Overbelasting, stop niet gesprongen, 3 stopcontacten kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:39
Beste Tweakers,

Mijn vriendin heeft zondag de oven, waterkoker, airfryer en (nieuwe) inductiekookplaat tegelijkertijd aangezet. Vervolgens ging de stroom eraf in de keuken. De zekering/stop van groep 1, waar de oven, waterkoker en airfryer op zitten is niet gesprongen. Van deze groep 1 werken nu drie stopcontacten niet meer, welke bij elkaar in de buurt zitten. De andere stopcontacten op de groep functioneren nog wel.

Mijn vraag
Wat zou het probleem kunnen zijn? Is er een draad gesmolten? Is er een kroonstukje kapot gegaan?
Hoe zou dit probleem op te lossen zijn?
Tegen wat voor kosten kijk ik aan?
Als dit gerepareerd kan/moet worden, heb ik dan te maken met sloopwerkzaamheden om bij de bedrading te kunnen?
Moet ik een verzwaring naar 3x25A aanvragen en de meterkast omploegen?
Moet ik de hele groep uit zetten ter voorkoming van brandgevaar?

Relevante extra informatie
De airfryer en waterkoker hingen aan een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Ik heb zorg gedragen dat het gecombineerde vermogen niet hoger zou zijn dan de gestelde maximale belasting van de stekkerdoos (3600watt).

Er was na het euvel heel even een licht gezoem te horen bij het stopcontact.

De stop van groep 2, waar de koelkast en CV-ketel aan hangen is wel gesprongen. De stoppen van groep 6 en 7 / de inductie kookplaat zijn niet gesprongen. Deze groepen en apparaten vertonen geen problemen.

De inductiekookplaat is sinds enkele weken geïnstalleerd. Hiervoor, toen wij nog op gas kookten, gebeurde het ook wel eens dat vriendinlief teveel apparaten tegelijkertijd op vol vermogen aanzette en er een zekering / stop sprong. De extra belasting van de kookplaat zal niet mee helpen, maar ook niet de oorzaak zijn. Er is bij installatie een hoofdschakelaar, extra aardlekschakelaar alsmede de kookgroepen geplaatst.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De meterkast en het stopcontact heb ik bekeken. Hier zie ik niets wat mij een duidelijke oorzaak lijkt. Zie afbeeldingen.

Ik dacht dat de oven op groep 2 zat. Het is mij evident dat het niet handig is dat er zoveel belastende apparaten op groep 1 hangen. Ik ga mijn best doen om achter te keukenkastjes te komen en de oven (en vaatwasser) aan het stopcontact van groep 2 te hangen.

Klaarblijkelijk heb ik een 1x35A aansluiting in mijn meterkast. Ik dacht dat de kookplaat op 2 fasen zou worden aangesloten maar dit is een gekoppelde groep geworden. Ik denk er nu sterk over na om een verzwaring te vragen aan de netbeheerder naar 3 fasen 25A. Helaas is de gemiddelde wachttijd echter 7 maanden.

Uiteraard ga ik een elektricien inschakelen. Echter zou ik graag een beeld / idee / denkrichting willen hebben. Ook ter voorkoming van beunwerkzaamheden.

Alles is afgekoppeld op de stopcontacten die niet meer werken. Ter voorkoming van eventueel brandgevaar.

Visuele informatie
Dit is de indeling van de groepen. In het geel gemarkeerd de stopcontacten die niet meer werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJN5RheivtCnUfWARnBJtmvcYRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWRitkMhROdylcpUE5hyQcFc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de meterkast met zichtbare bedrading (zonder spanning):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyY66GzUk2LqMZH9fXvUCbD0bmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pYEfAi2UeA89wpWZq98Hl5oP.png?f=fotoalbum_large

Hoge resolutie: https://e.pcloud.link/pub...IXKoJg4YcOdbCI0kitj6r3z5y

Dit is het stopcontact waar de waterkoker en airfryer aanhingen en waar tevens een kort gezoem te horen was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWDaKdIefjyoV6JfH3AsL1L_MTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GxwVWWzc6PmI7IA8gi67prw.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dank en waardering voor jullie hulp en inzage is enorm!

