Hoe communiceren warmtepomp en ketel het beste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-10-2023
Hoi allemaal!

Ik wil een warmtepomp toevoegen aan mijn CV ketel, een hybride opstelling dus.

Ik wil hem volgens onderstaande afbeelding gaan plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WeZH-Oz3XCrj1uP555ssdXzpJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UlI1ZSxqRY5uu7rRwGZLbQAq.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is:

Hoe laat ik de 2 apparaten het beste samen werken? Moet ik er voor zorgen dat als er warmte vraag is de warmtepomp en cv ketel beide aan gaan? Zodat de warmtepomp het water voor verwarmt en de ketel minder hoeft bij te verwarmen?

Ik hoor graag hoe jullie dit zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39
Welke wp wil je aanschaffen? Vaak kan de wp zelf de ketel weer aansturen voor een hybride bedtijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
Ik zit te denken aan een Artel of Aux pomp, dit zijn de goedkopere op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maudura050 Je kan misschien - om te starten - het FAQ topic over warmtepompen bekijken.
En met de zoekfunctie in het forum "Duurzame Energie & Installaties" op "hybrid(e)" gaan zoeken.
Eventueel vind je ook iets met "Artel" of "Aux" - alhoewel dit vrij onbekende wp merken zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2023 19:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
@dunklefaser bedankt voor je reactie!

Ik kon echter niet iets vinden omtrent mijn vraag, vandaar dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maudura050 Als je als vertrekpunt de huidige cv-ketel neemt vind je vaak ook iets over mogelijke/bestaande combinaties met warmtepompen. (voorbeeld "Remeha/Elga Ace" etc.)
Jouw vragen - het zijn er 3 - gaan trouwens al van een bepaalde basisconfiguratie uit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
@dunklefaser ik heb een Remeha Tzerra Ace, echter wil ik hem opstellen zoals het schema op de foto.

Maar hoe ik ze het beste samen kan laten werken is voor mij nog onduidelijk. Vandaar mijn vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maudura050 Als je nog even kan toelichten waarom je deze opstelling hebt gekozen
en niet de Remeha opstelling/oplossing. KISS klinkt te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
@dunklefaser De Remeha opstelling past helaas niet in mijn portemonnee momenteel, vandaar dat ik kijk naar een andere oplossing!

Deze opstelling is gemakkelijk te realiseren bij mij thuis, vandaar ook de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maudura050 O.k. - je hebt dus alleen vloerverwarming, dat is prima i.c.m. een warmtepomp.

Wat voor een type verdeler heb je nu?
a) open verdeler met circulatie pomp - zgn. mengverdeler voor cv-ketel met hogere aanvoertemperatuur
b) gesloten (pomploze) verdeler voor LTV - bijvoorbeeld warmtepomp

Soms kan je de verdelers ombouwen - anders moet je ze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
@dunklefaser ik heb momenteel een open verdeler met circulatiepomp voor de vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maudura050 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:53:
@dunklefaser ik heb momenteel een open verdeler met circulatiepomp voor de vloerverwarming
Deze verdeler is dus niet geschikt voor de opstelling zoals je die voor ogen hebt.
Wat zijn de huidige systeemtemperaturen - aanvoer/retour bij de ketel?
Wat is trouwens het gasverbruik voor cv ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
@dunklefaser klopt, ik weet dat er een andere verdeler tussen moet.

Ik heb alleen de vraag hoe ik ze het beste kan laten samen werken de warmtepomp en de CV ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maudura050 Ik zelf heb helaas geen ervaring met hybride warmtepompen
en kan me niet herinneren dat iemand bij tweakers een opstelling zoals hierboven
als basis gebruikt.
Ik ben benieuwd op mogelijke antwoorden op de samenwerkingsvraag.

P.S.: Wat een "Artel" wp betreft kan je misschien in dit topic hier wat informatie krijgen.
Wat een hybride opstelling met "hydraulische Weiche" betreft staat er ook een bijdrage in dit topic.
YMMV

[ Voor 43% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 07:37
Interessant topic. Ik vraag me ook af hoe een regeling hier (makkelijk) te maken is.

Op een de site van vereniging eigen huis zag ik het volgende relevante topic.
https://community.eigenhu...e-warmtepomp-systeem-1016

Even kort doorheen gekeken. Het lijkt erop dat (sommige?) warmtepompen de CV direct kunnen aansturen. In dat geval zit de CV niet meer aan de thermostaat, maar aan de warmtepomp. Als de warmtevraag te groot is schakelt de warmtepomp de CV bij.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
De warmtepomp stuurt de ketel aan via de aan/uit regeling of opentherm van de ketel, de ketel denkt dat er nog een thermonstaat achter zit.

In leken taal de kabel van je kamerthermonstaat wordt aangesloten op je warmtepomp en de warmtepomp wordt verbonden met de kamerthermonstaat.

Wat vaak wel gedaan wordt is de watertemperatuur op de ketel terug zetten zodat er geen 90 graden de vloerverwarming in gaat als je een openverdeler zonder pomp hebt, wordt ook wel LT verdeler genoemd.

