Verbouwing woonhuis jaren '60

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:09
In juni hebben wij een nieuw huis gekocht met een mooi stukje grond er bij. Het huis is van eind jaren 60 met her en der nog een keer een verbouwing tussendoor. Aanstaande vrijdag krijgen we de sleutel en dus staan we aan de vooravond van de grootste uitdaging en tevens relatietest van ons leven :9.

Het huis is nodig aan modernisering toe en aangezien we nu nog geen kinderen hebben leek het ons ideaal om daar maar gelijk mee te gaan beginnen. Na heel wat rekenwerk was duidelijk dat we een mooie som geld hebben om van dit huis, ons droomhuis (op onze droomplek) te maken.

Na verschillende topics hier op tweakers voorbij hebben te zien komen, kan ik natuurlijk niet achterblijven.

De bestaande situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsfpVr5ammLvQabP3yLzMnqLOCY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6r4DNxGDiRweiWjdPgAAKBkf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5tRpX81NPWS0GaFfn6StO85Oos=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tP9Qn87RSqZnAxYTqJnl2Vg1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1GUTpb2JxNwpIfPcYL2aEVnaEY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zFTwp0gJUoyUcxD9Qcis9JA9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6i75Gu5zX__T0TOQp3oagP5bMc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DHKQiMQF1lLBaYVx8wp4f3HX.png?f=fotoalbum_tile

Hoe het moet worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4braf0a6Nyto66-L50dUMuna9lA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EWWYIBrHy0PBBRG1ZiHcbXKD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LadWPSysRtMqXOYMd5lOYUTJZxQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vhNnrwgSGAm2jjImm3dNaewb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIipBgxf54Dk34fGED5LSEGQPGQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kyH6LMqn1lJfqvcCYbKW8pdl.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qO-PL7hqlRS6OGKQxtVUL0j1e0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8L9njK1eDpb5G7FZFSOl7ir9.png?f=fotoalbum_tile

Zoals te zien is blijft er weinig over van de oorspronkelijke woning. De grootste klussen/uitdagingen:
  • Buitenblad verwijderen, fundering uitbreiden, buitenaf isoleren
  • Links een stuk bij het huis aanbouwen
  • Dak eraf en omhoog halen om meer ruimte te realiseren op de 2e verdieping
  • Verder verandert de indeling binnen ook volledig
  • Woning moderniseren naar huidige maatstaven, o.a. van het gas af / nieuwe kozijnen triple glas / zonnepanelen
Dan nog een paar randzaken die mogelijk relevant zijn. Huidige bewoners hadden reeds een omgevingsvergunning liggen voor de verbouw. Ze hebben omwille van persoonlijke redenen besloten terug te verhuizen naar geboortedorp. Omdat het ontwerp ons wel aansprak hebben we slechts een paar wijzigingen doorgevoerd. Hierdoor verliep het vergunningsproces bij de gemeente ook vrij soepel.

We kunnen hierdoor dus meteen beginnen en gaan dan ook gelijk in een unit achter op het perceel wonen.
De vraag: "Waarom niet slopen en nieuw bouwen" zal vast voorbij komen. En slopen was natuurlijk ook een optie geweest, maar vooral de tijd die alles opnieuw evalueren (en vergunnen) zou kosten heeft ons doen besluiten om voor verbouwen te kiezen.

Wat betreft hulp hebben we een ZZP aannemer/timmerman/metselaar die de ruwbouw zal gaan begeleiden. Hierbij krijgen we de ruimte om zoveel mogelijk te helpen / zelf te doen, met alles in goed overleg. Tijdens de ruwbouw zullen we eens evalueren hoe goed en snel alles gaat. Zodra het huis lucht- en waterdicht is willen we eigenlijk nagenoeg alles verder zelf doen.

De eerste stappen na de sleuteloverdracht vrijdag a.s. zullen dus zijn de voorbereidingen (fundering/nuts) voor de woonunit treffen en dan wordt deze de 12e geplaatst.

Spannende tijd komt eraan, maar ook heel veel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Beste klus, wil je iets delen over isolatiewaardes en materiaalkeuzes? of zijn die nog niet bekend?
Gasloos gelijk?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
No Hands schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:07:
Beste klus, wil je iets delen over isolatiewaardes en materiaalkeuzes? of zijn die nog niet bekend?
Gasloos gelijk?
Hier vanuit de architect. Dit moeten we wel nog allemaal een keer doornemen met de aannemer om tot definitieve materiaalkeuzes te komen (welke types isolatie, etc..).
Kozijnen worden kunststof met triple glas. Direct gasloos of eerst nog via cv twijfelen we nog een klein beetje over. Wel wordt sowieso alles voorbereid om direct te kunnen switchen in de toekomst.

Als je nog meer specifieke vragen hebt stel ze gerust. Misschien weet ik ze al, misschien niet :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnqveXRWZxtoLTQGKH3U375ICxc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/93Ww5OuINGXI8AcNPSAJWSAs.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:36
Sow dat wordt een flinke verbouwing, met een gaaf eindresultaat in het vooruitzicht. Gaan jullie veel zelf doen? Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor een budget jullie hebben voor de verbouwing, mocht je daar wat over willen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
ManzokuSan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:50:
[...]