There is no real life, there is just AFK.

Beste antwoord (via Mastermind-- op 19-01-2024 16:04)

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06 18:05
Kijk ook eens achter de stopcontacten die het niet meer doen.
Het kan best eens zijn dat er een lasklem achter zit die nu onderbroken of los is.
Zeker omdat dat ene stopcontact een raar geluid maakte.

[ Voor 4% gewijzigd door ronnie vd op 11-10-2023 18:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:41
Mastermind-- schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:27:
Mijn vraag
Wat zou het probleem kunnen zijn? Is er een draad gesmolten? Is er een kroonstukje kapot gegaan?
Hoe zou dit probleem op te lossen zijn?
Tegen wat voor kosten kijk ik aan?
Als dit gerepareerd kan/moet worden, heb ik dan te maken met sloopwerkzaamheden om bij de bedrading te kunnen?
Moet ik een verzwaring naar 3x25A aanvragen en de meterkast omploegen?
Moet ik de hele groep uit zetten ter voorkoming van brandgevaar?
Klinkt inderdaad alsof er ergens een slecht contact heeft gezeten die nu doorgefikt is of los geschoten. De kosten zullen afhankelijk zijn van waar het precies is gebeurd, maar als de elektra fatsoenlijk is aangelegd zou je nog bij bij de lasdozen/connecties moeten kunnen. In dit geval zal het waarschijnlijk bij 1 van die 3 stopcontacten misgegaan zijn of de aftakking er net voor. Die aftakking zal bij een moderne installatie vanuit de centraaldoos komen die zeer waarschijnlijk onder je lichtpunt (onder de lamp dus) zit.

Gezien wat je aan verbruikers hebt kan het wel een optie zijn om naar 3x25 te gaan om minder snel de zekering te laten springen. Maar je huidige probleem heeft daar niets mee te maken> het is ten slotte in de stroomkring fout gegaan, en niet bij de meterkast.

En die groep zou ik voorlopig inderdaad maar uitlaten totdat er goed gekeken is naar de oorzaak. Iets is er niet lekker gegaan en je wil niet dat je nu ergens nog een halve verbinding hebt die heet wordt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:51
Haal de centraaldoos bij #1 eerst maar eens open. Daar is vermoedelijk iets doogefikt. Lasdop of lasblokje vervangen en zorgen dat de verbindingen goed zijn, dan gebeurt het niet nog eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik zou inderdaad in centraaldoos #1 gaan kijken - wel knap dat iemand al die apparaten tegelijk aan kan gooien :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

Sluit me aan bij bovenstaande; waarschijnlijk een lasdop/klem doorgefikt in de centraaldoos/doorlusdoos. Zou te fixen moeten zijn.
Ik dacht dat de oven op groep 2 zat. Het is mij evident dat het niet handig is dat er zoveel belastende apparaten op groep 1 hangen. Ik ga mijn best doen om achter te keukenkastjes te komen en de oven (en vaatwasser) aan het stopcontact van groep 2 te hangen.
Beide apparaten beter op een eigen groep. Apparaten van > 2 kW moeten op een eigen groep, daar vallen vaatwassers en ovens ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:15
Houd er ook rekening mee dat je groepenkast deftig verbouwd (en zo te zien zelfs compleet vervangen) zal moeten worden als je van 1 fase naar 3 fasen gaat.

Je zult dit wel ongeveer moeten timen, als de netbeheerder de 3 fasen heeft opgeleverd, kun je prima op 1 fase draaien, maar zul je op die ene fase dus nog minder vermogen kunnen trekken (24 ipv 35)

Uiteindelijk heb je wel meer comfort, zeker als je naar de toekomst toe kijkt (elek auto / scooter / zonnepanelen / warmtepomp etc) dus ik zou persoonlijk de aanvraag alvast doen, is het nu nu, heb je er over een jaar al wel profijt van !

