WTW MV Capaciteit berekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 17:12
Mijn vraag
Klopt mijn berekening voor de capaciteit van mijn nieuwbouw woning 2023?

Het betreft een 2 onder 1 kapper van 180m2 groot. Het nu geplaatste systeem is Zehnder ComforAir E300. Een zogenaamd ventilatie type D.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MS Excel berekening volgens de info op https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/

Formule voor dm3/ naar m3/u : (dm/3*1000) * 60 * 60

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven.

Mijn berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRVGJDIV2Ph64gGjSRNrPLdeSf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PymMqICrRhZmPAhRwMRsvx1r.png?f=user_large

Ik kom uit op het 2-voudige van wat de aannemer daadwerkelijk gaat plaatsen. Heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door lucas321 op 08-10-2023 22:19 . Reden: formule toegevoegd. ]

Beste antwoord (via lucas321 op 18-10-2023 21:22)

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
Er zitten sowieso paar fouten in.
wc is altijd minimaal 25 ongeacht grootte
badkamer is altijd minimaal 50 ongeacht grootte

Ruimte met wasmachine bouwbesluit 25 advies is 50

hobbyruimte: ligt aan de officiële term van de ruimte. is dit een verblijfsruimte of bijv. een bijkeuken of technische ruimte zitten andere normen aan.

Helaas is mijn ervaring dat bedrijven vaak te weinig berekenen of te veel lucht op een ventiel zetten, waardoor je dus geluidsoverlast krijgt.

overigens kun je nu niet alleen met ruimtes rekenen, je zal een stroomschema moeten maken, om te kijken of je per verdieping wel genoeg lucht kan afzuigen en de balans kan behouden.
Je mag hier bijv. wel mee corrigeren, dat je boven minder afzuigt en beganegrond meer. (maar moet je wel onder je deur kunnen stromen)

Als je bijv. je woonkamer telt:

eigelijk wil je geluid berekenen op luchtstroom van 2m/s (mag 3m's zijn, maar dan hoor je wel geluid)
hoofdkanaal mag 5ms zijn, maar als hier direct een ventiel onder zit kun je beter, het hoofdkanaal berekenen op 3m/s om zo je gehele systeem stiller te maken.

geef je zelf aan 54.4
je mag maximaal 50 toevoeren op een toevoer ventiel, kortom je moet 2 toevoer ventielen hebben. Laat de bouw nu niet 1 in zetten of een grotere want daar heb je last van.

heb geen bouwtekening dus kan niet precies zeggen, maar ga er vanuit dat je in je huiskamer 1 afvoer ventiel krijgt van max 75

Kun je even of plattegronden sturen of liever zelf al even stroomschema maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:35
Je berekent bij een balansventilatie de benodigde aanvoer en de benodigde afvoer, de grootste hiervan is je benodigde capaciteit.
Jij hebt ze bij elkaar opgeteld. 300m3/u lijkt me dan nog wel magertjes voor die woonoppervlakte, maar zoveel verstand heb ik er niet van om te kunnen beoordelen of dat klopt.

Zie ook dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 21% gewijzigd door Pejdref op 08-10-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Waarom reken je de aannemer na? Kun je daar niet vragen naar de berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
gron74 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:41:
Waarom reken je de aannemer na? Kun je daar niet vragen naar de berekening?
Is opgevraagd, maar dan zal ik sowieso een controle getal moeten hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Pejdref schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:24:
Je berekent bij een balansventilatie de benodigde aanvoer en de benodigde afvoer, de grootste hiervan is je benodigde capaciteit.
Jij hebt ze bij elkaar opgeteld. 300m3/u lijkt me dan nog wel magertjes voor die woonoppervlakte, maar zoveel verstand heb ik er niet van om te kunnen beoordelen of dat klopt.

Zie ook dit topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Ah Thanks. Ik ga eens ff bijlezen. 👍

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy

hobbyruimte: ligt aan de officiële term van de ruimte. is dit een verblijfsruimte of bijv. een bijkeuken of technische ruimte zitten andere normen aan.

