dat het domweg minder veilig is. (Naar huidige maatstaven onveilig)

De draaistoppen zijn niet eens het probleem...
Ik snap je punt en wuif het ook niet weg.
Wij zelf hebben ook een nieuwe meterkast, maar 60% van de andere bewoners niet. Die zien het nut er niet van in want het kost weer geld om te vervangen en het werkt 'gewoon'.

Jouw kennis en kunde overbrengen naar iemand van 70 en hun vervolgens vertellen dat ze xx bedrag moeten uitgeven waar ze het nut niet van inzien is lastig.

Maar mijn initiële vraag ging over het overschot en wat een goed idee is daarmee te doen.
Met de kennis van nu hadden we wellicht andere stappen kunnen ondernemen, maar dit is de huidige situatie en daar zoeken we de beste oplossing voor.

[ Voor 17% gewijzigd door Kraz op 14-10-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
Als ik dit zo lees, dan zou een hele flink warmtepompboiler misschien wat zijn voor jullie . Dan heb je 100% van het jaar minder gas gebruik . En je kan je elek overschot daarvoor inzetten. rendement op warmtepompboiler is wel goed hoor . Is even uitzoekwerk, want er gaat natuurlijk een flinke bpoilervat nodig zijn, en je wil continue voldoende warm water . Maar dat is wat ik als eerste aan denk

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-09 09:23
BarryH schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:20:
De gasketel voor warm water vervangen door een warmtepomp.
Het warm water zal wel door het gebouw circuleren ( tegen legionella ) .
Een WP-boiler die boven de 60° komt zal niet zo'n hoog rendement hebben.
Maar voorverwarmen met WP naar bv. 50°en af en toe naverwarmen naar 65° met COP 1 boiler of doorstromer werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ijgenweis schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Het warm water zal wel door het gebouw circuleren ( tegen legionella ) .
Een WP-boiler die boven de 60° komt zal niet zo'n hoog rendement hebben.
Maar voorverwarmen met WP naar bv. 50°en af en toe naverwarmen naar 65° met COP 1 boiler of doorstromer werkt wel.
als je constant circuleert zijn zulke hoge temperaturen niet noodzakelijk en zelfs ongewenst.

beetje toffe warmtepompinstallatie kan ookz onder saldering hier practisch gezien gratis draaien.
restenergie gewoon terugleveren aan het net, het is nutteloos om expres COP1 te gaan zitten verwarmen in zulke installaties. elke kwh die je teruglevert en niet nutteloos verbruikt is weer in de pocket. ga je nodeloos kWh's verstoken word de financien nog slechter, je moet het juist hebben van het zoveel mogelijk terugleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 14-10-2023 11:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kraz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:55:
[...]
Techniek verkopen met argument "besparing" is lastig aan mensen die zeer, zeer weinig weinig verbruiken in zowel gas als stroom.
Hoe is de verdeelsleutel van het verbruik van de blokverwarming/boiler geregeld?
De aardlekautomaat en is geen swso geen optie meer, maar dat wat jij laat zien gaat niet in onze meterkast passen. Die zijn zeer klein. :D
Dit is een PV-onderverdeler en die komt op de plek van het wasmachine-stopcontact cq ander verdeelpunt van een groep voor de eerste aftakking.
Echt....er is zoveel historie en emotie in de afgelopen maanden (jaren) geweest tussen de bewoners ... :/
Nu alles qua verduurzaming is gerealiseerd zitten we dus met dit "luxeprobleem" qua stroomoverschot.

Wij hebben inmiddels een nieuwbouwwoning gekocht welke begin 2025 opgeleverd gaat worden. Dan zijn wij iig van de VVE ellende af.
Tot die tijd wil ik de beste oplossing voor ons huidige appartement en VVE.
Het siert je dat je het netjes achter wil laten :)
Maar mijn initiële vraag ging over het overschot en wat een goed idee is daarmee te doen.
Met de kennis van nu hadden we wellicht andere stappen kunnen ondernemen, maar dit is de huidige situatie en daar zoeken we de beste oplossing voor.
De meest bruikbare richting lijkt een schuif richting gas te zijn, voor SWW wellicht het best ivm ooit een einde van salderen. Is er ruimte voor een flink boilervat in de technische ruimte (~3 m²) en een unit op het dak (2 m²)?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als ik het allemaal zo lees dan zou ik elektrische verwarming aanleggen voor het gebouw en warmwater (of is WW ook per appartement geregeld) Vast wel weer iets met subsidies en/of voordelige lening mogelijk, huidige verwarming erbij houden voor de koude en opbrengstloze dagen. En de rest gewoon terugleveren. (niet optimaal, maar geen gezeik en geen uitgaven als de rest niet wil, dan willen ze niet.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Wellicht is dit een goede optie:
https://allinpower.nl/ons-aanbod/energie-verkopen/
via hen als VVE E leveren aan de appartementbewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als 8,- voor kozijnen al een probleem is zie ik nog niet hoe je zonder kosten de 40MWh op kan maken in jouw voordeel zonder investeringen , maar dat moet wel om de installatie terug te verdienen.