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:50
Gwindorian schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:30:
Houd er ook rekening mee dat je groepenkast deftig verbouwd (en zo te zien zelfs compleet vervangen) zal moeten worden als je van 1 fase naar 3 fasen gaat.

Je zult dit wel ongeveer moeten timen, als de netbeheerder de 3 fasen heeft opgeleverd, kun je prima op 1 fase draaien, maar zul je op die ene fase dus nog minder vermogen kunnen trekken (24 ipv 35)

Uiteindelijk heb je wel meer comfort, zeker als je naar de toekomst toe kijkt (elek auto / scooter / zonnepanelen / warmtepomp etc) dus ik zou persoonlijk de aanvraag alvast doen, is het nu nu, heb je er over een jaar al wel profijt van !
Je hoeft niet perfect te timen, want je kunt vooraf een 3-fasekast laten plaatsen met bruggen tussen de fases.

Als de netbeheerder dan komt upgraden, zullen ze op dat moment de bruggen weghalen (dit is de meest voorkomende manier van upgraden naar 3 fasen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 14:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Bij een inductieplaat zou ik sowieso altijd voor drie fase gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door m-vw op 03-10-2023 20:54 . Reden: Typfout ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-06 16:07
Treenaks schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Je hoeft niet perfect te timen, want je kunt vooraf een 3-fasekast laten plaatsen met bruggen tussen de fases.

Als de netbeheerder dan komt upgraden, zullen ze op dat moment de bruggen weghalen (dit is de meest voorkomende manier van upgraden naar 3 fasen)
Volgens mij komt de netbeheerder niet als je geen 3fase hoofdschakelaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02:30
Treenaks schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Timen en uitgebreide verbouwing valt alleszins mee...

Theoretisch hoeft er enkel een andere hoofdschakelaar en de draadjes van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars aangepast te worden...

Praktisch zou je graag een 3e aardlekschakelaar willen zodat je alles kan verdelen over de 3 fasen ipv over 2.

Plaats een brug in de hoofdschakelaar en als de medewerker van de netbeheerder komt om de meter en hoofdzekering te vervangen pakt hij er de brug (zonder te vragen) zelf uit.

De meeste installateurs plaatsen in zo een geval liever een volledig nieuwe voorgemonteerd kast met een bruggetje.(wat als je de arbeid telt wellicht net zo duur is...)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe zeker weet je dat die stopcontacten die nog wel werken daadwerkelijk op groep 1 zitten? Gezien de oriëntatie van muurtjes wil ik best geloven dat een bouwvakker dat wel veel werk vond en groep 2 of groep 3 gepakt heeft.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

m-vw schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:40:
Bijneen inductieplaat zou ik sowieso altijd voor drie fase gaan.
En deze in de gaten houden:
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

offtopic posts opgeruimd

[ Voor 65% gewijzigd door Proton_ op 03-10-2023 14:31 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

SiErRa schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Daarom eerst nieuwe groepenkast, 3-fase hoofschakelkaar, fasebruggetje er in en hop. De netbeheerder wil dat fasebruggetje er echt wel even uit trekken voor je :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een kookplaat, 2 of 3 fasen, zou ik altijd direct naar de groepenkast brengen en niet via een lasdoosje op de rest van de installatie knopen. Nog even losstaand wat de vereisten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Bedankt voor jullie antwoorden! Lucht toch al op dat het euvel waarschijnlijk op een 'makkelijk' toegankelijke plek zit.
PhilipsFan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:45:
Haal de centraaldoos bij #1 eerst maar eens open. Daar is vermoedelijk iets doogefikt. Lasdop of lasblokje vervangen en zorgen dat de verbindingen goed zijn, dan gebeurt het niet nog eens.
De centraaldoos zal boven de plafondlamp in de keuken zitten. Die zijn hier best... bijzonder bevestigd. Daar moet ik dus echt even de tijd voor nemen.