Helaas is mijn ervaring dat bedrijven vaak te weinig berekenen of te veel lucht op een ventiel zetten, waardoor je dus geluidsoverlast krijgt.

overigens kun je nu niet alleen met ruimtes rekenen, je zal een stroomschema moeten maken, om te kijken of je per verdieping wel genoeg lucht kan afzuigen en de balans kan behouden.
Je mag hier bijv. wel mee corrigeren, dat je boven minder afzuigt en beganegrond meer. (maar moet je wel onder je deur kunnen stromen)

Als je bijv. je woonkamer telt:

eigelijk wil je geluid berekenen op luchtstroom van 2m/s (mag 3m's zijn, maar dan hoor je wel geluid)
hoofdkanaal mag 5ms zijn, maar als hier direct een ventiel onder zit kun je beter, het hoofdkanaal berekenen op 3m/s om zo je gehele systeem stiller te maken.

geef je zelf aan 54.4
je mag maximaal 50 toevoeren op een toevoer ventiel, kortom je moet 2 toevoer ventielen hebben. Laat de bouw nu niet 1 in zetten of een grotere want daar heb je last van.

heb geen bouwtekening dus kan niet precies zeggen, maar ga er vanuit dat je in je huiskamer 1 afvoer ventiel krijgt van max 75

Kun je even of plattegronden sturen of liever zelf al even stroomschema maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 18:46
badboyqxy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:05:

Dat klopt toch bij de cijfers die OP heeft?
Ben je niet perongeluk naar de dm³/s i.p.v. m³/u aan het kijken? :+

@OP
Je berekent alle aanvoer en alle afvoer. Dus met aparte totalen.
Dan breng je ze in balans indien nodig (bv. extra afvoer in een gang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik weet niet veel van ventilatie-berekeningen, maar waarom zou je de woonkamer gaan ventileren als je aan het slapen bent en viceversa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dre schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:08:
Ik weet niet veel van ventilatie-berekeningen, maar waarom zou je de woonkamer gaan ventileren als je aan het slapen bent en viceversa.
dan heb je zone sturing mag je meteen met 70% van de capaciteit rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Bedankt allen voor jullie reacties. Ik wacht even het bericht van de aannemer af. Het Centrale WTW forum geeft ook al heel veel antwoorden.

Keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
Dre schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:08:
Omdat goeie zoneregeling veel duurder is dan wat je mogelijks zou kunnen besparen; en er voordelen zijn aan continue ventileren (muffe geur in slaapkamer vermijden en vocht afvoeren; badkamer droog houden, kookgeuren verwijderen, ...). Waarom zou je meer betalen zodat een scheet bij het verlaten van de woonkamer langer blijft hangen :+

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 10-10-2023 12:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
@nightgold zat inderdaad naar de verkeerde column te kijken XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
@badboyqxy @Pejdref - Inmiddels de berekening van de aannemer uit 2019 ontvangen. Let op nieuwbouw is gestart in 2022. Er is in deze berekening nog geen rekening gehouden met extra uitbouw woonkamer en 2e badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd-S9DRN2bnJMN9zSmgWzgiP2CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZXJkyvBHAOIO8djdCLI70mm.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
  • Moet er een nieuwe berekening gemaakt worden? vanwege de extra uitbouw en badkamer
  • Kun je aan de hand van deze berekening aangeven of een Zehder ComforAir E300 voldoende is?
  • Red ik het met een E400? Vanwege de benodigde 438m3/h in de max stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
Mocht iemand mij nog even willen adviseren, graag. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 18:46
lucas321 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:45:
@badboyqxy @Pejdref - Inmiddels de berekening van de aannemer uit 2019 ontvangen. Let op nieuwbouw is gestart in 2022. Er is in deze berekening nog geen rekening gehouden met extra uitbouw woonkamer en 2e badkamer.

[Afbeelding]

Mijn vragen:
  • Moet er een nieuwe berekening gemaakt worden? vanwege de extra uitbouw en badkamer
  • Kun je aan de hand van deze berekening aangeven of een Zehder ComforAir E300 voldoende is?
  • Red ik het met een E400? Vanwege de benodigde 438m3/h in de max stand
Ja je zal een nieuwe berekening moeten maken want de badkamer zal sws 50 of 75 moeten afzuigen, die moet je dus ergens vandaan halen. Vermoedelijk vanuit je uitbouw.
En dan zal je het waarschijnlijk niet redden met 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 09:46
lucas321 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:56:
Mocht iemand mij nog even willen adviseren, graag. 😉
We zijn nu met nieuwbouw bezig en komen ook tot een andere conclusie dan de constructeur. Volgens mij zit het voornaamste verschil bij ons er in dat de constructeur eigenlijk alleen de verblijfsruimten en natte ruimtes rekent. Op zich logisch. Vanuit het bouwbesluit gaat het volgens mij om de capaciteit die ventilatie moet kunnen halen. Dat dat op standje turbo is, maakt niet uit.

