Twijfel om over te stappen Ziggo > Odido

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ger0nim0
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-04 18:11
Hi allen,

Ik zit misschien te overwegen om over te stappen van Ziggo naar Odido.
Dit omdat ik bij Odido minder hoef te betalen voor wat ik gebruik(in verhouding met Ziggo), korting krijg bij mijn mobiele abonnement en ik Ziggo's prijskaartje erg aan de hoge kant vind.

Internet (400/40mbit) & TV 50,- per maand
Ziggo internet (500/50mbit) & TV 71,50,- per maand

Ik weet alleen niet hoe het internet en tv van Odido van, zouden jullie je ervaringen met mij willen delen? Ook zou ik graag willen weten of ik net zo veel kan met de modem van Ziggo als Odido's modem (Zyxel T54). Kan ik de Zyxel modem in bridge modus zetten? Zo niet, kan ik dan wel poorten openzetten? Zelf mijn DNS server kiezen?

Sommige van jullie hebben vast het artikel gelezen waarin werd verteld dat Ziggo haar prijzen verlaagd en dat sommige klanten 'voordeliger' uit kunnen zijn met hun abonnement, maar ik weet nou niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Want over een jaar gaan weer omhoog en dan onder het mom "infaltiecorrectie" :+ ... Ja, die fratsen ken ik inmiddels wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ger0nim0 op 03-10-2023 10:50 ]

Beste antwoord (via Ger0nim0 op 03-10-2023 11:42)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:16
Er zijn op het internet veel reviews te vinden van alle providers ;)

Over het algemeen zal internet van Odido sneller aanvoelen bij webbrowsen. Gezien je 400mbit kan ontvangen heb je glasvezel thuis liggen. Ziggo werkt (in ieder geval het laatste stukje naar je huis toe) altijd nog over het oude koper-netwerk. Dit verhoogt de ping; het aantal milliseconden totdat er data binnenkomt. De lagere ping bij Odido is dus een voordeel.

Het aantal mbit/s heeft eigenlijk alleen impact op het downloaden van grote bestanden. Ik weet niet of je dat vaak doet, maar wellicht kan je dan uit met een goedkoper abonnement. En anders, dat is met 400mbit nog steeds snel. De upload van Odido is dus 8x zo snel, dus backups in de cloud zetten gaat aanzienlijk sneller.

Het modem kan gewoon poorten open zetten, en een DNS kiezen. In bridge zetten is imho niet nodig, dat is alleen iets wat je met die crappy Ziggo router moet doen omdat het een onding is :P
Ik ben zelf erg tevreden over Odido (voorheen T-Mobile).

Met TV heb ik geen ervaring. Ik heb zelf internet only en een NLZiet abonnement. Dat is aanzienlijk goedkoper en voor standaard TV kijken veel handiger, vind ik tenminste.

Verder doen alle providers inflatiecorrecties, ook Odido, dus daar ga je niet aan ontkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 03-10-2023 10:55 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Odido == T-mobile (hebben naam veranderd). Er zijn vast voldoende ervaringen te vinden over T-mobile.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Ger0nim0 we hebben op Tweakers losse topics voor ervaringen. Kijk dus eens in [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie en [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie. Daar kan je ook de informatie vinden over bridge modus en eigen hardware gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 03-10-2023 10:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:16
Er zijn op het internet veel reviews te vinden van alle providers ;)

Over het algemeen zal internet van Odido sneller aanvoelen bij webbrowsen. Gezien je 400mbit kan ontvangen heb je glasvezel thuis liggen. Ziggo werkt (in ieder geval het laatste stukje naar je huis toe) altijd nog over het oude koper-netwerk. Dit verhoogt de ping; het aantal milliseconden totdat er data binnenkomt. De lagere ping bij Odido is dus een voordeel.

Het aantal mbit/s heeft eigenlijk alleen impact op het downloaden van grote bestanden. Ik weet niet of je dat vaak doet, maar wellicht kan je dan uit met een goedkoper abonnement. En anders, dat is met 400mbit nog steeds snel. De upload van Odido is dus 8x zo snel, dus backups in de cloud zetten gaat aanzienlijk sneller.

Het modem kan gewoon poorten open zetten, en een DNS kiezen. In bridge zetten is imho niet nodig, dat is alleen iets wat je met die crappy Ziggo router moet doen omdat het een onding is :P
Ik ben zelf erg tevreden over Odido (voorheen T-Mobile).

Met TV heb ik geen ervaring. Ik heb zelf internet only en een NLZiet abonnement. Dat is aanzienlijk goedkoper en voor standaard TV kijken veel handiger, vind ik tenminste.

