Ervaringen met Remeha Tzerra Ace Matic CV-ketel

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 20:54
Voor de installatie van een hybride warmtepomp inclusief nieuwe CV-ketel, hebben we offerte gehad voor de intergas XTEND samen met een Remeha Tzerra Ace CW5 CV-ketel 'oude' type.
Omdat dit type vervangen is/wordt door de Remeha Tzerra Ace Matic CW5, gevraagd of die geleverd kan worden.

Deze nieuwe is inmiddels goed verkrijgbaar, voor dezelfde prijs en is verbeterd in o.a. lagere modulatie en is nog iets compacter.

Nu krijg ik van de installateur te horen, dat er veel problemen (kinderziektes) zijn met deze ketel en ze deze daarom (nog) niet willen installeren.

Mijn vraag is dan ook; zijn er inderdaad problemen met deze nieuwe Remeha Tzerra Ace Matic bekend en wat zijn die problemen dan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb er nu een paar geplaatst en één bij mijzelf.
Tot nu toe geen storingen of problemen gehad.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasje71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10-2023
Kreeg ook dit te horen dat er problemen waren. Iemand meer kennis hierover? Kan hier via internet verder niets over vinden! Heb contact gezocht met mijn eigen installateur en volgens hen waren er nog geen storingsmeldingen omtrent deze ketel maar vertelde ook dat Remeha melding zou doen als er problemen geconstateerd en gemeld waren wat tot op heden niet was gedaan. Dus ?????

[ Voor 50% gewijzigd door Thomasje71 op 05-10-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 16:13
Wat mij vooral opvalt is, dat er online nog geen reviews te vinden zijn van de Tzerra Ace-Matic, terwijl hij toch al vier maanden te koop is en Remeha normaliter vrij snel is met het sturen van een reviewverzoek na de installatie. En sinds de aankondiging in het voorjaar van 2022 heeft het ook nog ruim een jaar geduurd voor hij op de markt kwam, wat ook vrij lang is.

Tegelijkertijd kan ik me niet goed voorstellen waar de kinderziektes dan in zouden moeten zitten. Het is effectief een Avanta Ace met een andere, zelfinstellende gasstraat. Ik weet niet welk systeem Remeha daarvoor gebruikt van welke toeleverancier, maar als er problemen zijn zullen die eerder in de aansturing zitten dan in de andere (mechanische) componenten lijkt me.

Ik ben zelf onlangs op de valreep overigens nog voor een Tzerra Ace gegaan. De Ace-Matic stond bovenaan mijn lijstje vanwege de diepere modulatie, maar uiteindelijk toch niet gedaan vanwege de warmwaterprestaties. De Ace-Matic heeft een toestelwachttijd van bijna een halve minuut voor warm water volgens de handleiding. Dat is echt extreem lang en suggereert dat hij voor warm water alleen in de comfort-stand bruikbaar is, waardoor hij meteen ook een stuk onzuiniger wordt. De klantenservice van Remeha kon mij op dat punt niet geruststellen. Alleen om die reden al zou het goed zijn als er inmiddels wat reviews of real-life testresultaten beschikbaar waren, maar die zijn er niet.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even aanhaken op dit topic. Er is gisteren een Tzerra Ace Matic CW4 bij mij geplaatst. Werkt allemaal prima maar ik snap het menu op de ketel niet.

Het scherm toont nu OK en de druk. Brand ook continue een lampje. Er zitten 4 knopjes onderop maar ik kom niet in een gebruikersmenu. Uiteraard de handleiding gelezen maar ze hebben het over F1, F2, F3 en F4. Deze zitten niet op de ketel.

https://mediacdn.remeha.n...ding-tzerra-ace-matic.pdf

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

njitter schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:27:
Even aanhaken op dit topic. Er is gisteren een Tzerra Ace Matic CW4 bij mij geplaatst. Werkt allemaal prima maar ik snap het menu op de ketel niet.

Het scherm toont nu OK en de druk. Brand ook continue een lampje. Er zitten 4 knopjes onderop maar ik kom niet in een gebruikersmenu. Uiteraard de handleiding gelezen maar ze hebben het over F1, F2, F3 en F4. Deze zitten niet op de ketel.

Eh op bladzijde 13?
Eerste knopje vanaf links is F1.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Bedenk dat installateurs vaak ketels op voorraad hebben en die dus liever eerst verkopen voor ze een nieuw model leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:28

Mag ik vragen hoe de ketel bevalt na enkele weken gebruik? Eerder wordt als nadeel de "toestelwachttijd van bijna een halve minuut voor warm water" genoemd. Ervaar je dat als nadeel in de praktijk?

En hoe is de hoeveelheid warm water voor douchen, valt dit tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• butthead
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:59
Ik ben ook wel benieuwd ja.
Ook wat betreft verbruik en comfort doordat de ketel goed laag kan terug moduleren.
En ervaring met de geluiden die de ketel maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 13:58

Ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe je de toestelwachttijd in de praktijk ervaart. Heb je in de praktijk snel warm water?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben Bos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 19:06
Ff over Tzerra Ace Matic: vanaf 14 nov. vervangt ie mn Nefit Ecomline etc. na 23 j.
Volgens Benno, mn hof installateur kon ie nog wel 7j. mee. MAAR sinds 1980 vloerverwarming met na 40j. ernstige roestvorming in het systeem door "poreuze" polyethyleen slangen in de vloer.
Nieuwe composiet vloerunit (compleet ijzerloos) met warmtewisselaar, veel nieuwe horizontale buizen, alles doorspoelen etc.
Volgens Benno kon ik er weer jaren tegen. Maar ik geloofde hem niet: de condenswaterafvoer moest zeer vaak door mij doorgespoeld evenals het inwendig syfon. Kalk dacht eenieder. Onzin in condens zit geen kalk. Langzaam maar zeker lost de door verbrandingsgassen zure condens mijn alu warmtewisselaar in de ketel op. Sinds de Nefit stook ik op 45° vandaar vertrouwde ik het niet langer. 23j. is mooi zat!
Waarom dit verhaal? Ik ging op zoek naar een vervanger, met als eerste eis een roestvrijstalen warmtewisselaar !
Zo kwam ik dus op Tzerra Ace Matic.
Qua stoken is vergelijken nog onzinnig: m3 gas / graaddag (zie: mindergas.nl al jaren perfect) is in mijn situatie teveel afhankelijk van bv wind. (vrijstaand huis van 1921 nu 600m3 gas) Maar w.s. wordt dat geen gejubel. Ecomline zat al aan de max. qua energie omzetting.
Het warmwatergebeuren: ronduit teleurstellend, helemaal als je van een boiler komt. Kraan zacht zetten, want hard gaat niet sneller. Gebruik in de keuken (2m onder de ketel, 12mm leiding) alleen voor afwaswater. De rest in een temp. Instelbaar cookertje (1000w i.v.m. zonnepanelen)
Maar dan het douchen: te zot voor woorden! Een emmer voor dat het warm wordt. Maar het grootste euvel is echt te gek voor woorden!
Ff kraan uit om in te zepen? Forget it! Weer aanzetten, warm water tot de leiding vanaf de ketel leeg is. Daarna eerst weer een paar liter koud voordat het weer warm wordt.
En ja SWW staat overdag op comfort, maar ik geloof niet dat dat (al) werkt. Hopelijk een update!?
Nog wat dingetjes:
De ETwist gebruikt, lijkt mij, ongeveer 2W en warmt daarmee zichzelf op. De temp. is te calibreren en dat is een geduldig werkje, maar goed te doen.
Al 42j. een buitenvoeler, al 42 jaar tevreden. Ook nu dus weer. Kwam na 3 weken. Verschil in stookgedrag is opzienbarend. De ketel pendelt niet meer naar 43° b.v. om 20 min. te niksen, maar geeft steeds pufjes tot bv 36° om hetzelfde warmtedebiet te leveren. 2 voordelen: radiatoren gelijkmatig van temp. en lagere max. temp. als het echt koud wordt.
Maar ook een 1 nadeel: ketel gebruikt meer electra, maar nog steeds maar de helft van de Nefit. Komt door gelijkstroom pomp die echt veel zuiniger is. (Bij vloerverw. Unit van 85W naar 13W) Bij mij staat ketel op max. 5kW (heeft niks met warmwater te maken)
Buitenvoeler aanrader!!
Overigens deed mij Nefit dit ook al !
Verder heel tevreden: lekker klein, geen dakdoorvoer meer maar direct door de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ben Bos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 02:17:
Ff over Tzerra Ace Matic: vanaf 14 nov. vervangt ie mn Nefit Ecomline etc. na 23 j.
Volgens Benno, mn hof installateur kon ie nog wel 7j. mee. MAAR sinds 1980 vloerverwarming met na 40j. ernstige roestvorming in het systeem door "poreuze" polyethyleen slangen in de vloer.
Nieuwe composiet vloerunit (compleet ijzerloos) met warmtewisselaar, veel nieuwe horizontale buizen, alles doorspoelen etc.
Volgens Benno kon ik er weer jaren tegen. Maar ik geloofde hem niet: de condenswaterafvoer moest zeer vaak door mij doorgespoeld evenals het inwendig syfon. Kalk dacht eenieder. Onzin in condens zit geen kalk. Langzaam maar zeker lost de door verbrandingsgassen zure condens mijn alu warmtewisselaar in de ketel op. Sinds de Nefit stook ik op 45° vandaar vertrouwde ik het niet langer. 23j. is mooi zat!
Waarom dit verhaal? Ik ging op zoek naar een vervanger, met als eerste eis een roestvrijstalen warmtewisselaar !
Zo kwam ik dus op Tzerra Ace Matic.
Qua stoken is vergelijken nog onzinnig: m3 gas / graaddag (zie: mindergas.nl al jaren perfect) is in mijn situatie teveel afhankelijk van bv wind. (vrijstaand huis van 1921 nu 600m3 gas) Maar w.s. wordt dat geen gejubel. Ecomline zat al aan de max. qua energie omzetting.
Het warmwatergebeuren: ronduit teleurstellend, helemaal als je van een boiler komt. Kraan zacht zetten, want hard gaat niet sneller. Gebruik in de keuken (2m onder de ketel, 12mm leiding) alleen voor afwaswater. De rest in een temp. Instelbaar cookertje (1000w i.v.m. zonnepanelen)
Maar dan het douchen: te zot voor woorden! Een emmer voor dat het warm wordt. Maar het grootste euvel is echt te gek voor woorden!
Ff kraan uit om in te zepen? Forget it! Weer aanzetten, warm water tot de leiding vanaf de ketel leeg is. Daarna eerst weer een paar liter koud voordat het weer warm wordt.
En ja SWW staat overdag op comfort, maar ik geloof niet dat dat (al) werkt. Hopelijk een update!?
Nog wat dingetjes:
De ETwist gebruikt, lijkt mij, ongeveer 2W en warmt daarmee zichzelf op. De temp. is te calibreren en dat is een geduldig werkje, maar goed te doen.
Al 42j. een buitenvoeler, al 42 jaar tevreden. Ook nu dus weer. Kwam na 3 weken. Verschil in stookgedrag is opzienbarend. De ketel pendelt niet meer naar 43° b.v. om 20 min. te niksen, maar geeft steeds pufjes tot bv 36° om hetzelfde warmtedebiet te leveren. 2 voordelen: radiatoren gelijkmatig van temp. en lagere max. temp. als het echt koud wordt.
Maar ook een 1 nadeel: ketel gebruikt meer electra, maar nog steeds maar de helft van de Nefit. Komt door gelijkstroom pomp die echt veel zuiniger is. (Bij vloerverw. Unit van 85W naar 13W) Bij mij staat ketel op max. 5kW (heeft niks met warmwater te maken)
Buitenvoeler aanrader!!
Verder heel tevreden: lekker klein, geen dakdoorvoer meer maar direct door de muur.
Marktplaats op en daalderop 10l boiler of inventum 5 liter scoren. Daalderop 5 liter links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
Ben Bos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 02:17:
Volgens ....
Buitenvoeler aanrader!!
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Dat helpt mij zeker verder. Zou op papier de Tzerra vergelijkbare prestaties (vermogen, warmwater) moeten hebben als je oude Ecomline?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben Bos
Eigenlijk kun je ze niet echt vergelijken.
Maar goed: Nefit 28 kW getrotteld op 6,6 kW. Tzerra Ace Matic 24 kW getrotteld op 5 KW
Qua verwarming dus beide enorme overcapaciteit.
De Nefit had boiler van 20l. op 55° water on demand
De Remeha is doorstroom. Nogal wennen met douchen!
Nefit model kleerkast: joekel. Remeha past bijna in aanrechtkastje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melensuup
Bedankt voor de aanvulling. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 15:25
Ben Bos schreef op woensdag 13 december 2023 @ 01:37:
Eigenlijk kun je ze niet echt vergelijken.
Maar goed: Nefit 28 kW getrotteld op 6,6 kW. Tzerra Ace Matic 24 kW getrotteld op 5 KW
Qua verwarming dus beide enorme overcapaciteit.
De Nefit had boiler van 20l. op 55° water on demand
De Remeha is doorstroom. Nogal wennen met douchen!
Nefit model kleerkast: joekel. Remeha past bijna in aanrechtkastje!
Tzerra ace kan toch terug moduleren naar 3,3KW?
Voor warm water is het een CW3 ketel. Dat is denk ik een stuk minder dan de oude nefit... dat zal je wel merken inderdaad.
De tzerra ace matic 28 zal voor veel mensen de sweet spot zijn. Terugmoduleren naar 3,5KW en CW4 voor warm water. Maar hangt helemaal van je wensen/huis af.

[ Voor 10% gewijzigd door Shutdown98 op 13-12-2023 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben Bos
Mijn Tzerra Ace Matic is CW4. De hoeveelheid warm water is absoluut geen probleem. De reactie snelheid wel. Vooral met inzeep-pauze irritant!
Dat moduleren doet de ketel zelf. Ik heb heg max. verwarmings vermogen naar 5kW teruggebracht. Liever langer branden dan heter en dus sneller, maar meer "schoorsteenverliezen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@Ben Bos Welk vermogen heb je precies beperkt, CV, SWW of beide?

Verder bepaalt slechts het retourwater de schoorsteenverliezen. Het vermogen heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 23:22
De testresultaten voor de CW4 variant, dus 28c, zijn bekend van de consumentenbond. Over het algemeen prima resultaten, alleen de opwarmtijd van warm water is dramatisch blijkbaar, met een 2,3. Zat na te denken om deze variant te kopen, maar dit schrikt me toch wel af. Kun je de eco stand ook op bepaalde tijden uit zetten, voor wel sneller warm water?

[ Voor 24% gewijzigd door Kelvern op 18-12-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
Kelvern schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:39:
De testresultaten voor de CW4 variant, dus 28c, zijn bekend van de consumentenbond. Over het algemeen prima resultaten, alleen de opwarmtijd van warm water is dramatisch blijkbaar, met een 2,3. Zat na te denken om deze variant te kopen, maar dit schrikt me toch wel af. Kun je de eco stand ook op bepaalde tijden uit zetten, voor wel sneller warm water?
Hebben we het dan over de Effectieve toestelwachttijd? Ik lees in de installatie-en-servicehandleiding dat die 29,35 seconden bedraagt. Dat lijkt behoorlijk lang in vergelijk met andere ketels, ik snap dat Ben Bos hier over valt.

De "gewone" Tzerra 28c geeft ter vergelijk 0,57 seconden als Effectieve toestelwachttijd.

[ Voor 6% gewijzigd door melensuup op 18-12-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben Bos
........ Kun je de eco stand ook op bepaalde tijden uit zetten, voor wel sneller warm water?

Dat is dus het probleem! Ik heb SWW "warm water" op programma tussen 0u en 9u ECO rest COMFORT.

Heb nog geen warm water getapt in de nachtelijke uren.
Bij de Tzerra Ace kon je de wachttijd na warmwatervraag met DP020 wijzigen van 15 sec. naar b.v. 60 sec. de ketel blijft dan op "warmwater" comfort staan. Heb je 1min. om je haren te wassen.
Die optie staat ook in de manual van de Matic, maar DP020 zit niet in de het ketelmenu.

Net zoals AP073 ook afwezig is op het apparaat: buitentemp. waarbij de ketel in zomerstand gaat volgens manual 22° zou ik naar 18° willen.

Erger: ketel lijkt met "buitenvoeler en binnenvoeler" stand steeds kort, nog geen halve, minuut vol gas te geven, waarbij de temp. snel oploopt. Zonder buitenvoeler waren de brandertijden veel langer en liep de watertemp. veel langzamer op. W.s. dus niet volgas!
Best vreemd allemaal!

Bij Remeha willen ze alleen mijn installateur Benno te woord staan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 23:22
melensuup schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:10:
[...]

Hebben we het dan over de Effectieve toestelwachttijd? Ik lees in de installatie-en-servicehandleiding dat die 29,35 seconden bedraagt. Dat lijkt behoorlijk lang in vergelijk met andere ketels, ik snap dat Ben Bos hier over valt.