Enige oplossing zou verkopen zijn en daar gas mee betalen of een administratieve handeling zodat bewoners geen of minder elektriciteit betalen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of met een (gemeentelijke?) duurzaamheidslening de toekomstige besparingen naar voren halen, dan kun je vanaf dag 0 voor iedereen de VVE lasten omlaag brengen. De risico's zijn veel kleiner dan bij een enkel huis.
Geen idee wat daar de mogelijkheden zijn, maar niets doen en gas blijven stoken kost immers ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kraz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:52:

Het heeft deel uitgemaakt van een verduurzamingsplan; Nieuw dak +isolatie, nieuwe kozijnen trappenhuis, vloerisolatie en 123 stuks zonnepanelen, welke zijn aangesloten op de algemene aansluiting van de VVE.
Dit hele plan is rond 2020 in gang gezet, maar corona en een faillisement van de aannemer heeft ons flink tegengezeten.I
Verduurzaming door een klein beetje isolatie en een godsvermogen aan zonnepanelen.
Had je dat niet beter andersom kunnen doen?
Ik lees dat in sommige appartementen nog enkel glas zit. Ik weet dat jaren '70 bouw de gevelisolatie gewoon nul is. Vaak is ook de ventilatie niet op orde of compleet verouderd.
Ik zou eerst eens bij de bron beginnen, waar wordt de energie verbruikt, kan dat niet verminderd worden en pas daarna technieken gaan inzitten om het beetje energie wat je nog nodig hebt op te wekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Proton_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:57:
Of met een (gemeentelijke?) duurzaamheidslening de toekomstige besparingen naar voren halen, dan kun je vanaf dag 0 voor iedereen de VVE lasten omlaag brengen. De risico's zijn veel kleiner dan bij een enkel huis.
Geen idee wat daar de mogelijkheden zijn, maar niets doen en gas blijven stoken kost immers ook geld.
Dit komt al uit een verduurzaming via het warmtefonds :)
Je hebt als vve dan keuze uit verschillende "modules" waarin bepaalde aspecten van je pand worden verduurzaamd. Hoe meer verduurzaming, hoe hoger de lening en dus de maandelijkse kosten.

Wij hebben gekozen voor de module met nieuw dak + dakisolatie, zonnepanelen, vloerisolatie en nieuwe kozijnen voor het trappenhuis.
Over dit soort dingen moet uiteraard gestemd worden; meningen, gesprekken, ervaringen, emoties, etc etc etc en het is lastig genoeg geweest om tot dit punt te komen.
Yaksa schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Verduurzaming door een klein beetje isolatie en een godsvermogen aan zonnepanelen.
Had je dat niet beter andersom kunnen doen?
Ik lees dat in sommige appartementen nog enkel glas zit. Ik weet dat jaren '70 bouw de gevelisolatie gewoon nul is. Vaak is ook de ventilatie niet op orde of compleet verouderd.
Ik zou eerst eens bij de bron beginnen, waar wordt de energie verbruikt, kan dat niet verminderd worden en pas daarna technieken gaan inzitten om het beetje energie wat je nog nodig hebt op te wekken.
Zie hierboven; Volledige gevelisolatie is niet mogelijk door de opzet van het pand.
Enige wat we extra hadden kunnen meepakken was de zijkanten van het gebouw isoleren, maar de kosten (offertes) daarvan liggen ruim boven de 200K en de maandelijkse kosten die daarmee gemoeid zijn kwamen niet door de stemming.
Zoals al aangegeven zijn de puien van de appartementen voor eigen rekening en we kunnen niet in de portemonnee van de bewoners kijken.

