Ervaringen met Remeha Tzerra Ace Matic CV-ketel

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-06 17:39
@saxofoonspeelst
Tevredenheid is is een zeer relatief begrip...
Houd er rekening mee, dat als er een 15mm koperen pijp van je zolder naar je keuken loopt, dat je eerst 2 liter koud water moet wegspoelen voordat het eerste warme water uit de kraan komt.
Dan moet het warme water de pijp nog opwarmen.

Stel: de pijp is 10 meter lang, en je gaat hem vullen met 5 liter per minuut, 50 graden warm water.
Dan zal het zeker 50 seconden duren, voordat er ook 50 graden water uit je kraan komt.
Daar kan de ketel niks aan veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxofoonspeelst
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:52
Ja, die rekensom snap ik.
Ik gebruik vaak een hoeveelheid water uit de waterkoker voor bijvoorbeeld een klein afwasje of om iets te spoelen. Handen wassen hoeft jiet perse met warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-06 17:39
saxofoonspeelst schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:33:
Ja, die rekensom snap ik.
Ik gebruik vaak een hoeveelheid water uit de waterkoker voor bijvoorbeeld een klein afwasje of om iets te spoelen. Handen wassen hoeft jiet perse met warm water
Naar mijn (niet zo bescheiden) mening, is het beter om de warmwater leiding van de zolder naar de keukenkraan helemaal weg te halen, en een close-inboiler of een cooker te installeren.
Dat is in elk geval enorm comfort verhogend.
Dan kan de comfort-functie op je ketel uit, en bespaar je best wat gas.
Mogelijk moet je dan 15 seconden langer wachten als je wil douchen, maar dat went snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paaltjuh
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-05 20:31
Het is een prima keteltje kan ook mooi zuinig stoken op een laag gas verbruik per uur. En ja het duurt 20 tot 30 seconden totdat er 60 graden uit de douchekop of kraan komt maar dat is voor ons geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-06 21:27

JML

saxofoonspeelst schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:14:
Zijn er gebruikers van de Tzerra Ace Matic die wel tevreden zijn over de tijd die het duurt voordat je warm water hebt, beneden in de keuken en op de 1e etage in de badkamer? Ervan uitgaande dat de ketel op zolder hangt.
Gisteren is de CW4 versie bij ons op zolder geplaatst. Staat in de eco stand en zowel beneden als boven duurt het ongeveer 20 seconden voordat het water warm wordt. Vind dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:45
Ik vind het grootste nadeel van deze ketel dat hij in theorie wel ver kan terugmoduleren, maar dat het minimale pompsnelheid 60% is om de warmtewisselaar te beschermen. Als je wel zo ver terug kan in vermogen maar niet in minimale pompsnelheid dan is het zo ver terug kunnen moduleren in mijn ogen vooral een marketing spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Taxi645 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:52:
Ik vind het grootste nadeel van deze ketel dat hij in theorie wel ver kan terugmoduleren, maar dat het minimale pompsnelheid 60% is om de warmtewisselaar te beschermen. Als je wel zo ver terug kan in vermogen maar niet in minimale pompsnelheid dan is het zo ver terug kunnen moduleren in mijn ogen vooral een marketing spec.
Ben ik niet met je eens. Je hebt een bepaalde flow nodig om alles in je systeem te bereiken, hoe laag je vermogen ook is. Lager vermogen met hogere pompsnelheid betekent vooral dat je systeem minder snel op temperatuur komt.