Hier vanuit de architect. Dit moeten we wel nog allemaal een keer doornemen met de aannemer om tot definitieve materiaalkeuzes te komen (welke types isolatie, etc..).
Kozijnen worden kunststof met triple glas. Direct gasloos of eerst nog via cv twijfelen we nog een klein beetje over. Wel wordt sowieso alles voorbereid om direct te kunnen switchen in de toekomst.

Als je nog meer specifieke vragen hebt stel ze gerust. Misschien weet ik ze al, misschien niet :9

[Afbeelding]
Dit zijn de isolatiewaarden conform het nieuwste bouwbesluit. Tip zou zijn om vloerverwarming aan te leggen en de RC waarde van de vloer naar 5 op te hogen, scheelt je weer wat in verlies via je vloer. Met deze isolatiewaarden is je woning meer dan geschikt voor een All Electric warmtepomp.

Qua verbouwing: wat een enorm project. Heel gaaf om zo iets te doen. Lijkt er haast op dat er geen muur hetzelfde blijft, of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom nog schoorstenen er op (en zelf één extra plaatsen?) Dat levert alleen maar schaduw op als je zonnepanelen gaat leggen. Bij ingrijpende verbouwingen ben je sowieso verplicht om e.e.a. aan te pakken qua verduurzaming. Het is weggegooid geld als je nu een nieuwe cv moet kopen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
daniel14 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:53:
Sow dat wordt een flinke verbouwing, met een gaaf eindresultaat in het vooruitzicht. Gaan jullie veel zelf doen? Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor een budget jullie hebben voor de verbouwing, mocht je daar wat over willen delen.
Ik wil waar mogelijk helpen en zoveel zelf doen als het kan. E.e.a. moet ik ook gewoon even zien hoe snel alles gaat. Kost iets 20k meer, maar is het dan binnen een maand klaar i.t.t. 5 maanden als ik iets meer zelf doe dan kan dat ook een afweging zijn. Hebben hier ook bewust de aannemer op uitgezocht, die is hier heel relaxed in. Hij zegt; ik kan met 8 man komen en alles zo snel mogelijk doen. Maar ook met 1 ander waardoor er meer tijd is om zelf te helpen met de werkzaamheden/voorbereidingen. Ook heb ik in naaste kringen mensen die geregeld eens zullen komen helpen (mits ik ze van koude kletsers voorzie ;))

Qua budget is er op dit moment 350k vrij te maken. Verwachting is dat de verbouwing wel een jaar of 2 à 3 zal duren en in die tijd zal er nog wel een 50k extra beschikbaar komen. Als het echt nodig is kunnen we misschien nog wel e.e.a. lenen bij familie, maar dat is echt een last resort.
Insert12 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Dit zijn de isolatiewaarden conform het nieuwste bouwbesluit. Tip zou zijn om vloerverwarming aan te leggen en de RC waarde van de vloer naar 5 op te hogen, scheelt je weer wat in verlies via je vloer. Met deze isolatiewaarden is je woning meer dan geschikt voor een All Electric warmtepomp.

Qua verbouwing: wat een enorm project. Heel gaaf om zo iets te doen. Lijkt er haast op dat er geen muur hetzelfde blijft, of wel?
Goede tip, ga ik meenemen in komende gesprekken.
Praktisch alleen het binnenblad blijft staan inderdaad ;)
timovd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:00:
Waarom nog schoorstenen er op (en zelf één extra plaatsen?) Dat levert alleen maar schaduw op als je zonnepanelen gaat leggen. Bij ingrijpende verbouwingen ben je sowieso verplicht om e.e.a. aan te pakken qua verduurzaming. Het is weggegooid geld als je nu een nieuwe cv moet kopen.
Dat is puur esthetisch en om geen dakdoorvoeren in het zicht te hebben. De zonnepanelen komen in 1e instantie niet op het huis, maar op de garage. Hier liggen ze precies in een OW-opstelling en kan ik er minimaal 20 kwijt. Dus dat is niet persé een probleem.

Wat betreft de CV; we zouden dan ook geen nieuwe kopen maar de bestaande CV gebruiken (deze is +- 6j oud).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:07

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zou ook gelijk doorpakken en full electric warmtepomp gaan. Kost op het totaal bezien maar 5 - 8k meer, aangezien je toch al voor vloerverwarming ed gaat. Let wel op dat je geen te grote warmtepomp neemt! Als het warmteverlies van je woning / warmtevraag te laag is kan een grote warmtepomp niet ver genoeg terugmoduleren (van 10kW naar ~3,5kW, ipv bijv. van 6kW naar 2kW) en gaat veel lopen pendelen.

Misschien kan je door de uitgebreide aard van de verbouwing gelijk iets doen zoals bijv. een warmtebuffer van basalt in je kruipruimte?
Daarmee gaan je energiekosten bijna naar 0, voor altijd.
En met zo'n verbouwing vermoed ik dat de insteek is om hier 20+ jaar te blijven wonen.

