[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:47
DaBit schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:41:
Werkt het ook echt niet, of staat het simpelweg niet op een qualified vendor list?
Die SFP module die ik uit de ONT geleend heb (zal al wel een oudere zijn?) meld zich gewoon met een 1000base SGMII interface; lijkt mij dat dat overal wel werkt zolang er niet een stukje software dat 'if vendor != duurapparatuur then block' actief is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mce0: flags=1008843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST,LOWER_UP> metric 0 mtu 1472         options=668a00a8<VLAN_MTU,JUMBO_MTU,VLAN_HWCSUM,NV,LINKSTATE,HWSTATS,HWRXTSTMP,MEXTPG,VXLAN_HWCSUM,VXLAN_HWTSO> 
        ether b8:ce:f6:74:d8:92 
        media: Ethernet 1000Base-CX-SGMII <full-duplex,rxpause,txpause> 
        status: active 
        nd6 options=29<PERFORMNUD,IFDISABLED,AUTO_LINKLOCAL> 
        drivername: mce0 
        plugged: SFP/SFP+/SFP28 BASE-BX10 (SC) 
        vendor: Glasnet PN: SFP-GE-BX SN: <redacted> DATE: 2022-08-03 
        module temperature: 41.09 C voltage: 3.31 Volts 
        lane 1: RX power: 0.14 mW (-8.64 dBm) TX bias: 15.65 mA
Ik kan me indenken dat 'rare' lijnsnelheden zoals 2,5G/5G niet werken, maar 1G/10G is minder moeilijk.
Dit is een aon module geen xgspon. Daar zit waarschijnlijk het verschil.

Wij kopen de sfp modules bij fs.com. Ze zetten alleen Glasnet als vendor meer oa Fritzbox hebben deze modules ook toe moeten voegen aan de firmware om het te laten werken.

Belangrijk om te vertellen dat een sfp+ module past in een sfp slot maar werkt niet. Andersom werkt het wel.

• BvH
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 23:26

BvH

@aartvg Ik heb de knoop doorgehakt en de bestelling gedaan. Morgen nog even met jullie bellen voor de details m.b.t. de installatie. Het aftellen is begonnen :D

• aartvg
BvH schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:05:
@aartvg Ik heb de knoop doorgehakt en de bestelling gedaan. Morgen nog even met jullie bellen voor de details m.b.t. de installatie. Het aftellen is begonnen :D
Ben zelf niet op kantoor collegas gaan je vast goed helpen!

• BvH

BvH

Een vriend van mij woont in Haarlem en heeft zowel een glasvezel aansluiting van KPN en van ODF. Hij zit nu bij Odido en heeft ook interesse in Glasnet maar de levering gaat waarschijnlijk via KPN waardoor het een stuk duurder is. Is er een specifieke reden waarom Glasnet niet via de ODF aansluiting beschikbaar is op zijn locatie?

• aartvg
Wij plaatsen zelf apparatuur in de wijk centrales. Haarlem staat nog niet op de planning. Roosendaal en Hoorn zijn recent opgeleverd. Binnenkort heel Amsterdam meer dan 40 pops!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:43
aartvg schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 01:28:
Wij plaatsen zelf apparatuur in de wijk centrales. Haarlem staat nog niet op de planning. Roosendaal en Hoorn zijn recent opgeleverd. Binnenkort heel Amsterdam meer dan 40 pops!
Als ik jullie lief aankijk staat Amersfoort dan toevallig ook op de planning?

• aartvg
Nee sorry. De volgende grote steden zijn Rotterdam en Utrecht. Het gaat ons voornamelijk om de kosten voor backbone verbinden naar een datacenter. We hebben pop in Haarlem maar niks in de buurt van Amersfoort.

Een oplossing zou zijn als je ongeveer 150 klanten weet te vinden in een stad is het een stuk eenvoudiger om er over na te denken om een pop op te bouwen.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:04
bcome schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:19:
[...]

Verhuizen..

• bcome
Je zou het bijna doen haha

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:11
aartvg schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:30:
Nee sorry. De volgende grote steden zijn Rotterdam en Utrecht. Het gaat ons voornamelijk om de kosten voor backbone verbinden naar een datacenter. We hebben pop in Haarlem maar niks in de buurt van Amersfoort.

