Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Node Red als main automation hub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik open dit topic omdat ik nu al een aantal jaar nodered als main HA hub gebruik. Ik vroeg mij af of er nog meer tweakers zijn die dit doen en ervaringen delen.

Want mij opvalt in dit smart home forum is dat nodered wel gebruikt wordt maar vaak alleen als additie op een ander home automation systeem. Voor dat ik nodered als home automation hub ben gaan gebruiken heb ik een aantal andere platformen geprobeerd zoals Vera en Domoticz. Maar het voldeed allemaal net niet voor mij en zodoende kwam ik bij nodered terecht. En dit voldoet al 7 jaar aan mijn wensen eisen en wensen.

Ik gebruik een raspberry pi met daarin;
- een zwave usb stick
- een zigbee usb stick via een verlengkabel
- een extra Bluetooth USB
- een USB P1 serial connectie voor energie meeting
- Uiteraard IP (wired) voor allerlei API functies

Ik heb in huis zowel zwave als zigbee lampen en schakelaars, en heb persoonlijk een lichte voorkeur voor zwave.

In eerste instantie heb ik nodered via het nodered dashboard bedienbaar gemaakt door allerlei switches en displays erop te tonen. Maar tegenwoordig gebruik ik het Dashboard eigenlijk alleen nog maar voor informatie, zoals energieverbruik, batterij statussen, sensoren etc.

De bediening heb ik overgedragen aan HomeKit aangezien ik toch in het Apple ecosysteem zit. Maar dit zou je ook op andere manieren kunnen oplossen.

Qua automations kan je door de flow editor van node red het niet zo gek bedenken of je kan het programmeren. De flexibiliteit is enorm.

Dus op deze wijze een volledig home automation systeem met vrijwel alle protocollen in één op 1 kastje.

( ondertussen heb ik zelf ook al twee nodes ontwikkeld voor nodered. Eentje voor Soma Smartblinds via Bluetooth en een Wifi koppeling met een Philips air purifier)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 19:05
In mijn beleving bestaat een smarthome op het gebied van software uit 3 onderdelen:
  1. het aansturen van de apparaten in huis
  2. een module waarin je je automatiseringen kan beheren
  3. (optioneel) een GUI om de staat van e.e.a. te zien, te bedienen of te activeren
Voor punt 2 kies ik graag voor Node-Red, dat is voor mij de prettigste manier om automatiseringen in elkaar te zetten. Zo heb ik destijds ook een NR-topic aangemaakt: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Maar voor punt 1 kies ik liever Home Assistant. Zo profiteer je van alle tijd en energie die dat project erin steekt om de aansturing van al die apparaten in huis soepel te laten werken, en zij zorgen er ook voor dat het blijft werken. Dat bespaart je de tijd om zelf Node-Red modules te hoeven bouwen. En de kwaliteit van reeds bestaande NR-modules m.b.t. aansturing van apparaten vond ik in het verleden erg matig. Vaak lang niet zo snel aangepast t.o.v. Home Assistant als er bepaalde aanpassingen nodig waren. Veel NR-modules werden op een gegeven moment ook niet meer geüpdated door de maker.

Voor mij is de combinatie van HA voor punt 1, en NR voor punt 2 dus het prettigst.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 10-10-2023 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je keuzes. Voor mij is bij punt 1 eigenlijk hetzelfde geval bij HA als waar jij bij NR tegen aan loopt. Al geloof ik best dat HA veel meer support heeft voor integraties dan NR. Wat je bij NR vaak ziet is dat niet de volledige integratie wordt aangeboden maar de koppeling, waar je dan zelf weer voor kan kiezen hoe en wat je daar mee doet.

Ik had even snel gekeken bij HA naar de integraties die ik nodig heb en dan zie ik al gelijk een paar zaken die ik niet kan gebruiken op de manier zoals ik zou willen. Uiteraard loop je daar bij NR ook wel tegenaan, maar dan heb je volgens mij (correct me if I am wrong), iets meer de mogelijkheid tot customizen.

Hier wat screenshots van mijn dashboards (droger en nog wat apparaten stonden aan dus vandaar het stroom verbruik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHsYcte8gEW89rppLHa76Zgx5v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RRYZQ17EL4MtAOBR7t6M6R7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RmeCLxY6k53BHk_VJ6vY87ZKgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppzwygN7Z4AYwd12y6Ex9BAh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ka_2WJmKOnYFODizadIhN0rCFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73hAnuJe7OUt306aX3BB3FXo.jpg?f=fotoalbum_large