Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:19
Ik werk 48 jaar bij een semioverheid bedrijf, div functies gehad. De laatste 3 jaar heb ik samen met een collega een nieuwe afdeling opgezet op (verzoek van toenmalige leidinggevende) voor zo’n 13 man, dit was een proef voor 2 jaar, als het van meerwaarde zou zijn zou deze afdeling worden gecontinueerd. De afdeling bleek van meerwaarde en zou dus een vaste waarde worden in onze afdeling.

Bedrijf (nieuwe leidinggevende) kiest ervoor om dit voort te zetten met een andere (jonger) collega op mijn functie mede, omdat ik eigenlijk qua aansturing niet de juiste opleiding heb en men het nu officieel wil doen, dus iemand wel de juiste opleidingen heeft. Heb ik nog wel begrip voor. Op mijn functioneren waren nooit op of aanmerkingen, scoorde zelf boven gemiddeld.

Men heeft mij nu voor mijn laatste 2 jaren aangeboden om als 1 van de 13 aangenomen collega’s te gaan functioneren, dus mensen die ik zelf heb begeleid, opgeleid. Dit voelt voor mij als een demotie en heb aangegeven dat ik dit niet zie zitten. Ook heeft men nog een andere functie voorgesteld maar ook die zie ik niet zitten, ik had veel vrijheid en zou dan tussen 4 muren komen te zitten. Zelf aangegeven wat ik wel zou zien zitten maar dat ziet men niet zitten omdat men vindt dat men dat niet kan verkopen aan collega’s, ik zou buiten een rooster komen te staan en de uren zijn niet te declareren.

Na 2 gesprekken zijn we niet nader tot elkaar gekomen, er komt nog een 3e gesprek.

Ik ga over 20 maanden met pensioen, had gehoopt het werk wat ik de afgelopen 3 jaar heb gedaan tot aan mijn pensioen zou kunnen blijven doen. Ik zou natuurlijk eerder met pensioen kunnen gaan maar dat kost me zo,n €200 netto pensioen iedere maand als ik er eerder uit ga.

Als ik de opties die mijn leidinggevende heeft gegeven blijf weigeren, wordt het dan in dit geval als werkweigering gezien?

Hebben u jullie nog tips wat wel en wat niet te doen of hoe hier mee om te gaan?

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:09
ramrodwillem schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:50:
Men heeft mij nu voor mijn laatste 2 jaren aangeboden om als 1 van de 13 aangenomen collega’s te gaan functioneren, dus mensen die ik zelf heb begeleid, opgeleid. Dit voelt voor mij als een demotie en heb aangegeven dat ik dit niet zie zitten. Ook heeft men nog een andere functie voorgesteld maar ook die zie ik niet zitten, ik had veel vrijheid en zou dan tussen 4 muren komen te zitten.

Hebben u jullie nog tips wat wel en wat niet te doen of hoe hier mee om te gaan?
Blij zijn met de vrijheid die je hebt gehad en 1 van de 13 niet als demotie zien... Gewoon die 20 maanden in die functie volmaken en daarna van je pensioen gaan genieten!

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 19:44
Probeer met behulp van een advocaat een vaststellings overeenkomst te sluiten waar door je met een zak geld met pensioen kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Na 48 jaar of 576 maanden leuk werk moet het toch nog vol te houden zijn om 20 maanden werk te doen wat je iets minder ligt. Het einde is in zicht, niet leuk maar je hebt tenminste iets om naar uit te kijken.

Mocht je dat echt niet willen dan kijken of je er met een mooie regeling eerder uit kunt gaan, 200 euro per maand is een hoop geld.

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Inevitable schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:27:
Na 48 jaar of 576 maanden leuk werk moet het toch nog vol te houden zijn om 20 maanden werk te doen wat je iets minder ligt. Het einde is in zicht, niet leuk maar je hebt tenminste iets om naar uit te kijken.
Na 576 maanden met plezier naar je werk gaan is de laatste 20 maanden niet met plezier naar je werk gaan wel het laatste wat je wilt... En ook heel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-05 23:10

Secsytime

Automagisch

wjvh schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:01:
Probeer met behulp van een advocaat een vaststellings overeenkomst te sluiten waar door je met een zak geld met pensioen kan.
Dit inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ontslaan kunnen ze je niet; kost ze meer dan je te betalen als je er al 48 jaren werkt. Dus dan kan je toch relaxt werken op de manier die jij wil. Voor je het weet ben je ziek van de stress. 😉 Dus hoe hard wil je het spelen?

Binnen die context kan je vast wel onderhandelen voor een rol als 'speciaal adviseur'

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Pizza_Boom schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:39:
[...]
Na 576 maanden met plezier naar je werk gaan is de laatste 20 maanden niet met plezier naar je werk gaan wel het laatste wat je wilt... En ook heel lang.
Precies, lijkt me vreselijk om ongemotiveerd de laatste maanden 20 maanden te moeten volbrengen, tja kan het proberen en als het me te gortig wordt overspannen thuis blijven maar eigenlijk wil ik niet na 48 jaar.

- ontslaan kunnen ze je niet; kost ze meer dan je te betalen als je er al 48 jaren werkt.

Nou dat vraag ik me af, als de werkgever bij een rechtszaak gelijk krijgt tav werkweigering kost het ze toch niets?

[ Voor 17% gewijzigd door ramrodwillem op 11-10-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Vind je de demotie erg door enige grots o.i.d. of vind je de functie daadwerklijk niet leuk?

Als het alleen trots is snap ik alsnog dat het lastig is maar met acceptatie kan je jezelf er misschien overheen zetten en nog een plezierige 20 maanden van maken. Uiteindelijk is het maar een titel en kan je die nieuwe gecertificeerde die de afdeling nu leidingeeft in de praktijk ook nog helpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Als ze je nu tot SR in je titel promoveren en dat je dus gezien je ervaring met het opzetten je laatste 20 maanden het team gaat begeleiden om de afdeling stevig neer te zetten.

Zonder dat je je moet bezighouden met supervisor /manager gedoe.

Lekker die waarschijnlijke berg vakantiedagen wegwerken volgend jaar door tactisch plannen bijna parttime te werken. Even babbelen of er nog een pensioen in zicht regeling is waardoor je netto 3 dagen werkt.

En langzaam afbouwen zonder dat je van de een op andere dag achter de geraniums zit en je ruzie kan gaan maken met je vrouw en de buurman die blijkbaar de heg te kort knipt in jouw ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Galinsky schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:02:
Vind je de demotie erg door enige grots o.i.d. of vind je de functie daadwerklijk niet leuk?
Nee ik vindt het echt niet leuk, ik doe het nu wel eens om in te vallen als men mensen te kort heeft, zit geen uitdaging in, iedere dag het zelfde, geest dodend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Heb je formeel die functie gekregen (zwart op wit)?

Ze kunnen je niet zomaar uit functie zetten zonder daar een goede historische onderbouwing voor te hebben. Natuurlijk willen ze de voor hun beste (en goedkoopste) oplossing en daar sturen ze nu dus op aan. Hier hoef je natuurlijk niet in mee te gaan, jij moet kijken wat voor jou de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je hebt een contract voor een bepaalde functie, dat kunnen ze niet zomaar eenzijdig aanpassen.
Ze zullen dus echt met iets beters moeten komen dan jou werk laten doen wat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Functie is niet formeel zwart op wit gezet,heb dit jaar nog wel een functioneringsgesprek gehad over betreffende functie en daar is niet aangegeven dat ik niet zou functioneren,wel is toen al aangegeven dat er dingen zouden veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ramrodwillem schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:18:
Functie is niet formeel zwart op wit gezet,heb dit jaar nog wel een functioneringsgesprek gehad over betreffende functie en daar is niet aangegeven dat ik niet zou functioneren,wel is toen al aangegeven dat er dingen zouden veranderen.
Dan even contact opnemen met een advocaat, dan weet je hoe sterk je staat.

Edit: informatief gesprek kost vaak niets ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Secsytime op 11-10-2023 23:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:20
Bedrijf (nieuwe leidinggevende) kiest ervoor om dit voort te zetten met een andere (jonger) collega op mijn functie mede, omdat ik eigenlijk qua aansturing niet de juiste opleiding heb en men het nu officieel wil doen, dus iemand wel de juiste opleidingen heeft. Heb ik nog wel begrip voor. Op mijn functioneren waren nooit op of aanmerkingen, scoorde zelf boven gemiddeld.
Ik zou hier dus absoluut geen begrip voor hebben. Je voert de functie blijkbaar al prima uit zonder problemen, wat maakt een papiertje dan nog uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Heb het gevoel dat je een beetje genaaid wordt. Je mag zelf de hete kastanjes uit het vuur halen en zodra ze zijn afgekoeld nemen ze het over.