Een oplossing zou zijn als je ongeveer 150 klanten weet te vinden in een stad is het een stuk eenvoudiger om er over na te denken om een pop op te bouwen.
In een stad als Amersfoort moet je toch gemakkelijk veel meer dan 150 klanten kunnen krijgen?
Snap dat grotere steden rendabeler zijn en daar jullie prioriteit nu ligt.

• bcome
Mari_eu schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:32:
[...]

In een stad als Amersfoort moet je toch gemakkelijk veel meer dan 150 klanten kunnen krijgen?
Snap dat grotere steden rendabeler zijn en daar jullie prioriteit nu ligt.
Als ik bij mijn gebouw naar de wifi namen kijk is het grootste gedeelte Odido/T-Mobile, en de restjes KPN of Ziggo. Odido en KPN hebben eigen hardware in de pop hangen.

Dat zijn ongeveer 100 woningen, maar om 100+ woningen in het postcodegebied gegarandeerd aan te sluiten om het de investering waard te maken lijkt me nog best lastig, het overgrote deel heeft natuurlijk al gewoon een aansluiting, "even overstappen" zit niet iedereen op te wachten vrees ik.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bijna 2 jaar terug heeft Glasnet aardig wat klanten gewonnen toen Tweak stopte. Tweak had dacht ik 20.000 klanten. Een deel is naar Glasnet gegaan een Freedom maar ook een aardig deel is lekker blijven hangen en naar Odido gegaan. Sterker nog Odido is ook nog langs geweest om 'over te stappen' voor Tweak echt ermee stopte. Die waren een fractie goedkoper maar geen ipv4 vast enzo en in 2020 al genoeg met ze meegemaakt. Dus van de afgelopen hack stond ik niet te kijken.

De doorsnee consument kiest voor de portemonnee en niet de techniek en kwaliteit erachter.

Zelfde als met de Odido hack men zou massaal overstappen. Ja er zijn vast mensen vertrokken. Maar ook veel niet. Mooi aanbod van 25 of 30 euro pm en ze blijven weer lekker hangen en 'het ligt toch al op straat'.

In Oss zijn er wel genoeg klanten (in elk geval gelopen jaar 3 erbij kregen :) ). Ligt KPN en ODF daar hanteert Glasnet wel de scherpe prijzen.

@aartvg aangezien 150 de grens is. Hoe zit dat met kleinere dorpen? Reek, Schaijk bijvoorbeeld. Wel kanttekening daar ligt alleen ODF, COAX of DSL geen KPN glas. Als ik zie hoe weinig glas word afgenomen in de grote stad zoals Helmond (zelfs ruzie ivm tegenvallende afname) of in Oss (je breekt nek je hier en en daar over de glasvezel sprieten). Dan is dat in dorpen toch ook maar een handjevol of juist niet?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• aartvg
150 klinkt als weinig maar het is best lastig om klanten zo ver te krijgen om over te stappen. Iedereen heeft iets. Zit in contract. Geen zin in problemen tijdens de overstap of is het niet eens met tv of andere dingen.

Het is zoveel makkelijker om klanten te werven als er nog geen glas ligt en er een vraag bundeling gedaan wordt.

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:25

ImDion

professioneel amateur

bcome schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:19:
[...]

+1 ik koop zo mijn odido contract uit @aartvg :P

3x proberen dan meten... toch?

• bcome
ImDion schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

+1 ik koop zo mijn odido contract uit @aartvg :P
Nog 148 adressen te gaan :9

• Hotsoup
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:30
Hey @aartvg, op hoeveel staat de teller in Houten? ;)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
* RobertMe vind het wel frappant dat het hier gaat over minimale aanmeldingen. "Hier in het dorp" ligt sinds begin vorig jaar Delta, en toen Delta way back when (2020 of 2021) een haalbaarheidsonderzoek heeft gedaan kan ik mij niet herinneren dat er ook reclame van Glasnet is geweest (wel van bv Online als onafhankelijke ISP, Caiway en Delta gooide toen ook flyers in de bus maar dat was natuurlijk allemaal een pot nat). En toch is hier Glasnet beschikbaar.

