Schaijk idem. Ik zat hier al de boel te herstarten. Tip aan mezelf voor de volgende keer, eerst hier kijken
[ Voor 4% gewijzigd door JanW op 22-04-2026 21:14 ]
[ Voor 4% gewijzigd door JanW op 22-04-2026 21:14 ]
En weer online, PPPoE sessie is nu weer terugbundit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:07:
Regio Boekel heeft het de hele dag gewerkt maar ook sinds 21:00 down.
[ Voor 37% gewijzigd door tismij op 22-04-2026 21:21 ]
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
[ Voor 3% gewijzigd door KraveN op 22-04-2026 21:26 ]
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
[ Voor 34% gewijzigd door MMaster23 op 22-04-2026 23:34 ]
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
[ Voor 55% gewijzigd door tismij op 22-04-2026 23:50 ]
Ze hebben je post gelezen denk iktismij schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:20:
Wel irritant zo idd weer plat
Ik kan hier (specifiek) niks over zeggen. Maar een artikel hier op de frontpagen en/of verslag in een forum post van een "bezoeker" beschrijft dat Delta Fiber bij aanleg redundantie heeft door POPs onderling aan te sluiten. Elke POP heeft een eigen uplink "naar het internet" en de POPs zijn onderling ook verbonden waardoor een wegvallende verbinding naar het internet (gedeeltelijk) opgevangen kan worden door de link die de POPs onderling hebben. (En mogelijk dat ze "onderbezetting" van de ene POP kunnen gebruiken als extra capaciteit voor een ander. Ging volgens mij om 100Gbit/s links. Als één POP dan maar 50Gbit/s richting internet verstouwd en een ander POP al 100Gbit/s dicht trekt en bv 125Gbit/s nodig heeft dat ze die extra 25Gbit/s over het gelinkte POP sturen).Mari_eu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:20:
Je zou verwachten dat het glasvezel netwerk van ODF redundant is. Alles dubbel gevoed zodat het verkeer automatisch omgeleid wordt bij een breuk. Blijkt dus niet zo te zijn. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 23-04-2026 10:48 ]
Ik vraag me af of dit een ODF of provider probleem is. Het lijkt me dat er voldoende glas ligt om redundantie te realiseren, maar misschien voert een provider dit vanwege kosten niet (overal) uit?Mari_eu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:20:
Je zou verwachten dat het glasvezel netwerk van ODF redundant is. Alles dubbel gevoed zodat het verkeer automatisch omgeleid wordt bij een breuk. Blijkt dus niet zo te zijn. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
De genoemde netwerken hebben zeker een mogelijkheid voor redundantie op de backhaulroutes. De operator moet dan wel zelf daarvoor de juiste backhaulroutes huren, deze worden door ODF niet kosteloos ter beschikking gesteld.Jef61 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:21:
[...]
Ik vraag me af of dit een ODF of provider probleem is. Het lijkt me dat er voldoende glas ligt om redundantie te realiseren, maar misschien voert een provider dit vanwege kosten niet (overal) uit?
Gisterenmiddag lag hier in Cuijk Netrebel eruit, maar ik begrijp dat Glasnet dankzij redundantie wel bleef werken.
In de regio Gennep had Glasnet wel problemen, dus daar geen redundantie?
Met operator bedoel je providers? Zo ja dan mogen we dus aannemen dat Glasnet en Netrebel in dit geval hier geen gebruik van maken.JohDB schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:58:
[...]
De genoemde netwerken hebben zeker een mogelijkheid voor redundantie op de backhaulroutes. De operator moet dan wel zelf daarvoor de juiste backhaulroutes huren, deze worden door ODF niet kosteloos ter beschikking gesteld.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Een provider maakt gebruik van een operator welke de apparatuur in de POP heeft hangen. Een provider kan ook een operator zijn, maar dit hoeft niet.Mari_eu schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:45:
[...]
Met operator bedoel je providers? Zo ja dan mogen we dus aannemen dat Glasnet en Netrebel in dit geval hier geen gebruik van maken.
Heb ik ook, heel irritant.. soms moet de stekker er wel 2x in en uit.JanW schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:10:
Ik loop nu met deze storing wel tegen een bijzonder probleem aan. Ik las hier dat de verbinding weer terug is, maar hier geeft mijn Fritzbox (FRITZ!Box 5530 Fiber) nog aan dat er geen glasvezel verbinding actief is en dat de SPF module (FS BiDi LX SFP-GE-BX) niet wordt ondersteund. Ik moet dan de router herstarten en dan komt de verbinding weer op. Herkennen mensen dit probleem?
Heeft je Fritz auto update aan staan? Uitzetten!JanW schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:10:
Ik loop nu met deze storing wel tegen een bijzonder probleem aan. Ik las hier dat de verbinding weer terug is, maar hier geeft mijn Fritzbox (FRITZ!Box 5530 Fiber) nog aan dat er geen glasvezel verbinding actief is en dat de SFP module (FS BiDi LX SFP-GE-BX) niet wordt ondersteund. Ik moet dan de router herstarten en dan komt de verbinding weer op. Herkennen mensen dit probleem?
[ Voor 4% gewijzigd door XallaX op 24-04-2026 16:14 ]
[ Voor 45% gewijzigd door markjanssen op 24-04-2026 12:23 ]
Is op de meter nauwkeurig te zeggen met de OTDR, ik was vroeger meettechnicus, 1e glasvezel monteur, later uitvoerder en projectleider.Spekkie99 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:43:
Zeker, en vind de juiste plek dan ook maar eens....
Ja idd, normaal ligt het daar niet.. en ook veel te ondiep..markjanssen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:22:
Tja, hoe vaker je 't moet repareren, hoe vaker je kan factureren....
Raar dat de fiber daar tussen fietspad en akker ligt, en niet tussen fietspad en straat (lijkt me 'veiliger')
Thnx! Ga ik eens naar kijken, idd vorige keer ook een update geweest en vervolgens geen internet meer..XallaX schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:54:
[...]
Heeft je Fritz auto update aan staan? Uitzetten!
Fritzboxen 5530 en 5590 herkennen na een (auto)update de SFP module meestal niet.
Dan blijft de box offline tot een 2e herstart of soms is zelfs een power cycle nodig.
(Probleem is gemeld bij AVM begin vorig jaar.)