[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 03-10-2023 11:10 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Hier nog gas blijven gebruiken is echt zonde.
All electric warmtepomp erin, dat blijft prima warm. Inductie in de keuken.
Denk ook om een balansventilatie ventilatiesysteem! Dat kun je nu nog meepakken als dat nog niet ingetekend is, levert je comfort en besparing op je stookkosten op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:36
ManzokuSan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Ik wil waar mogelijk helpen en zoveel zelf doen als het kan. E.e.a. moet ik ook gewoon even zien hoe snel alles gaat. Kost iets 20k meer, maar is het dan binnen een maand klaar i.t.t. 5 maanden als ik iets meer zelf doe dan kan dat ook een afweging zijn. Hebben hier ook bewust de aannemer op uitgezocht, die is hier heel relaxed in. Hij zegt; ik kan met 8 man komen en alles zo snel mogelijk doen. Maar ook met 1 ander waardoor er meer tijd is om zelf te helpen met de werkzaamheden/voorbereidingen. Ook heb ik in naaste kringen mensen die geregeld eens zullen komen helpen (mits ik ze van koude kletsers voorzie ;))

Qua budget is er op dit moment 350k vrij te maken. Verwachting is dat de verbouwing wel een jaar of 2 à 3 zal duren en in die tijd zal er nog wel een 50k extra beschikbaar komen. Als het echt nodig is kunnen we misschien nog wel e.e.a. lenen bij familie, maar dat is echt een last resort.
Top! Dit lijkt mij wel een realistisch budget (en planning) met genoeg buffers, maar dit lijkt mij wel ook een woning te worden waar jezelf oud in gaat worden. Ik ben altijd fan van mensen die het gewoon meteen goed gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
DropjesLover schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:07:
Ik zou ook gelijk doorpakken en full electric warmtepomp gaan. Kost op het totaal bezien maar 5 - 8k meer, aangezien je toch al voor vloerverwarming ed gaat. Let wel op dat je geen te grote warmtepomp neemt! Als het warmteverlies van je woning / warmtevraag te laag is kan een grote warmtepomp niet ver genoeg terugmoduleren (van 10kW naar ~3,5kW, ipv bijv. van 6kW naar 2kW) en gaat veel lopen pendelen.

Misschien kan je door de uitgebreide aard van de verbouwing gelijk iets doen zoals bijv. een warmtebuffer van basalt in je kruipruimte?
Daarmee gaan je energiekosten bijna naar 0, voor altijd.
En met zo'n verbouwing vermoed ik dat de insteek is om hier 20+ jaar te blijven wonen.
Klinkt erg interessant! Weet je toevallig een plek waar goede informatie hierover beschikbaar is?
En waar moet ik aan denken qua kosten?

Huis is inderdaad het eindstation. Zoals we er nu instaan tenminste. Zoals Justin Bieber zei; never say never.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:49
Ambitieuze plannen! Even advocaat van de duivel spelen hoor.

"Joh, je wil eigenlijk gewoon een ander huis neer zetten toch? Waarom gooi je dit niet plat en zet je wat nieuws neer"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
daniel14 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Top! Dit lijkt mij wel een realistisch budget (en planning) met genoeg buffers, maar dit lijkt mij wel ook een woning te worden waar jezelf oud in gaat worden. Ik ben altijd fan van mensen die het gewoon meteen goed gaan doen.
De planning is inderdaad dat we hier nooit meer weg hoeven. We hebben wel geluk dat we dit ook nu al (meteen goed) kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42

timovd

Voorsprong door techniek

ManzokuSan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Klinkt erg interessant! Weet je toevallig een plek waar goede informatie hierover beschikbaar is?
...
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

en voor verwarming (en evt. SWW) o.a.:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Kan de aannemer een warmteverliesberekening maken?

Het zou zonder zijn om na een tijdje weer muren open te breken over vers gestucte/gesauste wanden om een warmtepomp te installeren. Ik heb de complete cv-installatie (oude, stalen buizen er uit) zelf compleet vervangen en een WPB (Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2) geïnstalleerd en was voor ca 10k klaar. Uitbesteden is uiteraard een stuk duurder, want ik was niet in een weekje klaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Gramser schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:36:
Ambitieuze plannen! Even advocaat van de duivel spelen hoor.

"Joh, je wil eigenlijk gewoon een ander huis neer zetten toch? Waarom gooi je dit niet plat en zet je wat nieuws neer"?
Zoals in de OP al kort beschreven is dat vooral een tijdskwestie. Dan hadden we nu nog het hele traject in gemoeten van ontwerp / vergunningsaanvraag / etc..

Daarnaast vonden we het ergens ook wel lekker dat er e.e.a al voor ons beslist en uitgedacht was. Hadden we dat allemaal zelf moeten uitdenken ben je zo weer een jaar / anderhalf jaar verder. Je moet eerst het huidige huis dan een beetje leefbaar maken. Daarna alles weer overhuizen naar een woonunit. We hebben hierin dus minder gekeken naar wat het goedkoopst of het minste werk is, maar vooral gekozen voor wat goed voelde.

[ Voor 5% gewijzigd door ManzokuSan op 26-02-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
timovd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

en voor verwarming (en evt. SWW) o.a.:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Kan de aannemer een warmteverliesberekening maken?

Het zou zonder zijn om na een tijdje weer muren open te breken over vers gestucte/gesauste wanden om een warmtepomp te installeren. Ik heb de complete cv-installatie (oude, stalen buizen er uit) zelf compleet vervangen en een WPB (Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2) geïnstalleerd en was voor ca 10k klaar. Uitbesteden is uiteraard een stuk duurder, want ik was niet in een weekje klaar.
Thanks, maar ik doelde vooral op de basalt buffer waar @DropjesLover het over had.