De "gewone" Tzerra 28c geeft ter vergelijk 0,57 seconden als Effectieve toestelwachttijd.
Nee, dat is de scrore van 1 - 10, dus hoe snel de cv ketel warm water geeft in vergelijking met andere cv ketels, meestal met eco stand aan. Ter vergelijking, de beste uit de test Intergas Xtreme 30 heeft opwarmtijd warm water een 5,7, Remeha Calenta Ace een 5,7, Remeha Tzerra Ace een 7,8!!!, en mijn huidige remeha avanta een 8,2. Vind de avanta al niet de snelste, dus moet deze maar overslaan dan :p mss dat ik voor de xtreme 30 ga, extreem zuinig met warm water, ter compensatie wat langer wachter erop, maar niet zolang als de matic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Ben Bos Waar staan de parameters DP357, DP367 en DP377 op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
De codes staan in de handleiding.

DP357 Tijd voordat alarm van douchetijd in werking treedt [minuten]
DP367Actie door het primaire systeem van sanitair warm water wanneer de douchetimer afgelopen is (0: Uit; 1: Opgelet; 2: SWW-setpunt verlagen)
DP377 Dewenste temperatuur sanitair warm water voor de gereduceerde modus (°C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@melensuup Dank je, ik weet waar de codes staan. Ik was alleen benieuwd of een of meerdere van die parameters op een ongunstige waarde staan, die het lange wachten kan verklaren.

Als het enkel de Effectieve-wachttijd van bijna 30 seconden is, dan laat ik deze ketel ook links liggen.

Ik hoop dat de nieuwe Calenta Matic niet zo’n belabberde EW heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan m
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-02 19:23
Opwarmtijd warmwater is bij Tzerra 28c een drama. Ik heb de ketel nu ruim 2 jaar en het blijft een grote ergernis.
Het duurt 6 volle seconden voordat de ketel überhaupt aan slaat, nadat je de warmwater kraan hebt opgedraaid. Dat resulteert er dus in dat het beetje warmte dat nog in de ketel zat wordt weggespoeld door ijskoud leiding water.
Het gevolg is tandenpoetsen met koud water of kiezen voor veel verspilling van water en energie. En inderdaad tussendoor inzepen je verrast met na enige seconden een ijskoude douche.
En Remeha geeft niet thuis. Komt alleen met flauwe smoesjes over leidinglengte en -diameter.
Heb spijt van de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Bos
melensuup schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:17:
De codes staan in de handleiding.

DP357 Tijd voordat alarm van douchetijd in werking treedt [minuten]
DP367Actie door het primaire systeem van sanitair warm water wanneer de douchetimer afgelopen is (0: Uit; 1: Opgelet; 2: SWW-setpunt verlagen)
DP377 Dewenste temperatuur sanitair warm water voor de gereduceerde modus (°C)
1ste hoelang mag je douchen
2de 0 daarna gebeurt er niks 2 alarm (?) 3 lagere water temp.
3de die lagere water temp.

Als ik de buitenvoeler uitschakel dan komt het toestel in standby zonder warmtevraag en dan is de inzeeppauze minder irritant. Geen plens ijskoud meer. Maar als er in die inzeeppauze een warmte vraag is, tja geen idee!
Sowieso erg vreemd dat met buitenvoeler het systeem vrijwel nooit op standby komt. Ik vermoed een software bug. Maar vreemd genoeg had mijn Ecomline vrijwel dezelfde kuren. Helaas nooit link gelegd met buitenvoeler. Dus daar niet zonder voeler getest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben Bos
jan m schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:55:
Opwarmtijd warmwater is bij Tzerra 28c een drama. Ik heb de ketel nu ruim 2 jaar en het blijft een grote ergernis.
Het duurt 6 volle seconden voordat de ketel überhaupt aan slaat, nadat je de warmwater kraan hebt opgedraaid. Dat resulteert er dus in dat het beetje warmte dat nog in de ketel zat wordt weggespoeld door ijskoud leiding water.
Het gevolg is tandenpoetsen met koud water of kiezen voor veel verspilling van water en energie. En inderdaad tussendoor inzepen je verrast met na enige seconden een ijskoude douche.
En Remeha geeft niet thuis. Komt alleen met flauwe smoesjes over leidinglengte en -diameter.
Ik begreep dat bij de Tzerra Ace installateurscode DP020 wel aanwezig is. Je kunt het systeem daarmee langer dan default 15sec. bezet houden voor warmwater (tot 90sec.)
Maar inderdaad je kunt nauwelijks van combiketel spreken. Die 2,3 waardering is wel aardig terecht

• ton1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 07:38
Wij hebben in september de Tzerra Ace Matic 28c CW4 laten installeren. Helaas zijn onze ervaringen met het SWW net zo slecht als die van Ben Bos.
Behalve dat de aanlooptijd voordat water van bv 38 graden komt erg lang is, duurt het vervolgens nog heel lang voordat het water echt heet is voor de afwas.
De temperatuur voor het SWW staat ingesteld op 60 graden. DP 200 staat nu op 1 Comfortstand

@Ben Bos Ik wil net als jij de 's nachts de Ecostand aan (dan moet ik DP200 weer op 0 zetten)
Ik kan niet achterhalen wat ik voor DP060 moet kiezen, wat betekent programma 1 of 2? Of kan ik alleen een programma voor het SWW maken via mijn thermostaat? Dat kan ik niet met mijn Honeywell Home T6 thermostaat (en bijbehorende Resideo app.)

Hopelijk werkt Remeha nog aan oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
jan m schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:55:
Dat is dan de Ace, niet de Ace-Matic. Dat klopt inderdaad niet. Mijn Ace 28c slaat meteen aan als de warmwaterkraan open gaat. Dit lijkt meer op een probleem met de tapsensor of met de waterleiding, waardoor het even duurt voor je over de tapdrempel heen gaat. Of je driewegklep werkt niet goed. Diagnose van dit soort problemen is inderdaad lastig, vooral omdat installateurs er weinig prio aan geven omdat je "toch warm water hebt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderlek
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik heb sinds kort een Remeha tzerra ace matic 28c en wil graag mijn ketel energiezuinig instellen.
Bij mijn vorige ketel heb ik een filmpje van John visser gebruikt maar omdat deze ketel nog relatief nieuw is zijn er nog geen filmpjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
Dat zou ik ook wel willen...
Ik heb ook een tzerra ace matic, maar er zijn bepaalde parameters niet aanwezig in de instellingen. Dat heeft denk ik te maken met de "matic" kant van de ketel. Hij regelt zichzelf in.
Mijn ervating is dat ik mijn oudere calenta zuiniger had ingeregeld. Ik mis metname de instellingen van max en minimale toerental (vermogen van de ketel) en je kan ook de pompsnelheid niet meer zo instellen.

Het enige dat ik nu schijnbaar kan doen is de maximale aanvoer temperatuur instellen en de eco modus voor sww aanzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Shutdown98 vermogen is in te stellen via GP088 (max vermogen) en GP067 (min vermogen).
Zie ook H9.3 van de installateurhandleiding.

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 26-12-2023 16:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Shutdown98 Ter aanvulling van hierboven: ook de min en max pomptoerental zijn gewoon instelbaar met parameters PP016 en PP018.
Lees dit document anders eens goed door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shutdown98
Dank!
Ik heb blijkbaar niet goed genoeg gekeken en niet gezien dat het andere type parameters zijn geworden.
Direct aanpassingen gedaan en we gaan het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderlek
Shutdown98 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:57:
Dank!
Ik heb blijkbaar niet goed genoeg gekeken en niet gezien dat het andere type parameters zijn geworden.
Direct aanpassingen gedaan en we gaan het in de gaten houden.
Op welke instellingen heb jij de parameters gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Voor de meest uitgebreide tips verwijs ik naar het cv tuning topic hier op tweakers, daar staan goede uitgangspunten en tips.

In mijn geval heb ik het vermogen verlaagd naar het minimum van -70%, ga even kijken hoe dat gaat en heb pompsnelheid verlaagd, die kan niet lager dan 60% en max verlaagd naar 80% (lager kan ook niet).
Verwarmingstemp staat op 60 graden max en eco stand staan aan voor warm water.

Ik heb een behoorlijk goed na-geisoleerde 2 onder 1 kap woning met jaga convectoren met op de bg ventilatoren erop. Verbruik ongeveer 650M3 gas per jaar. Wel met houtkachel stook erbij.
Denk dat ik zonder houtkachel rond de 1000M3 gas per jaar zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 15:50
@Shutdown98 en @sanderlek , hoe zijn jullie ervaringen met het warm water? Ook zo lange wachttijd als Benbos en Ton 1 melden?