Ventilatie is 4 jaar geleden al volledig vervangen en op dit moment ook de grootste verbruiker van de stroom. Maar met het aantal panelen wat we nu hebben wekken we meer dan genoeg op en voor dat overschot zoeken we een gepaste oplossing.
Ik zou er bijna een topic voor openen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Kraz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:56:
Als alternatief voor later dachten we nog aan accu's oid, maar dat blijkt deze grootte niet echt rendabel.
Wat ik bij een flat met zonnepanelen heb gezien is dat ze een (wat kleinere) accu hadden waar de liften en de verlichting 's nachts op draaien. Op die manier kun je misschien wat meer van je energieoverschot opmaken. Als de zon niet schijnt, dan krijg je de accu's natuurlijk niet vol en je kunt niet dagenlang op de accu's draaien. Weet alleen niet of het economisch gezien wel uit kan.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Maar het is toch gewoonweg belachelijk om na te denken over een high tech verwarmingssysteem terwijl er bewoners zijn waarbij die kostbare warmte gewoon door de kieren, het enkel glas en ongeïsoleerde gevel vliegt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:51:
Maar het is toch gewoonweg belachelijk om na te denken over een high tech verwarmingssysteem terwijl er bewoners zijn waarbij die kostbare warmte gewoon door de kieren, het enkel glas en ongeïsoleerde gevel vliegt?
Mag ik je hun telefoonnummers naar je doorsturen via PM, dan kun je ze persoonlijk even overtuigen?
Houdt er rekening mee dat het (alleenstaande) mensen van soms 80 zijn wiens jaarlijks verbruik lager ligt dan wat wij in 2-3 maanden verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:Het uitgangspunt is duidelijk. Hoe dat zo gekomen is, is niet het onderwerp.
Ook is de invloed van een VVE beperkt tot wat de bewoners destijds onderling hebben afgesproken en de individuele keuzes en beweegredenen van anderen zijn dus ook offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Kraz je zou kunnen afspreken dat de aflossing op een duurzaamheidslening voor een warmtepomp dezelfde verdeelsleutel gebruikt als nu de gaskosten, vandaar de vraag hoe dat nu geregeld is.
Dan is, met wat geluk, iedereen vanaf dag 0 goedkoper uit, wat discussies vereenvoudigt :)

Hoe realistisch dit pad is hangt van veel dingen af, sommige zijn veel uitzoekwerk en andere kan je vrij snel achterhalen. Denk aan: is er überhaupt fysieke plek voor de installatie, wat is de aansluitwaarde van het gebouw, over hoeveel gas gaat het, wat zijn de kosten per m³ en kWh nu, op welke temperaturen zijn de ketels ingesteld, hoe ziet de afgifte er uit (zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic) .
Natuurlijk is het jammer dat de mensen die hun huis verwaarlozen er voor zorgen dat iedereen dan een slechtere COP/hogere rekening heeft maar omgekeerd helpt het misschien ook in overtuigen dat het een goed idee is. Het is wat het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Kraz
Hoeveel Wp zijn die panelen? 123 stuks x bijv 320Wp brengt geen 40MWh op.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Proton_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:19:
@Kraz je zou kunnen afspreken dat de aflossing op een duurzaamheidslening voor een warmtepomp dezelfde verdeelsleutel gebruikt als nu de gaskosten, vandaar de vraag hoe dat nu geregeld is.
Dan is, met wat geluk, iedereen vanaf dag 0 goedkoper uit, wat discussies vereenvoudigt :)

Hoe realistisch dit pad is hangt van veel dingen af, sommige zijn veel uitzoekwerk en andere kan je vrij snel achterhalen. Denk aan: is er überhaupt fysieke plek voor de installatie, wat is de aansluitwaarde van het gebouw, over hoeveel gas gaat het, wat zijn de kosten per m³ en kWh nu, op welke temperaturen zijn de ketels ingesteld, hoe ziet de afgifte er uit (zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic) .
Natuurlijk is het jammer dat de mensen die hun huis verwaarlozen er voor zorgen dat iedereen dan een slechtere COP/hogere rekening heeft maar omgekeerd helpt het misschien ook in overtuigen dat het een goed idee is. Het is wat het is :)
Die berekening gaan we nu laten doen door externe partijen. Uiteraard weten we ons verbruik en de kosten hiervan, maar hoe dit goed terug te rekenen naar de juiste apparatuur is weer een vak apart.
Ons huidige idee is; het teveel aan stroom in gaan stoppen in het (voor)verwarmen van het water om op die manier gas te besparen.
Of dat een goed idee is en wat er eventueel nog anders mogelijk is was de vraag die ik stelde om een discussie te starten. Deze is inmiddels wat afgedwaald naar het isoleren van de appartementen.

@Rol-Co Het zijn 410Wp panelen. Merk weet ik niet.

Wat mij betreft kan het topic dicht. Ik/we hebben een redelijk goed beeld hoe verder te gaan. :)
Dank allen voor jullie input. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Kraz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Die berekening gaan we nu laten doen door externe partijen. Uiteraard weten we ons verbruik en de kosten hiervan, maar hoe dit goed terug te rekenen naar de juiste apparatuur is weer een vak apart.
Ons huidige idee is; het teveel aan stroom in gaan stoppen in het (voor)verwarmen van het water om op die manier gas te besparen.
Of dat een goed idee is en wat er eventueel nog anders mogelijk is was de vraag die ik stelde om een discussie te starten. Deze is inmiddels wat afgedwaald naar het isoleren van de appartementen.

@Rol-Co Het zijn 410Wp panelen. Merk weet ik niet.