Ik heb bijvoorbeeld een Intergas HRE die vastgezet is op 25% vermogen. Met pompstand op 1 bereik ik de radiator van de woonkamer bijna niet. Met pompstand 2 bereik ik alles, maar is de flow te laag om 6.5KW weg te krijgen. Met pompstand op 3 krijg ik 6.5KW weg zonder dat de temperatuur over de 40 graden komt.
En ja, dat is met waterzijdig inregelen, maar mijn ketel hangt beneden, moet opvoeren naar zolder en vanaf daar splitsen de leidingen naar voorkant en achterkant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:56
Minimale pompsnelheid van 60% is gewoon veel te hoog.
Zoals je zelf al aangeeft heb je allerlei varianten geprobeerd in een situatie waarbij je ketel beneden staat.
Met een minimale pompsnelheid van 60% en de cv op zolder valt er dus niks te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Maar jij of je installateur bepaalt toch zelf je minimum dat gepast is voor jouw situatie. Je kunt toch al tijd een hoger minimum instellen? Dus ik snal je argumentatie niet helemaal.

In mijn geval is de delta T/retourtemperatuur veel te hoog omdat met 2 radiatoren en een handdoekradiator open is de minimale pompsnelheids van 60% veel te hoog is en er onvoldoende tijd is om de warmte via deze radiatoren af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Taxi645 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:43:
Maar jij of je installateur bepaalt toch zelf je minimum dat gepast is voor jouw situatie. Je kunt toch al tijd een hoger minimum instellen? Dus ik snal je argumentatie niet helemaal.

In mijn geval is de delta T/retourtemperatuur veel te hoog omdat met 2 radiatoren en een handdoekradiator open is de minimale pompsnelheids van 60% veel te hoog is en er onvoldoende tijd is om de warmte via deze radiatoren af te geven.
Dat is niet de schuld van de pomp, maar het feit dat je een te kleine installatie hebt. De 28c moet minimaal 3,8KW kwijt bij 50/30. Weet niet wat de afmetingen zijn van je radiatoren, maar die gaan samen op lage temperatuur geen 3.8KW afgeven.

"tijd om de warmte af te geven" is kul, je ketel krijgt diezelfde tijd om de warmte toe te voegen.
Met lage pompsnelheid stijgt je aanvoer enorm hard en krijg je een lage retour, met hoge pompsnelheid stijgt je aanvoer langzaam en ligt je retour daar dichter bij.

Edit: ik stook hier met 20-40 graden aanvoer, retour ligt altijd hooguit 5 graden onder de aanvoer. Op zulke lage temperaturen wil je geen hoge delta-T want dan doet de helft van je radiator niks. Zet je radiatoren maar eens in Hytools met 40/35/20 of 40/30/20. Dan gaat zo'n T22 bakbeest van 300x50 van 1.12KW naar 0.86KW afgifte.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 06-06-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
_JGC_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Dat is niet de schuld van de pomp, maar het feit dat je een te kleine installatie hebt. De 28c moet minimaal 3,8KW kwijt bij 50/30. Weet niet wat de afmetingen zijn van je radiatoren, maar die gaan samen op lage temperatuur geen 3.8KW afgeven.

"tijd om de warmte af te geven" is kul, je ketel krijgt diezelfde tijd om de warmte toe te voegen.
Met lage pompsnelheid stijgt je aanvoer enorm hard en krijg je een lage retour, met hoge pompsnelheid stijgt je aanvoer langzaam en ligt je retour daar dichter bij.
MHet verschil is dat in het ene geval de ketel meer condenserend effect heeft en dus efficiënter is en in het andere geval minder efficiënt bij vergelijkbaar afgiftevermogen. Of zie ik het nou verkeerd?
Edit: ik stook hier met 20-40 graden aanvoer, retour ligt altijd hooguit 5 graden onder de aanvoer. Op zulke lage temperaturen wil je geen hoge delta-T want dan doet de helft van je radiator niks. Zet je radiatoren maar eens in Hytools met 40/35/20 of 40/30/20. Dan gaat zo'n T22 bakbeest van 300x50 van 1.12KW naar 0.86KW afgifte.
In mijn ogen is mijn installatie niet te klein, die is passend voor wat ik nodig heb om mijn woning te verwarmen. Waar ik tegen aanloop is dat de ketel wel ver kan terugmoduleren in theorie, maar waar ik in de praktijk tegen aanloop is dat de 60% minimum pompsnelheid gecombineerd met het startvermogen van de ketel iets van 14kW of iets dergelijks te hoog is waardoor het water te snel en te warm retour komt voordat de ketel de kans krijgt om terug te schroeven naar het gewenste (lage) modulatievermogen en de ketel gaat pendelen.