Wel heel netjes dat je zelf de volledige installatie van je warmtepompboiler hebt gedaan. Ben me al flink aan het inlezen, maar verwacht dat ik er toch wel af en toe iemand bij wil hebben om mee te kijken/denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
No Hands schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:09:
Hier nog gas blijven gebruiken is echt zonde.
All electric warmtepomp erin, dat blijft prima warm. Inductie in de keuken.
Denk ook om een balansventilatie ventilatiesysteem! Dat kun je nu nog meepakken als dat nog niet ingetekend is, levert je comfort en besparing op je stookkosten op.
Balansventilatie is inderdaad mooi, maar kost wel serieus veel geld ten opzichte van type C. Recent bij m'n ouders zelf de oude kapotte unit vervangen voor een nieuwe variant met enthalpiewisselaar (want last van slijmvliezen en lage luchtvochtigheid in de winter) en toen kostte het nog €3200. Ten opzichte van een type C ventilatiebox praat je dan over het tienvoudige. Dat is nogal een verschil, persoonlijk zou ik het daarom nog eens heroverwegen.
[...]

Huis is inderdaad het eindstation. Zoals we er nu instaan tenminste. Zoals Justin Bieber zei; never say never.
De vragen hier gewoon stellen, je hebt immers alle info over je woning in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:49
ManzokuSan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Zoals in de OP al kort beschreven is dat vooral een tijdskwestie. Dan hadden we nu nog het hele traject in gemoeten van ontwerp / vergunningsaanvraag / etc..
Ook een kinderwens speelt hierin mee, die krijg ik liever niet tijdens of net voor een pittige verbouwing ;)

Daarnaast vonden we het ergens ook wel lekker dat er e.e.a al voor ons beslist en uitgedacht was. Hadden we dat allemaal zelf moeten uitdenken ben je zo weer een jaar / anderhalf jaar verder. Je moet eerst het huidige huis dan een beetje leefbaar maken. Daarna alles weer overhuizen naar een woonunit. We hebben hierin dus minder gekeken naar wat het goedkoopst of het minste werk is, maar vooral gekozen voor wat goed voelde.
Ik snap je volledig hoor. Ik stond zes/zeven jaar terug voor eenzelfde keuze. Kostentechnisch was platgooien misschien interessanter, maar ja, tijdsdruk, vergunningsgedoe plús het "karakter" van een jaren '30 woning... tsja. Verbouwen dan maar!

Geen moment spijt hoor. En wij zijn inmiddels ook volledig gasloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Als je zoekt op "warmteopslag basalt" komen er meerdere resultaten naar boven.
Er zijn afgelopen jaren een paar succesvolle pilots mee geweest, het lijkt veelbelovend.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25
Interessant om te volgen. De schoorstenen mogen dan misschien wat schaduw leggen, maar ze voegen voor mij duidelijk wat toe aan de curb appeal van het huis, ziet er erg goed uit het design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
DropjesLover schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Als je zoekt op "warmteopslag basalt" komen er meerdere resultaten naar boven.
Er zijn afgelopen jaren een paar succesvolle pilots mee geweest, het lijkt veelbelovend.
Wat ik zover kon vinden aan voorbeelden ging het niet echt bepaald om individuele huishoudens. Er wordt gesproken over een minimale gasbehoefte van 8.000 tot 10.000 m3. Dat haal je als enkel huishouden natuurlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:45
Aangezien je als het goed is de sleutels hebt ontvangen, hoe staat het ervoor?

Erg mooi project, ben erg benieuwd!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ManzokuSan
We zitten inmiddels weer op kantoor, dus (tussendoor) weer even tijd om een update te tikken.

Het begon met de sleuteloverdracht op 6-10 waarna schoonvader en ik zijn begonnen met het graven van de geul voor de voorzieningen (water, riool, elektra, internet). De geul was in totaal +- 60m lang en variërend van 60 tot 80cm diep. Alles met de schop gedaan, redelijk onderschat hoeveel werk dit was :F
Gelukkig hadden we er lekker weer bij.

07-10: De eerste meters zitten erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2mG4AJ_KV1hGzvZrZE3ruhA_kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32LrYpsDfdUjfx8AjFE7HWDT.jpg?f=fotoalbum_tile

11-10: De inspectie kwam langs
De kat hebben we overgenomen van de vorige bewoners, omdat zij nu aan een drukke straat gaan wonen en het een echte buitenkat is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckM2hKSFmhqg4jbhX_bZlb1S990=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKxuAd7FbfHPNOndhQmzwiut.jpg?f=fotoalbum_tile

12-10: De unit gaat geplaatst worden. Dat verliep allemaal heel vlot. Om 11u zijn we begonnen en om 15u stond alles op zijn plek. Daarna kon ik de deuren met elkaar verbinden en de voorzieningen aansluiten. Kut. Tyleenkoppeling te weinig en nergens in de buurt op voorraad. Deze maar besteld en hopelijk vandaag (16-10) binnen, voor nu even naar het gewone huis lopen om water te pakken.

Ondertussen kon ook de poetsploeg aan de slag aangezien we de volgende dag onze spullen al zouden overhuizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HW2KAee4tJUnUbqceVdXtE6RxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJvURheQ97TywOamZI4zwdKM.jpg?f=fotoalbum_tile

13-10:
Verhuisdag. Ook dit liep soepel. Vriendin had alles al netjes ingepakt en door de week heen al veel mee richting het nieuwe huis gekomen. Uurtje of 4 werk en alles stond in de unit of in 1 van de tig opslaghokken rond het huis.

