Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 14:42
Puch-Maxi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:25:
Gewoon een andere stekker/kabel kopen met perilex en aansluiten zoals op het schema? En klaar is Mooraalkikker.
edit:
Ho, wacht dit is een inductieplaat zonder geisoleerde nullen, zie https://kookplaat.info/20...-aeg-inductie-kookplaten/
:o
Ik heb een AEG plaat met zelfde aansluitschema. En van de week is de kookgroep aangesloten, dus ik wil een perilex op de kookplaat aansluiten en dan bruin op 1, zwart op 2, grijs en blauw samen op 4. Maar jij zegt dat dit een probleem gaat opleveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NndnBbrGJVkGVBQRAFWPqXIfGwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLGHhKzv1zFsOedeKkGQ00OW.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het zo veel werd heb ik het een eigen topic gemaakt

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 06-10-2023 11:25 ]

Beste antwoord (via Proditor op 06-10-2023 11:34)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Proditor schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Dus in dat geval kan je gewoon 1 fase 2 keer 16A gebruiken waarbij je L1 en L2 en N1 en N2 op aparte aansluitingen in de plaat aansluit. De plaat kan dan 7400w veilig trekken in dat geval?
Yep, dan blijft het volledig gescheiden.
Zolang die 2 kookgroep automaten maar gezamenlijk op dezelfde ALS zitten, correct?
Zelfs dat is niet eens nodig dan.
Dus OF ik moet een andere plaat OF ik moet een krachtgroep in mijn meterkast icm deze plaat. Is dat correct samengevat?
Niet helemaal,
OF je moet een andere plaat
OF je plaatst een krachtgroep (= 3P+N) maar dan heb je in je huis werkelijk 3-fase nodig
OF je plaatst een 4P automaat.

Ding is dus dat de standaard automaten (zowel voor 1-fase als 3-fase/krachtgroep) een onbeveiligde N hebben. Deze schakelt alleen mee maar kent geen max stroom beveiliging. Als je ook de stroom door de twee Ns beveiligd is het niet erg om ze samen onder één klem te doen. Als er dan één los schiet of de kabel beschadigd raakt dan zal bij overbelasting op de N de automaat ook netjes uit gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:06
@Proditor Nee, jij hebt geen alamat fornuisgroep. Maar een losse ALS als het goed is (staat niet op deze foto).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Puch-Maxi schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:56:
@Proditor Nee, jij hebt geen alamat fornuisgroep. Maar een losse ALS als het goed is (staat niet op deze foto).
Ik heb 2 ALS, dus ik kan de twee 0 draden gewoon samen in de 4 klem monteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liiVisMOd0YPyAytA1ZjtXqfiXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuoYiL99PcMIqMM54nZ1Pemd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isp9HCgJFzr2GrS-Ua_04EmRMxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7bZRkcLYOA69RFhPkNcLeOa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmZ7Ohu7V10SjIJDE5dbic-lBwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwCQ73RdD0hMPBdnadIhMoYq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Proditor Het eerste aansluitschema is hier niet van toepassing? Dat gaat over twee verschillende fasen (400V 2N ~) daarom is er ook maar één nul ingetekend (de blauwe draad). Je moet op zoek naar het juiste aansluitschema: 2x230v (2L +2N 16A). Mogelijk staat dat in de installatiehandleiding :).
edit:
Schijnt wel te kunnen volgens: https://kookplaat.info/20...aderige-kabel-aansluiten/

[ Voor 15% gewijzigd door Puch-Maxi op 04-10-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proditor Deze kookplaat kan je maar op 3 manieren aansluiten:
- 2/3 fase (dus verschove fases) met enkele N
- 1x een 32A groep met bijgbehorende bekabeling (kom je in NL eigenlijk niet tegen)
- 4-polige automaat (dus echt een 4P, niet een 3P+N)

Ofwel, als je in je huis maar 1-fase hebt mag je hem niet op een kookgroep gooien. Zonder een 4P automaat kan je met 2xN onder een klem niet zien dat je de boel overbelast indien er wat met een N gebeurd. Dus bijvoorbeeld een Hager ADM416G.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 04-10-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Deze kookgroep is geen 2 fase dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proditor Nee, dat is een 1-fase 2x 16A "kookgroep". Je hebt maar één fase van je netbeheerder (bruine draad) die naar beide automaten van je kookgroep gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Maar… wat moet er in de meterkast veranderen dan om dit aan te kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Septillion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:44:
@Proditor Nee, dat is een 1-fase 2x 16A "kookgroep". Je hebt maar één fase van je netbeheerder (bruine draad) die naar beide automaten van je kookgroep gaan.
Fijn dat de informatie bij coolblue niet klopt dan. Ik heb de kookgroep in stap 3. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlfGFNMC2Uq1WnlWm5ahZpiYr8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4KJQNJQ71HG4KupHf0rmeiDG.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is dus niet 2 fase?
YouTube: Hoe meet ik een Perilex stopcontact met een multimeter?

