@
Cassius
Je vraag is erg lastig te beantwoorden, want resultaten uit het verleden.... enz.
Ik heb een nieuwe tzerra ace matic 24C, aangeschaft via:
https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/
Voor 1600 euro hing ie, all-in. En met een sevice contract, waardoor je minstens 10 jaar geen extra kosten hebt.
Ik deed vroeger het onderhoud van de ketel zelf, maar dat mag niet meer zonder CO certificaat.
Voor een tussenwoning met vloerverwarming is 20kW verwarmings capaciteit veel meer dan genoeg.
En al helemaal met buitenvoeler sturing.
Nog even over CW3: mijn CW3 24C kan 10 liter water van 60 graden per minuut leveren.
Ik heb 2 sproeiers in mijn douche, in de 1e zit een doorstroom begrenzer van 5 liter, de 2e is onbegrensd.
Als de eerste sproeier aan staat op 37 graden watertemperatuur, dan levert de ketel 2.5 liter per minuut water van 60 graden, en de thermostaatkraan mengt dat bij tot 5 liter van 37 graden.
Als de tweede sproeier aan staat levert de ketel 5 liter per minuut, om dan op 10 liter per minuut uit de sproeier te komen.
Zelfs beide sproeiers tegelijk gaat prima.
Zet even een emmer onder je huidige sproeier om te meten hoeveel water per minuut van 37 graden er uit komt, en deel dat door 2. Dan kan je bepalen welke CW waarde je nodig hebt.
Als je de ketel bij CV functie condenserend wil laten draaien, en dat wil je omdat je dan 10% meer rendement haalt, is (naar mijn mening) een aluminium warmtewisselaar niet handig.
Het condenswater lijkt op zwavelzuur, en aluminium kan daar niet goed genoeg tegen.
Zelfs een RVS warmtewisselaar heeft het (in het begin) moeilijk met zwavelzuur, want het zuur trekt het ijzer er uit. Nikkel en Chroom kunnen wel weer beter tegen zuur, waardoor het uiteindelijk stabiliseert.
Dit is wat ik geleerd heb tijden mijn opleiding Werktuigbouwkunde (40 jaar geleden, zie mijn eerste zin)
Ik weet niet hoe je het warmwater in je keuken hebt geregeld, maar als er 10 meter leiding tussen de ketel en de keukenkraan zit, kun je beter overstappen naar een cooker of close-inboiler, en het warmwater naar de keuken helemaal afsluiten, anders ben je voor 1 liter heet water uit je keukenkraan, 5 liter warm water aan het 'weggooien '.
[
Voor 10% gewijzigd door
just4testing op 31-03-2025 09:24
]