De gesloten verdelers hebben een pomp zoals je nu hebt, dat is een HT en LTV verdeler.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2023 21:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
iets schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:32:
Interessant topic. Ik vraag me ook af hoe een regeling hier (makkelijk) te maken is.

Op een de site van vereniging eigen huis zag ik het volgende relevante topic.
https://community.eigenhu...e-warmtepomp-systeem-1016

Even kort doorheen gekeken. Het lijkt erop dat (sommige?) warmtepompen de CV direct kunnen aansturen. In dat geval zit de CV niet meer aan de thermostaat, maar aan de warmtepomp. Als de warmtevraag te groot is schakelt de warmtepomp de CV bij.
Ja dat heet een hybride warmtepomp, hoe wil anders de warmtepomp de CV ketel om hulp vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mr_evil08
Gesloten verdeler = pomploze verdeler (voor LTV LT)
Open verdeler = verdeler met pomp - zgn. mengverdeler (voor conventionele cv-ketels - LTV en HT)
Just my € 2 ct

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:51:
@mr_evil08
Gesloten verdeler = pomploze verdeler (voor LTV)
Open verdeler = verdeler met pomp - zgn. mengverdeler (voor conventionele cv-ketels)
Just my € 2 ct
Je hebt 3 type,s
HT boven de 65 graden.
LTV boven de 40 graden.
LT beneden de 40 graden.

Bovenste 2 zijn gesloten verdelers(met pomp) de onderste een open zonder pomp(deze begrippen worden overal door elkaar gehaald).

Een "conventionele " CV ketel kan prima achter een LT verdeler zolang je geen andere afgiftepunten hebt die hoge temperatuur vereisen zoals radiatoren en even oplet als de software van de ketel dit wel kan(hardhandig in installateursmenu zet).

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mr_evil08 Klopt - HT, LTV, LT en ZLT is de complete rij.
Jouw terminologie wat open en gesloten betreft is wel "zeer ongebruikelijk".
Misschien gebruik je deze website als referentie?

OT: Ik gebruik een conventionele cv-ketel i.c.m. een niet mengende verdeler
(betere naam dan de gesloten/open terminologie) voor de vloerverwarming
en andere afgiftepunten - gebooste convectoren en grotere radiatoren - en dat werkt prima
met een aanvoertemperatuur bij de ketel van ca. 35°C (temperatuur begrensd)

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@dunklefaser Dan heeft Google het fout en een heleboel webshops.
Bij zoeken van gesloten verdelers krijg je allemaal varianten met pomp en de open varianten zijn zonder pomp.

Open betekend het hete aanvoer water heeft de vrije weg zonder bij mengen van koud water.
Gezien we offtopic gaan en TS daar niet mee geholpen wordt ga ik er niet verder op in.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

mr_evil08 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:11:
@dunklefaser Dan heeft Google het fout en een heleboel webshops.
Bij zoeken van gesloten verdelers krijg je allemaal varianten met pomp en de open varianten zijn zonder pomp.

Open betekend het hete aanvoer water heeft de vrije weg zonder bij mengen van koud water.
Gezien we offtopic gaan en TS daar niet mee geholpen wordt ga ik er niet verder op in.
Ik wil niet zover gaan dat Google het fout heeft en de webshops,
maar er is blijkbaar geen consensus -
misschien is het afhankelijk van de grootte/vermogen en de toepassing van de verdeler - tenminste suggereren dit de zoekresultaten met "open verdeler"?
Sommige webshops gebruiken de term "open verdeler" voor alle mengende verdelers - ook cv-totaal
("hydraulische Weiche") - Echt een beetje verwarrend voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 07:37
mr_evil08 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:46:
[...]

Ja dat heet een hybride warmtepomp, hoe wil anders de warmtepomp de CV ketel om hulp vragen ?
Een alternatief dat ik me kan voorstellen is dat de thermostaat zelf zowel de CV als de warmtepomp aanstuurt via twee relais uitgangen. Of evt een tweede thermostaat voor de CV die op een iets hogere temperatuur staat. Of de CV die de warmtepomp aanstuurt. Maar de waterpomp die de CV aanstuurt is inderdaad de meest voor de hand liggende optie.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
iets schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Een alternatief dat ik me kan voorstellen is dat de thermostaat zelf zowel de CV als de warmtepomp aanstuurt via twee relais uitgangen. Of evt een tweede thermostaat voor de CV die op een iets hogere temperatuur staat. Of de CV die de warmtepomp aanstuurt. Maar de waterpomp die de CV aanstuurt is inderdaad de meest voor de hand liggende optie.
2 thermonstaten in de kamer kan wel, 1 voor CV en 1 voor warmtepomp maar is niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik vind dit maar een rare opstelling.

Een CV draait typisch op een wat hogere temperatuur, daarmee is de retour temperatuur vaak ook hoger. Een warmtepomp draait op een lagere temperatuur.

Ik vraag me dan af hoeveel de warmtepomp echt toegevoegd in zo’n opstelling. Daarnaast heeft een CV een minimum vermogen. Iets wat ook voor problemen zorgt in deze opstelling.