Is dit dus mogelijk techniek gebonden? Dat Glasnet eigen hardware plaatst (/moet plaatsen?) bij AON terwijl er bij XGS-PON veel meer wordt meegelift op de infra van de infra/kabel-boer? En in mijn geval Glasnet dus tot hoger in het netwerk "levert over" infra van Delta Fiber. En dus ook gebruik maakt van het backbone van Delta Fiber i.p.v. eigen vezels te trekken tot het dorp/POP. Ik kan mij namelijk niet indenken dat er hier 150+ klanten van Glasnet zijn en/of het rendabel is een eigen backbone aan te leggen.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Glasnet leverde sowieso nog niet via Delta in 2020/2021, dat kwam iets later. Bij Delta geldt echter dat Delta (of eigenlijk DFN) alles regelt. Andere providers hebben geen apparatuur in de PoP. Alle providers gebruiken dezelfde infra.

• BvH

BvH

Ter voorbereiding toch even vragen, @aartvg in de instructie staat dat voor de PPPoe alleen de username en wachtwoord nodig is en verder geen spannende instellingen. Hier een screenshot van m'n router met een hoop van deze spannende instellingen. Staan deze per default al goed of zie je toch iets wat beter kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQr6mONpKyck6FAWAZdwjv9ZwWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIIfLddUYEVKQ2GC6yycZPx9.jpg?f=fotoalbum_large

• aartvg
@BvH je hoeft hier alleen username en password in te vullen, Indien je andere DNS servers wil dan onze zou je dit hier kunnen aanpassen maar is zeker niet iets wat nodig is.

@RobertMe We zijn nooit met delta mee geweest in een reclame uitingen. We hebben nu denk 3 jaar Delta actief het zou dus goed kunnen dat we in 2020 nog niet beschikbaar waren bij jou. Op het Delta netwerk hebben wij geen eigen apparatuur in de pops staan maar maken we gebruik van het netwerk van Delta voor de transport naar ons netwerk.

Wij hebben in de KPN pops ook geen apparatus hangen en maken hier gebruik van het duurdere WBA product van KPN om te zorgen dat onze klanten wel de ervaring van Glasnet kunnen krijgen.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:57
Ik ben nu alweer een tijde tevreden klant bij glasnet. Nu gaan we verhuizen en eigenlijk wilde ik gewoon bij glas net blijven. Ik was echter verrast dat het abonnement op het nieuw adres €15 duurder is. We blijven wel in het zelfde dorp maar veranderen van gemeente.... blijkbaar ga ik van het E-Fiber netwerk naar het delta netwerk. Is het daarom duurder?

Op het nieuwe adres wil ik graag de glasvezel van uit de meterkast door zetten naar de ruimte waar de patchkast hangt en daar de glasvezel rechtstreeks de UDM Pro in. Als ik het zo lees moet dit kunnen met een Zaram module. Wordt dit ook door glasnet ondersteunt?

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Nelisj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:13:
Ik ben nu alweer een tijde tevreden klant bij glasnet. Nu gaan we verhuizen en eigenlijk wilde ik gewoon bij glas net blijven. Ik was echter verrast dat het abonnement op het nieuw adres €15 duurder is. We blijven wel in het zelfde dorp maar veranderen van gemeente.... blijkbaar ga ik van het E-Fiber netwerk naar het delta netwerk. Is het daarom duurder?

Op het nieuwe adres wil ik graag de glasvezel van uit de meterkast door zetten naar de ruimte waar de patchkast hangt en daar de glasvezel rechtstreeks de UDM Pro in. Als ik het zo lees moet dit kunnen met een Zaram module. Wordt dit ook door glasnet ondersteunt?
Ja, Delta en KPN zijn dure netwerken wat dat betreft. Bij Delta is het zo dat andere providers geen eigen apparatuur in de PoP kunnen/mogen hangen, dus wordt sowieso dat van Delta gebruikt om vervolgens het verkeer verder te sturen richting Glasnet qua netwerk. Daar betaal je zogezegd “extra” voor.