14-10:
Eerste nacht doorgebracht in de unit. Wel een overgang van goed geïsoleerd nieuwbouwhuis naar een caravan :+
Elektra en internet is functioneel, woonkamer en keuken enigszins ingericht. Nu nog een gezellig gevoel alsof we op de camping zitten. Benieuwd hoe lang dat gevoel blijft. :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmksu66fGSqmpqgLKwEwY_t2dzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u31rXGLIVmgxxrty4aMZAGAW.jpg?f=fotoalbum_tile

Wel ook de eerste tegenvaller. Dak van de rechterunit blijkt toch slechter dan we dachten, dus deze gaan we op korte termijn maar vervangen.
Komende week in de avonduren de oude woning poetsen en de laatste zaken weghalen (lampen etc.). Daarna nog wat zaken aanpassen aan de unit, o.a. afdakje bij ingang maken. Ook komen ze deze week de metselstenen leveren. Hebben we voorlopig nog niet nodig, maar we hebben een goedkope restpartij op de kop kunnen tikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
ManzokuSan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:37:
De kat hebben we overgenomen van de vorige bewoners, omdat zij nu aan een drukke straat gaan wonen en het een echte buitenkat is.
Love it. Wat fijn voor de kat en lief van jullie.

Verder leuk om dit topic te volgen! Wat een enorme verbouwing, maar mooi eindresultaat in het vooruitzicht. Ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:02
Gaaf en ambitieus project! Mag ik vragen waar deze woning staat? (of welke regio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
emot schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:00:
Gaaf en ambitieus project! Mag ik vragen waar deze woning staat? (of welke regio)
Brabant Zuidoost ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ManzokuSan
Ook maar weer eens tijd voor een update...

Volgende week gaat de grote sloop beginnen, vanaf dan zal ik ook proberen wat frequenter een update te schrijven.

Ten tijde van het laatste bericht wisten we wel dat het dak niet meer heel goed was, toen hadden we echter nog niet voorzien dat het 2 maanden non-stop zou gaan regenen :F
Het dak bleek ook nog slechter dan we dachten en na 2 weken in de unit kwam het water echt uit het dak zeiken. Door het weer konden we het ook niet 1,2,3 oplossen dus heeft er een week of 4 een zeil over de rechterunit gelegen. Inmiddels is het dak vervangen en wonen we weer droog O-)

Wat betreft de bouw zijn we aan het slopen geslagen. Aantal zaken nog via marktplaats verkocht, scheelt weer demonteren en levert alles bij elkaar toch nog een leuk bedrag op. Verder zoveel mogelijk gescheiden gesloopt, houtafval / restafval / puin. Dat loopt nu zo'n beetje op zijn einde. Deze week op de begane grond nog een aantal zaken (vd-draad eruit trekken / laatste ramen eruit / cv verwijderen / koofjes slopen) afwerken en dan komen ze volgende week met de kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm3ZmIwCpHMBi7_76iKhO9_WqhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnAt8oybdjhtxifzz1P55zDv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7TFSWAlpycMw9lgcn02kNmrzwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meOh0dnraUwfJM8XsNDFFIQb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTT80a50oHMg1I8602F7wFgYmow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QKKaqmzqtqTMq4Ln3MFzN5p.jpg?f=fotoalbum_tile

Dan pakken we het dak eraf en gaan de muren om. De dakpannen en dakramen zijn nog goed dus die gaan we hergebruiken. De zoldervloer is een houten vloer dus die zullen we ook zo netjes mogelijk demonteren om e.e.a. te kunnen hergebruiken voor de platte daken van de garage en de berging.

P.s. de kat lijkt nog steeds blij met ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJlgU8nExxHR7HF9WSCZUtRajn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnpTWqeDX71kx8mGe3mX3SrG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ManzokuSan
De sloop is begonnen! Dakpannen en dakramen er netjes af om te hergebruiken. Deze week het hout nog uitzoeken om te zien wat ik kan hergebruiken en al t oud ijzer wegbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1md1IJTEDaO-Bc8NxNmq5-7Vt7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4unMbGwZiDd5tDiKpIu9e3s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swmH_0SnqFpWv_awe6KbIl7vLF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1qvs1gHTUEiDbDgqMnC9fex.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20
@ManzokuSan Veel success met de sloop :).

Is altijd leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:18
Mooi moment om ook de schoorsteen er af te halen als je die niet meer nodig hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ManzokuSan
pman63 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:20:
Mooi moment om ook de schoorsteen er af te halen als je die niet meer nodig hebt.
De schoorsteen is eraf. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iy5U_MpzYSMB_ZBL3Vaq92GugwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWCT6syASimbE4i0ecik7cUM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-10 13:20
Ietsje meer dan alleen de schoorsteen :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:53
ManzokuSan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:33:
De vraag: "Waarom niet slopen en nieuw bouwen" zal vast voorbij komen. En slopen was natuurlijk ook een optie geweest, maar vooral de tijd die alles opnieuw evalueren (en vergunnen) zou kosten heeft ons doen besluiten om voor verbouwen te kiezen.
Snel veranderd naar "waarom niet renoveren maar nieuw bouwen?" :+

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Gdzr schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:45:
[...]
Snel veranderd naar "waarom niet renoveren maar nieuw bouwen?" :+
Haha fair point. Maar op papier blijft het een verbouwing :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:53
ManzokuSan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Haha fair point. Maar op papier blijft het een verbouwing :*)
Grappig dat je in de OP begint met "buitenblad slopen", maar hier is alles weg behalve de meterkast waarschijnlijk :P