Zou er ook niet blij mee zijn, 20 maanden zijn lang als dat met tegenzin moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Vind het nu nog wat te vroeg voor een advocaat denk ik maar kan wel alvast wat info inwinnen ik heb een rechtsbijstand met arbeidsrecht,geen idee of die een beetje d'r best doen,nooit hoeven te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ramrodwillem schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:28:
Vind het nu nog wat te vroeg voor een advocaat denk ik maar kan wel alvast wat info inwinnen ik heb een rechtsbijstand met arbeidsrecht,geen idee of die een beetje d'r best doen,nooit hoeven te gebruiken.
Ik zeg niet dat je de advocaat in moet zetten.. ik zeg dat je informatie moet inwinnen over je onderhandelingspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat de leidinggevende-rol enige toekomstvastheid moet hebben is niet raar. Je bent wat er ook gebeurt over een dik jaar weg. Elke ondergeschikte weet dat. Dan is er geen leiding te geven. Wat is er mis met de rest van de tijd jongere collega's laten zien hoe het moet?
President schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:56:
Blij zijn met de vrijheid die je hebt gehad en 1 van de 13 niet als demotie zien... Gewoon die 20 maanden in die functie volmaken en daarna van je pensioen gaan genieten!
Dat dus.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Zolang je nog in gesprek bent heb je geen conflict nog.

Maar zoek je laatste contract eens op. Als daar in staat zal werk als blabla bla verrichten maar indien nodig ook in een andere rol.

Contractueel heb je dan weinig vlees om tegen te stribbelen. Die 20 maanden zijn zo voorbij. Dat is ook de reden waarom ze niet laten zitten op je plek. Het vinden en inwerken van vervangers is niet zo makkelijk tegenwoordig. Nu hadden ze blijkbaar een kandidaat.

Snap dat je het voelt als demotie, maar als je arbeidsvoorwaarden hetzelfde blijven. Is het echt zo kut baan wat je moet gaan doen?
(en je dus zelf verzonnen hebt dat die zo moet zijn, tijdens het oprichten van die afdeling)?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
F_J_K schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:39:
Dat de leidinggevende-rol enige toekomstvastheid moet hebben is niet raar. Je bent wat er ook gebeurt over een dik jaar weg. Elke ondergeschikte weet dat. Dan is er geen leiding te geven. Wat is er mis met de rest van de tijd jongere collega's laten zien hoe het moet?
Ze kunnen ook die jongere naast hem zetten om het over te nemen en in te laten werken. Niemand gekwetst, vloeiende overgang en kennisoverdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:18
Ik vind het niet gek dat je er niet naar uitkijkt om de laatste 20 maanden tot je pensioen geestdodend werkt te gaan doen. Ik heb ook wel eens gehad dat ik in een maand opzeg termijn zat af te tellen tot het over was. 20 maanden is een heel ander verhaal.
Ik denk dat het inderdaad goed is om er eens met een advocaat (of andere expert) over te gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Pizza_Boom schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:15:
[...]
Ze kunnen ook die jongere naast hem zetten om het over te nemen en in te laten werken. Niemand gekwetst, vloeiende overgang en kennisoverdracht.
Misschien dat de werkgever dat niet nodig acht?

Het stukje 'gekwetst' maakt het lastig, want er was blijkbaar een functie voor 2 jaar afgesproken en er is ook een andere functie aangeboden (waarin ik niet lees dat die ongeschikt is, behalve dat ts niet tussen 4 muren wil zitten)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
Dus je hebt zelf een afdeling opgezet waarvan de werknemers geestdodend werk doen en nu weiger je zelf dat werk te doen? Wel een beetje raar hoor... misschien kan je als senior geestdodend werker samen met de nieuwe leiding de werkervaring van je collega's verbeteren? Dat zullen ze vast waarderen als afscheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon op 12-10-2023 06:28 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00

Yucon

*broem*

Ramon schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:26:
Dus je hebt zelf een afdeling opgezet waarvan de werknemers geestdodend werk doen en nu weiger je zelf dat werk te doen? Wel een beetje raar hoor... misschien kan je als senior geestdodend werker samen met de nieuwe leiding de werkervaring van je collega's verbeteren? Dat zullen ze vast waarderen als afscheid.
Goed punt.

Maar zijn er niet nog wat andere functies te bedenken zelfs al zou dat eventueel wat salaris kosten? Als ik de materie goed begrijp zou het financiele effect ervan onder de streep daarvan heel beperkt zijn vanwege de huidige middelloonregelingen, en als je dat ruimte geeft iets te doen dat je wel leuk vindt is dat het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 19:44
Dat zou ik dan zeker doen. Ik weet niet waar je werkt, maar (semi)overheid zijn volgens mij bij uitstek de organisaties waar mogelijkheden zijn voor een goed (financiele) regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:40
Ik zou het stapje terug pakken als het je financieel niks kost en je er overheen zetten. Het is je vast de eer te na maar als de werkgever het niet nog even tot je pensieoen kan houden zoals het was, zie ik geen reden voor jou om niet die functie te pakken en dit lekker rustig aan te doen en zo je pensioen in te glijden.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
wjvh schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:01:
Het gaat om 200€ voor 20 maanden. Dat is amper een maandsalaris.
Inderdaad aansturen op een vaststellingsovereenkomst en gewoon een paar maanden / half jaar salaris meekrijgen.

Geniet van je pensioen ;)

Edit: Ik had niet goed gelezen, 200€ per maand voor zijn hele pensioen leeftijd is even wat meer (hoop ik dan ;) ).
Tja, dan zou ik die anderhalve jaar uit gaan zitten en kijken naar zoveel mogelijk verlofdagen...
Altijd vervelend als je dan een 'nachtkaarsje' gevoel krijgt, maar als je terugkijkt is dit maar een klein stukje van je hele carriere natuurlijk!

[ Voor 29% gewijzigd door Smobbo op 12-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat voor de een geestdodend is, kan voor de ander zeer veel voldoening geven. Ik denk dat het niet verstandig is om het voor anderen in te vullen zoals je het hier doet. Laat staan het als feit neer te leggen en de verantwoordelijkheid daarvan bij @ramrodwillem in de schoenen te schuiven.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00

Yucon

*broem*

Smobbo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:11:
[...]

Inderdaad aansturen op een vaststellingsovereenkomst en gewoon een paar maanden / half jaar salaris meekrijgen.

Geniet van je pensioen ;)
Hij heeft het over 200 euro de rest van z'n leven, mocht hij nu besluiten te stoppen. Dat is best wat geld dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou in ieder geval niet zomaar akkoord gaan met een demotie, dat mag onder Nederlands arbeidsrecht niet zomaar, zeker niet als daar een lager loon bij komt kijken.
Let dus ook even goed op dat als je het maar accepteert voor die laatste anderhalf jaar dat ze je pensioen blijven baseren op je oude functie/loon, want anders kan het je alsnog heel wat geld kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Inevitable schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:27:
20 maanden werk doen dat je nu al tegenstaat, lekker advies om nog even met een burn/bore out de laatste loodjes af te leggen.

Vervolgens ook nog potentieel uit de bocht vliegen van frustratie om dan bekend te staan als die seniele opa waarvan iedereen maar aftelt totdat hij met pensioen is.
Beetje kulopmerking, de kans dat werkprocessen door diezelfde werknemers het beste zijn vormgegeven is zelden de realiteit, dat is vaak door iemand met meer ervaring en inzichten waarbij local suboptimals worden vermeden. Binnen die kaders worden vervolgens local suboptimals gecreëerd.

Daarnaast is er voor iedereen een plekje in de maatschappij, je gaat werk, geschoold of ongeschoold, niet interessant maken voor iedereen.

Wat mij dan wel doet verbazen is dat TS wel al 48 jaar voor dezelfde werkgever werkt, ik loop al tegen de muren op na 2 jaar. Ik zou voorstellen om als adviseur/staf van die nieuwe leidinggevende aan te blijven, als duurzame overdracht ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
Ik zou het niet op de spits drijven, dat doet 48 jaar werkplezier misschien teniet. Bovendien 20 maanden is zo voorbij. Wellicht kan je nog wat extra vakantiedagen bijkopen en her en der alvast 3 weken tussendoor op proefpensioen. 😉

Wat ik een beetje mis aan je verhaal is waarom je het niet ziet zitten om mee te draaien in de afdeling. Het werk? De mensen? Of puur het gevoel van demotie?