Wat mij betreft kan het topic dicht. Ik/we hebben een redelijk goed beeld hoe verder te gaan. :)
Toch nog een laatste,…
Warmtepomp is op zich energetisch en financieel waarschijnlijk een goede route.
Maar voor een complex van 17 appartementen nog een hele uitdaging.
1/ bij voorkeur maakt een warmtepomp “lange” runs, je moet zo’n ding niet elke 10 minuten aan/uit zetten want van aan/uit zetten slijt hij het meest. Minimaal een half uur laten lopen, liever langer.
Dat gaat het best met vloerverwarming, dat werkt als een buffer. Kan je gerust een paar uur verwarmen en daarna een poos uit hebben staan zonder dat de kamertemperatuur extreem schommelt.
Dat “lang laten lopen” wordt nog een flinke uitdagen met allemaal verschillende eigenaren die ook nog eens zelf de huis installatie onder controle hebben (het is geen geïntegreerd systeem bedoel ik).
Modulerende warmtepompen (en dat zijn ze tegenwoordig bijna allemaal) doen dat wat makkelijker omdat die dus “lang op een laag pitje kunnen draaien”
2/ energetisch gok ik dat je op 2 vorst weken per jaar na vrijwel je volledige verwarmings gas via een warmtepomp kan verzorgen middels het gesaldeerde overschot aan zonne energie. Maar…. Warmtepomp zal cv-water van rond de 50 graden geven. Dat is super met vloer verwarming, maar radiatoren doen dat minder goed. Daar moet je dan of zelf radiator ventilatoren bij hobbyen, of je moet van de Jaga lage temperatuur radiatoren nemen. En die zijn duur.

Dat kan dus allemaal wel (ik heb het ook allemaal), maar het wordt kortom heel lastig om het zowel betaalbaar, effectief, en onafhankelijk van de situatie-per-woning te krijgen.
En daarmee dus een behoorlijke klus om een VvE mee te krijgen.

Anyway… ik wens je veel succes. Hopelijk heb je nog iets aan bovenstaande aandachtspuntjes. En trouwens…. Er hangt ook nog iets boven ons hoofd dat we ooit allemaal aan de warmtepomp moeten dus “zo gek is het allemaal niet”.
Alle mogelijkheden goed in de smiezen houden helpt ook. Ik merk ook dat er steeds meer mogelijkheden bij komen.

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kraz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:56:
[...]
Ik hoop juist op een staartje, met de genomen stappen en wat daarvan wel of niet werkte en waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Gewoon tegen de (lage) TLV verkopen en daar de jaarlijkse BBQ van betalen?! ;)

Ik zou op zoek gaan naar zoiets als wat @BarryH voorstelt. Er zijn er meer. Volgens mij doet Van Ons ook zoiets.
Als je het goed kunt verkopen, kun je dat geld later altijd nog gebruiken om andere investeringen te doen in duurzaamheid. Isolatie, warmtepomp, net wat.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosKl
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-02-2024
Ons appartementsgebouw gaat het komende jaar gebouwd wordt.
De negen eigenaren hebben samen 49 zonnepanelen.
De aantallen per eigenaar is afhankelijk van de oppervlakte van het appartement.

Wij hebben ons binnen de VVE zelf de vraag of het mogelijk is om de opbrengst van alle zonnepanelen gezamenlijk te benutten. Ons idee is om het overschot in een thuisbatterij op te slaan.
De batterij wordt gevuld met het op eigenaar geregistreerd overschot middels een meter.
De verschillende eigenaren rekenen het verbruik vanuit deze thuisbatterij af middels een meter.
Het verbruik van de algemene voorzieningen wordt ten laste van VVE geregistreerd.
Wij weten (nog) niet of het technisch uitvoerbaar is en of het wettelijk mag.

Mijn vraag is hebben andere VVE `s hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

KoosKl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:10:
Ons appartementsgebouw gaat het komende jaar gebouwd wordt.
De negen eigenaren hebben samen 49 zonnepanelen.
De aantallen per eigenaar is afhankelijk van de oppervlakte van het appartement.

Wij hebben ons binnen de VVE zelf de vraag of het mogelijk is om de opbrengst van alle zonnepanelen gezamenlijk te benutten. Ons idee is om het overschot in een thuisbatterij op te slaan.
De batterij wordt gevuld met het op eigenaar geregistreerd overschot middels een meter.
De verschillende eigenaren rekenen het verbruik vanuit deze thuisbatterij af middels een meter.
Het verbruik van de algemene voorzieningen wordt ten laste van VVE geregistreerd.
Wij weten (nog) niet of het technisch uitvoerbaar is en of het wettelijk mag.