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Gdzr schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Grappig dat je in de OP begint met "buitenblad slopen", maar hier is alles weg behalve de meterkast waarschijnlijk :P
De plannen zijn inderdaad wat gewijzigd in de aanloop, nu blijft inderdaad eigenlijk alleen de meterkast staan (hopelijk :9 ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Benieuwd naar de meningen over het plaatsen van APs in het huis.
Mijn plan is nu om op elke verdieping een Ubiquiti AP aan het plafond te hangen. Voor de 1e en 2e verdieping vind ik dit niet zo'n probleem en lijkt 1 AP in de hal mij voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTsS0Hb1rwwGGV94VvZig3NwCLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLfp6djHO0RWpUfEO388a5D2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB9VAPxqfPH3y5P0MQP-iFvpwKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaMMEtGNQi3oNpKa3XLmvH75.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar op de begane grond vind ik het persoonlijk toch niet zo fraai om zo'n ding aan het plafond te zien.
Nu kan ik hem ook op de begane grond in de hal hangen dan hangt ie niet echt in het zicht, maar het belangrijkste is toch de verbinding in de keuken en woonkamer dus ik zat zelf te denken aan onderstaand punt. Op de tekening zijn het openslaande deuren maar ik ga daar zelf ensuite deuren plaatsen die verdwijnen tussen 2 kasten. Vergelijkbaar met hieronder. Nu vraag ik me dus af of ik in de loze ruimte boven de kasten niet gewoon een AP weg kan werken of is dit killing voor het bereik? Ik zal er uiteraard rekening mee houden dat ik (relatief) makkelijk nog bij de AP kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7zxUBc1avLTbaSDbyXFyO2lJzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJCX9jUhXW2CQs73AkzP2sc3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRvN7WShV0NWEZMGuw-OUhTMCcc=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/TRIXqy3gZINCsbmEvFMtdKtY.webp?f=fotoalbum_tile

Overigens komt ook op elke kamer een utp aansluiting / loze buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:14
ManzokuSan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:36:
Nu vraag ik me dus af of ik in de loze ruimte boven de kasten niet gewoon een AP weg kan werken of is dit killing voor het bereik?
Zolang er in de buurt van het AP geen materialen zijn die elektrisch geleidend zijn zoals staal
(beton bewapening) en aluminium (soms op isolatie matten?) dan zouden de WiFi signalen
er geen last van moeten hebben. Dik beton houdt wel iets tegen maar zeker niet alles.

Ik zou het gewoon proberen, je kan de AP altijd nog ergens anders plaatsen of een extra AP
bijplaatsen en een andere oplossing verzinnen / maken om die netjes weg te werken.

Als ik de tekening bekijk lijkt het alsof er een dunne muur zit tussen woonkamer en trap.
Misschien is dat een cellenbeton muurtje? Daar gaan WiFi signalen makkelijk doorheen.
Je zou de AP dan ergens in de hal onder de trap kunnen hangen. Het zou mij verbazen als
je dan geen goed bereik hebt in Woonkamer en Keuken.

[ Voor 18% gewijzigd door peterpv op 18-03-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Geïnspireerd door @Phusebox in het Badkamer topic. Ook maar een abonnementje afgesloten op homestyler.
En als eerst aan de slag gegaan met de badkamer. Leuk om ook met wat accessoires te spelen, geeft de ruimte gelijk een warmere uitstraling..

De planning is om de doucheruimte te betegelen met grijze tegels (iets lichter denk ik nog dan het op de render lijkt). De vloer met houtlook tegels (zelfde als de rest van het huis). De rest van de wanden behandelen we met betonstuc, deels donkergroen en deels zandkleurig. De zwarte lattenwand is een idee, maar daar hebben we nog geen knoop over doorgehakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kdzUKOrnjokV31OS_D2COxAaRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLy9skK9xk0QogDBZtdJ7BMx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1uPFXTLC7wFVH_Y-RGCu2MmPgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k75SZciPA68Krgw1SRk386zi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_O8NUG57BJZjv5NEpppUMTlm3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOoYm8uwBhSStQ08KKuY6yip.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:12
ManzokuSan schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:24:
De planning is om de doucheruimte te betegelen met grijze tegels (iets lichter denk ik nog dan het op de render lijkt). De vloer met houtlook tegels (zelfde als de rest van het huis). De rest van de wanden behandelen we met betonstuc, deels donkergroen en deels zandkleurig. De zwarte lattenwand is een idee, maar daar hebben we nog geen knoop over doorgehakt.
Gaaf een groene badkamer, ik loop ook met dat idee. Als je de ruimte hebt zou je ook een vaste plantenbak in een muurtje kunnen maken. Beetje als divider of in een hoek.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Refrag schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Gaaf een groene badkamer, ik loop ook met dat idee. Als je de ruimte hebt zou je ook een vaste plantenbak in een muurtje kunnen maken. Beetje als divider of in een hoek.
Dat is een vet idee! Moet gelijk denken aan een bamboehaagje i.p.v. de zwarte lattenwand. Ga ik eens bekijken of dat mogelijk is qua ruimte en of die een beetje levensvatbaar zijn in een badkamer.