Zo'n lasdop/blokje vervangen - kan ik dat zelf of is het aan te raden door een elektricien te laten doen? Hobbymatig werk ik wel met zware LiPo batterijen dus een draadje schroeven kan ik wel aan. Echter is koophuis wel wat anders kwa brandveiligheidseisen.... :)
Aardedraadje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:14:
Beide apparaten beter op een eigen groep. Apparaten van > 2 kW moeten op een eigen groep, daar vallen vaatwassers en ovens ook onder.
Vervelende is dat er niet makkelijk nieuwe bedrading bijgeplaatst kan worden. Volgens mij moeten nieuwe groepen in een eigen buis en er zijn geen loze leidingen. Je hebt echter wel gelijk. Ik dacht dat ik met nu 7 groepen al luxe uitgevoerd en voorzien was. Helaas!
sypie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Een kookplaat, 2 of 3 fasen, zou ik altijd direct naar de groepenkast brengen en niet via een lasdoosje op de rest van de installatie knopen. Nog even losstaand wat de vereisten zijn.
De kookplaat wordt met een aparte kabel naar de groepenkast gebracht. Niet via de lasdoos of bestaande installatie. Het heeft me flink wat tijd gekost om die gedeeltelijk in te frezen en gedeeltelijk in mooie kabelgootjes te krijgen. Het is opbouw via de gang.
Dat topic volg ik! Zo ben ik er achter gekomen dat ik 1x35A heb en een gekoppelde groep. Kwam topic helaas pas tegen toen de installatie inductieplaat en het sleutelen in de meterkast door de elektricien reeds gedaan was. Thanks.
[...]
Erg balen dat deze hoofdschakelaar niet afdoende is. Die is pas een paar weken oud. Ben erg benieuwd wat het kost om de kast om te ploegen naar 3-fase. Ik zou denken dat ik er met een hoofdschakelaar en extra aardlek wel ben. Er is nog ruimte in het zij-kastje.
[...]
Begreep inderdaad dat eerst de meterkast gedaan moet worden en daarna pas de aansluiting. Anders peren ze 'm weer en ben je weer een paar maanden verder. Goede tip, dank.
De wondere wereld van een eigen huis / mogelijkheden is nog wat nieuw voor mij. Ik had verwacht dat de elektricien wel enig advies zou geven als er wat moest gebeuren. Pas na het tegenkomen van dat topic over kookplaten ben ik wijzer geworden over de best practises. Gezien het een appartement betreft zal er niets bijkomen in de trant van warmtepomp/zonnepanelen/elektrische auto. Dit is het wel zo'n beetje. Ik zou de aanpassingen dan ook vooral bekostigen om toekomstige vergelijkbare problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Mastermind-- schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:07:
De wondere wereld van een eigen huis / mogelijkheden is nog wat nieuw voor mij. Ik had verwacht dat de elektricien wel enig advies zou geven als er wat moest gebeuren. Pas na het tegenkomen van dat topic over kookplaten ben ik wijzer geworden over de best practises.
Die kookplaat is niet echt het probleem…. Wel dat je vele andere grootverbruikers op 1 groep hebt zitten en ze dan ook nog tegelijk gaat gebruiken. Ik zou het zelf niet bedenken om een waterkoker en airfryer via een losse stekkerdoos te gebruiken, en al helemaal niet als die ook nog uitkomt op dezelfde groep als je oven.

Ook met 3faden zul je wat aan die groepsindeling moeten aanpassen. Ik heb inmiddels al bijna 7 groepen alleen voor de keuken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Wat ik al eerder schreef, maar verwijderd is, is exact wat @Anoniem: 1986520 hier ook aanhaalt, over naar 3 fase en een nette verdeling maken tussen je stroomverbruikers. Dat moet je niet laten afhangen van gebruikers maar moet gewoon veilig zijn. Vastrechtkosten van 3X25A kost ook hetzelfde als 1X35, in die zin geen probleem.