[ Voor 8% gewijzigd door Proditor op 05-10-2023 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
De automaat die afgebeeld is onder stap 3 is een 1 fase automaat. Die kan je niet gebruiken voor de gemiddelde kookplaat. En als ze met de term 'fornuisgroep' de kookgroep bedoelen dan klopt dat twee fasen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
devriesjande schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 01:35:
De automaat die afgebeeld is onder stap 3 is een 1 fase automaat. Die kan je niet gebruiken voor de gemiddelde kookplaat. En als ze met de term 'fornuisgroep' de kookgroep bedoelen dan klopt dat twee fasen ook niet.
Zij zeggen in hun video als je in een perilex tussen aarde en pin 2 keer 230 meet heb je 2 fase 🤷🏻‍♂️

Ik de boel zo aan laten leggen, maar klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Proditor schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:07:
[...]

Zij zeggen in hun video als je in een perilex tussen aarde en pin 2 keer 230 meet heb je 2 fase 🤷🏻‍♂️

Ik de boel zo aan laten leggen, maar klopt dus niet.
Dan heb je 2x 1-fase. Sommige maken daar dan de 2x1 = 2-fase van maar het betreffen 2 groepen, niet twee fases.

Maar het is eigenlijk ook onbelangrijk wat je op de perilex hebt, het gaat er om wat je in de meterkast hebt / wat je van de netbeheerder krijgt.
Dat komt omdat "het laten werken" en "het correct/veilig aansluiten" niet hetzelfde zijn. Bij elektrische installaties in het algemeen lukt je dat eerste echt een heel stuk makkelijker dan het tweede :X

Twee N onder een klem en een kookgroep, ja, dan gaat de kookplaat aan. Maar probleem is dat überhaupt willekeurig een van de twee N aansluiten en de ander dan niet er ook voor zorgt dat de kookplaat werkt. Maar zet je nu de kookplaat stevig aan dan ben je de N wel aan het overbelasten zonder dat je dat door hebt. Daarvan zegt de NEN dus dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Feitelijk zou dit wel kunnen werken wanneer de kookplaat 2 geïsoleerde 0 aansluiting heeft, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proditor Als je kookplaat twee geïsoleerde N aansluiten heeft dan is er niets aan de hand. Dat is nu ook exact waarom de meeste kookplaten dat hebben, zodat ze kunnen werken op een Nederlandse kookgroep (want die zie je verder niets namelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proditor
Septillion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:25:
@Proditor Als je kookplaat twee geïsoleerde N aansluiten heeft dan is er niets aan de hand. Dat is nu ook exact waarom de meeste kookplaten dat hebben, zodat ze kunnen werken op een Nederlandse kookgroep (want die zie je verder niets namelijk).
Dus in dat geval kan je gewoon 1 fase 2 keer 16A gebruiken waarbij je L1 en L2 en N1 en N2 op aparte aansluitingen in de plaat aansluit. De plaat kan dan 7400w veilig trekken in dat geval? Zolang die 2 kookgroep automaten maar gezamenlijk op dezelfde ALS zitten, correct?

Dus OF ik moet een andere plaat OF ik moet een krachtgroep in mijn meterkast icm deze plaat. Is dat correct samengevat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:37:
[...]

Dan heb je 2x 1-fase. Sommige maken daar dan de 2x1 = 2-fase van maar het betreffen 2 groepen, niet twee fases.