En dat laatste is zeker wel overheen te komen. Dat is een beetje gekrenkte trots is en ego dat je dwarszit.

Dat is overigens heel begrijpelijk, maar het kan een heldere beslissing wel in de weg komen te staan.

Een procedure om tot een overeenkomst te komen kost ook weer tijd, wellicht negatieve energie en stress.

Was je al wel van plan om na je pensioen helemaal te stoppen met werken? Of had je nog door willen gaan? Misschien op een ander bedrijf of via een inhuur constructie binnen deze organisatie?

Dan is het natuurlijk leuker om met een leidinggevende functie uit te stappen, maar ook hier weer, dat is ego en papier 😉

Ik zou nagaan of het echt zo rot is om dat werk een tijdje te doen of het gewoon de eerste reactie is op de ‘demotie’.

Want hoe begrijpelijk ook, de tijdspanne is het echt niet waard om er veel voor overhoop te halen.

Overigens loon mag niet naar beneden, maar in veel gevallen gebeurt dat ook niet. Zeker niet in geval van bijna pensioen en de arbeids historie in dit geval.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 12-10-2023 08:48 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:55
Is het ook een financiele demotie, of alleen gevoelsmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 10:44
Je na 48 jaar nog zo druk maken over die laatste (nog geen twee) jaar… 🤷🏼‍♂️

Neem dat aanbod toch gewoon aan en freewheel die laatste twintig maanden tot je met pensioen kan. Semi-overheid en 48 jaar, dan heb je vast nog een hoop vrije dagen/overuren staan?

Ik vind het eigenlijk wel goed bedacht van je werkgever. Ze bereiden zich vast er op voor dat degene met alle kennis (jij) vertrekt en willen die kennis de komende twee jaar nog beschikbaar hebben als een soort transitie periode. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:07

SambalBij

We're all MAD here

[...]

Het gaat om €200 per maand minder pensioen bij nu vroegtijdig stoppen met werken.
Gezien de tijd tot het pensioen gok ik dat TS nu rond de 65 zal zijn. Levensverwachting is lastig te voorspellen maar laten we eens hopen dat hij toch zeker de 90 wel haalt. Dat is nog 25 jaar. Maal 12 is 300 maanden. Maal €200 per maand...
Dat is €60.000...

Doe mij zo'n maandsalaris ;)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ramrodwillem
Beetje kort door de bocht dit he, het werkpakket voor de nieuw opgezette afdeling stond voor een groot gedeelte al vast, had ik geen invloed op. De mensen die dit werk nu doen hebben daar bewust voor gekozen.
Ik zou het niet hebben willen doen 5 dagen in de week, wel aangegeven dat ik 1x in de week eventueel het zou willen doen.

@Smobbo , goed lezen, het gaat om €200 per maand netto als ik met pensioen ga, kan dus wel 30 jaar lang zijn.... :P

@Oon Het gaat mij nu geen geld kosten

@CornermanNL Het werk is voor mij geestdodend, iedere dag het zelfde rondje maar ben wel met je eens dat de eerste teleurstelling even moet bezinken en wellicht dat ik me er dan overheen kan zetten om het werk toch te gaan doen, wellicht met tussenpozen 8) . En gekrenkte trots speelt nu zeker ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

SambalBij schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Het gaat om €200 per maand minder pensioen bij nu vroegtijdig stoppen met werken.
Gezien de tijd tot het pensioen gok ik dat TS nu rond de 65 zal zijn. Levensverwachting is lastig te voorspellen maar laten we eens hopen dat hij toch zeker de 90 wel haalt. Dat is nog 25 jaar. Maal 12 is 300 maanden. Maal €200 per maand...
Dat is €60.000...

Doe mij zo'n maandsalaris ;)
Die 60k zal bij een overheidsfunctie (wat ik begreep) na 48 jaar wel zo'n beetje een bruto jaarsalaris zijn.
Ik persoonlijk, zou kijken of er geen eerdere pensioen regeling is. Alles lekker laten uitrekenen. Na zoveel jaar heb je gewoon recht op pensioen en heb je je belasting voor de samenleving allang betaald.

Wat ik hieruit lees is dat ze je eigenlijk liever kwijt dan rijk zijn, je kost vast veel geld, de junior die ze hebben die het overneemt kost een stuk minder. Heb ooit een lading senior's overgenomen en die hebben destijds allemaal een flinke zak geld meegekregen (vaststellingsovereenkomst) en konden lekker gaan genieten van hun pensioen en ik carrière maken, win win.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een andere overweging, omdat veel goed advies al gegeven is, nl.: Ga vooral eens kijken wat je positie aan de onderhandelingstafel is. Heb je door het onofficiele pad de andere functie wel echt gehad?

Is het voor jou een optie om eventueel al iets minder te gaan werken en dan wel de mindere functie te accepteren? Dat zal misschien ook wel een impact hebben, maar een kleine, op je financiele situatie na pensioen. Het geeft vrije tijd terug en is het dan misschien wel acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
@Kecin Ja die eerdere pensioen regeling is er wel maar kost me dus die €200 per maand als ik met pensioen ben. Als men dat wil compenseren ook goed maar men is niet zo van geld mee in dit soort situaties.

Hann1BaL. Ja zeker wel gehad, staat niet op papier maar ben wel beoordeeld begin dit jaar tav die functie.

[ Voor 20% gewijzigd door ramrodwillem op 12-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ramrodwillem schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:10:
@Kecin Ja die eerdere pensioen regeling is er wel maar kost me dus die €200 per maand als ik met pensioen ben. Als men dat wil compenseren ook goed maar men is niet zo van geld mee in dit soort situaties.
Soms willen ze daar best in meedenken, bijvoorbeeld nog een schaal of 2 omhoog gooien, dan de ziektewet in, dat soort ongein. Ben je lid van een bond? Zo ja, contact opnemen. Zo niet, lid worden en dan contact opnemen. Die kunnen veel voor je betekenen en dan zit je niet gelijk met een advocaat aan tafel en de dingen te escaleren.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik laat het voor nu even op mij inwerken kijken hoe ik er over een paar dagen in sta.

Nog even een concrete vraag, als ik de 2 functies die zij mij hebben aangeboden niet accepteer, wordt dat dan eventueel als werkweigering gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:35
Er is hier toch een duidelijke win-win wat mij betreft. Zorg ervoor dat je een vaststellingsovereenkomst krijgt waarin je vrijgesteld van werk wordt tijdens je opzegtermijn. Inclusief onderhandelingen zal dat zo'n 6 maanden duren. Een jaar voor je pensioen ben je vrijgesteld van sollicitatievereisten, dus ben je eigenlijk met pensioen. Mogelijk kan je als bonus zelfs nog een bedrag meekrijgen.

Enige nadeel hieraan is dat je salaris wat terugloopt, maar je hoeft ook niet meer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Misschien kun je kijken naar de zogenaamde 'demotieregeling'. Moet wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden (ook bij je pensioenverzekeraar), maar in de basis zou je dan minder kunnen werken, dus wel minder loon, maar met behoud van je huidige pensioenopbouw. Dan zijn die 20 maanden misschien wat makkelijker te overbruggen?

Wat is een Demotieregeling?
Een demotieregeling is wettelijk vastgelegd en zorgt ervoor dat je minder kunt werken, maar met behoud van pensioenopbouw. De hoogte van je pensioen wordt dan bepaald aan de hand van het loon van de oude functie.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 23:48
Ik werk 48 jaar bij een semioverheid bedrijf, div functies gehad. De laatste 3 jaar heb ik samen met een collega een nieuwe afdeling opgezet op (verzoek van toenmalige leidinggevende) voor zo’n 13 man, dit was een proef voor 2 jaar, als het van meerwaarde zou zijn zou deze afdeling worden gecontinueerd. De afdeling bleek van meerwaarde en zou dus een vaste waarde worden in onze afdeling.

Men heeft mij nu voor mijn laatste 2 jaren aangeboden om als 1 van de 13 aangenomen collega’s te gaan functioneren, dus mensen die ik zelf heb begeleid, opgeleid. Dit voelt voor mij als een demotie en heb aangegeven dat ik dit niet zie zitten. Ook heeft men nog een andere functie voorgesteld maar ook die zie ik niet zitten, ik had veel vrijheid en zou dan tussen 4 muren komen te zitten. Zelf aangegeven wat ik wel zou zien zitten maar dat ziet men niet zitten omdat men vindt dat men dat niet kan verkopen aan collega’s, ik zou buiten een rooster komen te staan en de uren zijn niet te declareren.