Wat wellicht wel een probleem wordt is of je de stopcontacten / inductieplaat apart kunt bereiken vanuit de meterkast. Bij mij zit de keuken toevallig achter de meterkast en was dat zelf simpel te regelen. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:21
Zie ik het nou goed en is de kookgroep met 2,5mm2 aangesloten in de groepenkast vanaf de aardlek? Dan zou ik de elektricien de groepenkast ook maar eens laten nakijken of vervangen. Dit moet minstens 6mm2 zijn, afhankelijk van de voorliggende beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 14:37

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

sypie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Lijkt mij gezien het verbruik ook niet meer dan logisch.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zo'n lasdop/blokje vervangen - kan ik dat zelf of is het aan te raden door een elektricien te laten doen? Hobbymatig werk ik wel met zware LiPo batterijen dus een draadje schroeven kan ik wel aan. Echter is koophuis wel wat anders kwa brandveiligheidseisen.... :)
Dat kun je prima zelf, is alleen een kwestie van spanning eraf halen, defect opsporen, de draden nakijken en in een nieuwe lasklem (géén kroonsteen) steken.

Met een Wago klemmetje kun je het bijna niet fout doen. :)

Mijn advies is dan om even goed te kijken hoe de draden er nu uit zien, eventueel even stukje afknippen en opnieuw strippen als ze er slecht uitzien, bijvoorbeeld voorheen slecht geklemd of eventuele roet/aanslag. Meestal heb je hiervoor de nodige lengte wel.

Let op bij eventueel afknippen en opnieuw strippen, dat je niet te kort maar ook niet te lang stript. Te kort en de kabel maakt geen goed contact. Te lang en je maakt eventueel sluiting door blote koper. Er is volgens mij een voorschrift voor, ik doe het meestal een beetje op het oog.

Wago klemmetjes haal je voor een paar euro bij de lokale bouwmarkt, kijk voor de zekerheid van tevoren even hoeveel posities (draden) je nodig hebt, je hebt klemmetjes van verschillende afmetingen voor verschillende aantallen draden.

Knip/striptang combi's haal je voor een tientje of twee, je hebt ook duurdere, kan in de toekomst ook nog eens van pas komen dus misschien iets halen waar je wat meer plezier aan hebt i.p.v. de goedkoopste voor dit ene klusje. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13
Je oven moet sowieso apart, dat gezegd hebbende , je airfryer, oven en waterkoker welke op groep 1 zitten hebben tegelijk aan gestaan, maar groep 2 sprong uit nu werken er diverse stopcontacten niet meer op groep 1. Begrijp ik dat correct ? Als dat zo is dan denk ik zomaar eens dat er meer aan de hand is , dan zitten er of nul draden van groep 1 en 2 ergens gewisseld of aan elkaar gebeund. Alles behalve veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Inderdaad, eens met @Galaxis.

Een lasklem vervangen kun je zelf, maar hier is meer aan de hand. Automaat 1 had moeten afslaan. Dat Automaat 2 af slaat is erg verdacht.

Ik zou hier bij nader inzien toch een elektricien bij halen, als je zelf niet zo thuis bent in elektra.

Twijfelen aan bedrading en groepindeling betekent dat je niet uit kunt gaan van een spanningsvrije doos als je gewoon een groep afzet.

@Mastermind-- Edit: ik zie nog meer wat volgens mij niet klopt. In de foto van de wandcontactdoos lijkt de nul te hardhandig gestript. Is deze wel intact?

Ik zie ook gaan aardrail in je kast, en geen geaarde dozen getekend in de tekening, maar wel geaarde contactdozen in gebruik. Heb je wel aardedraad? Dit mag anders niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Aardedraadje op 03-10-2023 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:11
Aardedraadje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:14:
Sluit me aan bij bovenstaande; waarschijnlijk een lasdop/klem doorgefikt in de centraaldoos/doorlusdoos. Zou te fixen moeten zijn.

[...]

Dat moet niet.