[...]
Ik ben het helemaal met je eens. Het probleem is dat 90% van de leveranciers een kookplaat met aansluiting voor een 1-fase 2x16A "kookgroep" als 2-fase benoemt.
Ik erger me er dood aan, want ik wil gewoon een èchte 2-fase kookplaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Proditor schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Dus in dat geval kan je gewoon 1 fase 2 keer 16A gebruiken waarbij je L1 en L2 en N1 en N2 op aparte aansluitingen in de plaat aansluit. De plaat kan dan 7400w veilig trekken in dat geval?
Zolang die 2 kookgroep automaten maar gezamenlijk op dezelfde ALS zitten, correct?
Niet helemaal,
OF je plaatst een krachtgroep (= 3P+N) maar dan heb je in je huis werkelijk 3-fase nodig

Ding is dus dat de standaard automaten (zowel voor 1-fase als 3-fase/krachtgroep) een onbeveiligde N hebben. Deze schakelt alleen mee maar kent geen max stroom beveiliging. Als je ook de stroom door de twee Ns beveiligd is het niet erg om ze samen onder één klem te doen. Als er dan één los schiet of de kabel beschadigd raakt dan zal bij overbelasting op de N de automaat ook netjes uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BounceMeister Ik ken overigens geen enkele kookplaat die wel op 2x 1-fase kan maar niet op (2 van de) 3-fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
[
edit:
Schijnt wel te kunnen volgens: https://kookplaat.info/20...aderige-kabel-aansluiten/
Ja. Zo kan je de plaat aansluiten en gaat hij ook werken. Maar het is niet veilig. Er is geen enkele garantie dat de stroom zich evenredig door de twee nuladers gaat verspreiden. En omdat de twee nuladers in de meterkast alleen geschakeld maar niet op overstroom beveiligd zijn kan er een nulader oververhit raken. Daarom is de oplossing van @Septillion de enig juiste. Het plaatsen van een vierpolige automaat die alle polen beveiligd. Dus niet een standaard krachtautomaat waar de nul alleen schakelt maar niet beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Septillion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

[...]

[...]

Niet helemaal,

Dus een 4p automaat beveiligd de 0 tegen overbelasting, terwijl de automaten die ik nu in de kookgroep heb dat niet doen. met als gevolg dat wanneer bv 1 0-draad los schiet in de plaat ik 32A door de overgebleven 0-draad zou hebben wat vervelende gevolgen kan hebben, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Klopt. Mits deze automaat alle polen beveiligd tegen overstroom.

[ Voor 69% gewijzigd door devriesjande op 05-10-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proditor Correct, vandaar dat een normale automaat dus wel een P+N genoemd wordt (1-polige beveiliging + meeschakelende N). Bij een kookgroep heb je daar gewoon twee van.

Bij een 4P automaat dus even goed naar kijken dat je geen 3P+N (3-polig beveiligd + meeschakelende N) pakt. Ze zijn wat minder gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
En als ik 2 geïsoleerde 0-aansluitingen zou hebben in een kookplaat en 1 nuldraad schiet los dan gaat hij gewoon op 3680w werken ipv 7360w?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
Dan werkt een deel van de plaat niet meer. Meestal 2 van de 4 pitten. Dan moet wel de doorverbindingskam die standaard tussen de twee nulaansluitingen zit zijn verwijderd. Dat gaat ook nog wel eens mis
Die doorverbinding gebruik je alleen als de plaat op een 3 fase groep is aangesloten.

[ Voor 61% gewijzigd door devriesjande op 05-10-2023 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Sommige werken dan maar half, sommige geven een error en sommige gaan compleet uit. Ligt er vooral aan hoe de controller in de plaat zijn spanning krijgt. Wat het ook is, je kan dus niet 32A door één ader drukken en je hebt door dat er wat fout is.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 05-10-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
Ik vind op coolblue een whirlpool, met deze installatie instructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCudeF8j227_SnU8c8Q0NS_7MfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mggz6p5Qohp5IJ25CDWAXGES.png?f=fotoalbum_large

en een Bosch en Siemens met deze installatieinstructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38dZ1sNE1ne0o2UHB5NejjwKHXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SMlhAhNlynwsCUOjtCSXVE1I.png?f=fotoalbum_large

Deze kunnen alle drie volgens het rechterschema zonder problemen op mijn kookgroep worden aangesloten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Proditor schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kunnen alle drie volgens het rechterschema zonder problemen op mijn kookgroep worden aangesloten dan?
Als iemand die Whirlpool op 2 fasen werkend heeft, hoor ik dat graag. Ik twijfel namelijk deze aan te schaffen omdat de diverse schema's een landcode hebben. Het zou jamner zijn als ze per getoond land een andere versie leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Proditor schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt. Alleen Whirlpool maakt het weer verwarrend met de aanduiding T bij de onderste nulklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
devriesjande schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Klopt. Alleen Whirlpool maakt het weer verwarrend met de aanduiding T bij de onderste nulklem.
In de manual staan bij die letters kleurcodes. T is grijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proditor die zijn allemaal prima.

