WTW MV Capaciteit berekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 18:58
Mijn vraag
Klopt mijn berekening voor de capaciteit van mijn nieuwbouw woning 2023?

Het betreft een 2 onder 1 kapper van 180m2 groot. Het nu geplaatste systeem is Zehnder ComforAir E300. Een zogenaamd ventilatie type D.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MS Excel berekening volgens de info op https://alphaventilatie.n...ouwbesluit-en-ventilatie/

Formule voor dm3/ naar m3/u : (dm/3*1000) * 60 * 60

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven.

Mijn berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRVGJDIV2Ph64gGjSRNrPLdeSf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PymMqICrRhZmPAhRwMRsvx1r.png?f=user_large

Ik kom uit op het 2-voudige van wat de aannemer daadwerkelijk gaat plaatsen. Heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door lucas321 op 08-10-2023 22:19 . Reden: formule toegevoegd. ]

Beste antwoord (via lucas321 op 18-10-2023 21:22)

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
Er zitten sowieso paar fouten in.
wc is altijd minimaal 25 ongeacht grootte
badkamer is altijd minimaal 50 ongeacht grootte

Ruimte met wasmachine bouwbesluit 25 advies is 50

hobbyruimte: ligt aan de officiële term van de ruimte. is dit een verblijfsruimte of bijv. een bijkeuken of technische ruimte zitten andere normen aan.

Helaas is mijn ervaring dat bedrijven vaak te weinig berekenen of te veel lucht op een ventiel zetten, waardoor je dus geluidsoverlast krijgt.

overigens kun je nu niet alleen met ruimtes rekenen, je zal een stroomschema moeten maken, om te kijken of je per verdieping wel genoeg lucht kan afzuigen en de balans kan behouden.
Je mag hier bijv. wel mee corrigeren, dat je boven minder afzuigt en beganegrond meer. (maar moet je wel onder je deur kunnen stromen)

Als je bijv. je woonkamer telt:

eigelijk wil je geluid berekenen op luchtstroom van 2m/s (mag 3m's zijn, maar dan hoor je wel geluid)
hoofdkanaal mag 5ms zijn, maar als hier direct een ventiel onder zit kun je beter, het hoofdkanaal berekenen op 3m/s om zo je gehele systeem stiller te maken.

geef je zelf aan 54.4
je mag maximaal 50 toevoeren op een toevoer ventiel, kortom je moet 2 toevoer ventielen hebben. Laat de bouw nu niet 1 in zetten of een grotere want daar heb je last van.

heb geen bouwtekening dus kan niet precies zeggen, maar ga er vanuit dat je in je huiskamer 1 afvoer ventiel krijgt van max 75

Kun je even of plattegronden sturen of liever zelf al even stroomschema maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 18:58
@badboyqxy @Pejdref - Inmiddels de berekening van de aannemer uit 2019 ontvangen. Let op nieuwbouw is gestart in 2022. Er is in deze berekening nog geen rekening gehouden met extra uitbouw woonkamer en 2e badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd-S9DRN2bnJMN9zSmgWzgiP2CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZXJkyvBHAOIO8djdCLI70mm.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
  • Moet er een nieuwe berekening gemaakt worden? vanwege de extra uitbouw en badkamer
  • Kun je aan de hand van deze berekening aangeven of een Zehder ComforAir E300 voldoende is?
  • Red ik het met een E400? Vanwege de benodigde 438m3/h in de max stand
Pagina: 1