Het is wel aan te raden om ze op een groep te zetten waar geen "vrije" stopcontacten bij zitten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:44
[...]
De wondere wereld van een eigen huis / mogelijkheden is nog wat nieuw voor mij. Ik had verwacht dat de elektricien wel enig advies zou geven als er wat moest gebeuren. Pas na het tegenkomen van dat topic over kookplaten ben ik wijzer geworden over de best practises. Gezien het een appartement betreft zal er niets bijkomen in de trant van warmtepomp/zonnepanelen/elektrische auto. Dit is het wel zo'n beetje. Ik zou de aanpassingen dan ook vooral bekostigen om toekomstige vergelijkbare problemen te voorkomen.
Ik zal nog even tegengas geven hier: 1x35A is normaal gesproken gewoon voldoende in een appartement, ook als je elektrisch kookt. Wat dat betreft vind ik het niet gek dat de elektricien je niet aangeraden heeft om naar 3x25A te gaan. Daarmee jaag je de klant alleen op extra kosten. Tuurlijk, het is toekomstbestendig. Maar je moet je groepenkast opnieuw indelen, het kost €300, en dr zit een wachttijd op van een jaar, dus het is niet alsof je het makkelijker maakt voor de klant.

Een 'kookgroep' (2 B16 groepen met koppelstukje) is ook gewoon de normale manier om een kookplaat op een 1-fasige aansluiting te maken.

Ik heb hier zelf een appartement met elektrische kookplaat tijdelijk op 1x25A (verzwaring is wel aangevraagd, maar duurt een jaar...). In de praktijk heb ik de boel niet boven de 5kW gezien. Dus joah, 't is wel een beetje krap nu, maar met 1x35A kom je wel uit de voeten. 't is niet alsof een 25A zekering bij 27A direct doorbrandt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:16
Een gangbare 7,4kW inductiekookplaat komt zelden boven de 16A uit.
Deze kan dus prima op een 1x35A via een kookgroep inderdaad.
Als het euvel is opgelost zou ik de (losse) oven naar groep 2 verplaatsen (samen met de koelkast en cv) en dan lijkt het me prima.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Naast de andere adviezen, zou ik zeker ook het stopcontact vernieuwen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Prutsertje13 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:41:
Zie ik het nou goed en is de kookgroep met 2,5mm2 aangesloten in de groepenkast vanaf de aardlek? Dan zou ik de elektricien de groepenkast ook maar eens laten nakijken of vervangen. Dit moet minstens 6mm2 zijn, afhankelijk van de voorliggende beveiliging.
De groepen zijn afgezekerd met 16A, oftewel 2.5mm2 is prima. Pas als je hoger af gaat zekeren moet je naar 6mm2
Het probleem zal dus aan een slecht contact ergens liggen en niet aan de dikte van de draden, zekeringen e.d.

Dit staat verder los van dat de verdeling niet zo heel logisch is en er dus beter meer groepen voor de keuken gebruikt kunnen worden. Maar dat doe je om te voorkomen dat de zekeringen er continue uitliggen, en heeft weinig met veiligheid te maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik sluit mij aan bij hierboven, het is een beetje overdreven om gelijk 3 fase te nemen en de hele boel om te bouwen. Ja en neem gelijk een nieuwe keuken en een nieuwe vriendin ( die suggestie zag ik nog nét niet ).

Het een en ander zit niet zo fraai, dat is voor nu even bijzaak.

Las in centraaldoos (of natuurlijk achter een stopcontact van dezelfde groep).
Zet je groep 1 aan doet het licht het dan in de hal of wc?

optioneel/indien vaak de groep overbelast word:
Zit er nog een loze leiding naar de keuken, of is het mogelijk een leiding/kabel naar de keuken te krijgen? Dan wellicht een idee om een extra groep aan te (laten) leggen. Je hebt nog ruimte in de groepenkast voor 1 steekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Jim423 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:23:
Een gangbare 7,4kW inductiekookplaat komt zelden boven de 16A uit.
Deze kan dus prima op een 1x35A via een kookgroep inderdaad.
Als het euvel is opgelost zou ik de (losse) oven naar groep 2 verplaatsen (samen met de koelkast en cv) en dan lijkt het me prima.
groep 2 is volgens mij de vaatwasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
redwing schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

De groepen zijn afgezekerd met 16A, oftewel 2.5mm2 is prima. Pas als je hoger af gaat zekeren moet je naar 6mm2
Het probleem zal dus aan een slecht contact ergens liggen en niet aan de dikte van de draden, zekeringen e.d.