Mijn vraag is hebben andere VVE `s hier ervaring mee?
thuisaccus komen op geen enkele manier financeel uit met de huidge regels en die blijven nog wel de aankomende jaren zo. je bent zo letterlijk (VVE) geld aan het verkwisten.

overschot is ook niet iets wat bestaat op het stroomnet. je gaat niet in de zomer opslaan en dan in de winter verbruiken. dus in de zomer zit die accu vol en kan je er niks mee want je verbruikt veel minder dan die panelen opwekken dus om 12 uur smidaags zit de accu vol en dump je alsnog alles op het net. en in de winter is de accu constant leeg want je panelen doen bijna niks en je vraag is hoog. dus nee, het heeft totaal geen nut.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@KoosKl @flippy Zolang volledig salderen zonder prijsafhankelijkheid bestaat is een accu overbodig prijstechnisch niet interessant. Als salderen wordt beperkt gaat een accu voor overbrugging van de nacht langzaamaan in beeld komen.
@KoosKl Het verdeelplan zonder accu, ten opzichte van het directe verbruik, is zeker mogelijk.
Liefst door de panelen direct aan de groepenkast van de eigenaar te koppelen.
Micro omvormers voor uniformiteit en simpliciteit, gezien het totaal aantal panelen en eigenaren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyyyy
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-08-2024
Tegenwoordig lijkt het mij belangrijker dat je over deze opwekking in ieder geval niet nog extra terug lever kosten moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-08 20:06
Ook binnen onze vve bezig met extra panelen bonen de reeds aanwezige zonnepanelen. Mijn voorgestelde optie ieder appartement zijn eigen zonnepanelen aangesloten op eigen meterkast. Bekabeling kost wat extra moeite maar nmm goed en netjes te doen. ALV echter tegen. Vooral om esthetische redenen en 'nog ff wachten'.
Voorkeur gaat uit naar ' iets collectiefs' maar dat lijkt nog niet te doen. Energie delen mag nog niet ook niet met nieuwe stroomnet en aanpassing daarop duurt nog minstens 2 jaar. De omvormer aansluiten achter de hoofdaansluiting van de woningen lijkt mij niet haalbaar of toegestaan. De stroom die direct verbruikt zou worden is dan overigens ook niet te herleiden naar welke woningen en hoeveel. Het enige wat wel kan is peer-to-peer verkoop stroom. De vraag is dan hoeveel geld aan de strijkstok blijft hangen van de tussenpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je moet met de VVE twee dingen bedenken: 1) salderen wordt gestopt 2) als je een meter met terugleverteller hebt en een elektriciteitscontract met terugleverboete is salderen in feite al niet meer mogelijk (mijn voorbeeld: ik krijg 17 ct/kWh voor wat ik teruglever en ik moet 14 ct/kWh boete betalen, dus in feite krijg ik 3 ct voor elke teruggeleverde kWh).

Dat maakt wel wat uit voor de terugverdientijd. Alles wat je niet direkt verbruikt (en dus niet direkt je afname vermindert) is vrijwel nutteloos. Je moet dat gebruiken door bijvoorbeeld warm water te maken of EVs op te laden of een thuisaccu te installeren.
En nog zul je in de zomer meer opwekken dan je verbruikt. Je kunt ook maar zoveel warm water nodig hebben. En als iedereen een eigen boiler/CV ketel heeft dan gaat dat ook al niet werken.

Wat dat betreft is het afschaffen van saldering echt de doodsteek voor dit soort initiatieven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Kraz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:52:

Dit hele plan is rond 2020 in gang gezet, maar corona en een faillisement van de aannemer heeft ons flink tegengezeten.

Inmiddels liggen de zonnepanelen er 2,5 maand open de eerste schatting is dat we zo'n 50megawatt per jaar zouden moeten gaan opwekken.
Het verbruik van de gemeenschappelijke VVE aansluiting zit rond de 11 megawatt per jaar. Dit is voor de centrale verlichting, motoren van de centrale afzuiging op het dak en de gasketel van de blokverwarming.

We zitten erover te denken om een hybride ketel in te gaan zetten om onze huidige ketel (op gas) te vervangen/ondersteunen. Hiermee zouden we dan een ~4000 m3 gas kunnen besparen.

Mijn vraag:
Is onze denkwijze juist of zijn er betere manieren om het overschot aan stroom te gebruiken?

Note: We zijn nog niet in de postcoderoos-regling gedoken
Kan je, evt met accu, naar een kleinere netaansluiting?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Wat leuk dat mensen nog steeds meedenken!

Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en hebben we de 'oplossing' uiteraard al in gebruik.
Als ik vanavond thuis ben, zal ik wat uitwijden over welke keuzes we uiteindelijk hebben gemaakt.

Of het DE perfecte keuze is met het beste eindresultaat moet de tijd ons nog leren.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:24:
Gewoon tegen de (lage) TLV verkopen en daar de jaarlijkse BBQ van betalen?! ;)
Je bedoelt een betaalde BBQ organiseren en van de opbrengst de terugleverkosten betalen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
de Peer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:04:
[...]