Na 2 gesprekken zijn we niet nader tot elkaar gekomen, er komt nog een 3e gesprek.

Ik ga over 20 maanden met pensioen, had gehoopt het werk wat ik de afgelopen 3 jaar heb gedaan tot aan mijn pensioen zou kunnen blijven doen. Ik zou natuurlijk eerder met pensioen kunnen gaan maar dat kost me zo,n €200 netto pensioen iedere maand als ik er eerder uit ga.

Als ik de opties die mijn leidinggevende heeft gegeven blijf weigeren, wordt het dan in dit geval als werkweigering gezien?

Ik snap je werkgever, over twee jaar ben je er niet meer en dan is nu inderdaad het moment dat je al aan een vervanger denkt. Zie het niet zozeer als een demotie maar meer als een warme overdracht naar je collega die straks de kar na jouw pensioen mag trekken. Stel gewoon voor om mentoring te doen en wanneer de aankondiging komt kan je dat dan laten benoemen, "Beste, zoals jullie weten ga ik over een kleine twee jaar met pensioen en wil ik daarom alvast beginnen met het inwerken van collega X". Blokkeer hiervoor een paar uur per week en wees de vliegende keep tot je afscheid. Vind je het vervelend om onder nieuwe hierarchie te vallen stel dan voor om bij een andere afdeling te gaan werken maar tot je pensioen wel X uur te hebben voor mentoring.

Neem je een IT'er aan en laat je die werken als schoonmaker (zelfs voor hetzelfde loon) dan zou je dit juridisch mogen weigeren omdat het niet overeenkomt met je functieprofiel. Heb je nu echter hetzelfde functieprofiel als de collega's aan wie je leiding geeft (met alleen wat meer verantwoordelijkheid) denk ik niet dat je dit gaat winnen als je er qua andere arbeidsvoorwaarden niet op achteruit gaat.

Bedenk goed met welke afdronk je X jaren werknemerschap achter je wil laten bij je collega's maar ook bij jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:43
Probeer eerst te bedenken wat jouw ideale uitkomst zou zijn.

Alles laten precies zoals het nu is tot de dag van je pensioen? Dat lijkt niet haalbaar omdat je werkgever dat niet wil. Wat is dan wel haalbaar?

Welke werkzaamheden wil jij de komende 20 maanden doen? Hoeveel uur wil je blijven werken, wil je misschien in uren gaan afbouwen?

Overleg met een advocaat (via je rechtsbijstand, of via een vakbond, of beiden) wat je rechten en je opties zijn in zo'n situatie. Dat gaat in eerste instantie alleen om advies inwinnen, je hoeft niet direct een rechtszaak te starten en je werkgever hoeft ook niet te weten dat je advies hebt gezocht.

Als je weet wat je wil, en je weet wat er wettelijk gezien kan, ga dan eens praten met je werkgever. Geef aan hoe jij de komende (ruim) anderhalf jaar voor je ziet, en kijk hoe dichtbij je werkgever daarbij kan/wil komen.

Ziekmelden (al dan niet terecht) of rechtszaken starten kan altijd nog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 13:26
ramrodwillem schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:17:
Ik laat het voor nu even op mij inwerken kijken hoe ik er over een paar dagen in sta.

Nog even een concrete vraag, als ik de 2 functies die zij mij hebben aangeboden niet accepteer, wordt dat dan eventueel als werkweigering gezien?
Je stelt vragen waarbij de antwoorden grote impact hebben. Het gaat hier om je baan, je inkomen en je pensioen. Ga je dat laten afhangen van antwoorden op een forum?

Het is niet te vroeg voor een advocaat. Het is er zelfs al bijna te laat voor. Een advocaat - of arbeidsrechtjurist - hoeft niet meteen het contact over te nemen en de situatie te doen escaleren, deze kan jou juist voorzien van antwoorden op deze belangrijke vragen zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken.

Wat betreft je baan: het hangt er volledig af van hetgeen met jou is afgesproken. In beginsel kan een demotie niet zomaar worden toegepast (https://www.awvn.nl/duurz...d/hr-van-a-tot-z/demotie/).

Wel kan het zo zijn dat met jou is afgesproken dat (i) je huidige rol tijdelijk is en jij daarna (ii) op een andere rol wordt herplaatst. Indien jij passende functies weigert - en blijft weigeren - is dat op een gegeven moment inderdaad werkweigering. Vraag is dan: wat is passend?

Je belt dus vandaag nog je rechtsbijstandsverzekeraar. Want voordat die het dossier heeft beoordeeld ben je zo een week verder.

Vragen zijn dan:

1 - Kan mijn huidige rol van mij worden 'afgenomen'? (overleg daarbij alle schriftelijke en mondelinge afspraken).

Indien JA:
2.1 Welke functies moet ik accepteren?
2.2 Is de (1/13) een passende functie? Mag ik die weigeren?
2.3 Is die andere aangeboden functie passend? mag ik die weigeren?

Indien NEE:
2.4 Hoe nu verder?

En daarna

3. Is het wellicht handig een balletje op te gooien voor het sluiten van een VSO? Check even hoe de RVU (regeling vervroegd uitdiensttreden) er voor jouw werkgever uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:01
@ramrodwillem €200,- netto is een hoop geld waar je extra's van kunt doen. Aan de andere kant, 50.000 over 20 jaar (ABP rekent met gemiddelde leeftijd van 88) heeft bij 3% een contante waarde van zo'n 28.000,- netto. Als je dat via een VSO kunt krijgen (meer is beter) zou je glad moeten lopen. Maar ja, je bent misschien beter af met altijd 200,- extra (en mogelijk geindexeerd) per maand. Dat hangt ook af van je gezondheid en die van een eventuele partner.

Je hebt altijd goed gefunctioneerd, terug zetten in functie/werkzaamheden lijkt me arbeidsrechtelijk niet kloppen, ook al staat het niet in je contract - het zou wel in beoordelingen genoemd moeten zijn. Even vakbond, RBV of arbeidsrecht advocaat inschakelen. Je zou kunnen aansturen op vrijgesteld worden van werk of als vliegende kiep (overdracht) gepositioneerd kunnen worden.

Een ander alternatief is deeltijdpensioen, bijvoorbeeld 40% pensioen, 60% werken. Dat kost je een stuk minder, je krijgt automatisch meer afstand van het werk dat je eigenlijk niet wilt. Je krijgt dan waarschijnlijk wel de kleinere vervelende klussen maar dat moet te overkomen zijn. Tip: in dat geval inzetten op maandag-dinsdag als je vrije dagen, vrijdag is bij de meeste organisaties toch al heerlijk stil. En verder: Maak je niet druk. Je zult de eerste niet zijn die z'n pensioen niet haalt.

Je hebt dus best keuzes: in enigerlei vorm doorwerken tot je 67 en 3 maanden bent, zonder gezeik nu met pensioen gaan voor minder geld maar wel alvast de dingen gaan doen die je wilt of proberen er samen met een 3e er nog wat uit te slepen. NB: Ga dat gesprek/gevecht niet zelf aan, levert alleen maar frustratie op.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 16:11
Ik zou een ieder hier die die 20 maanden "gewoon" uit zou willen zitten van harte uitnodigen om het zelf te ervaren.
Zelf ooit een klein jaar op een positie gezeten waar ik echt mijn werkgeluk niet vond omdat mijn oude functie was komen te vervallen. Ik kan je vertellen dat iedere dag met een blok cement aan je benen je bed uit moeten stappen en jezelf proberen te motiveren verschrikkelijk k*t is. Je dagen duren eindeloos. Een jaar is dan écht lang. Als ik dat 20 maanden had moeten doen dan was ik er mentaal aan onderdoor gegaan denk ik. Slecht advies als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 16:54
Heb je inmiddels niet heel wat jaren WW opgebouwd? Mijn vader had er namelijk over dat als ze hem zouden ontslaan ( of hij maakt een deal met de werkgever ) dat hij de laatste 1,5/2 jaar kon overbruggen met een WW uitkering.

Hierdoor verloor hij praktisch geen pensioenopbouw, hij ging dan alleen naar 70% salaris voor die laatste periode. Ja je levert wel wat in, maar je krijgt er 1,5/2 volle jaren eerder pensioen voor terug. Dat is ook behoorlijk wat geld waard. Zeker als je nu nog goed gezond bent.

Probeer dus een deal met ze te maken en kijk wat er mogelijk is

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 30-05 18:39
Is het een optie om de laatste 20 maanden af te kopen en vervroegd met pensioen te gaan (doorbetaald)

Hier hebben meerdere collega's het gedaan 2 tot 3 jaar zelf te kopen (IKB budget voor gebruiken)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vervelende situatie die speelt!