Dit staat verder los van dat de verdeling niet zo heel logisch is en er dus beter meer groepen voor de keuken gebruikt kunnen worden. Maar dat doe je om te voorkomen dat de zekeringen er continue uitliggen, en heeft weinig met veiligheid te maken.
De draden zitten bovenop andere draden, dat is in ieder geval niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:39
Beste Tweakers,

Mijn vriendin heeft zondag de oven, waterkoker, airfryer en (nieuwe) inductiekookplaat tegelijkertijd aangezet.
Sorry voor het onwijze Tweakers antwoord (namelijk niet de vraag beantwoorden, maar de vraag beoordelen), maar wat de hel was je vriendin aan het maken/koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij is er bij de aanleg van de kookgroep en extra aardlek schakelaar iets omgewisseld, waarom zou anders groep 2 eruit gaan als daar (waarschijnlijk) geen overbelasting was?
Verder heeft een verdeelblok waar 3600W op staat wellicht dunne 1,5mm2 aders die langdurig 16A niet fijn vinden, daar zou ik geen vertrouwen (meer) in hebben.
Ik zou eerst eens kijken of er met uitschakelen van groep 2 nu niet toch wcd's (groep 1) in de keuken uit gaan.
De plafonddoos van groep 1 bekijken zou ik mee beginnen ondanks de onhandige plaatsing van de lamp.
Op zich is vervangen van een lasdop niet moeilijk, doe het veilig en schakel de keukengroepen uit.
Hopelijk zijn de draden lang genoeg of gaat het maar om 1 draad tussen 2 lasdoppen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 21:54
Als je toch gaat aanpassen, kijk ook meteen even of je de wandcontactdozen (zeker die in de keuken) meteen van een geel/groene draad kan (laten) voorzien. Die lijkt namelijk te missen in de foto van de WCD maar zo te zien zit er wel een aardaansluiting naar de groepenkast (bovenhoek groepenkast foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
MzKzM73 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:53:
Als je toch gaat aanpassen, kijk ook meteen even of je de wandcontactdozen (zeker die in de keuken) meteen van een geel/groene draad kan (laten) voorzien. Die lijkt namelijk te missen in de foto van de WCD maar zo te zien zit er wel een aardaansluiting naar de groepenkast (bovenhoek groepenkast foto).
De aardedraad van dit soort wcds zit niet zoals de andere draden aan de voorkant. Hij lijkt heel vaag te zien aan de bovenkant. Maar inderdaad goed om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Update!

Dank voor de hulpvaardige reacties, ik waardeer het enorm! Gisteren had ik eindelijk tijd om de trap te pakken, de lamp naar beneden te halen, de lasdop op te sporen en te vervangen. Helaas is de poging halverwege gestut.

Ik ben namelijk bang dat ik niet bij de centraaldoos kan komen. In de keuken is een verlaagd plafond aangebracht. En achter de lamp... zitten alleen de draden van diezelfde lamp!

Het leek mij niet dat het grijze 'bakje' makkelijk los kon, waarachter dan de gezochte centraaldoos zou verschijnen. Ik ben echter niet gaan trekken of gaan sjorren, omdat de boel ook nog terug moest incluis spanning. De bedrading daar wilde ik niet beschadigen en zo nog een probleem creëren.