Zelf gaan we voor ~165m2 domweg een 600m3/u wtw ophangen, ondanks dat er lager is geadviseerd. Waarom? We weten inmiddels dat je de unit zelf ook flink hoort, dus als die rustiger kan draaien is dat fijner. Bij koken is het erg fijn als die op 85% instelling ook echt wat doet in de (open)keuken. En bij bezoek is het ook fijn als die genoeg capaciteit heeft.

Kortom, qua omvang van de unit zelf maakt het vrijwel niks uit. En die 400 euro extra is het ons wel waard, domweg omdat we nu al de ervaring hebben met eentje die gewoon krap berekent is (huurhuis).

Discussie of nieuwe berekening zou ik niet doen, tenzij het gratis is. Gewoon dat geld in een wtw met meer capaciteit steken, en zorgen dat je in de woonkamer/keuken genoeg ventielen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

We zijn nu met nieuwbouw bezig en komen ook tot een andere conclusie dan de constructeur. Volgens mij zit het voornaamste verschil bij ons er in dat de constructeur eigenlijk alleen de verblijfsruimten en natte ruimtes rekent. Op zich logisch. Vanuit het bouwbesluit gaat het volgens mij om de capaciteit die ventilatie moet kunnen halen. Dat dat op standje turbo is, maakt niet uit.

Zelf gaan we voor ~165m2 domweg een 600m3/u wtw ophangen, ondanks dat er lager is geadviseerd. Waarom? We weten inmiddels dat je de unit zelf ook flink hoort, dus als die rustiger kan draaien is dat fijner. Bij koken is het erg fijn als die op 85% instelling ook echt wat doet in de (open)keuken. En bij bezoek is het ook fijn als die genoeg capaciteit heeft.

Kortom, qua omvang van de unit zelf maakt het vrijwel niks uit. En die 400 euro extra is het ons wel waard, domweg omdat we nu al de ervaring hebben met eentje die gewoon krap berekent is (huurhuis).

Discussie of nieuwe berekening zou ik niet doen, tenzij het gratis is. Gewoon dat geld in een wtw met meer capaciteit steken, en zorgen dat je in de woonkamer/keuken genoeg ventielen hebt.
Pas je het leidingwerk en evt de ventielen er ook op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
bbbrumbrum schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Pas je het leidingwerk en evt de ventielen er ook op aan?
Alleen in de keuken. Alle slaapkamers, badkamer(s), toilet(ten) en wasruimte op de zolder hebben één aan- of afvoer. De woonkamer krijgt 3x aanvoer, de keuken 2x afvoer. Maar... de co2 sensoren worden ingesteld dat de sensor op de hal boven/slaapkamers tot max 40 of 50% draait (bij installatie testen qua geluid), woonkamer stuurt op max 70%. De keuken is de bedoeling dat die gaat meelopen met de afzuigkap en dan bij elke stand op 85/90% gaat draaien. Eventueel met losse schakelaar. Uiteindelijk doel is dat de afzuigkapmotor er uit gaat en op de wtw aangesloten wordt. Dan komt er een klep met servo tussen de aan/afvoer van de woning, en van de keukenafzuigkap en inblaas onder kookeiland. Maar dat is nog een projectje, al worden de kanalen al wel zo gelegd. 600m3/u is voldoende afzuiging namelijk in een open keuken, dus dan schakelt de wtw uiteindelijk tijdens koken geheel op de keuken afzuiging, en daarna weer terug.

De wtw kun je per sensor instellen wat de max is waarop die moet draaien (zehnder in ieder geval). Dan is het 's avond en 's nachts rustig tijdens slapen. En bij bezoek woonkamer draait ie vanzelf harder.m (met co2 sensors). Heb ik wel moeten uitzoeken want de installateurs weten er vaak maar weinig van op dat detailnivo. Kreeg heel vaak compleet verkeerd advies, schijnt toch nog vrij nieuw te zijn voor velen.

Nog een doel is om bij vocht in de badkamer ook harder te draaien, maar is niet zo heel belangrijk want de badkamer is sowieso heel snel droog met een wtw.