Mijn installateur wil ook een Tzerra Ace Matic ophangen, maar aan de hand van bovenstaande begin ik daar aan te twijfelen. De installateur heeft een sterke voorkeur voor Remeha, dus kom ik uit bij de Avanta of Calenta of wellicht nog een oudere Tzearra Ace (zonder de matic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shutdown98
Ik ervaar geen problemen, maar tel ook niet de seconden.
Ik slinger de douche aan, uitkleden en eronder. Ik doe niet aan inzeep pauzes.
Beneden in de keuken is er wachttijd, maar de ketel staat op zolder, dus dat is te verwachten.
Ik had hiervoor een 11 jaar oude Calenta. Ik ervaar geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-06 20:07

vrotogel

leest vooral mee

Ik merk geen verschil met de hiervoor aanwezige Intergas HRE eco. Misschien dat de installateur dit al goed heeft afgesteld. Ik heb de Tzerra Ace Matic 35c.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:11
Afstellen van een specificatie van de ketel zou heel knap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderlek
[ik ervaar hetzelfde als Bennie en Ton 1 duurt erg lang voor er warm water uit de kraan komt. Ben aan het kijken voor een kleine boiler.

quote]M. Scott schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:24:
@Shutdown98 en @sanderlek , hoe zijn jullie ervaringen met het warm water? Ook zo lange wachttijd als Benbos en Ton 1 melden?

Mijn installateur wil ook een Tzerra Ace Matic ophangen, maar aan de hand van bovenstaande begin ik daar aan te twijfelen. De installateur heeft een sterke voorkeur voor Remeha, dus kom ik uit bij de Avanta of Calenta of wellicht nog een oudere Tzearra Ace (zonder de matic).
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
De Ace-Matic is vooral dramatisch in de ecostand. Als je de comfortstand voor warm water aan zet - en daarmee de warmtewisselaar op temperatuur houdt - levert elke combiketel in principe even snel warm water, ook de Ace-matic. Daarom zit hij er ook op, om toestelwachttijden te omzeilen. Kost je wel 15-20m3 per jaar aan extra gasverbruik volgens Milieu Centraal. Dat is gemiddeld 5-10% extra op het gasverbruik voor warm water. Of dat het waard is kun je alleen zelf beoordelen. Een kleine (elektrische?) boiler zorgt ook voor extra verbruik en voegt t.o.v. de comfortfunctie eigenlijk alleen iets toe als je hem dichter bij het tappunt kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
Tja, de ace matic is het meest energiezuinigst met cv volgens consumentenbond. Kan laag moduleren Alleen komt slechter uit de vergelijkingen door het warm water comfort, daardoor niet in top 10. Daardoor scoren de calenta, de oude tzerra en zelfshet oudje avanta ace op totaal beter dan de tzerra ace matic
Dus de keuze is tussen:

1)Erg energie zuinig, goed modulerend, maar als ik me irriteer aan wachttijd, dan extra verbruik door confort stand. -->tzerra ace matic (zou dat confort stand verbruik lager liggen dan extra zuinigheid cv)

2)Iets minder zuinig en minder modulerend, maar sneller warm water in eco stand. Dan de Calenta, avanta of nog een oudere tzerra ace (geen matic).

Tja keuzes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
vrotogel schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:13:
Ik merk geen verschil met de hiervoor aanwezige Intergas HRE eco. Misschien dat de installateur dit al goed heeft afgesteld. Ik heb de Tzerra Ace Matic 35c.
Staat bij jou de "comfort" stand aan bij warm water? Of eco stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-06 20:07

vrotogel

leest vooral mee

M. Scott schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Staat bij jou de "comfort" stand aan bij warm water? Of eco stand?
Volgens klokprogramma is bij mij de instelling. (DP200 = 0)

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
ton1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:30:
Wij hebben in september de Tzerra Ace Matic 28c CW4 laten installeren. Helaas zijn onze ervaringen met het SWW net zo slecht als die van Ben Bos.
Behalve dat de aanlooptijd voordat water van bv 38 graden komt erg lang is, duurt het vervolgens nog heel lang voordat het water echt heet is voor de afwas.
De temperatuur voor het SWW staat ingesteld op 60 graden. DP 200 staat nu op 1 Comfortstand

@Ben Bos Ik wil net als jij de 's nachts de Ecostand aan (dan moet ik DP200 weer op 0 zetten)
Ik kan niet achterhalen wat ik voor DP060 moet kiezen, wat betekent programma 1 of 2? Of kan ik alleen een programma voor het SWW maken via mijn thermostaat? Dat kan ik niet met mijn Honeywell Home T6 thermostaat (en bijbehorende Resideo app.)

Hopelijk werkt Remeha nog aan oplossingen.
Ik begrijp dat jij de ketel op comfort stand hebt staand en ondanks de "Comfort" stand ervaar jij nog steeds lange wachttijden? Dus wat Vistajevski meldt dat elke ketel snel warm water levert op de comfort stand, klopt dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ton1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 07:38
M. Scott schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Ik begrijp dat jij de ketel op comfort stand hebt staand en ondanks de "Comfort" stand ervaar jij nog steeds lange wachttijden? Dus wat Vistajevski meldt dat elke ketel snel warm water levert op de comfort stand, klopt dat niet?
Inderdaad nog steeds lange wachttijd in de Comfort stand, ook al is die wat korter dan in de Eco stand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik ervaar ook een langere wachttijd, het toestel wacht vrij lang met ontsteken na opening van een warm waterkraan.
Bij de douche vind ik dit niet erg maar naar de keuken duurt te lang.
Daar ga ik binnenkort een hotfill boiler tussen plaatsen die ik nog heb liggen.

Van mijn klanten heb ik nog geen geluiden ontvangen van een te lange wachttijd.
Ik heb ze wel geïnformeerd over dat het wat langer kan duren, 3 klanten hadden een ecomline en dus een boiler 3 andere een "gewone" combiketel.
Eentje heeft een zonneboiler er bij.

Ik heb voor een andere storing een Remeha monteur bij een klant gehad en daar een gesprek mee gevoerd, het was bekend bij Remeha maar nog geen echt issue.
Wellicht gaan ze daar nog op sturen als er meer klachten komen.
Ik heb zelf een training gepland staan in februari en zal eens vragen hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:10
Problemen is als onderdelen spontaan kapot gaan, lees ik hier niks over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Technician- schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:12:
Problemen is als onderdelen spontaan kapot gaan, lees ik hier niks over?
Nee nog niet.
Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
edsandje schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:23:
Ik ervaar ook een langere wachttijd, het toestel wacht vrij lang met ontsteken na opening van een warm waterkraan.
Bij de douche vind ik dit niet erg maar naar de keuken duurt te lang.
Daar ga ik binnenkort een hotfill boiler tussen plaatsen die ik nog heb liggen.

Van mijn klanten heb ik nog geen geluiden ontvangen van een te lange wachttijd.
Ik heb ze wel geïnformeerd over dat het wat langer kan duren, 3 klanten hadden een ecomline en dus een boiler 3 andere een "gewone" combiketel.
Eentje heeft een zonneboiler er bij.

Ik heb voor een andere storing een Remeha monteur bij een klant gehad en daar een gesprek mee gevoerd, het was bekend bij Remeha maar nog geen echt issue.
Wellicht gaan ze daar nog op sturen als er meer klachten komen.
Ik heb zelf een training gepland staan in februari en zal eens vragen hoe of wat.
Dus eigenlijk 3 grbruikers waar sww wachttijd is (jezelf en 2 klanten) De andere hebben boilers. Wel heel raar zoals jij omschrijft dat er heel lang gewacht wordt met ontsteken. De wachttijd zit niet in het water warm krijgen, maar in het feit dat de brander gewoon niet asn gaat. Daar kan geen comfort stand tegen op. Want zoveel liter zal er wel niet in de warmtewisselaar zitten.

Maar voor de rest geen onderdeel problemen of kinderziektes of software problemen bij jou en je klanten. Alleen lange wachttijd SWW. Jij plaatst ze dan ook nog aan bij nieuwe klanten of plaats je dan toch maar andere types/merk om eventuele klachten wachttijd te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

M. Scott schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Dus eigenlijk 3 grbruikers waar sww wachttijd is (jezelf en 2 klanten) De andere hebben boilers. Wel heel raar zoals jij omschrijft dat er heel lang gewacht wordt met ontsteken. De wachttijd zit niet in het water warm krijgen, maar in het feit dat de brander gewoon niet asn gaat. Daar kan geen comfort stand tegen op. Want zoveel liter zal er wel niet in de warmtewisselaar zitten.