Heeft de nieuwe leidinggevende ook aangeven waarom hij een ander de positie laat invullen? Dit omdat je zelf aangeeft dat er nooit klachten zijn geweest en dat je boven gemiddeld hebt gescoord.
Dat de nieuwe collega wellicht de papieren heeft, zal best. Maar iemand met 48 jaar ervaring weet over het algemeen meer dan iemand die nieuw binnen komt.

Kan je het tijdens het 3e gesprek niet hebben over dat je als "adviseur" van de nieuwe collega gaat mee draaien. Om zo de door jou 48 jaar opgedane kennis over te dragen en te borgen binnen de organisatie. Zou toch jammer zijn als die kennis straks weg valt.

En voor alle azijn drinkers en moraalridders: Wat betreft dat het werk van het team inhoudelijk niet leuk / geestdodend is, dat doet er niet toe. Ik heb zelf ook een leidinggevende rol, maar zou ook niet graag meer alle werkzaamheden van mijn teamleden willen doen. Niet omdat ik mij daar te goed voor voel of iets, maar ik heb die fase zeg maar al gehad. Het is niet voor niets, dat mensen doorontwikkelen en -groeien. Zou toch wat zijn, als een directeur nog alle klusjes moet doen die een starter / iemand met de "juiste papieren" zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:35

Halfkakkende

Vandring

Hoewel ik persoonlijk voor die andere (simpelere?) functie zou gaan en onder het mom 'ze maken mij de pis niet meer lauw' alvast rustig aan richting mijn pensioen zou werken, kan ik mij voorstellen dat dit wat wrang voelt, zéker als je nog voldoende voldoening haalt uit je huidige functie.
BastaRhymez schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:16:
Kan je het tijdens het 3e gesprek niet hebben over dat je als "adviseur" van de nieuwe collega gaat mee draaien. Om zo de door jou 48 jaar opgedane kennis over te dragen en te borgen binnen de organisatie. Zou toch jammer zijn als die kennis straks weg valt.
Dit vind ik wel een aardig advies. Want ik kan mij zomaar voorstellen dat dit linksom of rechtsom toch gaat gebeuren. Die kennis moet óók bij die nieuwe persoon terecht komen; dik kans dat TS daar toch (ook) voor mag opdraaien.

Wellicht kun je hier dus ook iets mee: Jij doet die andere functie voor (strict) xx uur en de rest vul je in met overdracht, inwerken, supportive en whatnot.

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zelf aangegeven wat ik wel zou zien zitten maar dat ziet men niet zitten omdat men vindt dat men dat niet kan verkopen aan collega’s, ik zou buiten een rooster komen te staan en de uren zijn niet te declareren.
Dit vind ik vreemd: je hebt de afgelopen tijd binnen het bedrijf al een afwijkende functie gehad: je was degene die die nieuwe afdeling heeft opgezet. Dus zowel de collega's binnen "jouw" afdeling als andere collega's binnen het bedrijf zouden jou al als "anders" moeten zien. Dan lijkt het mij prima te verkopen aan die collega's dat jouw rol afwijkend blijft. Het declarabel maken van uren lijkt me ook eenvoudig oplosbaar met de juiste (externe) job-titel. Zolang jij werk doet dat de nieuwe leidinggevende en/of de andere collega's van jouw afdeling helpt om jullie klant(en) beter/sneller te helpen, lijkt me dat prima verdedigbaar, zelfs als je niet rechtstreeks "productie" draait.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
CornermanNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:45:
Ik zou het niet op de spits drijven, dat doet 48 jaar werkplezier misschien teniet.
Gebeurt nu al doordat de werkgever dit balletje opgooit, de werkgever had ook gewoon kunnen wachten tot TS nog maar een jaar zou moeten werken en dan een natuurlijke transitie in gang had kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
BastaRhymez schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:16:
Vervelende situatie die speelt!

Heeft de nieuwe leidinggevende ook aangeven waarom hij een ander de positie laat invullen? Dit omdat je zelf aangeeft dat er nooit klachten zijn geweest en dat je boven gemiddeld hebt gescoord.
Dat de nieuwe collega wellicht de papieren heeft, zal best. Maar iemand met 48 jaar ervaring weet over het algemeen meer dan iemand die nieuw binnen komt.

Hoofdreden is inderdaad niet de juiste opleiding en gezien mijn leeftijd ben ik vrij gesteld van avond,nacht en weekenddiensten, dus opvolger is flexibeler qua werkbare uren. Die 48 jaren zijn niet bij 1 en het zelfde afdeling/bedrijf geweest maar vallen wel onder de holding.

Men staat er heel star in qua uren , er werken bij ons zo'n 80 man onderverdeeld in div functies, huidige manager staat op het standpunt dat alle uren zinvol moeten worden kunnen verantwoord. Zelf aangegeven dat ik al blij zou zijn met 1 dag in de week werk te doen wat ik nog leuk vindt en wat qua aanbod ook kan maar ook over die 8 uur doet men moeilijk zijn echt niet te verantwoorden. Huidig management is van de koele cijfers , dat moet kloppen, de vorige was meer praktisch in gesteld.

Voor nu ga ik contact opnemen met mn rechtsbijstand, vragen hoe of wat en welke do en don't s.
En ga ik met een aantal tips van hier aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je met een vaststellingsovereenkomst niet eerder vertrekken bij het bedrijf en een riante transitievergoeding krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pensioen is een bedrag per maand. Het gaat dan dus om 4000 euro in totaal. Hoe dat 'amper' een maandsalaris is, ontgaat mij even.

@ramrodwillem Hou er wel rekening mee, als je eerder met pensioen gaat, dat die verlaging is doordat je eerder met pensioen gaat. Je strijkt het geld dan dus over een langere periode uit. :)

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:02:
[...]
Pensioen is een bedrag per maand. Het gaat dan dus om 4000 euro in totaal. Het is maar wat je een maandsalaris noemt.
Is inmiddels al uitgebreid besproken: het gaat om 200 euro p/m minder zolang TS pensioen ontvangt (levenslang), niet om "slechts" 4000 euro.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
CH4OS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:02:
[...]
Pensioen is een bedrag per maand. Het gaat dan dus om 4000 euro in totaal. Het is maar wat je een maandsalaris noemt.
Beter lezen, het gaat om €200 per maand als ik met pensioen ben, dus als ik 20 jaar pensioen krijg 240 x €200. Als ik nu zou stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 12-10-2023 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ramrodwillem schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:04:
Beter lezen, het gaat om €200 per maand als ik met pensioen ben, dus als ik 20 jaar pensioen krijg 240 x €200. Als ik nu zou stoppen.
Ja, maar je bent dan toch ook 20 maanden eerder met pensioen? Je krijgt dus uiteindelijk net zoveel, alleen moet je dat over meer maanden uitstrijken + je mist de opbouw bij die 20 maanden.

Maar goed, wellicht kun je tot een vaststellingsovereenkomst komen waarbij je via een transitievergoeding het een en ander kan compenseren (en dat vervolgens zelf ergens belegd bijvoorbeeld). Ik weet niet in hoeverre dat dan financieel haalbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:04

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het laatste dat een goed werkgever moet willen is:
1: een goed werknemer demoveren
2: die werknemer in een vakje zetten waar deze enkel perspectief heeft op:
3: een bore-out te dealen krijgt
4: 3 maanden op de "nieuwe" functie actief zijn
5: 17 maanden (al dan niet af en aan) in de ziektewet gaat met depressie klachten.

Dan inderdaad liever:
(1: een half jaar samenwerking met de nieuwe leidinggevende als dat mogelijk is)
2: een vaststellingsovereenkomst voorstellen die meer dan dekkend is tot het pensioen; worden beide partijen beter van: werkgever is je kwijt (dat wilt-ie toch zo graag?) en jij houdt er iets meer aan over. Neem hierin dan inderdaad pensioen en andere zaken mee.