Gelijk maar even wat in elkaar geknutseld!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMvIq2mx5-7ApxGaxq5XSd20ksk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfV0PXJSClCaPuD9RJZugyVW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kEchh734aW6ZNRRfXhWvkMxH6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yoe8UOU8XmWGNILXI15wB8P.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door ManzokuSan op 26-03-2024 10:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ManzokuSan
Er is weer voortgang. Vorige week de fundering uitgegraven en gestort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nz5XxaJJKdfNOzHQ7OxWwsIrIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXz622aFQdkG7reX8yiTVaI0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N99eDpQGYAq8ZALqyimvXGsI-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2lWCfdUaqFwNDydcVl3FuwP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyQ34jzMJ8Rn1SSCmZ5ffTxEjUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzBmv5D52kx9L3WdRyZqwiOY.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna kreeg ik ook nog een mooie brief. Daar zijn ze wel nét te laat mee >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BFk5VhD-lDJLwE4dtN7p94fY0s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/08gUsJHvfFb8JAwO9h8VOumG.png?f=fotoalbum_tile

Als het goed is beginnen ze morgen met het op peil metselen en gaan we dus weer de lucht in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:52
ManzokuSan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:36:
Benieuwd naar de meningen over het plaatsen van APs in het huis.
Mijn plan is nu om op elke verdieping een Ubiquiti AP aan het plafond te hangen. Voor de 1e en 2e verdieping vind ik dit niet zo'n probleem en lijkt 1 AP in de hal mij voldoende.

[Afbeelding][Afbeelding]

Maar op de begane grond vind ik het persoonlijk toch niet zo fraai om zo'n ding aan het plafond te zien.
Nu kan ik hem ook op de begane grond in de hal hangen dan hangt ie niet echt in het zicht, maar het belangrijkste is toch de verbinding in de keuken en woonkamer dus ik zat zelf te denken aan onderstaand punt. Op de tekening zijn het openslaande deuren maar ik ga daar zelf ensuite deuren plaatsen die verdwijnen tussen 2 kasten. Vergelijkbaar met hieronder. Nu vraag ik me dus af of ik in de loze ruimte boven de kasten niet gewoon een AP weg kan werken of is dit killing voor het bereik? Ik zal er uiteraard rekening mee houden dat ik (relatief) makkelijk nog bij de AP kan.

[Afbeelding][Afbeelding]

Overigens komt ook op elke kamer een utp aansluiting / loze buis.
Hopelijk ben ik er nog op tijd bij.
Maar ik zou de AP nooit in de hal hangen.
Ik zou ze 1 links in slaapkamer plaatsen & 1 rechts in 1 van de twee slaapkamers.

En op beneden verdieping zou ik de AP meer naar de woonkamer schuiven zodat hij coverage geeft in woonkamer en keuken met line of sight. Dan nog eentje in u bureau plaatsen vanvoor & dan in gang.

Zo ga je nooit issues hebben en steeds snelste connectie kunnen waarborgen.
Tips van Network/Wireless engineer. :)

Zeker de ubiquiti's zijn mooi vlak met het plafond & wit zoals je plafond waarschijnelijk zal schilderen. Zal minder opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
scifoflux schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:56:
[...]

Hopelijk ben ik er nog op tijd bij.
Maar ik zou de AP nooit in de hal hangen.
Ik zou ze 1 links in slaapkamer plaatsen & 1 rechts in 1 van de twee slaapkamers.

En op beneden verdieping zou ik de AP meer naar de woonkamer schuiven zodat hij coverage geeft in woonkamer en keuken met line of sight. Dan nog eentje in u bureau plaatsen vanvoor & dan in gang.

Zo ga je nooit issues hebben en steeds snelste connectie kunnen waarborgen.
Tips van Network/Wireless engineer. :)

Zeker de ubiquiti's zijn mooi vlak met het plafond & wit zoals je plafond waarschijnelijk zal schilderen. Zal minder opvallen.
Dank voor je input. Beneden is inderdaad het plan om hem op de grens van keuken/kamer te plaatsen, zo hebben we nagenoeg overal line of sight (alleen net niet in het hoekje naast de tv). Gang en kantoor/speelkamer lijkt me persoonlijk wat overdreven. Er komt wel utp in die extra kamer dus kan er altijd nog ergens 1 plaatsen.

Op de 1e verdieping is nog wel iets om over na te denken. Niet in de hal plaatsen is puur vanwege de dekking? Er zijn volgens mij maar weinig huizen die zoveel APs hebben hangen :9.
Aan de andere kant is niets zo irritant als op een paar plekken brakke wifi. Ik neem t mee.
Overigens geldt ook hier; in alle kamers komt een utp aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20
ManzokuSan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:42:
Er is weer voortgang. Vorige week de fundering uitgegraven en gestort.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Daarna kreeg ik ook nog een mooie brief. Daar zijn ze wel nét te laat mee >:)

[Afbeelding]

Als het goed is beginnen ze morgen met het op peil metselen en gaan we dus weer de lucht in :D
wat voor fundering ga je krijgen ? Want dit lijkt meer op een werkvloer om de uiteindelijke fundering op te zetten. Ook gezien het hoogte verschil met het oude stukje wat nog staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:52
ManzokuSan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:43:
[...]

Dank voor je input. Beneden is inderdaad het plan om hem op de grens van keuken/kamer te plaatsen, zo hebben we nagenoeg overal line of sight (alleen net niet in het hoekje naast de tv). Gang en kantoor/speelkamer lijkt me persoonlijk wat overdreven. Er komt wel utp in die extra kamer dus kan er altijd nog ergens 1 plaatsen.