Ik zou het veel logischer vinden om de warmtepomp parallel te schakelen. Dan kan deze het huis verwarmen totdat het buiten te koud wordt en de CV het over moet nemen. In praktijk zal dit dan een paar dagen per jaar zijn.

Of je moet de hele installatie op lage temperatuur laten draaien maar dan is de CV helemaal niet meer nodig en kan deze weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 09-10-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maudura050 zoek uit of je warmtepomp een contact heeft voor hulpverwarming - dat is zeer gangbaar.
In all-electric oplossingen zit daar een simpele 3-6-11 kW weerstand op, maar als je dat met een relais op de thermostaatingang van je ketel zet, dan gaat de ketel automatisch branden als de warmtepomp het niet meer trekt.

Eis is wel dat je dan je ketel wat knijpt in vermogen (wordt-ie ook zuiniger van), dat je een pomploze verdeler hebt en dat je een maximaalthermostaat in het circuit opneemt om te beveiligen dat de temperatuur niet perongeluk boven de maximale temperatuur van de vloer (en warmtepomp) komt. 40 graden of lager dus.

@Sethro ik ben het met je eens dat met een juiste maat warmtepomp de ketel dan overbodig is, maarja, dat geldt altijd in hybride :)
In paralllel is het veel moeilijker om afgifte en opwek in balans te houden, het kan wel maar gaat doorgaans ten koste van opwekrendement waar dat in serie altijd goed of niet werkt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
Hoi allen,

De warmtepomp heeft inderdaad een schakeling erin zitten, deze kan ik instellen op een temperatuur en dan geeft die een signaal af.

Dus ik kan bijvoorbeeld bij -1 graden zeggen, geeft het signaal en dan gaat de ketel erbij aan.

Is dit een degelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
heeft je huis alleen vloerverwarming of ook nog radiatoren? in geval alleen vloerverwarming: overweeg dan een warmtepomp die in elk geval alle ruimteverwarming doet. Scheelt je ook weer schakelen/dingen uitzoeken over aansturen van de ketel ;)

veel gebruikt op het forum zijn panasonic en LG monoblocks, deze kosten rond de 4000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maudura050 Als je een opstelling, zoals je hierboven schetst, in "levende lijve" op de foto wil zien:
"Geen warmte na de verdeler - DEI". Toevallig vandaag gepost.
Misschien kan je ook zien waar deze opstelling waarschijnlijk van de schets afwijkt,
anders wordt dit in deze draad nog besproken.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 09-10-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Maudura050 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:59:
Maar hoe ik ze het beste samen kan laten werken is voor mij nog onduidelijk. Vandaar mijn vraag!
simpel: niet. de warmtepomp moet het verwarmingsbedrijf gewoon alleen doen. hibride is totaal nutteloos in dit geval en alleen maar contraproductief.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-10-2023 18:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:20
Volgens mij heb ik een zelfde soort systeem.

https://atag.compano.com/..._All_ODM_40-50-80-80T.pdf

Zoals @Proton_ vermelde is de ketel aangesloten op het binnendeel van de warmtepomp op een hulpbron contact. In de parameters kan ik kiezen voor automatisch/alleen cv/alleen wp. Bij mij staat die op alleen wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
Allen,

Inmiddels is dus duidelijk dat de warmtepomp de ketel gaat aansturen door een weersafhankelijke regeling.

Echter is het signaal dat uit de warmtepomp komt 220V en hier moeten de ketel mee aangestuurd worden op dezelfde wijze een aan/uit thermostaat dit normaal zal doen.

Echter wordt dit normaal gesproken met 24V gedaan, hoe kan ik er voor zorgen dat ik de thermostaat kabels vanuit de ketel in de warmtepomp kan aansluiten zonder dat ik hier 220V op ga zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:26
Maudura050 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:55:
Echter is het signaal dat uit de warmtepomp komt 220V en hier moeten de ketel mee aangestuurd worden op dezelfde wijze een aan/uit thermostaat dit normaal zal doen.

Echter wordt dit normaal gesproken met 24V gedaan, hoe kan ik er voor zorgen dat ik de thermostaat kabels vanuit de ketel in de warmtepomp kan aansluiten zonder dat ik hier 220V op ga zetten?
Zit er niet ergens een relais of schakelcontact op? Anders zelf een 220V relais ertussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Maudura050 Een relais met 230V spoel kan dan de 24V thermostaat-ingang van de ketel schakelen.
Random google hit:
https://www.elektramat.nl...-2no-230v-ac-30a-rpf2ap7/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
@Proton_ dank voor je reactie!

Zou dit omvormen ook kunnen met een Beltrafo? Want mijn uitgaande signaal is 220V en de beltrafo kan ik instellen op 8 t/m 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De ketel levert normaal de 24V, de thermostaat schakelt allen. Vroeger was het immers zo'n bimetaalding, helemaal passief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maudura050
@Proton_ hoe zou jij het aanpakken, want er komt nu natuurlijk ipv de thermostaat die het signaal geeft aan, een 220v signaal naar de ketel toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom heb je uberhaupt de ketel er nog tussen zitten? wat moet de ketel doen eigenlijk?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1