Je bedoelt een betaalde BBQ organiseren en van de opbrengst de terugleverkosten betalen? :+
Times change...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jlaaij schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:53:
Ook binnen onze vve bezig met extra panelen bonen de reeds aanwezige zonnepanelen. Mijn voorgestelde optie ieder appartement zijn eigen zonnepanelen aangesloten op eigen meterkast. Bekabeling kost wat extra moeite maar nmm goed en netjes te doen. ALV echter tegen. Vooral om esthetische redenen en 'nog ff wachten'.
Wij hebben wel die optie, maar wel met een belangrijk punt: Hoewel de groepenkasten bij iedereen in eigen appartement zitten, zitten de meterkasten op een centrale plaats. Dus fundamenteel was het enige verschil tussen of alles voor de VvE, of individuele panelen, de kabelboom vanaf het dak naar de centrale meterkasten. (Plus dat veruit meeste bedrijven geen zin hadden om iets anders dan de standaard te doen, danwel de kosten x3 deden omdat het om een VvE ging).

Dus ja het kan, maar ik zou het niet als realistische optie zelf zien wanneer de meterkasten in elk appartement zitten, en je dus vanaf het dak een kabel naar elk appartement moet gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:21:
[...]

Dus ja het kan, maar ik zou het niet als realistische optie zelf zien wanneer de meterkasten in elk appartement zitten, en je dus vanaf het dak een kabel naar elk appartement moet gaan leggen.
Dit is bij ons ook het geval; meterkast per appartement.
Er zijn ook vrijwel geen nette mogelijkheden om kabels van dak naar alle appartementen te krijgen zonder ze over buitenmuren heen te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Zitten de meterkasten niet boven elkaar?
En komt de net-kabel niet van onderen?
Wat is dan het probleem om met de solar-net kabel het omgekeerde te doen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
Dus!
Een dagje later dan gepland, maar bij deze alsnog de update.

Hier onder nog even de situatie hoe die bij ons is geweest.
Natuurlijk zouden dingen anders/beter kunnen met de kennis van nu, maar onderstaand zijn de uiteindelijk genomen keuzes.
Keuzes zijn gemaakt met de kennis van toen, met de situaties van toen. #Corona
Discussies over "je had beter... etc" zijn dus eigenlijk niet nodig?

Deze update is voornamelijk voor andere mensen om er eventueel van te "leren".
Boeit de hele situatieschets je niet, skip dan naar [2023].

Kleine note:
Voor de personen die nog nooit met een VVE te maken hebben gehad; In een VVE is het vaak zeer, zeer (ZEER) lastig om dingen gedaan te krijgen omdat mensen zelden dezelfde meningen en inzichten hebben.
Overal moet met een meerderheid voor gestemd worden en dat is voor veel VVEs een bottleneck.
Daarnaast moeten de bedrijven waarmee je in zee gaat OOK voor VVE's willen werken. Tijdens en vooral na de corona-periode hadden veel bedrijven meer dan genoeg "makkelijk" werk en dus namen ze geen werk voor VVE's aan; teveel gedoe.

[2018 - Situatie]

MJOP:
- Vernieuwing dak + isolatie (ivm regelmatige lekkages)
- Isolatie zijgevels
- Vloerisolatie
- Vernieuwing van kozijnen trappenhuis

Het geld voor dit alles zal dus in een loop van zeker 5 jaar bij elkaar gespaard moeten worden. Eventuele ad-hoc reparatiekosten in de tussentijd maakt die tijd alleen maar langer.

Huidige warmte installaties (geplaatst in 2015) zijn;
- 1 Nefit Topline HR 70 (Gas) --> Gebruikt voor blokverwarming
- 1 Nefit Topline HR 100 (Gas) --> Gebruikt voor warm water
We verbruiken als VVE ongeveer 15000 M3 gas per jaar.

[2019 - Progressie

Overheid heeft warmtefonds lening beschikbaar gemaakt voor VVE's om tegen een lage rente geld te lenen voor dit soort verduurzamingen.
Wij hebben als VVE hier gebruik van gemaakt.

[2020 - Januari]

Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering is er met meerderheid gestemd om van de lening gebruik te maken.
Om in aanmerking te komen voor de lening ben je verplicht een aantal verduurzamingen door te voeren. In ons geval; Isolatie + zonnepanelen.

Verduurzamingen in lening;
- Vernieuwing dak + isolatie
- Vloerisolatie
- Vernieuwing van kozijnen trappenhuis
- Zonnepanelen

Isolatie van de zijgevels gaf dusdanig hoge kosten dat we hier uiteindelijk niet voor gekozen hebben.

Omdat er maar een (klein) aantal aannemers binnen Nederland zijn goedgekeurd door de overheid om deze werkzaamheden uit te voeren, zijn wij uiteindelijk terecht gekomen bij een bedrijf in de achterhoek.
Ons appartementencomplex bevind zich in omgeving Utrecht.