Maar voor de rest geen onderdeel problemen of kinderziektes of software problemen bij jou en je klanten. Alleen lange wachttijd SWW. Jij plaatst ze dan ook nog aan bij nieuwe klanten of plaats je dan toch maar andere types/merk om eventuele klachten wachttijd te voorkomen?
Ik bedoel 3 klanten die een boiler hadden en dus eigenlijk het meest langer moeten wachten op warm water in theorie.
Bij 1 klant hangt er een zonneboiler en die zal nu niet veel doen.
Ik zal nog eens kijken hoe lang het duurt voor de ketel ontsteekt bij watervraag.

Verder nog geen storingen of issues ondervonden.
(eentje met geluidsklachten maar dat was snel verholpen)
Ik plaats ze gewoon, zie ook geen reden om dat niet te doen.
Alternatief die ik bied is een Nefit Proline, ongeveer dezelfde specs alleen de ace-matic kan verder terug moduleren.

Voor klanten met cw6 behoefte bied ik de Calenta Ace aan, als alternatief in een combi ketel uitvoering heb ik hier geen alternatief voor, met de Nefit Trendline heb ik te veel gedoe (gehad hoop ik)

Als zzp-er probeer ik mij zoveel mogelijk op 1 a 2 merken te richten met evenzoveel modellen.
Dat houdt het voor mij overzichtelijk en ken je de ketels en heb je geen bus vol met 34 storingskoffers.
Op verzoek van klanten plaats ik in principe alles alleen neem ik niet het onderhoud op mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 00:19
vraagje over (dus niet de matic) ik wil nog even voor het oude model gaan
dan weet ik wat ik kan verwachten
Remeha Tzerra Ace   ik heb nu de dezelfde ketel uit 2014 (zonder display)M28c plus
kan deze 1 op 1 overgezet worden   (zonder de leidingen te wijzigen ) ? of is dit allemaal net even anders ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

elwin999 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:39:
vraagje over (dus niet de matic) ik wil nog even voor het oude model gaan
dan weet ik wat ik kan verwachten
Remeha Tzerra Ace   ik heb nu de dezelfde ketel uit 2014 (zonder display)M28c plus
kan deze 1 op 1 overgezet worden   (zonder de leidingen te wijzigen ) ? of is dit allemaal net even anders ?
Ja dat kan, rookgasafvoer moet wel vervangen worden.
Grote uitdaging zal zijn om nog een "oude tzerra" te vinden. Of je installateur moet er nog eentje hebben liggen, bij de groothandel hebben ze geen voorraad meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
edsandje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Ja dat kan, rookgasafvoer moet wel vervangen worden.
Grote uitdaging zal zijn om nog een "oude tzerra" te vinden. Of je installateur moet er nog eentje hebben liggen, bij de groothandel hebben ze geen voorraad meer.
rookafvoer ? bij deze ketel of altijd bij een nieuwe installatie ? of volgens de nieuwe gaswet...beugelen enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

elwin999 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:38:
[...]

rookafvoer ? bij deze ketel of altijd bij een nieuwe installatie ? of volgens de nieuwe gaswet...beugelen enz
Altijd bij vervanging.
En dan ook beugelen volgens de richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
Vistajevski schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:53:
De Ace-Matic is vooral dramatisch in de ecostand. Als je de comfortstand voor warm water aan zet - en daarmee de warmtewisselaar op temperatuur houdt - levert elke combiketel in principe even snel warm water, ook de Ace-matic. Daarom zit hij er ook op, om toestelwachttijden te omzeilen. Kost je wel 15-20m3 per jaar aan extra gasverbruik volgens Milieu Centraal. Dat is gemiddeld 5-10% extra op het gasverbruik voor warm water. Of dat het waard is kun je alleen zelf beoordelen. Een kleine (elektrische?) boiler zorgt ook voor extra verbruik en voegt t.o.v. de comfortfunctie eigenlijk alleen iets toe als je hem dichter bij het tappunt kunt zetten.
Dat klopt niet helemaal. Volgens Remeha is de toestelwachttijd in de handleiding namelijk al o.b.v. de comfortstand en niet o.b.v. de eco-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
postvoordennis schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Volgens Remeha is de toestelwachttijd in de handleiding namelijk al o.b.v. de comfortstand en niet o.b.v. de eco-stand.
Waar lees je dat precies? Ik begreep dat voor het CW-label de wachttijd maximaal 15 seconden mag zijn (met comfortfunctie), dus dan zou de Ace-Matic sowieso geen CW-label moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
Vistajevski schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Waar lees je dat precies? Ik begreep dat voor het CW-label de wachttijd maximaal 15 seconden mag zijn (met comfortfunctie), dus dan zou de Ace-Matic sowieso geen CW-label moeten hebben.
Ik had navraag gedaan bij Remeha en zij bevestigde dat dit de resultaten waren in de comfortmodus.

Overigens zie je in de handleiding van de Ace-Matic op pagina 7 ook het volgende staan:

ECO-stand: Uit

Op pagina 8 zie je waar een ketel met een bepaalde CW klasse aan moet voldoen. Daar zie ik overigens niet iets over toestelwachttijd, maar wel over de tijd dat een bad met een bepaalde inhoud gevuld moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 18:18
Ik vind het vreemd. Remeha zegt dat de onderdelen van de ketel goeddeels gelijk zijn aan de Avanta Ace en die lijkt het beter te doen qua warmwater.
Verder is opvallend dat de consumentenbond vindt dat de Ace-Matic zuiniger is qua verwarmen dan de Tzerra Ace. Terwijl de Matic qua percentage lager scoort. Misschien tellen ze het dieper moduleren positief mee omdat dit tot beter comfort kan leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Scott
sympa schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:04:
Ik vind het vreemd. Remeha zegt dat de onderdelen van de ketel goeddeels gelijk zijn aan de Avanta Ace en die lijkt het beter te doen qua warmwater.
Verder is opvallend dat de consumentenbond vindt dat de Ace-Matic zuiniger is qua verwarmen dan de Tzerra Ace. Terwijl de Matic qua percentage lager scoort. Misschien tellen ze het dieper moduleren positief mee omdat dit tot beter comfort kan leiden?
Tja, andere software kan natuurlijk tot andere aansturing leiden. Maar waarom ze er voor kiezen bijna 30 seconde te wachten, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
postvoordennis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Ik had navraag gedaan bij Remeha en zij bevestigde dat dit de resultaten waren in de comfortmodus.

Overigens zie je in de handleiding van de Ace-Matic op pagina 7 ook het volgende staan:

ECO-stand: Uit

Op pagina 8 zie je waar een ketel met een bepaalde CW klasse aan moet voldoen. Daar zie ik overigens niet iets over toestelwachttijd, maar wel over de tijd dat een bad met een bepaalde inhoud gevuld moet kunnen worden.
Je hebt gelijk. De eisen voor de toestelwachttijd staan in de Kiwa beoordelingsrichtlijn voor het CW-label en die zijn inderdaad een stuk minder hoog dan ik dacht (60 seconden voor een temperatuurverhoging van 40 graden, 15 seconden voor 30 graden) en daar voldoet de Ace-Matic nog ruimschoots aan. Ik vraag me wel af wat dan nog de toegevoegde waarde is van het CW-label voor de eindgebruiker. Over de C in CW zegt het in elk geval vrij weinig meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leen1967
  • Laatst online: 15-06 19:55
Weet iemand of Remeha al een oplossing heeft voor de warm water wachttijd of er aan werkt?

Sinds anderhalve week deze ketel en we ondervinden dezelfde problemen met de wachttijd voor warmwater als eerder beschreven in dit topic.
Vreemde is wel dat het van douchebeurt naar douchebeurt varieert.
Soms heb je in 15 tot 20 sec warmwater terwijl het meestal >40 sec duurt. Dit terwijl de douche recht onder de ketel zit. Dus leiding lengte is niet heel lang.
Switchen van Eco naar comfort stand maakte overigens ook weinig uit.

Als leek zou ik zeggen dat dit met een software aanpassing eenvoudig op te lossen zou moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Leen1967 op 23-01-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.egter
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-05 16:16
Ook ik ben benieuwd of er een oplossing komt. Eerlijk gezegd twijfel ik daaraan, in de gebruikershandleiding wordt immers circa een halve minuut aangegeven, dit in schril contrast met de “oude” ace waar de wachttijd vrijwel nihil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
m.egter schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:31:
Ook ik ben benieuwd of er een oplossing komt. Eerlijk gezegd twijfel ik daaraan, in de gebruikershandleiding wordt immers circa een halve minuut aangegeven, dit in schril contrast met de “oude” ace waar de wachttijd vrijwel nihil is.