Dit is wat achter de lamp verscheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvYXwDF_0Z-Fq-jXm3jZC25_YzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNUvXrVWHZTohYVPFSXwsil1.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn vervolgvragen:
1. Is dit een soort van standaard constructie, waarbij met een handigheid dit grijze bakje te verwijderen is?
2. De lamp zit redelijk in het midden, is het waarschijnlijk dat de centraaldoos direct hierboven zit?
3. Het plafond is zo'n 20 centimeter verlaagd, mocht ik een gat creëren op de plek van de lamp, zou ik dan met een grijper de kabels naar beneden kunnen trekken om de lasdop te fiksen? Of is het teveel priegelwerk wat door de afstand niet gaat lukken?
4. Andere tips en suggesties, informatie over hoe zwaar ik de pineut ben?

De noodoplossing zou zijn nieuwe draden te trekken vanuit de meterkast en dan met opbouw kabelgootjes naar de stopcontacten te leiden. Maar dat is natuurlijk erg lelijk.

Verder ga ik de oven en vaatwasser nog op groep 2 proberen te plaatsen. Daarvoor moet echter de koelkast er uit en de plinten onder de keukenkastjes, dat wordt wel even kruipen en vloeken. De adviezen over verzwaring ga ik nog even afwegen.

Ik heb Automaat 2 uitgezet, dit lijkt geen effect op de (nog werkende) wcd's van Groep 1. Wellicht heb ik in het moment verkeerd gezien welke automaat uit was gesprongen. Al dacht ik het echt goed gezien te hebben.

Nog enkele antwoorden op gestelde vragen:
IplugNplay schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:49:
[...]
De aardedraad van dit soort wcds zit niet zoals de andere draden aan de voorkant. Hij lijkt heel vaag te zien aan de bovenkant. Maar inderdaad goed om te controleren.
MzKzM73 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:53:
Aan de lamp, maar ook in de hoeken bij de meterkast zie ik geel/groen draad. Ik denk dat er dus wel degelijk aarde is aangelegd. Al zie ik niet waar dit daadwerkelijk naar de aarde gaat. Ik denk dat ik infrastructurele beaarding heb, of op de waterleiding.
IplugNplay schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
groep 2 is volgens mij de vaatwasser
Groep 2 is de CV, de koelkast en -na enig onderzoek- ook de vriezer in de schuur en de router+server in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Mastermind-- schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:32:
De noodoplossing zou zijn nieuwe draden te trekken vanuit de meterkast en dan met opbouw kabelgootjes naar de stopcontacten te leiden. Maar dat is natuurlijk erg lelijk.

Verder ga ik de oven en vaatwasser nog op groep 2 proberen te plaatsen. Daarvoor moet echter de koelkast er uit en de plinten onder de keukenkastjes, dat wordt wel even kruipen en vloeken. De adviezen over verzwaring ga ik nog even afwegen.

Ik heb Automaat 2 uitgezet, dit lijkt geen effect op de (nog werkende) wcd's van Groep 1. Wellicht heb ik in het moment verkeerd gezien welke automaat uit was gesprongen. Al dacht ik het echt goed gezien te hebben.
Zou het niet eens tijd worden om het fatsoenlijk aan te pakken ipv nog verder te prutsen?

Je groepsverdeling lijkt nergens op, alles lijkt willekeurig aan elkaar geknoopt en ook je verdeeldozen zijn dus niet toegangkelijk….. en een deel werkt dus niet meer.

Tijd voor een degelijke aanpak lijkt me.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06 18:05
Kijk ook eens achter de stopcontacten die het niet meer doen.
Het kan best eens zijn dat er een lasklem achter zit die nu onderbroken of los is.
Zeker omdat dat ene stopcontact een raar geluid maakte.

[ Voor 4% gewijzigd door ronnie vd op 11-10-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Je kunt kijken uit welke richting de draden komen en kijken of daar nog ergens een lamp/kap oid zit. Andere optie is om achter de stopcontacten/schakelaars te kijken. Het kan altijd dat ze alles rechtstreeks hebben doorgelust en er geen centraaldoos is.

[removed]

Pagina: 1