[ Voor 20% gewijzigd door barbarbar op 19-10-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 16:59
Ik heb bij onze woning niet met vloeroppervlak gerekend, maar met aantal personen. Het zijn immers de personen die CO2 uitstoten. Advies wat ik heb gehanteerd is 25m3/uur/persoon. Dat betekent met 4 personen dus 100m3 in de woonkamer, 25m3/u in de enkele slaapkamers en 50m3 per uur in de master. Ik heb dus begroot op dat iedere ruimte gevuld is met het aantal personen waar deze voor bedoeld is. Dit alles op stand 2 van de WTW. Dan kom je er al snel achter dat je een grote WTW nodig hebt.

Die 100m3/u in de woonkamer kon ik niet kwijt (bestaande woning uit 1962), maar de rest van de ruimtes heb ik wel op 25m/u/persoon gedaan.

Ik heb ook nog stand 3 die we gebruiken bij het douchen (standaard is 50m3/u op de badkamer en dat wordt gaat dan richting 80 of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Alleen in de keuken. Alle slaapkamers, badkamer(s), toilet(ten) en wasruimte op de zolder hebben één aan- of afvoer. De woonkamer krijgt 3x aanvoer, de keuken 2x afvoer. Maar... de co2 sensoren worden ingesteld dat de sensor op de hal boven/slaapkamers tot max 40 of 50% draait (bij installatie testen qua geluid), woonkamer stuurt op max 70%. De keuken is de bedoeling dat die gaat meelopen met de afzuigkap en dan bij elke stand op 85/90% gaat draaien. Eventueel met losse schakelaar. Uiteindelijk doel is dat de afzuigkapmotor er uit gaat en op de wtw aangesloten wordt. Dan komt er een klep met servo tussen de aan/afvoer van de woning, en van de keukenafzuigkap en inblaas onder kookeiland. Maar dat is nog een projectje, al worden de kanalen al wel zo gelegd. 600m3/u is voldoende afzuiging namelijk in een open keuken, dus dan schakelt de wtw uiteindelijk tijdens koken geheel op de keuken afzuiging, en daarna weer terug.

De wtw kun je per sensor instellen wat de max is waarop die moet draaien (zehnder in ieder geval). Dan is het 's avond en 's nachts rustig tijdens slapen. En bij bezoek woonkamer draait ie vanzelf harder.m (met co2 sensors). Heb ik wel moeten uitzoeken want de installateurs weten er vaak maar weinig van op dat detailnivo. Kreeg heel vaak compleet verkeerd advies, schijnt toch nog vrij nieuw te zijn voor velen.

Nog een doel is om bij vocht in de badkamer ook harder te draaien, maar is niet zo heel belangrijk want de badkamer is sowieso heel snel droog met een wtw.
Bedoel meer dat je zonder aangepast leidingwerk niet volledig gebruik kan maken van de grotere capaciteit.

Maar dat kan een keus zijn, immers je geluidprobleem zit aan de onderkant en niet bij maximaal afzuigen.

Als je afvoerkap naar buiten blaast: kun je de WTW ook in onbalans laten draaien?

Beter is eigenlijk om dit op fijnstof te sturen, dat is heeeeeel duidelijk aanwezig tijdens koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
bbbrumbrum schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Bedoel meer dat je zonder aangepast leidingwerk niet volledig gebruik kan maken van de grotere capaciteit.

Maar dat kan een keus zijn, immers je geluidprobleem zit aan de onderkant en niet bij maximaal afzuigen.

Als je afvoerkap naar buiten blaast: kun je de WTW ook in onbalans laten draaien?

Beter is eigenlijk om dit op fijnstof te sturen, dat is heeeeeel duidelijk aanwezig tijdens koken.
Afvoerkap is domweg voor geluid, en omdat je met een wtw een recirculatiekap hebt, maar dat doet voor geur en rook maar erg weinig. Dus liever direct naar buiten via wtw, en verse voorverwarmde lucht inblazen onder het fornuis.

Een wtw draait eigenlijk altijd in onbalans met een klein beetje overdruk. Je kunt immers beter iets meer verwarmde lucht inblazen dan dat je koude lucht aanzuigt van buiten via kieren. Met name zodat je geen tocht beleefd in huis.

Qua fijnstof kan, maar simpeler is gewoon op de standen schakelaar die al op de kap zit. Hij draait toch wel door na de tijd op basis van de co2 sensor na het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Afvoerkap is domweg voor geluid, en omdat je met een wtw een recirculatiekap hebt, maar dat doet voor geur en rook maar erg weinig. Dus liever direct naar buiten via wtw, en verse voorverwarmde lucht inblazen onder het fornuis.