Probleem is zoals gewoonlijk dat de verkoper dat er meestal niet bij vermeld en je er pas bij gebruik achter komt.😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
door dit forum...op zoek naar het oude model....eindelijk de keuze gemaakt.. maar nu weer lastig te vinden

[ Voor 48% gewijzigd door elwin999 op 25-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leen1967
Leen1967 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:12:

Sinds anderhalve week deze ketel en we ondervinden dezelfde problemen met de wachttijd voor warmwater als eerder beschreven in dit topic.
Vreemde is wel dat het van douchebeurt naar douchebeurt varieert.
Soms heb je in 15 tot 20 sec warmwater terwijl het meestal >40 sec duurt. Dit terwijl de douche recht onder de ketel zit. Dus leiding lengte is niet heel lang.
Switchen van Eco naar comfort stand maakte overigens ook weinig uit.
update. Afgelopen week is er nog een monteur wezen kijken die nog een instelling heeft aangepast op de ketel. Geen idee welke want ik was zelf niet thuis.
Tot nu toe steeds binnen 15-20 sec warm douchewater. Hopelijk was dit de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Scott
Leen1967 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:19:
[...]

update. Afgelopen week is er nog een monteur wezen kijken die nog een instelling heeft aangepast op de ketel. Geen idee welke want ik was zelf niet thuis.
Tot nu toe steeds binnen 15-20 sec warm douchewater. Hopelijk was dit de oplossing.
Als het kan, vraag vooral even na wat hij heeft aangepast. Dan hebben andere er wellicht wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
M. Scott schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Als het kan, vraag vooral even na wat hij heeft aangepast. Dan hebben andere er wellicht wat aan
DP200 stond fout. Stond op stand 1, comfort, verwarming + SWW boiler model maar moest op 0 staan, comfort, verwarming + SWW model want we hebben geen boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Chapo
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-02-2024
Leen1967 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:22:
[...]

DP200 stond fout. Stond op stand 1, comfort, verwarming + SWW boiler model maar moest op 0 staan, comfort, verwarming + SWW model want we hebben geen boiler.
Beste Leen1967 Begrijp ik nu goed dat je nu geen problemen meer hebt met de Tzerra Ace Matic en warmwater? Dit is nu een "normale" wachttijd (10-20) seconde zoals je eerder aangeeft? We zijn weer wat dagen verder ;)

[ Voor 7% gewijzigd door El Chapo op 01-02-2024 14:04 ]

El Chap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
El Chapo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Beste Leen1967 Begrijp ik nu goed dat je nu geen problemen meer hebt met de Tzerra Ace Matic en warmwater? Dit is nu een "normale" wachttijd (10-20) seconde zoals je eerder aangeeft? We zijn weer wat dagen verder ;)
Ja klopt. Tot nu toe geen problemen meer gehad met de wachttijden voor het warmwater. 15-20 seconden maximaal en dan is t goed warm voor een douche.

[ Voor 5% gewijzigd door Leen1967 op 01-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Scott
Leen1967 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:05:
[...]

Ja klopt. Tot nu toe geen problemen meer gehad met de wachttijden voor het warmwater. 15-20 seconden maximaal en dan is t goed warm voor een douche.
Maar wel met de comfort (geen eco) stand als ik de dp200 instelling goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
M. Scott schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:13:
[...]

Maar wel met de comfort (geen eco) stand als ik de dp200 instelling goed begrijp.
Inderdaad dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:11
Ik stel hier wel wat vraagtekens bij.

Stand 0 Betekend volgens klokprogramma. (Je programmering loopt via de thermostaat dus)
Stand 1 Comfortstand.
Stand 2 Eco-stand.

Fabrieksinstelling:
Stand 0 Word gebruikt voor een ketel met verwarming en SWW.
Stand 1 Voor een verwarming + sww boiler.

[ Voor 18% gewijzigd door Kees85 op 01-02-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
Kees85 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:25:
Ik stel hier wel wat vraagtekens bij.

Stand 0 Betekend volgens klokprogramma. (Je programmering loopt via de thermostaat dus)
Stand 1 Comfortstand.
Stand 2 Eco-stand.

Fabrieksinstelling:
Stand 0 Word gebruikt voor een ketel met verwarming en SWW.
Stand 1 Voor een verwarming + sww boiler.
Mee eens. Ik vind de handleiding hier ook erg verwarrend.
Misschien dat de experts weten hoe je dit moet lezen?
Maar voor ons werkt stand 0 dus wel en stand 1 niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik ben bij Remeha geweest voor de training van de Tzerra Ace-Matic.
Weer wat tips en tricks geleerd en een aantal concullega's uit het veld gesproken.

De warm water wachttijd is ook besproken.
Het is bekend bij Remeha en ze zijn ermee bezig.
Of dat gaat komen en wanneer is niet bekend, waarschijnlijk een andere printplaat.
Of ze deze dan gaan aanbieden naar bestaande ketels/gebruikers of alleen nieuwe ketels is ook nog niet bekend.

Ik haal eruit dat voorlopig er niks veranderd.
Afwachten, mocht ik meer info krijgen zal ik dat hier in het topic delen.

En aub geen vragen via dm/pm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:17
Deze specifieke ketel hangt hier ook sinds een aantal uur. Mooie vervanging voor een 18 jaar oude agpo VR ketel :P. Ik houd het in de gaten.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:22
edsandje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:46:
Alternatief die ik bied is een Nefit Proline, ongeveer dezelfde specs alleen de ace-matic kan verder terug moduleren.
Voor klanten met cw6 behoefte bied ik de Calenta Ace aan, als alternatief in een combi ketel uitvoering heb ik hier geen alternatief voor, met de Nefit Trendline heb ik te veel gedoe (gehad hoop ik)
Heb offertes liggen, oplopend in prijs, van een:
- Remeha Tzerra Ace-Matic 35c CW5
- Nefit Proline NxT HRC30 CW5
- Nefit Trendline HRC30 CW5 (ik neem aan een Trendline II)
- Nefit Trendline Aquapower Plus II HRC30 CW6

Huishouden van 5p, maar huis is van begin '70, dus ik vraag me af door de oude (dunne?) leidingen de CW6 uberhaupt uit de verf komt?

Welke hiervan zou je zelf hangen? Was een beetje Nefit-biased, aangezien ik nu al dik 20jr quasi probleemloos een Ecomline Excellent heb hangen, maar ik begrijp dat sindsdien de kwaliteit van Nefit wat minder is geworden?.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

catchingfire schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Heb offertes liggen, oplopend in prijs, van een:
- Remeha Tzerra Ace-Matic 35c CW5
- Nefit Proline NxT HRC30 CW5
- Nefit Trendline HRC30 CW5 (ik neem aan een Trendline II)
- Nefit Trendline Aquapower Plus II HRC30 CW6

Huishouden van 5p, maar huis is van begin '70, dus ik vraag me af door de oude (dunne?) leidingen de CW6 uberhaupt uit de verf komt?

Welke hiervan zou je zelf hangen? Was een beetje Nefit-biased, aangezien ik nu al dik 20jr quasi probleemloos een Ecomline Excellent heb hangen, maar ik begrijp dat sindsdien de kwaliteit van Nefit wat minder is geworden?.
Tja elke cv monteur die Nefit plaatst zal zeggen dat de Ecomline de beste is ooit gemaakt.
Ook Nefit is overgegaan op kunststof/composiet onderdelen en ook sensoren zijn van mindere kwaliteit dan vroeger. Zoek maar eens op stromingsensor Trendline daar zijn zoveel problemen mee geweest, er is nu een nieuwe versie van kijken of het beter gaat. Dus kort antwoordt, nee Nefit is niet meer de kwaliteit van vroeger.

Ik ben van mening dat elke cv ketel fabrikant zijn voor en nadelen heeft maar in de basis ontlopen ze elkaar niet veel. Er zitten soms nog wel wat prijsverschillen tussen dus dat kan een reden zijn om voor merk x te kiezen of wat je ''vaste huisinstallateur'' aanbied en graag mee werkt.

Cw6 lijkt mij op jouw situatie geen meerwaarde te hebben, je noemde zelf al het leidingwerk en je hebt nu een cw5, als je nu geen problemen hebt met de hoeveelheid of als er op meerdere punten tegelijk getapt wordt zou ik weer voor een cw5 gaan.