@Waterbeesje snapt soms niet wat werkgevers bezielt. Bij "ons" hebben we projectleiders met MBO scholing en bewezen staat van dienst in een team met universitair geschoolden die nooit PL zullen worden doordat bepaalde bekwaamheden missen. So what, laat ieder poppetje doen waar-ie zich goed bij voelt!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 20:40
Vervelende situatie zeg! Ik zou je adviseren toch kritisch te onderzoeken of vervroegd met pensioen interessant voor je is.
Ik hoor wel eens in mijn omgeving het volgende scenario: Je bent nu waarschijnlijk nog heel vitaal en kunt nog eigenlijk alles doen. Zodra je echter de 75-78 jaar bereikt is dat waarschijnlijk al heel anders, je hebt nog maar een paar écht hele goede jaren. Als je 78-80 bent ga ja waarschijnlijk ook veel minder grote dure reizen maken, geef je waarschijnlijk niet meer (zo) veel meer om de laatste gadgets/vernieuwingen (je houd het liever bij wat al werkt), je hebt vaak je hypotheek al afbetaald en gaat op termijn misschien zelfs kleiner wonen. Misschien ben je al opa en vind je het leuk om wat extra tijd met de kleintjes door te brengen.
Met andere woorden je uitgaven worden normaliter lager, je spaarrekening stijgt met €200 extra per maand. Je hebt daarvoor wel 2 hele gezonde jaren ingeruild. Misschien ziet jou persoonlijke plaatje er heel anders uit, ik wil dit alleen maar meegeven ter alternatieve invalshoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
RVE_NL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:12:
Vervelende situatie zeg! Ik zou je adviseren toch kritisch te onderzoeken of vervroegd met pensioen interessant voor je is.
Ik hoor wel eens in mijn omgeving het volgende scenario: Je bent nu waarschijnlijk nog heel vitaal en kunt nog eigenlijk alles doen. Zodra je echter de 75-78 jaar bereikt is dat waarschijnlijk al heel anders, je nog maar een paar écht hele goede jaren. Als je 78-80 bent ga ja waarschijnlijk ook veel minder grote dure reizen maken, geef je waarschijnlijk niet meer (zo) veel meer om de laatste gadgets/vernieuwingen (je houd het liever bij wat al werkt), je hebt vaak je hypotheek al afbetaald en gaat op termijn misschien zelfs kleiner wonen. Misschien ben je al opa en vind je het leuk om wat extra tijd met de kleintjes door te brengen.
Met andere woorden je uitgaven worden normaliter lager, je spaarrekening stijgt met €200 extra per maand. Je hebt daarvoor wel 2 hele gezonde jaren ingeruild. Misschien ziet jou persoonlijke plaatje er heel anders uit, ik wil dit alleen maar meegeven ter alternatieve invalshoek.
Dan zou ik lekker aansturen op die transitievergoeding. Dan wordt dat vervroegd pensioen betaald door de huidige WG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sethro schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Dan zou ik lekker aansturen op die transitievergoeding. Dan wordt dat vervroegd pensioen betaald door de huidige WG.
Inderdaad. Alle argumenten zijn eigenlijk al wel gegeven en zelfs een berekening van de contante waarde van die 200 p/m is al gedaan.

Aanvullend: mocht zo'n vergoeding een aardig bedrag zijn, dan kom je dit jaar en volgend jaar eventueel ook nog in aanmerking voor belastingmiddeling. Kan ook weer een paar duizend extra opleveren bij wisselende inkomsten.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 12-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Zou je aan je werkgever niet kunnen voorstellen om toch die functie uit te gaan voeren maar met de insteek dat jij er zodanig invulling aan kan geven zodat het niet geestdodend werk is ?
Wat voor werk is het eigenlijk? Dat kan ik niet uit de posts opmaken.

Maar vervelende en ingewikkelde situatie.. succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roan04
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-11-2024
Los van alle emoties en het gevoel zijn onderstaande punten iets waarmee een jurist/advocaat mee aan de slag kan en waar werkgever dus gewoon rekening mee houdt (of dient te houden) in dit geval.

- Functiewijziging op verzoek van werkgever kan niet zomaar. Eea ook afhankelijk of er een wijzigingsbeding is opgenomen in het contract van werknemer, in de CAO of arbeidsvoorwaardelijke regelingen.

- 48 dienstjaren bij deze werkgever of een rechtsvoorganger van deze werkgever levert bij een bruto maandsalaris van € 4000,- al een transitievergoeding van zo'n € 65.000,- op.

- Na 48 dienstjaren is er in dit geval ook gewoon recht op WW voor 24 maanden;

- De vraag is maar of dit een daadwerkelijke demotie is. Wat is de oorspronkelijk functie (voordat je deze afdeling ging opzetten) en is er ooit een functiewijziging geweest. Is de oude / oorspronkelijke functie vervallen bijv?

- Als je al 3 jaar werkzaam bent in die functie bent en als zodanig hebt gefunctioneerd zou dit ook kunnen worden gezien als 'bedongen arbeid'.

Al met al ligt de situatie mijn inziens zodanig dat ik wel in gesprek zou gaan met werkgever maar ook aangeven dat de demotie/functiewijziging of hoe we het ook willen noemen niet jouw denkrichting is.
Laat hen maar stoeien met hoe zij de oplossing dan zien. Zij willen immers dat jij iets anders gaat doen. Qua leeftijd/dienstjaren zit je wat dat betreft gewoon gunstig, aangezien die 20 maanden overbrugging eenvoudig is te realiseren, al is het maar door WW en een kale transitievergoeding (waar ik in deze situatie nooit mee akkoord zou gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-05 16:37
Als ik het zo lees gaat dit uitlopen naar een VSO (vaststelling overeenkomst).

Je bent 3 jaar werkzaam in die functie, dat is dus gewoon je functie. Ook al zegt je contract wat anders.

Jouw functie verdwijnt en vervangen voor een nieuwe functie dat vervuld wordt door een ander.

Dus je werkgever is verantwoordelijk voor - passend - vervangend werk. Je ziet je zelf niet zitten op de voorgestelde functies, dus het is niet passend. Dat komt dan neer dat ze uit eindelijk een transitie moeten gaan uitvoeren en jou daar in ook moeten vergoeden.

N.m.i. wordt een VSO goedkoper.

Ik heb wel het idee dat dit in de werkelijkheid wat complexer is. Heb je een rechtbijstand die je kan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 23-05 20:54
Neem ook eventueel contact op met de pensioenorganisatie. Volgens mij blijf je opbouwen, zolang je zelf dat maandbedrag blijft storten tot de pensioenleeftijd, en mis je daardoor niet die 200€ per maand zodra je met pensioen gaat. Dit te storten bedrag kan je ook meenemen in je onderhandeling over een eventuele vertrekregeling

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
MacIsCool schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:30:
Neem ook eventueel contact op met de pensioenorganisatie. Volgens mij blijf je opbouwen, zolang je zelf dat maandbedrag blijft storten tot de pensioenleeftijd, en mis je daardoor niet die 200€ per maand zodra je met pensioen gaat. Dit te storten bedrag kan je ook meenemen in je onderhandeling over een eventuele vertrekregeling
Hmm, dat kan wel prijzig zijn. Bij t ABP is de pensioenpremie momenteel 27.9% waarvan de werkgever 19.53% betaalt. Zelf storten komt dan voor 20 maanden neer op bijna 4 maandsalarissen waar geen inkomen tegenover staat.

Aan de andere kant, voor dit verschil van inzicht tussen TS en werkgever in ontslag eindigt zijn we vast een paar maanden verder waardoor het geen 20 maanden meer zal zijn.

TS is vermoedelijk het beste af door dit proces samen met zijn RBV te temporiseren waardoor het belang voor beiden uiteindelijk verdwijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 13:26
Ach, 48 jaar in dienst. Aangenomen dat dit aaneengesloten is:

Transitievergoeding is 48*1/3= 16 maanden. Transitievergoeding is echter maximaal één jaar (7:673 BW).
Opzegtermijn is 4 maanden (want langer dan 15 jaar in dienst (7:672 BW)).

Dan zitten we - grove tussenconclusie - qua wettelijk minimum op 16 maanden vergoeding.

Blijft over:
- een maand onderhandelen.
- een kleine incentive voor het accepteren van een VSO in plaats van een juridisch duur en ingewikkeld traject voor werkgever.

Een mooie uitkomst zou dan zijn dat ze je tot je pensioen in dienst houden in ruil voor een vrijstelling van werk, zonder voornoemde extra vergoedingen te betalen.

Probleem is dat dan mogelijk een RVU-eindheffing wordt geheven bij de werkgever. Maar indien jij bijvoorbeeld tijdens de resterende 20 maanden één á twee dagen per week advieswerkzaamheden blijft verrichten o.i.d. dan kom je daar ook wel weer onderuit.

Laatste tip: als de werkgever hier zakelijk in gaat staan, doe dit dan zelf ook. Met de al dan niet betere geschiktheid van de nieuwe kandidaat heb jij niks van doen. De vraag is of jij van die positie mag worden gehaald op basis van de tussen jullie gemaakte afspraken, en zo ja, welke passende werkzaamheden jij dan moet aanvaarden.