In de maanden daarna is het VVE bestuur druk bezig geweest om de verduurzaming te regelen met de aannemer. Toen de voorbereidingen klaar waren kwam corona om de hoek zetten en heeft het hele project vrijwel 2 jaar stilgelegen.

[2022 - Juni]

Corona is nog steeds aan de gang en inmiddels hebben we het trieste nieuws van de aannemer gekregen dat ze failliet zijn als gevolg hiervan. Oorzaak is voornamelijk materiaal wat wel betaald is, maar (nog)niet wordt geleverd. Met hun nog vele andere bedrijven die hierdoor 'omhoog' zijn gegaan. (Het staartje is veel langer, maar ik houd het even hier bij :) )
Gelukkig voor ons hebben ze in de afgelopen periode wel geregeld dat het dak + isolatie vernieuwd is, maar helaas houdt het daar op.

Omdat onze lening nog wel 'gewoon' actief is, heeft ons VVE bestuur direct contact opgenomen met de leverancier voor de zonnepanelen en kozijnen om op die manier nog iets geleverd te krijgen.
Door corona zijn de materiaalkosten flink gestegen in de afgelopen maanden en het is nog maar de vraag of we alles nog voor de (met de aannemer) afgesproken prijs kunnen krijgen.
Uiteindelijk is dit goed gekomen en hebben we de kozijnen van het trappenhuis vervangen en het dak van het appartementencomplex 'vol' gelegd met in totaal 123 zonnepanelen, aangesloten op de aansluiting van de VVE. Directe aansluiting naar de appartementen is niet mogelijk zonder (heel) veel kosten te maken en kabels over buitenmuren te laten lopen om via kruipruimtes in meterkast te komen.

[2023]

De zonnepanelen doen goed hun werk en door de hoeveelheid panelen hebben we een flink overschot aan stroom, waar we niet heel veel mee kunnen; ~40Mwh
Batterijen zijn in een beginfase en hun betrouwbaarheid moet nog maar blijken. Daarnaast zal de VVE een batterij met flinke capaciteit moeten hebben om te voldoen.
Er is een energiecontract aangegaan van 3 jaar waarin nog vergoeding voor teruglevering zit verwerkt (1 cent per Kwh).

Het idee van de VVE was om een elektrische boiler te plaatsen vOOr de (gas) HR ketel en de boiler het water al tot 50-55 graden op te warmen om hiermee kosten op gas te besparen.
Dit is ook de reden waarom ik destijds het topic heb aangemaakt.

[2025]

We zijn eind 2023 voor de elektrische boiler gegaan. Het is een Nibe ES-120 welke het water naar 55 graden verwarmt en van daaruit door gaat naar de HR ketel die het verder verwarmt naar 70 graden.

Na een jaar bleek dat het overschot uiteindelijk niet de verwachtte 40Mwh, maar eerder rond de 30Mwh was.
Door de elektrische boiler is het overschot van 30Mwh naar 16Mwh gegaan en we hebben daarmee ruim 6000 M3 aan gas bespaard (a 1,50 per M3). De aanschaf hebben we er dus ruim uit.

3 Maanden terug bleek de HR ketel die geschakeld is achter de elektrische boiler ook op zijn einde en stonden we voor de beslissing om deze te vervangen voor wederom gas-ketel of deze ook te vervangen voor een elektrische boiler.
Hierdoor zou het warmwater voor de VVE volledig komen van de 2 elektrische boilers (Nibe ES-120) en kunnen we de overige ~15Mwh aan elektra ook 'opstoken'. Daarnaast een nog verdere besparing op gas.
Situatie nu:
- Blokverwarming wordt geleverd door een Nefit Topline HR 70 op gas
- Warm water wordt geleverd door 2x Nibe ES-120
- Met het energiecontract voor de komende 2 jaar kunnen we nog salderen en krijgen we ~1 cent per teruggeleverde Kwh.

[Verbruik 2024]

- Elektra
-- 15Mwh verbruik
-- 30Mwh opgewekt

- Gas
-- 9000 M3 verbruik (in 2023 was dit 15000 M3 en dit gaat in 2025 nog verder omlaag door de 2e elektrische boiler)

Tot zover! :D

Ik zal het topic uiteraard nog in de gaten houden en reageren op vragen/opmerkingen waar nodig.
Houd de discussie netjes aub.
onetime schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:25:
Zitten de meterkasten niet boven elkaar?
En komt de net-kabel niet van onderen?
Wat is dan het probleem om met de solar-net kabel het omgekeerde te doen?
Nee, die zitten niet netjes boven elkaar. Daar werd in 1970 allemaal niet op die manier over nagedacht. Het pand zit raar in elkaar :)

Voor 4 van de 17 appartementen (boven) is het mogelijk om de kabel door het dak heen de meterkast in te voeren.
Voor 6 van de 17 appartementen (onder) is het alleen mogelijk om een kabel te trekken via de buitenmuur , naar de kruipruimtes en dan naar boven. 3x via de linker muur, 3x via de rechter muur.