Verder doen alle providers inflatiecorrecties, ook Odido, dus daar ga je niet aan ontkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 03-10-2023 10:55 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ger0nim0
@Jk_W

De reden waarom ik het hier vraag, is omdat wanneer ik ergens ander naar reviews ga zoeken, krijg ik alleen maar klagende Henk en Ingrid's te zien... de gemiddelde consument laat alleen van zich horen wanneer er iets loos is en niet wanneer alles goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 18:41
Ger0nim0 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:56:
@Jk_W

De reden waarom ik het hier vraag, is omdat wanneer ik ergens ander naar reviews ga zoeken, krijg ik alleen maar klagende Henk en Ingrid's te zien... de gemiddelde consument laat alleen van zich horen wanneer er iets loos is en niet wanneer alles goed werkt.
Het Tmobile/Odido topic is een stuk genuanceerder. Ik ben iig al jaren tevreden over hun glasvezel internet/5g.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ger0nim0
@Richh

Ontzettend bedankt voor je input!!

En dat internet Only + NLZiet klinkt echt als een puik plan, zeker omdat ik echt bar weinig TV kijk, maar wel graag naar de eerste 10 zenders kijk die er op de buis te vinden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Ik ben na 7 jaar vorig jaar overgestapt van Ziggo (kabel) naar KPN (glasvezel). Eigenlijk had ik dat jaren eerder moeten doen, maar toen lag hier nog geen glasvezel. De grote verschillen voor mij zijn:
  • Prijs, ik bespaar nu ongeveer 35 euro per maand door het actietarief van KPN (420 euro besparing)
  • Ping, mijn ping is echt beduidend lager. Van gemiddeld 20ms bij Ziggo naar 1-3ms bij KPN
  • Eigen router, die zuiniger is dan Ziggo's modem, niet 's nachts spontaan update en meer opties heeft
  • Minder werkzaamheden, dit was op onze Ziggo lijn schering en inslag. Wij hadden gemiddeld één keer per maand werkzaamheden met bijbehorende uren downtime. Bij KPN heb ik dit nog maar 1 keer, 5 minuten ondervonden.
  • Hogere internetsnelheid, en dan met name de uploadsnelheid, die eindelijk symmetrisch is
Verder keken wij sowieso al voornamelijk televisie met NLZiet, aangezien de Ziggo GO app niet altijd even stabiel was. De iTV app van KPN gebruiken we sporadisch. Meestal voor Eurosport, en dat werkt. Maar ik ga er geen TV abonnement voor aanhouden als mijn actie afloopt.

Onder de streep besparen wij dus een best flink bedrag met betere dienstverlening. Dat zal bij Odidio / T-Mobile ook niet anders zijn gok ik zo. Ik zou in ieder geval wel even kijken of je een eigen router kunt gebruiken, dan hoef je ook de Odido router niet te gebruiken. Bij KPN zit de Experiabox namelijk nog verder dichtgetimmerd dan Ziggo's ConnectBox en ik moet er dus ook niet aan denken om dat apparaat te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 11:54
Interessant topic. Ik ben me ook serieus aan het orienteren, vooral nu ik bij de buurman heb gezien hoe door E-Fiber de aansluiting gisteren naar binnen heeft gerealiseerd (via de stroomaansluiting naar de meterkast). Met name dit doortrekken was voor mij een beetje afwachten hoe dit eruit zou komen te zien.

Wat hierboven al is aangegeven, ik zou dan tevens gebruik gaan maken van NLZiet, naar mijn mening voldoet dat prima. Mijn (oudere) TV wil ik dan gaan voorzien van een AppleTV box waar ik dan tevens mijn Synology mee kan connecten. Denk op meerdere punten een vooruitgang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik vind het ook interessant aangezien binnenkort de odf sprietjes bij ons ook de grond gaan komen en uiterlijk mei aangesloten zijn. Eindelijk een alternatief voor ziggo, wat 40-50 euro kost incl tv, terwijl odido dit voor 29 euro doet (aanbieding) voor de goedkoopste optie met tv. Het jaar daarop switch ik wel weer. Het gaat me 100-200 euro per jaar besparen.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:54
Ook ik ben aan het overwegen om nu maar eens weg te gaan bij ziggo, de prijs blijft maar stijgen en tv kijken is heel erg minimaal. Alleen de vraag wat beste alternatief is:
- Odido 45 euro + NLZiet 8,95 = 53,95 (eerste 8 maanden 38,95, eerste jaar 527,40)
- KPN 52,50 + NLZiet 8,95 = 61,45 (eerste 6 maanden 35,20, eerste jaar 579,80)

Prijs technisch is Odido de beste keuze.

mijn huidige router is een UDM Pro, wat geen probleem voor Odido als KPN zou moeten zijn.

