Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Advies] Uitbreiding PV installatie met bestaande omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:49
Hoofdvraag; is het gebruiken en uitbreiden van de panelen op de huidige SolarEdge SE6K omvormer mogelijk en aan te raden in onderstaande verkenning van het uitbreiden van de PV installatie?

Overzichtsfoto's;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoKH5RV_eTFtY0tFScEYorcAirI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTH7bJ5QvtUtQLMVWAYjb20g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qImIaxOOB8BeddvDOWs5Nb3WA_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWvRg1JhONE5mnZKS9WeYnq5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrgHL0fkFE9dW3X2WMNgglWAqew=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/20LA9YxOIHp4Ht7WyxmRWvfG.png?f=fotoalbum_tile

Huidige situatie;
16x 390 Wp met P485* optimizers aangesloten (met oriëntatie bijna Zuid en ongeveer 30 graden opstelling) in een string op een SolarEdge SE6K omvormer;

Verder hebben we een 3x25a hoofdaansluiting.
Warmtepomp, saunakachel en laadpaal zijn allen ook driefasig aangesloten.

Toekomstige situatie (te verkennen);
Uitbreiden van de totale PV capaciteit naar wat we maximaal kwijt kunnen op het dak. Totale jaarlijkse stroomverbruik gaat straks makkelijk naar de 8000 kWh.

Nog beschikbaar dak;

U1; Schuin bitumen dak in een driehoek vorm, oriëntatie ZO +- 26 graden helling volgens 3D Bag. Nog niet exact opgemeten maar rond de 10 meter lang bij de nok en de korte zijden rond de 5-6 meter. Ruwe schatting max te installeren aantal PV panelen; 3 tot 4
U2; Schuin bitumen dak in een driehoek vorm, oriëntatie NW +- 26 graden helling volgens 3D Bag. Nog niet exact opgemeten maar rond de 10 meter lang bij de nok en de korte zijden rond de 5-6 meter. Ruwe schatting max te installeren aantal PV panelen; 3 tot 4

Hoofddoel;
Meer PV stroom opwekken met een goede prijs/kwaliteit (prijs/rendement) alleen is niet doorslaggevend).

Subdoelen;
- Minder stroom afnemen van het net. Met name de NW oriëntatie spreekt mij aan om ook langer op een dag toch nog wat eigen opwek te hebben. De ZO oriëntatie helpt met verder vervroegen van de start van opwek.

- Een technisch zo overzichtelijk mogelijke en elegante installatie (1 omvormer met 3 fase groep in de meterkast komt mij overzichtelijker over als een extra omvormer en extra groep(en)) ook in gebruik van bijvoorbeeld de App (alles op 1 plek). Dit ook voor eventuele vervangbaarheid in de toekomst als er een keer wat defect gaat.
- Zoveel mogelijk op drie fasen, opwek en verbruik. Hiermee hebben we overdag ook meer speling voor grootverbruikers en kunnen we prima uit met de 3x 25A hoofdaansluiting.

Aannames en vragen;
1) Het max vermogen van de omvormer a 6 kW wordt eigenlijk nu nooit gehaald. In de zomer komt er midden op de dag een uurtje bij in de buurt. Hoeveel productie verlies je hier bij benadering mee?
2) Zou je een grotere capaciteit omvormer nog kunnen inzetten mocht het vervangingsmoment van de huidige zich aandienen of zou dat dan niet (meer) werken met de indeling van strings en optimizers?
3) Nog andere overwegingen of betere technische oplossingen?

* Dit heb ik uit de oorspronkelijke offerte. Als ik onder de PV panelen kijk kan ik geen sticker vinden ter verificatie. Ook in de SolarEdge app lijkt het niet zichtbaar of het inderdaad de P485 is?[TABLE]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In Het grote SolarEdge topic staan wat tips over het mixen van verschillende oriëntaties en wat valkuilen om vooral niet in te trappen.
Ook vind je daar hulp bij het simuleren in SE Designer - als die groen licht geeft, mag het.

Over het algemeen:
1. Aftopverlies valt erg mee. Zeker als de panelen niet allemaal dezelfde kant op kijken (maar let op het tuinhuisje-scenario).
2. Vooralsnog zou dat bij SE kunnen, maar wat er over tien jaar nog werkt en beschikbaar is, weten we dan pas zeker :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik hoef niets te simuleren

4 panelen op NW als deel van een systeem waar de rest 180 graden anders ligt op een 3 fase SolarEdge gaat knudde werken.
De reden is waarom @teacher en ik die hele mooie topicstart waar @Proton_ al keurig naar verwijst geschreven hebben.

Ik zou die 3-4 + 3-4 los aansluiten met een GoodWe DN-S G3. die met de 50V minimum Vmpp en 2 trackers.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 27-09-2023 21:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Banjy
Ronald schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:06:
Ik hoef niets te simuleren

4 panelen op NW als deel van een systeem waar de rest 180 graden anders ligt op een 3 fase SolarEdge gaat knudde werken.
De reden is waarom @teacher en ik die hele mooie topicstart waar @Proton_ al keurig naar verwijst geschreven hebben.

Ik zou die 3-4 + 3-4 los aansluiten met een GoodWe DN-S G3. die met de 50V minimum Vmpp en 2 trackers.
Dank! Deze heb ik zeker doorgenomen maar was op zoek naar een snelle eerste inschatting en bevestiging. Daarbij ook juist ruimte laten voor andere oplossingen/routes.

Is eventueel alleen uitbeiden met U1 en deze aansluiten op de bestaande string met 16 panelen nog een (goed) idee? Juist omdat huidige omvormer zelden tot nooit op zijn max zit?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is dat dak bedoelt als sedum, of domweg wat verwilderd?

Systeem ombouwen naar oost west, wat dak ruimte efficiënter gebruikt omdat geen tussenruimte nodig is, en bijleggen op platte dak?

De omvormer zou richting 9kW piek gerealiseerd DC moeten mogen hebben.

En alles lekker door designer halen.

Als je nu p485 hebt dan moet je s500b gebruiken voor uitbreiding - 80V serie optimizers

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Banjy
Ronald schreef op donderdag 28 september 2023 @ 06:50:
Is dat dak bedoelt als sedum, of domweg wat verwilderd?

Systeem ombouwen naar oost west, wat dak ruimte efficiënter gebruikt omdat geen tussenruimte nodig is, en bijleggen op platte dak?

De omvormer zou richting 9kW piek gerealiseerd DC moeten mogen hebben.

En alles lekker door designer halen.

Als je nu p485 hebt dan moet je s500b gebruiken voor uitbreiding - 80V serie optimizers
Sedum dak inderdaad en vormt ook de ballast voor de panelen die zijn voorzien van boosters (PVT) dus dat om gaan sleutelen gaat hem niet worden.

Dank voor de tip, ik ga verder puzzelen

Pagina: 1