Op basis van jouw lijstje zou ik die aanhouden.
De Tzerra Ace-matic kan het verste terug moduleren en geeft het meeste warm water, is ook t.o.v. de Proline een kleine € 100,- goedkoper. Nadeel is de langere wachtijd op warm water.
De Proline is een goed alternatief, ik plaats deze ook regelmatig en geeft weinig problemen.
De Proline is wel wat gevoeliger voor vuil in de pomp dus een goede vuilfilter is wel een must. (staat ook in de installatie instructie, nu zou ik bij elk merk een vuilfilter toepassen.)
De Trendline is wel een stuk duurder, heeft een aluminium wisselaar. Nadeel de genoemde stromingsensor en het lastig schoon te maken van de wisselaar.
Een ander ''nadeel'' van de Trendline vind ik dat als je een opentherm thermostaat wil aansluiten je weer een convertor nodig hebt, Nefit heeft zijn eigen serie modulerende thermostaten en die werken met een eigen protocol.(ems) Aan/uit thermostaat kan er wel gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
edsandje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:52:
De Tzerra Ace-matic kan het verste terug moduleren en geeft het meeste warm water, is ook t.o.v. de Proline een kleine € 100,- goedkoper. Nadeel is de langere wachtijd op warm water.
De Proline is een goed alternatief, ik plaats deze ook regelmatig en geeft weinig problemen.
De Proline is wel wat gevoeliger voor vuil in de pomp dus een goede vuilfilter is wel een must. (staat ook in de installatie instructie, nu zou ik bij elk merk een vuilfilter toepassen.)
Dank voor je uitgebreide reactie!
Uitgaande van je reactie denk ik dat we met een CW5 versie van de Remeha Tzerra Ace-matic of Nefit Proline NxT allebei een goede keuze maken, met vuilfilter.
Grootste verschillen dat de Tzerra wat verder terugmoduleert (en dus mogelijk wat minder gas verbruikt?) maar dat de Proline wat sneller met warm tapwater komt?
Bij Nefit kun je als je een EasyControl thermostaat hebt nog uitbreiden met Smart Radiator thermostaatkranen begrijp ik waarmee je een zoneregeling kunt maken, geen idee of dat in de praktijk ook goed werkt, kan er weinig over vinden.

Zitten er met het oog op de toekomst - een eventuele uitbreiding met een hybride warmtepomp - nog voordelen/nadelen aan een van beide keuzes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@catchingfire Ja klopt wat je zegt over de Proline en de Ace-Matic.
De offerte's die je hebt ontvangen is dat een lokale installateur? Dan kan je nog afwegen wat zijn/haar voorkeur is.
Als je de Proline neemt en de easycontrol heb je nog een extra convertor nodig, de Proline is opentherm of aan/uit, de easycontrol is ems protocol.

Persoonlijk vind ik die smart radiatorkranen niet zo, het werkt allemaal op batterijen en wifi en als het eenmaal werkt is het wel okay maar de prijzen die aan die dingen hangen vind ik niet normaal. (welk merk je ook neemt)
Als je hier toch voor wil gaan met de Proline of de Remeha zou ik Honeywell nemen.

Voor een koppeling met een warmtepomp maakt het niet uit welke ketel je neemt, elke nieuwe ketel kan met een warmtepomp. Ze zijn allemaal ''hybrid ready''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
edsandje schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:04:
@catchingfire
Als je de Proline neemt en de easycontrol heb je nog een extra convertor nodig, de Proline is opentherm of aan/uit, de easycontrol is ems protocol.

Persoonlijk vind ik die smart radiatorkranen niet zo, het werkt allemaal op batterijen en wifi en als het eenmaal werkt is het wel okay maar de prijzen die aan die dingen hangen vind ik niet normaal. (welk merk je ook neemt)
Als je hier toch voor wil gaan met de Proline of de Remeha zou ik Honeywell nemen.
Serieus? Bij een Nefit cv-ketel en een Nefit-thermostaat nog altijd een extra convertor nodig?
Heb momenteel een Easy hangen+"Easy Connect", had verwacht dat dat niet meer nodig zou zijn. Vraag me trouwens ook wel af of Easy -> EasyControl enige meerwaarde heeft, behalve dat ie er wat hipper uitziet.

Honeywell hoor ik inderdaad meer over, EvoHome, maar daar hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan.

Zijn jouw Trenline ervaringen trouwens van de Trendline of Trendline II? Begrijp niet helemaal waarom een Trendline II dik 500 euro duurder is dan qua HRC/CW-vergelijkbare Proline. Behalve dat Nefit 15jr garantie geeft op de warmtewisselaar van de Trendline II, en maar 10jr op die van de Proline, en een Trendline II wat meer warm water/minuut geeft dan een vergelijkbare Proline.

[ Voor 15% gewijzigd door catchingfire op 04-03-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:17
Update! de ketel heeft inderdaad hier ook een vertraging bij het inschakelen van de brander van ongeveer 5-6 seconden. de 18 jaar oude agpo sloeg al binnen ongeveer een seconden aan maar was uiteindelijk wel trager met goed warm water leveren.. Wat voor ons eigenlijk nog meer bizar is, is dat de eerste week het gasverbruik tegenover de oude agpo (VR!) ketel nog geen verlaging heeft gezien.. Misschien dat iemand nog tips heeft voor de instelling. De temperatuur voor verwarming heb ik al verlaagd naar 60 graden vanaf 80 graden vanaf de fabriek. Het maximale vermogen voor verwarming heb ik sinds vandaag ook terug geschroefd naar 9KW volgends de grafiek in de handleiding. Dit heb ik gedaan omdat de agpo ook op 50% vermogen voor verwarming draaide.

[ Voor 15% gewijzigd door quadrofource op 04-03-2024 20:02 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Scott
quadrofource schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:56:
Update! de ketel heeft inderdaad hier ook een vertraging bij het inschakelen van de brander van ongeveer 5-6 seconden. de 18 jaar oude agpo sloeg al binnen ongeveer een seconden aan maar was uiteindelijk wel trager met goed warm water leveren.. Wat voor ons eigenlijk nog meer bizar is, is dat de eerste week het gasverbruik tegenover de oude agpo (VR!) ketel nog geen verlaging heeft gezien.. Misschien dat iemand nog tips heeft voor de instelling. De temperatuur voor verwarming heb ik al verlaagd naar 60 graden vanaf 80 graden vanaf de fabriek. Het maximale vermogen voor verwarming heb ik sinds vandaag ook terug geschroefd naar 9KW volgends de grafiek in de handleiding. Dit heb ik gedaan omdat de agpo ook op 50% vermogen voor verwarming draaide.
Als ik al die tweakers onderwerpen zoals cv tuning goed begrijp dan denk ik dat jouw nieuwe remeha ketel weing gebruik maakte van zijn HR functie. Bij 80 graden zal het retour water boven 55 graden zitten. Een HR hetel heeft een lage retour temperatuur nodig, vsn Mac 55 graden. De temperatuur omlaag zetten zal helpen. Zeker omdat deze ketel goed omlaag kan moduleren (zachtjes branden), waardoor kans op pendelen mindere wordt.

Vermogen omlaag zetten hoeft niet denk ik, vanwege de diepe modulatie van de ketel. Als de ketel snel de 60 graden bereikt, gaat hij rustigere branden. Bij oudere ketels was minder vermigen verstandig om het snel bereiken van 60 graden en dan pendelen te voorkomen. Voor je huidige ketel lijkt mij vermogen lager zetten minder effect te hebbrn dan je oude ketel, maar minder effect betekent niet dat je het niet moet doen. Als je huis nog voldoende snel warm wordt, dan gewoon vermogen lager houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet S
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-06 16:23
Ik heb een Tzerra Ace Matic, en mis in het ketelmenu de parameter DP020 die overigens wel in de manual vermeld staat. Iemand een oplossing?

Alvast dank!
Piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Laatst online: 09:42
Piet S schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:21:
Ik heb een Tzerra Ace Matic, en mis in het ketelmenu de parameter DP020 die overigens wel in de manual vermeld staat. Iemand een oplossing?

Alvast dank!
Piet
Ik heb sinds 1 week ook een Tzerra Ace Matic 24C, en in mijn handleiding staat de parameter DP020 niet aangegeven. In de ketel ook niet. Misschien een nieuwe handleiding downloaden ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Laatst online: 09:42
Ik kreeg wel een beetje schrik toen ik door dit forum las, omdat ik ook een Tzerra ace matic 24C had besteld via het consumentenbond collectief.
Nu hangt ie, en het werkt prima, geen probleem met warm tapwater levering.
Ik heb een OpenHab systeempje draaien, en daarmee kan ik via de add-on mijn TADO systeem en de ketel heel goed sturen en beinvloeden.
Ik heb wat testjes gedaan om de WAF zo hoog mogelijk te krijgen ;)
Dit is wat ik gevonden heb:

parameter DP150 op 1 :SWW thermostaat (default)
parameter DP200 op 0 :SWW-modus volgens klokprogramma.
Daardoor komt het warme tapwater als parameter tevoorschijn in TADO. Ik laat TADO een Honeywell Round kamerthermostaat emuleren, en daar zit een warmwater aan/uit functie op.
Als ik via de Scedule functie van TADO de warmwater functie om 6:00 's ochtens aanzet, en om 24:00 weer uit, dan blijft de ketel overdag de warmtewisselaar warm houden. 'Snachts koelt ie dan af naar 20 gr.
Ik zie dat de brander overdag ongeveer elk uur heel effe aanspringt.
Dan verbruikt ie al minder gas, maar nog steeds een paar honderd liter per week.