Hoor graag jullie ervaring of er (veel) verschil is tussen de kwaliteit van internet via glas via Odido of KPN?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ger0nim0
@mvank

Sinds een paar dagen is mijn glasverbinding actief. Ik kan je wel op hoogte houden van mijn ervaringen alk je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:35
Ik heb Ziggo, XS4ALL, Odido ( tmobile ), Youfone, KPN gehad. Odido zit ik nu weer terug bij.

Bij alle glasvezel providers ben ik altijd tevreden geweest. Ziggo ook wel maar de prijs was gewoon te hoog.

Nu switch ik elk jaar van Glasvezel provider, welke op dat moment het goedkoopst is.

@mvank KPN en Odido gaf voor mij geen verschil. Beide had ik 1gig up en down.

Voor TV gebruik ik NLZIET.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-06 16:56
Ger0nim0 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:20:
@mvank

Sinds een paar dagen is mijn glasverbinding actief. Ik kan je wel op hoogte houden van mijn ervaringen alk je wilt.
Ik zou het wel kunnen waarderen in ieder geval! En als het eventueel moet via het ervaringen topic van Odido, dan houd ik het daar wel in de gaten. Wij willen mogelijk ook overstappen, maar Ziggo werkt bij ons meer dan prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
alex3305 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:34:
[...]
Ping, mijn ping is echt beduidend lager. Van gemiddeld 20ms bij Ziggo naar 1-3ms bij KPN
[...]
Ik kwam van BudgetThuis glas (over KPN infra) met een ping van 4-5ms naar 1.1.1.1, dat is nu met Odido zo'n 10-12ms. Latency is bij Odido wat slechter dan KPN, maar in dagelijks gebruik merk je daar weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ger0nim0
@wErudite
Ik zou het wel kunnen waarderen in ieder geval! En als het eventueel moet via het ervaringen topic van Odido, dan houd ik het daar wel in de gaten. Wij willen mogelijk ook overstappen, maar Ziggo werkt bij ons meer dan prima...
Komt helemaal goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
ThinkPad schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Ik kwam van BudgetThuis glas (over KPN infra) met een ping van 4-5ms naar 1.1.1.1, dat is nu met Odido zo'n 10-12ms. Latency is bij Odido wat slechter dan KPN, maar in dagelijks gebruik merk je daar weinig van.
1.1.1.1 is bij mij niet het snelste, maar daar heb ik een ping van 6-8 over wifi. Dus vergelijkbaar met jou. Maar bij een spel zoals Rocket League is mijn ping gedaald van gemiddeld 30ms (Ziggo) naar 10ms (KPN). Dat merk je behoorlijk :X.

Moet ik ook wel zeggen dat de Ziggo infra (laatste gedeelte) hier zeker 30+ jaar oud is, terwijl de glasvezel infra van KPN de eerste verjaardag nog moet aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:54
@Ger0nim0
Bedankt voor je reactie, ik ben eigelijk maar gelijk overstag gegaan. na 20 jaar ziggo maar eens overstappen naar wat nieuws ;-)
Kids ook blij, met ping tijden van 15-20ms naar 3ms (niet dat het zo'n groot verschil is) maar beter kan het er niet op worden.

Nu volgende taak, uitzoeken hoe ik het beste mijn UDM Pro ga aansluiten...
Ik zag dat SFP WAN aansluiting werd afgeraden..., dat dit complex zou zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ger0nim0
@wErudite

Ik zou nog even een reactie achterlaten over mijn eravring met de Odido glasvezel + NLZIET constructie.

Odido internet is hartstikke goed, super lage ping en NLZIET werkt als een trein! Wil je je eigen router er nou aanhangen i.p.v. Odido's Zyxel router? Dat kan, maar denk er dan wel aan dat je je router in VLAN 300 zet, anders komt er geen verkeer overheen.

Mvg,

-G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 11:54
Ger0nim0 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:57:
@wErudite

Ik zou nog even een reactie achterlaten over mijn eravring met de Odido glasvezel + NLZIET constructie.

Odido internet is hartstikke goed, super lage ping en NLZIET werkt als een trein! Wil je je eigen router er nou aanhangen i.p.v. Odido's Zyxel router? Dat kan, maar denk er dan wel aan dat je je router in VLAN 300 zet, anders komt er geen verkeer overheen.

Mvg,

-G
Welke regio woon je?
Pagina: 1