EDIT: Mijn installatie is dus wel te klein voor de combinatie van minimale pompsnelheid en startvermogen, maar dat staat niet in de standaard specs en het laatste zelfs niet in de installatiehandleiding zover ik weet. Dat maakt geschiktheid van te voren inschatten wel lastig.

[ Voor 11% gewijzigd door Taxi645 op 06-06-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Taxi645 Je kunt het ook omdraaien: je CV ketel is te groot voor je installatie.
3.8KW lijkt maar heel weinig, maar als jij het met 500-1000W al warm kunt houden in huis ga je gewoon overshoots krijgen. Je ketel stopt er 4-7x zoveel vermogen in als wat je nodig hebt.

Meeste thermostaten moduleren nog altijd de aanvoertemperatuur ipv de retour.

Verder is dat startvermogen maar heel kortstondig, die moduleert direct terug zodra er een stabiele vlam is. Of niet, zoals mijn Intergas ketel van 2010, daarom staat die vast op 25% min en max vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
_JGC_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:52:
@Taxi645 Je kunt het ook omdraaien: je CV ketel is te groot voor je installatie.
3.8KW lijkt maar heel weinig, maar als jij het met 500-1000W al warm kunt houden in huis ga je gewoon overshoots krijgen. Je ketel stopt er 4-7x zoveel vermogen in als wat je nodig hebt.

Meeste thermostaten moduleren nog altijd de aanvoertemperatuur ipv de retour.

Verder is dat startvermogen maar heel kortstondig, die moduleert direct terug zodra er een stabiele vlam is. Of niet, zoals mijn Intergas ketel van 2010, daarom staat die vast op 25% min en max vermogen.
Je stelt dat zonder de data gezien te hebben. Ik heb de data wel gezien want de Plugwise Anna plot het allemaal uit. Zoals gezegd is het minimum vermogen niet het probleem. Het probleem is de combinatie van het startvermogen en de minimale pompsnelheid.

De ketel slaat al af lang voordat hij terug naar het minimum vermogen heeft gemoduleerd. Als je punt is dat mijn installatie te klein is voor het startvermogen dan geef ik je gelijk. Mijn vervolg opmerking is dan dat:
1 Het startvermogen nergens vermeld wordt.
2 Ver terug kunnen terugmoduleren leuk is, maar als het startvermogen zo hoog is en de minimale pompsnelheid zo hoog is het vooral een papieren spec, maar niet iets waar je met, een voor dat minimum vermogen passende installatiegrootte, iets aan hebt.

Je max. vermogen koop je vooral voor je douche comfort, een ver terugmodulerende ketel zou dat moeten combineren met stoken op een laag pitje ook bij kleinere installatie. Maar het startvermogen en de hoge minimale pompsnelheid gooien dan dus roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxofoonspeelst
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:52
Ik heb van de ketels die de Consumentenbond als goed test review opgezocht en die zijn niet al te positief.
Als je al die reviews doorleest dan krijg je de indruk dat er gewoon geen goed ketel meer te vinden is. Ik heb nu een gewone ouderwetse Remeha Avanta. Kan nog eventjes mee. Wij gaan hier in de wijk voorlopig niet van het gas af, 2050 is het streven, en ik heb geen zonnepanelen. Jaren 50 woning, dubbelglas en vloerverwarming.
Zou ik niet het beste een gewone ketel kunnen aanschaffen, dus niet warmtepomp ready?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Taxi645 Nogmaals, de pomp is niet je probleem. Zie je ketel als een grote waterkoker, als je dat water roert duurt het langer voor het aan de kook is. Zo ook met je ketel, als het water sneller door de ketel gaat warmt het ook minder snel op.