Op de 1e verdieping is nog wel iets om over na te denken. Niet in de hal plaatsen is puur vanwege de dekking? Er zijn volgens mij maar weinig huizen die zoveel APs hebben hangen :9.
Aan de andere kant is niets zo irritant als op een paar plekken brakke wifi. Ik neem t mee.
Overigens geldt ook hier; in alle kamers komt een utp aansluiting.
Klopt meeste casco woningen of niet techneuten woningen hebben slechts 1 AP die staat in 1 uithoek.
En dan klagen dat ze geen wifi hebben...

Ik raad het u aan voor dekking. Het is wel een dense dekking, waarbij je misschien u AP's gaat minder hard moeten uitzenden en zo micro cells maken.
Maar zorgt wel dat je tegen maximale capiciteit u clients zijn verbonden. Want de slechste client die verbonden is met AP bepaald snelheid voor de andere.

Beste plaats voor de ubiquiti AP's is tegen plafond. Je moet het voorstellen als een paddestoel die eruit als straling.

Je moet afwegen waar je ze zet. Maar als je de AP kan zien is het perfect.
In de ideale wereld plaats je hem in het miden van u ruitme, ik heb dit zelf ook niet gedaan in mijn woning.
Maar staat toch 1 in living keuken; 1 slaapkamer beneden; 1 bureau boven & 1 kinderkamer.
Heb ook overal bekabeling, maar vergeet dat WiFi door betonnen welfsel en of PUR gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 20:25
scifoflux schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:48:
[...]

Klopt meeste casco woningen of niet techneuten woningen hebben slechts 1 AP die staat in 1 uithoek.
En dan klagen dat ze geen wifi hebben...

Ik raad het u aan voor dekking. Het is wel een dense dekking, waarbij je misschien u AP's gaat minder hard moeten uitzenden en zo micro cells maken.
Maar zorgt wel dat je tegen maximale capiciteit u clients zijn verbonden. Want de slechste client die verbonden is met AP bepaald snelheid voor de andere.

Beste plaats voor de ubiquiti AP's is tegen plafond. Je moet het voorstellen als een paddestoel die eruit als straling.

Je moet afwegen waar je ze zet. Maar als je de AP kan zien is het perfect.
In de ideale wereld plaats je hem in het miden van u ruitme, ik heb dit zelf ook niet gedaan in mijn woning.
Maar staat toch 1 in living keuken; 1 slaapkamer beneden; 1 bureau boven & 1 kinderkamer.
Heb ook overal bekabeling, maar vergeet dat WiFi door betonnen welfsel en of PUR gaan.
Ik denk dat zijn eerste zorg is om uberhaupt een casco te hebben. Daarnaast zou ik geen Wi-Fi ophangen in slaapvertrekken. Liefste bij elk stopcontact ook een loze leiding met 19mm buis voor eventueel 2x UTP/STP. Kunt hier en daar een elke loze doos aanleggen in de muur voor een Wi-Fi AP. Je hebt namelijk ook de Unifi Wall Wi-Fi.

[ Voor 4% gewijzigd door x86dev op 04-04-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
choman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:08:
[...]

wat voor fundering ga je krijgen ? Want dit lijkt meer op een werkvloer om de uiteindelijke fundering op te zetten. Ook gezien het hoogte verschil met het oude stukje wat nog staat.
Volgens mij noemen ze dit een "fundering op staal". Geen idee waar die naamgeving vandaan komt overigens want het is gewoon beton. Het is een brede strook beton waarop het peilwerk gemetseld wordt. (Gemetseld is ondertussen)

edit: Ik heb t opgezocht en "staal" slaat blijkbaar op de harde onderlaag/zandlaag waarop de fundering rust.

[ Voor 9% gewijzigd door ManzokuSan op 15-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Afgelopen week is alles op peil gemetseld en klaargemaakt zodat deze week de riolering er in gelegd kan worden. Dat betekende voor mij (een hele hoop) stenen klaarzetten en specie draaien. Alles lijkt nog erg klein als je het zo ziet, maar ik begreep dat iedereen dat zegt en het gevoel heel anders wordt als de muren daadwerkelijk staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt4uJxdevJioVUudNw699mNdt4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGaPCJRdpQXEcwTVhX21XmjR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFKxbEV8l_9WQWnnmUoa7mwBCaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5g23DIRQLhUvVYz4Qig7enAv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55
In aanvulling op je AP vraagstuk, ik ga zelf in onze keuken de Ubiquiti Swiss Army Knife Ultra (ja, een kut naam) tegen de muur plaatsen.

Deze zijn klein en subtiel en je kunt ze prima in een hoekje (of tegen het plafond) wegwerken.

Ze zijn helaas WiFi 5, maar voor thuisgebruik is dat echt gewoon prima. Alle zaken die écht snel internet nodig hebben (NAS, PC, versterker voor streamen) zitten bedraad aangesloten.

Een andere optie zou de Ubiquiti U6 Mesh kunnen zijn. Iets langer, maar wel erg strak in een plafond weg te werken: https://eu.store.ui.com/e...oint/products/flexhd-cm-3

Of je gaat voor de Nano's en schaft een aparte 'recessed' mount aan: https://eu.store.ui.com/e...int/products/nanohd-rcm-3 waardoor ze 'in' je plafond vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 15-04-2024 11:45 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1