• xraydelta
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-08 21:23
Heel blij met glasnet! Voor de vakantie odido opgezegd per eind juni, tijdens vakantie glasnet besteld en zou eigenlijk per 17 augustus worden geacteveerd. Maar toch vandaag ff de ciena mediaconverter ingeprikt en de pppoe ingetoetst in openwrt en na wat knipperen van de xgs-pon lampje nu een stabile mooie verbinding een week vroeger dan verwacht 🥳

• aartvg
Nelisj schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:13:
De Zaram word volledig ondersteund door Glasnet, Zowel op eigen netwerk (Indien we XGSpon gebruiken) als op KPN en Delta.

Er zal altijd eerst een ONT van de netwerk eigenaar aangesloten moeten worden maar die kan na 2 minuten weer los.

Het verlengen van de glasvezel kabel moet je rekening houden dat je de juiste aansluitingen gebruikt. De kant van KPN en delta is bijna altijd SC/APC (Groene) de zijde van de ONTstick is meestal SC/PC (Blauwe). Maak je gebruik van een ONT dan is het weer SC/APC! Dit om ons allemaal aan het werk te houden natuurlijk :)

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:57
aartvg schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

De Zaram word volledig ondersteund door Glasnet, Zowel op eigen netwerk (Indien we XGSpon gebruiken) als op KPN en Delta.

Er zal altijd eerst een ONT van de netwerk eigenaar aangesloten moeten worden maar die kan na 2 minuten weer los.

Het verlengen van de glasvezel kabel moet je rekening houden dat je de juiste aansluitingen gebruikt. De kant van KPN en delta is bijna altijd SC/APC (Groene) de zijde van de ONTstick is meestal SC/PC (Blauwe). Maak je gebruik van een ONT dan is het weer SC/APC! Dit om ons allemaal aan het werk te houden natuurlijk :)
Dat is goed om te horen! Dan ga ik dit in gang zetten :).

Ik heb mij daar al eens eerder over verbaasd hoeveel verschillende connectors en types er wel niet zijn. Dus dat is zeker een punt om goed op te letten.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik zie in mijn firewall allemaal DHCP requests binnenkomen op mijn SFP-interface die ik niet kan koppelen aan apparaten van mijn huishouden.. Ik heb nu een extra regel specifiek voor dit verkeer aangemaakt en daarin logging uitgeschakeld, want het zijn er echt gigantisch veel. Is dat iets waar jullie naar moeten/willen kijken? Ik heb er verder geen last meer van zo, maar vond het wel apart
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/fe/1e/b50ec324ae0269aa43f19b74ef4b.png

• RobbyTown
  • Niet online
Kan op Glasnet niets vinden. Maar deze ochtend een hikje in de lijn geweest ?

Vrij lokaal denk ik aangezien niemand anders hier ook topic heeft gepost en dat is meestal wel :).
12-8-2026 06:16:15 Up
12-8-2026 05:50:47 Down

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• aartvg
lolgast schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:46:
Ik zie in mijn firewall allemaal DHCP requests binnenkomen op mijn SFP-interface die ik niet kan koppelen aan apparaten van mijn huishouden.. Ik heb nu een extra regel specifiek voor dit verkeer aangemaakt en daarin logging uitgeschakeld, want het zijn er echt gigantisch veel. Is dat iets waar jullie naar moeten/willen kijken? Ik heb er verder geen last meer van zo, maar vond het wel apart
[Afbeelding]
Dit is een bekend probleem bij ons. Er zit een limiet op onze switches dat er verkeer naar broadcast niet kunnen uitfilteren. Je kan er niet op andwoorden dit wordt geblokkeerd.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
RobbyTown schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:51:
Kan op Glasnet niets vinden. Maar deze ochtend een hikje in de lijn geweest ?

Vrij lokaal denk ik aangezien niemand anders hier ook topic heeft gepost en dat is meestal wel :).
12-8-2026 06:16:15 Up
12-8-2026 05:50:47 Down
Wij zitten volgens mij in min of meer dezelfde regio, ik heb geen downtime in mijn monitoring de afgelopen dagen :)

• RobbyTown
  • Niet online
lolgast schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Wij zitten volgens mij in min of meer dezelfde regio, ik heb geen downtime in mijn monitoring de afgelopen dagen :)
@aartvg heeft nagekeken. PPPoE sessie is overeind gebleven mogelijk iets in de routering. Geen ramp op dat tijdstip en was dus de enige geen algemeen iets (y).

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste