Circulatiepomp aansturen bij combi warmtepomp en houtCV

Pagina: 1
Acties:

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07
Wij hebben sinds een aantal weken een vaillant warmtepomp, in combinatie met een nordic fire CV-houtkachel.

De warmtepomp bedienen we middels de sensocomfort systeemregelaar:
https://www.vaillant.nl/c...ysteemregelaar-69184.html.
De warmtepomp zelf wordt bestuurd met de besturingsmodule VWZ-AI.

De installatie is voorzien van een buffervat van 400L. Beneden hebben we vloerverwarming gekregen, met een eigen circulatiepomp. Op de bovenverdieping hebben we nog radiatoren, die worden gevoed uit het bovenste deel van het buffervat (waar het heetste water zit), ook met een eigen circulatiepomp.
Die twee pompen worden bestuurd door de besturingsmodule VWZ-AI.

Ons doel is om zoveel mogelijk met hout te verwarmen en de WP zo weinig mogelijk te laten draaien.

Op dit moment is het zo dat we op de thermostaat de gewenste temperatuur in moeten stellen. De besturingsmodule laat dan de pompen draaien, om het water rond te pompen. Daarbij regelt de besturingsmodule ook dat de warmtepomp het buffervat op temperatuur houdt.

Als we hout stoken, dan warmen we wel het buffervat op. Maar de circulatiepompen gaan dan niet draaien. Die gaan alleen draaien als we met de thermostaat ook een "warmtevraag" hebben gecreëerd (dus: Gewenste temperatuur hoger dan kamertemperatuur).

Willen we dan de wamtepomp niet ingeschakeld hebben, zullen we eerst moeten stoken en daarna de thermostaat hoger in moeten stellen. En dan maar hopen dat de temp in het buffervat niet dusdanig daalt dat alsnog de WP inschakelt.

Mijn vraag:
Hoe kunnen we de boel gaan aansluiten dat die circulatiepompen gaan draaien, wanneer (dus zowel qua tijdstip, maar ook qua temperatuur in het buffervat) dat het nodig is? Want die zorgen er namelijk voor dat de warmte door het huis wordt verspreid.

Een makkelijke oplossing is om die pompen door een losse pompschakelaar te laten aansturen: Buffervat warm->pomp aan.
En als we geen andere passende oplossing gaan vinden, dan zal dit hem wel gaan worden.

Maar misschien dat hier mensen zijn die deze apparatuur goed kennen en eventueel een mooiere oplossing weten?

Heeft die besturingsmodule (VWZ-AI) misschien die functionaliteit al ingebouwd? Er zit namelijk al een sensor in het buffervat en op de module (en thermostaat) kan ik de temp uitlezen van het water. Dus hoe mooi zou het zijn als dit apparaat gewoon ergens een optie heeft "indien water warmer dan X, pomp laten draaien". Ik heb die helaas niet kunnen vinden.
Ik heb wel de optie gezien om de "hybridemanager" in te regelen. Die maakt op basis van energiekosten een keuze of hij de warmtepomp inschakelt of niet. Ik zou kunnen instellen dat de WP heel duur is, waardoor hij die niet zal inschakelen, maar wel de pompen laat draaien wanneer de thermostaat om warmte vraagt. Dan ben ik halverwege (want ik wil ook dat de pompen draaien, als de thermostaat geen warmte vraagt. Het kan best zijn dat we hout stoken en de kamertemp hoger is dan de ingestelde temp).

Zijn er misschien andere passende oplossingen, die goed en veilig (!!) werken en die de bediening niet nodeloos complex maken. Vuistregel: Mijn schoonmoeder die eens per week komt oppassen, moet ook gewoon het huis warm kunnen krijgen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
Raymond schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:01:

Ons doel is om zoveel mogelijk met hout te verwarmen en de WP zo weinig mogelijk te laten draaien.
But... why ?? :? ;( ;(

Heb je een duurzame, toekomstbestendige, milieuvriendelijke, schone, gloednieuwe warmtepomp, welke gratis energie uit de buitenlucht haalt, en waarbij je de rest met zonnepanelen kunt opwekken, en dan is expliciet je DOEL om het ding zo min mogelijk te laten draaien?
Ten faveure van het verbranden van hout? (luchtvervuiling, fijnstof, CO2 uitstoot, stikstofuitstoot, niet duurzaam... Precies de dingen waar we als maatschappij juist vanaf willen.. Plus: hout sjouwen, opslaan, transporteren...)

Das alsof je net een superzuinige elektrische auto gekocht hebt, en erbij zegt dat het specifiek je doel is om je jaren '80 Mercedes Diesel zovéél mogelijk te gaan gebruiken, en je elektrische auto zo min mogelijk..
(ja, ok, die hout-CV is wellicht ook nieuw, dus geen súper goeie vergelijking misschien... maar you get the point).

Ik snap het niet.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@BrainCrash Op zich een valide vraag, maar daar gaat het hier niet over :)

Een vraag die wat relevanter is, is waarom @Raymond warmte wil dumpen zonder warmtevraag. Dat lijkt me -ook met gratis hout- zonde van de moeite en met een beetje houtkachel al snel onconfortabel.

Overigens kan je met Verwarming uitlezen met ebusd best veel van de besturing van Vaillant overnemen. Dat is misschien een interessante optie, hoewel het soms een heel avontuur is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Raymond
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:56:
Een vraag die wat relevanter is, is waarom @Raymond warmte wil dumpen zonder warmtevraag. Dat lijkt me -ook met gratis hout- zonde van de moeite en met een beetje houtkachel al snel onconfortabel.
Dit is omdat er weinig relatie is tussen wat we instellen op de thermostaat en wat we doen met de houtkachel.
Die kachel stoken we en die geeft direct ook al warmte af aan de woonkamer. Het is niet zo'n moederhaard die je ook wel eens ziet en die verstopt zit in een kelder of bijgebouw.
Het CV water loopt altijd door die kachel heen en ruwweg tweederde van de energie wordt opgenomen door het CV water en een derde gaat rechtsreeks de kamer in.

Zodra we stoken, wordt dus het buffervat verwarmd. En die warmte willen we dan ook graag afgeven in het huis. Anders is het in een straal van 5m om de kachel aangenaam en de rest alsnog koud. Bovendien kan je dat vat ook niet oneindig blijven opstoken, op een gegeven moment gaat het water koken.

En als laatste: het stukje "buffer" van het buffervat: Als dat water is opgewarmd, kunnen we dus 's ochtends dat water gebruiken om de badkamer al lekker verwarmen, bijvoorbeeld :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
... precies, dus je wil die warmte bewaren totdat je warmtevraag hebt.
Gewoon gaan pompen zonder warmtevraag lijkt dan niet een goede oplossing.

Of hangt je thermostaat in een ongeschikte referentieruimte -> die wordt warm en de rest van het huis koelt af?
Dan is de makkelijkste oplossing om de thermostaat in de gang of keuken ofzo te hangen, een iets complexere manier is een zoneregeling met meerdere thermostaten (kan van Vaillant maar kan ook gewoon een aan/uit thermostaat zijn die een afgifteventiel of zonepomp schakelt).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Raymond
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:10:
... precies, dus je wil die warmte bewaren totdat je warmtevraag hebt.
Gewoon gaan pompen zonder warmtevraag lijkt dan niet een goede oplossing.

Of hangt je thermostaat in een ongeschikte referentieruimte -> die wordt warm en de rest van het huis koelt af?
Dan is de makkelijkste oplossing om de thermostaat in de gang of keuken ofzo te hangen, een iets complexere manier is een zoneregeling met meerdere thermostaten (kan van Vaillant maar kan ook gewoon een aan/uit thermostaat zijn die een afgifteventiel of zonepomp schakelt).
Er zit idd vanuit mij wel de aanname bij dat we de kachel alleen aanmaken als we ook daadwerkelijk willen verwarmen :)

De thermostaat in een andere ruimte ophangen is zeker een mogelijkheid (we hebben een draadloze versie). Waar ik dan bang voor ben is dan dat de WP aanslaat, zonder dat wij dat zelf nodig vinden en daarmee onnodig kosten maakt.

Ik zal dat topic over die ebus sturing eens doornemen en kijken of dat iets is waar wij ook mee kunnen werken. In de toekomst zie ik idd ook wel gebeuren dat we onze installatie gaan uitbreiden met een zoneregeling voor de vloerverwarming en ook voor de verwarming boven. Zodat bijvoorbeeld onze dochter een eigen "thermostaat" op haar kamertje heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 27-09-2023 18:23 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
De warmtepomp gaat aan als de buffer kouder is dan de stooklijn vraagt, dus dat is misschien iets om uit te zoeken. Een te hoge stooklijn is slecht voor de elektriciteitsrekening (net als vloerverwarming door de stratificatiebuffer vind ik, maar misschien is dat overoptimaliseren).