Je kunt GP088 verlagen naar wat toegestaan is voor jouw ketel. In een eerdere post schrijf je dat het starttoerental dan naar 100% gaat, maar de vraag is tov welke waarde dat is. Is het tov je max instelling, of tov het max wat de ketel fabrieksaf doet? In het ene geval is het logisch dat je startvermogen qua percentage stijgt, in het andere geval zit er een behoorlijke bug in de ketel software.

Verder schrijf je nergens wat je precies aan radiatoren hebt hangen en welke temperatuur je thermostaat wil hebben, maar bedenk daarbij dat het minimale vermogen van je ketel sowieso al minstens 2x zo hoog is als wat je aan radiatoren hebt hangen, daarnaast heb je maar weinig waterinhoud.

Grote kans dat je ketel pendelt omdat je thermostaat te laag inzet. Mogelijk ben je ook zo geobsedeerd door die deltaT dat je je radiatoren helemaal hebt dichtgeknepen waardoor die bypass met handdoek erover in je badkamer de volledige flow voor zijn kiezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Nogmaals ik kan de data zien van 24 uur per dag in intervallen van een paar seconden.

De aanvoertemperatuur wordt bepaalt door de stooklijn. Bij -5 maakt die runs van 8 uur of meer, bij 10 graden runs van 25 tot 35min. Dus nee er is geen probleem met de verhouding tussen grootte afgiftesysteem en minimum vermogen.

Ik kan de stooklijn echter niet lager zetten omdat hij dan zoals gezegd op basis van zijn startvermogen gaat pendelen. Dit doet hij dan met intervallen van ongeveer 30s seconden. Dit heeft dus niks met minimum vermogen te maken want daar heeft ie de tijd niet voor om naar terug te zakken. Hij begint wel in stapjes terug te moduleren vanaf het startvermogen maar hij komt niet ver.

Die 100% startvermogenis is idd van het ingestelde maximum niet van het maximum van de ketel. Wat ook logisch is zoals je zegt. Ik meen dat het iets van 14kW was, maar weet het niet meer zeker.

De radiatoren zijn T22 van 160x60 en 240x40 uit mijn hoofd plus handoekradiator. Maar aangezien de lengte van de runs gaat dat met het minimumvermogen dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op basis van je radiatorgrootte gok ik dat je bij -5 met iets van 60/50/20 graden stookt, dan kan je het vermogen van je ketel in die 2 radiatoren kwijt. Bij alles daaronder loopt de temperatuur op en slaat je ketel uiteindelijk af.

Als je ketel gaat pendelen omdat het startvermogen te hoog is vraag je een te lage temperatuur. Ik weet niet wat je thermostaat daar uitspookt, de meeste ketels houden een marge aan en gaan eerst pompen voordat ze ontsteken. In 30s overshoot boven de vraag kan eigenlijk alleen als de thermostaat eerst een hoog setpoint inschiet en daarna teruggaat naar de stooklijn. Ik ken dat gedrag met name van oude Honeywell thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Ik kan het blijven herhalen maar het komt door het te hoge startvermogen van de ketel wat hij gebruikt bij het starten van zijn run tov de installatie. Onderstaand de letterlijke quote van de support engineer van Remeha:
Bij een nieuwe warmtevraag zal de ketel altijd opstarten volgens een (niet aan te passen) vast protocol.

Tijdens dit protocol controleert de ketel de afstelling van het gasblok (kalibratie), en “kijkt” de ketel of er bijvoorbeeld geen problemen zijn met de doorstroming (flow).

Als hij goed door dat protocol heen komt zal de ketel op zoek gaan naar de benodigde kW’s die nodig zijn voor het leveren van het gevraagde setpoint (aanvoertemperatuur).
Hij komt dan net door dat protocol heen, probeert af te bouwen richting het gevraagde set point, maar tijdens het protocol is al te veel warmte geproduceert voor de installatie/ hij bouwt na het protocol niet snel genoeg af om het pendelen te voorkomen.