Zou wat worden als iedereen maar plaats moet maken als er een meer geschiktere kandidaat voorbij komt, dan kunnen ze hier het halve kantoor wel ontruimen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
Even een up-date,

Vandaag mn rechtsbijstand gebeld, advies om dat we nog normaal in gesprek zijn en er geen deadline is gesteld (laat het maar even indalen) , om het 3e gesprek af te wachten.

Aantal hier genoemde opties kwamen voorbij welke optioneel zijn bij eventuele escalatie.

Wel 1 tip mee gekregen, als er verslag wordt gemaakt van het gesprek, zelf niet over een eventueel ontslag beginnen kan van invloed zij op toe/afwijzen WW.

Dus tot zo ver laat ik het afhangen van het 3e gesprek, kan nog wel een paar weken duren en dan eventueel verder met Rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
ramrodwillem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:25:
geen death line is gesteld (laat het maar even indalen)
Bedoel je dit echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Aangepast😁

Ja, er is geen datum/termijn afgesproken, moest het maar even laten indalen, niet meer en niet minder.

[ Voor 7% gewijzigd door ramrodwillem op 13-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:25:
Vandaag mn rechtsbijstand gebeld, advies om dat we nog normaal in gesprek zijn en er geen death line deadline is gesteld (laat het maar even indalen) , om het 3e gesprek af te wachten.
FIFY.

Death line klinkt wel heel... Erg... 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
dragon2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

FIFY.

Death line klinkt wel heel... Erg... 😜
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Van een afstandje: dat mensen nadat je eea met succes van de grond hebt gekregen door wil zetten, maar dan met iemand die er nog is over 20+ maanden vind ik niet zo heel gek. Overdracht is wel vaker een balans tussen iemand laten doorwerken aan wat ie heeft opgezet en tijdig een nieuw iemand klaarstomen. Dat je bij de overheid zit maakt dat je niet met een leuke premie (want je hebt de klus geklaard) eerder kan stoppen (want het moment is er nu om te taak te formaliseren), maar je toch de rit moet vol maken.

Enige dat me niet duidelijk is of die overdracht nu geregeld is. Iedereen behalve TS spreekt erover ;) Als men daar voor jou geen rol ziet weggelegd is dat wel wat vreemd ja, tenzij je je werk zo goed hebt gedaan dat het niet nodig is. Aangezien je aangeeft dat je geen trek hebt in die 1/13 taak, heb ik de indruk dat je die rol niet hebt. De vraag is dan: is het nodig en heeft men er niet aan gedacht, is het niet nodig en heeft men er niet aan gedacht, is het niet nodig en heeft men er wel aan gedacht?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
Overdracht is al geheel achter de rug, sinds een paar maanden, daar is tot nu geen rol voor mij weggelegd, wel aangegeven dat ik dat zou willen als dit qua bezetting nodig zou zijn. Ging men eigenlijk niet op in. Achteraf denk ik dat ze er vanuit zijn gegaan dat ik die 1/13 rol wel zou willen doen, verder hebben ze nergens qua mijn persoon over nagedacht.

Wat mij betreft kunnen we het even laten rusten hier, in afwachting wat er van de kant van leiding komen gaat, ik laat het initiatief aan hun.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:25
Toevallig dit topic tegengekomen. Ik vind het interessant om te lezen, wat ieders overwegingen zijn. Inmiddels is 1 maand van de 20 voorbij. Hoe staat het er voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
^^ @ramrodwillem even een mention erbij zodat er iig een notificatie komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ramrodwillem
Weinig veranderingen, gesprek verslag laten aanpassen (nog geen definitive versie ontvangen) was wel erg vanuit standpunt/visie werkgever geschreven.

Nog geen vervolg gesprek gepland, bij RB tot op heden alleen wat tips en advies gevraagd men hoeft nog niet echt in actie te komen.

Nog max 18 maanden tot mijn pensioen, als er niets uitkomt wat mij bevalt dan heb ik mn plan wel getrokken, kuch,kuch, nies, hatsoe,kuch.

[ Voor 19% gewijzigd door ramrodwillem op 15-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 16:20

PinusRigida

I put the p in pool.

ramrodwillem schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Precies, lijkt me vreselijk om ongemotiveerd de laatste maanden 20 maanden te moeten volbrengen, tja kan het proberen en als het me te gortig wordt overspannen thuis blijven maar eigenlijk wil ik niet na 48 jaar.

- ontslaan kunnen ze je niet; kost ze meer dan je te betalen als je er al 48 jaren werkt.

Nou dat vraag ik me af, als de werkgever bij een rechtszaak gelijk krijgt tav werkweigering kost het ze toch niets?
Idd. de 'dwingende reden' en werkweigering -indien redelijkerwijs aantoonbaar- is daar een argument voor.
Heb je geen syndicale afvaardiging in je bedrijf? zo ja: wat zegt men daar?

Het geeft me allemaal de indruk -kan me vergissen maar ik betwijfel het- dat de werkgever, waarvan TS al aangaf niet echt flexibel te zijn én van de 'koude cijfers' te zijn, vindt dat TS met z'n ancienniteit te duur geworden is, bovendien, wegens z'n leeftijd minder flexibel en buiten categorie voor nachtdiensten en ploegen, ze hem -middels wat BS-talk- willen opzij schuiven zodat ze in zijn plaats een goedkopere en flexibelere jonge werkkracht kunnen zetten.

...bovendien verdient TS na een demotie minder, wat dan weer meespeelt op de berekening van z'n pensioengrondslag, deels op z'n gemiddelde jaarloon over z'n gehele loopbaan, en sowieso op z'n laatste jaarloon...

tiens tiens... zou het management misschien om de 'koude cijfers' te doen zijn?! Neeeeuh hoor.... :X

...en dat voor iemand met 48 jaar loopbaan, z'n laatste 20 maanden zo vern**ken met dit soort typische corporate onzin. :r

[ Voor 39% gewijzigd door PinusRigida op 15-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ramrodwillem schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:34:
Weinig veranderingen, gesprek verslag laten aanpassen (nog geen definitive versie ontvangen) was wel erg vanuit standpunt/visie werkgever geschreven.

Nog geen vervolg gesprek gepland, bij RB tot op heden alleen wat tips en advies gevraagd men hoeft nog niet echt in actie te komen.

Nog max 18 maanden tot mijn pensioen, als er niets uitkomt wat mij bevalt dan heb ik mn plan wel getrokken, kuch,kuch, nies, hatsoe,kuch.
Dat is inderdaad ook een "makkelijke" oplossing :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:46

Ik zou me lekker bezig gaan houden met de periode na je werk. Dingen plannen of regelen. Is het echt niet meer te doen op je werk gewoon een paar dagen ziekmelden of wat vakantie opnemen. Ik denk niet dat iemand je dit kwalijk neemt. Of als je er gewoon van verlost wil zijn dan idd via een vaststellingsovereenkomst eruit halen wat je acceptabel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 30-05 18:51
Paar tips die mij te binnen schieten:

1. Leg het voor aan je werkgever. Geef aan dat iets eerder met pensioen gaan bespreekbaar is, maar dat het pensioengat te groot is om hierin mee te gaan. Wellicht willen zij dit voor hun rekening nemen of een andere oplossing verzinnen.

2. Vakantiedagen maximaal opsparen en wellicht bijkopen zodat je de 18 maanden kan verkorten zonder verlies van het gedeelte van je pensioen. Ja het bijkopen van verlof kost wel geld, maar dat is eenmalig en je blijft pensioen opbouwen.

3. Je hoeft "nog maar" 18 maanden. Acceptatie en berusting is denk ik mentaal de meest ideale oplossing. Oftewel je laatste 18 maanden uitzingen, plannen maken voor na je pensioen. Ga kennis overdragen aan je collega's en zorg voor dan in ieder geval plezier onderling met het team in plaats van plezier in de werkzaamheden.

Ziekmelden zou ik niet doen. Je komt dan in een hele andere molen terecht. Gesprekken met bedrijfsarts, reintegratie, plan van aanpak, afspraken nakomen. En geloof me, een werkgever kan dan ineens heel vervelend worden en jij moet je dan aan alle kleine regeltjes en afspraken houden om te laten zien dat je welwillend wilt reïntegreren. Niet meewerken of een misstap geeft werkgever weer munitie om op een vroegtijdig vertrek aan te sturen, met als gevolg dat je alsnog een deel pensioen misloopt. Dit scenario kent geen winnaars, maar alleen een hoop ergernis, frustratie en nul plezier. Dat is volgens mij niet hoe je na 48 jaar de organisatie wilt verlaten.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Pathogen

Shoop Da Whoop

Een vaststellingsovereenkomst heeft wel wat haken en ogen. Als het daarop neerkomt, zorg er wel voor dat de vaststellingsdatum van beëindigen van je contract gelijkgetrokken wordt met je (originele!) pensioendatum, dus niet "per direct" zoals in andere gevallen gebruikelijk kan zijn.