De warmtepomp (welk type?) heeft overigens waarschijnlijk ook een lock-out contact bedoeld voor de netbeheerder, die jij zou kunnen gebruiken om de warmtepomp koest te houden als de kachel brandt. Ik weet niet zeker of hybride/afgiftepomp/warmtevraag dan wel doorloopt, maar verwacht het wel. Houtkachels met CV koppeling zijn in Duitsland en Oostenrijk immers wat gangbaarder.

• Raymond
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:30:
De warmtepomp gaat aan als de buffer kouder is dan de stooklijn vraagt, dus dat is misschien iets om uit te zoeken. Een te hoge stooklijn is slecht voor de elektriciteitsrekening (net als vloerverwarming door de stratificatiebuffer vind ik, maar misschien is dat overoptimaliseren).

De warmtepomp (welk type?) heeft overigens waarschijnlijk ook een lock-out contact bedoeld voor de netbeheerder, die jij zou kunnen gebruiken om de warmtepomp koest te houden als de kachel brandt. Ik weet niet zeker of hybride/afgiftepomp/warmtevraag dan wel doorloopt, maar verwacht het wel. Houtkachels met CV koppeling zijn in Duitsland en Oostenrijk immers wat gangbaarder.
Wij hebben de vaillant Arotherm plus VWL 75/6 A 230V
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Ik heb idd ook nog overwogen om de temperatuur van de WP te verlagen, zodat'ie sneller afslaat. Maar ik ben bang dat dat problemen geeft op de dagen dat we willen verwarmen zonder hout te stoken (Denk aan schoonmoeder die oppast, of wanneer het weer het niet toestaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Doorgaans is het (behalve in echte doorwaaihuizen) met een warmtepomp gunstiger om op lage watertemperatuur het hele huis op temperatuur te houden dan selectief te stoken met hoog vermogen en hoge temperatuur.
Met vloerverwarming verwacht ik een stooklijn van 0.3 of minder (0.15 bij mij, 130 m² op een VWL65/6, scop 4.8 vorig jaar), de radiatoren boven hobbelen dan maar een beetje mee.

Lockout contact zit op de VWZ AI op contact EVU (VWZ handleiding 5.4, contact gesloten = blokkering warmtepomp, moet je ook instellen in de thermostaat) , je kunt ook de maximaalthermostaat op de buitenunit gebruiken op contact S20 (contact gesloten = vrijgave warmtepomp, VWL handleiding 7.11).

Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor algemene tips over warmtepompstoken.

• Raymond
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:00:
Doorgaans is het (behalve in echte doorwaaihuizen) met een warmtepomp gunstiger om op lage watertemperatuur het hele huis op temperatuur te houden dan selectief te stoken met hoog vermogen en hoge temperatuur.
Met vloerverwarming verwacht ik een stooklijn van 0.3 of minder (0.15 bij mij, 130 m² op een VWL65/6, scop 4.8 vorig jaar), de radiatoren boven hobbelen dan maar een beetje mee.

Lockout contact zit op de VWZ AI op contact EVU (VWZ handleiding 5.4, contact gesloten = blokkering warmtepomp, moet je ook instellen in de thermostaat) , je kunt ook de maximaalthermostaat op de buitenunit gebruiken op contact S20 (contact gesloten = vrijgave warmtepomp, VWL handleiding 7.11).

Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor algemene tips over warmtepompstoken.
De installateur hier had de stooklijn ingesteld op 0.6. Ik heb die dan ook maar even aangepast. Dat heeft zo te zien als voordeel dat de WP al snel weer afhaakt, als we met hout stoken. Volgens mij is dat voor de korte termijn wel een mooi compromis tussen complexiteit van de schakeling en onnodige stookkosten met de WP. Dan wordt de houtkachel gezien als een soort bijverwarming,, die in de praktijk de meeste warmte gaat leveren. Ik houd de stookkosten wel in de gaten, als die binnen de perken blijven is dat misschien wel genoeg eigenlijk.

Heb jij ook een maximale temperatuur ingesteld voor het water, in combinatie met die stooklijn?

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Ik heb alleen vloerverwarming, minimum is 23 graden en max 35 (maar dat is nog nooit gehaald).
Dat zal voor jou niet haalbaar zijn, denk ik. Zowel in de buffer als in de menggroep of -verdeler die je ongetwijfeld hebt zal er gemengd worden en temperatuur verloren gaan.
Mocht het met 0.3 niet warm blijven kan je daar nog naar kijken (en in de tussentijd 0.4 proberen).

Pagina: 1