Dus ja, ik heb de stooklijn hoger dan voor de verwarming nodig moeten zetten om dit te voorkomen. Bij -5 is het ongeveer 55/50/18.5 (zoals gezegd is de dT erg laag waardoor de condensatie nog minder optimaal is. Maar goed, hij draait tenminste nog als een HR- ketel.

Ter info, mijn vorige ketel was ingesteld op 7.1kW en met dat vermogen pendelde dezelfde installatie ook niet. Ik had liever langere runs gehad natuurlijk, maar het was niet iedere halve minuut aan uit zoals in het begin met de Tzerra ace matic toen de combinatie van startvermogen, installatie en stooklijn nog voor extreem pendelgedrag zorgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In jouw geval zou ik de stooklijn lekker laten varen. Ketel op 65 graden, vermogen op minimaal forceren. Gewoon doorstoken tot je huis op temperatuur is. Alternatief is om dikkere radiatoren op te hangen, dan hoef je bij -5 ook minder hoge temperaturen te stoken.

Bij deze ketel duurt het opstarten dus elke keer vrij lang door die kalibratie, jouw radiatoren hebben niet het afgiftevermogen dat bij de stooklijn past om dat af te geven. Daarnaast is je systeeminhoud met 3 radiatoren ook enorm laag, je hebt geen water om die energie te bufferen.

Vraag me trouwens al waarom dat protocol moet bepalen op welk vermogen gestookt moet worden als je het maximale vermogen hebt vastgezet op wat minimaal is toegestaan voor jouw ketel. Mijn Intergas ketel heeft dat ook heel slecht voor elkaar, maar die luistert iig wel naar die instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
_JGC_ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:26:
In jouw geval zou ik de stooklijn lekker laten varen. Ketel op 65 graden, vermogen op minimaal forceren. Gewoon doorstoken tot je huis op temperatuur is. Alternatief is om dikkere radiatoren op te hangen, dan hoef je bij -5 ook minder hoge temperaturen te stoken.
Heb ik ook overwogen inderdaad, de Plugwise Anna kan dat in principe ook. Nu de ketel niet meer pendelt vind ik het voor nu goed genoeg. Ik denk niet dat ik nog heel veel zal winnen (we besparen inmiddels 30% gas met waterzijdig inregelen en ketel zuiniger laten draaien) en ik heb nu in ieder geval de mogelijkheid om tijdelijk wat sneller op te warmen (al gebruik ik die mogelijkheid eigenlijk nooit).

De roestige handdoekradiator wordt waarschijnlijk wel t.z.t. vervangen door een groter exemplaar, die is nu de beperkende factor, maar zal vermoed ik niet heel veel schelen.
Bij deze ketel duurt het opstarten dus elke keer vrij lang door die kalibratie, jouw radiatoren hebben niet het afgiftevermogen dat bij de stooklijn past om dat af te geven. Daarnaast is je systeeminhoud met 3 radiatoren ook enorm laag, je hebt geen water om die energie te bufferen.
Precies.
Vraag me trouwens al waarom dat protocol moet bepalen op welk vermogen gestookt moet worden als je het maximale vermogen hebt vastgezet op wat minimaal is toegestaan voor jouw ketel. Mijn Intergas ketel heeft dat ook heel slecht voor elkaar, maar die luistert iig wel naar die instelling.
Ik heb ook aangegeven richting Remeha dat mocht dat kalibratievermogen omlaag kunnen in de toekomst dat dat voor mensen met een beperkt afgiftevermogen wel fijn zou zijn (en minimum pomptoerental wat lager als dat veilig kan i.v.m. warmtewisselaar). 14 kW leek mij ook vrij veel, maar goed kan het niet goed beoordelen. Wie weet ooit met een firmware update.
Pagina: 1 2 3 Laatste