Voor de middelste appartementen zul je technisch gezien OOK via de buitenmuur moeten, maar dan ergens aan de voorkant langs het trappenhuis. Van daaruit dan via de kruipruimte onder bergingen in de meterkasten zien te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kraz op 01-05-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Waarom niet de VVE een energie coöperatie laten worden? Dan heb je de mogelijkheid om gezamenlijk energie in te kopen en als energie coöperatie lever je aan de deelnemers (appartementen) die mee willen doen, Restanten verkoop je op de markt, allemaal inkomsten in de kas van de VVE. Wij doen dit hier samen met ondernemers op een industrieterrein. Deelnemers met zonnepanelen leveren aan en deelnemers die mee willen doen kopen in, tegen erg lage tarieven. Zolang je op lokaal niveau regelt zal je energiebeheerder graag meewerken. Ja je moet naar de notaris en je moet een bestuur vormen, maar meerderheid mee wilt doen, dan ben je al een heel eind. Er kan dan heel veel ineens, waaronder de rendementen bijvoorbeeld gebruiken om accu opslag te realiseren.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Topicstarter
peterpijpelink schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:16:
Waarom niet de VVE een energie coöperatie laten worden? Dan heb je de mogelijkheid om gezamenlijk energie in te kopen en als energie coöperatie lever je aan de deelnemers (appartementen) die mee willen doen, Restanten verkoop je op de markt, allemaal inkomsten in de kas van de VVE. Wij doen dit hier samen met ondernemers op een industrieterrein. Deelnemers met zonnepanelen leveren aan en deelnemers die mee willen doen kopen in, tegen erg lage tarieven. Zolang je op lokaal niveau regelt zal je energiebeheerder graag meewerken. Ja je moet naar de notaris en je moet een bestuur vormen, maar meerderheid mee wilt doen, dan ben je al een heel eind. Er kan dan heel veel ineens, waaronder de rendementen bijvoorbeeld gebruiken om accu opslag te realiseren.
Dat is op zich een nobel streven, maar de gemiddelde leeftijd in ons appartementencomplex ligt rond de 60 jaar.
1 Uitschieter van een stel rond de 25 , maar ook een "stel" van rond de 85 :)

Het huidige VVE bestuur bestaat uit 2 bewoners zelf. De hele situatie rond de verduurzaming heeft heel veel tijd, moeite (en uiteindelijk ook geld) gekost en ik zie hun niet zo snel ook dit nog regelen.
Het zijn bewoners die hun vrije tijd steken in het belang van anderen (en zichzelf), maar dat is de afgelopen jaren niet door elke bewoner zo opgepakt. Daar zal ik het in dit geval bij houden, maar ga er maar vanuit dat die bewoners het onderlinge gezeik zat zijn.

De mindset van ondernemers is over het algemeen anders gok ik .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Kraz Er zijn nog optimalisatie mogelijkheden:
.
Administratief / Financieel:
  • Sluit (een deel van) de panelen aan op enkele individuele meterkasten en laat die bewoners hun tarief aan de VVE betalen.
  • Postcoderoos regeling
  • Locale energie coöperatie
.
Technisch:
  • De boilers in serie en (de eerste) op 95°
  • De boilers maximaal laden bij solar overschot / de 2e minimaal op 55° houden
  • Zo nodig na de boilers een down-mix ventiel voor een maximum temperatuur van het gebruikers-warmwater
Dit technische deel verhoogt het directe eigen gebruik, en wordt bij het afschaffen van salderen financieel echt van belang.
De boilers extra verwarmen kan eventueel alleen op een schakelklok, maar beter is zoiets:
https://www.myenergi.com/nl/eddi-commercial-power-diverter/
Bekijk vooral hun mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kraz schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:02:
Na een jaar bleek dat het overschot uiteindelijk niet de verwachtte 40Mwh, maar eerder rond de 30Mwh was.
2024 was wel een uitzonderlijk slecht jaar voor zonne opwek, in ieder geval voor mijn panelen. 20% minder opwek dan gemiddeld dus als 2025 een beetje gemiddeld verloopt ga je echt wel meer dan die 30MWh opwekken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jlaaij
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-08 20:06
Hoi Kraz,

De nieuwe energiewet wordt 1 januari 2026 van kracht.
De optie Peer-to-Peer handel komt dan beschikbaar.
Dit betekent dat je het overschot van de gemeenschappelijke zonnepanelen kan verhandelen.
ook aan de leden van de VvE.
Wat ik niet kan achterhalen of het ono to one of one to many kan en mag zijn.
Tevens dat als je het schenkt of er dan geen belasting over betaald hoeft te worden.

Later komt energie delen nog in de wet. Dat is in jullie situatie nog interessanter.
Pagina: 1