Zeker met pensioen in redelijk dichtbijstaand vooruitzicht kan een vaststellingsovereenkomst voor je werkgever voordeliger zijn dan ontslag, maar ook een stuk minder gedoe dan de malle molen van ziekmelden.
Op het moment dat de zaken écht niet meer verder vooruit willen komen is het even duimen dat je werkgever dat ook inziet en erop aanstuurt. Je zou het op informele wijze eens kunnen laten vallen als het je zelf ook wat lijkt.
Het is ook niet ongebruikelijk dat de werkgever daarbij een (gedeeltelijke) vergoeding geeft voor juridische bijstand.

Naast de datum ook belangrijk: wél vrijstelling van werk bedingen, níet accepteren dat er iets verandert aan je contract of pensioen. Als onderhandelingsruimte kun je dan nog met opgespaarde vrije dagen spelen, maar ik zou er zeker niet te scheutig mee zijn, ze zijn van jou, en werkgever wil van je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:35
Pathogen schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:35:
Een vaststellingsovereenkomst heeft wel wat haken en ogen. Als het daarop neerkomt, zorg er wel voor dat de vaststellingsdatum van beëindigen van je contract gelijkgetrokken wordt met je (originele!) pensioendatum, dus niet "per direct" zoals in andere gevallen gebruikelijk kan zijn.

Zeker met pensioen in redelijk dichtbijstaand vooruitzicht kan een vaststellingsovereenkomst voor je werkgever voordeliger zijn dan ontslag, maar ook een stuk minder gedoe dan de malle molen van ziekmelden.
Op het moment dat de zaken écht niet meer verder vooruit willen komen is het even duimen dat je werkgever dat ook inziet en erop aanstuurt. Je zou het op informele wijze eens kunnen laten vallen als het je zelf ook wat lijkt.
Het is ook niet ongebruikelijk dat de werkgever daarbij een (gedeeltelijke) vergoeding geeft voor juridische bijstand.

Naast de datum ook belangrijk: wél vrijstelling van werk bedingen, níet accepteren dat er iets verandert aan je contract of pensioen. Als onderhandelingsruimte kun je dan nog met opgespaarde vrije dagen spelen, maar ik zou er zeker niet te scheutig mee zijn, ze zijn van jou, en werkgever wil van je af.
Ik ben het niet eens met je eerste zinnen. Een beëindigingsdatum hoeft niet per se op de pensioendatum te vallen. Je kan er ook voor kiezen om dat eerder te laten eindigen en daarmee genoegen te nemen met minder pensioen / minder loon doordat je een uitkering krijgt.

Het niet meer hoeven werken is een groot pluspunt, en omdat je 1 jaar voor pensioendatum vrijgesteld ben van de sollicitatieplicht zou ik proberen in ieder geval daar zo dicht bij mogelijk in de buurt te komen. Dan heb je het laatste jaar nog wel een uitkering maar geen stress.

En een vaststellingsovereenkomst die ingaat over een maand of zeven is erg reëel. Daar hoef je niet alles voor uit de kast te halen met de onderhandelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

1) het is nooit te vroeg voor een advocaat

2) Kosten advocaat worden meestal door werkgever gedragen (bij vaststellingovereenkomst) en anders kan het wel uit met 200 euro 30 jaar lang

3) Bij dit soort procedures (ik heb aan andere kant gezeten en 1x aan jou kant) niet vertrouwen op RB. Die hebben hun geld al binnen en willen alleen een zo kort mogelijke procedure.

Voor de rest, het zijn zij aan zet. En nee, je hoeft niet zomaar ander werk te accepteren of werk onder je niveau. Je staat redelijk stevig en hun kosten zijn veel hoger als ze het op een procedure aan laten komen. Dat kost ze minimaal nog 6 maanden (en dat zou snel zijn) en al die tijd moeten ze jou betalen.

Dus zoek naar overeenkomsten zoals 50/80/100.
Dat wil zeggen 50% werken, 80% salaris, 100% pensioen opbouw of dat soort constructies. Voor hun een stuk goedkoper dan een procedure of zelfs de transitievergoeding.

Je zit in een redelijk gouden zetel, dus maak er gebruik van.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-05 10:50
Gezien de semi-overheid .. binnen de rijksoverheid is er dus altijd een officiële functie en eventuele tijdelijke functie (artikel 58 / a.i.) zoals deze tijdelijkeleidinggevende functie. Misschien is dit ook wel aardig als richtlijn, maar je geeft niet aan wat je functie / werkzaamheden je deed voor deze a.i. functie.

https://www.binnenlandsbe...tie/de-zwevende-ambtenaar

Dit betekent dat je bij een tijdelijke invulling van een andere functie, je oude plek ook nooit officieel door iemand anders ingevuld kan en mag worden. Dit omdat een tijdelijke functie altijd weer ingevuld moet kunnen worden door degene die op die plek is ingetekend.

De officiële / oude functie is dus altijd beschikbaar voor degene die op die plek hoort. Iemand die de oude functie waarneemt zal dan ook op artikel 58 de functie vervullen (a.i). Als functies niet worden geformaliseerd ontstaat er hiermee dus een hele keten aan artikel 58 functies, vaak de reden voor een reorganisatie.

Bij een reorganisatie geldt onder andere als bewijslast dat je aantoonbaar meer dan twee jaar in die functie
hebt gewerkt op bv de handtekening die je voert aan een manager / directielid (die vervolgens dan actie had moeten ondernemen op je onterechte ondertekening).

Deze lijn volgend kan het dus niet worden verwacht dat je een uitvoerende functie gaat vervullen terwijl je officiële functie een leidinggevende functie is, maar wel dat je op je oude functie/afdeling terecht komt of vergelijkbare werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:20

Nikeo

Jawelles

@ramrodwillem hoe gaat het nu met de kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Geen opening tot oplossing, ik sta nu het hele jaar ingeroosterd op de werkzaamheden waarvan ik heb aangegeven dat ik deze incidenteel zou willen doen. Doe dit nu met steeds meer tegenzin. Van uit MT geen intresse naar mij hoe het nu gaat/voelt om deze werkzaamheden te doen. Het interesseert ze gewoon niet, denk dat ze hopen dat ik aan zal geven om er eerder met pensioen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ramrodwillem schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:24:
, denk dat ze hopen dat ik aan zal geven om er eerder met pensioen te gaan.
En, ga je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Alleen als men met een financiële regeling komt dat er de resterende periode geen euro op achteruit ga en ook qua pensioen geen euro in hoef te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:54
ramrodwillem schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:06:
Alleen als men met een financiële regeling komt dat er de resterende periode geen euro op achteruit ga en ook qua pensioen geen euro in hoef te leveren.
Waarom zouden ze dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ramrodwillem schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:06:
Dat gaan ze uiteraard niet doen omdat jij jezelf 'te goed' vindt voor het werk waarvoor je bent ingepland. Kan je niet ontslag nemen en een jaartje een functie elders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Als ze heel graag van me af willen om zo een verse collega aan te nemen.

Maar de kans is nihil, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ramrodwillem schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:24:
Als ze heel graag van me af willen om zo een verse collega aan te nemen.

Maar de kans is nihil, lijkt me.
Waarom ga je niet wat anders zoeken voor het komende jaar als je de werkzaamheden niet leuk vindt?

En dan nog een morele vraag: als ze je niet die afdeling hadden laten opzetten, had je dan wel tevreden geweest met je huidige werkzaamheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
President schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:23:
[...]

Dat gaan ze uiteraard niet doen omdat jij jezelf 'te goed' vindt voor het werk waarvoor je bent ingepland. Kan je niet ontslag nemen en een jaartje een functie elders zoeken?
Nee hoor, ik blijf waar ik zit, ben nu zeer ongemotiveerd,dat weten ze, als hun daar geen moeite mee hebben,ook goed ik maak m'n dagen wel vol op mijn manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
[quote]President schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:26:
[...]

Waarom ga je niet wat anders zoeken voor het komende jaar als je de werkzaamheden niet leuk vindt?

En dan nog een morele vraag: als ze je niet die afdeling hadden laten opzetten, had je dan wel tevreden geweest met je huidige werkzaamheden?
[/quote

Geen idee, dat speelt niet dus ga ik er ook geen energie insteken.
Pagina: 1 2 Laatste