Door nu OpenHab/HomeAssistant met Zigbee sensoren te gebruiken, kan ik een trigger zetten op de verlichting van de badkamer. Op het moment dat de verlichting van de badkamer aan gaat, zet OpenHab via TADO de warmwaterfunctie op "aan", en zal de ketel vast gaan opwarmen. Vervolgens start een timer, die de warmwater functie weer op "uit" zet na 45 minuten.
op deze manier staat de de warmwater functie alleen aan als dat nodig is. (in de keuken gebruik ik een close-in boiler). Weer een paar kuub gas minder verbruikt, en de WAF is nog steeds hoog :) .

Nu blijkt, dat als de warmwaterfunctie op de TADO thermostaat op "uit" staat, en je draait de warme kraan open, dat de ketel wel gewoon meteen aanspringt. Hij heeft dan wel een koude warmtewisselaar, dus het zal iets langer duren voordat er warm water uit de kraan komt.
dit moet ik nog testen, w.b.t. WAF......

Ik heb wel parameter DP004 op 1 gezet = Legionella preventie functie aan op wekelijks.
DP160 op 65 gr, DP410 op 3, DP420 op 10.
Edit: de legionella functie DP004 lijkt niet te werken, waarschijnlijk omdat de ketel geen datum en tijd functie heeft. Mogelijk werkt dit alleen maar met een iSense thermostaat.
Daarom in de TADO sceduler elke week de watertemperatuur 5 minuten lang op 65 gr gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door just4testing op 08-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:35
In een zoektocht naar een nieuwe CV ketel heeft mijn/een lokale installateur de Remeha Tzerra Ace Matic 35C CW5 geadviseerd.

Echter, nu ik dit topic helemaal doorgelezen heb, twijfel ik of het de juiste keuze is, mede omdat Remeha dus aangegeven heeft het 'probleem' met het warme water in onderzoek te hebben.

Heeft iemand al een update? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leen1967
edsandje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:53:
Ik ben bij Remeha geweest voor de training van de Tzerra Ace-Matic.
Weer wat tips en tricks geleerd en een aantal concullega's uit het veld gesproken.

De warm water wachttijd is ook besproken.
Het is bekend bij Remeha en ze zijn ermee bezig.
Of dat gaat komen en wanneer is niet bekend, waarschijnlijk een andere printplaat.
Of ze deze dan gaan aanbieden naar bestaande ketels/gebruikers of alleen nieuwe ketels is ook nog niet bekend.

Ik haal eruit dat voorlopig er niks veranderd.
Afwachten, mocht ik meer info krijgen zal ik dat hier in het topic delen.

En aub geen vragen via dm/pm.
@edsandje weet je al meer over een eventuele oplossing vanuit Remeha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Leen1967 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:36:
[...]

@edsandje weet je al meer over een eventuele oplossing vanuit Remeha?
Nee tot op heden nog geen informatie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 09:54
Ik neem aan dat er nog geen nieuws te melden is over de snelheid van warm water voor de Tzerra Ace Matic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:10
Taxi645 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:56:
Ik neem aan dat er nog geen nieuws te melden is over de snelheid van warm water voor de Tzerra Ace Matic?
Daar is niemand mee bezig, vermoed ik dus zal er ook geen nieuws komen. 10-20s is toch heel gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Technician- schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:39:
[...]

Daar is niemand mee bezig, vermoed ik dus zal er ook geen nieuws komen. 10-20s is toch heel gangbaar?
Zie eerdere bijdrages in het topic. Als nu de consensus is dat het met de juiste instellingen geen issue (meer) is vind ik het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Geen update over de warmwater snelheid van de Tzerra Ace matic van iemand die het ding daadwerkelijk heeft hangen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 14:23
Ik heb er nu een hangen sinds Mei. Ik ervaar geen echte problemen ermee. Maar moet ik er wel bij zeggen dat onze cv in onze keuken hangt en onze badkamer ook op de begane grond zit. Dus de leidingen zijn vrij kort.
Ik heb overigens sochtends, rond de lunch en rond avond eten de comfort stand aanstaan, en daartussen in eco.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 17:41
catchingfire schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Uitgaande van je reactie denk ik dat we met een CW5 versie van de Remeha Tzerra Ace-matic of Nefit Proline NxT allebei een goede keuze maken, met vuilfilter.
Grootste verschillen dat de Tzerra wat verder terugmoduleert (en dus mogelijk wat minder gas verbruikt?) maar dat de Proline wat sneller met warm tapwater komt?
[...]
Hier terecht gekomen omdat ik eigenlijk hetzelfde aanbod gekregen heb van een locale installateur: Remeha Tzerra Ace-Matic 35c CW5 of Nefit Proline NxT HRC30 CW5. Heb zelf helemaal geen ervaring met CVs en dergelijke, dus na een korte zoektocht hier terecht gekomen.

Vind eigenlijk geen slechte reviews van de Nefit Proline, maar wel bijvoorbeeld dit topic over de Remeha Tzerra Ace-Matic. En vraag me dus eigenlijk af waarom mensen dan de Remeha zouden verkiezen boven de Nefit, als ze nagenoeg dezelfde specs hebben etc.

Ben bang dat ik nu kies voor de Nefit, maar dat ik iets "simpels" over het hoofd zie :?

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taxi645
Het verder terugmoduleren dus van de Tzerra Ace. Heeft als voordeel zuiniger stookgedrag in bij geringe warmtevraag in voor en najaar en minder start/stops waardoor de ketel minder belast wordt. Ook werkt het beter samen in een hybride opstelling omdat dan de CV vaak maar een klein beetje hoeft bij te stoken en dat bij een te hoog minimum vermogen weer leidt tot veel start-stops van de ketel. Verder ondersteunt de Tzerra meen ik zowel aan/uit als opentherm thermostaten en ben je redelijk flexibel wat dat betreft en heeft Nefit hun eigen protocol.

P.S. De Calenta Ace-Matic die in dit topic ook even voorbijkwam komt pas in de loop van 2025 uit. Dit komt van Remeha direct.

P.S. Ik verwacht dat het verder terugmoduleren van de nieuwste Nefit 9700i ook wel in toekomstige goedkopere Nefit ketels terecht zal komen, maar dat is volgens mij nog niks publiek over bekend.

[ Voor 22% gewijzigd door Taxi645 op 07-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Taxi645 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:26:
Het verder terugmoduleren dus van de Tzerra Ace. Heeft als voordeel zuiniger stookgedrag in bij geringe warmtevraag in voor en najaar en minder start/stops waardoor de ketel minder belast wordt. Ook werkt het beter samen in een hybride opstelling omdat dan de CV vaak maar een klein beetje hoeft bij te stoken en dat bij een te hoog minimum vermogen weer leidt tot veel start-stops van de ketel. Verder ondersteunt de Tzerra meen ik zowel aan/uit als opentherm thermostaten en ben je redelijk flexibel wat dat betreft en heeft Nefit hun eigen protocol.

P.S. De Calenta Ace-Matic die in dit topic ook even voorbijkwam komt pas in de loop van 2025 uit. Dit komt van Remeha direct.

P.S. Ik verwacht dat het verder terugmoduleren van de nieuwste Nefit 9700i ook wel in toekomstige goedkopere Nefit ketels terecht zal komen, maar dat is volgens mij nog niks publiek over bekend.
Klopt helemaal wat de verschillen betreft.
De Nefit Proline heeft als enige Nefit OpenTherm. Dus qua thermostaat keuze maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
edsandje schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Klopt helemaal wat de verschillen betreft.
De Nefit Proline heeft als enige Nefit OpenTherm. Dus qua thermostaat keuze maakt het niet uit.
Dank je voor deze correctie.

Misschien nog een dingetje maar als leek weet ik niet hoeveel voordeel je er in de praktijk aan hebt. De Tzerra Ace Matic is zelfstellend wat betreft verbranding wat wellicht een voordeel kan zijn in onderhoudstarieven door minder werkzaamheden aan de ketel en misschien ook handig voor verandering van toekomstige gassamenstelling en eventueel bijmengen van waterstof. Maar dat laat ik even aan de experts.
Pagina: 1 2 3 Laatste