Een wtw draait eigenlijk altijd in onbalans met een klein beetje overdruk. Je kunt immers beter iets meer verwarmde lucht inblazen dan dat je koude lucht aanzuigt van buiten via kieren. Met name zodat je geen tocht beleefd in huis.

Qua fijnstof kan, maar simpeler is gewoon op de standen schakelaar die al op de kap zit. Hij draait toch wel door na de tijd op basis van de co2 sensor na het koken.
Waar heb je het nu over?

Heb je afzuigkap via WTW? :o :o

En we hebben het hier over 100% onbalans of meer, een afzuigkap naar buiten trekt een luchtdichthuis gewoon vacuum, je merkt dat je buitendeuren dan "plakken".

Dus nogmaals: kun je actief onbalans sturen?
Maar zit nu te denken, als je de WTW ook voor afvoer van luchtjes en CO2 (kook je op gas?) en fijnstof wilt gebruiken dan wil je idd niet de afvoerventilator uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
bbbrumbrum schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Waar heb je het nu over?

Heb je afzuigkap via WTW? :o :o

En we hebben het hier over 100% onbalans of meer, een afzuigkap naar buiten trekt een luchtdichthuis gewoon vacuum, je merkt dat je buitendeuren dan "plakken".

Dus nogmaals: kun je actief onbalans sturen?
Maar zit nu te denken, als je de WTW ook voor afvoer van luchtjes en CO2 (kook je op gas?) en fijnstof wilt gebruiken dan wil je idd niet de afvoerventilator uit zetten.
Daar ging de vraag helemaal niet om. Maar het is heel simpel. Motorloze afzuigkap. Aansluiten op wtw. Wtw blaast schone voorverwarmde lucht via kanaal/rooster onder kookeiland weer naar binnen. Dus geen motor in de afzuigkap, de wtw doet de afzuiging. En draait gewoon in balans. Hij blaast net zo veel naar binnen als dat ie afvoert. Met een kleppenregeling in de kanelen stuur ik dan of de wtw het huis doet, of alleen de afzuigkap/kookeiland in de keuken.

Onbalans draait ie sowieso, ze worden toch ingesteld dat er net iets meer ingeblazen wordt als afgezogen, zodat je geen tocht krijgt en geur het huis niet binnenkomt. Is niks bijzonders, meestal maar een paar precent verschil. Iets van 55/45.

Een forse afzuigkap doet rond de 500 tot 600m3/u afzuigen. Kun je dus net zo goed met de wtw direct doen, immers doet ie dat uiteindelijk toch. Maar in de meeste huizen wordt een wtw geplaatst die daar lang niet voldoende capaciteit voor heeft. Maar het kan wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
bbbrumbrum schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Het geluidsprobleem snap ik niet helemaal, als je een huis van 180m2 hebt, heb je vast wel genoeg ventielen om lang niet aan de max van 50m3/u per ventiel te zitten met een wtw van 600m3/u. Dat is 12 ventielen van 50 of een 8 en een paar grotere van 75. Die zitten er waarschijnlijk toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
@barbarbar Ben je héél héél zeker dat je kookdampen direct in je WTW wil trekken? Hoe voorkom je dat de buizen en de warmtewisselaar na 3 jaar dichtgekoekt zijn met vet?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
naftebakje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:08:
@barbarbar Ben je héél héél zeker dat je kookdampen direct in je WTW wil trekken? Hoe voorkom je dat de buizen en de warmtewisselaar na 3 jaar dichtgekoekt zijn met vet?
Dat is niet anders dan nu. De wtw zuigt nu ook de lucht gewoon af in de keuken, alleen niet direct. https://www.bewustnieuwbo...giezuinige-nieuwbouwhuis/ En komt hier op tweakers ook wel eens voorbij. Vet en koolstoffilter kan gewoon in de motorloze kap. Uiteindelijk zuigt de WTW toch de lucht uit de keuken wel aan. Kun je beter direct een aparte buis daar voor hebben, zoals je wel eens in appartementen hebt.

Zat nog even te kijken: Zehnder heeft zelfs motorloze afzuigkappen bedoeld voor gebruik met hun wtw.

[ Voor 37% gewijzigd door barbarbar op 20-10-2023 16:10 ]

Pagina: 1