@BounceMeister bedoel je 2x 1-fase (je hebt geen 3-fase in je meterkast) of bedoel je 2 van de 3-fases (je hebt 3-fase in je meterkast? Zie de verwarring eerder :+

Maar goed, alle genoemde modellen hebben dubbele N en zouden dus geen issue met beide aansluitingen moeten hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proditor
Heb de Siemens besteld en de AEG gaat retour.

Dank allen voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:02:
@Proditor die zijn allemaal prima.

@BounceMeister bedoel je 2x 1-fase (je hebt geen 3-fase in je meterkast) of bedoel je 2 van de 3-fases (je hebt 3-fase in je meterkast? Zie de verwarring eerder :+

Maar goed, alle genoemde modellen hebben dubbele N en zouden dus geen issue met beide aansluitingen moeten hebben :)
Ik bedoel 2 echte aparte fases en een enkele nul vanuit een 3-fase aansluiting in de meterkast. Het blijft lastig inderdaad wanneer de term "fase" verkeerd wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BounceMeister Afgezien van wat platen die op 1x32A werken heb ik nooit een gezien die niet op 2-fases van een 3-fase aansluiting kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Proditor schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:09:
Heb de Siemens besteld en de AEG gaat retour.

Dank allen voor jullie hulp!
Top! Overigens snap ik niet waarom AEG dit zo maakt en levert voor de Nederlandse markt. Als ze er twee geïsoleerde nullen van hadden gemaakt (dat kan prima, want Atag doet dat ook) dan was het geen enkel probleem geweest om deze plaat goed en veilig aan te sluiten :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Puch-Maxi Waarom ze het zo maken is natuurlijk relatief simpel te beantwoorden. Het zal meer werk en waarschijnlijk meer onderdelen (en dus geld) kosten om het intern ook netjes gescheiden te houden en zo te laten werken. Dit terwijl wij zo ver ik weet het enige land in Europa zijn dit dit kennen. Rest heeft 3-fase of is het normaal om gewoon een 1x32A aan te leggen. Vergeleken met veel landen is onze 1x40A / 3x25A aansluiting ook maar klein.

Waarom wel hier leveren? Nouwja, 3-fase komt ook gewoon voor hier en wat je ook maakt zal een of andere importeur vast ook hierheen brengen.

Het probleem is dat we zo veel onbenullige keukenboeren en handige mensen, maar ook elektriciens, hebben :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:04
Septillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:17:
@Puch-Maxi Waarom ze het zo maken is natuurlijk relatief simpel te beantwoorden. Het zal meer werk en waarschijnlijk meer onderdelen (en dus geld) kosten om het intern ook netjes gescheiden te houden en zo te laten werken. Dit terwijl wij zo ver ik weet het enige land in Europa zijn dit dit kennen. Rest heeft 3-fase of is het normaal om gewoon een 1x32A aan te leggen. Vergeleken met veel landen is onze 1x40A / 3x25A aansluiting ook maar klein.

Waarom wel hier leveren? Nouwja, 3-fase komt ook gewoon voor hier en wat je ook maakt zal een of andere importeur vast ook hierheen brengen.

Het probleem is dat we zo veel onbenullige keukenboeren en handige mensen, maar ook elektriciens, hebben :/
Gewoon een 1x32A aanleggen met een 3x4mm2 kabel is mijns inziens ook een veel betere oplossing dan 2x16A met een 5x2,5mm kabel. Dan kan je een tevens een gewone automaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@TereZz Ben het met je eens dat de kookgroep een beetje een gedrocht is. Maar het voordeel is dat je al wel alle kabels hebt liggen voor 3-fase. Want aan 3x4qmm en een 32A groep heb je niets op een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proditor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU0zcyEKRq59377DEGBPjMkHaV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6xHX3edRRwcuxNyOBhmLmkgP.png?f=fotoalbum_large

Mijn Siemens EX651FXC1E doet het prima op 1 fase 2*16A! Nogmaals dank allemaal voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:04
Proditor schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:24:
[Afbeelding]

Mijn Siemens EX651FXC1E doet het prima op 1 fase 2*16A! Nogmaals dank allemaal voor de reacties
Je doet aardig je best om daadwerkelijk 7kw voor langere periode uit het net te trekken met jouw kookplaat. :o Veel kookplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
TereZz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Je doet aardig je best om daadwerkelijk 7kw voor langere periode uit het net te trekken met jouw kookplaat. :o Veel kookplezier!
Even 4 pannen met water erop, allemaal op hoogste stand om te kijken of alles goed werkt :D
Pagina: 1